Switch, router, NAS: wat zet ik waar neer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ook ik heb een inrichtingsvraag voor mijn thuisnetwerk. Ik heb nu nog een lange kabel vanuit de studeerkamer en een vanuit de woonkamer + overal een switchje, maar het wordt nu eens tijd fatsoenlijk gebruik te maken van de al getrokken kabels en netwerkaansluitingen in de muur. Een plaatje van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zMYd9VP.jpg

Er komen 7 UTP-kabels uit in de meterkast. Die wil ik aansluiten op een patchpanel (want stekkers knijpen vind ik een rotklus, ik heb het opgegeven). Vervolgens heb ik:
  • een router met twee gigabit-LAN-poorten en twee 100 Mbit-poorten
  • een 8-poortsgigabitswitch (managed)
  • in de nabije toekomst wil ik een NAS kopen
Hoe sluit ik dit het handigste aan? Het lijkt mij dat de NAS direct op de router moet, en dat ik de andere gigabitpoort aan de switch aansluit. Daarop komen vervolgens alle 7 apparaten uit de kamers uit via het patchpanel. De twee overige LAN-poorten op de router laat ik dan voor wat ze zijn.

Zit ik hiermee goed, of kan ik beter een van de apparaten/kamers direct op de router aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Router via Gbit aan je switch, en daar alles op aansluiten, dus ook je NAS. Zo blijft je netwerk doorwerken, mocht je router of internet verbinding uitvallen. Ik zou wel in de woonkamer ook een klein switchje neerzetten, dan kan je met 1 kabel naar de woonkamer af.

[ Voor 110% gewijzigd door Microkid op 29-12-2018 14:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgorde van NTU, Switch en router? gezien? ;)

Afhankelijk van de backplane-bandwidth (mistens 2Gbps) van je switch, zou ik zoveel mogelijk op de switch aansluiten. Een router laat je lekker routeren; dat ding wordt alleen maar "zwaarder belast" als je ook nog ander verkeer overheen wil schoppen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
MAX3400 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:38:
Volgorde van NTU, Switch en router? gezien? ;)

Afhankelijk van de backplane-bandwidth (mistens 2Gbps) van je switch, zou ik zoveel mogelijk op de switch aansluiten. Een router laat je lekker routeren; dat ding wordt alleen maar "zwaarder belast" als je ook nog ander verkeer overheen wil schoppen.
Ja, haha, maar kon dat niet helemaal op mijn situatie plotten... :D

OK, dank, ik ga vanmiddag aan de slag met de punchtang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou ook laten meewegen of je NAS voornamelijk intern of voornamelijk extern verkeer genereert. Stel dat je er voornamelijk films op hebt staan en die lokaal afspeelt, dan op de switch. Gebruik je hem alleen voor extern verkeer (bijv. remote back-ups), dan zou ik hem op de 2e poort van de router aansluiten om je interne switch/netwerk minder te belasten.

Verder wil je inderdaad alles intern zo snel mogelijk laten verlopen, dus alles op de switch, mits dat ding een beetje capabel is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Taro schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:43:
Gebruik je hem alleen voor extern verkeer (bijv. remote back-ups), dan zou ik hem op de 2e poort van de router aansluiten om je interne switch/netwerk minder te belasten.
Je zit best goed te denken; toch even een kleine nuance:

Als de NAS gebruikt wordt om data te versturen (dus backup naar de cloud), is er een gerede kans dat upstream < LAN-speed en dus zou je alsnog de NAS op de switch willen.

Als de NAS gebruikt wordt om data te ontvangen (dus externe data naar binnen), is er een gerede kans dat downstream < LAN-speed en dus zou je alsnog de NAS op de switch willen.

De vraag is inderdaad of & hoe de NAS gebruikt wordt en/of dat iemand uit veiligsheidsoverwegingen een NAS in de DMZ wil hebben (als in, wel kans op hackjes naar de NAS maar geen invloed op intern LAN).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@MAX3400 Eigenlijk is de vraag aan de TS: Wat is je Internet (WAN) upload speed? Als die max 100 MBit is en je gebruikt hem alleen voor extern verkeer: Dan de NAS op de router. Heb je meer dan 100 MBit WAN, dan je NAS op de 2e 1000 MBit port van de router als je voornamelijk extern gebruik hebt, en als het voornamelijk intern verkeer betreft, dan sowieso op de switch.

Ik heb bijvoorbeeld mijn 2 KPN kastjes direct op de router zitten en met aparte kabels naar de kastjes toe verbonden. Daarachter een Ubiquiti 24-250W waar al het overige verkeer op zit, incl. NAS. Dat KPN verkeer is totaal niet relevant voor de rest van het netwerk en daar wil ik de switch niet mee vermoeien. Mijn NAS heeft zowel een interne als externe functie, dus heb ik wel op de switch zitten.

@Tiffanylampje, kan je dus aangeven wat je Internet verbinding is? 100/100? 200/200? Meer of minder? En waarvoor je de NAS gebruikt?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ga een andere richting op: voor wat jij aan het doen bent maakt t geen ene drol uit, dus doe wat het handigst uit komt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1