Kat verstopt eten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.706 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
Hoi!

We hebben thuis een hele lieve Noorse boskat (ivm mijn allergie kan ik geen ander ras verdragen).

Nu hadden we laatste tijd al dat we af en toe eten leken te missen.

Nu zagen we meneer gisteren ineens met een grote zak gesneden kaasstokbrood lopen en dat hem snel afhandig gemaakt maar vandaag hoorden we ineens weer geritsel en liep hij met 200 gram spekblokjes in gesealde zak.. toen we hem betrapten zat hij in een hoekje onder het bed alwaar we een voorraad etenswaar aantroffen die we kwijt waren :+

Hier zaten ook spullen bij die sowieso achter kastdeuren zaten..

Is dit niet abnormaal dat hij een voorraad aanlegt voor zichzelf? Hij krijgt 3x per dag afgepast (automaat) eten en is perfect op gewicht, krijgt om de dag ook nog AAA merk natvoer erbij.

Van sommige dingen staan we nog steeds verbaasd hoe hij het uberhaupt te pakken heeft gekregen laat staan verplaatst ivm gewicht..

Het was dus vooral een voorraad, sommige dingen waren licht aangevroten, het meeste niet.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Katten kunnen deuren openmaken, dus alleen je kastdeuren sluiten is niet altijd voldoende. Zorg dat ze op slot kunnen :)
Is dit niet abnormaal dat hij een voorraad aanlegt voor zichzelf?
Nee hoor. Katten vangen prooien en wat ze niet onmiddellijk op krijgen wordt begraven om later geconsumeerd te worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
Een voorraad aanleggen doen beesten instinctief en dat doen ze om voor te bereiden op tijden van schaarste, niet omdat ze op dat moment honger hebben :P Dus nee, het lijkt mij niet vreemd dat je kat dat doet, zelfs heel normaal juist.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat bovenstaande waar is, misschien die kat eens wat meer voer geven zodat ie niet meer denkt dat voedsel schaars is en dus ook niet mer gaat hamsteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
The Eagle schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:46:
Aangenomen dat bovenstaande waar is, misschien die kat eens wat meer voer geven zodat ie niet meer denkt dat voedsel schaars is en dus ook niet mer gaat hamsteren.
Mijn punt, die blijkbaar niet overgekomen is, was vooral dat je niet per se hoeft te denken dat 'ie te weinig eten krijgt als 'ie dit doet.

Beesten weten niet dat ze voor altijd genoeg eten gaan krijgen, dus zo gek lijkt het me niet dat 'ie een voorraadje aan legt, ook al heeft 'ie al gegeten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:37

The Executer

Lekker belangrijk!

The Eagle schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:46:
Onze katten waren op een gegeven moment echt compleet afgejaagd op voedsel. Ze kregen 60 gram droogvoer per dag (voorschrift dierenarts). We hebben er toen 5 a 10 gram extra bijgedaan waarmee het een stuk beter werd. Oftewel, minimaal verhogen zou inderdaad misschien kunnen helpen @1nsane

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Een winter voorraad?

Gewoon ergens een bak met brokken neer zetten en ervoor zorgen dat deze altijd vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb een maine coon, lijkt op een Noorse boskat. Mijn beestje is nooit verzadigd en eet zich suf indien ik het toelaat. Heb nu meer natvoer gegeven aan haar laatste tijd en soms laat ze het staan. Hamsteren kan ik me voorstellen wel. Ik heb daar geen ervaring mee.

Een ding wat wel aan de hand kan zijn is dat er iets met de darmen aan de hand is waardoor eten niet opgenomen wordt. Mijn kat had jaren terug een darmafsluiting en bleef maar dooreten en toch viel ze af. Op een gegeven moment was ze nog maar de helft van haar gewicht.Maine coons zijn gefokt om zo groot mogelijk te zijn en ik krijg het idee dat daarom er darmproblemen zijn ontstaan, staan ze ook bekend om. De dokter heeft 20 cm darm verwijderd, was dure grap. Ik weet niet wat de Noorse boskat aan zwakke plekken heeft. Maar die zijn ook behoorlijk groot.

Misschien eens kijken naar het eten wat je geeft. Felix en die goedkopere merken zijn misschien niet zo verzadigend. Dus meer eten geven dat kwalitatief goed is.

Ik denk soms dat mijn kat een lintworm heeft ofzo. Hamsteren doet ze niet. Mijn bord leegeten als ik me even omdraai wel. En dan kom ik terug aanlopen en dan nog even heeeel snel de laatste hap nemen en em dan peren en onder het bed gaan zitten. haha

[ Voor 82% gewijzigd door LucyLG op 23-12-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
We hebben zo’n catmate 3000 automaat en je kan 3 voetmomenten erop instellen, hij zat eerst op 2-1-2 en nu op 2-2-2 (aantal wentelingen wat de motor maakt).

