Zelfbouw NAS hardware advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpassat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-07-2020
Hallo iedereen.

Ik ben al een tijdje aan het denken om zelf een NAS-systeem samen te stellen.
Na heel veel opzoekingswerk over de benodigde hardware en het vergelijken van de verchillende besturingssystemen ben ik uitgekomen bij deze samenstelling.
De reden waarom ik dit in zelfbouw wil doen is omwille van de mogelijkheid voor meer schijven aan te sluiten, de prijs t.o.v een kant en klaar systeem en natuurlijk omdat ik het leuk vind om dit te doen.
Omdat ik nog niet zo veel ervaring hierin heb en omdat er overal heel veel verschillende informatie staat over de benodigde hardware was mijn vraag aan jullie, is deze samenstelling goed voor een NAS-systeem?
Het moet dienen voor opslag van al mijn bestanden zoals documenten,foto's, video's,... maar het zou ook moeten dienen voor het streamen en transcoderen van film's aangezien ik een zeer uitgebreide collectie heb.
Mijn bedoeling was eerst om met FreeNas te werken maar ga toch naar OMV gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,95€ 79,95
1Asus Prime B360M-A€ 79,90€ 79,90
2WD Red Pro Nas Drive (256MB cache), 4TB€ 174,99€ 349,98
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 75,40€ 75,40
2Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C16€ 52,90€ 105,80
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,99€ 50,99
1Transcend MTS400 32GB€ 19,94€ 19,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,96

Ik had graag jullie advies gehad of dit een goed systeem is ofniet, omdat ik hier nog niet veel ervaring in heb.

[ Voor 52% gewijzigd door Bartpassat op 28-12-2018 20:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-07 10:06
Een kleine tip voor je samenstelling. Zoek je onderdelen op in de pricewatch. Zodoende hebben we het dan over dezelfde artikelen.
Tweakers.net heeft een zeer uitgebreide Pricewatch waarmee de prijzen en specificaties van tal van producten zijn op te zoeken. Één van de handige features is het aanmaken van een wenslijst.
Handleiding Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je enige reden is "meer schijven" zou je wellicht ook kunnen nadenken over 4 schijven en die later in-place upgraden. Met FreeNAS kan dat sowieso (want ZFS), eventueel zou je als je meer wil doen dan alleen dat, ook kunnen nadenken over het installeren van Proxmox (PVE) en daarop een of meerdere vm's voor transcoding. (Of zelfs transcoding direct op PVE doen, onder water ís het Debian met aangepaste kernel.)

Voordeel: Kleiner doosje, minder stroomverbruik, eenvoudiger setup.

Mocht je ZFS willen gaan doen, denk er dan aan dat het aantal disks in een "RAID set" (vdev) later niet uit te breiden is. Wel kun je de disks in-place upgraden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpassat
NLMaca schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:39:
Een kleine tip voor je samenstelling. Zoek je onderdelen op in de pricewatch. Zodoende hebben we het dan over dezelfde artikelen.

[...]

Handleiding Pricewatch
Bedankt voor de tip, bij deze heb ik het veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpassat
unezra schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:59:
Als je enige reden is "meer schijven" zou je wellicht ook kunnen nadenken over 4 schijven en die later in-place upgraden. Met FreeNAS kan dat sowieso (want ZFS), eventueel zou je als je meer wil doen dan alleen dat, ook kunnen nadenken over het installeren van Proxmox (PVE) en daarop een of meerdere vm's voor transcoding. (Of zelfs transcoding direct op PVE doen, onder water ís het Debian met aangepaste kernel.)

Voordeel: Kleiner doosje, minder stroomverbruik, eenvoudiger setup.

Mocht je ZFS willen gaan doen, denk er dan aan dat het aantal disks in een "RAID set" (vdev) later niet uit te breiden is. Wel kun je de disks in-place upgraden.
Dus bij ZFS moet je al vanaf het begin het aantal schijven geïnstalleerd hebben die je uiteindelijk wilt hebben, je kunt ze wel vervangen maar geen meer bijplaatsen of verwijderen?
En FreeNAS wouw ik eerst mee werken maar dan had ik op het forum van FreeNAS gelezen dat het eerder aangeraden was om met een server moederbord te werken en dat is qua prijs toch wel een groot verschil dan wat FreeNAS zelf als systeem vereisten aangeeft.
En aangezien het eigenlijk ook gewoon voor thuis gebruik is vond ik het niet nodig om zo een systeem te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-07 19:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ga je de NAS aansluiten op internet en zo ja: heb je nagedacht over de beveiliging tegen indringers van buitenaf?

