Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme meter wel of niet doen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.738 views

Vraag

• be3a18
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23-04 12:07
Ik heb vanmiddag een brief gekregen van Liander, mijn netbeheerder. Ze willen een slimme meter bij me plaatsen. De meter wordt geplaatst door aannemer Brinck Roll Out Services. Er staat nu nog niks vast, ik moet nog een afspraak maken. Nu ben ik wat huiverig over slimme meters, met daarbij de uitzendingen van Kassa in het achterhoofd waarbij er toch met bepaalde slimme meters behoorlijk wat mis was. De meningen op 'internet' zijn ook niet bijster positief maar dat is uiteraard allemaal erg subjectief.

Ik sta dus in dubio, wel of niet doen.

Even een paar gegevens over mijn (huur)woning:
- gebouwd in 1972
- geen zonnepanelen
- energielabel weet ik niet maar ik vrees erg laag (of dit uitmaakt weet ik niet).

Voor wat betreft het 'gemak' van het uitlezen van de meterstanden; ik doe dit nu al elke dag en houdt dit ook bij. Alleen niet per kwartier, altijd als ik thuis kom van werk. Bevalt me prima. Ik heb naar mijn idee mijn energieverbruik nu al aardig in de smiezen. Ik moet nu alleen zelf rekenen.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:45

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien nuttig om te weten; ben jij de "verantwoordelijke" voor de meters of is dat de verhuurder? Maakt (helaas) nogal een verschil of de meter wel/niet geplaatst gaat worden.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• be3a18
Ik heb geen idee, ik huur deze woning. Ik neem aan de verhuurder.

be3a18 wijzigde deze reactie 29-12-2018 16:47 (26%)

• MAX3400

MAX3400

be3a18 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:46:
Ik heb geen idee, ik huur deze woning.
Op basis van je uitspraak / aanname: je hebt weinig in de melk te brokkelen als het gaat om het plaatsen van meters, dat lijkt dus de huisbaas / verhuurder te zijn.

Dat je er mogelijk mee benadeeld wordt, op basis van de nieuwsberichten en overige forumposts over slimme meters, dat zou wel vervelend zijn.

Ik zou de verhuurder even informeren over de brief van Liander; een nieuwe meter heeft vaak ook invloed op de administratie omdat je een "overbruggingsjaar" hebt waarbij de nieuwe meter op 0 staat en niet elk administratie-programma vindt dat fantastisch.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:31
MAX3400 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:48:
[...]

Op basis van je uitspraak / aanname: je hebt weinig in de melk te brokkelen als het gaat om het plaatsen van meters, dat lijkt dus de huisbaas / verhuurder te zijn.

Dat je er mogelijk mee benadeeld wordt, op basis van de nieuwsberichten en overige forumposts over slimme meters, dat zou wel vervelend zijn.

Ik zou de verhuurder even informeren over de brief van Liander; een nieuwe meter heeft vaak ook invloed op de administratie omdat je een "overbruggingsjaar" hebt waarbij de nieuwe meter op 0 staat en niet elk administratie-programma vindt dat fantastisch.
Degene die de energierekening krijgt is degene die de nieuwe meter mag weigeren.
Daarom komt de brief ook van de netbeheerder bij de TS, en niet van de huisbaas.

Of je je oude meter mag houden ligt er aan wat er nu hangt.
Het kan namelijk zijn dat je meter wordt vervangen omdat er is gebleken dat het type wat je nu hebt niet goed werkt of niet veilig is (vooral gasmeters hebben een hoop problemen). Of dat ze te oud zijn.
Dan krijg je alsnog een digitale domme meter. Dan heb je wel alle nadelen (kans op meetfouten), maar geen van de voordelen.

TheS4ndm4n#1919

• be3a18
Ik lees in de brief verouderd en niet klaar voor de toekomst en (toch echt) slimme meter. Er staat niks over een slechte werking of niet veilig. Nog even over de eerdere reactie, bedoel je nu mijn verhuurder of mijn huidige energie leverancier?

be3a18 wijzigde deze reactie 29-12-2018 17:00 (29%)

• MAX3400

MAX3400

RocketKoen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:54:
[...]

Degene die de energierekening krijgt is degene die de nieuwe meter mag weigeren.
Daarom komt de brief ook van de netbeheerder bij de TS, en niet van de huisbaas.
En die info lijkt, gedeeltelijk, niet aanwezig.

Als de energierekening verdisconteert zit in het standaard huurbedrag (zeg, een all-in bedrag), dan krijgt alsnog de verhuurder dus de maandelijkse / jaarlijkse rekeningen. Als @be3a18 inderdaad op eigen naam elke maand / jaar de rekening krijgt en daar een incasso / acceptgiro voor heeft lopen, dan is het inderdaad de beslissing van de huurder om de meter wel/niet te accepteren.

