Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Je camera is prima, en je flitser waarschijnlijk ook (welke heb je?). Alleen zal je niet je flitser direct op je gerechten af moeten vuren.

Richt 'm omhoog/opzij als er een plafond of muur in de buurt is om vanaf te bouncen. Is dat er niet, dan kan je inderdaad denken aan iets wat je over je flitser heen kan plaatsen om je lichtbron (je flitser) groter te maken en daardoor zacht licht te krijgen. Bijvoorbeeld een softbox over je flitser heen, maar een stuk wit karton waar je tegenaan flitst doet ook al wonderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 30-12-2018 12:13 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:11
Bedankt voor de tip eens verder in verdiepen, waar de barbecue staat is ook verlichting maar net onvoldoende om het voedsel op de barbecue goed vast te kunnen leggen. :)

En aankomend jaar een basis fotografie cursus volgen om er beter mee om te leren gaan.

@Hahn De flitser is de standaard welke geïntegreerd is in de camera, geen losse unit erop. En daar zag ik ook oplossing met een losse unit erop en daar weer kleurfilters op plaatsen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hari-Bo op 30-12-2018 12:14 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Hari-Bo schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:13:

@Hahn De flitser is de standaard welke geïntegreerd is in de camera, geen losse unit erop. En daar zag ik ook oplossing met een losse unit erop en daar weer kleurfilters op plaatsen.
Ah, een losse flitser maakt het wel een stuk makkelijker om licht te richten, daar zou ik geen LED-lamp voor nemen als beginner.

Maar ook met de ingebouwde flitser kan je meer dan je misschien denkt. Doe er eens een A4'tje voor en kijk wat er gebeurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hahn schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:15:
[...]

Ah, een losse flitser maakt het wel een stuk makkelijker om licht te richten, daar zou ik geen LED-lamp voor nemen als beginner.

Maar ook met de ingebouwde flitser kan je meer dan je misschien denkt. Doe er eens een A4'tje voor en kijk wat er gebeurt ;)
Dan zal ik een eens kijken of ik ergens een goedkope flitser op de kop kan tikken welke geschikt is voor de Nikon D3100. Naar aparte statieven etc kan ik altijd nog gaan. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vergis je ook niet in de kracht van je camera
Vaak geeft een automatische flitser gewoon teveel licht

Zoals ik al zei, ik ben geen pro, maar de foto;s in het BBQ-topic worden 9 van de 10x zonder flitser gemaakt.
Ook die van de kerst-bbq
En dat 'maar' een iphone camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
FreshMaker schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:20:
Vergis je ook niet in de kracht van je camera
Vaak geeft een automatische flitser gewoon teveel licht

Zoals ik al zei, ik ben geen pro, maar de foto;s in het BBQ-topic worden 9 van de 10x zonder flitser gemaakt.
Ook die van de kerst-bbq
En dat 'maar' een iphone camera
Dat is ook weer zou, dan zou wat bijverlichting voldoende moeten zijn. Lastig lastig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb meer probleem met nabewerkingen ;)
Zoals ik zo'n foto dan op mijn scherm zie, denk ik "nog even dit" en dan is het volkomen onnatuurlijk :+
Dus weer terug naar af, en dan maar één op één online knallen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:29
Camera is prima. Investeer in een betere lens. Leuke optie zou een 50mm 1,8f zijn.

Lagere F betekend dat de diafragma wijder open kan, waardoor er meer licht binnen wordt gelaten en je dus beter in het donker kunt fotograferen. Bovengenoemde lens wordt de zgn ‘plastic fantactic’ lens genoemd. Goede lens voor weinig geld.

Gebruik geen flitser meer, hierdoor krijg je erg onnatuurlijke foto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Heb je wat voorbeelden van foto's die je nu maakt waar je niet tevreden over bent?
De pop-upflitser op je camera geeft heel hard licht. De hardheid van licht wordt hoofdzakelijk bepaald door de relatieve grootte van je lichtbron. De zon, bijvoorbeeld, is best groot. Maar omdat'ie ver weg staat geeft'ie hard licht op een dag met een strakblauwe lucht. De relatieve grootte is dus erg klein. Als het bewolkt is, diffunderen de wolken het licht en 'worden' de lichtbron. Die bedekken de hele hemel, en zijn dus groot. Zacht licht dus.
De lichtbron in je pop-upflitser is ongeveer zo groot als een rijstkorrel. Door er bijvoorbeeld en A4'tje voor te houden zoals Hahn voorstelt wordt'ie al een stuk groter. Je licht dichterbij brengen maakt het ook relatief groter, en dus zachter. Maar dat wordt erg lastig zonder losse flitser die je draadloos of bedraad aanstuurt.

Een andere optie is, zoals talkatoo voorstelt, een lens met een groot diafragma scoren. De 50 f/1.8 is daar een goed voorbeeld van, en erg betaalbaar. Dan krijg je een stuk meer licht binnen zonder dat je hoeft te flitsen. Nadeel daarbij is weer dat je BBQ waarschijnlijk een hoop licht van de achterkant van je vlees stuurt (van je kolen dus). Dan kun je een gigantisch snelle lens hebben, maar krijg je nog steeds geen goed licht op je vlees. Of in ieder geval niet zonder de achtergrond te overbelichten. Je zou dan wel weer kunnen experimenteren met het reflecteren van het licht van de kolen. Dus een stuk piepschuim boven je vlees houden zodat het licht dat van achteren komt ook op de voorkant valt. Is het qua kleur ook meteen gematcht met de gloed van je kolen.

Zomaar wat ideeën. Ik zou als eerste een reflector proberen, om de doodeenvoudige reden dat dat (bijna) niets kost :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik denk dat zoiets al iets zou kunnen zijn waar je betere resultaten mee zou kunnen behalen.
Een diffuser voor je on board flitser. Kost niet werkelijk een rib uit je lijf.

Edit: review: https://www.derooijfotogr...up-flash-diffuser-review/

Afbeeldingslocatie: https://www.dewinkel.nl/8340-home_default/jjc-flash-bounce-fc-2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 30-12-2018 12:52 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, probeer het eerst eens met het beschikbare natuurlijke licht, door een/meerdere reflector schermen te gebruiken. (al dan niet met lieftallige assistente om ze vast te houden ;) )
Dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/products/temp_source/fd339acf6d9b156a72d9ba9bef438ac4.png

Zo had ik laatst een taart net uit de oven. Terwijl het buiten donker en somber was, maar ik wilde 'm toch ff snel op de foto zetten:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4860/44495850190_1aa4091d06_z.jpg
Gauw een LED video/foto lichtbak er op gezet, en voila imho heel natuurlijk licht.

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2018 15:55 . Reden: item te koop is verkocht ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
talkatoo schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:28:

Dit kan je helemaal niet zo stellen, dat ligt er echt totaal aan hoe je het gebruikt. Pak een gemiddelde professionele fotoshoot die natuurlijk belicht eruit ziet en 95% kans dat er toch flitsers/lampen gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Bqwzg9Z/4608df3c-9179-4ff0-b59e-9cc6a54d24a3.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3MxYpYN/IMG-0826.jpg

Zelfde situatie, één met flitser, andere zonder
Beiden met een telefooncamera gemaakt ( ik meen iPhone 6 / 7 )

Om een beetje te laten zien dat het vaak zonder flits beter kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 07:19
@Hari-Bo Ik denk dat het handig is als je wat plaatjes laat zien. Wat je wil, wat niet lukt. En welke foto's in jouw ogen wel gelukt zijn (ongeacht wel/geen) flits.

De scene die je wilt fotograferen is vrij belangrijk. Als je het klein houd zoals @ehtweak kom je er makkelijker mee weg om kunstlicht te gebruiken dan als je een grotere scene in beeld wil krijgen. In extremo, om je hele tuin er bij te moeten oplichten heb je veel meer nodig.

Wat het beeld van @ehtweak ook goed laat zien is dat eten van achteren belichten 9vd10 het beste werkt. Ofwel on camera oplossingen zoals door @hardware-lover gesuggereerd vallen vrijwel meteen af. De suggestie van @ehtweak is misschien ook de simpelste oplossing. Een hoekje maken met zacht licht van achteren, wat fill van voren en je hebt redelijk consistent resultaat onafhankelijk van aanwezig licht.

aan de andere kant, de dagen worden alweer langer, dus misschien is gewoon iets eerder beginnen met bbq'en een nog simpelere oplossing. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@analogworm, zolang het budget niet bekend is gemaakt, zou iedere "oplossing" een verbetering kunnen brengen. TS twijfelt nu over de aanschaf van een aparte flitser, en bij gebruik van zo'n oplossing zou indirect flitsen (via bouncer bijvoorbeeld), al een veel betere oplossing kunnen zijn. Alles valt en staat met de uitrusting, dat zonder twijfel. Het is mij nu nog niet duidelijk hoe hoog de lat ligt voor TS, hoe goed moeten zijn foto's kunnen worden?