Daarnaast dus nog 1/3 zakje natvoer om de dag dus ondervoed is hij zeker niet.

Hij had voorheen 3-2-3 maar dat was echt te veel. Hij at het dan ook regelmatig niet op.

Hij krijgt voer van de kattenvoerjuwelier (Royal Canin) en natvoer ook en soms Iams want dat schijnt ook goed te zijn.

Heb nu maar zn avondportie weer verhoogd en eens zien wat dat doet maar hij at de “3” portie dus niet op.

[ Voor 26% gewijzigd door 1nsane op 23-12-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Katten hebben soms rare trekjes. Wat je zou kunnen doen is je eten, dat in de kastjes staan, even omwikkelen met plakband of aluminiumfolie daar houden katten niet van. Na een aantal keer zal die vanzelf ophouden.

Of van die kinderveilige-haakjes gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivysaur op 23-12-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als een kat niet te dik is dan heeft die ook geen afgepast voedsel nodig,

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-06 14:09
Wat doen ze met het normale eten? Niet echt normaal gedrag. Misschien bevalt het eten niet goed, daar kunnen ze soms best moeilijk in zijn.

Zie nu dat je een automaat hebt, dat kan ook een probleem zijn. Kan best zijn dat ze bang/ongemakkelijk worden van die automaat. Probeer het eens gewoon met normale bakjes.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 23-12-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
digifun schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:00:
Als een kat niet te dik is dan heeft die ook geen afgepast voedsel nodig,
Nee te dik is ie zeker niet, maar zeker niet mager :-P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het kan ook een teken van verveling zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik snap het wel, hij heeft gewoon geen vertrouwen in de techniek. Stel dat je automaat het begeeft, dan heeft hij nog reserve. :Y)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:02:
Ik snap het wel, hij heeft gewoon geen vertrouwen in de techniek. Stel dat je automaat het begeeft, dan heeft hij nog reserve. :Y)
Lol dat ding geeft gelukkig aan als dat batterijen leeg raken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
WEBGAMING schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:01:
Wat doen ze met het normale eten? Niet echt normaal gedrag. Misschien bevalt het eten niet goed, daar kunnen ze soms best moeilijk in zijn.

Zie nu dat je een automaat hebt, dat kan ook een probleem zijn. Kan best zijn dat ze bang/ongemakkelijk worden van die automaat. Probeer het eens gewoon met normale bakjes.
Dat is dus absoluut het probleem niet, zodra hij het apparaat al hoort vliegt hij er naartoe en vreet de bak leeg, we hebben ook al veel verschillende soorten voer geprobeerd, ooit begonnen met Aldi (frikandellen aldus dierenarts) voer en nu bij een voersoort die goed voor hem is en hij heel graag eet.

Hij weet ook hoe laat het komt want dan merk je dat hij heel alert is vlak ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:14
Is het ook een binnenkat? MIjn binnenkat(europese korthaar) heeft de neiging om onze sokken in zijn waterbakje in de keuken te verzamelen. Soort van jagersinstict denk ik. Ook kleine objecten als lolliestokjes, haarspeldjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Deadsy schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:56:
Een winter voorraad?

Gewoon ergens een bak met brokken neer zetten en ervoor zorgen dat deze altijd vol is.
Dat lijkt me geen goed idee, voor je het weet is die kat te zwaar en moet 'ie weer op dieet.

Je kan de dosering een beetje opvoeren om te kijken of dat werkt. Maar wie weet heb je nu eenmaal een kat in huis gehaald met een heel sterk instinct voor eten.

Mijn ervaring met katten is dat jij je zal moeten aanpassen aan de kat, niet andersom :+ Oftewel, ga maar slotjes op je kastdeuren monteren :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wij hebben ook een onverzadigbare Noorse boskat. Een kat heeft een favoriet plekje waar hij zijn "prooi" heen brengt.

Ik kijk iig niet op van je verhaal. Rare beesten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
com2,1ghz schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:16:
Is het ook een binnenkat? MIjn binnenkat(europese korthaar) heeft de neiging om onze sokken in zijn waterbakje in de keuken te verzamelen. Soort van jagersinstict denk ik. Ook kleine objecten als lolliestokjes, haarspeldjes.
Ja inderdaad, als ik mijn kleed in woonkamer optil vind ik een hoop wat ik al tijdje zoek was. Prullenbakken worden uitgeplozen. Mijn andere kat heeft ooit eens een heel doosje wattenstaafjes opengemaakt en overal de kop eraf gebeten. Ik in paniek want dacht dat beest nu vol stokjes zat. Kunnen ze niets mee bij dierenarts ook nog eens.

Oordopjes. Oorbellen, sokken, alles wat rolt, foetsie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hahaha, ik heb dus niet de enige kat die dat doet. Sokken, speeltjes, alles moet hier in de waterbak!

