Marantz SR7010 wel of geen aparte eindversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 2.314 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Vraag me af of ik de dali opticon 6 voor stereo nog beter kan laten presteren dan nu met de Maranz sr7010 het geval is.

De 7.2 setup voldoet prima voor film enz. en stereo via direct modus ook luisterrijk en genieten. Echter blijft de vraag of er niet meer in de opticons 6 zit. Tikje luxe probleem.

Hifi Klubben adviseerde een aparte stereo eindversterker voor de front luidsprekers, die via de pre out van de sr7010 worden voor-versterkt.
Zodoende kan je voor AV de fronts via de eindversterker aansturen en de overigen via de sr7010.

Andere spreken dit weer tegen en dat de voorversterker juist het verschil maakt.

fronts dali opticon 6
rear dali zensor 1
high dali alteco c-1
subw 2x dali SUB E-12F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Technisch en uitkomst van alle objectieve blinde testen waarin dit getest wordt: Dit zal geen enkel verschil maken. Net als dat er geen verschil is in DAC's, in kabels etc.

Subjectief kan het zeker verschil opleveren. Alleen al het idee van een betere versterker kan al voor een beter geluid zorgen. Of jij dat zo ervaart, kan alleen jij zeggen.

Dit topic is een beetje een herhaling van zetten van dit topic van afgelopen week (ander onderwerp, wordt hetzelfde in besproken):

Speakers op 2 versterkers aansluiten.

Dus het is maar net waar je voor open staat. Technisch onderbouwd objectieve redenen of de geluidservaring. Bij dat laatste is het echt "all bets are off".

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 01-01-2019 17:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

TecTo schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:09:
Andere spreken dit weer tegen en dat de voorversterker juist het verschil maakt.
Tsja, en weer anderen zullen zeggen dat je een strakker geluid krijgt door zilveren kabels te nemen in plaats van koper. Dit soort vragen krijg je eigenlijk nooit een goed antwoord op omdat er binnen audio dingen als emotie en gevoel aanzienlijk meespelen.

Er zijn verschillende opties. Zo kan je inderdaad gaan voor een eindversterker zodat je meer vermogen toe kan voegen. Een losse stereoversterker kan ook zodat je voor- en eindversterking van de SR7010 scheidt. Als je dat laatste doet neem dan wel een exemplaar met HT Mode zodat je met surround de stereoversterker kan schakelen als puur eindversterker zodat je niet met twee keer volumeregeling zit. Idee wat je dan krijgt is als in FeaR in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic".

Ik heb hier zelf ook twee eindversterkers staan (één voor de front en één voor de center en rest) en ik durf niet te stellen dat ik mijn set blind aan kan wijzen met of zonder deze eindversterkers er tussen. Het staat wel leuk in het TV meubel en het scheelt stookkosten in de winter :P

Edit:
Maar als de verkopende partij zo zeker is van hun zaak dan gewoon een exemplaar van ze proberen te lenen. Of iemand in de buurt vinden met een dergelijk apparaat om te testen.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 01-01-2019 17:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij is het nogal van belang hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben. Als je hard wilt spelen, kan een eindversterker met meer vermogen wel zinvol zijn. Maar ik zou het vooral eerst een tijdje zonder proberen. Kijken wat je mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

Dat scheelt misschien 3dB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je het proces van verbeteren leuk vindt zou je ook de akoestiek aan kunnen pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 01-01-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Bedankt voor de reacties.

@JvS Had het topic speakers op twee versterkers aansluiten gelezen maar daar liepen de adviezen zeer uiteen of heb het niet goed begrepen.

@Fear Zilveren kabels enz. geloof in niet zo in. Gebruik nu de koperen kabel van Mediamark die deze in diverse diktes aanbied en ze voldoen prima. De optie om een aparte stereo versterker te nemen met HT Mode spreekt me het meest aan. Alleen is het me niet duidelijk welk merkt ht mode heeft. De benaming varieert nogal.

@ TBTL. qua akoestiek kan ik alleen nog winst behalen d.m.v. panelen aanbrengen. De WAF laat nog weinig ruimte. Met een list heb ik de staande luidsprekers er doorheen geloosd. ;) Vrouw thuis gelaten en via gsm dat ze niet heel erg groot waren _/-\o_ De opticon 8 knipoogde maar dat...... Daarna een sub en daarna een tweede sub.