Ga je de NAS 24 uur per dag laten draaien en zo ja: heb je nagedacht over het stroomverbruik van de gekozen onderdelen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ach, ik heb mijn freenas op mijn oude intel i5 2500 met 16gb ram en dat werkt prima voor thuis. Voldoet totaal niet aan de 'eisen'. Wel verstandig/belangrijk om dan periodiek backups te maken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bij FreeNAS wordt een serverbord aangeraden omdat die EEC-geheugen ondersteunen, hetgeen belangrijk zou zijn i.c.m. ZFS. Maar als je ZFS gaat draaien onder OMV, dan zou je in principe ook EEC-geheugen moeten hebben.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars gebouwd als TS. Op OpenMediaVault, maar niet met ZFS. Werkt probleemloos.

BackUps van je NAS moet je sowieso maken, wel of geen ZFS.

Stroomverbruik wordt vooral bepaald door de HD's en ventilatoren, die continu draaien, en het rendementsverlies van de voeding.
De processor staat vnl. niets te doen, dus die verbruikt niet veel. Daarom heb ik op de processor een koeler zitten met een groot koelblok en de ventilator er afgehaald. De kastventilator zit zo dicht bij het koelblok, dat die ook de processor koelt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpassat
aawe mwan schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:36:
Ga je de NAS aansluiten op internet en zo ja: heb je nagedacht over de beveiliging tegen indringers van buitenaf?

Ga je de NAS 24 uur per dag laten draaien en zo ja: heb je nagedacht over het stroomverbruik van de gekozen onderdelen?
Ik ga hem inderdaad aansluiten op het internet, ik dacht/ ging ervan uit dat het besturingssysteem en de router voor de beveiliging zorgde?
De NAS moet niet op 24 uur per dag draaien deze zou werken via Wake-On-Lan dus het stroomverbruik zal sowieso niet hoog zijn hierdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLMaca
Wat leesvoer. Excuus voor de lange post.
Ik ga hem aansluiten op het internet
Ga er bij een apparaat/software nooit van uit dat het zichzelf inregelt. Check het altijd en test het ook uit of je beveiligings instellingen doet wat ze moeten doen.

Qua beveiliging kun je met OVM wel wat kanten op. De firewall is wel belangrijk om in te regelen, zeker als je hem aan het internet hangt.
  • Zet ssh uit (dat kun je altijd aan zetten wanneer nodig) en op een andere poort
  • Regel de firewall in binnen OVM (iptables)
  • Voordat je een plugin installeert check of deze veilig is (reviews/releasenotes lezen)
  • Gebruik alleen de plugins die je nodig hebt
  • Doe regelmatig security updates op je OS
wake on lan gaat via een plugin: hier meer info over de installatie: YouTube: Sleep, Wake, Autoshutdown, WOL and Reset Permissons on Openmediavault
Er zijn genoeg tutorials te vinden over OVM 4

Transcoding
Het moet dienen voor opslag van al mijn bestanden zoals documenten,foto's, video's,... maar het zou ook moeten dienen voor het streamen en transcoderen van film's aangezien ik een zeer uitgebreide collectie heb.
Een aantal vragen voor je.
- Wat voor materiaal wil je gaan streamen (720p, 1080p, 4k materiaal)?
- Hoeveel gebruikers moeten tegelijkertijd kunnen kijken?

Dan is het zinvol om de Passmark van je cpu te checken. Mocht je bijv plex gaan gebruiken (ook daar is een plugin voor). Zie hier een voorbeeld:
https://support.plex.tv/a...79700-60972033.1546079700
4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) file: 17000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) file: 12000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score
720p (4Mbps, H.264) file: 1500 PassMark score
Wat is jouw Passmark: 5193
https://www.cpubenchmark....G5400+%40+3.70GHz&id=3248

Zoals je dan ziet is 1080p geen probleem. Ga je echter 4k materiaal streamen dan zal je cpu een bottleneck kunnen worden ook al wordt deze in plex teruggezet naar 1080p. 1 stream zal wel moeten lukken lijkt mij. Ik heb echter zelf geen ervaring met Plex en 4K
Ook hoeveel gebruikers tegelijkertijd kunnen kijken en op welke bitrate
leesvoer: https://support.plex.tv/a...h-and-transcoding-limits/

Indien je voor de streamingserver een ander apparaat gaat gebruiken dan is bovenstaande niet van belang en gebruik je je nas puur als media schijf. Dan gelden die waardes voor dat andere device.