• be3a18
MAX3400 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:03:
[...]

En die info lijkt, gedeeltelijk, niet aanwezig.

Als de energierekening verdisconteert zit in het standaard huurbedrag (zeg, een all-in bedrag), dan krijgt alsnog de verhuurder dus de maandelijkse / jaarlijkse rekeningen. Als @be3a18 inderdaad op eigen naam elke maand / jaar de rekening krijgt en daar een incasso / acceptgiro voor heeft lopen, dan is het inderdaad de beslissing van de huurder om de meter wel/niet te accepteren.
Ik betaal mijn energierekening apart. Moet ik dan mijn energieleverancier inlichten (mocht ik akkoord gaan) over de plaatsing van de slimme meter gezien je eerdere commentaar over de 0 meting?

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Geen afspraak maken wanneer je oude meter goed bevalt en prima meet.
Liander kan alleen maar verplicht vervangen wanneer de oude meter is afgekeurd.

• MAX3400

MAX3400

be3a18 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:06:
[...]

Ik betaal mijn energierekening apart. Moet ik dan mijn energieleverancier inlichten (mocht ik akkoord gaan) over de plaatsing van de slimme meter gezien je eerdere commentaar over de 0 meting?
Je hoeft ze niet direct in te lichten; zij zullen van Liander uiteindelijk ook het meternummer etc. allemaal door krijgen. Het is wel handig dat je, desnoods samen met de monteur, een eind-aflezing doet van de oude meter op het moment dat de monteur zou gaan demonteren, Desnoods even een foto / video maken.

• rutgerw
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Rob59 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:08:
En zelfs dan kun je kiezen voor een niet zo slimme meter.

• be3a18
rutgerw schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:10:
[...]

En zelfs dan kun je kiezen voor een niet zo slimme meter.
Oké, de meter is niet afgekeurd; is alleen 'niet geschikt voor de toekomst'

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
be3a18 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:12:
[...]

Oké, de meter is niet afgekeurd; is alleen 'niet geschikt voor de toekomst'
Dat is grote onzin, ding doet wat ie moet doen en dat is meten, de rest zijn overbodige toeters en bellen.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:31
Rob59 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:08:
Geen afspraak maken wanneer je oude meter goed bevalt en prima meet.
Ik zou toch even de klantenservice bellen en doorgeven dat je geen nieuwe meter wilt.
De netbeheerder heeft namelijk vaak geen telefoonnummer, alleen een postadres.
Die weten dus niet of je de brief niet hebt gezien, het bent vergeten, of dat je geen nieuwe meter wilt.
Gevolg is dat je nog veel meer brieven krijgt. En er op een gegeven moment ongevraagd een monteur bij je op de stoep staat.
Van de netbeheerder het leven moeilijk maken en op kosten jagen wordt echt niemand beter.

En je hebt nog kans dat de monteur voor de deur staat als je zelf op je werk bent. Je vrouw doet open en denkt dat het wel goed zal zijn. En dan kom je thuis met een nieuwe meter.

TheS4ndm4n#1919

• be3a18
RocketKoen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:18:
[...]

Ik zou toch even de klantenservice bellen en doorgeven dat je geen nieuwe meter wilt.
De netbeheerder heeft namelijk vaak geen telefoonnummer, alleen een postadres.
Die weten dus niet of je de brief niet hebt gezien, het bent vergeten, of dat je geen nieuwe meter wilt.
Gevolg is dat je nog veel meer brieven krijgt. En er op een gegeven moment ongevraagd een monteur bij je op de stoep staat.
Van de netbeheerder het leven moeilijk maken en op kosten jagen wordt echt niemand beter.

En je hebt nog kans dat de monteur voor de deur staat als je zelf op je werk bent. Je vrouw doet open en denkt dat het wel goed zal zijn. En dan kom je thuis met een nieuwe meter.
Dat komt wel goed; ik ben alleen (op 2 katten na :) ). Maar ik ga er even over nadenken en dan maandag even bellen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:46
De slimme meter is vooral 'smart' voor de netbeheerder/energieleverancier. Vroeger had iedereen gloeilampen, tegenwoordig heeft men spaar- of LED-lampen want die zijn energiezuinig. De powerfactor van een goedkope LED-lamp is meestal niet zo best, vergeleken met de gloeilamp.

Ik zie dus nog wel gebeuren dat wij in de toekomst (net als bedrijven) niet meer alleen betalen voor het werkelijke vermogen, maar ook voor het blindvermogen. Een Ferrarismeter kan dat niet, voor de slimme meter is het een fluitje van een cent.