OP: Het is niet heel gek dat ie in kastjes kan komen. De een maakte de kasten open, de ander sloopte dan alles open. Dan lag de vloer bezaaid met droge pasta, of stond 's ochtends de vriezer open. :p Heb hier nu van die kindveilige sluitingen op alle kasten. Werkt als een trein. Wellicht ook een optie?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@1nsane je hebt dus een kat die niet te dik is, eten laat staan als het te veel is maar wel op de automaat afkomt zodra er eten uit komt. Waarom werk je dan met zo'n automaat? Laat hem zelf bepalen wanneer hij wilt eten en hoeveel hij eet, dat is voor hem veel beter. Nu heeft hij langere tijd honger en zodra er eten is vreet hij dat meteen naar binnen, dat is geen goed gedrag.

Grote kans dat het verstoppen van eten dan ook op houd zodra hij door krijgt dat er meer dan genoeg eten beschikbaar is gedurende de dag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Tsurany schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:12:
@1nsane je hebt dus een kat die niet te dik is, eten laat staan als het te veel is maar wel op de automaat afkomt zodra er eten uit komt. Waarom werk je dan met zo'n automaat? Laat hem zelf bepalen wanneer hij wilt eten en hoeveel hij eet, dat is voor hem veel beter. Nu heeft hij langere tijd honger en zodra er eten is vreet hij dat meteen naar binnen, dat is geen goed gedrag.

Grote kans dat het verstoppen van eten dan ook op houd zodra hij door krijgt dat er meer dan genoeg eten beschikbaar is gedurende de dag.
Omdat hij dan met de regelmaat van de klok de juiste hoeveelheid eten krijgt...

De dierenarts(en) vinden dat ook een top oplossing, dat eten verstoppen is ook pas sinds kort (maandje).

Hij is nog niet lang geleden ontwormt maar misschien nog maar eens doen? Het is geen buitenkat maarja je weet niet wat je onder je schoenen meeneemt natuurlijk.

Enfin, z’n portie weer wat omhoog gedaan, zowaar een “3” helemaal op en meneer ligt tevreden te spinnen op zn troon (krabton).

Het punt is als hij met name ‘s ochtends meer krijgt dan gaat het wél op maar kotst hij de boel onder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@1nsane voor een kat is dat dus geen goede oplossing. Je moet enkel zulke methodes toepassen als de kat zelf geen maar kan houden. Probeer eens een maandje gewoon constant voer te hebben staan, kijken of het gedrag dan verandert.

Kotsen na eten kan goed veroorzaakt worden door schrokken. En dat kan weer veroorzaakt worden door honger. Probeer anders voeder puzzels, altijd eten beschikbaar maar schrokken is niet meer mogelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

1nsane schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:36:
[...]
en meneer ligt tevreden te spinnen op zn troon (krabton).
Hoe oud is 'ie en hoe lang heb je hem?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:50

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:02:
Tuurlijk kom ik deze comment tegen als ik aant drinken ben :D

Onze katten verstoppen ook regelmatig voedsel en zijn zeer gespitst op eten. Krijgen vanuit zo’n Royal Canin beker elke ochtend en avond 4/8e brokjes en rond 17:00 een zakje natvoer (100gr) van Royal Canin. De speciale weight control variant van de dierenarts only. M’n zusje heeft diervoeding gestudeerd in Wageningen en die is er heilig van overtuigd dat natvoer van bijv. de Lidl het beste is voor katten ivm vocht wat erbij zit. Nu heeft ze nooit keiharde feiten laten zien dus daar ben ik wat huiverig voor ivm zout en shit wat in dat eten meegemengd wordt.

Geen zin over 9 jaar al met nierfalen en het beruchte spuitje bij de dierenarts te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 16:55

-tom-562

Oliesjeik

Hier ook. En wattenstaafjes, en wattenschijfjes 8)7

Verder wat @tsurany zegt, geef hem eens onbeperkt voedsel. Toen we nog 1 ragdoll hadden gaven we altijd afgewogen eten, wat resulteerde in irritant gedrag :P met onbeperkt eten was dat over. Zelfs onze 2e ragdoll (beste unit, 1,5 jaar en 7 kg :+) kan zich netjes inhouden qua eten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
burne schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:48:
[...]

Hoe oud is 'ie en hoe lang heb je hem?
Hij is 3 jaar en we hebben hem een jaar en een paar maanden.

Het is een half jaar terug een behoorlijk zorgenkindje geweest, oxalaatkristallen, gelukkig ruim optijd gemerkt, blaas leeg gehaald, maand later weer raar gedrag, was nog wat gruis achter gebleven dus maar besloten zn pieletje eraf te laten halen. Daarvan heeft hij wel ff moeten herstellen. Uiteraard kostte het wat tijd eer hij weer netjes op gewicht was. Zn voer toen stukje bij beetje opgevoerd tot hij het liet staan, hij weegt 6,5 a 7 kilo nu weer.