Voor streaming zou je ook nog Raspberry pi's in kunnen zetten op bijv je TV. Dan gebruik je je nas puur als media storage.

Hardware:
Ram:
Het geheugen wat je opgeeft, wordt volgens de fabrikant niet ondersteund.
C16 niet, maar C14 wel.
https://www.asus.com/us/M...IME-B360M-A/HelpDesk_QVL/
/het wil niet zeggen dat C16 niet werkt, maar ik zelf hou altijd de specs van de fabrikant aan. Het zou zonde zijn als je geheugen niet werkt hierdoor

Wordt wel ondersteund:pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14 en ook : pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

16GB is volgens mij wel redelijke overkill. Kun je aangeven waarom je voor de 16GB bent gegaan?

Schijven:
staan bekend als herrie schijven als ik de reviews zo mag geloven:
pricewatch: WD Red Pro Nas Drive (256MB cache), 4TB

pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
Voor een NAS zou ik zelf niet gauw 7200rpm gebruiken. De meerprijs van 60 euro vind ik nogal wat.
vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/347909;1167937/
Ook hier dus wat uitzoekwerk voor je. Heb je die cache en lees/schrijfsnelheid nodig?. Dat kun je het beste zelf bepalen.

Je schijven zijn het duurst van de setup en hier kun je dus ook het meeste geld besparen. Als je zelf bouwt dan zijn dat soort dingen leuk om uit te zoeken.

Voeding:
Een 300W voeding had ook al voldoende geweest. N.a.v. onderstaande quote is het zinvol om toch de 400W te houden
-The_Mask- in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Neem de 400W versie, kost bijna niks meer maar is wel een stuk beter. De 300W is nog een oud double forward design met groep regulatie, hetzelfde FSP EPN design wat be quiet! al jaren en generaties achter elkaar gebruikt. Terwijl de 400W versie een veel efficiënter en beter presterend active clamp reset forward design met DC-DC gebruikt.
Behuizing:
Je moederbord ondersteunt 6 sata poorten, maar je kan max 4 schijven in die behuizing kwijt. Iets om over na te denken mocht je meer dan 4 schijven willen gaan gebruiken. Ik zie ook geen stoffilters in die case zitten. Ik heb geen tip voor welke behuizing hieraan zou voldoen. Die kun je zelf opzoeken m.b.v. de filters in de pricewatch.

Aangepaste setup:
- andere schijven
- 1 ramstick van 8GB van crucial. scheelt weer een paar euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 78,33€ 78,33
1Asus Prime B360M-A€ 81,01€ 81,01
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,90€ 239,80
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 75,40€ 75,40
1Crucial CT8G4DFS824A€ 55,56€ 55,56
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,99€ 50,99
1Transcend MTS400 32GB€ 19,94€ 19,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,03

Leesvoer: Het grote zuinige server topic - deel 2
Uitleg van de onderdelen en hun stroomverbruik.Niet alleen serveronderdelen, maar jouw hardware komt daar ook voorbij. Een topic waar je veel kan leren. Je kan eventueel daar ook je vraag stellen of je hardware voldoet. De frontpage wordt ook regelmatig bijgewerkt.

Ervaring krijg je vanzelf door voornamelijk ermee te beginnen. Al met al genoeg info om over na te denken en uit te zoeken.

Andere mogelijkheden
Zoals JukeboxBill en ook ik hebben dus een setup die niet standaard is, maar wel zijn ding doet.

Ik heb een zelfde setup draaien puur voor wat files en videos en dient als opslag/passthrough voor mijn server en pc. Een oud mini-itx bordje uit 2008, 2gb ram en 4x 1tb los. OVM erop, firewall inregelen en draaien maar. Totaal niet efficient, maar het doet wat het moet doen. Wake-on-Lan gebruik ik niet. Ding staat altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpassat
NLMaca schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:29:
Wat leesvoer. Excuus voor de lange post.