Edit: gezien de webpagina onder zijn profiel, en de links die daarop te vinden zijn, zou de lat best wel eens redelijk hoog kunnen liggen v.w.b. gewenst resultaat?

[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 30-12-2018 13:52 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 13:26
-knip- stond er al!

[ Voor 87% gewijzigd door Tomas_ op 31-12-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
De foto's worden gemaakt in de kapschuur zoals onderstaand in het donker (exclusief de kerstverlichting na 6 januari ;) ) En dan met de barbecue deksel geopend en dan het gerecht + rooster erop. Omdat er al verlichting is vraag ik me dus af of extra verlichting handig is of een andere lens of externe flitser erbij met een flash diffuser. :) De foto's resize ik altijd naar 1152x768.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HDvGYsX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
@hardware-lover Volgens mij zijn we het wel eens dat direct licht niet echt een oplossing is.

@Hari-Bo Pfoehey, dat is een nette keuken. Vanwege het hout vallen in ieder geval de oplossingen van bouncen tegen de muur af.

Waar je in ieder geval tegen aan zal lopen zijn de verschillende kleurtemperaturen van je lichtbronnen; evt daglicht, aanwezig kunstlicht, en evt flitslicht. Dan is het volgende 'probleem' de deksel van de bbq die evt licht blokkeert. Klappen deze open dmv scharnier, of haal je ze er helemaal af? En behalve voor je BBQ's heb je er omheen weinig ruimte en wil je ook niet dat je opstelling spontaan ontvlamt. Hmmmmmmm..

Mijn streven voor de foto's zou zijn natuurlijk ogend licht. Zoek willekeurig food photography op google en vrijwel alles ziet er uit alsof het met daglicht gemaakt is. Jouw bavette is daarvan eigenlijk het beste voorbeeld.

Zijn de binnenkanten van de deksels van je bbq's ook reflecterend RVS? Of is die roetzwart? Misschien kan je dat gebruiken als 'lichtbron'? Ik zou even testen door proberen een willekeurig lampje of je on camera flash te richten (dmv dik papieren kokertje) op de binnenkant. Met een beetje geluk vormt het licht dan om je vlees heen met een beetje een highlight, ofwel functioneert de binnenkant van de deksel als een paraplutje.

Als dat werkt, of niet, zou ik pas verder kijken naar een aanschaf of andere oplossingen. Mooie van fotografie vind ik altijd dat je wel van alles kan kopen, maar dat een tekort aan middelen je dwingt creatief te zijn. Vaak blijkt de simpelste oplossing het best te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Is een statief en een led-lamp (met variabele witbalans kleurtemperatuur) geen optie?

Je onderwerp is statisch dus met statief kun je diafragma naar keuze gebruiken, sluitertijd maakt dan ook weinig uit. Met de lamp kun je bijlichten/high-lighten :)

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 31-12-2018 08:49 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@analogworm
Jij bent geen BBQ'er denk ik ;)
Rond de bbq's ontvlamt de boel niet zomaar ;)
We werken met relatief lage temperaturen ( occasioneel grillen we wat hoger ) maar in principe zijn er geen vlammen aanwezig.

De deksels kunnen niet los ( geen idee van het RVS ) maar de gemiddelde Kamado-top weegt zo'n 30 kilo, en zit met een geveerd scharnier vast aan de bodem

Ik denk dat de meeste foto's ( voor zover het mij aangaat ) al op het bord / plank zullen zijn.
Een enkeling tijdens de bereiding, maar daar is normaal daglicht ook prima voor ( of inderdaad een led-installatie )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sapphire schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:24:
Is een statief en een led-lamp (met variabele witbalans) geen optie?
Een LED lamp met variabele witbalans? :? ;)
Je bedoelt zeker instelbare kleurtemperatuur?
Je kunt het één uiteraard niet los zien van de ander, maar imho is het niet hetzelfde...

Met de camera kun je natuurlijk in RAW schieten, dan kun je de WB naar hartenlust aanpassen.

Wel iets om rekening mee te houden, zeker bij voedselfotografie, zorg dat je LED verlichting een redelijk hoge CRI waarde heeft. Dan komt het geheel wat 'smakelijker' over.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2018 20:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:22:
[...]

Een LED lamp met variabele witbalans? :? ;)
Je bedoelt zeker instelbare kleurtemperatuur?
Je kunt het één uiteraard niet los zien van de ander, maar imho is het niet hetzelfde...

Met de camera kun je natuurlijk in RAW schieten, dan kun je de WB naar hartenlust aanpassen.

Wel iets om rekening mee te houden, zeker bij voedselfotografie, zorg dat je LED verlichting een redelijk hoge CRI waarde heeft. Dan komt het geheel wat 'smakelijker' over.
Ja dat ;)

Helpt niet als je typt op je telefoon met een kind aan je arm hangend :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@analogworm De binnenkant van deze RVS kamado is zo zwart als roet, af en toe stook ik deze schoon met 500 graden maar na een keer gebruik is deze weer zwart. En de deksel kan ik wel openen, maar niet volledig verwijderen.

@sapphire en @ehtweak Ik denk dat de oplossing met een LED lamp moet kunnen werken.

Het lieft zou ik met een extra flitser op de camera willen werken, maar dat is niet anders. Nu even opzoek naar een redelijk betaalbare lamp die voldoet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Uit mijn beperkte ervaring met food-fotografie kan ik de volgende tips melden:

- Zorg voor vers danwel zelfs bevroren. Jawel, je las het goed, bevoren. Het zorgt voor meer vocht, betere structuur van van de gerechten, etc. Always helps :)
- Laat de kok zo veel mogelijk 'versies' van de gerechten bereiden: bevroren, half done, done, well done, verbrand. Kijken wat het aantrekkelijkst lijkt op het beeld - dat telt.
- lage hoeken. Een gerecht van bovenaf fotograferen is leuk, maar maakt het 'klein': kies voor lage hoeken, en een donkere achtergrond waarbij je gerecht er uit 'springt': spreekt veel meer aan, maakt het groter, maakt het aantrekkelijker.
- zoek symmetrie. Zoals McDonalds doet met z'n Big Macs: zorg voor symmetrie en herkenbaarheid. Het is ongelooflijk hoeveel symmetrie helpt in het aantrekkelijk maken van een plaatje, ongeacht wat je schiet.

Over de hardware en lampen: dat zijn hulpstukken: zeker belangrijk, maar compositie en voorbereiding zijn het belangrijkst. Succes! :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:50
Ook al suggereert de titel wat anders, is @Hari-Bo volgens mij enkel op zoek naar tips om met weinig licht, toch een goed belichte foto te krijgen. Zijn probleem duikt namelijk pas nu op, "met de donkere dagen". Niet dat de andere tips niet handig zijn, maar wellicht meer dan waar hij naar op zoek is.

Je kunt dat op 3 (4*) manieren aanpakken:
- Zorg voor meer omgevingslicht mbv een flitser, of extra lichtbronnen
- Zorg voor langere sluitertijd mbv een statief
- Zorg voor meer licht op de sensor mbv een betere lens (kleiner diafragma getal)
- *Zorg voor een betere sensor mbv een betere camera (minder ruis bij hogere ISO, duurste optie, kleinste verschil)

Met een flitser moet je uitkijken dat deze een andere kleurtemperatuur heeft dan sfeerverlichting (sfeerlicht is 2400kelvin, halogeen 3000k, tl op de werkvloer 4000k, daglicht om 12u 6500k, hoe hoger het getal, hoe blauwer, hoe lager het getal, hoe roder. De camera compenseert dit met witbalans). De uitwerking van twee lichtbronnen met verschillende kleurtemperatuur zie je in het voorbeeld van @FreshMaker. Die groene tint komt zeer waarschijnlijk door dat verschil, waardoor de juiste witbalans niet bepaald kan worden. Je kunt dit deels corrigeren met nabewerking, maar wanneer de verschillen tussen 2 lichtbronnen te groot zijn, krijg je het nooit natuurlijk.

Vaak is het dan veel mooier om de belichtingstijd te verlengen, daar heb je dan wel een statief voor nodig. Van alle genoemde oplossingen, is dat ook de minst prijzige lijkt mij. Het zijn statische onderwerpen, dus prima geschikt. De belichting zelf kun je dan nog prima finetunen met van die reflectoren die @ehtweak noemt of evt extra lichtbronnen.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 31-12-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

talkatoo schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:28:
Camera is prima. Investeer in een betere lens. Leuke optie zou een 50mm 1,8f zijn.

