Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sjepper
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23-04 13:19
Dag Tweakers,

Op dit moment beschik ik over een Canon 80D samen met een Sigma EF 24-70 f2.8, Canon EF 70-200 f2.8 IS2 en tot slot een Canon EF 50mm 1.8. Voor bij het circuit is aps-c super handig icm mijn 70-200 door de crop. maar voor andere dingen en vooral low light mis ik wel de extra lichtopbrengst. verder heb ik nu met deze lenzen geen wide angle aangezien ik alleen met fullframe lenzen schiet op een aps-c. Tot slot wil ik graag beschikken over 2 dslr's zodat ik niet constant hoef te wisselen tijdens de actie.

Voornamelijk schiet ik op het circuit (autosport) en verder van alles en nog wat, ook film ik af en toe, voornamelijk op statief en maak ik timelapses.

Het begon toen de 6DMII uit kwam, ik wilde graag naast mijn 80D een fullframe optie. Sindsdien heb ik meerdere malen getwijfeld of de 6D Mark II niet tegen gaat vallen ten aanzien van de 80D (dynamic range minder ect)

De andere optie is een 5D Mark III, die body is alleen weer flink oud. De joycstick is wel een erg fijne bijkomstigheid en het kantelbaar scherm kan ik missen. ik vraag me alleen af of dit ook niet op sommige aspecten een stap terug is door middel van nieuwe technieken.

De 5D Mark IV is nog wel echt buiten mijn budget en gaat mij ook te ver als hobby tijdens mijn studie. Op verschillende fora's barst het los van wat wel en wat niet maar dit is vaak niet toegespitst op mijn situatie. Daarom zou ik graag met wat advies verder stoeien over dit dilemma.

Tweede hands body's vind ik eigenlijk maar niks, al heb ik hier nog geen ervaring mee. Mijn 80D valt buiten garantie vanaf Januari maar heb daar nog 0 problemen mee gehad.

Tot slot, ik ben niet een echte fan van systeem cameras en ben op de hoogte van Canon R. Ik zie het bulkie van de 5D serie als een pluspunt. (1d(x) serie is ver buiten budget lijkt mij.)

Help! O+

sjepper wijzigde deze reactie 29-12-2018 22:22 (4%)

|I7 8700K|16GB|GTX 1080TI FE|520 Watt|XBOX:Sjepp|Psn: Sjeppie

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Je spreekt een aantal keer over de vergelijking in techniek, bijvoorbeeld DR en twijfelt of je dingen gaat missen. Het lijkt mij dan belangrijk om aan te geven of je de 80D nu maximaal benut en bijna tegen zijn limieten aan loopt of dat hij makkelijk als kan wat je wilt. Mocht je dat nog niet weten dan misschien je foto's eens door op dat wat van uit te zoeken
Bij het voorbeeld van DR kan je natuurlijk zeggen dat meer altijd beter is, maar als jij in jouw gebruik al niet in de buurt komt van de grenzen van de 80D dan zal een 6DII je ook prima moeten kunnen bedienen. Nu is dat een beetje gokken. :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• sjepper
Dank voor je reactie. Ik zal in het nieuwe jaar ;p even een foto sturen waarbij ik denk dat de 6d moeite zou hebben. (Ben dan weer thuis) Ik schiet alleen op Raw en heb wel situaties waarbij er veel verschil kan zitten qua licht in de foto. Denk aan schemering of schaduws. Ik ben dan echt lovend over de 80D hoe je die donkere stukken mooi kan aanpassen zonder (al te veel) ruis.

Mensen die de 6D reviewen hadden daar ook een vergelijking gemaakt in een winkel met zwarte tassen en je zag een groot verschil aan ruis toen ze het gingen aanpassen. Ik zelf maak nogal veel gebruik van onder andere de schaduw settings (lightroom) om donkere plekken van meer licht te voorzien.

Verder vraag ik me af of het uitmaakt dat je ipv 1/8000 maar 1/4000 schiet. Bij het circuit kom ik hier bij lange na niet bij aangezien je daar vaak tussen 1/50 tot aan 1/500 zit. Andere situaties heb ik bijna nooit genoeg licht dat de 80d de 1/8000 aantikt. Wat mij wel wat meer zorgen baat (mogelijk ongefundeerd) is dat de 6D ook max 1/180 kan betreffend de synchonisatie van de flitser (misschien snap ik sit verkeerd). Wanneer ik in de kroeg sta met flitser heb ik heb vaak tussen 1/250 en 1/100 voor wat betreft sluitertijd. Betekend dit dat de 6D niet zou kunnen bij benen? (80D doet 1/250). Natuurlijk is het niet zo dat het een incapabel apparaat is. Maar om iets aan te schaffen wat op sommige aspecten minder is dan je huisige body is voor mij raar tenzij het geen fluim uit maakt.

