Asus STRIX 980 i.c.m. Ewent EW3905 voeding/PC valt bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Beste allemaal,

Wanneer ik een spel opstart, sluit mijn PC direct af bij de eerste beelden.

Laatst mijn kapotte voeding vervangen door een goedkoper nieuw model. Zie specifacties op commerciele website HIER. Zie specificaties op tweakers HIER. Ik sluit mijn Asus STRIX 970 GTX aan met de bijbehorende PCI-Express connector (6+2 pins) van deze voeding. Voeding is 600 watt dus moet voldoende power hebben. Met NovaBench meerdere bench-testen gedaan. CPU, RAM bench doorstaat de pc prima. Zodra ik de GPU bench aanzet, valt de pc direct uit bij de eerste benchmark.

Videokaart is goed aangesloten. Connectors zitten er goed in (6 + 2), voeding is 600 watt dus moet voldoende moeten zijn. Waarom sluit mijn PC af, wanneer mijn videokaart 'under load' gaat. Ik zie het even niet meer.

Jullie enig idee?

Het gekke is trouwens, als je de specificaties op beide websites vergelijkt, dat je bij Centralpoint ziet dat het inderdaad een 600 watt voeding is. Dat staat ook op de fysieke voeding zelf. Maar bij de specificaties op Tweakers is te lezen dat het een 264 watt voeding betreft. Als Tweakers het goed heeft, dan is de voeding simpelweg niet toereikend voor mijn videokaart. Maar ik neem aan dat Tweakers het fout heeft, en dat dit niet het probleem is..

Groet,
Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Conclusie: de voeding is bagger en kan je videokaart niet aan.
Geen grote verrassing dat Tweakers hem als ~264 watt in de PW zet.

Koop een goede voeding als: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 22:05
Ik neem aan dat de titel fout is omdat je een 970 hebt in plaats van een 980? (980 zal denk ik twee PCIE stekkers nodig hebben).
En klopt het uit de specificaties van de voeding dat er slechts 1 6+2 pin PCIE connector op de voeding zit? Meestal hebben voedingen van dit wattage meer dan 1 van deze aansluitingen. Als je de vermogens van die aansluitingen op gaat tellen ga je denk ik nooit bij de 600 watt komen. Daarbij is deze voeding de helft van de prijs van wat een relatief "degelijke" voeding met dit wattage moet kosten.

Ik gok dat de voeding simpelweg geen 600 watt (stabiel) kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
d22wth schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:45:
Conclusie: de voeding is bagger en kan je videokaart niet aan.
Geen grote verrassing dat Tweakers hem als ~264 watt in de PW zet.

Koop een goede voeding als: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Dat het een goedkope voeding is, begrijp ik. Dat mensen hem als bagger zien, begrijp ik ook. Echter zou hij theoretisch alles moeten doen wat een andere voeding ook moet. Als elke retailer hem als 600 watt aanmerkt, dan vertrouw ik er ook op dat het een 600 watt voeding is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Relative schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:47:
[...]

Dat het een goedkope voeding is, begrijp ik. Dat mensen hem als bagger zien, begrijp ik ook. Echter zou hij theoretisch alles moeten doen wat een andere voeding ook moet. Als elke retailer hem als 600 watt aanmerkt, dan vertrouw ik er ook op dat het een 600 watt voeding is...
Nee, ze labelen hem wel mooi op 600watt maar soms kunnen de interne componenten dat gewoon niet leveren. Doen grotere merken als corsair ook: labeltje met 750 watt terwijl hij maar 650 op maximale load kan leveren.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
Pyramiden schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:46:
Ik neem aan dat de titel fout is omdat je een 970 hebt in plaats van een 980? (980 zal denk ik twee PCIE stekkers nodig hebben).
Klopt! scherp. In mijn verhaal aangepast, maar krijg de titel niet meer aangepast. Het betreft een 970GTX.
Pyramiden schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:46:

En klopt het uit de specificaties van de voeding dat er slechts 1 6+2 pin PCIE connector op de voeding zit? Meestal hebben voedingen van dit wattage meer dan 1 van deze aansluitingen. Als je de vermogens van die aansluitingen op gaat tellen ga je denk ik nooit bij de 600 watt komen. Daarbij is deze voeding de helft van de prijs van wat een relatief "degelijke" voeding met dit wattage moet kosten.

Ik gok dat de voeding simpelweg geen 600 watt (stabiel) kan leveren.
Er zit inderdaad 1 6+2 pin PCIE op, niet meer niet minder. Voordat ik de voeding kocht, nadrukkelijk op deze eis bekeken zodat ik de videokaart uberhaupt wel aan kon sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
d22wth schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:48:
[...]

Nee, ze labelen hem wel mooi op 600watt maar soms kunnen de interne componenten dat gewoon niet leveren. Doen grotere merken als corsair ook: labeltje met 750 watt terwijl hij maar 650 op maximale load kan leveren.
Van 600 watt aangegeven naar eventueel 264 daadwerkelijke maximale load is een flink verschil, maar zou natuurlijk kunnen bij zulke goedkope merken. Als dit daadwerkelijk het geval kunnen zij een mooie negatieve review van mij verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Mijn 550 watt voeding heeft twee 6+2 pin aansluitingen, en één 6 pin aansluiting (En daarnast 4+4 pin voor een CPU in plaats van 4). Ik vind dat deze voeding opvallend weinig aansluitingen heeft voor een 600 watt.

