Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 22:39
Hi Tweakers,

Momenteel ben ik mij aan het orienteren op de huizenmarkt en de mogelijkheden van financieren met behulp van ouders. Ik heb mij ingelezen op de familiebank constructie. Echter, als ik het goed begrepen heb kan in een familiebank constructie er geen duurder huis gefinancierde worden dan wanneer het volledige bedrag via een reguliere hypotheek geleend wordt.

Wie kan mij meer vertellen over de mogelijkheden van volledig financieren door ouders in de vorm van een lening en op die manier een duurder huis kunnen kopen?

Thanks!

Beste antwoord (via gerlof92 op 24-12-2018 15:14)

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Begrijp ik het goed dat je ouders vermogend zijn en je via hen wil lenen, zodat je geen hypotheek bij een bank oid hoeft te nemen?

Je kan bijvoorbeeld ook:
- je ouders schenken je een bedrag wat vrijgesteld is van schenkbelasting als het gebruikt wordt voor aanschaf eigen woning. (iets van 30.000). Ze schenken je daarna jaarlijks wat vrij mag (4.500 ofzoiets) en daarmee los je extra hypotheek af zodat je maandlasten minder worden. Dan kan je nu je Max hypotheek aanvragen +30.000 ivm eigen vermogen.

-je ouders kopen het huis op hun naam, jij betaalt huur en daar lossen zij de lening aan jou mee af.
Per jaar kunnen ze dat evt weer deels terugschenken, zodat je het over een x aantal jaar kunt overkopen. Heb je alleen geen hra. En ben je geen eigenaar.

Dat zijn constructies die ik, naast formele familiehypotherk, kan bedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Hsb-3 de enige / eerste schenking puur voor aankoop huis is 100.000 Euro. Dat kan @gerlof92 in mindering brengen op de hypotheek. Stel dat zonder schenking de hypotheek maximaal 140K is, dan zou je "theoretisch" een huis van 240K kunnen financieren. Je lost direct die gift van 100K af en je houdt 140K over als annuitair deel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gerlof92 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:09:
Echter, als ik het goed begrepen heb kan in een familiebank constructie er geen duurder huis gefinancierde worden dan wanneer het volledige bedrag via een reguliere hypotheek geleend wordt.
Voor zover ik weet ben als je rente-aftrek wilt hebben verplicht om de hypothoeek in 30 jaar af te lossen, en een marktconforme rente te hanteren.

Afhankelijk van de opzet en constructie moet je even eea gaan doorrekenen of dit haalbaar is voor jou.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 19:15
waarom kopen je ouders het huis niet gewoon en ga je er in wonen. Laten beschrijven dat jij het erft en jaarlijks op papier het huis maximaal schenken aan jou.
Of zou dit niet mogen :? Thuis wonen bij je ouders mag ook kosteloos, zouden je ouders dan niet kosteloos een andere huisvesting beschikbaar mogen stellen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Omdat je dan de HRA misloopt. Je krijgt een percentage van de rente die je over de hypotheek betaald terug van de belastingdienst. Die rente betaal je aan je ouders en kan evt teruggeschonken worden.

[ Voor 76% gewijzigd door Sethro op 23-12-2018 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:28
ybos schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:57:
waarom kopen je ouders het huis niet gewoon en ga je er in wonen. Laten beschrijven dat jij het erft
Dat is totaal niet interessant. Voor de gehele waarde boven de vrijstelling (op dit moment 20k voor een kind dat van ouders erft) ga je erfbelasting over betalen. Voor een huis van 250k moet je dan opeens 68k aan belasting ophoesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bathing Aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:26
anboni schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:13:
[...]

Dat is totaal niet interessant. Voor de gehele waarde boven de vrijstelling (op dit moment 20k voor een kind dat van ouders erft) ga je erfbelasting over betalen. Voor een huis van 250k moet je dan opeens 68k aan belasting ophoesten.
Op dit moment met eenmalige vrijstelling en een paar regels € 100.800 voor een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik zou dan persoonlijk eens goed kijken wat je met die +100k kan kopen. Lijkt me dat je daar als werkende starter toch al redelijk mee uit de voeten moet kunnen. Beter dan die bijzondere constructies met familiehypotheek. De maandlasten zullen dan ook niet meer zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Bathing Aap schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:37:
[...]

