Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34
Beste forummers,

Paar maand geleden naast mijn full-time baan een eigen bedrijf (website met een SAAS). Het loopt best wel aardig en heb al een beetje omzet gehaald de afgelopen tijd. Nu heb ik van sommige andere ZZPers gehoord dat ze nog voor het einde van het jaar een aftrekpost konden creëren, bijv een laptop of iets anders (iig min 450 euro ex BTW) voor het bedrijf. Mijn vraag is, over wat voor regeling gaat dit? Geldt dit voor iedere ZZPer? Zo werk ik dus op papier maar een beperkt aantal uren aan mijn onderneming, aangezien ik al full time werk.

Nu hoef ik niet perse iets te kopen als het niet hoeft maar als er een leuk voordeeltje ergens te behalen valt, dan kan ik als tweaker natuurlijk wel het e.e.a. bedenken 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MAX 450 euro, alles boven de 450 is afschrijven en daar heb je normaal weinig aan eind december. Al kun je als je starter bent wel het eerste jaar dingen direct in 1 keer afschrijven. De KIA regeling zou ook nog kunnen.
Maar je zult eigenlijk wel even moeten rekenen. Als jouw winst en verschuldigde belasting laag zijn dan heeft geld uitgeven om de winst te drukken mogelijk niet zo veel effect..
Als de BD vindt dat jij winstbelasting verschuldigd bent dan zijn zakelijke aankopen aftrekbaar. Wat gaf de belastingdienst aan toen je jezelf registreerde qua winstbelasting en btw? Je werkt full time dus ik zie jou geen ondernemersaftrek krijgen.
Iig, zonder cijfers kun je hier uberhaupt niks adviseren. Maak een excel waarin je je aangifte namaakt ;)

iig, ff inlezen zou ik sowieso aanraden want dit zijn wel basics :p Basic accountant is ook maar 300 per jaar oid. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 21-12-2018 21:30 ]

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
Ga inderdaad even op zoek naar een administratiekantoor/accountantskantoor. Als je hier zelf niet uit komt, is de kans groter dat je geld laat liggen als je dingen zelf gaat doen, dan wanneer je wel of niet gaat investeren.

Wat maratropa ook al zegt, als je een aanschaf boven de 450 aanschaft moet je afschrijven in plaats van dat je het in één keer van je winst af mag trekken. Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kan je (bij besteding van ruim € 2000) gebruik maken van de KIA (investeringsaftrek), dan kan je een deel van je investering extra van je winst afhalen. En willekeurige afschrijving is inderdaad eventueel ook een optie. Als het resultaat uit overige werkzaamheid is, zijn deze opties er niet.

Bedenk in elk geval altijd het volgende: Wat je ook uitgeeft het kost je altijd meer dan het je aan belastingvoordeel oplevert. Koop dus alleen de zaken die toch nodig hebt, als het je nu al voordeel oplevert. Investeren puur voor het voordeel bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik gok erop dat ze daarnaast doelen op de KOR. (Kleine ondernemers regeling). Als je de administratie up to date hebt weet je hoeveel BTW je hebt betaald in het jaar. Als dit minder dan 1883 is krijg je een deel terug. Kan hem hier helemaal uitschrijven maar googlen geeft genoeg voorbeelden. Voordeel kan je 1345 euro opleveren. Leuk kerst kado als beginnende ondernemer zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
maratropa schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:26:
MAX 450 euro, alles boven de 450 is afschrijven en daar heb je normaal weinig aan eind december. Al kun je als je starter bent wel het eerste jaar dingen direct in 1 keer afschrijven. De KIA regeling zou ook nog kunnen.
Maar je zult eigenlijk wel even moeten rekenen. Als jouw winst en verschuldigde belasting laag zijn dan heeft geld uitgeven om de winst te drukken mogelijk niet zo veel effect..
Als de BD vindt dat jij winstbelasting verschuldigd bent dan zijn zakelijke aankopen aftrekbaar. Wat gaf de belastingdienst aan toen je jezelf registreerde qua winstbelasting en btw? Je werkt full time dus ik zie jou geen ondernemersaftrek krijgen.
Ah, ja ik had al wel bedacht dat e.e.a. geen zin zou hebben zonder winst, dus dat aspect is gecovered. Ik heb natuurlijk wel wat aftrekposten maar daar blijft een paar 1000 over. Wat de BD aangaf? Ehm ik kreeg een BTW nr en dat was het? Ik zal de winst boven op mijn reguliere loon moeten tellen, en dan een flinke hoeveelheid inkomstenbelasting betalen dunkt me? Ik heb overigens praktisch geen BTW hoeven rekenen, bijna geen klanten uit EU.
DCV191283 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:37:
Ga inderdaad even op zoek naar een administratiekantoor/accountantskantoor. Als je hier zelf niet uit komt, is de kans groter dat je geld laat liggen als je dingen zelf gaat doen, dan wanneer je wel of niet gaat investeren.
Wat maratropa ook al zegt, als je een aanschaf boven de 450 aanschaft moet je afschrijven in plaats van dat je het in één keer van je winst af mag trekken. Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kan je (bij besteding van ruim € 2000) gebruik maken van de KIA (investeringsaftrek), dan kan je een deel van je investering extra van je winst afhalen. En willekeurige afschrijving is inderdaad eventueel ook een optie. Als het resultaat uit overige werkzaamheid is, zijn deze opties er niet.