Het lastige is dat we met het voer al een hele reis hebben gehad om te vinden wat hij lekker vond, goed te verdragen etc.

Af en toe heeft ie een kotsmaand dat hij om de dag kotst, laatste keer was na een dierenarts bezoek om zn klieren te reinigen.

Inmiddels kotst hij al een tijdje weer niet dus ik ben ook wat huiverig om hem meer voer te geven.

[ Voor 64% gewijzigd door 1nsane op 24-12-2018 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

1nsane schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:17:
[...]

Hij is 3 jaar en we hebben hem een jaar en een paar maanden.
Dat vermoedde ik al een beetje, gezien de vraag. Ik had gisteren een heel verhaal over mijn katten getikt en maar weer weggehaald want offtopic. Heb je contact met z'n vorige baas? Of weet je of die 'm op tijd voerde of wanneer 'ie thuiskwam? Katten houden gedrag lang vol, ook al is de noodzaak voor het gedrag weg. Het kan zijn dat je nog met gedrag zit wat komt door iets wat z'n vorige baas deed, zoals op wisselende tijden de kat te eten geven..

Een wilde kat die trek krijgt (of een buitenkat) gaat op jacht. Zolang 'ie aan het jagen is, is 'ie afgeleid en zodra de muis gevangen is, is de honger over. Een kat die binnen zit kan niets, behalve afwachten tot jij thuiskomt en 'm voert of de voerautomaat afgaat. En een slimme kat (en Noorse boskatten zijn slim..) legt een voorraadje aan voor als 'ie trek heeft en jij wat later bent. Daarom eet 'ie er ook niet of nauwelijks van: het is voorraad, voor later.

(Ik heb twee 9 jaar oude katten overgenomen die vol met aparte gewoontes zaten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Laatst online: 09-06 14:13

masauri

aka qwybyte

1nsane schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:28:
We hebben thuis een hele lieve Noorse boskat (ivm mijn allergie kan ik geen ander ras verdragen).
Als ik mag vragen , welk soort allergie heb je dan?
(ikzelf zit met een cat. 4/6 op de allergieschaal van elk dier dat haren heeft, katten nog het meeste. Vandaar de vraag)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:45:
[...]

Dat vermoedde ik al een beetje, gezien de vraag. Ik had gisteren een heel verhaal over mijn katten getikt en maar weer weggehaald want offtopic. Heb je contact met z'n vorige baas? Of weet je of die 'm op tijd voerde of wanneer 'ie thuiskwam? Katten houden gedrag lang vol, ook al is de noodzaak voor het gedrag weg. Het kan zijn dat je nog met gedrag zit wat komt door iets wat z'n vorige baas deed, zoals op wisselende tijden de kat te eten geven..

Een wilde kat die trek krijgt (of een buitenkat) gaat op jacht. Zolang 'ie aan het jagen is, is 'ie afgeleid en zodra de muis gevangen is, is de honger over. Een kat die binnen zit kan niets, behalve afwachten tot jij thuiskomt en 'm voert of de voerautomaat afgaat. En een slimme kat (en Noorse boskatten zijn slim..) legt een voorraadje aan voor als 'ie trek heeft en jij wat later bent. Daarom eet 'ie er ook niet of nauwelijks van: het is voorraad, voor later.

(Ik heb twee 9 jaar oude katten overgenomen die vol met aparte gewoontes zaten..)
Ik denk dat het mysterie op is gelost, de oude eigenaresse gesproken en die vertelde dat ze ‘s winters ook wel eens eten op onverklaarbare plekken in huis had gevonden..

Die bleek hem wel 2x daags te voeren maar op tijden die soms wel wat uren uit elkaar lagen dus misschien een combinatie van dat het winter is en meneer instinctief zoiets krijgt van hullep ik moet een voorraad hebben voor als het straks sneeuwt!

Vorig jaar deed hij dit niet bij ons maar destijds was hij nog getraumatiseerd.

De oude eigenaresse was naar Australie vertrokken en ze hadden hem bij haar schoonzus neergezet wat niet goed ging met haar katten, ze hadden m eerst aan een gezin verkocht met honden en kinderen, die wilden hem de volgende dag al terugbrengen of buiten gooien 😡 enfin bij die schoonzus was hij weggelopen en 2 weken zoek geweest waarna hij bij het oude huis van de oude eigenaresse zat.

Bij ons heeft hij een eigen kamer gehad toen om tot rust te komen en te wennen, eerst was hij heel bang en kroop in de dozen en andere verstopplekjes die we voor hem hadden gemaakt maar inmiddels is het een speelse, sociale superlieve kat en goedzak! Misschien dat daarom zn natuurlijke gedrag ook meer terug is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
masauri schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:06:
[...]

