Vloerverwarming, 1 groep wilt niet opwarmen, oorzaak??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
Het probleem
We hebben een woning uit 2013 (destijds nieuwbouw). Gezien de hal/toiletgroep op de begane grond naar ons gevoel altijd koud is zijn we wat gaan uitproberen met het inregelen van de verdeler in een poging de hal warmer te krijgen. Het lijkt erop dat er echter wat anders het probleem veroorzaakt.

Wanneer we alles vol open zetten met de thermostaat op 30 graden, voelen we vrijwel direct alle buizen (en vloeren) warmer worden met uitzondering van één groep. Die naar de hal lijkt helemaal niets te doen.

Helaas weten we niet of dit nu al vanaf het begin af aan een probleem geweest moet zijn, de groep waar het hierbij om gaat heeft een relatief klein oppervlak met een flinke inhoud (zolder/hal BGG/hal 1e etage) en is daarnaast de enige ruimte waarbij we tegels hebben i.p.v. PVC wat toch al minder koud aanvoelt.

Voordat we een monteur laten komen kijken, zeker dat dit gezien de feestdagen toch al lastig zal zijn, willen we kijken of we zelf de oorzaak kunnen achterhalen en mogelijk het probleem kunnen oplossen.

De bouwer/onderaannemer raadplegen was ook mijn vrouw haar 1e idee, deze zijn echter inmiddels failliet dus dat is helaas wat lastig.

In het meest ongunstige geval zit er ergens een knik in deze groep en kan het probleem enkel worden verholpen middels het openbreken van de vloer... Ik kan me echter niet voorstellen dat ik dan geheel géén verschil in temperatuur zou opmerken (hooguit zeer traag).

Mijn vraag
Herkent iemand zich in een dergelijk probleem en wat bleek hier de oorzaak/oplossing?
Heeft iemand enig idee wat hierbij de oorzaak kan zijn en/of advies waar te beginnen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Verdeler, het gaat hierbij om de buizen helemaal rechts;
Verdeler overzicht

Verdeler van dichtbij;
Verdeler dichtbij

Groepenschema van de vloerverwarming (het gaat hierbij dus om de groene groep);
Groepenschema

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb alle groepen open gezet: Hal blijft koud.
  • Ik heb alle groepen behalve die van de hal dichtgezet: Hal blijft koud.
  • Ik heb online gezocht naar mogelijke oorzaken echter kom ik hierbij voornamelijk op reacties op specifieke installaties uit.
  • Helaas weet ik niet welk merk/type (als je daar al over kan spreken bij dit soort spul) wij hier hebben hangen.
  • Mocht iemand het merk/type pomp herkennen n.a.v. onderstaande foto's dan hoor ik dit graag!
  • We laten de verwarming voor nu 24 uur doorstoken om te kijken of de buis mogelijk, weliswaar zéér langzaam, alsnog warm zou worden

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Beste antwoord (via Thalaron op 24-12-2018 07:41)

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35
die staafjes kun je ook verdraaien voor meer flow volgens mij

Alle reacties

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:35
Hmm..interesting...
Ik zie op die verdeler precies dat je wel "debiet" metertjes hebt (die kijkbuiskes met staafje erin?) want moest je op het circuit hal een knik hebben zou dat ook een obstructie zijn en zie je dat ook aan het debiet...water kiest de weg van de minste weerstand.

Heb je al eens op de blote voeten rondgelopen, blijft die vloer hal *koud* tov de andere vloeren in huis of is de hal enige echt tegel-vloer ? Heb je op andere plekken in huis echt "PVC" vloer liggen ? Je hebt ook geen idee of er vloerisolatie voorzien is geweest ?

Nu eerlijk gezegd, in onze woning ook overal vloerverwarming en onze hal is echt (bewust) erg klein gehouden dus beperkt m² oppervlakte. Neem daarbij dan een voordeur met glas erin en het "voelt" inderdaad bij ons in de inkomhal ook wat koeler als in de woonkamer. De deur ertussen is ook gewoon altijd gesloten.

• Thalaron
@jvanhambelgium PVC van de woonkamer loopt door in de hal. Enkel het toilet is voorzien van tegels. De vloer is in de gehele hal koud incl. PVC gedeelte en de overgang is dus duidelijk te merken.

PVC op zowel BGG als op de 1e zijn verlijmt op het beton.

Die kijkbuisjes heb ik eigenlijk nog nooit zien veranderen (of ik begrijp ze niet).