Bedenk in elk geval altijd het volgende: Wat je ook uitgeeft het kost je altijd meer dan het je aan belastingvoordeel oplevert. Koop dus alleen de zaken die toch nodig hebt, als het je nu al voordeel oplevert. Investeren puur voor het voordeel bestaat niet.
Ik heb in principe een lijntje met accountant, maar ik denk niet dat ik die blij ga maken zo vlak voor kerst :-). Heeft die aanschaf tot 450 euro ook een officiele naam? Ik heb een kvk + BTW dus ik neem aan dat ik ondernemer bent voor inkomstenbelasting?
Themus schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:45:
Ik gok erop dat ze daarnaast doelen op de KOR. (Kleine ondernemers regeling). Als je de administratie up to date hebt weet je hoeveel BTW je hebt betaald in het jaar. Als dit minder dan 1883 is krijg je een deel terug. Kan hem hier helemaal uitschrijven maar googlen geeft genoeg voorbeelden. Voordeel kan je 1345 euro opleveren. Leuk kerst kado als beginnende ondernemer zou ik zeggen
Yes, maar ik heb bijna geen BTW binnen gekregen, heb met name klanten uit Amerika. Dus BTW zal wel dik onder de grens blijven, maar veel is het toch al niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
Red devil schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:04:
[...]

Ah, ja ik had al wel bedacht dat e.e.a. geen zin zou hebben zonder winst, dus dat aspect is gecovered. Ik heb natuurlijk wel wat aftrekposten maar daar blijft een paar 1000 over. Wat de BD aangaf? Ehm ik kreeg een BTW nr en dat was het? Ik zal de winst boven op mijn reguliere loon moeten tellen, en dan een flinke hoeveelheid inkomstenbelasting betalen dunkt me? Ik heb overigens praktisch geen BTW hoeven rekenen, bijna geen klanten uit EU.
Ook als je voor de BTW ondernemer bent kan het zijn dat je dit voor de IB niet bent. Heeft te maken met een heel aantal zaken. Denk aan aantal klanten, of je investeringen doet, of je reclame maakt, of je risico loopt en ga zo nog maar even door.
Red devil schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:04:
Ik heb in principe een lijntje met accountant, maar ik denk niet dat ik die blij ga maken zo vlak voor kerst :-). Heeft die aanschaf tot 450 euro ook een officiele naam? Ik heb een kvk + BTW dus ik neem aan dat ik ondernemer bent voor inkomstenbelasting?
Aanschaffingen tot en met € 450 zijn gewoon kosten. Dus je zou op zoek kunnen naar een aantal zaken die je toch nodig hebt en misschien iets eerder aan kan schaffen. Let wel op dat je het wel nu al kan gebruiken, anders zijn het vooruitbetaalde kosten voor volgend jaar en moet het dus ook met volgend jaar verrekend worden.

Je accountant zal nu inderdaad niet zo blij van je worden, maar dat krijg je misschien als je tot 21 december wacht met deze vragen... Toch is hij wel degene die jou het beste kan helpen. Volgend jaar dus even tijdig aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
DCV191283 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:19:
[...]

Aanschaffingen tot en met € 450 zijn gewoon kosten. Dus je zou op zoek kunnen naar een aantal zaken die je toch nodig hebt en misschien iets eerder aan kan schaffen. Let wel op dat je het wel nu al kan gebruiken, anders zijn het vooruitbetaalde kosten voor volgend jaar en moet het dus ook met volgend jaar verrekend worden.