Als ik mag vragen , welk soort allergie heb je dan?
(ikzelf zit met een cat. 4/6 op de allergieschaal van elk dier dat haren heeft, katten nog het meeste. Vandaar de vraag)
Ik ben niet extreem allergisch, ooit getest en met name paarden was vroeger heel erg (en vriendin heeft een eigen manege :+ )

Het gaat trouwens om de huidschilfers en niet de haren ;-)

We zijn uitgebreid met hem bezig geweest en geknuffeld meerdere keren voor we hem kochten en het gaat prima :-)

Ik moet zeggen dat ik als jonge tiener er ook veel meer last van had.

Het is overigens geen zuiver ras, zit wat anders doorheen, heeft een wat gladdere vacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mC0Pp1AlqR3MoILqmsje16W8/thumb.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door 1nsane op 24-12-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Verbaas je maar niet dat katten behoorlijke rovers zijn. Ik had het vanmorgen nog met mijn vader erover.
Onze kat die heeft het een keer gepresteerd om een visje bij de buurman van de aanrecht te grissen, en zelfs bij de andere buurman een schepnet kapot te bijten toen een andere buurman een vis erin had zitten _O-

En had ik al verteld dat hij per ongeluk in de kelderkast was opgesloten, en daar een zak met kattenbrokjes open had zitten bijten, en in het donker die zak half leeg had zitten eten? :P

Anyway... Hij kreeg echt genoeg te eten van ons hoor, maar eten was zijn lust.

Hoewel onze kat er al een flink poosje niet meer is, is er nu een andere voedselterrorist op straat, die pas bij de buurvrouw een zakje met kip weg zat te jatten. En van de zomer zat die de hele tijd op de jaarlijkse buurt-bbq op het grasveld voor ons huis te schooien voor eten :D

Beste oplossing is om het goed te verstoppen in koelkasten, of deuren met een slot (of iets zwaars ervoor), en niks open en bloot neer te leggen. :P

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 24-12-2018 11:21 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:08
@1nsane Hier ook zo nu en dan een puzzeltocht met eten omdat 1 een spugert is en het eten wat dus buitengewoon goed gaat is indoor van Royal C maar ook Perfect fit indoor wat bij veel super markten word verkocht.
En vooral die tweede is heel makkelijk met boodschappen doen :)
De poesel in kwestie hier is ondertussen ruim 15 en laatst heeft hij nog een bloed check gehad en die was helemaal prima bevonden :)
Hij loopt ook met van alles te slepen als hij de kans krijgt en de jongste hier heeft het gemunt op pennen die rollen zo leuk als je er tegen aan tikt O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04

vhal

ಠ_ಠ

1nsane schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:12:
[...]

Het is overigens geen zuiver ras, zit wat anders doorheen, heeft een wat gladdere vacht.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het geen Siamees-achtige is... :? Deze kat lijkt sprekend op wat ik hier rond heb lopen en wat in de verste verte geen Noorse Boskat is. Sleept overigens wel met spullen, dat dan weer wel.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-06 14:09
Die kat lijkt voor mij ook totaal niet op een Noorse boskat. Noorse boskatten zijn GROOT, (passen nooit zo op een stoel) hebben een heel herkenbare kop, en zijn langharig.
Dit is een zwarte Noorse boskat:
Afbeeldingslocatie: https://images3.persgroep.net/rcs/z7HA0hznjR5V0R3WB1pEOlKKck8/diocontent/100389626/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

Jou kat lijkt voor mij gewoon op een normale kat, of wel een europese korthaar.

Kan natuurlijk zijn dat er wat Noorse boskat in zit, maar dat gedeelte lijkt me zo te zien maar klein.

Heb je nou al geprobeerd normale bakjes voer neer te zetten? Want je kan de oorzaak (misschien) weten, dat lost het probleem nog niet op.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 24-12-2018 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vhal schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:31:
[...]
Weet je zeker dat het geen Siamees-achtige is... :? Deze kat lijkt sprekend op wat ik hier rond heb lopen en wat in de verste verte geen Noorse Boskat is. Sleept overigens wel met spullen, dat dan weer wel.
Mijn eerste indruk is een melanistische Siamees.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je kat is raar. Dat is normaal ;).

Ik zou me er geen zorgen over maken. Wat de gezondheid van de kat betreft dan, dat hij je hele huis overhoop haalt om een wintervoorraad aan te leggen is dan weer wat minder handig. Je kan kijken wat het gewicht van je kat doet als je gewoon altijd brokken hebt staan. Blijft hij op gewicht dat is dat zowel voor jou als de kat makkelijker. Wordt hij daarmee te dik dan werkt wat je doet wellicht gewoon het beste maar moet je het hamsteren accepteren.

Wij hebben een bengaal en een abessijn, de bengaal heeft nogal de neiging om lekker door te blijven vreten dus wij meten de brokken ook af. Dat geven we echter wel in 1 x en dat vreet hij dan ook zeker niet allemaal op, dan blijft er dus wel wat achter in een bakje waar hij af en toe uit gaat eten. We geven 's avonds en dan zitten er de ochtend daarna meestal nog wel wat brokken in. Wellicht helpt die voerstrategie.