Dat hij als 600 watt verkocht wordt kan ook simpelweg misleiding zijn. Hij is veel te goedkoop om een kwalitatief goede voeding te zijn met dit wattage. Een KIA Picanto heeft volgens mij ook een opgegeven verbruik van 1:28, maar komt daar in de realiteit niet bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:15
Vaak heeft het er mee te maken dat hij een piekvermogen heeft van 650W, maar absoluut niet continue vermogen.

Idem voor de picanto. Hij zal ergens wel 1:28 kunnen rijden. In vacuΓΌm oid. Dan zetten ze dat er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Relative schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:51:
[...]

Van 600 watt aangegeven naar eventueel 264 daadwerkelijke maximale load is een flink verschil, maar zou natuurlijk kunnen bij zulke goedkope merken. Als dit daadwerkelijk het geval kunnen zij een mooie negatieve review van mij verwachten.
Ik zal hem gewoon lekker terugsturen. een negatieve review aan de winkel heeft geen zin, zou hem bij Ewent neerleggen...

Overigens een deel uit een voedingtopic:
Beroerde voedingen
Nu je weet hoeveel vermogen je nodig hebt, welke aansluitingen nodig zijn en hoe die eruit moet zien kun je de juiste voeding erbij kiezen. Bij het kiezen van een voeding moet je vooral erg letten op de kwaliteit. Zo kunnen voedingen van beroerde kwaliteit vaak bij lange na niet hun beloofde vermogen leveren. Dus een zogenaamde 750W voeding kan dan al moeite hebben met het leveren van 250W stabiel. Zulke voedingen lijken misschien goedkoop, maar zijn absoluut niet goedkoop. Als je voor zo'n voeding bijvoorbeeld 40 euro betaald, is dat voor een 750W voeding wel goedkoop. Maar als dan blijkt dat zo'n voeding maar 250W stabiel kan leveren is 40 euro voor een beroerde 250W in eens heel veel geld.

Ga dus altijd voor een voeding van fatsoenlijke kwaliteit! Merken als MS-TECH, Spire, Inter-Tech, Eminent, Ewent, HKC, Linkworld, Rasurbo,
Ultron en Techsolo kun je beter direct mijden. Daar betaal je namelijk erg veel, voor erg weinig. Zijn nog wel een paar van deze fabrikanten welke liever een wanproduct met veel marge verkopen dan een goed product, maar veel van die fabrikanten verkopen gelukkig al niks meer in Nederland.

Ander probleem van een beroerde voeding of anderzijds defecte voeding is dat zo'n voeding andere onderdelen van de PC stuk kan maken. Een voeding moet een stabiele spanning leveren aan de andere onderdelen als die dit niet kan omdat die gewoon erg slecht is of omdat die defect is dan is dit gevaarlijk voor de andere onderdelen. En niemand zit daar natuurlijk op de wachten, een net nieuwe PC welke gesloopt wordt door een gare voeding.
Uit: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Als je gewoon je onderzoek had gedaan zou je wel door hebben gehad dat een voeding als deze van Ewent complete bagger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Relative schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:47:
[...]

Een stickertje van 600w is mooi, maar getest kan het stuk minder zijn. jammer van het geld in zo'n geval

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
22A op de 12V lijn is 264W, dit is dus nooit een 600W voeding

pricewatch: Ewent EW3905

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
d22wth schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:55:
[...]

Ik zal hem gewoon lekker terugsturen. een negatieve review aan de winkel heeft geen zin, zou hem bij Ewent neerleggen...

Als je gewoon je onderzoek had gedaan zou je wel door hebben gehad dat een voeding als deze van Ewent complete bagger is.
Een review aan Ewent, uiteraard. En hier op Tweakers, want hij staat ook in de pricewatch. Vreemd dat ze hem listen.

Hiervoor altijd een goede voeding gehad, maar die ging uit het niets kapot. Een snelle oplossing was naar de media markt rijden en de eerst de beste 600 watt voeding te pakken die er was, want de PC moest weer aan..

Jammer van mijn tijd en moeite inderdaad.

Echter, nog niet zeker dat dit de oorzaak is. Ik zal een andere voeding (van de buurman) gebruiken om te kijken of deze wel juist is. Als dat het geval is, dan kunnen we ervan uitgaan dat het 600 watt labal op mijn huidige EWENT voeding, misleidend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De 12v lijn is de belangrijkste in de voeding omdat 95% van het vermogen van die lijn gehaald wordt. Reken maar uit. 22A op 12V is wat de voeding maximaal kan doen en dat is dus die 264w. Je hebt de grootste troep gekocht die er bestaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 30-12-2018 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Besparen op het hart van je pc... dat is een 'faal' in mijn boekje.. en dan nog bij central point ook. Blijkbaar kende je Tweakers
al, waarom je de vraag dan niet neerlegt voor je aanschaf.. onbegrijpelijk..Bij voedingen is goedkoop altijd duurkoop.