My favorite programming language is solder.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat slimme meters momenteel doen is niet veel meer dan eens per half jaar / kwartaal de meterstanden doorgeven. Niet veel meer en ook niet veel minder. Reden: loopt via GPRS verbindingen en die trekken een datastroom die totaal gegenereerd ZOU kunnen worden door zo'n slimme meter niet echt. Dus wat er nu doorgestuurd wordt is echt peanuts.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
Ik heb ook een huurwoning, betaal de energierekening zelf. Kon dus ook -in theorie- zelf kiezen. Echter, omdat onze meter bij de onderburen in het pand zit moest daar de afspraak mee gemaakt worden. Long story short: dat is de netbeheerder niet gelukt. Laat ik het zo omschrijven dat de betreffende monteur niet op zijn charmante voorkomen is geselecteerd.

Los daarvan: in een koopwoning zou ik ook niet graag van mn ferraris-meter af willen, maar in mijn specifieke situatie was t wel handig geweest om zonder bij de buren langs te hoeven de meterstanden op te nemen.

• PKHS
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-04 11:34
The Eagle schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:37:
Wat slimme meters momenteel doen is niet veel meer dan eens per half jaar / kwartaal de meterstanden doorgeven.
Hier is het, gezien de overzichten van huidige leverancier Nuon, minstens 1 maal per maand.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:41
En er rept niemand over het feit dat oude meters langzamer gaat lopen en dat de reden nog kan zijn waarom deze vervangen dienen te worden. Dat is de reden waarom ik het pertinent weiger. Let maar op, over een aantal jaar, dan komt misschien de aap uit de mouw. Ik vraag mij af wat er mis is met de oude meter? Bovenstaand of is er meer mis? Of mis ik iets?
Ik heb in een mail aangegeven dat ik eerst een tussenmeter wil ivm controle of de oude meter nog werkt (op mijn kosten) en dan de beslissing wil maken. De meter die nu hangt is namelijk al bij diverse energie maatschappijen afgekeurd. Deze komt uit 1964. Werkt die, werkt die en zo niet, prima vervang maar.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• lordleuter
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20-01 15:39
Ik heb vernomen dat sommige nieuwe “slimme” meters juist bij weinig verbruik bijvoorbeeld led lampen een verkeerde registratie doen.
Bind mij er niet op vast, maar iets met halve fase gelijkrichters en hele fase registratie.

Ook is het mogelijk dat je oude meter inderdaad trager meet.

Je zou dan met een nieuwe meter in beide gevallen vele malen duurder uit komen.

Als je kan bewijzen dat je nieuwe meter het probleem is dan kan je geld terug vorderen.
Blijkt tijdens dat testen je nieuwe meter wel goed meet, dan zijn de kosten voor de test meting voor jouw! Dat is ongeveer 1200 euro.
Als ze jouw de mogelijkheid bieden die itsalex aangeeft dan is dat een optie.
De meter laten vervangen op eigen initiatief op later tijdstip kost 75 euro.
Dus kan altijd nog.
De keuze bij een werkende oude meter is altijd aan jouw! Dus je mag weigeren.

• be3a18
Ik heb nog een ander probleem; mijn internetaansluiting zit in de woonkamer, niet in de meterkast. Werkt zo'n slimme meter via Wi-Fi of moet dat bedraad?

• MueR
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-04 18:08

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

be3a18 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:25:
Ik heb nog een ander probleem; mijn internetaansluiting zit in de woonkamer, niet in de meterkast. Werkt zo'n slimme meter via Wi-Fi of moet dat bedraad?
Die meter gaat niet via jouw internetverbinding.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• be3a18
MueR schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:33:
[...]

Die meter gaat niet via jouw internetverbinding.
Oké, gewoon even uit nieuwsgierigheid, hoe dan wel? Zoals ik al zei, mijn huis is gebouwd in 1972.

• MueR
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-04 18:08

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

be3a18 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:35:
[...]

Oké, gewoon even uit nieuwsgierigheid, hoe dan wel? Zoals ik al zei, mijn huis is gebouwd in 1972.
Die dingen hebben gewoon een simkaartje en werken op een mobiel netwerk.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Gewoon doen: want straks word het toch verplicht en dan mag je dokken, nu betaald de energieleverancier ze nog. Ik vind de slimme meter heel handig, want geen meterstanden meer doorgeven enzo.

Ook inzicht in je verbruik via een app :D Snap sowieso niet die heisa tegen slimme meters. Ja zal vast weleens fout gegaan zijn bij sommige early adopters, maar nu zullen die dingen wel gewoon goed lopen.

Ik heb de mijne sinds dit jaar: ben er zelfs blij mee, want kan de Oxxio app openen en heb een direct inzicht in mijn energieverbruik.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 30-12-2018 10:46 (38%)

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Ook wel handig is, dat je het totaal wattage verbruik van een(de) apparaat(en) in je huis gebruiken, kan uitlezen.