[...]

Ga er bij een apparaat/software nooit van uit dat het zichzelf inregelt. Check het altijd en test het ook uit of je beveiligings instellingen doet wat ze moeten doen.

Qua beveiliging kun je met OVM wel wat kanten op. De firewall is wel belangrijk om in te regelen, zeker als je hem aan het internet hangt.
  • Zet ssh uit (dat kun je altijd aan zetten wanneer nodig) en op een andere poort
  • Regel de firewall in binnen OVM (iptables)
  • Voordat je een plugin installeert check of deze veilig is (reviews/releasenotes lezen)
  • Gebruik alleen de plugins die je nodig hebt
  • Doe regelmatig security updates op je OS
wake on lan gaat via een plugin: hier meer info over de installatie: YouTube: Sleep, Wake, Autoshutdown, WOL and Reset Permissons on Openmediavault
Er zijn genoeg tutorials te vinden over OVM 4

Transcoding

[...]

Een aantal vragen voor je.
- Wat voor materiaal wil je gaan streamen (720p, 1080p, 4k materiaal)?
- Hoeveel gebruikers moeten tegelijkertijd kunnen kijken?

Dan is het zinvol om de Passmark van je cpu te checken. Mocht je bijv plex gaan gebruiken (ook daar is een plugin voor). Zie hier een voorbeeld:
https://support.plex.tv/a...79700-60972033.1546079700

[...]

Wat is jouw Passmark: 5193
https://www.cpubenchmark....G5400+%40+3.70GHz&id=3248

Zoals je dan ziet is 1080p geen probleem. Ga je echter 4k materiaal streamen dan zal je cpu een bottleneck kunnen worden ook al wordt deze in plex teruggezet naar 1080p. 1 stream zal wel moeten lukken lijkt mij. Ik heb echter zelf geen ervaring met Plex en 4K
Ook hoeveel gebruikers tegelijkertijd kunnen kijken en op welke bitrate
leesvoer: https://support.plex.tv/a...h-and-transcoding-limits/

Indien je voor de streamingserver een ander apparaat gaat gebruiken dan is bovenstaande niet van belang en gebruik je je nas puur als media schijf. Dan gelden die waardes voor dat andere device.

Voor streaming zou je ook nog Raspberry pi's in kunnen zetten op bijv je TV. Dan gebruik je je nas puur als media storage.

Hardware:
Ram:
Het geheugen wat je opgeeft, wordt volgens de fabrikant niet ondersteund.
C16 niet, maar C14 wel.
https://www.asus.com/us/M...IME-B360M-A/HelpDesk_QVL/
/het wil niet zeggen dat C16 niet werkt, maar ik zelf hou altijd de specs van de fabrikant aan. Het zou zonde zijn als je geheugen niet werkt hierdoor

Wordt wel ondersteund:pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14 en ook : pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

16GB is volgens mij wel redelijke overkill. Kun je aangeven waarom je voor de 16GB bent gegaan?

Schijven:
staan bekend als herrie schijven als ik de reviews zo mag geloven:
pricewatch: WD Red Pro Nas Drive (256MB cache), 4TB

pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
Voor een NAS zou ik zelf niet gauw 7200rpm gebruiken. De meerprijs van 60 euro vind ik nogal wat.
vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/347909;1167937/
Ook hier dus wat uitzoekwerk voor je. Heb je die cache en lees/schrijfsnelheid nodig?. Dat kun je het beste zelf bepalen.

Je schijven zijn het duurst van de setup en hier kun je dus ook het meeste geld besparen. Als je zelf bouwt dan zijn dat soort dingen leuk om uit te zoeken.

Voeding:
Een 300W voeding had ook al voldoende geweest. N.a.v. onderstaande quote is het zinvol om toch de 400W te houden
-The_Mask- in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[...]

Behuizing:
Je moederbord ondersteunt 6 sata poorten, maar je kan max 4 schijven in die behuizing kwijt. Iets om over na te denken mocht je meer dan 4 schijven willen gaan gebruiken. Ik zie ook geen stoffilters in die case zitten. Ik heb geen tip voor welke behuizing hieraan zou voldoen. Die kun je zelf opzoeken m.b.v. de filters in de pricewatch.