Front, center, subs.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/hifi/opticon_2sub.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TecTo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:41:
Bedankt voor de reacties.

@JvS Had het topic speakers op twee versterkers aansluiten gelezen maar daar liepen de adviezen zeer uiteen of heb het niet goed begrepen.
Klopt en dat gaat het in dit topic ook doen :P. Er is namelijk gewoon geen algemene consensus tussen objectivisten (Hangen wetenschappelijk en technisch bewijs aan, erkennen bestaan van observers biass, ook bij zeer veel ervaring en hechten aanzienlijk belang aan blidne ABX testen) en subjectivisten (Hechten vooral veel waarde aan de ervaring van het geluid over de lange termijn, erkennen in mindere mate dat waargenomen verschillen door observers biass kan komen, ondanks wetenschappelijk bewijs).

Overigens kan je prima nog winst behalen door de audyssey niet te gebruiken voor je fronts (Mocht je dit doen, dit is aantoonbaar een slecht idee) en het laag van je fronts en subs te gaan afstellen met behulp van Multi Sub optimizer en MiniDSP.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 02-01-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
JvS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:55:
Overigens kan je prima nog winst behalen door de audyssey niet te gebruiken voor je fronts (Mocht je dit doen, dit is aantoonbaar een slecht idee) en het laag van je fronts en subs te gaan afstellen met behulp van Multi Sub optimizer en MiniDSP.
De subs zijn prima afgesteld, zowel voor ht als stereo. Eerst via audyssey daarna handmatig op gehoor fine getuned.

Bij direct weergave doen de subs niet mee en krijg dit niet voor elkaar om ze mee te laten spelen in de direct modus. Ook als de sr7010 op LFE/main staat doen ze niets. Door de plaatsing is het laag van de fronts oke.

De 7.2 setup voldoet prima voor film enz. en stereo via direct modus ook luisterrijk en genieten. Echter blijft de vraag of er niet meer in de opticons 6 zit. Tikje luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TecTo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:22:
[...]

De subs zijn prima afgesteld, zowel voor ht als stereo. Eerst via audyssey daarna handmatig op gehoor fine getuned.
Ok suit yourself. Ik reageerde alleen met een oprecht advies over wat daadwerkelijk nog een verbetering zou zijn met deze speakers (en dan iets wat mensen echt als verbetering ervaren in objectieve tests) en dat is:

1. Goede speakers (ga je niets aan veranderen, maar een vlakke on axis respons en een goede 'constant directivity' is hier essentieel)
2. Goede apparatuur (heb je al, andere versterker gaat geen verschil maken)
3. Geen Audyssey gebruiken voor het mid/hoog, maar alleen voor < 200Hz (de facto = uitzetten)
4. Goede laagweergave creeren door extreme akoestische maatregelen te nemen (niet echt praktisch) of alle 4 de laagbronnen (speakers en subs) individueel te meten en een eigen DSP setting te geven met behulp van miltisuboptimizer en een DSP

Laagweergave is in elke ruimte zeer sterk bepaald door staande golven en hier in bijna alle gevallen veel plek tot plek variatie in, als ook frequentie to frequentie. Audyssey kan hier tot zekere hoogte voor één luisterpositie iets aan doen, maar niet genoeg. En daarnaast vindt audyssey het nodig om op basis van de room response metingen ook het mid/hoog aan te pakken. Dat is echt een fout, omdat het daarmee zeer mogelijk een goede eigenschap van de speakers (een vlakke respons voor direct geluid) gaat aanpassen.

Dit is een voorbeeld van een respons van een goede speaker in een normale kamer:

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/f635d4_9bfad33a01374e0787e3d979ac24273c~mv2.png/v1/fill/w_600,h_278,al_c,usm_0.66_1.00_0.01/f635d4_9bfad33a01374e0787e3d979ac24273c~mv2.png

Daarmee ga je grote stappen kunnen zetten. Een andere versterker is eigenlijk gewoon esotherisch audiofiel geneuzel, maar wel lekker om te hebben :). Ik heb ook dikke rotel eindversterkers. Is gewoon leuk. Maar ik weet ook dat het niet echt bijdraagt aan het "betere" van het geluid van mijn Marantz NR1509.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 02-01-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Oeps, eerlijkheidshalve gaat dit boven mijn huidige kennis van. Wellicht een volgende stap om me meer te verdiepen in miltisuboptimizer en DSP en daar eventuele winst te boeken.

