Ik heb een 32-bits systeem met Ubuntu, dat ik wil gebruiken voor remote toegang tot mijn thuisnetwerk. Het is de bedoeling dat deze machine in de slaapstand staat, als ik niet ben ingelogd.
Het lukt om de machine uit de slaapstand te laten komen met Wake On LAN.
Ik wil hem ook weer netjes in de slaapstand zetten als ik klaar ben. Daarvoor heb ik de volgende regel toegevoegd aan de crontab van root:
Op elk vol uur checkt dit script een vlagbestand. Als het vlagbestand bestaat, dan verwijdert hij dat en gaat de machine in standby. Anders maakt hij op dat moment het vlagbestand aan.
Dit werkt op zich. Als ik langer dan een uur bezig ben, kan ik het vlagbestand tussendoor verwijderen. Toch zou het handiger zijn, als de machine naar standby zou gaan als de remote gebruiker uitgelogd is. Hoe zou ik dit kunnen realiseren?
Voor remote toegang gebruik ik SSH en RDP (via xrdp).
Het lukt om de machine uit de slaapstand te laten komen met Wake On LAN.
Ik wil hem ook weer netjes in de slaapstand zetten als ik klaar ben. Daarvoor heb ik de volgende regel toegevoegd aan de crontab van root:
code:
1
| 0 * * * * flagfile="/home/root/suspend.flag";if [ -e $flagfile ] ; then rm $flagfile; echo Removed; /usr/sbin/pm-suspend; else touch $flagfile; echo Set; fi |
Op elk vol uur checkt dit script een vlagbestand. Als het vlagbestand bestaat, dan verwijdert hij dat en gaat de machine in standby. Anders maakt hij op dat moment het vlagbestand aan.
Dit werkt op zich. Als ik langer dan een uur bezig ben, kan ik het vlagbestand tussendoor verwijderen. Toch zou het handiger zijn, als de machine naar standby zou gaan als de remote gebruiker uitgelogd is. Hoe zou ik dit kunnen realiseren?
Voor remote toegang gebruik ik SSH en RDP (via xrdp).
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”