Op dit moment met eenmalige vrijstelling en een paar regels € 100.800 voor een huis.
Dat gaat over schenken, niet over erven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bathing Aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:26
anboni schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:42:
[...]

Dat gaat over schenken, niet over erven 8)7
Erven betekend vaker: "(een deel) van iemands bezittingen krijgen na zijn of haar dood". Hier hebben we het (gelukkig) niet over overleden ouders. Al zoude beide definities wel kunnen theoretisch.

Maar wat wil je precies zeggen met je opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Bathing Aap schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:48:
[...]

Erven betekend vaker: "(een deel) van iemands bezittingen krijgen na zijn of haar dood". Hier hebben we het (gelukkig) niet over overleden ouders. Al zoude beide definities wel kunnen theoretisch.

Maar wat wil je precies zeggen met je opmerking?
Misschien moet je even teruglezen waar ik initieel op reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Lijkt mij sterk. De €20k vrijstelling schiet niet echt op, maar erfbelasting voor een kind is nog steeds maar 10%.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je het op die manier doen? En als ze het terug schenken betaal je twee keer overdrachtsbelasting. Plus nog zaken als notaris kosten. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om niet voor de familiebank constructie te gaan. Optioneel in combinatie met een éénmalige schenking. Zover mij bekend zijn er geen limieten op een familiebank hypotheek qua hoogte. Die hoeft niet de regels van banken te volgen.

Een hogere rente is belasting technisch gezien handiger. Echter het moet financieel natuurlijk ook uitkomen, gezien ze je 'maar' €5k belastingvrij per jaar mogen schenken (en de echt hoge rentes brengen je op een moreel grijs gebied, maar dat is een andere discussie). En je mag enorm hoge rentes vragen en aftrekken voor een familiebank hypotheek. (Ja het moet marktconform zijn, maar zolang je op papier zet dat je huis geen onderpand is voor de lening, dan kijkt niemand van 8% rente op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Hi Tweakers,

Momenteel ben ik mij aan het orienteren op de huizenmarkt en de mogelijkheden van financieren met behulp van ouders. Ik heb mij ingelezen op de familiebank constructie. Echter, als ik het goed begrepen heb kan in een familiebank constructie er geen duurder huis gefinancierde worden dan wanneer het volledige bedrag via een reguliere hypotheek geleend wordt.

Wie kan mij meer vertellen over de mogelijkheden van volledig financieren door ouders in de vorm van een lening en op die manier een duurder huis kunnen kopen?

Thanks!
Dit klopt tenzij, jij op papier aanlevert aan de bank wat de constructie is kan het iets schelen; maar niet veel.
Sterker nog de bank gaat er zeer moeilijk om doen omdat je een onderhandse lening hebt lopen tegen rente X.

Als je het volledige bedrag via familiebank kunt doen wordt dat een ander verhaal. (heb je geen hyptoheek elders nodig). Of je moet zelf sparen voor het resterende bedrag of een combinatie van 50K geschonken krijgen en 50K familiehypotheken is wellicht beter.
Een hogere rente is belasting technisch gezien handiger. Echter het moet financieel natuurlijk ook uitkomen, gezien ze je 'maar' €5k belastingvrij per jaar mogen schenken (en de echt hoge rentes brengen je op een moreel grijs gebied, maar dat is een andere discussie). En je mag enorm hoge rentes vragen en aftrekken voor een familiebank hypotheek. (Ja het moet marktconform zijn, maar zolang je op papier zet dat je huis geen onderpand is voor de lening, dan kijkt niemand van 8% rente op).
Marktconform voor een onderhandselening is 6% maximaal, voor de familiebank ga je daarboven krijg je met de fiscus problemen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door 3DDude op 23-12-2018 19:38 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

Tuurlijk niet.
1: Ouders kopen het huis.
2: Ouders schenken direct 100k van de woningwaarde aan kind.
3: elk jaar daarna schenken de ouders het maximaal vrijgestelde bedrag van rond de 5k tot de dood van de laatste ouder.
4: rest van de woning erft TS, vrijstelling iets van 20k, en daarna 10% erfbelasting van het resterende bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hi Tweakers,

Echter, als ik het goed begrepen heb kan in een familiebank constructie er geen duurder huis gefinancierde worden dan wanneer het volledige bedrag via een reguliere hypotheek geleend wordt.
Dat kan wel degelijk, waarom zou dat niet kunnen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
3DDude schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:34:
[...]