Aangepaste setup:
- andere schijven
- 1 ramstick van 8GB van crucial. scheelt weer een paar euro.

Leesvoer: Het grote zuinige server topic - deel 2
Uitleg van de onderdelen en hun stroomverbruik.Niet alleen serveronderdelen, maar jouw hardware komt daar ook voorbij. Een topic waar je veel kan leren. Je kan eventueel daar ook je vraag stellen of je hardware voldoet. De frontpage wordt ook regelmatig bijgewerkt.

Ervaring krijg je vanzelf door voornamelijk ermee te beginnen. Al met al genoeg info om over na te denken en uit te zoeken.

Andere mogelijkheden
Zoals JukeboxBill en ook ik hebben dus een setup die niet standaard is, maar wel zijn ding doet.

Ik heb een zelfde setup draaien puur voor wat files en videos en dient als opslag/passthrough voor mijn server en pc. Een oud mini-itx bordje uit 2008, 2gb ram en 4x 1tb los. OVM erop, firewall inregelen en draaien maar. Totaal niet efficient, maar het doet wat het moet doen. Wake-on-Lan gebruik ik niet. Ding staat altijd aan.
toon volledige bericht
Eerst en vooral heel erg bedankt voor deze nuttige informatie hier ben ik veel mee.

Wat het streamen betreft, vooral 1080p en in de toekomst zou het wel leuk zijn om 4K te kunnen draaien.
Maar met Plex ga ik niet werken ik ben er niet zo een fan van, heel misschien in de toekomst maar ik werk vooral met kodi op een tv box en ook op pc.
En het streamen gaat zelden of nooit met 2 tegelijk zijn gewone bestanden lezen en schrijven gaat wel met 2 tegelijk zijn.

Wat het ram geheugen betreft wouw zeker niet tekort schieten maar als ik met 8gb al genoeg heb, zoveel te beter.

En de schijven, daar was ik nog over aan het twijfelen omdat die pro’s speciaal voor nas systemen waren, als de gewonen red’s ook gaan ga ik natuurlijk voor die gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bartpassat schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:19:
[...]
Dus bij ZFS moet je al vanaf het begin het aantal schijven geïnstalleerd hebben die je uiteindelijk wilt hebben, je kunt ze wel vervangen maar geen meer bijplaatsen of verwijderen?
Klopt. That is, je kunt zeker schijven bijplaatsen, alleen niet binnen dezelfde "RAID set". Dus maak je bijvoorbeeld gebruik van een mirror van 2 disks, zal dat altijd een mirror van 2 disks blijven. Je kunt wel 2 schijven bijplaatsen die je, los van de 1e set, in een mirror zet.
En FreeNAS wouw ik eerst mee werken maar dan had ik op het forum van FreeNAS gelezen dat het eerder aangeraden was om met een server moederbord te werken en dat is qua prijs toch wel een groot verschil dan wat FreeNAS zelf als systeem vereisten aangeeft.
En aangezien het eigenlijk ook gewoon voor thuis gebruik is vond ik het niet nodig om zo een systeem te bouwen.
Server moederbord niet, ECC geheugen word wél sterk aangeraden. Dat hoeft niet heel duur te zijn. Een HP Microserver is al voldoende en heel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
unezra schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:30:
[...]

Server moederbord niet, ECC geheugen word wél sterk aangeraden. Dat hoeft niet heel duur te zijn. Een HP Microserver is al voldoende en heel betaalbaar.
Er is veel discussie geweest hier op T.net over ECC. Het nut ontgaat mij een beetje voor thuis, ja, het beveiligt tegen data-corruptie, maar als je backups maakt, belangrijke data synct met versie-beheer, tja..

Wat is trouwens OVM? Dat ding van Oracle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Voor een NAS heb je misschien meer aan deze case: pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart.

Daar kan je 6 drives in hangen en als het er in jouw situatie minder zijn dan kan je ze wat verder uit elkaar hangen, zodat ze beter gekoeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

HollowGamer schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:35:
[...]
Er is veel discussie geweest hier op T.net over ECC. Het nut ontgaat mij een beetje voor thuis, ja, het beveiligt tegen data-corruptie, maar als je backups maakt, belangrijke data synct met versie-beheer, tja..
Datacorruptie is een van dé key-features van ZFS en een van de grootste gevaren, ook thuis. ZFS icm ECC beschermt je ook tegen bijvoorbeeld een brakke controller of brakke firmware op je controller. Dat is geen imaginair scenario.

