[Feedback] Stil en een snelle werkcomputer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

• Het afspelen van 4K.
• Veel data verwerking tussen verschillende programma's.
• Digitaal archiveren van grote en kleine bestanden.
• Het in-en uitpakken van grote en kleine bestanden.
• Het digitaal inscannen van documenten wat vervolgens word weggezet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Omstreeks 2500,- iets meer mag ook.

• Ik heb al voorwerk gedaan. Zie ook de onderstaande lijst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

• N.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Een goed scherm is een must. Ik heb de scherm met de Dell Ultrasharp 27" vergeleken. En LG komt hier voor mij het beste uit de bus vanwege de betere kleurweergave en 4K.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Zie ook onderstaande lijst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

• Snel
• Stil
• Relatief zuinig
• Als het kan zo lang mogelijk mee doen.
• De kast is specifiek gekozen omdat ik in de toekomst ook wel eens in wil gaan knutselen. Voorkeur geen kleine compacte computer case.

970 SSD --> Besturing systeem en programma's.
860 SSD --> Tijdelijke locaties mappen/bestanden.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

• Dit lijkt mij voorlopig niet aan de orde.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

• Ik hoor graag feedback of ik hiermee uit de voeten kan.

Het lijkt mij een mooi systeem waar ik de komende 6 jaar mee vooruit kan. Kwaliteit/prijs verhouding lijkt mij goed. De single core performance is hoog en met het snelle flash geheugen moeten speciale programma's zoals bijvoorbeeld WinRAR prima mee doen. De computer zal vaak en lang aanstaan en constant onder load werken. De SSD's zijn voor tijdelijk archiveren van de mappen en bestanden voordat het definitief weggeschreven word naar een externe server.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 429,90€ 429,90
1Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi€ 204,50€ 204,50
1EVGA GeForce GTX 1060 SC Gaming 6GB€ 270,-€ 270,-
1be quiet! Silent Base 801 Zwart/Zilver€ 119,90€ 119,90
1LG 27UK850-W Zilver€ 499,-€ 499,-
1Noctua NH-D15S€ 73,04€ 73,04
3Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 62,40
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 270,-€ 270,-
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 92,-€ 92,-
2Samsung 860 EVO 1TB€ 163,20€ 326,40
1Samsung 970 Evo 1TB€ 249,-€ 249,-
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.602,13

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er lijkt meer info nodig; sowieso de GPU heb je niet nodig want de CPU heeft een IGP die ook 4K kan afspelen. Tegelijkertijd is "load" niet gedefinieerd; hoeveel cores belast je nu de hele dag en waarom zou je dan niet goedkoper kunnen met, bijvoorbeeld, een non-K Intel of een AMD 2400G?

Hetzelfde argument / vraagje geldt voor je RAM en de 970; beiden zwaar uitgevoerd maar niet echt beargumenteerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
De videokaart is enorm overkill of zelfs overbodig. 4K weergave kan prima met de igpu of hooguit een GT 1030. Met dat kaartje kan je 2x 4K aansturen.

Daarmee is de voeding ook veel te zwaar (dat was die ook al met een GTX 1060). pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W past beter bij het geheel en is daarbij nog een betere voeding ook.

Voor het tijdelijk opslaan van die grote bestanden zou ik er een 2e 970 EVO in zetten ipv een 860 EVO.

Is wifi op het moederbord een eis? Uit je OP haal ik het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MoldyInko 32GB RAM is nodig voor oa 4K videobewerking(min) de voeding is veel te zwaar in Wattage. 400w is zat met een 1060. pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 is stiller en koelt goed. je gaat niet overclocken neem ik aan ? btw in je Tower zijn al 3 fans meegeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 01-01-2019 19:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Goede reacties. Bedankt!

Ik kom hier later z.s.m. op terug.