Dit klopt tenzij, jij op papier aanlevert aan de bank wat de constructie is kan het iets schelen; maar niet veel.
Sterker nog de bank gaat er zeer moeilijk om doen omdat je een onderhandse lening hebt lopen tegen rente X.

Als je het volledige bedrag via familiebank kunt doen wordt dat een ander verhaal. (heb je geen hyptoheek elders nodig). Of je moet zelf sparen voor het resterende bedrag of een combinatie van 50K geschonken krijgen en 50K familiehypotheken is wellicht beter.

[...]

Marktconform voor een onderhandselening is 6% maximaal, voor de familiebank ga je daarboven krijg je met de fiscus problemen ;)
Dat was mij onbekend, maar goed, dan zit je met 6% natuurlijk nog steeds gigantisch hoog. Laten we zeggen €200k hypotheek, dan kom je op €12k rente te betalen per jaar (en aflossing daar bovenop). Zelfs met €5k schenking zit je dan nog aan een behoorlijke rente vast. Wat in principe niet direct problematisch hoeft te zijn, behalve dat de meeste familiebank constructies niet worden gedaan om de ouders rijk te maken :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
Voor erven is er nog een iets handiger constructie. Onze kinderen erven 2 keer, een keer bij mijn overlijden en de andere helft bij het overlijden van mijn echtgenote. Uiteraard wel met een verblijvensbeding voor mijn lieve echtgenote. Daardoor hebben ze 2 keer die vrijstelling, en is het vermoedelijk mogelijk om al het bezit zonder belasting te betalen over te dragen. De sleutel hierin is: Ga praten met de notaris, hoe je dit het gunstigst kunt regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door SkiFan op 23-12-2018 20:34 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:03
ybos schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:55:
[...]

Tuurlijk niet.
1: Ouders kopen het huis.
2: Ouders schenken direct 100k van de woningwaarde aan kind.
3: elk jaar daarna schenken de ouders het maximaal vrijgestelde bedrag van rond de 5k tot de dood van de laatste ouder.
4: rest van de woning erft TS, vrijstelling iets van 20k, en daarna 10% erfbelasting van het resterende bedrag.
Was het niet zo dat je alleen 100k mag belastingvrij mag schenken voor de aankoop van een huis? Aangezien TS in dit scenario geen huis koopt is dit niet misschien niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
Toen wij onze testamenten maakten was dat duidelijk nog niet standaard.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
Al naar dit topic gekeken? Winst bij verstrekken van hypotheek aan zoon vanuit BV Ik snap dat de situatie anders is maar misschien toch interssant om even door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
Thanks voor de reacties allemaal.
De voorkeur van lenen bij ouders is omdat op deze manier het huis ook “mijn kant” op komt. Daarnaast geeft deze constructie de mogelijkheid om een duurde huis te kopen dan via een bank financieren.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het volledig lenen zonder schenking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@gerlof92 wat wil je weten? Praat met een notaris en leg de afspraken vast, heel ingewikkeld is het niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@gerlof92, ze kunnen toch ook op papier 100k schenken en dat je het terugbetaalt als ze het niet willen schenken? Of kom je met die 100k nogsteeds niet in de buurt van wat je wil hebben?
(wel echt wauw trouwens, als je ouders meer dan 100k even op de plank hebben liggen, ik hoop dat punt ook ooit te bereiken :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37
Waar gaat het om, LTI? Fiscale aftrekbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 13:08

PcDealer

HP ftw \o/

Wat nou als de hra wordt afgeschaft bij een hoge rente?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 10-05 16:50

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Members only:

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 24-12-2018 00:23 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Hsb-3 schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:55:
@gerlof92, ze kunnen toch ook op papier 100k schenken en dat je het terugbetaalt als ze het niet willen schenken? Of kom je met die 100k nogsteeds niet in de buurt van wat je wil hebben?
(wel echt wauw trouwens, als je ouders meer dan 100k even op de plank hebben liggen, ik hoop dat punt ook ooit te bereiken :p)
Om belasting vrij te schenken mogen er geen extra voorwaarden in de stukken zijn opgenomen buiten dat het geschonken geld optijd in de eigen woning moet worden gestoken. De schenking moet dus onherroepelijk zijn.