We hebben sinds enige tijd besloten om niet meer met schoenen door de woning te lopen om het vuil te laten waar het behoort, zodoende dat het nu pas echt is opgevallen dat de vloer gewoon steenkoud is en dat het niet aan de kou vanuit boven/voordeur komt.. :(

UPDATE: Geen idee of dit wel/niet normaal is, de kijkbuisjes geven eigenlijk altijd het volgende aan ongeacht of ik nu aan het stoken ben of niet;
Kijkbuisje

[ Voor 21% gewijzigd door Thalaron op 23-12-2018 15:28 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:49
Worden de slangen onder de kijkbuisjes ook allemaal warm na verloop van tijd op de allerrechter na?
Onderste slangen zullen wel altijd iets koeler blijven dan de bovenste.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Thalaron
@Jim423 retourbuizen zijn ook allemaal iets warmer dan die van de hal. Zover mijn handen een betrouwbaar meetinstrument zijn; De retourbuis van de hal lijkt gelijk te zijn in temperatuur aan diens invoerbuis.

• Jim423
Tja, dan zijn er 2 opties denk ik. Of de kraan zit vast in de gesloten positie. (maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want het pinnetje staat naar buiten en ik zie geen oxidatie) Of de buis zit ergens in de vloer geknikt. Groep maar afkoppelen en doorblazen denk ik. Dan weet je meer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zowieso vreemd dat al die meters op 0 flow staan, het lijkt wel of niks mee doet maar misschien komt dat omdat ze op de retour zitten waar ze volgens mij niet horen.
Die blauwe doppen moet je niet aandraaien, dan draai je veelal de retour (jouw geval aanvoer) dicht en heb je helemaal geen flow.

Je zou kunnen testen door er 3,4 van de kamer de blauwe doppen aan te draaien en dan kijken of die ene wel warm word maar als ik de meters bekijk heb je geen flow.
Weet je de pompstand van de ketel?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jim423
Alles dichtdraaien behalve die ene was al geprobeerd volgens mij. De balken zijn omgedraaid daarom blijven de flowmeters op 0 staan. Als de andere groepen gewoon goed warm worden zou ik niet aan de pompstand gaan kijken/rommelen.

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:17:
Alles dichtdraaien behalve die ene was al geprobeerd volgens mij. De balken zijn omgedraaid daarom blijven de flowmeters op 0 staan. Als de andere groepen gewoon goed warm worden zou ik niet aan de pompstand gaan kijken/rommelen.
Eens! Maar dan zou ik de installateur bellen en het om laten draaien plus 2 kranen met temperatuur meters laten plaatsen, je kan niets zien zo.

• BvZwolle
  • Laatst online: 17:53
Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:25:
[...]

Eens! Maar dan zou ik de installateur bellen en het om laten draaien plus 2 kranen met temperatuur meters laten plaatsen, je kan niets zien zo.
Failliet...

• Rol-Co

Rol-Co

Ja, niet zo gek ook als je zulk werk afleverd, maar er zijn meer hondjes die fikkie heten. ;)

Of zelf doen, hier kan je de kranen halen

Aanvoer
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Retour
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 23-12-2018 17:32 ]

• jvanhambelgium
Thalaron schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:15:
UPDATE: Geen idee of dit wel/niet normaal is, de kijkbuisjes geven eigenlijk altijd het volgende aan ongeacht of ik nu aan het stoken ben of niet;
[Afbeelding: Kijkbuisje]
Nope, niet goed hé. Normaal "trekken" die staafjes/vlottertjes naar onderen als er debiet doorgaat.
:-( :-(

Die blauwe kraantjes is normaal de retour en die moeten natuurlijk helemaal open staan! Maar als je "voelt" dat deze buizen warm worden dan de onderste set ?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00

MadEgg

Tux is lievvv

jvanhambelgium schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:53:
[...]

Nope, niet goed hé. Normaal "trekken" die staafjes/vlottertjes naar onderen als er debiet doorgaat.
:-( :-(

Die blauwe kraantjes is normaal de retour en die moeten natuurlijk helemaal open staan! Maar als je "voelt" dat deze buizen warm worden dan de onderste set ?
In mijn nieuwbouwwoning bleven ook een aantal van de debietmeters op 0 staan, ook als er voelbaar wel flow was. Dit was eenvoudig op te lossen door er met mijn vingers een paar keer tegenaan te tikken. Blijkbaar bleven ze ergens steken ofzo.