Op een noorse boskat lijkt je kat overigens uiterlijk in de verste verte niet :). Kan zijn dat er wat van een boskat in zit maar dat het europese korthaar-deel en iets wat er meer oosters uitziet uiterlijk heel dominant is. Maargoed, lekker belangrijk, als het maar een leuk beest is. Google even op noorse boskat voor het vergelijk, zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
vhal schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:31:
[...]

Hij is gekruisd met een EU korthaar afaik. In zn paspoort staat het ook in elk geval :-) beetje ongelukkige foto misschien, ik weer dat een Noorse Boskat een heel ander soort vacht heeft, dit is een vlassige vacht, zeker geen korthaar maar ook geen Siamees.

Het is een soort Noorse boskatvacht maar dan zonder de plukjes en het ligt platter.

Anyway, het is een blij ei, sociaal, laat de bankstellen met rust (alleen zn krabton pakt ie) en heel lief, vind het in tegenstelling tot veel katten heerlijk om over zn buik geaaid te worden.

[ Voor 12% gewijzigd door 1nsane op 24-12-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
WEBGAMING schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:51:
Die kat lijkt voor mij ook totaal niet op een Noorse boskat. Noorse boskatten zijn GROOT, (passen nooit zo op een stoel) hebben een heel herkenbare kop, en zijn langharig.
Dit is een zwarte Noorse boskat:
[Afbeelding]

Jou kat lijkt voor mij gewoon op een normale kat, of wel een europese korthaar.

Kan natuurlijk zijn dat er wat Noorse boskat in zit, maar dat gedeelte lijkt me zo te zien maar klein.

Heb je nou al geprobeerd normale bakjes voer neer te zetten? Want je kan de oorzaak (misschien) weten, dat lost het probleem nog niet op.
Een Noorse is idd groter nog maar deze weegt ook 7 kilo en is slank, het is echt een flink groot beest, hield zich op de foto vast omdat zn achterlijf over de achterkant hangt 😂

Hier is het misschien wat beter te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KSqLAMgySvzdtFceeJpHwOMY/thumb.jpg

Zn kont was hier nog wel wat kaal na de 2e operatie.

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 24-12-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hij ziet er echt precies zo uit als mijn zwarte kat, die heeft een kruising turkse van als moeder en een willekeurige zwarte kater die ze tegenkwam toen ze de eerste keer krols het huis uit rende. :9 Ik ken 3 mensen met noorse boskatten en dit lijkt er echt totaal nergens op. Andere kop, andere ogen en heeel andere vacht~!

Maar je verhaal van het vorige baasje klinkt als de reden van zijn hamstergedrag. 2x per dag voeren??? Dan heeft die arme kat dus de rest van de dag honger. Katten hebben zo'n 6-8 eetmomenten per dag. Ze hebben kleine magen en snelle spijsvertering dus het beste is ze regelmatig kleine porties te geven. Doordat de vorige baas hem maar 2x per dag voerde leerde hij dus schrokken (wat het overgeven veroorzaakt) en hamsteren van andere dingen zodat ie tenminste nog iets had. Bij jullie krijgt hij vaker eten, dus is de noodzaak voor het opeten van z'n gehamsterde dingen minder erg, maar het instinct zit er nog wel in. Ik zag dat je hem nu 3x per dag voert. Kan je die timer instellen dat je bijvoorbeeld naar 2-1-1-1-2 o.i.d. gaat? Dus niet de hoeveelheid voer per keer verhogen, maar de frequentie.

Hier voer ik bij opstaan kleine portie, voor ik naar werk ga iets grotere portie, dan wanneer ik thuis kom weer een iets grotere portie, tussendoor nog iets en voor het slapen gaan. Wanneer ik een dag thuis ben (zoals weekend) dan doe ik kleinere porties door de dag heen. De grootste krijgen ze altijd voor het slapen gaan, zodat ze wat bewaren voor de nacht. Misschien helpt het frequentie verhogen bij jou wel tegen het hamsteren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf78
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09-2020
Katten blijven voor 50% roofdieren en houden hun jachtinstinct, mijn vorige kat, had een voorkeur voor vlees uit van die aluminium kuipjes, het liefst dat ik ze klaarzette in kuipje en al, hij sleepte deze in zn bekkie dan in de hal bij de voordeur, dat was zijn hoekje, als hij zelf een bakje te pakken had wist hij voor de helft open te krijgen en zag deze ook half aangevreten in de hoek.