Als laatste maak ik me een beetje druk om de AF punten. Die zijn identiek aan 80D, maar zitten veel meer gecentreerd. Ik ben benieuwd of ik moeite zou hebben als ik iets in de hoek wil focussen. Om daar de nadruk op te leggen.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:02
Zou je de R niet een keer uitproberen om te testen of het echt niet wat voor je is? Ik bedoel, die heeft de sensor van de 5Dmk4 en al je objectieven passen er op. Voor 2.500 lijkt me dat een mooie optie. Als ik jou was zou ik ze (6Dmk2 en R) vergelijken in een winkel.

• Banix
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:51
beste wat je kan doen is een keer een 6d II een weekend lenen of huren. kost je misschien 75 euro, maar dan weet je wel of het toestel levert wat je nodig hebt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sjepper schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:55:
Dank voor je reactie. Ik zal in het nieuwe jaar ;p even een foto sturen waarbij ik denk dat de 6d moeite zou hebben. (Ben dan weer thuis) Ik schiet alleen op Raw en heb wel situaties waarbij er veel verschil kan zitten qua licht in de foto. Denk aan schemering of schaduws. Ik ben dan echt lovend over de 80D hoe je die donkere stukken mooi kan aanpassen zonder (al te veel) ruis.

Mensen die de 6D reviewen hadden daar ook een vergelijking gemaakt in een winkel met zwarte tassen en je zag een groot verschil aan ruis toen ze het gingen aanpassen. Ik zelf maak nogal veel gebruik van onder andere de schaduw settings (lightroom) om donkere plekken van meer licht te voorzien.
Dat soort dingen wil je eigenlijk altijd zelf proberen. Foto's maken die je normaal ook maakt en dan thuis bewerken om te zien wat het verschil echt is onder de streep.
Als je echt serieus zo'n body overweegt kan een paar tientjes huur om hem een weekend te proberen er ook wel vanaf lijkt mij. Geeft je honderd keer meer inzicht, want gevoel doet ook gewoon wat bij een body. Kan je in het echt ervaren hoe je er foto's mee maakt. Kan je overtuigen of een miskoop voorkomen.
Verder vraag ik me af of het uitmaakt dat je ipv 1/8000 maar 1/4000 schiet. Bij het circuit kom ik hier bij lange na niet bij aangezien je daar vaak tussen 1/50 tot aan 1/500 zit. Andere situaties heb ik bijna nooit genoeg licht dat de 80d de 1/8000 aantikt.
Dat is vaak van belang als je met lichtsterke primes aan de gang gaat. Loop je op klaarlichte dag met een 1.4 groothoeklens rond dan moet die sluitertijd flink kort in te voorkomen dat je overbelicht. ;)
Wat mij wel wat meer zorgen baat (mogelijk ongefundeerd) is dat de 6D ook max 1/180 kan betreffend de synchonisatie van de flitser (misschien snap ik sit verkeerd). Wanneer ik in de kroeg sta met flitser heb ik heb vaak tussen 1/250 en 1/100 voor wat betreft sluitertijd. Betekend dit dat de 6D niet zou kunnen bij benen? (80D doet 1/250). Natuurlijk is het niet zo dat het een incapabel apparaat is. Maar om iets aan te schaffen wat op sommige aspecten minder is dan je huisige body is voor mij raar tenzij het geen fluim uit maakt.
Heb je 1/250 überhaupt echt nodig als je flitst op een feestje?
Als laatste maak ik me een beetje druk om de AF punten. Die zijn identiek aan 80D, maar zitten veel meer gecentreerd. Ik ben benieuwd of ik moeite zou hebben als ik iets in de hoek wil focussen. Om daar de nadruk op te leggen.
Dan is de vraag, doe je dat nu vaak? Of zit die vaak op één derde, wat je misschien nog wel kunt raken?
Dat is sowieso iets om voor jezelf na te gaan, hoe gebruik jij het focussysteem. Dat kan ook nog wat bepalen in je keuze.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:56

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bij flitsen is het de flits die beweging stopt, niet je sluitertijd. Sluitertijd bepaalt alleen de hoeveelheid omgevingslicht die nog op je sensor komt. Als je alleen een beetje vult met je flits ga je misschien wat bewegingsonscherpte in de achtergrond krijgen, maar als je hard genoeg flitst dat de flits je hoofdlichtbron is ga je van die tragere sync geen last hebben.
En anders kun je altijd nog een flits met HSS scoren, dan is dat allemaal sowieso geen probleem meer :)

Verder geeft de 80D mij een beetje het zelfde probleem. Ik ben ook langzaam aan het voorsorteren op een stoerdere camera die me cooler maakt op het internet, maar de 80D is zo'n verrekte capabel aparaat dat een daadwerkelijke upgrade meteen flink geld gaat kosten.

Wormaap wijzigde deze reactie 30-12-2018 10:37 (21%)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• sjepper
Ik heb zelf de Canon Speedlight 580ex ii. Ik heb zelf stom genoeg niet heel veel verstand van flitsers. Deze heb ik overgenomen van een kennis en gebruik ik op de standaard instellingen, ETTL volgens mij.