Zou wel toevallig zijn als dat voor al je groepen geldt natuurlijk, maar het zou kunnen O-)

Tja

Acties:
  • Beste antwoord

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35

• jvanhambelgium
ruzzel schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:44:
Bij onze collector wel bijvoorbeeld, kan je idd de flow regelen.
Bij deze collector precies toch niet hoor, allez, je kan het blauwe ventiel natuurlijk smoren om zo de flow te regelen van de kring maar of dat echt een fijnregeling is... 8)7

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een infraroodthermometer kan je meten of de vloer inderdaad kouder is dan de muur, dan weet je zeker dat de vloerverwarming niets doet. Het kan inderdaad zo zijn dat er meer warmteverlies is in die ruimtes, waardoor het kouder aanvoelt, maar gezien je verhaal lijkt dat niet het geval. Je kunt het zo wel uitsluiten.

Het lijkt er op dat aanvoer en retour zijn omgedraaid, dat maakt foutzoeken (en inregelen) wel lastiger maar maakt verder niet uit. Inregelen kan je dan alsnog doen met de infraroodthermometer, dan zorg je dat elke groep dezelfde retourtemperatuur heeft.

Het zou kunnen dat de debietmeter inderdaad instelbaar is en nu dus ongemerkt dicht staat vanwege dat hij verkeerd aangesloten is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Thalaron
Iedereen bedankt voor de reacties. "Helaas" heb ik de komende dagen geen tijd vanwege de kerst echter heb ik daarna nog een aantal dagen vrij dus dan ga ik mij er verder in verdiepen. Ook ga ik kijken naar de mogelijkheid om die debietmeters te (laten) corrigeren en een temperatuurmeter te plaatsen.

De vloer warmt overigens echt niet op en het heeft dus niets met warmteverlies te maken (helaas, want dan zou ik hem gewoon verder openzetten dan de rest).

Allemaal bedankt voor jullie input en voor eventueel nog te komen tips! En een fijne feestdagen gewenst!

Update: @ruzzel ik ben wat gaan draaien met de debietmeters en hoewel alle bedietmeters op 0 blijven staan, ging de temperatuur na het verdraaien hiervan direct omhoog. Blijkbaar kan ik de groep dus geheel afsluiten met het enkel het verdraaien van de debietmeters...

Hoewel het probleem hiermee vooralsnog is opgelost lijkt het me voor de toekomst en het inregelen wel handig dat e.e.a. correct aangesloten zit en af te lezen is dus ik ga zeker verder met de overige opmerkingen/tips!

@Proton_ en @Rol-Co ook jullie bedankt voor de tips. Ik ga bij een installateur informeren wat de mogelijkheden/kosten zijn voor het omdraaien van de unit zijn + of hierbij direct een temperatuurmeter bij de in- en uitvoer geplaatst kan worden. PS: Op zolder staat nog een zelfde verdeler voor de 1e etage, hierbij idem dito. Om alles fatsoenlijk af te stellen ga ik naar een IR-meter kijken (aanschaf of huur ligt aan de prijs).

[ Voor 45% gewijzigd door Thalaron op 24-12-2018 07:48 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Thalaron schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:29:
[...]
Op zolder staat nog een zelfde verdeler voor de 1e etage, hierbij idem dito. Om alles fatsoenlijk af te stellen ga ik naar een IR-meter kijken (aanschaf of huur ligt aan de prijs).
Is de aanvoer- en retourleiding bij de ketel niet gewoon omgedraaid dan?

Heb je ook radiatoren? Want als daar de aanvoer- en retourleiding zijn omgedraaid dan presteren ze voor geen meter namelijk.

Een IR-thermometer is niet zo duur, tientje op eBay. Een warmtecamera is wel duur, kijk eens naar een FLIR One als je er eentje wil aanschaffen. Zie ook de tips 'n tricks in Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2018 07:55 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Thalaron
(dubbelpost van ThinkPad:)
Het zit consequent fout? Dan hoef je ze alleen bij de ketel om te wisselen :)
Als je geduld hebt, kan je zoiets voor minder dan een tientje bestellen bij je favoriete internetchinees.
Een echte infraroodcamera is ook leuk speelgoed, maar een beetje overkill voor deze toepassing :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 24-12-2018 08:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 24-12-2018 08:05 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Thalaron schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:29:
Iedereen bedankt voor de reacties. "Helaas" heb ik de komende dagen geen tijd vanwege de kerst echter heb ik daarna nog een aantal dagen vrij dus dan ga ik mij er verder in verdiepen. Ook ga ik kijken naar de mogelijkheid om die debietmeters te (laten) corrigeren en een temperatuurmeter te plaatsen.

De vloer warmt overigens echt niet op en het heeft dus niets met warmteverlies te maken (helaas, want dan zou ik hem gewoon verder openzetten dan de rest).