Het enige waar ik mee zit is.. kunnen ze op afstand mijn stroom afsluiten, want ik wil niet dat door een fout in een systeem mijn koelkast een hele dag uitstaat en heel mijn vloer onder smeltend ijs ligt. Afsluiten kwamen altijd nog mensen handen tussen, dus een 'per ongeluk' kwam heel weinig voor.

Ik snap de angst tegen deze meters wel, want als het een bureaucratische fout is bijv de vorige bewoner betaald niet en door een fout halen ze het bij de nieuwe bewoner op. je zal eerst hun moeten betalen ook al was het onterecht, en dan pas je geld terug krijgt. Kijk als het allemaal goed loopt heb je geen probleem. maar als het fout loopt dan hebben zij wel de macht.

Ik geloof dat dit laatste bij de meesten speelt.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Zie ook; Butchi in "Hoofdschakelaar op slimme meter"
Afschakelen op afstand zou dus niet "kunnen".

Qua LED lampen en ander spul met slechte powerfactor wat mogelijk anders afgerekend wordt;
1) Stop eens met kopen van de allergoedkoopste LED meuk met enorm lage powerfactor
2) Je belast het net, dus het is logisch dat je er voor gaat betalen. Mag van mij direct ingevoerd worden.
3) Een nieuwe "niet slimme" meter meet gewoon op dezelfde manier maar geeft het niet per gprs door.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
De meettechniek in een slimme meter schijnt anders te zijn dan in een ferarrismeter. Dat is juist een van de zaken die zoveel ophef heeft veroorzaakt, naar aanleiding van de publicatie van Lenfering et al. Kan helaas de pdf niet zo snel vinden op een openbare bron.

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Zover ik weet kan je altijd een slimme meter weigeren. In mijn vorige woning (huur appartement) kon ik dat ook gewoon doen; die optie werd ook geboden in de bijbehorende brief.

Daarentegen: ik vind een slimme meter heerlijk. Ik vind het bv erg leuk en interessant om elke dag mijn gegevens te kunnen inzien, vooral tijdens de zomermaanden (vanwege zonnepanelen) maar ook in de winter (hoeveel gas gebruik ik op een bepaalde dag). Ik merk ook dat ik daar mijn verbruik dan op aanpas.
En ik pak bv ook het sluimer verbruik aan; ik doe veel apparaten nu uit ipv op stand-by. Een ander voorbeeld was dat ik een paar dagen weg was en ik zag in de app dat er toch redelijk wat gasverbruik was (terwijl ik, dacht ik, alles had dichtgedraaid). Bleek dat de thermostaat van 1 kamer nog open stond.

Dus als ik jou was, zou ik gewoon lekker de slimme meter nemen; in mijn ogen heeft de slimme meter alleen maar voordelen.

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23-04 19:38
The Eagle schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:37:
Wat slimme meters momenteel doen is niet veel meer dan eens per half jaar / kwartaal de meterstanden doorgeven. Niet veel meer en ook niet veel minder. Reden: loopt via GPRS verbindingen en die trekken een datastroom die totaal gegenereerd ZOU kunnen worden door zo'n slimme meter niet echt. Dus wat er nu doorgestuurd wordt is echt peanuts.
Dat klopt niet.... Ik kan in de Nuon-app op het uur nauwkeurig zien wat ik verbruikt heb. Verwerking inde app loopt soms 1-2 dagen achter, maar ze sturen dus zeer regelmatig data richting Enexis (die NUON verwerkt).

• XallaX
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20-04 10:39

XallaX

Meow

Dat klopt niet.... Ik kan in de Nuon-app op het uur nauwkeurig zien wat ik verbruikt heb. Verwerking inde app loopt soms 1-2 dagen achter, maar ze sturen dus zeer regelmatig data richting Enexis (die NUON verwerkt).
Daar heb je zelf toestemming voor gegeven aan Nuon toen je de app ging gebruiken, anders krijgen ze de details niet die je in de app ziet. (Kun je zelf aan/uitzetten in 'Mijn Nuon' tegenwoordig)

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23-04 19:38
XallaX schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:31:
[...]

Daar heb je zelf toestemming voor gegeven aan Nuon toen je de app ging gebruiken, anders krijgen ze de details niet die je in de app ziet. (Kun je zelf aan/uitzetten in 'Mijn Nuon' tegenwoordig)
Dat klopt... maar ik reageerde op The Eagle die beweerde dat de data maar half jaarlijks verstuurd werd ivm teveel data, dat klopt dus niet.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Deze discussie is nog actueel in Slimme energiemeter, weigeren??. Dat gaan we hier niet overnieuw doen. Vandaar een slotje

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True