De overweging een 6D mark II te huren overweeg ik wel. De vraag is alleen is het dan wijs om ook een 5D mark III te huren.

Mbt het AF systeem, ik had gisteren een vuurtoren die ik rechtsboven in de hoek had. Deze was lastig om binnen focuspunten te krijgen op de 80D... dan zal dit met de 6D helemaal zijn lijkt me? Natuurlijk zie je meer want FF op EF lenzen maar ik vraag het me toch af.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Vuurtoren is nogal statisch, gewoon focus en recompose gebruiken?
Wat voor foto probeerde je te maken? Qua compositie en scherptediepte?

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:56

Wormaap

Moderator Foto & Video
Focus & Recompose is inderdaad een ontzettend handige techniek om te beheersen. Dan word je veel minder afhankelijk van de kwaliteit van je AF-systeem. Als ik voor 500€ minder een 5DIV met alleen een center-AF punt zou kunnen kopen zou ik het sterk overwegen :+

Je flitser ondersteunt HSS (zie hier voor wat uitleg), dus dan zou de sync-speed van de 6DII nauwelijks een probleem moeten zijn. Nadeel van HSS is dat je minder flitslicht vangt en je flits dus 'minder krachtig' wordt. Maar als je je flits niet enorm hard gebruikt zou dat geen ramp moeten zijn.

Hier nog wat uitleg over HSS.

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:08

sapphire

Die-hard pruts0r

@sjepper Heel kort door de bocht is een 2e 80D en/of gewoon een 10-22 of 10-18 overwegen dan niet gewoon en betere/goedkopere optie?

Extra lichtgevoeligheid bedoel je denk qua ruis? Beide camera's kunnen namelijk gewoon ISO1600, 3200, 6400, ect.. Dan win je 1~2 stops ofzo op hogere ISO's (3200+).
DR van de 6DII is, ookal lees je in reviews de grootste horror verhalen, niet slecht. Punt is alleen dat het beter kan en het DR bij Canon in dit segment al bijna 10 jaar praktisch stilstaat. En de concurrentie (Sony sensoren vooral) wel grote stappen hebben gezet. Het word Canon aangerekend dat ze het wel beter kunnen (zie de 5DIV sensor) maar niet doen.
Zo'n review foto/youtube filmpje zegt imho ook maar beperkt wat, ja Canon is geen koning in het terughalen van schaduwen. Dus gewoon goedkoop scoren door dat te laten zien want dat is al jaren zo en je kunt er als je er rekening mee houd gewoon mee werken hoor. Mijn Fuji haalt ook meer detail met minder ruis uit de schaduwen, mijn oude Canon daarintegen haalt veel meer info uit de highlights dus gewoon een andere manier van schieten ;)
DR van de 80D is overigens tot ca. ISO 320 groter, daarna wint de 6DII het weer. 6DII en 5DIII zijn wat ruis en DR betreft aan elkaar gewaagd maar als je wilt m**renn**ken is de 6DII nips beter zelfs.

De AF van de 6DII is ook een beetje een faal omdat het dezelfde is als de 80D en daarom alle punten in het midden heeft zoals je zelf al aankaart. Ook hier geld weer dat het systeem zelf daardoor niet slecht isa alleen erg onhandig maar gelukkig bestaat er ook zoiets als focus en recompose zoals @Gonadan en @Wormaap aangeven. Voor tracking en snelbewegende voorwerpen is het lastig maar voor langzamere dingen en statische objecten werkt het perfect.
Zelf jaren met een brakke AF gewerkt waarvan alleen het middelste punt goed was en eigenlijk bijna alles ging prima daarmee :) Kwestie van oefenen!
Qua AF is de 5DIII dan denk beter of gewoon (nog een) 80D ;)

Wel ironisch dat ik de 6DII nou lijk te verdedigen aangezien ik het zelf een ***** (vul wat in) camera vind :+
Overigens afgelopen kerst kort met een 80D mogen spelen en dat is inderdaad een mooie camera!

Mijn vraag zou zijn, heb je of waarom heb je een FF nodig behalve voor meer groothoek? (aangezien een 10-18 niet zoveel kost...).

Gabriël Ryzen

• sjepper
Kwintessens schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:02:
Zou je de R niet een keer uitproberen om te testen of het echt niet wat voor je is? Ik bedoel, die heeft de sensor van de 5Dmk4 en al je objectieven passen er op. Voor 2.500 lijkt me dat een mooie optie. Als ik jou was zou ik ze (6Dmk2 en R) vergelijken in een winkel.
Ik werk zelf bij de plaatselijke Mediamarkt. Dit betekend dat ik gebruik kan maken van een personeelskorting regeling. dit betekend dat ik voor ongeveer (met cashback) uit kom op 1163,20. Ze hebben hier nog een 5D Mark III liggen maar deze kost 2249. Mits dit de laatste is kan ik daar mogelijkerwijs ook wat mee regelen.