Allemaal bedankt voor jullie input en voor eventueel nog te komen tips! En een fijne feestdagen gewenst!

Update: @ruzzel ik ben wat gaan draaien met de debietmeters en hoewel alle bedietmeters op 0 blijven staan, ging de temperatuur na het verdraaien hiervan direct omhoog. Blijkbaar kan ik de groep dus geheel afsluiten met het enkel het verdraaien van de debietmeters...

Hoewel het probleem hiermee vooralsnog is opgelost lijkt het me voor de toekomst en het inregelen wel handig dat e.e.a. correct aangesloten zit en af te lezen is dus ik ga zeker verder met de overige opmerkingen/tips!

@Proton_ en @Rol-Co ook jullie bedankt voor de tips. Ik ga bij een installateur informeren wat de mogelijkheden/kosten zijn voor het omdraaien van de unit zijn + of hierbij direct een temperatuurmeter bij de in- en uitvoer geplaatst kan worden. PS: Op zolder staat nog een zelfde verdeler voor de 1e etage, hierbij idem dito. Om alles fatsoenlijk af te stellen ga ik naar een IR-meter kijken (aanschaf of huur ligt aan de prijs).
Ik weet niet hoehandig je zelf bent? Maar je zou het volgende kunnen doen.

Beide kranen van de verdeler dicht.
Water aflaten met de vuldop aan de verdeler (kan niet veel zijn dus een klein bakje er onder is voldoende of een vulslang er aan naar een emmer)
Dan alle 5 debiet meters van de ene verdeel buis wisselen met de kranen van de andere verdeel buis, deze zitten vaak met een O-ring om af te sluiten.

Dan hoeft er geen water uit of leidingen los, de verdeel buizen zijn identiek.
Boven idem dito
Koop je een paar van deze metertjes (in china nog goedkoper) en maak je op de aan en afvoer leiding met een tywrap.
https://www.bol.com/nl/p/...urmeter/9200000063343735/

• Thalaron
ThinkPadd schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:54:
[...]
Heb je ook radiatoren? Want als daar de aanvoer- en retourleiding zijn omgedraaid dan presteren ze voor geen meter namelijk.
We hebben 1 radiator op de badkamer. Zover ik weet functioneert deze gewoon prima... althans... we stoken relatief weinig. Indien het op de BGG op temperatuur is dan stookt het boven ook niet meer :X

Wanneer de zon, ook wanneer het -5 is buiten, vol op de onze glaspartij staat dan is het boven dus fris. We moeten dan beneden 23 graden gaan stoken om het boven warm te krijgen. Lang leve goede isolatie zeg maar :X

Ik ga mezelf om mee te beginnen maar eens een IR-thermometer bestellen. Kijken hoever ik daarmee kom. De hal is nu in elk geval geen ijsbaan meer :+

• Rol-Co

Rol-Co

Thalaron schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:57:
[...]

We hebben 1 radiator op de badkamer. Zover ik weet functioneert deze gewoon prima... althans... we stoken relatief weinig. Indien het op de BGG op temperatuur is dan stookt het boven ook niet meer :X

Wanneer de zon, ook wanneer het -5 is buiten, vol op de onze glaspartij staat dan is het boven dus fris. We moeten dan beneden 23 graden gaan stoken om het boven warm te krijgen. Lang leve goede isolatie zeg maar :X

Ik ga mezelf om mee te beginnen maar eens een IR-thermometer bestellen. Kijken hoever ik daarmee kom. De hal is nu in elk geval geen ijsbaan meer :+
Dat met die zon had ik ook altijd, niet af te regelen, dan te warm, dan te koud. Ik heb het opgelost door niet meer met een thermostaat te regelen maar gewoon op WAR of op de uitgaande leiding van de vloerverwarming. Veel beter.
Of dat met cv of met een warmtepomp is maakt niets uit.

• Dhiet
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-11-2020
Hallo, wij hebben hetzelfde probleem als jullie. Een deel van onze woning wordt niet opgewarmd.
We hebben al heel wat ondernomen, waaronder het spoelen van de buizen, maar niets helpt. Hebben jullie ondertussen al een oplossing gevonden?

• Thalaron
Ja... de debietmeter stond blijkbaar helemaal dicht. Gezien er nooit iets gebeurd met die stokjes die erin zitten was ons dit niet opgevallen.

Ik wil hier nog wel een keer naar laten kijken naar de verwarming doet het dus weer prima.

Excuses... ik was vergeten te melden dat het is opgelost.

Pagina: 1