voor alle duidelijkheid, geen zorgen geen problemen.
alles zal werken, het gaat nu alleen nog over hoe zuinig en effectief.
maar verwacht geen hele grote verschillen.
(als je dit soort dingen er niet bij schrijft heb je altijd mensen die gaan in eens intergas ketel er bij halen.
of lezen niet het hele bericht en trekken maar halve conclusies.

)
het is gewoon te vinden, maar je moet wel meerdere bronnen bij elkaar voegen.
zo maakt een gasketel fabriek geen vloerverwarming en een vloerverwarming fabrikant geen gas ketels.
Mijn vloerverwarming is slechts 28m2, dus wat je zegt is dat als ik een lage temperatuur door de leidingen gooi, de vloer die warmte niet snel genoeg kan afgeven om het huis warm te houden? En de conclusie is dat de ketel dus wel iets warmer moet, en ik dus dat lage temperatuur voordeel niet pak?
dat is vrij klein stukje vloer verwarming en als dat het enige is wat er aan de ketel hangt dan is het wel wat krap.
na een tijdje stoken is je vloer gewoon warm en komt er dus warmer water bij de ketel te recht.
om hem optimaal te laten werken dan heeft hij ongeveer delta van 15 graden nodig.
dus water in >30 graden dan kan hij het nog maar net 45 graden maken.
Dat maakt sense, ik had nog niet zo goed over de natuurkunde van het verhaal nagedacht. Ik moet ook zeggen dat ik er door de hectiek van de verbouwing niet veel energie voor had, ik heb gekozen voor de goedkoopste optie, maar rekening mee gehouden dat het misschien niet zou werken, dus gekozen voor een verdeler die compatible was met beide systemen.
jep kan stres vol zijn een verbouwing, vooral de tijd druk die je soms hebt.
het gaat wel werken, wees maar niet bang.

Dus wat gebeurt er in de praktijk? Stel ik stel de ketel in op 50 graden, dan is de retourtemperatuur dus niet 30 graden maar eerder 43 graden omdat er slechts 2800W is opgenomen (vast niet zo lineair). In een ideale wereld zou dan de ketel verder terug moduleren en ongeveer 2800W opnemen, maar zo ideaal is het niet, dus neemt de ketel alsnog ~6800W op? Die warmte gaat ergens heen, dus die gaat de vloerverwarming toch in met als resultaat dat het warmer wordt in huis, en om dat te voorkomen zou ik dan toch een verdeler thermostaat+pomp moeten aanschaffen? Of schakelt de CV zichzelf uit om te voorkomen dat de aanvoertemperatuur het maximum overschrijd?
helaas een gas ketel is gemaakt voor 2 functies.
1. warm tap water en 2. verwarmen van het huis.
voor warm tap water heb je gewoon weg 20 tot 30kW nodig (cw3 tot cw5).
maar een beetje "gewoon" huis word verwarmt met zijn laagste modulatie stand.
maar daar dat het de zelfde brander is die ook 30kw moet leveren, is die laagste stand nog best hoog rond de 5 tot 6kW.
gelukkig kan een gasketel ook nog moduleren in de tijd dat hij brand.
door een half uur te branden en dan een half uur uit te staan b.v.
dit is geen probleem, maar gaat hij 5 minuten branden en dan 5 minuten uit, tja dan verspil je aardig gas.
elke start is niet zo zuinig, het duurt een +/-2 minuten voor dat het systeem warm is en dan pas haalt hij de fabriek specificaties en is hij zuinig.
een fatsoenlijke loodgieter heeft daar test apparatuur voor.
kan ik gelukkig in vakantie periodes lenen, is best duur spul.
dit geeft veel inzicht in hoe een gas ketel werkt.
jij wil straks met een vloerverwarming van <3kW op een >6kW ketel gaan draaien.
ik kreeg het wel werken met mijn 4kW vloerverwarming, maar had daar door wel wat verlies.
dit kon ik met gemak oplossen door meerdere andere radiatoren ook nog een beetje open te zetten.
nadat ik genoeg radiatoren open had staan, kon mijn gasketel 24x7 rustig door draaien zonder start en stops.
en op dat moment had ik gewoon 24x7 41 graden water uit de ketel.
en dat is echt lage temperatuur verwarmen.
verder is mijn ketel wel begrenst op 50 graden, maar dat is een noodstop, voor als het per ongeluk ergens fout gaat.
(voor mij is een 0,1% verlies al een groot verlies, ik ga graag voor het maximum haalbare.
dus relatief lezen.)
ik ben wel benieuwd, hoe het gaat werken straks bij jouw.
laat maar weten als de vloer droog is en je de eerste test runs kunt maken.
nieuwsgierig of dit nog een beetje lukt.
(ik geef je een 50/50.

)
Heb je een lucht water warmtepomp? Ik heb me nog niet echt verdiept in warmtepompen, het lijkt me wel stoer, maar die dingen zijn vaak groot en ik heb maar een piepklein tuintje in de stad. Ook een beetje duur, weet niet zeker of het financieel sense maakt als ik hier <5 jaar blijf wonen.
ik heb zelf een ventilatie lucht warmtepomp.
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
gewoon een unit op zolder, en monoblock dus makkelijk zelf aan te leggen.
duur ik vond het wel mee vallen, kost +/-3k€ en heb daar 1k€ subsidie op gehad.
voor mijn huis was het een geniale oplossing.
geen plek voor buiten unit, en had al ventilatie problemen (muf in huis).
en als de gasketel de vloer warm maakte, dan had in in de lente/herfst als het nog niet echt koud is buiten, maar een uurtje per dag een warme vloer.
met maar 1,4kW warmtepomp heb ik dat vele uren en is wat luxer.
heb deze kerstvakantie de ketel schoon gemaakt en nu helemaal afgesteld op alleen de laagste stand van stoken.
hij krijgt al voor verwarmt tapwater van +/-50 graden(van uit de warmtepomp), dus ook daar werkt hij bij mij niet meer in zijn hoogste stand.
maar kijk ik nu naar de gas prijzen dan denk ik auw! dat begint nu echt duur te worden.
dus die gasketel gaan we helemaal uitfaseren de komende jaren.
een warmtepomp is duur in aanschaf, maar is dan weer goedkoper als gas in stoken.
(zeker als je dan nog bedenkt dat ik maar +/-1600kWh per jaar er voor nodig heb en mijn zonnepanelen een +/-5500kWh per jaar leveren. dit maakt het wel heel goedkoop stoken.
gas kost geld, elektra is gratis voor mij.)
verdien je dat terug in 5 jaar, denk het niet, maar maakt in mijn ogen het huis wel meer waard.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)