Betreffend de EOS R hebben wij deze nog niet en daarom heb ik die nog niet in de hand gehouden. Testen kan niet echt in de winkel. dit geld dus ook voor de 6D Mark II en 5D Mark III.
sapphire schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:22:
@sjepper Heel kort door de bocht is een 2e 80D en/of gewoon een 10-22 of 10-18 overwegen dan niet gewoon en betere/goedkopere optie?

Mijn vraag zou zijn, heb je of waarom heb je een FF nodig behalve voor meer groothoek? (aangezien een 10-18 niet zoveel kost...).
Door de tijd heen heb ik mijn EFS lenzen gewisseld en langzamerhand EF lenzen gekocht omdat ik een 5D op gegeven moment van een kennis zou overnemen die er tevens garantie op kon geven. Helaas is dat nooit meer uitgekomen en is mijn complete uitrusting klaar voor een FF toestel. Dit betekend echter niet dat ik perse een Fullframe wil hebben naast mijn 80D. De 7D Mark II heeft ook nog een tijdje op mijn lijstje gestaan aangezien die nog meer FPS heeft en dat vooral bij het circuit erg handig is.

Dit betekend dat ik graag de volle potentie van mijn lenzen wil gaan gebruiken naast de eerder genoemde redenen van Fullframe.

Een klein ding waarom de 7D/5D ergonomie eigenlijk de voorkeur heeft, komt omdat deze voor mij vele malen beter in de hand ligt. bij de 80D en kleiner krijg ik nog steeds een klein beetje kramp in mijn handen. een Batterygrip heeft dit probleem verminderd, maar ik merk dat ik die niet altijd mee wil en begint het handvatrubber van de originele BG (canon) los te raken.

Helaas is de 6D eigenlijk even groot als de 80D, maar ook die ligt iets lekkerder in de hand. (gewicht is geen probleem voor mij.)

De optie van 10-18 + 80D heb ik inderdaad overwogen maar heeft niet de voorkeur.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan is de keuze simpel; 5DIV ligt buiten budget. Hou ja nog maar drie opties open waarvan er IQ-wise 2 heel gelijk presteren en AF of ergonomie een rol spelen (5DIII en 6DII). En de EOS R natuurlijk als buiten beentje.

Veel meer keuze is er niet :+

Gabriël Ryzen

• sjepper
En dan toch de keuzen niet kunnen maken.....

Hopeloos :p

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dan diagnosticeer ik GAS. O-)

• sjepper
Nee, dat heb ik al met auto onderdelen!

Ik ben vooral bang de verkeerde keuze te maken, of beter gezegd niet de optimale naar mijn mening.

sjepper wijzigde deze reactie 30-12-2018 19:00 (56%)

• Kwintessens
sjepper schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:59:
Nee, dat heb ik al met auto onderdelen!

Ik ben vooral bang de verkeerde keuze te maken, of beter gezegd niet de optimale naar mijn mening.
En als je de 5Dmk4 met personeelskorting koopt? Ligt die dan nog buiten budget? Lijkt me in jouw geval de beste optie. (Misschien even doorsparen?)

• sjepper
Je krijgt 20% korting op een bedrag van 2500 euro totaal. Ofwel maximaal 500 euro per jaar korting. Een mark IV komt uit op 2569 met cashback. Dat is toch wel bijna 150% duurder dan een 6D mark II. Natuurlijk zou ik dat het allerliefst hebben. Maar dan moet ik toch weer achter mijn oor krabben of ik dan niet doorsla in een hobby waar ik 0 mee verdien op dit moment en ondertussen nog door studeer.

Moeilijk moeilijk moeilijk....

• Rataplan_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-04 09:33
Zo'n body kan je wel jááááren mee vooruit. Als de IV dan de optie is die je het liefste hebt, zou ik zelf niet te lang krabben en dat doen. Je leeft maar een keer (wat een dooddoener hé) en je zult er jaren plezier van hebben.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja gewoon paar maanden niet eten of geen zorgverzekering betalen ofzo :?

Maargoed wat is het ergste wat er kan gebeuren? Alle drie de body's hebben geen slechte AF dus al zou je de 'slechtste' keuze maken zelfs dan valt het mee. Zelfde met DR, indien de slechtste keuze, mis je iets DR tov andere Canon's.
Alle drie, of vier zijn enorm capabele camera's en kunnen schitterende plaatjes schieten ....

Gabriël Ryzen

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Zelf gebruik ik een 80D en 6DII en hou toch steeds meer van de 6DII. kan het niet uitleggen waarom maar het is ondanks alle negativiteit een fijne camera om mee te werken. Of zou het kunnen omdat ik ook nog en Eos 3 en 1N film camera gebruik? ook fullframe (lees kleinbeeld in dat geval)
De 80D gebruik ik steeds meer alleen voor de tele lenzen.