Ze houden daarentegen net als mensen wel van variatie, en kunnen heel selectief zijn (mn huidige 2 binnen katten, zijn dol op knabbelsticks of catisfactions-snoepjes ,ze weten de kastjes open, of blik open te krijgen en dan met verpakking en al wordt het door het huis heen gesleept, ze weten plastic stuk te scheuren en al het lekkers eruit te peuzelen, gek genoeg dol op rund en kip, de zalm sticks blijven onaangetast nadat er een hoekje afgescheurd. (dus in een blik opbergen was geen succes, nu liggen ze in bovenste keukenkastje op bovenste plank, kunnen ze niet bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Kijk ook even naar z'n poep, het meeste voer bevat allerlei graan waardoor het meestal belachelijk grote drollen worden. Als je kat dat niet heeft (maar wel het soort voer heeft waar je dat van krijgt) dan zou dat zomaar kunnen duiden op iets met de spijsvertering.

We hebben er hier een die we langzaam van verschillende soorten voer naar soorten met meer dan 80% vleesinhoud gekregen hebben, beter voor de kat en een stuk minder poep :p En als het dan opeens wat anders wordt (meer, groter, natter) weet je ook meteen dat ze iets te pakken hebben wat ze normaal niet krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 24-12-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Olaf78 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:01:
Katten blijven voor 50% roofdieren en houden hun jachtinstinct, mijn vorige kat, had een voorkeur voor vlees uit van die aluminium kuipjes, het liefst dat ik ze klaarzette in kuipje en al, hij sleepte deze in zn bekkie dan in de hal bij de voordeur, dat was zijn hoekje, als hij zelf een bakje te pakken had wist hij voor de helft open te krijgen en zag deze ook half aangevreten in de hoek.

Ze houden daarentegen net als mensen wel van variatie, en kunnen heel selectief zijn (mn huidige 2 binnen katten, zijn dol op knabbelsticks of catisfactions-snoepjes ,ze weten de kastjes open, of blik open te krijgen en dan met verpakking en al wordt het door het huis heen gesleept, ze weten plastic stuk te scheuren en al het lekkers eruit te peuzelen, gek genoeg dol op rund en kip, de zalm sticks blijven onaangetast nadat er een hoekje afgescheurd. (dus in een blik opbergen was geen succes, nu liggen ze in bovenste keukenkastje op bovenste plank, kunnen ze niet bij)
Ja die catisfactions krijgt hij ook, op dagen dat hij geen natvoer krijgt vooral.

Deze is vooral dol op visachtige dingen, Iams Zalm/Tonijn gaat als een raket naar binnen.

Het is ook vooral nog wat zoeken hoor, hij zit nu ongeveer weer op de voerhoeveelheid voor de operaties (die me een halve middenklasse auto gekost hebben maar dat moet je er vind ik voor over hebben mits verantwoord).

Die automaat is vooral ook om te zorgen dat hij in elk geval 3x per dag op gezette tijden goed eten krijgt. Natvoer en “snoep” alleen op momenten die wij bepalen maar vooral ‘s ochtends natvoer en ‘s avonds catisfactions ofzo voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
johnkeates schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:13:
Kijk ook even naar z'n poep, het meeste voer bevat allerlei graan waardoor het meestal belachelijk grote drollen worden. Als je kat dat niet heeft (maar wel het soort voer heeft waar je dat van krijgt) dan zou dat zomaar kunnen duiden op iets met de spijsvertering.

We hebben er hier een die we langzaam van verschillende soorten voer naar soorten met meer dan 80% vleesinhoud gekregen hebben, beter voor de kat en een stuk minder poep :p En als het dan opeens wat anders wordt (meer, groter, natter) weet je ook meteen dat ze iets te pakken hebben wat ze normaal niet krijgen.
Zal wel meevallen hoop ik? Hij kreeg eerst Royal Canin urinary (ivm gruis) en nu de nutrition paarse variant.

Zn natvoer is ook Royal of Iams en dat is overduidelijk visch/vleesch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 09-06 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Het hoofdbestanddeel van Hills of Royal Canon is naar mijn weten gewoon graan. Staat op al mijn RC en Hills verpakkingen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Ik lees al een paar soortgelijke reacties maar dan toch ook nog even van mij. Ik heb twee Siberen gehad. Die zien er ook ongeveer zo uit als een Maine Coon of Noorse Boskatten. Ik denk dat die van jou meer de genen heeft van een Europese korthaar.

On topic. Mijn twee huidige katten nemen alleen af en toe een vogel of regenworm mee. Zijn ook wel erg gebrand op eten. Ik kan geen broodje met vleeswaren op tafel zetten en naar de wc gaan, en de stoere van de twee wil nog wel eens op het aanrecht klimmen als hij z'n zin niet krijgt. Je moet je katten een beetje leren kennen. Succes

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Wij hadden ook een noorse boskat (en 5 maine coons). De Noorse boskat ging in de winter ook flink hamsteren. Natuur ofzo. Dusja vrij normaal. Zorg ervoor dat je kasten gewoon goed dicht kunnen (op slot). En geef in de ochtend wat extra voer. Dit deden wij bij onze noorse boskat en het hamsteren werd een stuk minder.