Natuurlijk zijn backups en snapshots belangrijk, maar als ECC je niet die paar tientjes (hooguit) extra waard is, moet je je serieus af gaan vragen waarom je uberhaupt dingen met dingen als RAID of snapshots aan de gang wil.

De ellende met bitrot: Je merkt het pas als het te laat is en grote kans dat je bestanden dan al kapot in je snapshots en backups zitten. Bitrot corrumpeert op bestandsniveau en de enige manier dat je er achter komt, is als je opeens een bestand opent dat niet wil openen of dat opeens rare artefacten vertoond.

Mooi voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Bitrot_cascade.png
Wikipedia: Data degradation

Achtereenvolgens zijn daarin 0, 1, 2 en 3 bits geflipped. Bits, geen bytes. Dát is wat bitrot doet. :) (En dat is dus ook waarom je dat niet op merkt tot het te laat is. Het blijft een valide JPEG...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26

MsG

Forumzwerver

Als je een Kodi speler gebruikt is transcoding toch überhaupt niet relevant? Immers Kodi kan dan gewoon de bestanden lezen IPV dat de NAS actief moet transcoden naar een dom apparaat. Dat scheelt alweer aanzienlijk in de vereiste performance.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een vuistregel is dat je je om ECC niet druk moet maken, bij systemen die je regelmatig opnieuw opstart.

Bitrot zal wel gebeuren, waardoor je een paar keer in je leven een foto moet weggooien.
RAID beschermt je daar niet tegen.

Ik gebruik zelf een Synology NAS (die bereikbaar is vanaf internet) en via de backup-functie daavan laat ik een complete bestandenhistorie opbouwen op een server die niet te benaderen is vanaf internet. Als het verschil tussen origineel op de NAS en de laatste backup groot is (bijvoorbeeld als een cryptovirus toegeslagen heeft), krijg ik daarvan een e-mailtje.

In de NAS en in de backupserver gebruik ik allemaal dezelfde WD Red NAS schijven. Niet de Pro.

Ik heb een tip om te voorkomen dat je NAS schijven allemaal op hetzelfde moment kapot gaan (of tijdens het rebuilden kapot gaan). Dat ze allemaal exact even veel power-on uren hebben en exact dezelfde data verwerkt hebben, daar kan je weinig aan doen. Maar dat ze allemaal op dezelfde dag van dezelfde lopende band gerold zijn en precies dezelfde schokken en stoten gevoeld hebben tijdens het transport, kan je gemakkelijk voorkomen, namelijk door de schijven voor je NAS bij een aantal verschillende winkels te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Bartpassat schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:41:
[...]

En het streamen gaat zelden of nooit met 2 tegelijk zijn gewone bestanden lezen en schrijven gaat wel met 2 tegelijk zijn.
Hoe belangrijk zijn bestanden voor je? zoals unezra aangeeft ivm mogelijk datacorruptie? ECC support kan dan een optie zijn. Een Nas is een opslag- en geen backup locatie. Heb je al nagedacht over de backups
unezra schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:41:
[...]
Datacorruptie is een van dé key-features van ZFS en een van de grootste gevaren, ook thuis. ZFS icm ECC beschermt je ook tegen bijvoorbeeld een brakke controller of brakke firmware op je controller. Dat is geen imaginair scenario.............
Kun je dit dan ook vertalen in een systeemlijst voor TS? Je hebt er zelf ervaring mee zie ik: unezra in "NAS Systeem" Waar moet TS op letten in het geval hij een Microserver koopt? Gen8 of Gen10 ?. Wat zijn de upgrade mogelijkheden?
MsG schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:44:
Als je een Kodi speler gebruikt is transcoding toch überhaupt niet relevant? Immers Kodi kan dan gewoon de bestanden lezen IPV dat de NAS actief moet transcoden naar een dom apparaat. Dat scheelt alweer aanzienlijk in de vereiste performance.
Klopt, je zal dan eerder tegen je netwerk aanlopen (snelheid) dan aan performance op de cpu.
HollowGamer schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:35:
[...]