En het is nog steeds de enige full-fullframe naast nu de R met een klapscherm en dat is soms verrekte handig. Zeker ook omdat het DPAF op de 6DII echt heerlijk werkt.
En het is een redelijk betaalbare camera voor als je naar een fullframe Eos wil met je huidige lenzen
De R leek me ook wel wat maar vind die voor wat het bied toch nog best een (te)duur ding...
Heb er wel mee mogen spelen en het is zeker een fijne camera die R. maar nee voorlopig blijf ik wel bij de camera's die we hier hebben.

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Kwintessens
sjepper schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:56:
Je krijgt 20% korting op een bedrag van 2500 euro totaal. Ofwel maximaal 500 euro per jaar korting. Een mark IV komt uit op 2569 met cashback. Dat is toch wel bijna 150% duurder dan een 6D mark II. Natuurlijk zou ik dat het allerliefst hebben. Maar dan moet ik toch weer achter mijn oor krabben of ik dan niet doorsla in een hobby waar ik 0 mee verdien op dit moment en ondertussen nog door studeer.

Moeilijk moeilijk moeilijk....
Begrijp je punt, maar als dat de camera is die je eigenlijk wilt, blijf je er naar kijken wanneer je een andere koopt. Tenminste, zo werkt dat bij mij. Punt is dat de 5Dmk4 niet de problemen heeft die je denkt dat de 6Dmk2 en R hebben. Dus blijf je je dan niet afvragen 'Had ik toch...'? En wat @Rataplan_ al zegt; je kunt er jaren mee vooruit.

Uiteindelijk blijft mijn advies: vind een winkel (dan maar niet de Mediamarkt) waar je ze allemaal kunt uitproberen om te testen of je aannames over de verschillende camera's kloppen. Als de 5Dmk4 dan toch als allerprettigst uit de bus komt, ga daar dan voor. Je leeft maar 1 keer. En fotografie is nou eenmaal een dure hobby.

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19-04 16:34
Mijn idee.
Als ik student zou zijn, zou ik de 6d bij KE oid. tweedehands scoren voor 750,- met een jaar garantie. Mooi harnas om beide camera's aan te hangen, extra tas wat beiden goed in passen én nog geld over voor lenzen.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:23
Ik zou zeker geen 6D pakken, ook niet 2e hands. Pak of z'n opvolger, of liever nog de EOS R.

Het is een hele lastige keuze als ik de prijzen kijk:

EOS R + EF-EOS R adapter: EUR 1690
EOS 5D Mark IV: EUR 2434
EOS 6D Mark II: EUR 1346

Jij hebt al Canon, ik vind zelf de 5D Mark IV niet bijzonder genoeg, anders werd de keuze nog lastiger.

De 5D Mark III is denk ik dermate gedateerd, dat je beter een 2e 80D voor een appel en een ei erbij kunt halen.

Voor extra groothoek zijn er inmiddels van zo veel merken best wel goede lenzen te krijgen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@PageFault Niet dat ik perse voor de 5DIII wil pleiten maar in welk opzicht is hij gedateerd? De sensor is qua IQ aardig gelijk aan de 6DII als ik metingen mag geloven? AF ken ik zelf niet maar is voor zover ik weet niet slechter dan de 6DII. Blijft DPAF, klapscherm en. over maar verder ?
Just curious :)

Gabriël Ryzen

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:00
PageFault schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:41:

EOS R + EF-EOS R adapter: EUR 1690
:? Waar?

gezocht: Panasonic GM5

• sjepper
Waarschijnlijk via hongkong. Daar kun je ze heel cheap oppikken.

• sjepper
Misschien iets heel geks, ik ben geen fan van systeemcamera in verband met de lcd zoeker en ergonomie maar, ik zit nu naar de prijzen te kijken van bijvoorbeeld een a7 lijn. binnen de 2000 euro heb je de keuze uit verschillende versies. Hoe verhoud die zich tegen over een canon 6d Mark II?

Hoever is metabones met de EF adapter, is dat al een beetje werkbaar?

Waarom nou deze optie in plaats van een eos R? dit zou de goedkopere optie zijn in plaats van de eos R. Ik hou de 80d voor bij het circuit in verband met de crop dus de auto focus snelheid is minder belangrijk. Daarnaast zijn veel kennissen van mij overgestapt op sony a7's (verschillende versies) en zijn laaiend enthousiast.

Ik zit nu tevens te denken dat ik misschien met een battery grip de ergonomie problemen op kan lossen (en de kleine accus).

De saga continues

• PageFault
Dat zag ik bij de canon store, ik krijg wel een beetje korting zag ik.