Lagere F betekend dat de diafragma wijder open kan, waardoor er meer licht binnen wordt gelaten en je dus beter in het donker kunt fotograferen. Bovengenoemde lens wordt de zgn ‘plastic fantactic’ lens genoemd. Goede lens voor weinig geld.

Hier ben ik het niet mee eens. De 50mm is een mooie lens, maar je wilt toch controle hebben over hoeveel van het onderwerp je in focus wilt hebben. Dit betekent ook afstoppen tot f/8 of hoger. Dan is kunstlicht wel prettig. En dan is de vraag of je de 50mm wel nodig hebt. Een prime kan wel prettig zijn voor je workflow, camera op statief en altijd dezelfde brandpuntsafstand kan een hulpmiddel zijn om consistentie in je foto's te krijgen. Maar dit is dan meer 'wat je prettig vind' dan dat er geen andere manier is om dezelfde foto te maken.

Ik kan mij zeker vinden in de adviezen hier mbt led-verlichting. Het helpt je om voor de eerste foto een idee te krijgen wat het resultaat gaat zijn. Flits-licht geeft je meer vrijheid om volledige controle te hebben over het resultaat, maar dit gaat ten koste van de zekerheid vooraf, bovendien wil je niet te lang knoeien met verse producten. - continu-licht is dan wel prettig.

Flits-licht is vooral onnatuurlijk als je direct op je onderwerp belicht met een kleine lichtbron dicht bij je camera. Zoals de on-camera flash. Als je off-camera flitst met een parapluutje of kleine softbox is er veel meer mogelijk.

Als flitslicht onnatuurlijk oogt dan doe je het verkeerd. :P

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Remy schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:30:
Uit mijn beperkte ervaring met food-fotografie kan ik de volgende tips melden:

- Zorg voor vers danwel zelfs bevroren. Jawel, je las het goed, bevoren. Het zorgt voor meer vocht, betere structuur van van de gerechten, etc. Always helps :)
- Laat de kok zo veel mogelijk 'versies' van de gerechten bereiden: bevroren, half done, done, well done, verbrand. Kijken wat het aantrekkelijkst lijkt op het beeld - dat telt.
- lage hoeken. Een gerecht van bovenaf fotograferen is leuk, maar maakt het 'klein': kies voor lage hoeken, en een donkere achtergrond waarbij je gerecht er uit 'springt': spreekt veel meer aan, maakt het groter, maakt het aantrekkelijker.
- zoek symmetrie. Zoals McDonalds doet met z'n Big Macs: zorg voor symmetrie en herkenbaarheid. Het is ongelooflijk hoeveel symmetrie helpt in het aantrekkelijk maken van een plaatje, ongeacht wat je schiet.

Over de hardware en lampen: dat zijn hulpstukken: zeker belangrijk, maar compositie en voorbereiding zijn het belangrijkst. Succes! :)
Dit tips zijn absoluut waar als het doel puur de foto is. Wat ik begrijp is dat @Hari-Bo gerechten bereid en dat wil vastleggen voor zijn blog. Dus hij eet het ook daadwerkelijk op :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
sapphire schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:05:
[...]

Dit tips zijn absoluut waar als het doel puur de foto is. Wat ik begrijp is dat @Hari-Bo gerechten bereid en dat wil vastleggen voor zijn blog. Dus hij eet het ook daadwerkelijk op :9
En dat is ook gelijk een beetje 'het probleem'. Als ik het in opdracht zou doen zou de hele toko omgebouwd worden tot studio op locatie. Maarr het bbq'en staat hier op de eerste plaats, en @Hari-Bo moet het allebei tegelijk doen..

@FreshMaker Ach niet zo'n fanatiek bbq'er dat ik bbq types op naam ken nee. Ik hou wel van eten maken en weet wel het een en ander van fotografie. Reden dat ik brandgevaar in ogenschouw neem is omdat overtrekpapier uitstekend werkt als diffusor, maar licht ontvlambaar is.

@Hari-Bo Ook een beetje een stretch, maar evt zou je het roet-probleem op kunnen lossen met vers stukje alluminium folie. Moet het wel blijven zitten. :P

Zitten er ramen in je keuken? (rechts) Of is het enkel open aan de voorkant? Een andere optie zou namelijk kunnen zijn zoals ze het op filmsets doen, difusser en grote lamp/flitser buiten het raam. Dan hou je ruimte in je keuken en heb je een goede kans op natuurlijk licht.

Zou je alsnog een paar foto's door willen sturen? Iets wat jouw inziens het best gelukt is en iets wat niet gelukt is. Dat geeft mij een beter idee wat je wilt bereiken. En heb je al een idee wat je ongeveer uit wilt geven? Het hoeft allemaal niet heel duur, met wat creativiteit kom je al een heel eind. Maar op zich is het wel handig om een indicatie te hebben.

@LA-384 kleur verschil los je evt op met een simpele gel-filter of door omgevingslicht uit te schakelen. Uiteraard is het wel praktisch om kleurtemperatuur van het licht in het achterhoofd te houden.
psyBSD schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:57:
[...]
…..

Als flitslicht onnatuurlijk oogt dan doe je het verkeerd. :P
Eens :)

In de trend van bovenstaande is inderdaad continu licht, of flitser met instellicht wenselijk. Dan zie je tenminste wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@analogworm De kapschuur heeft geen ramen, enkel helemaal open aan de voorkant. Maar overdag heb ik dit probleem natuurlijk niet omdat er voldoende lichtinval is. :) Ik kwam deze lampenset tegen op Marktplaats, is zoiets een nette oplossing voor in de avonduren?

En barbecueën staat inderdaad op plek 1, ik ga er geen foto studio van maken en ook geen foto's met bewerkt voedsel wat ik niet meer op kan eten omdat het te koud ed is. Gewoon simpelweg de stappen fotograferen hoe je bepaalde gerechten stap voor stap kan bereiden.

Budget heb ik niet echt bepaald al zou ik voor 200 euro een nette oplossing hebben is dat geen probleem, maar ik lees nu verscheidene oplossingen en vind het als fotografie leek lastig om de juiste en voor mij meest werkbare oplossing uit te kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 31-12-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Hari-Bo schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:40:
@analogworm De kapschuur heeft geen ramen, enkel helemaal open aan de voorkant. Maar overdag heb ik dit probleem natuurlijk niet omdat er voldoende lichtinval is. :) Ik kwam deze lampenset tegen op Marktplaats, is zoiets een nette oplossing voor in de avonduren?

En barbecueën staat inderdaad op plek 1, ik ga er geen foto studio van maken en ook geen foto's met bewerkt voedsel wat ik niet meer op kan eten omdat het te koud ed is. Gewoon simpelweg de stappen fotograferen hoe je bepaalde gerechten stap voor stap kan bereiden.

Budget heb ik niet echt bepaald al zou ik voor 200 euro een nette oplossing hebben is dat geen probleem, maar ik lees nu verscheidene oplossingen en vind het als fotografie leek lastig om de juiste en voor mij meest werkbare oplossing uit te kiezen.
Even korte reactie. Zoals iedereen heb je vast wel ergens een overgebleven standaard lamp over. Zoiets of zoiets bijvoorbeeld. De losse lampjes van de door jou voorgestelde set kosten pak 'm beet €10-15 met standaard E27 vatting. Voor zo'n bedrag kan je geen buil vallen en zou ik gewoon eens gaan spelen. Als dat bevalt kwa lichtopbrengst e.d. kunnen we wel weer verder denken hoe we het licht zachter kunnen maken. Evt kan je op zo'n standaard lampkap een CTO filter plakken om het licht warmer te maken, maar 5500k is een prima startpunt.

Waarbij mijn voorkeur zou liggen in de richting van een diffuus scherm i.p.v. doorschijnende parapluutjes. Want dan kan je de diffuser dicht bij je onderwerp houden en de intensiteit van de lamp regelen dmv afstand, als deze niet dimbaar is. Dan behoudt je namelijk beter de zachtheid van je licht, omdat de diffuser effectief je lichtbron is. Zo geeft een diffuus scherm meer flexibiliteit dan paraplu, én kan minder ruimte innemen.

Een andere optie zou kunnen zijn om, na het initiële experiment, de verlichting in je toko te vervangen met van die lampjes zodat je in feite altijd genoeg licht hebt. Dan knal je enkel bij je eten een diffuus scherm om het licht te vormen en ben je er ook..

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 01-01-2019 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
Ik ben nog maar een beginner maar zou een witte plaat of reflector aan het plafond niet helpen? Daarnaast een degelijke driepoot op marktplaats is volgens mij sowieso wel handig deze kun je gebruiken voor je camera maar ook voor een goedkope flitser (de meeste flitsers kunnen zowel bovenop je camera en als tweede flitser op een statief worden gebruikt) dan kun je heel veel mogelijkheden uitproberen.