Maar als ik de pure direct modus gebruik op de sr7010 dan is Audyssey toch uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-10 21:21
Die 7010 zou je kunnen biampen naar je fronts. Misschien dat dit nog iets brengt. Je hebt dan namelijk 2 extra versterkers beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:36
Stijnd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:24:
Die 7010 zou je kunnen biampen naar je fronts. Misschien dat dit nog iets brengt. Je hebt dan namelijk 2 extra versterkers beschikbaar.
Dit voegt echter in de praktijk (vrijwel) niets toe :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Audyssey uit gezet en met de Craphic EQ aanpassingen gemaakt en een behoorlijke verbetering in de weergave. Veel ruimtelijker of hoe je het ook mag noemen. Wat een verbetering!

@JvS bedankt voor de tips!

In eerste instantie een curve copy gemaakt van flat en daarna nog wat kleine aanpassingen.

Ga de miniDSP UMIK-1 Omni-Directional USB Measurement Calibrated Microphone bestellen als eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan je Audyssey ook "deels" uitzetten? Het laag onder de 200Hz mag-ie helemaal plat EQ'en. In dat gebied overheerst het geluid van de luisterruimte het directe geluid volledig en kan je dus echt aan room correction doen met een DSP, zonder de waargenomen weergave te verkrachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Audyssey heeft vier instellingen. Reference, Flat, L/R bypass en uit. Alleen als ik de stand uit selecteer is de Craphic EQ te gebruiken.

Wel de mogelijkheid om per elke geluidsmode een aparte instelling van Audyssey te selecteren.

Voor stereo staat het nu op uit en 63Hz -7dB 125Hz- 0 250Hz -0 en vervolgens vanaf 2KHz gaat het in de +dB

In dolby enz. wel Audyssey aan anders klinkt het voor geen meter. Zo goed als geen laag weergave. De cross-over op 90 vanwege de surround.

Voor stereo staat the cross-over op 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

L/R Bypass lijkt wel de goede setting om én je subs automatisch te corrigeren én om niet het directe geluid van je fronts aan te passen. Hij gaat wel los op de center en surrounds:

https://denon.custhelp.co...ulteq-and-multeq-xt-modes
Audyssey Bypass L/R - The "Bypass L/R" setting uses the MultEQ XT filters that were calculated for the entire listening area, but it does not apply any filtering to the front left and right speakers. The average measured response from the front left and right speakers is used as the target curve for the remaining speakers in the system. The subwoofer in this case is equalized to flat as is the case for all the settings described above.
Hoe klinkt die modus?

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 02-01-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

TecTo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:17:
Audyssey uit gezet en met de Craphic EQ aanpassingen gemaakt en een behoorlijke verbetering in de weergave. Veel ruimtelijker of hoe je het ook mag noemen. Wat een verbetering!

@JvS bedankt voor de tips!

In eerste instantie een curve copy gemaakt van flat en daarna nog wat kleine aanpassingen.

Ga de miniDSP UMIK-1 Omni-Directional USB Measurement Calibrated Microphone bestellen als eerste stap.
Goed bezig. Hier een andere user die bezig is met MSO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Ga er morgen mee verder. Bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou @Bhagavad , ik had toch gedacht dat jij een iets meer wetenschappelijke denkwijze had. Je weet hier toch wel een aantal audiofiele clichés te spuien: ik geloofde er natuurlijk niks van, ik ben namelijk enorm sceptisch en je moet wel doof zijn om het niet te horen. Zodadelijk kom je nog met een verhaal dat je vriendin thuiskwam en haar het meteen opviel dat je andere speakerkabels had :+

Maar serieus, wat is precies je test methode geweest met de hoofd telefoon versterkers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:36
JvS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:56:
L/R Bypass lijkt wel de goede setting om én je subs automatisch te corrigeren én om niet het directe geluid van je fronts aan te passen. Hij gaat wel los op de center en surrounds:
De 4 Smart Select knoppen op de remote waren wat dit betreft de fijnste verbetering om van Onkyo naar Marantz te switchen: hier klinkt het in stereo ook way minder mooi (vol/diep) met Audyssey aan.