• PageFault
sapphire schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:41:
@PageFault Niet dat ik perse voor de 5DIII wil pleiten maar in welk opzicht is hij gedateerd? De sensor is qua IQ aardig gelijk aan de 6DII als ik metingen mag geloven? AF ken ik zelf niet maar is voor zover ik weet niet slechter dan de 6DII. Blijft DPAF, klapscherm en. over maar verder ?
Just curious :)
De 5D mark IV kan al niet echt mee komen op DR vlak, auto focus en flash sync speed. De voorganger is nog wat ouder.

Je hebt gelijk dat de 6D II ook niet extreem bijzonder is hoor.

Het is niet dat het allemaal beroerd is, het is best okay, maar er zijn sterkere modellen op dit moment.

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:12
De dynamic range van de 5D mk IV is gewoon goed. Misschien niet de beste, maar als gebruiker loop je nooit tot zeer zelden tegen de grens aan waarbij je bijv. onderbelichte schaduwen 5 of 6 stops moet pushen. Ik vind de metingen en de theorie achter dynamic range interessant, maar op een gegeven moment moet je het ook vanuit de praktijk kant bekijken. In dat opzicht en vanuit het perspectief dat de dynamic range niet het beste is, maar wel goed, vind ik de stelling dat deze 'al niet echt mee kan komen' zeer overdreven.

De EOS R zou ik voor jouw toepassing (circuit) zeker niet aanraden, vanwege de viewfinder bevriezing bij het schieten in bursts van bewegende objecten (https://www.dpreview.com/forums/thread/4350573). Ook al is de bevriezing maar enkele tienden van een seconde, als je vaak bewegende objecten wil volgen gaat het gewoon irriteren.

De Sony is een aardige optie, mits de adapter goed werkt. Ik zou het echt even testen in de winkel. Ik heb de Sony A7II en III ook serieus overwogen ter vervanging van mijn 5D II backup camera. Maar na het testen met de Metabones (mk V) in de winkel, bleek o.a. mijn 24-105 F/4 L merkbaar trager te autofocussen. De 70-200 IS II deed het wel goed in de winkel, hoewel ik hier en daar wel wat berichten lees (bijv van die Tony Northrup) dat de AF niet altijd consistent is, en dat de camerabody soms wel eens bevriest en even aan en uit gezet moet worden. Aangezien jij maar 3 lenzen hebt (waaronder een Sigma), zou ik de Sigma MC-11 adapter ook overwegen.

• sjepper
guillaumemay schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:46:
De dynamic range van de 5D mk IV is gewoon goed. Misschien niet de beste, maar als gebruiker loop je nooit tot zeer zelden tegen de grens aan waarbij je bijv. onderbelichte schaduwen 5 of 6 stops moet pushen. Ik vind de metingen en de theorie achter dynamic range interessant, maar op een gegeven moment moet je het ook vanuit de praktijk kant bekijken. In dat opzicht en vanuit het perspectief dat de dynamic range niet het beste is, maar wel goed, vind ik de stelling dat deze 'al niet echt mee kan komen' zeer overdreven.

De EOS R zou ik voor jouw toepassing (circuit) zeker niet aanraden, vanwege de viewfinder bevriezing bij het schieten in bursts van bewegende objecten (https://www.dpreview.com/forums/thread/4350573). Ook al is de bevriezing maar enkele tienden van een seconde, als je vaak bewegende objecten wil volgen gaat het gewoon irriteren.

De Sony is een aardige optie, mits de adapter goed werkt. Ik zou het echt even testen in de winkel. Ik heb de Sony A7II en III ook serieus overwogen ter vervanging van mijn 5D II backup camera. Maar na het testen met de Metabones (mk V) in de winkel, bleek o.a. mijn 24-105 F/4 L merkbaar trager te autofocussen. De 70-200 IS II deed het wel goed in de winkel, hoewel ik hier en daar wel wat berichten lees (bijv van die Tony Northrup) dat de AF niet altijd consistent is, en dat de camerabody soms wel eens bevriest en even aan en uit gezet moet worden. Aangezien jij maar 3 lenzen hebt (waaronder een Sigma), zou ik de Sigma MC-11 adapter ook overwegen.
Nadat ik de post stuurde ben ik wat meer gaan kijken naar de mogelijkheden. de AIII is wel echt een stap voorwaarts ten aanzien van de II. Alleen voor die prijzen kan ik net zo goed uitwijken naar de R. Een EVF is inderdaad een ramp bij het circuit, ik heb wel eens gelopen en door een EVF gekeken en ik werd er zelfs beetje misselijk van.

De Sigma adapter ondersteund mijn Sigma lens officieel niet, zou het dan wel werken en idem dito voor mijn canon lenzen?

De nieuwste metabones adapter is schreeuwend duur trouwens.

Op dit moment neig ik toch weer naar de 6D Mark II, al ben ik er nog steeds niet over uit.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:00
PageFault schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:18:
[...]