Ps. Even snel naar de website van TS gekeken, vanmiddag de weber maar weer eens pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sneezzer op 01-01-2019 13:27 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gebruik je al een statief? Dat zou mijn eerste stap zijn, daarna kijken naar lensen, omgevingslicht en als laatste flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Oekol

waka waka hey hey

Mag ik anders naar je blog vragen? Ben benieuwd naar foto's.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

https://kokenmetvuur.nl/

Uit zijn profiel :)

[ Voor 32% gewijzigd door sapphire op 01-01-2019 18:15 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Leoon. schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:30:
Mag ik anders naar je blog vragen? Ben benieuwd naar foto's.
Deze is al eerder genoemd door andere Tweakers ;) Maar de huidige foto's schommelen nu flink in kwaliteit doordat ik de belichting nog niet goed heb aangepakt.

Maar ik denk dat de eerste stap is een simpele lamp erbij plaatsen om te kijken wat voor effect dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Oekol

waka waka hey hey

Hari-Bo schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:42:
[...]

Deze is al eerder genoemd door andere Tweakers ;) Maar de huidige foto's schommelen nu flink in kwaliteit doordat ik de belichting nog niet goed heb aangepakt.

Maar ik denk dat de eerste stap is een simpele lamp erbij plaatsen om te kijken wat voor effect dat heeft.
Ah soms is het zo simpel. Zal eens even een kijkje nemen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Hari-Bo schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:42:
[...]

Desalniettemin zou ik juist die graag even willen zien…. Een foto zegt immers meer dan duuzend woorden :+

(want de te donkere foto's heb ik niet ontdekt op je blog)

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 01-01-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als de flits te koud lijkt tov de andere lichtbronnen kan je ook cto gels (zie amazon onder de 25 eur mogelijk) kopen voor je flits. Persoonlijk raad ik de combo ext. flits yn560iv + yn560rx + opzetsoftboxje + statiefje + cto gelset aan.

Vanachter belichten of langs opzij. Btw, veel foodfoto's lijken lekker maar zijn dat alles behalve ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
analogworm schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Desalniettemin zou ik juist die graag even willen zien…. Een foto zegt immers meer dan duuzend woorden :+

(want de te donkere foto's heb ik niet ontdekt op je blog)
Dat is ook weer zo. De reden waarom je de foto's niet zit is omdat ik deze niet plaats ;) Maar zonder flits krijg ik onderstaande resultaat, en met flits wordt het weer veel te kunstmatig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oJv2VBu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Hari-Bo Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat het, naast het initieel goed belichten van de foto, ook de calibratie van je scherm/monitor essentieel is om tot een goede foto te komen. Je kunt wel een prachtige foto nemen maar als je daarna op een te donker of te groen ingestelde monitor de foto gaat nabewerken, maak je deze alleen maar slechter dan dat hij eigenlijk is.

Anecdote: Ik heb ooit een babykaartje ontwikkeld en professioneel laten printen maar die kwam totaal anders terug dan ik ontwikkeld had... tot ik mijn scherm calibreerde. Toen bleek de print juist exact wat ik ontwikkeld had ;)

Daarna moet je er ook wel rekening mee houden dat de schermen van je bezoekers ook nog eens erbarmelijk kunnen zijn maar als je basis goed is, is het gemiddelde in ieder geval prima.

Dus vergeet die stap niet. Ik kan van harte de pricewatch: Datacolor Spyder4Express aanraden, die doet zijn werk goed.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Hari-Bo Met welke lens zijn je foto's genomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@Hari-Bo

Ik zie dat je ook actief bent op het BBQ-genootschap. Kijk daar eens bij de maandelijkse fotowedstrijd. Ik heb daar al een paar keer een prijs gewonnen en ik gebruik altijd bestaand licht.
Belangrijk is dat food foto's iets anders zijn dan product foto's. Je moet er honger van krijgen. Mijn tips:
Maak een hoekje in je schuur voor de foto van het eindresultaat. Die moet top zijn. De bereidingsfoto's zijn dan min of meer ondergeschikt.
Fotografeer altijd vanaf statief om de compositie optimaal te krijgen. En blijf schuiven met de gerechten en accessoires tot alles perfect staat.
Gebruik zacht licht en fotografeer tegen het licht in. Laat het licht dus naar je toe komen. Dat wijkt dus af van productfotografie maar is voor food het meest natuurlijk. En dat is in jouw schuur lastig omdat je met je rug naar het licht staat. Probeer dat op te heffen met een (zachte, dus grote)LED lamp of reflectiescherm.
En wees kritisch op jezelf. Als het niet goed is moet het maar opnieuw.

Aanvullend: de tip is al gegeven, maar fotografeer in RAW om achteraf de witbalans bij te kunnen stellen. Noem het maar de smaakbalans. Nogmaals, je moet er honger van krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yahrr op 03-01-2019 19:29 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Room42 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:10:
@Hari-Bo Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat het, naast het initieel goed belichten van de foto, ook de calibratie van je scherm/monitor essentieel is om tot een goede foto te komen. Je kunt wel een prachtige foto nemen maar als je daarna op een te donker of te groen ingestelde monitor de foto gaat nabewerken, maak je deze alleen maar slechter dan dat hij eigenlijk is.

Anecdote: Ik heb ooit een babykaartje ontwikkeld en professioneel laten printen maar die kwam totaal anders terug dan ik ontwikkeld had... tot ik mijn scherm calibreerde. Toen bleek de print juist exact wat ik ontwikkeld had ;)

Daarna moet je er ook wel rekening mee houden dat de schermen van je bezoekers ook nog eens erbarmelijk kunnen zijn maar als je basis goed is, is het gemiddelde in ieder geval prima.

Dus vergeet die stap niet. Ik kan van harte de pricewatch: Datacolor Spyder4Express aanraden, die doet zijn werk goed.
Anecdote; foto's bewerkt op een gecalibreerd scherm dus de kleuren waren perfect. Klant vindt ze te groen en aan de boodschap " maar mijn scherm is gekalibreerd" hadden ze weinig boodschap want op hun PC's/laptops/tablets en telefoons was dat zo.
Meerdere keren bij meerdere klanten gehad, jeetje wat essentieel :+

Maargoed voor we @Hari-Bo een flitsset paraplu's, difussie schermen, licht statieven, lichtsterke lenzen, CTO gels, een verbouwing van zijn kook-studio, een cursus food-fotografie en een scherm kalibratie tool aansmeren is het misschien een optie om wat kleiner te beginnen?

Statief voor de camera en ledlamp (met verstelbare kleurtemperatuur) voor de schaduwen/highlight aanbrengen.
Tijdens het bereiden, en vlak er na als je het op wilt eten, in 1 beweging neer te zetten én weer weg te zetten, niet brand gevaarlijk/ontvlambaar. Relatief goedkoop en makkelijk in te zetten doordat je met continue licht direct ziet waar/hoe het valt.
Kunnen we van daaruit altijd nog uitbreiden ;) en kan er gewoon gebakken en geblogt worden.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Anecdote; foto's bewerkt op een gecalibreerd scherm dus de kleuren waren perfect. Klant vindt ze te groen en aan de boodschap " maar mijn scherm is gekalibreerd" hadden ze weinig boodschap want op hun PC's/laptops/tablets en telefoons was dat zo.
Meerdere keren bij meerdere klanten gehad, jeetje wat essentieel :+ [...]
Ok, wat is je alternatief dan? Vooral op een niet-gekalibreerde monitor werken? Dat lijkt me de kans op een mismatch alleen maar erger maken ;)

In het geval van @Hari-Bo moeten misschien de kleuren wat overdreven worden zodat het op alle schermen er goed uit knalt. En uiteraard ook even kijken hoe het er op "slechte" schermen uitziet om te zien hoe het overkomt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
En de goedkoopste fotocursus zijn de bladen in de supermarkt zoals de Allerhande. Gratis dus. Deze staan vol foto's waar je honger van krijgt.
Kijk naar de composities, kleurgebruik en lichtval.

En volg het advies van sapphire: houd het simpel en begin met wat je hebt. Je wordt van betere spullen geen betere fotograaf.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Yahrr Volledig mee eens, dat is ook de reden waarom ik de Nikon D3100 aan blijf houden en geen camera van 1000+ euro zal aanschaffen. Maar bij mij is verlichting in de avonduren echt een issue, en daar zoek ik een gemakkelijke oplossing voor en de LED daglamp met verschillende standen zal dit probleem verhelpen zonder een grote investering te doen.