Dus:

Smart Select knopje 1 renamed naar Movies en doet Audyssey aan en switched naar de Dolby Upscaler.
Smart Select knopje 2 renamed naar Music en gaat naar L/R Bypass en switched naar Auro 2D.
(met de surrounds een stuk lager qua volume ingesteld dat het wel nog iets voller klinkt maar 90% als stereo).

Geen reden meer in het menu te kruipen elke keer, gewoon click click klaar. Zo klinkt alles zoals het hoort ik het mooi vind (na jarenlange gewenning, wellicht is de Audyssey instelling beter maar ja :) ).

[ Voor 5% gewijzigd door Brad Pitt op 03-01-2019 10:39 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Jag schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:12:
[...]

Goed bezig. Hier een andere user die bezig is met MSO
MSO werkt alleen op windows.

Heb vrij recent nog een windows computer gebouwd, uitsluitend voor games. Aan deze comp hangt van alles en nog wat en is niet mobiel.

De rest macbook, iPad en iMac, geluid via Presonus AudioBox iTwo met JBL actieve studiomonitoren en een stel Rode microfoons waarvan 1 de Rode NTG2 condensator richtmicrofoon. Voor geluid opnemen op locatie voor video/film de Zoom H6 en Zoom H4n waar vaak de Rode microfoons aan hangen.

Wat is een goed mac alternatief voor MSO?
Wat heb je naast een goede meetmicrofoon nog meer nodig om je HT en stereo optimaal in te regelen?
Zijn er componenten bruikbaar die reeds in bezit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Die niet meer micro's zijn niet bruikbaar. Het moet een omni zijn met rechte karakteristiek. Er is geen Mac alternatief voor mso helaas. Maar wellicht dat REW wel voor Mac beschikbaar is, dan ga je daarna verder met je Windows computer met mso. Bedenk wel, mso kent een steile leercurve en vergt veel tijd. Begin maar eens met meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
De Windows computer is geen optie. Die staat boven in een aparte game room.

Voorlopig me verdiepen in meten op de mac met geschikte software. Genoeg te vinden op Youtube.

Wordt vervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zoals ik al zei hoef je mso niet op dezelfde computer te draaien als waarmee je meet. REW is ook voor Mac verkrijgbaar (gratis overigens, net als mso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Gisteren een MM8077 eindversterker gekocht. Voorlopig doet de SR7010 dienst als voorversterker. Een aparte voor-versterker is iets voor later.

De opticon's 6 een nieuwe dimensie wat betreft klank :) Mooi in het hoog -zonder schel te klinken- en het laag vloeit naadloos door en is zacht voelbaar, zonder bonkerig te zijn. Zit gewoon meer leven in, vooral goed hoorbaar bij laag volume.

Meeste in pure mode beluisterd maar met audyssey uit en wat gefriemel met de graphic EQ aangepast naar persoonlijke voorkeur. Het laatste vooral om te horen of de subs mooi aanvullen.

Twijfel nog of ik de Zensor 1 ga vervangen door de opticon 1 of 2 als surround. Idee hier achter is dat alle luidsprekers gelijke ohm waardes hebben en het SMC-magneetsysteem overeenkomt.

Edit; Twijfel weg. De opticon 2 opgehaald voor de surround en overtreft de verwachting. Veel meer dynamiek bij film. Front,center en surround nu allemaal op 60 cross-over. Daarna nemen de subjes het laag over.

De Alteco's via de maranz sr7010, dus heb nog ruimte op de eindversterker.

Weet niet of ik nog een voorversterker ga aanschaffen. Een sr++++ av receiver is denk ik een betere optie, want dan kan je deels op de eindversterker en op de av de luidsprekers aansturen.

[ Voor 30% gewijzigd door TecTo op 11-01-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
In het dali topic er al iets over geschreven.

Uiteindelijk is het de combinatie AV7705 MM8077 geworden. Na veel leeswerk op andere forums etc..

De audyssey app geeft me als beginner meer dan genoeg mogelijkheden. Een verbetering t.o.v. de sr7010 setup mogelijkheden, zonder nieuwe tools aan te schaffen.

Nu in een 7.2 setup en mocht ik later meer willen is er genoeg ruimte voor de AV7055.

Nu even rustig genieten. :) ;)

Iedereen bedankt voor de inbreng.

[ Voor 13% gewijzigd door TecTo op 27-01-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinWouterse
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-01-2022
Een topic kicken om te kapen is niet de bedoeling.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 09-02-2021 10:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.