Dat zag ik bij de canon store, ik krijg wel een beetje korting zag ik.
Welke "canon store"?
Met "een beetje korting" kom ik niet op ~1700€. Daar is heel veel korting voor nodig.
Linkje?

gezocht: Panasonic GM5

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

sjepper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Nadat ik de post stuurde ben ik wat meer gaan kijken naar de mogelijkheden. de AIII is wel echt een stap voorwaarts ten aanzien van de II. Alleen voor die prijzen kan ik net zo goed uitwijken naar de R. Een EVF is inderdaad een ramp bij het circuit, ik heb wel eens gelopen en door een EVF gekeken en ik werd er zelfs beetje misselijk van.

De Sigma adapter ondersteund mijn Sigma lens officieel niet, zou het dan wel werken en idem dito voor mijn canon lenzen?

De nieuwste metabones adapter is schreeuwend duur trouwens.

Op dit moment neig ik toch weer naar de 6D Mark II, al ben ik er nog steeds niet over uit.
Alleen is de Sony A7III echt wel een klasse apart tov de R.
PageFault schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:24:
[...]

De 5D mark IV kan al niet echt mee komen op DR vlak, auto focus en flash sync speed. De voorganger is nog wat ouder.

Je hebt gelijk dat de 6D II ook niet extreem bijzonder is hoor.

Het is niet dat het allemaal beroerd is, het is best okay, maar er zijn sterkere modellen op dit moment.
Je bedoelt dan toch de concurrentie? Ik bedoelde de 5DIII in vergelijking met wat Canon zelf nu op de markt heeft :)

En zeker met je eens dat geen van de camera's beroerd is want eigenlijk zijn er geen beroerde camera's meer .
Tegenwoordig is het steeds meer focus op cijfertjes en features en als je als fabrikant dan niet on-par zit met de concurrentie dan is het internet te klein.

Dan ben ik het met @guillaumemay eens dat de praktijk anders is. Zelf al meerdere malen uitgelachen door 'collega' hobby fotografen om mijn (toenmalige) bejaarde 5DII omdat die geen klapscherm had, super hoge FPS turbo stand, geen 8775 AF punten, ect.
Puntje bij het paaltje door ervaring, anticiperen was ik de enige die scherpe, InFocus en onbewogen actie foto's had :+

Met de 6DII kan je prima foto's maken ondanks alle negativiteit online dus laat je daar vooral niet door tegenhouden. Zeker als je die met korting voor een mooie prijs kunt krijgen :)

sapphire wijzigde deze reactie 02-01-2019 12:35 (47%)

Gabriël Ryzen

• guillaumemay
sjepper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:01:
[...]
Van wat ik lees qua gebruikerservaring op internet zou de Sigma MC-11 goed moeten werken met jouw 70-200 IS II en de 50mm f/1.8. Jouw 24-70/2.8 (is het de EX DG OS?) zou je dan even moeten testen.
Zo'n Metabones adapter is inderdaad erg duur. (ik schrok ook erg van de prijs).

• sjepper
guillaumemay schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Van wat ik lees qua gebruikerservaring op internet zou de Sigma MC-11 goed moeten werken met jouw 70-200 IS II en de 50mm f/1.8. Jouw 24-70/2.8 (is het de EX DG OS?) zou je dan even moeten testen.
Zo'n Metabones adapter is inderdaad erg duur. (ik schrok ook erg van de prijs).
Ik heb inderdaad een EX DG HSM (non OS). Ik weet uiteindelijk dat ik toch wel tevreden ben met het toestel. maar inderdaad ook de A7 is aanlokkelijk, maar zo blijf je bezig!

• PageFault
Vanoverdegrens schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Welke "canon store"?
Met "een beetje korting" kom ik niet op ~1700€. Daar is heel veel korting voor nodig.
Linkje?
https://store.canon.nl/

De korting is inderdaad hoog, maar de camera is niet interessant genoeg om hem daarvoor te halen ;)

• PageFault
sapphire schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:22:
[...]

Alleen is de Sony A7III echt wel een klasse apart tov de R.

[...]

Je bedoelt dan toch de concurrentie? Ik bedoelde de 5DIII in vergelijking met wat Canon zelf nu op de markt heeft :)

En zeker met je eens dat geen van de camera's beroerd is want eigenlijk zijn er geen beroerde camera's meer .
Tegenwoordig is het steeds meer focus op cijfertjes en features en als je als fabrikant dan niet on-par zit met de concurrentie dan is het internet te klein.

Dan ben ik het met @guillaumemay eens dat de praktijk anders is. Zelf al meerdere malen uitgelachen door 'collega' hobby fotografen om mijn (toenmalige) bejaarde 5DII omdat die geen klapscherm had, super hoge FPS turbo stand, geen 8775 AF punten, ect.
Puntje bij het paaltje door ervaring, anticiperen was ik de enige die scherpe, InFocus en onbewogen actie foto's had :+

Met de 6DII kan je prima foto's maken ondanks alle negativiteit online dus laat je daar vooral niet door tegenhouden. Zeker als je die met korting voor een mooie prijs kunt krijgen :)
Klopt, ik deel je mening helemaal. Klapscherm vind ik ongeveer het meest interessante, misschien naast video. Maar voor eenieder zijn die eisen natuurlijk anders.

