ybos schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:59:
[...]
Ik snap deze even niet. Wat is nu het voordeel, behalve dat de ouders er beter van worden

Over het algemeen is het de bedoeling dat diegene die de lening aangaat bij de familiebank goedkoper uit is dan bij de bank.
gerlof92 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:09:
Hi Tweakers,
Momenteel ben ik mij aan het orienteren op de huizenmarkt en de mogelijkheden van financieren met behulp van ouders. Ik heb mij ingelezen op de familiebank constructie. Echter, als ik het goed begrepen heb kan in een familiebank constructie er geen duurder huis gefinancierde worden dan wanneer het volledige bedrag via een reguliere hypotheek geleend wordt.
Wie kan mij meer vertellen over de mogelijkheden van volledig financieren door ouders in de vorm van een lening en
op die manier een duurder huis kunnen kopen?
Thanks!
Verder laat het voorbeeld de minimale schenking en maximale schenking per jaar zien. Daarmee kun je spelen waardoor alle betrokkenen (behalve de Belastingdienst) er beter van worden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In mijn voorbeeld komt de jaarlijkse schenking uit het verschil tussen de 6% rente en de rente die de ouders normaal gesproken denken te ontvangen. De winst voor de verstrekker en ontvanger komt uit de HRA.
Mochten de ouders weten dat ze het geld niet meer gaan gebruiken en er geen andere erfgenamen zijn dan is een eenmalige extra schenking het overwegen waard, de winst komt dan uit het omzeilen van de waarschijnlijk (als er 100K geschonken kan worden is er vast meer dan 150K aan bezittingen over) 20.160 erfbelasting. Het nadeel is dat het onherroepelijk is (tenzij de ontvanger later in de gelegenheid is om een lening te verstrekken), maar een lening zorgt er ook voor dat ze heel wat jaren zonder het bedrag zitten.
Vrijstelling: 20.371
Volgende 123.248: 10%
Rest: 20%
Bij 30 jarige lening (al kun je mogelijk met het financiële voordeel de looptijd verkorten):
Na 13 jaar is er ~25% terug
Na 21 jaar is er ~50% terug
Na 26 jaar is er ~75% terug
Na 30 jaar is er 100% terug
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 44% gewijzigd door
|sWORDs| op 24-12-2018 13:56
]