En het maken van voedsel foto's is inderdaad ook kijken hoe andere het doen, maar zonder de theoretische basis wat je met een cursus meekrijgt leer je alleen het hoe maar niet het waarom, oftewel je rommelt maar wat aan. :) Daarom wil ik een start fotocursus volgen met specifiek het doel om hier meer kennis over te krijgen, aangezien boeken en Youtube videos niet voldoende voor mij zijn. Normaliter pak ik nieuwe dingen zo op, maar fotografie is iets minder statisch als IT of auto's sleutelen waardoor je wat creatiever moet worden en daarom weer een leuke uitdaging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Eerlijk gezegd zou ik beginnen met een goede camera. Daarna proberen met belichting te gaan spelen dus met van die fotostudiokitjes. Een goede camera kan de achtergrond scherpstellen en de focus leggen op de het object.
Ik ben zelf ook nog niet helemaal eruit qua fotografie want het schiet allemaal niet zo op zoals het moet maar ok, ik red mezelf wel met mijn Sony HX90V. Daar kom ik al een eind mee en doet eigenlijk wel bijna alles wat ik wil en ik vind dat deze echt goede foto's maakt inclusief goede diepte, scherpte en lichtval. Door deze camera gebruik ik alleen in noodgeval mijn iPhone om nog foto's te maken maar dat is echt nood, nood zullen we maar zeggen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@itsalex Ik blijf welk bij de Nikon D3100, anders wordt het voor mij een grote investering waar ik simpelweg te weinig gebruik van ga maken en momenteel niet ontevreden ben met de kwaliteit van de foto's overdag (natuurlijk kan alles beter, maar in dit geval kies ik voor de middenweg).

Met alle tips en adviezen ben ik uitgekomen op het volgende. Ik ga geen gebruik maken van een flits omdat het snel te hard licht geeft icm voedsel en op verscheidene fotografie sites/blogs/fora wordt afgeraden. En daarom kies ik voor een lens welke meer licht op kan vangen en een lamp staties met verschillende daglichtlampen wattages.

Yongnuo AF-S 50mm F1.8 autofocus lens Nikon DSLR camera 88 euro
statief met E27 en een daglichtlamp verschillende wattage om mee te spelen

Zijn bovenstaande oplossingen precies goed met het doel wat ik wil bereiken?

[ Voor 20% gewijzigd door Hari-Bo op 03-01-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

itsalex schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:12:
Eerlijk gezegd zou ik beginnen met een goede camera. Daarna proberen met belichting te gaan spelen dus met van die fotostudiokitjes.
De gebruikte camera is niks mis mee. Wel de toepassing ervan, tot nu toe... ;)
Een goede camera kan de achtergrond scherpstellen en de focus leggen op de het object.
Ehhh, hier klopt iets niet... :|
Of je stelt (op) de achtergrond scherp, of (op) het object, niet beiden...
Je bedoelt waarschijnlijk dat je het object optisch wilt isoleren van de omgeving.
Dat doe je door een laag diafragmagetal (m.a.w. open diafragma) te gebruiken. Waardoor de scherpte specifiek daar ligt, waar je scherp stelt. Op het object dus.

Bovendien is het de fotograaf (je weet wel, die weke massa achter de zoeker :+ ) die bepaalt waar en wat er scherp gesteld wordt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:07:
[...]

De gebruikte camera is niks mis mee. Wel de toepassing ervan, tot nu toe... ;)

[...]

Ehhh, hier klopt iets niet... :|
Of je stelt (op) de achtergrond scherp, of (op) het object, niet beiden...
Je bedoelt waarschijnlijk dat je het object optisch wilt isoleren van de omgeving.
Dat doet je door een laag diafragmagetal (m.a.w. open diafragma) te gebruiken. Waardoor de scherpte specifiek daar ligt, waar je scherp stelt. Op het object dus.

Bovendien is het de fotograaf (je weet wel, die weke massa achter de zoeker :+ ) die bepaalt waar en wat er scherp gesteld wordt...
Eehhmm ja typevautje ;) maar ik denk dat apparatuur de helft van de foto maakt en zeker de lens.

Ik heb met mijn oude Canon 500d ook niet de juiste lens gevonden en ik vond dat zoveel gedoe dat ik mijn Sony maar meeneem als compactcamera maar in de tussentijd is dit mijn hoofdcamera gevonden omdat de foto's gewoon top zijn, qua belichting/diepte/scherpte/focus etc. Met de Canon 500d heb ik een redelijke lens maar ik heb geen zin om 600 euro te investeren voor een goede lens (is eigenlijk wel nodig om goede foto's te maken). Ik merk gewoon dat ik met de Canon een goede lens nodig heb en dat denk ik voor de TS ook.

Ik gebruikte voor de Canon 500d ook vaak nog een LED ring om de foto's net even wat lichter te maken en dat werkte goed. Ik werk nu met 250w lamp (spaarlamp 65w) en witte paraplu en dat geeft wel goed licht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@itsalex Dan moet ik je toch echt teleurstellen... ;) Er is echt geen honderden euro's kostend objectief nodig om b.v. goede voedselfoto's te maken!

Om nog maar eens mijn voorbeeld van stal te halen:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4860/44495850190_1aa4091d06_z.jpg
of deze: https://flic.kr/p/W5TcQX
Hoe duur denk je dat het objectief was, waarmee bovenstaande foto's gemaakt zijn?
hint: kijk naar de EXIF metadata...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 03-01-2019 23:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Room42 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Ok, wat is je alternatief dan? Vooral op een niet-gekalibreerde monitor werken? Dat lijkt me de kans op een mismatch alleen maar erger maken ;)

In het geval van @Hari-Bo moeten misschien de kleuren wat overdreven worden zodat het op alle schermen er goed uit knalt. En uiteraard ook even kijken hoe het er op "slechte" schermen uitziet om te zien hoe het overkomt.
Nee het alternatief is zoals ik zeg een paar stappen terug en eens naar de belichting/werkwijze die handig is kijken.

Is het logisch, niet helemaal maar anders kunnen we bij elk topic wel eerst gaan roepen "calibreer je scherm eerst maar" en dat was niet de vraag van de TS.
itsalex schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:18:
[...]

Eehhmm ja typevautje ;) maar ik denk dat apparatuur de helft van de foto maakt en zeker de lens.

Ik heb met mijn oude Canon 500d ook niet de juiste lens gevonden en ik vond dat zoveel gedoe dat ik mijn Sony maar meeneem als compactcamera maar in de tussentijd is dit mijn hoofdcamera gevonden omdat de foto's gewoon top zijn, qua belichting/diepte/scherpte/focus etc. Met de Canon 500d heb ik een redelijke lens maar ik heb geen zin om 600 euro te investeren voor een goede lens (is eigenlijk wel nodig om goede foto's te maken). Ik merk gewoon dat ik met de Canon een goede lens nodig heb en dat denk ik voor de TS ook.

Ik gebruikte voor de Canon 500d ook vaak nog een LED ring om de foto's net even wat lichter te maken en dat werkte goed. Ik werk nu met 250w lamp (spaarlamp 65w) en witte paraplu en dat geeft wel goed licht.
Damn dat doe ik dus al jaren fout! Ik moet gewoon duurdere spullen kopen!

[ Voor 39% gewijzigd door sapphire op 04-01-2019 00:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 16:35
Heb je niet toevallig iemand in de buurt wonen met een daglicht lamp, flitser of ander objectief om eens mee te proberen. (Yongnuo heeft btw ook aardig betaalbare flitsers)
ipv. diverse dingen aan te schaffen en te proberen. Zag dat je in ieder geval een basis cursus overweegt wat naar mijn idee echt een goede investering is voor wat je wil doen. (beste zoek je een cursus waar je wat eigen inbreng/vragen kan regelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@richard_1st Nee ik ken niemand die iets doet met fotografie, en de basiscursus gaat er zeker komen maar die zijn pas over een paar maanden in de buurt.

Maar ik heb inmiddels het volgende besteld om eens mee te spelen, mocht het echt niet bevallen kan ik alsnog wat anders proberen. Maar mijn enthousiasme is gewekt. :)
  • Linkstar Daglicht Spiraallamp E27 28W
  • Yongnuo YN 50mm f/1.8 Nikon objectief
  • vidaXL Professionele studiolamp 60x40cm
Alles bij elkaar kost ongeveer 120 euro, dat valt mij mee om eens ervaring mee op te doen. De Yongnuo is natuurlijk een budget lens, maar de reviews waren verrassend positief om eens de gok te wagen. Vooral wat ik ermee wil bereiken is het mijns inzien ruim voldoende.