Voor mij is alleen DR, autofocus snelheid bij slecht licht en weinig ruis bij hoge ISO interessant. Daarnaast een grote, heldere viewfinder.

Ik heb liever 11 goede autofocus punten, dan 2000 autofocuspunten waar ik geen zak aan heb.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:22:
Dittem. De link met de praktijk is soms helemaal zoek en als je daar wat van zegt komen ze met toortsen en hooivorken achter je aan. :D

Procentueel gezien is het verschil in DR helemaal niet zo heel groot. Om daar dan daadwerkelijk voordeel van te hebben moet de benodigde DR dan precies in dat stukje vallen wat de ene camera nog niet heeft, maar de ander nog net wel. In de praktijk heb ik zoiets zelden. Of ik heb geen problemen met DR, of ik kom zoveel tekort dat geen enkele camera dat kan en moet ik het dus gewoon anders oplossen. :+
Met de cijfertjes bepaal je hoe goed je toestel dingen kan (in theorie), maar je eigen ervaring bepaalt hoe goed de foto's worden. :P

• GiLeX
  • Niet online
Eensch met bovenstaande :>

* GiLeX geniet en gebruikt de 6DII met veel plezier en heb nog geen moment die extra DR gemist :+

• sjepper
Yes, enige wat me nog steeds steekt van de 6DII is de AF punten, zo jammer dat deze zo gecentreerd zijn. Voor de rest vind ik het een goede optie. 4K filmen zie ik mijzelf niet zo snel doen dus dat er geen 4K op zit zal me niet steken. notabene doet de Mark IV ook alleen maar crop 4k op 25p.

• GiLeX
  • Niet online
Als je net als ik ouderwets gewend bent met alleen een centraal scherpstel punt, dan maakt dat bij de 6DII ook niet meer uit.
Focus en recompose werkt ook prima ;)

• sjepper
Mijn eerste eigen DSLR is de 80D :P Ben nog 23 lentes jong.

Ga zo nog even naar de winkel om te kijken of ik hem even kan uit proberen.

sjepper wijzigde deze reactie 02-01-2019 19:59 (40%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sjepper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:25:
Yes, enige wat me nog steeds steekt van de 6DII is de AF punten, zo jammer dat deze zo gecentreerd zijn.
Dat geldt toch feitelijk voor alle fullframes? Al spant de 6D mark II inderdaad wel de kroon. De 80D is in die zin juist een camera met bovengemiddeld veel dekking, dus als je dat als lat gaat leggen kan je alleen maar teleurgesteld raken. :P

• sjepper
De 5d Mark III mag ik voor 1599 overnemen. Dat maakt het wel extra moeilijk. Daar gaat dan nog 20 procent korting vanaf.

Bij nader inzien betrap ik mezelf er ook op dat ik op de 80D vaak alleen de centrale autofocus punten selecteer. mogelijk dat ik me te veel zorgen maar om de autofocus.

sjepper wijzigde deze reactie 03-01-2019 11:50 (41%)

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:22
sjepper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:15:
De 5d Mark III mag ik voor 1599 overnemen. Dat maakt het wel extra moeilijk. Daar gaat dan nog 20 procent korting vanaf.

Bij nader inzien betrap ik mezelf er ook op dat ik op de 80D vaak alleen de centrale autofocus punten selecteer. mogelijk dat ik me te veel zorgen maar om de autofocus.
Is wel een erg scherpe prijs voor een nieuwe 5D MKIII, dergelijke bodies gaan tweedehands vaak voor meer van de hand (genoemde prijs - 20% / €1279). Heb zelf ook een 5DMKIII die mij nog altijd meer dan prima bevalt, auto focus is volgens mij dezelfde als in de 1DX zit

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@sjepper even helemaal terug naar je startpost:
[b]sjepper schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:21:
maar voor andere dingen en vooral low light mis ik wel de extra lichtopbrengst.
Heb je dit topic gelezen: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik ?
verder heb ik nu met deze lenzen geen wide angle aangezien ik alleen met fullframe lenzen schiet op een aps-c.
Dat kan je ook oplossen door wijdere lenzen te kopen, wellicht goedkoper dan een nieuwe body.
Tot slot wil ik graag beschikken over 2 dslr's zodat ik niet constant hoef te wisselen tijdens de actie.
Dan helpt elke tweede DLSR.

• sjepper
Even een update!

Het is een 6D mark II geworden, ik kwam uit op €1067 tijdens de 20 jaar actie van mediamarkt icm personeelskorting, daarnaast had ik €125 aan cadeaubonnen.

Voor wat de 6DM2 bied vind ik dat een prima prijs.

• guillaumemay
Mooie prijs inderdaad voor een mooi toestel. :)
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True