Toevoeging:
Met een garant stelling van bijvoorbeeld je ouders kun je vaak bij een bank extra hypotheek krijgen mss dat je langs deze weg extra kan krijgen. Maar hier heb ik geen ervaring/kennis mee...

[ Voor 13% gewijzigd door Delakhan op 24-12-2018 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PcDealer schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:02:
Wat nou als de hra wordt afgeschaft bij een hoge rente?
Dat zal niet op korte termijn gebeuren. En als dat al gebeurt dan is het simpelweg een kwestie van de rente tussentijds aanpassen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Members only:

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:20

Honesty

kattenneus!

Sissors schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:33:
[...]

Dat was mij onbekend, maar goed, dan zit je met 6% natuurlijk nog steeds gigantisch hoog. Laten we zeggen €200k hypotheek, dan kom je op €12k rente te betalen per jaar (en aflossing daar bovenop). Zelfs met €5k schenking zit je dan nog aan een behoorlijke rente vast. Wat in principe niet direct problematisch hoeft te zijn, behalve dat de meeste familiebank constructies niet worden gedaan om de ouders rijk te maken :P.
Dit klopt niet helemaal, hij betaald 12k rente HRA is dan ongeveer 4k(33% aftrek) dan blijft er 8K over min 5,5k schenking blijft er 2,5k euro rente over wat veel minder is dan de laagste rente bij de bank.

Verder gaat iedereen er maar vanuit dat TS' ouders van alles en wat kunnen en willen schenken.
Familiebank komt vaak gewoon op je bankhypotheek en daardoor kan je niet extra lenen voor zover ik weet. Ik weet dat 15 jaar geleden onze bank er redelijk flexibel mee om is gegaan maar eigenlijk moest je dan ook zwart op wit hebben dat de rente jaarlijks kwijtgescholden/geschonken werd. Mogelijk kan je het beste met deze constructies naar de bank of naar een notaris(wat je bij het afsluiten toch ook moet) zodat je geen fouten maakt. Want zoals hierboven al gezegd wordt als verkeerde rente hanteert loop je veel mis.

Als je ouders die 100.800 kunnen schenken dan kan je daarbuiten om natuurlijk een hypotheek nemen, stel TS kan nu een hypo krijgen bij de bank van 100k dan kan hij bij schenking 100k lenen bij de bank maar bij familiebank alleen 100k bij de familie.(of er moeten soepelere banken zijn, maar ik vrees dat de banken alleen maar moeilijker zijn geworden de afgelopen jaren)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:20

Honesty

kattenneus!

Hsb-3 schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:55:
Dit was volgens mij de uitzondering, die 100k moet onherroepelijk zijn, de enige voorwaarde is de clausule van de warme/koude kant bij scheiding.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
|sWORDs| schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:02:
Members only:
Ik snap deze even niet. Wat is nu het voordeel, behalve dat de ouders er beter van worden :?
Over het algemeen is het de bedoeling dat diegene die de lening aangaat bij de familiebank goedkoper uit is dan bij de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ybos schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:59:
[...]

Ik snap deze even niet. Wat is nu het voordeel, behalve dat de ouders er beter van worden :?
Over het algemeen is het de bedoeling dat diegene die de lening aangaat bij de familiebank goedkoper uit is dan bij de bank.
Hi Tweakers,

Thanks!
Verder laat het voorbeeld de minimale schenking en maximale schenking per jaar zien. Daarmee kun je spelen waardoor alle betrokkenen (behalve de Belastingdienst) er beter van worden.
Members only:
Honesty schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:59:
[...]

Verder gaat iedereen er maar vanuit dat TS' ouders van alles en wat kunnen en willen schenken.

[...]
In mijn voorbeeld komt de jaarlijkse schenking uit het verschil tussen de 6% rente en de rente die de ouders normaal gesproken denken te ontvangen. De winst voor de verstrekker en ontvanger komt uit de HRA.