De studiolamp vond ik wel handig aangezien ik deze kan opvouwen en geen permanente plek hoeft in te nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hari-Bo op 04-01-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hari-Bo Heb je wel gelet op de CRI waarde van je bestelde lampen?
Zeker daglicht (spaar)lampen willen nog wel eens erg 'daglicht' (m.a.w. koel) licht geven. En dat levert rechtstreeks uit de camera behoorlijk 'kille' beelden op.
Uiteraard kun je daar tijdens de pp nog het nodige aan doen (WB en je foto 'warmer' maken)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
ehtweak schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:29:
@Hari-Bo Heb je wel gelet op de CRI waarde van je bestelde lampen?
Zeker daglicht (spaar)lampen willen nog wel eens erg 'daglicht' (m.a.w. koel) licht geven. En dat levert rechtstreeks uit de camera behoorlijk 'kille' beelden op.
Uiteraard kun je daar tijdens de pp nog het nodige aan doen (WB en je foto 'warmer' maken)
Nee dat niet enkel de kleurtemperatuur die is 5500k. In het ergste geval moet ik een andere lamp kopen, hopen dat morgen alles binnen is en kan ik van het weekend experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
Eerlijk gezegd zou ik beginnen met een goede camera. Daarna proberen met belichting te gaan spelen dus met van die fotostudiokitjes. Een goede camera kan de achtergrond scherpstellen en de focus leggen op de het object.
Ik ben zelf ook nog niet helemaal eruit qua fotografie want het schiet allemaal niet zo op zoals het moet maar ok, ik red mezelf wel met mijn Sony HX90V. Daar kom ik al een eind mee en doet eigenlijk wel bijna alles wat ik wil en ik vind dat deze echt goede foto's maakt inclusief goede diepte, scherpte en lichtval. Door deze camera gebruik ik alleen in noodgeval mijn iPhone om nog foto's te maken maar dat is echt nood, nood zullen we maar zeggen.
Ik ben absoluut geen nikon kenner. Maar ik hoop toch wel dat een dslr van nikon beter is dan een compact camera, voor het in de hand hebben van belichting en scherpstelling op je doel. Om over een telefoon camera maar niet te beginnen.

Mijn oude 350d van 10+ jaar oud maakt met de kitlens al betere foto's dan mijn iPhone.

De beperkende factor bij mijn 350d ben ik meestal nog steeds zelf. Al ben ik met naar een 70d overgestapt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sneezzer op 04-01-2019 10:09 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ik vrees dat 5500k gaat vloeken met de andere lichten in je bbq hut. Zoals gezegd er bestaan folies die je voor je lamp kan hangen die de kleur met 1000-2000K kunnen verwarmen.

Veel plezier!!

[ Voor 4% gewijzigd door moozzuzz op 04-01-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:29

WCA

CRI is inderdaad de term waar je naar op zoek bent. Hoe beter de CRI, hoe natuurlijker je foto zal ogen. Zeker bij fotografie van eten.

Ik erger me dan ook aan goedkope LED keukenverlichting bijvoorbeeld

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
moozzuzz schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:56:
Ik vrees dat 5500k gaat vloeken met de andere lichten in je bbq hut. Zoals gezegd er bestaan folies die je voor je lamp kan hangen die de kleur met 1000-2000K kunnen verwarmen.

Veel plezier!!
Zonder filters is daar een zeer simpele oplossing voor: Andere lampen uit zetten. ;)
Hari-Bo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:56:
@itsalex

Ik ga geen gebruik maken van een flits omdat het snel te hard licht geeft icm voedsel en op verscheidene fotografie sites/blogs/fora wordt afgeraden.
...
Zijn bovenstaande oplossingen precies goed met het doel wat ik wil bereiken?
Het idee dat flits te snel hard licht geeft klopt niet. De relatieve grootte van je lichtbron ten op zichte van je onderwerp maakt hoe hard/zacht je licht is. De reden dat continu licht handig is voor je, is omdat je dan ziet wat je doet. Een speedlight valt daarom af. Een simpele studioflits mét instellicht zou nog steeds een optie kunnen zijn.
FYI, ik durf te wedden dat 99% van de professionele foodfotografie met flitslicht gemaakt is. Simpelweg omdat niet iedereen een studio met raam op het noorden heeft of afhankelijk wil zijn van de grilligheden van het weer.

Voor de rest eens met dat je niet blind hoeft te staren op nieuwe lenzen e.d. Al is een 50mm prime wel leuk om mee te spelen. Met je huidige keuzes kun je dus enigzins spelen met scherptediepte, hard en zachter licht en de richting van het licht. En dan gewoon kijken wat het doet, op zoek naar iets wat je mooi vind. Vooralsnog lijkt me dat genoeg.

Je gaf aan dat je een fotografie-cursus ging doen en dat je op youtube niet genoeg heldere uitleg kon vinden. Lijkt me prima. Maar dan ben ik wel benieuwd waar your level of understanding ligt. Snap je bijvoorbeeld het Histogram? Snap je het begrip Stops en hoe de 'Exposure Triangle' werkt? Weet je hoe je een accurate witbalans selecteert/maakt in je camera?

Eerst zorgen voor fatsoenlijke opnames en dan kunnen we daarna wel weer kijken of je edit proces beter kan...

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 04-01-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
De lens heb ik zojuist ontvangen, meteen even mee gespeeld en vooral met detail opnames krijg je een mooie focus. Omdat ik nog geen voldoende belichting heb kan ik de barbecue nog niet proberen, daarom even een oude gehaktmolen die vlakbij een lamp hangt buiten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ggKVhe1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Hari-Bo schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:24:
De lens heb ik zojuist ontvangen, meteen even mee gespeeld en vooral met detail opnames krijg je een mooie focus. Omdat ik nog geen voldoende belichting heb kan ik de barbecue nog niet proberen, daarom even een oude gehaktmolen die vlakbij een lamp hangt buiten.

[Afbeelding]
En heb je al kans gehad om met je nieuw aangeschafte speelgoed te spelen? Hoe ging dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
analogworm schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:19:
[...]

En heb je al kans gehad om met je nieuw aangeschafte speelgoed te spelen? Hoe ging dat?
De verlichting moet nog binnen komen, maar de lens heb ik gebruikt om binnen foto's van mijn kinderen en katten te maken en was zeer tevreden met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Dit weekend even gespeeld met de camera, de belichting is nog niet binnen maar wel volgende foto's gemaakt.
Langoustine met citroenboter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hari-Bo Sorry dat ik het zeg, maar ik vind die langoustine er nou niet bepaald 'aantrekkelijk' uitzien...
En, niet scherpgesteld (?) op je onderwerp.

De foto bij stap 2 ziet er al wat beter uit.
Maar b.v. foto's met een 'smurrie' zijn lastig om lekker/appetijtelijk over te komen...

Ondanks gebrek aan belichting moet dit met je bestaande (fotografische) middelen imho toch beter kunnen!

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 08-01-2019 12:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@ehtweak Alle tips zijn welkom. :) En nogmaals ik ga niet voor de foto's die je in bladen terugziet aangezien deze niet eetbaar zijn, maar puur praktijk stappen zonder poespas eromheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hari-Bo Kijkende naar mijn bescheiden collectie aan plaatjes van mijn kookkkunsten:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157682893077913
En ja, da's allemaal uitstekend eetbaar (de gerechten tenminste).
Zie ik toch duidelijke verschillen met jouw foto's.

Sommige zaken zijn gefotografeerd met extra (LED) licht, maar sommige ook gewoon op een krukje, voor het raam. En met heel goedkoop glaswerk (van enkele tientjes).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@ehtweak Die zien er goed uit! De foto's heb ik allemaal buiten gemaakt en daar is momenteel te weinig belichting, maar als het goed is komt de set morgen binnen dan zal ik daarna wederom met goede belichting eens mee testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zojuist heb ik zelf ook ff wat geprobeerd, met m'n nieuwe LED lichtbakken uitgelicht:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7924/45939856814_ce6137ff9c_z.jpg

En ja, deze gaan vanavond de pan in! :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor de geintereseerde kan ik Editorial Food Photography aanraden van Rob Grimm op RGGEDU.

Het bedrag valt best mee en er zijn regelmatig flinke kortingen op de site.

https://rggedu.com/collec...de-with-rob-grimm-rgg-edu

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Hari-Bo ik heb eerder even op je site gekeken en vind dat je erg dicht op je onderwerp zit, waardoor het in mijn ogen vaak onrustig overkomt.

Ik denk dat je door iets meer afstand te nemen, de foto's al een stuk prettiger ogen.