Wat is trouwens OVM? Dat ding van Oracle?
Voortgekomen uit een ex-ontwikkelaar van Freenas geloof ik.
https://www.openmediavault.org/
Debian based met een GUI en uit te breiden via plugins. Voor thuis een prima ding en leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpassat
NLMaca schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:03:
[...]

Hoe belangrijk zijn bestanden voor je? zoals unezra aangeeft ivm mogelijk datacorruptie? ECC support kan dan een optie zijn. Een Nas is een opslag- en geen backup locatie. Heb je al nagedacht over de backups

[...]

Kun je dit dan ook vertalen in een systeemlijst voor TS? Je hebt er zelf ervaring mee zie ik: unezra in "NAS Systeem" Waar moet TS op letten in het geval hij een Microserver koopt? Gen8 of Gen10 ?. Wat zijn de upgrade mogelijkheden?

[...]

Klopt, je zal dan eerder tegen je netwerk aanlopen (snelheid) dan aan performance op de cpu.

[...]

Voortgekomen uit een ex-ontwikkelaar van Freenas geloof ik.
https://www.openmediavault.org/
Debian based met een GUI en uit te breiden via plugins. Voor thuis een prima ding en leuk om mee te spelen.
toon volledige bericht
Bestanden zijn wel redelijk belangerijk, alle schema’s van mijn huis moeten er ook op komen, ook foto’s en video’s van de kinderen komen erop, dus die zijn wel redelijk belangerijk voor mij.
Een backup wouw ik graag op een externe hardeschijf plaatsen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Is data corruptie niet een (theoretisch) probleem uit de tijd dat geheugen en HD's nog niet zo betrouwbaar waren?

En je kan je ook nog op een andere manier daartegen beschermen. Ik heb heel veel gescande dia's op mijn NAS staan. Tijdens het scannen heb ik ook TIFF bestanden gemaakt als basisscan. Die zijn daarna nooit meer gewijzigd, behalve de keer dat ik ze van mijn QNAP naar mijn eigenbouw NAS moest kopiëren.
Als ik deze eventueel wil bewerken, dan maak ik eerst een kopie en werk ik daar verder mee.

Verder staan alle belangrijke data ook nog op een online backup en met SYNC gekopieerd, welke ook een foutcontrole bevat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
unezra schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:41:
[...]

Datacorruptie is een van dé key-features van ZFS en een van de grootste gevaren, ook thuis. ZFS icm ECC beschermt je ook tegen bijvoorbeeld een brakke controller of brakke firmware op je controller. Dat is geen imaginair scenario.
Thanks ook voor je uitleg en duidelijkheid waarom ECC-geheugen. :)

Echter vraag ik mij af waarom een grote leverancier van NAS'en niet altijd ECC gebruikt en dit over het algemeen prima gaat? Zelf heb ik ook geen ECC, bescherm mij data zo goed als mogelijk en hoewel dit op twee andere niveaus zit, kan scrubbing dacht ik wel bestanden herstellen die bitrot hebben/zijn?

@NLMaca Ah! Had nog nooit van die afkorting gehoord, wel van openmediavault. :)

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 30-12-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JukeboxBill schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:57:
Is data corruptie niet een (theoretisch) probleem uit de tijd dat geheugen en HD's nog niet zo betrouwbaar waren?
Absoluut niet.
Het aantal fouten per GBit neemt misschien af, de datavolumes worden wél steeds groter.

Plus, de firmware van je controller kan raar doen. Dat scenario heb ik zelf 3 jaar geleden nog meegemaakt. Rotte firmware op een HBA, danzij ZFS heeft dat niet tot grotere problemen geleid. (Danzij ZFS merkten we het tijdens de zgn. scrubs én bleef de data heel.)