Mochten de ouders weten dat ze het geld niet meer gaan gebruiken en er geen andere erfgenamen zijn dan is een eenmalige extra schenking het overwegen waard, de winst komt dan uit het omzeilen van de waarschijnlijk (als er 100K geschonken kan worden is er vast meer dan 150K aan bezittingen over) 20.160 erfbelasting. Het nadeel is dat het onherroepelijk is (tenzij de ontvanger later in de gelegenheid is om een lening te verstrekken), maar een lening zorgt er ook voor dat ze heel wat jaren zonder het bedrag zitten.

Vrijstelling: 20.371
Volgende 123.248: 10%
Rest: 20%

Bij 30 jarige lening (al kun je mogelijk met het financiële voordeel de looptijd verkorten):
Na 13 jaar is er ~25% terug
Na 21 jaar is er ~50% terug
Na 26 jaar is er ~75% terug
Na 30 jaar is er 100% terug

Members only:

[ Voor 44% gewijzigd door |sWORDs| op 24-12-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Honesty schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:04:
[...]

Dit was volgens mij de uitzondering, die 100k moet onherroepelijk zijn, de enige voorwaarde is de clausule van de warme/koude kant bij scheiding.
Het kan toch op papier onherroepelijk zijn en dat TS gewoon graag jaarlijks geld aan z'n ouders geeft. Voor de belastingdienst betekent een beperkte schenking per jaar toch niet meteen dat hij het terugbetaalt? (hoewel dat natuurlijk wel zo is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hsb-3 schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:45:
[...]

Het kan toch op papier onherroepelijk zijn en dat TS gewoon graag jaarlijks geld aan z'n ouders geeft. Voor de belastingdienst betekent een beperkte schenking per jaar toch niet meteen dat hij het terugbetaalt? (hoewel dat natuurlijk wel zo is)
Waarom zou je een lening niet als lening markeren en het HRA voordeel pakken, de rest van de rente is broekzak vestzak via een (ouder->kind) schenking constructie? Eenmalige grote schenking kun je gebruiken als de 5000 per jaar niet voldoende is (en dan bijvoorkeur zo laat mogelijk, vlak voor het 40ste jaar, of meteen bij aanschaf als het risico te groot is).

[ Voor 23% gewijzigd door |sWORDs| op 24-12-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
Honesty schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:59:
[...]

Familiebank komt vaak gewoon op je bankhypotheek en daardoor kan je niet extra lenen voor zover ik weet.
Dit is inderdaad wat ik gelezen heb dat dit niet mogelijk is.
Tsurany schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:46:
@gerlof92 wat wil je weten? Praat met een notaris en leg de afspraken vast, heel ingewikkeld is het niet.
Ik wil weten of er bepaalde regels zijn waar rekening mee gehouden moet worden (maximale lening, minimale en maximale rente enz)

Dank voor alle reacties! Ik denk dat de constructies en mogelijkheden mij nu duidelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gerlof92 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:13:
[...]

Dat is bij sommige banken wel mogelijk als een deel van de rente/aflossing uit de familiebank constructie wordt teruggeschonken.
Ik wil weten of er bepaalde regels zijn waar rekening mee gehouden moet worden (maximale lening, minimale en maximale rente enz)

Dank voor alle reacties! Ik denk dat de constructies en mogelijkheden mij nu duidelijk zijn
De vraag is vooral of je een volledige familiebank hypotheek wilt of het wilt combineren met een hypotheek elders. Indien je voor een volledige familiebank hypotheek gaat heb je veel meer vrijheid qua maximaal bedrag en rente/aflossing. Zolang je maar onder de 30 jaar blijft qua looptijd voor de HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt eventueel ook twee hypotheken nemen, een gewone- en een familiebank-hypotheek.
Hierdoor kun je in totaal meer lenen dan via alleen een gewone hypotheek.

Je kunt de familiebank dan achtergesteld doen, zodat de gewone hypotheek de eerste hypotheek is en hierdoor eventueel in de laagste rentecategorie valt.
De familiebank rente mag op 6%, en valt ook onder de HRA. Een gedeelte terugschenken mag ook, zolang deze schenking op papier niet gerelateerd is aan de betaalde hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
Sissors schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:54:
[...]