Nu een fatsoenlijke plaatsen en met plezier weer aan de slag..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
Uszka schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:01:
De 12v lijn is de belangrijkste in de voeding omdat 95% van het vermogen van die lijn gehaald wordt. Reken maar uit. 22A op 12V is wat de voeding maximaal kan doen en dat is dus die 264w. Je hebt de grootste troep gekocht die er bestaat.
Op de ewent site staat een lijstje, als je alles bij elkaar optelt zal er wel 600W uitkomen

Power: 600W
Input voltage: AC 230V
Output currents:
12V = 22A
-12V = 0.5A
5V = 28A
3.3V = 25A
5VSB = 2A

Conclusie, geen 600W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In theorie is een Britse luxewagen ook even betrouwbaar als een Toyota. In de praktijk draait dat wel anders uit.

Je hebt rommel gekocht; leer ervan. Zoals iemand eerder aangaf staat er voldoende ontnuchterende informatie in Voeding advies en informatie topic - Deel 34.

Je kan Tweakers niet aanwrijven dat het product in de Pricewatch staat, zij tonen alleen wat winkels aanbieden. Mensen kijken voor een voeding nu eenmaal vaak alleen naar de prijs zonder zich af te vragen waar dat verschil in kostprijs nu zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 30-12-2018 18:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Relative schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:00:
[...]

Een review aan Ewent, uiteraard. En hier op Tweakers, want hij staat ook in de pricewatch. Vreemd dat ze hem listen.

Hiervoor altijd een goede voeding gehad, maar die ging uit het niets kapot. Een snelle oplossing was naar de media markt rijden en de eerst de beste 600 watt voeding te pakken die er was, want de PC moest weer aan..

Jammer van mijn tijd en moeite inderdaad.

Echter, nog niet zeker dat dit de oorzaak is. Ik zal een andere voeding (van de buurman) gebruiken om te kijken of deze wel juist is. Als dat het geval is, dan kunnen we ervan uitgaan dat het 600 watt labal op mijn huidige EWENT voeding, misleidend is.
Volgens mij verkopen ze bij de Mediamarkt uberhaupt geen goede voedingen. Ik zou hem zo netjes mogelijk terug in de doos doen en lief aan de Mediamarkt vragen of je je geld terug mag. Wel lief zijn, want zodra je met "misleiding!", "oplichters!", etc. aan komt maken ze het je vaak moeilijker.

Daarna zou ik even in het voedingen topic gaan neuzen om te kijken wat voor voeding dan wel aan je wensen voldoet. Ik snap dat je niet 120 euro stuk wil slaan op een top-notch voeding, maar er zijn zeker prima voedingen te krijgen voor iets minder.

Daarnaast, bij de meeste winkels is de voeding de volgende dag al in huis, dus voortaan niet meer naar de Mediamarkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
Helemaal duidelijk mensen! Dankjewel voor jullie inbreng. Weer een les geleerd! Op naar een nieuwe voeding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
pricewatch: Riotoro Builder Edition 500W, pricewatch: be quiet! System Power 9 400W, pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W als je het betaalbaar wil houden.
ETHART schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:03:
[...]

Op de ewent site staat een lijstje, als je alles bij elkaar optelt zal er wel 600W uitkomen
Zo werkt dat niet bij een fatsoenlijke voeding. Die levert nagenoeg het geadverteerde vermogen op 12v en maximaal 110 - 120% daarvan.

[ Voor 25% gewijzigd door Uszka op 30-12-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
Uszka schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:28:
pricewatch: Riotoro Builder Edition 500W, pricewatch: be quiet! System Power 9 400W, pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W als je het betaalbaar wil houden.

[...]

Zo werkt dat niet bij een fatsoenlijke voeding. Die levert nagenoeg het geadverteerde vermogen op 12v en maximaal 110 - 120% daarvan.
Ja dat snap ik, waarom dit dan een 600W voeding mag heten snap ik dan weer geen bal van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Piekvermogen maar dan vooral op 3,3v en 5v waar je niets aan hebt en omdat veel vermogen verkoopt. De meeste mensen hebben geen bal verstand van voedingen en denken als ze maar genoeg vermogen kopen dat het goed zit. Niets is minder waar. Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

ETHART schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:45:
[...]

Ja dat snap ik, waarom dit dan een 600W voeding mag heten snap ik dan weer geen bal van :)
Dat is afhankelijk van de meetstandaard. Zoals je bij speakers en versterkers ook verschillende meetstandaarden zijn. Zoals RMS of DIN. Vooral DIN (Duitse industrie norm) is een aandachtstrekker '7x100W DIN'. 'net voordat ie stuk gaat', terwijl RMS dan net 80w kan uitsturen. Zo zal dat voor deze goedkope voedingen ook gelden. Je kan het ook voelen aan het materiaal. Is het een letterlijk zware voeding, dan is het vaak ook wel een hoog wattage (kwaliteit daargelaten)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1