@Uszka De Wifi heb ik speciaal gekozen omdat ik vergeten te vermelden dat er een kleine bluetooth/wifi speaker bij staat. Deze staat los van de computer. Mijn excuses. Daarom is Bluetooth of Wifi een vereiste. Ik moet nog uitzoeken of de Bluetooth met de Denon overweg kan of dat er een aparte Wifi module op moederbord moet komen om met elkaar te kunnen communiceren. Snoerloos is namelijk het mooiste. :) Daarnaast heb ik heb Apple Airpods die ik ook graag wil gebruiken maar dit is Bluetooth.

pricewatch: Denon HEOS 3 HS2 Zwart

@Hackus Bedankt! Ik neem je feedback ten harte.
De noctua fans heb ik gekozen omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord over de lange levensduur, geluid en dergelijke. Ik dacht dan zet ik deze erin i.p.v. standaard stock fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
MoldyInko schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:47:

De noctua fans heb ik gekozen omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord over de lange levensduur, geluid en dergelijke. Ik dacht dan zet ik deze erin i.p.v. standaard stock fans.
De Nocua's zijn zeker niet stiller dan de bq's, integendeel. 1500 rpm PWM maakt meer geluid dan 1000 rpm 3 pins op een fancontroller. En wat levensduur betreft halen de bq's makkelijk de 6 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MoldyInko schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:47:
Goede reacties. Bedankt!

Ik kom hier later z.s.m. op terug.

@Hackus Bedankt! Ik neem je feedback ten harte.
Het is geen budget kast met slechte fans. de kast is van goede kwaliteit, en van goede fans voorzien.
(duur is niet altijd gelijk beter)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
@Hackus Bedankt voor je suggestie. ik heb naar de Dark Rock gekeken en deze komt over een RAM slot heen. Ik heb dit liever niet. Ik heb speciaal de Noctua gekozen omdat deze egenzins nog werkbaar is als je toch onverhoopt erbij moet. Met de vorige build had ik een Scythe Mugen 2 en vond ik al priegelwerk. :)

Afbeeldingslocatie: https://noctua.at/media/catalog/product/cache/4/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/n/o/noctua_nh_d15s_9.jpg

Maar ik sta uiteraard open voor suggesties/ideeën. :)

@Uszka Bedankt. Ik heb op advies aangepast.

2x 970 1 TB SSD waarvan op één het besturingsysteem komt te staan.
2x 680 1 TB SSD voor tijdelijke opslag.
Geheugen is van 32 GB > 16 GB gebracht.
Videokaart is omgewisseld en met de budgettering een keer 970 extra toegevoegd.

Betreft de PSU: Ik had bij onze buren verschillende reviews gelezen en vandaar mijn keuze op Seasonic 650 Watt. Aangezen 650 Watt teveel is het misschien handiger om uit dezelfde serie de 550 Watt te pakken? De 450 hebben zij helaas niet in Gold. Ik heb liever een semi passieve fan dan een actieve fan.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/829901;1130237/

Tot zover nogmaals bedankt voor de reacties en het meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door MoldyInko op 02-01-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@MoldyInko waarom die 970's? Vooralsnog zie ik (nog steeds) geen enkele reden dat je die nodig hebt? Geen metrics, benchmarks, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
MAX3400 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:02:
@MoldyInko waarom die 970's? Vooralsnog zie ik (nog steeds) geen enkele reden dat je die nodig hebt? Geen metrics, benchmarks, etc...
Bedankt voor je reactie.

De reden is dat ik hier het besturingsysteem erop wil hebben.

Als ik ga vergelijken: https://tweakers.net/pric.../1131815;1169447;1169469/

Dan is de snelheid ten opzichte van reguliere SSD toch wel de moeite waard om voor een 970 te gaan. Op advies heb ik een extra 970 toegevoegd. Of kun je het toch beter bij een stuk houden? Ik heb al naar twee keer een 500 GB gekeken en prijstechnisch is dit niet zo interessant. Dan kan ik toch beter voor een 1TB gaan met een hogere snelheid en gemak voor het opstarten en de programma’s.

Bij onze buren is er wel degelijk een review. :) Vandaar ook de keuze.
https://nl.hardware.info/...-pro-ssd-review-conclusie

[ Voor 5% gewijzigd door MoldyInko op 02-01-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En heb je het stukje tekst GOED gelezen wat onder de "award schildjes" staat?