Lijkt mij sterk. De €20k vrijstelling schiet niet echt op, maar erfbelasting voor een kind is nog steeds maar 10%.
Die 10% is alleen voor de eerste 123k, daarna is het 20%
Komt uiteraard nog steeds niet in de buurt van die 68k
Question Mark schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:30:
[...]

Voor zover ik weet ben als je rente-aftrek wilt hebben verplicht om de hypothoeek in 30 jaar af te lossen, en een marktconforme rente te hanteren.
Je hebt 30 jaar aftrek maar de hypotheek mag langer lopen. Na 30 jaar wordt bruto rente dan netto en verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:14:
Je hebt 30 jaar aftrek maar de hypotheek mag langer lopen. Na 30 jaar wordt bruto rente dan netto en verder niet.
Nope... Van de rijksoverheid:

Voorwaarden hypotheekrenteaftrek nieuwe hypotheken
Voor huiseigenaren die na 31 december 2012 een eerste hypotheek afsloten of na deze datum de hypotheek verhoogden, is de hypotheekrenteaftrek veranderd. Na deze datum geldt de aftrek alleen als de hypotheek ten minste annuïtair in maximaal 360 maanden volledig wordt afgelost.
De vraag of je hypotheek ook in maximaal 30 jaar volledig wordt afgelost komt volgens mij ook letterlijk terug op je aangifteformulier IB.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

gerlof92 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:13:
[...]

[...]

Simpel, dat hangt van je (andere) geld verstrekker af.

Als ik het goed begrijp ga je lenen (hypotheek) bij een geld verstrekker en bij de familie/ouders. Dus je zal met die geldverstrekker moeten gaan praten welke voorwaarden deze hanteert. Meestal zullen zij idd de hypotheek ouders van het maximale hypotheek bedrag (gegeven je salaris) afhalen, omdat zij berekenen wat je maximaal kan gaan betalen,

Als je een duurder huis wilt kopen, dan kan daarnaast van je ouders je gewoon geld kunnen lenen (dus zonder hypotheekrecht). Dit valt dan niet onder de hypotheek rente aftrek. Hiervan kan je de rente en aflossing dan gaan betalen door jaarlijkse schenkingen van je ouders (waarbij de eerste schenking 100k kan zijn).

Hoeveel gaat je hypotheek bedragen en hoeveel kunnen je ouders je schenken en/of lenen.

edit:
I stand corrected door klaasvaak1853

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
jeanj schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:51:
[...]

Simpel, dat hangt van je (andere) geld verstrekker af.

Als ik het goed begrijp ga je lenen (hypotheek) bij een geld verstrekker en bij de familie/ouders. Dus je zal met die geldverstrekker moeten gaan praten welke voorwaarden deze hanteert. Meestal zullen zij idd de hypotheek ouders van het maximale hypotheek bedrag (gegeven je salaris) afhalen, omdat zij berekenen wat je maximaal kan gaan betalen,

Als je een duurder huis wilt kopen, dan kan daarnaast van je ouders je gewoon geld kunnen lenen (dus zonder hypotheekrecht). Dit valt dan niet onder de hypotheek rente aftrek. Hiervan kan je de rente en aflossing dan gaan betalen door jaarlijkse schenkingen van je ouders (waarbij de eerste schenking 100k kan zijn).

Hoeveel gaat je hypotheek bedragen en hoeveel kunnen je ouders je schenken en/of lenen.
Klopt niet, ook op een niet hypothecaire lening kan je hra toepassen zolang het word gebruikt om een huis te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
Oeps, dat was mij niet bekend en ik had het zelfs nog nagezocht op diverse financiële sites waar ik bevestiging kreeg van dat wat ik dacht te weten.
[...]

De vraag of je hypotheek ook in maximaal 30 jaar volledig wordt afgelost komt volgens mij ook letterlijk terug op je aangifteformulier IB.
Geen idee, wij laten het invullen dus ik zie dat ding nooit en onze hypotheek is uit 1998 dus hebben wij hier niet mee te maken.
Pagina: 1