Onze maine coons kunnen gewoon de hele dag door eten, maar eten nooit teveel. En hamsteren ook niet.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 09-06 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben het eigenlijk wel ermee eens dat je moet gaan proberen om 24/7 eten beschikbaar te houden voor de kat. Liefst op verschillende plekken. Als hij het idee heeft dat hij niks te kort komt en er altijd eten te vinden is, dan zal zijn neiging tot prooien/jagen/verstoppen wel ophouden.

Als je wilt dat hij niet teveel schrokt, kun je van die speciale voerbakken kopen waarbij hij meer moeite moet doen om het eruit te vissen. Van die voerbakken met uitsteeksels erin of je kunt grote zware knikkers erin leggen o.i.d.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Mijn idee is dat je die voederautomaat moet afschaffen, zodat je kat weer een verband gaat zien tussen jou en het voer. Die kat begrijpt niets van al die technische snufjes, maar ziet wel de relatie tussen jouw handeling van het vullen van zijn voerbakje en de beschikbaarheid van het eten.
Vaste regelmaat is dan ook belangrijk. Voor mijn kat vul ik op een vaste tijd haar voerbakje, ook al is dat al ver van te voren leeg. Vaak staat ze al te wachten op het vullen van haar voerbakje en "weet" dus ook dat ze kan vertrouwen op het voederen zolang ik in de buurt ben.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Is het de laatste paar tweakers die reageren opgevallen dat het 'mysterie' opgelost is?

TS schreef in deze reactie:
Ik denk dat het mysterie op is gelost, de oude eigenaresse gesproken en die vertelde dat ze ‘s winters ook wel eens eten op onverklaarbare plekken in huis had gevonden..

Die bleek hem wel 2x daags te voeren maar op tijden die soms wel wat uren uit elkaar lagen dus misschien een combinatie van dat het winter is en meneer instinctief zoiets krijgt van hullep ik moet een voorraad hebben voor als het straks sneeuwt!
Lees even terug voordat je nogmaals een advies (hoe goed je het ook bedoeld) gaat geven wat we al een keer of tien gehoord hebben...

• JukeboxBill
  • Nu online
burne schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:46:
Is het de laatste paar tweakers die reageren opgevallen dat het 'mysterie' opgelost is?

TS schreeft in deze reactie:

[...]

Lees even terug voordat je nogmaals een advies (hoe goed je het ook bedoeld) gaat geven wat we al een keer of tien gehoord hebben...
Toch is volgens mij het mistery niet opgelost. Het is toch vooral het vertrouwen van de kat ten opzichte van zijn/haar verzorgergers. Als de kat niet kan vertrouwen op de verzorger, dan gaat het zijn/haar eigen maatregelen nemen. Een 'automatisch' voederbakje draagt niet bij tot dat vertrouwen. Menselijk contact in relatie tot het voederen van de kat is m.i. van groot belang.
Het feit dat de vorige 'eigenaar' heeft gereageert. zegt mij niets. Je bent geen 'eigenaar' van een kat. Je bent de dienaar van een kat. Als je 'eigenaar' van een huisdier wil zijn, dan neem je een hond.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

.

[ Voor 99% gewijzigd door burne op 27-12-2018 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
burne schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:48:
[...]

Een getraumatiseerde kat is slecht voorspelbaar. En ik zeg dat als iemand die twaalf jaar (beroepsmatig) met getraumatiseerde mensen gewerkt heeft. En iets van twintig jaar (vrijwillig) met getraumatiseerde katten.

Deze kat kan prima op z'n baasje vertrouwen. Hij is een beetje voorzichtig, maar gezien z'n verleden is dat wat je verwacht. @1nsane is denk ik de beste plek voor deze getraumatiseerde kater. Deze kater kan in mijn mening volledig vertrouwen op z'n huidige verzorger. Hij moet er alleen zelf nog even achter komen, en dat is de verklaring voor z'n huidige gedrag.

:|
Ik verzorg zelf een getraumatiseerde kat, die met een vangstok uit het asiel moest worden gehaald. Ze zat er al een half jaar en niemand wilde haar hebben. Ik blijf er bij dat het voederen van zo'n kat d.m.v. een voederautomaat niet bijdraagt tot het vertrouwen.
En wie bepaalt of dat de kat zijn verzorger kan vertrouwen? Dat is toch alleen de kat zelf, en niet jij, ook al ben je al 20 jaar lang met katten bezig.

En een kat heeft geen baas. Een kat geef je onderdak en je bent zijn/haar dienaar. Als je 'baas' wil spelen, dan neem je een hond of een ander huisdier.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 27-12-2018 01:16 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JukeboxBill schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:03:
Als je 'baas' wil spelen, dan neem je een hond of een ander huisdier.
:N

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aangezien de vraag van TS inmiddels beantwoord is, en er al een algemeen kattentopic loopt, gaat dit topic bij deze op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.