Mij maakt het niet uit dat je geld te spenderen hebt; je "bewijst" niet waarom je iets nodig hebt. Computers zijn simpel; meten = weten en je laat niet weten wat je huidige load is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
MAX3400 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:19:
[...]

En heb je het stukje tekst GOED gelezen wat onder de "award schildjes" staat?

Mij maakt het niet uit dat je geld te spenderen hebt; je "bewijst" niet waarom je iets nodig hebt. Computers zijn simpel; meten = weten en je laat niet weten wat je huidige load is.
Ik heb het gelezen en erover nagedacht. Maar als je het kritisch bekijkt: Op het moederbord zijn in totaal 6 SATA aansluitingen te vinden. Als ik weer voor een reguliere SSD ga dan heb ik straks 3/6 SATA aansluitingen bezet. Ik heb liever dat ik wat poorten over hou mocht ik in de toekomst toch hardeschijven in moeten drukken. Ik hou nu mooi nog 4/6 over.

Dus ik wijk wat van het advies af en hou nu bij een enkele M2 SSD.

Iedergeval bedankt voor reactie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MoldyInko schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik hou nu mooi nog 4/6 over.
Oké, dank voor je antwoord.

Lees wel even de handleiding van het moederbord; veel moederborden schakelen x SATA-poorten uit afhankelijk van het aantal gebruikte M2 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
MAX3400 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Oké, dank voor je antwoord.

Lees wel even de handleiding van het moederbord; veel moederborden schakelen x SATA-poorten uit afhankelijk van het aantal gebruikte M2 sloten.
Dat is een hele goede. Bedankt!
Ik zal het geheel even weer doorspitten.

Edit: Volgens de handleiding gelukkig geen uitgeschakelde poorten maar wel beperkte snelheden. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MoldyInko op 02-01-2019 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
MoldyInko schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:01:
@Hackus Bedankt voor je suggestie. ik heb naar de Dark Rock gekeken en deze komt over een RAM slot heen. Ik heb dit liever niet. Ik heb speciaal de Noctua gekozen omdat deze egenzins nog werkbaar is als je toch onverhoopt erbij moet. Met de vorige build had ik een Scythe Mugen 2 en vond ik al priegelwerk. :)

Maar ik sta uiteraard open voor suggesties/ideeën. :)
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power koelt nagenoeg net zo goed, is stiller en houdt alle geheugensloten vrij. De pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition is trouwens off-center gebouwd zodat de koeler en fans niet over de geheugensloten heen vallen
Betreft de PSU: Ik had bij onze buren verschillende reviews gelezen en vandaar mijn keuze op Seasonic 650 Watt. Aangezen 650 Watt teveel is het misschien handiger om uit dezelfde serie de 550 Watt te pakken? De 450 hebben zij helaas niet in Gold. Ik heb liever een semi passieve fan dan een actieve fan.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/829901;1130237/
De Focus (Plus) Gold serie is geplaagd met een aantal problemen. Deze problemen zijn afgelopen jaar opgelost voor de meeste modellen maar nog steeds wordt oude voorraad voedingen uitgeleverd die deze problemen kennen. De Seasonics raad ik daarom niet aan.
Semi passief is een marketing dingetje. Er zijn net zulke stille voedingen te maken met een heel langzaam draaiende fan zoals be quiet! doet. Daarbij is de bq Straight Power 11 een betere voeding dan de Seasonic. Multi-rail met op elke rail een OCP wat veiliger is, geen semi-passieve fan zie ik ook als voordeel want de componenten in de voeding hebben altijd airflow dus koeling wat de levensduur bevordert. De fan in de be quiet! is van betere kwaliteit. De fan van de cpu koeler en de casefans zijn ook niet semi-passief dus wat heeft het voor nut dat die van de voeding het wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
@Uszka Bedankt voor de tip! Ik heb de lijst aangepast.
Pagina: 1