Dus dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T6vtBsILMxX72e2LYqXYJBBx/full.jpg

IPV dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9IUCHH3jgxjXTUau1qZ9Cqh2/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@LA-384 Zal dat eens aanpassen om te kijken wat voor effect dat heeft, thanks. :)
En daarom ook niet verkeerd dat ik een cursus ga volgden, met barbecueën en recepten experimenteren weet ik wat ik doe dit is simpelweg aanrommelen zonder basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:11:
Ik denk dat je door iets meer afstand te nemen, de foto's al een stuk prettiger ogen.
Vraagt dat je onder/achtergrond en attributen natuurlijk ook wel fotografisch moeten zijn/worden ;), maar zeker een mooie tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@moozzuzz Ik denk niet dat het heel ingewikkeld hoeft te zijn hoor. Met hout of stof (linnen?) zit je al snel goed. Het gaat er juist om om rust te creëren rondom de chaos op/in het bord.

https://kokenmetvuur.nl/2...oustine-met-citroenboter/
Deze foto bijvoorbeeld is al bijna goed; de achter-/ondergrond is relatief rustig (dat beetje structuur geeft wat meer "leven") en dat schaaltje met die saus is een leuke toevoeging. Leg er nog wat bestek bij en/of wat groen(te) en het is volgens mij klaar.

Bij dit voorbeeld gaat een leek ook beter herkennen wat het is wanneer er wat minder ingezoomd wordt. Nu zie je enkel het vlees van de langoustines en wat pootjes, wat (in mijn ogen) gewoon niet zo smakelijk er uit ziet (net gesmolten kaas). Door wat uit te zoomen zie je wat meer kenmerkende zaken zoals de staart en de scharen, ik denk dat het dan ipv slijmerig/smeuïg, ineens knapperig lijkt.

Ik ben geen kok, (of überhaupt meer met eten bezig dan noodzakelijke brandstof), maar ik denk wel dat naast smaak en geur, structuur ook een belangrijk aspect is van wat als "lekker" ervaren wordt. Iets moet wel een bite hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@LA-384 Was toevallig laatst ook naar zoiets aan het kijken. Mooi stuk hout als achtergrond (tafel, snijplank, ect.) BBQ schort, mes en tang ofzo erbij, takje kruiden.... :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:58:
@moozzuzz Ik denk niet dat het heel ingewikkeld hoeft te zijn hoor. Met hout of stof (linnen?) zit je al snel goed. Het gaat er juist om om rust te creëren rondom de chaos op/in het bord.

https://kokenmetvuur.nl/2...oustine-met-citroenboter/
Deze foto bijvoorbeeld is al bijna goed; de achter-/ondergrond is relatief rustig (dat beetje structuur geeft wat meer "leven") en dat schaaltje met die saus is een leuke toevoeging. Leg er nog wat bestek bij en/of wat groen(te) en het is volgens mij klaar.

Bij dit voorbeeld gaat een leek ook beter herkennen wat het is wanneer er wat minder ingezoomd wordt. Nu zie je enkel het vlees van de langoustines en wat pootjes, wat (in mijn ogen) gewoon niet zo smakelijk er uit ziet (net gesmolten kaas). Door wat uit te zoomen zie je wat meer kenmerkende zaken zoals de staart en de scharen, ik denk dat het dan ipv slijmerig/smeuïg, ineens knapperig lijkt.

Ik ben geen kok, (of überhaupt meer met eten bezig dan noodzakelijke brandstof), maar ik denk wel dat naast smaak en geur, structuur ook een belangrijk aspect is van wat als "lekker" ervaren wordt. Iets moet wel een bite hebben.
Waarom voedsel er in bladen altijd zo smakelijk uitziet vindt je hier achtergrond informatie over. Ik kook ook heel veel maar iedere kok kent de effecten van afkoelen of juist opwarmen op vers bereid eten waardoor het er optisch minder aantrekkelijk uit kan komen te zien. Daarvoor worden heel veel truuks toegepast zoals zelfs houtlijm i.p.v. yoghurt om muesli's en fruit er vers uit te laten zien. Ik was nogal schocked toen ik dat voor het eerst zag en dat heeft mijn beeld van al die mooie foto's in de Allerhande ed. wel flink bijgesteld.
Aan de andere kant zijn die truuks ook wel logisch want een goede foto kost tijd en dat is nu net het probleem met vers bereidde producten.
Giet honing over een versbereidde cake en binnen 5 minuten is de honing volledig opgenomen en ziet de cake er zompig uit. Dikke motorolie ziet er ook uit als honing.en wordt niet opgenomen door de cake, en dat geeft meer tijd om een mooiere foto te maken van een verse cake waar de 'honing' glanzend vanaf druipt.
Die truuks zijn overigens wel handig om te gebruiken want erg ingewikkeld zijn ze niet en het levert veel mooiere foto's op aan het einde van de dag, als voedsel fotografie je ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als tip wil ik je meegeven als je met 1 of 2 lampen gaat werken handmatig je kleurtemperatuur zetten. Zal wel even testen zijn maar daarna krijgen je foto's altijd de gewenste kleur. Voedsel fotografie is vooral ook timing of belazerij zoals @regmaster zo mooi uitlegt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
regmaster schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Waarom voedsel er in bladen altijd zo smakelijk uitziet vindt je hier achtergrond informatie over. Ik kook ook heel veel maar iedere kok kent de effecten van afkoelen of juist opwarmen op vers bereid eten waardoor het er optisch minder aantrekkelijk uit kan komen te zien. Daarvoor worden heel veel truuks toegepast zoals zelfs houtlijm i.p.v. yoghurt om muesli's en fruit er vers uit te laten zien. Ik was nogal schocked toen ik dat voor het eerst zag en dat heeft mijn beeld van al die mooie foto's in de Allerhande ed. wel flink bijgesteld.
Aan de andere kant zijn die truuks ook wel logisch want een goede foto kost tijd en dat is nu net het probleem met vers bereidde producten.
Giet honing over een versbereidde cake en binnen 5 minuten is de honing volledig opgenomen en ziet de cake er zompig uit. Dikke motorolie ziet er ook uit als honing.en wordt niet opgenomen door de cake, en dat geeft meer tijd om een mooiere foto te maken van een verse cake waar de 'honing' glanzend vanaf druipt.
Die truuks zijn overigens wel handig om te gebruiken want erg ingewikkeld zijn ze niet en het levert veel mooiere foto's op aan het einde van de dag, als voedsel fotografie je ding is.
ik heb bij een brouwerij gewerkt, en voor fotoshoots haalden wij er een duitse specialist er bij, die met behulp van eiwit, spuitbussen en allerhande attributen het bier er zo lekker mogelijk uit liet zien. Die man reisde non-stop de hele wereld rond om bier te prepareren 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 27-09 15:02
dit is natuurlijk een beetje overdreven voor @Hari-Bo

Maar een tip voor jou @Hari-Bo , de foto's lijken erg onscherp, en je gebruikt bij de foto van de boter ook scherptediepte, maar vind deze niet helemaal geslaagd. (verkeerd geplaatst, en te dicht op je onderwerp in dit geval).

wat @LA-384 ook aangeeft, neem wat afstand van je object, leg er eventueel wat spulletjes omheen die met het topic te maken hebben (een stuk toast en een mes bij bijvoorbeeld boter, of een paar linguines ter voorbereiding).

belangrijke punten voor jou dus
- Licht
- scherpe foto's
- correct gebruik van scherptediepte
- compositie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
De verlichting heb ik inmiddels binnen en afgelopen weekend in het donker toch (naar mijn maatstaven) redelijke foto's kunnen maken, met de lens en verlichting ben ik nu tevreden. Iedereen bedankt voor de tips en nu zal er nog een cursus volgen.
Artikel met foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ziet er al een stuk plezanter uit @Hari-Bo ! :Y
Nu nog goed scherpstellen op je onderwerp.

Als ik de foto's bekijk, heb ik continu het gevoel dat ik m'n ogen niet goed kan focusseren op jouw etenswaar. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
ehtweak schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:11:
Ziet er al een stuk plezanter uit @Hari-Bo ! :Y
Nu nog goed scherpstellen op je onderwerp.