Het hoeft letterlijk maar één bit te zijn in een bestand dat om gaat en je bestand is kapot.
En je kan je ook nog op een andere manier daartegen beschermen. Ik heb heel veel gescande dia's op mijn NAS staan. Tijdens het scannen heb ik ook TIFF bestanden gemaakt als basisscan. Die zijn daarna nooit meer gewijzigd, behalve de keer dat ik ze van mijn QNAP naar mijn eigenbouw NAS moest kopiëren.
Als ik deze eventueel wil bewerken, dan maak ik eerst een kopie en werk ik daar verder mee.
In die overgang van je QNAP naar je zelfbouw NAS had het mis kunnen gaan, maar ook bijvoorbeeld bij een RAID rebuild. Werkwijze is zeker slim, maar iedere schrijfactie op een bestand levert een potentieel gevaar op.
Verder staan alle belangrijke data ook nog op een online backup en met SYNC gekopieerd, welke ook een foutcontrole bevat.
:)
HollowGamer schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:52:
[...]
Thanks ook voor je uitleg en duidelijkheid waarom ECC-geheugen. :)
Graag gedaan.
Echter vraag ik mij af waarom een grote leverancier van NAS'en niet altijd ECC gebruikt en dit over het algemeen prima gaat? Zelf heb ik ook geen ECC, bescherm mij data zo goed als mogelijk en hoewel dit op twee andere niveaus zit, kan scrubbing dacht ik wel bestanden herstellen die bitrot hebben/zijn?
Zal een beetje van het segment afhangen. Low-end NAS systemen zal minder snel ECC in worden gebruikt dan high-end. Voornaamste reden lijkt mij kostenbesparing. ECC *is* duurder en het beschermt logischerwijs niet tegen alles.

Wat ik zo even snel kan zien, heeft NetApp bijvoorbeeld wél ECC geheugen:
https://community.netapp....ussions/Memory/td-p/55427

Moet heel eerlijk zeggen dat ik in mijn PC geen ECC geheugen heb zitten, het is wel iets dat ik voor een volgende keer zal overwegen maar aan de andere kant staat er op mijn PC eigenlijk nooit kritieke data. Alles dat écht belangrijk is staat op mijn NAS en die heeft wél ECC. :)
NLMaca schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:03:
[...]
Qua backups overweeg ik zelf een 2e NAS aan te schaffen. Of meer, ik wil volgend jaar mijn setup van 3 machines (2x hypervisor, 1x NAS) terugbrengen naar 1. Dan heb ik een Microserver Gen8 "over" en die zou ik als backup device kunnen gebruiken. Eigenlijk wil ik 'm in de schuur zetten maar die is vrij vochtig, beter nog zou volledig buiten de deur zijn maar colocatie is vrij prijzig en de server van mijn stichting heb ik juist dit jaar uitgezet en opgehaald. De machine ligt thuis. Dus helaas geen mogelijkheid meer daar een paar extra disks in te prikken en daar heen te synchen. (Wat ik ooit van plan was.)
[...]
Upgrademogelijkheden zijn beperkt. De Gen10 kan sowieso niet geüpgrade worden, de Gen8 wél.
Ik dacht dat er ooit een i3 versie van de Gen8 was en het zou mogelijk moeten zijn 'm zelf te upgraden. (Onofficieel, maar als het werkt kan het de moeite waard zijn. Je moet alleen de TDP in de gaten houden, de Gen8 is niet gemaakt om met heel zware, stroomvretende, CPU's te werken.)

Van de Gen8 zijn er 2 versies:
product: HP Proliant MicroServer Gen8
Van de Gen10 ook:
serie: ProLiant MicroServer Gen10

Als die CPU's te licht zijn, zal het een ander systeem moeten worden, al dan niet zelfbouw.

Groot voordeel van de Gen10 vind ik dat er 32G geheugen in kan. Nadeel is dat 'ie geen ILO heeft maar de vraag is of je dat thuis écht gaat missen. Het is iets waar ik thuis goed mee zou kunnen leven in ieder geval.
[...]
Dan is zo'n Gen10 misschien wel helemaal prima. Wil je transcoden word het zwaar, laat je het transcoden over aan je clients (bijvoorbeeld Kodi), is het eenvoudiger.

Persoonlijk zou ik op dit moment sneller voor een Gen10 kiezen dan voor een Gen8. CPU is wat ik kan zien grofweg net zo snel (G1610T vs Opteron X3216) maar er kan veel meer geheugen in. Voor mij zou dat hét verschil uitmaken. Met 32G kan ik er een paar vm's op draaien en heb ik zat over voor ZFS. Met 16G is het te krap.

CPU benchmark:
https://www.cpubenchmark....eron+X3216+APU/2075vs3069

Qua netwerk, met 1GBit/s kom je een heel eind en wil je ruig doen en met meerdere clients connecten kun je altijd nog een etherchannel bouwen met een switch die dat ondersteunt.

Pagina: 1