Als ik de foto's bekijk, heb ik continu het gevoel dat ik m'n ogen niet goed kan focusseren op jouw etenswaar. ;)
Thanks! Met scherpstellen lukt nog niet helemaal, ik heb geprobeerd met de auto en manual stand op het kleine scherm denk je dit is perfect totdat je de foto's ziet op de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 27-09 15:02
Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit!
Het scherpte probleem zie je vooral op de laatste foto waar de haaskarbonade op de BGE ligt.
Zeker goed om te zien dat je de tips opvolgt mbt tot compositie! Zeker de middelste foto waar ze net gerubed zijn ziet er netjes uit, en de eerste foto van de vijzel heb je goed gebruik gemaakt van de scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gebruik je een statief ? Zo ja je scherpstelpunt op je onderwerp zetten. Zo nee je scherpstelpunt centraal houden, deze richten op je onderwerp ontspanknop half indrukken, uitkaderen en afdrukken. Persoonlijk vindt ik je foto's iets aan de koude kant, ik zou de witbalans iets warmer zetten. Je kleuren zien er verder wel goed uit. Voor je scherpte zou je je diafragma ook iets dicht kunnen zetten waardoor je wat meer scherptediepte hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Frogmen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:13:
Gebruik je een statief ? Zo ja je scherpstelpunt op je onderwerp zetten. Zo nee je scherpstelpunt centraal houden, deze richten op je onderwerp ontspanknop half indrukken, uitkaderen en afdrukken. Persoonlijk vindt ik je foto's iets aan de koude kant, ik zou de witbalans iets warmer zetten. Je kleuren zien er verder wel goed uit. Voor je scherpte zou je je diafragma ook iets dicht kunnen zetten waardoor je wat meer scherptediepte hebt.
Ik gebruik momenteel geen statief, alles is met de losse pols gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt een f/1.8 lens aangeschaft zie ik, dat is een leuk ding om mee te spelen.
Ik zou zelf zeker een statief gebruiken in een donkere schuur. Waarschijnlijk worden je foto's ook helderder/sprekender als je 1/3e tot 1 stop overbelicht. Mijn (Nikon) camera heb ik standaard op +1/3 staan (ook voor landschap etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:36:
Je hebt een f/1.8 lens aangeschaft zie ik, dat is een leuk ding om mee te spelen.
Ik zou zelf zeker een statief gebruiken in een donkere schuur. Waarschijnlijk worden je foto's ook helderder/sprekender als je 1/3e tot 1 stop overbelicht. Mijn (Nikon) camera heb ik standaard op +1/3 staan (ook voor landschap etc.)
Zou ik niet doen zeker niet met digitale nabewerking, eerder belicht je iets onder dit omdat je wat overbelicht niets meer mee kan terwijl je met onderbelichte delen nog wel iets kan. Los hiervan schiet je natuurlijk in RAW zodat je de meeste ruimte voor correctie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Hari-Bo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Ik gebruik momenteel geen statief, alles is met de losse pols gemaakt. :)
Zou dan zeker iets diafragmeren want door je korte afstand maakt een kleine beweging al je onderwerp onscherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Frogmen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Zou dan zeker iets diafragmeren want door je korte afstand maakt een kleine beweging al je onderwerp onscherp.
Helder ik ga even kijken of ik een betaalbaar statief kan vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:40:
[...]

Zou ik niet doen zeker niet met digitale nabewerking, eerder belicht je iets onder dit omdat je wat overbelicht niets meer mee kan terwijl je met onderbelichte delen nog wel iets kan. Los hiervan schiet je natuurlijk in RAW zodat je de meeste ruimte voor correctie hebt.
Dat is uiteraard een leuke (andere) discussie. Zelf schiet ik namelijk nooit in RAW, de meesten zullen me voor gek verklaren, maar dit artikel omschrijft het wel heel mooi.
https://digitalphotographycourses.co.za/shoot-jpeg-not-raw/

Neemt niet weg dat je een punt hebt. Als je in RAW schiet heeft overbelichten geen zin.
Schiet je in JPG dan is de belichtingmeting vaak wel iets van slag i.v.m. witte borden. (zie ook punt 7 op deze website: https://www.photofacts.nl...fotograferen_van_eten.asp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Cheesy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Dat is uiteraard een leuke (andere) discussie. Zelf schiet ik namelijk nooit in RAW, de meesten zullen me voor gek verklaren, maar dit artikel omschrijft het wel heel mooi.

Neemt niet weg dat je een punt hebt. Als je in RAW schiet heeft overbelichten geen zin.
Schiet je in JPG dan is de belichtingmeting vaak wel iets van slag i.v.m. witte borden. (zie ook punt 7 op deze website: https://www.photofacts.nl...fotograferen_van_eten.asp)
Laten we wel stellen dat dit alleen voor Nikon geldt en niet voor Canon, daar werkt(e) het andersom.

Bij Nikon kun je beter ETTL gebruiken (expose to the left), onderbelichten dus. Bij Canon is het over het algemeen beter om ETTR te gebruiken (expose to the right, overbelichten dus. De nieuwste modellen hebben een veel beter dynamisch bereik waardoor je ook meer ruimte in de schaduwen hebt maar alsnog is het bereik in de highlights beter voor zover ik weet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Goede links en input, Voor wat betreft je tweede punt ben ik het in het geval van de TS niet eens. Omdat het onderwerp BBQ is past daar juist een wat meer donkere sfeer bij, denk aan de ondergaande zon tegen de avond. Heldere iets overbelichte foto's zijn dan juist het tegenovergestelde. Maar dit is maar een mening en het is aan de TS om zijn weg te vinden. Dat is toch wel het mooie met fotografie ieder zijn mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Frogmen Zojuist een statief opgehaald van marktplaats een Slik 35D. Morgen gaat de barbecue weer aan dus meteen uitproberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag heb ik de Slik 35D uitgeprobeerd, maar ik kan de camera niet goed vastdraaien op het statief. Het schroefdraad past wel goed, maar zodra ik deze aandraai gaan het middelste gedeelte weer los en daarna kan ik deze niet echt goed vastdraaien. Als ik nu de camera probeer te bedienen draait deze heel makkelijk weer los. Hoort dat zo of mis ik een onderdeel oid? Ik kan ook met loctite aan de gang, maar dat lijkt me iets te rigoreus. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2TcRmDJ.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 19-01-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ken het merk niet en op de gemaakte foto met de omschrijving kan ik niet achterhalen wat je precies bedoelt. Ik zie wel dat de schroef niet geheel in de camera zit, maar is dat omdat die er uit glijdt/schuift, of omdat ie losdraait?

Wat voor statief kop zit er bij dat statief?

Misschien ook hier even een foto maken met wat meer afstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
De camera hoort volgens mij vlak aan te sluiten op het geribbelde rubber plaatje. Die bovenste schroef hoort daar niet. Kan die er niet tussenuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik zoek op 'Slik 35D' dan zie ik een vrij oud, beetje gammel statief... :+
Dan zou het er zo uit moeten zien:
https://i.ebayimg.com/images/g/E8IAAOSwiT1cL7Q5/s-l1600.jpg

Een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
Het gat in de bodem van je body is een 1/4" schroefdraad, met een beperkte (!) diepte.
(dus niet doordraaien, zodat het 1/4" draadeinde een gat boort in de bodem van je camera)

M.a.w. de bout die door de bevestigingsplaat van het statief omhoog steekt dient ook een 1/4" draad te hebben. En die draai je dan vervolgens (hand)vast door de onderste kartelring te gebruiken.

Het lijkt alsof die extra, wat grotere, zwarte ring er tussenzit, om de 'overtollige' draadlengte van dat stuk 1/4" draadeinde te overbruggen. Check dus eerst, zonder die extra grotere zwarte ring ertussen, of dat hele 1/4" draadeinde in je camera body past.
Je zou die grotere zwarte ring kunnen gebruiken om je camerabody vast te zetten op de 1/4" schroefdraad.
(als dat al zou lukken, want dan zit die grotere zwarte ring op een onbereikbare plek, opgesloten tussen onderzijde camerabody en de plaat van het statief)
En dan heb je waarschijnlijk weer het probleem dat het gedeelte, wat uit de plaat van het statief steekt, los heen en weer kan draaien...

Maar een betere optie is het om een balhoofd te gebruiken...

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2019 09:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Met de foto van @ehtweak en de opmerking van @Yahrr is het duidelijk.
Die grote schroef/ring hoort niet tussen de bevestigingsplaat en de camera, maar tussen de onderste schroef en de bevestigingsplaat. Dan trek je de camera middels de schroef op het rubber en zal deze niet kunnen draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 20-01-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 21:30
Een tip die ik nog mis, waarvan ik niet weet of jou nikon dat kan, Flitser op afstand bedienen. Als je een losse flitser hebt deze samen met je kleine flitser synchroon laten flitsen (commandermodus?). De grotere flitser zet je opzij van het onderwerp en als je een foto maakt gaan beide flitsers samen af.
Kan leuke effecten opleveren.

Een andere optie is alleen met de kleine flitser maar dan op Slowsync zetten en eventueel de flits compensatie op -0.3 zetten. Geeft je net wat meer glans en licht op het onderwerp zonder het dood te flitsen en blijft er wat omgevingslicht over.

En een als ik in je blog kijk zijn er veel foto's waarbij ik 2 keer moet focussen omdat het net niet scherp is? of heb je er iets ander raars bij de bewerking mee gedaan? maar bij nadere bestudering is dit effect alleen op de voorpagina. bij de fotos zelf is het weg.

[ Voor 24% gewijzigd door rdoorn op 22-01-2019 21:01 ]

Ronald van Doorn

Pagina: 1 2 Laatste