Je accountant zal nu inderdaad niet zo blij van je worden, maar dat krijg je misschien als je tot 21 december wacht met deze vragen... Toch is hij wel degene die jou het beste kan helpen. Volgend jaar dus even tijdig aan denken.
Och, het is niet super nodig, zoals ik zei, meer een nice to have optie en een mooie (nuttige) kerst gadget is nooit weg toch. Daarbij is pas afgelopen 3 weken pas heel snel gegaan met alles, dus weinig tijd om uberhaupt met accountant te praten. Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je kan natuurlijk besluiten om IB te gaan betalen over de winst (neem aan dat je eenmanszaak bent). Weet niet in welke schijf van de IB je valt maar anders gaat er 32/42/51% (even grove schatting weet niet uit mn hoofd) naar de BD... beetje zonde

Je bent een ondernemer met een Kvk en een BTW nummer. Heb je dit jaar 1225 uur gemaakt voor je zaak? Indien je full time werkt lijkt me dat niet goed te stellen naar de Belastingdienst. Je hebt dan geen recht op de de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek, alleen de 14% MKB winstvrijstelling.

Dus bereken je omzet, BTW heb je blijkbaar verlegd. Trek die 14% eraf. Trek je kosten ervanaf (kijk goed wat je mag aftrekken aan kosten, zoals de regels mbt lunches etc zijn niet makkelijk). Heb je veel kosten gemaakt dan? Kijk naar de evenredigheid...

Vergeet geen aftrekposten. Je zakelijke kilometers 0,19 cent per kilometer, werkte je thuis? Deel van je internet en telefonie mag je aftrekken. Heb je tijdschriftabonnementen bijv computertotaal etc, die mag je aftrekken. Ga er even goed voor zitten en google op ZZP en aftrekposten want veel zaken worden vaak vergeten.

Dus stel je houdt nu paar duizend dus nog over? Ja je kan nog een laptop kopen of bedrijfsmiddelen die te maken hebben met je zaak. Saas/website klinkt als een technische onderneming.

Hoe lang werk je al met de eenmanszaak? Ook eerdere kosten, van voor de inschrijving zijn aftrekbaar nog. Heb je die meegenomen?

De KIA/investeringsaftrek is een bijzondere regeling om een forse aftrekpost te mogen aftrekken. Iedere investering in een bedrijfsmiddel met een minimum van EUR450 per stuk kunnen uiteindelijk optellen tot een bedrag van EUR 2300 (excl BTW). Indien je dat bedrag haalt mag je bovenop de EUR 2300 nog eens extra 28% aftrekken over die EUR 2300. Dus totaal dan 2300 x 1,28 = 2944.

Kabels en muizen zijn wel aftrekbaar maar geen posten voor de KIA. Indien je dit jaar meerdere bedrijfsmiddelen hebt gekocht van minimaal EUR 450 en je zit net nog niet aan de EUR 2300 is het zonde om niet nog een aanschaf te doen van minimaal EUR 450. Stel je hebt nu EUR 1500 uitgegeven, drie keer 500. mag je die kosten aftrekken maar indien je nog 800 extra uitgeeft is je korting 28% over de totale aankopen van 500 x 3 plus 800. en tevens betaal je geen IB over die EUR 800 meer. Dus een laptop in dit geval van EUR 800 kost je dan EUR 800 minus je IB tarief (30/40/50% ligt aan je inkomen uit arbeid, alles bij elkaar), minus 28%.

Je kan dus voordelig nog wat kopen. Tuurlijk kost het geld maar het is wel leuker shoppen. Let wel op, de BD is niet gek. Je mag gewoon investeren en laat dat niet liggen. Anderszijds, ga ook niet verlies draaien. Belasting betalen hoort erbij, maar ga niet onnodig posten laten liggen die gewoon zijn toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
LucyLG schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 02:46:
Je kan natuurlijk besluiten om IB te gaan betalen over de winst (neem aan dat je eenmanszaak bent). Weet niet in welke schijf van de IB je valt maar anders gaat er 32/42/51% (even grove schatting weet niet uit mn hoofd) naar de BD... beetje zonde

Je bent een ondernemer met een Kvk en een BTW nummer. Heb je dit jaar 1225 uur gemaakt voor je zaak? Indien je full time werkt lijkt me dat niet goed te stellen naar de Belastingdienst. Je hebt dan geen recht op de de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek, alleen de 14% MKB winstvrijstelling.

<goede tips>

Je kan dus voordelig nog wat kopen. Tuurlijk kost het geld maar het is wel leuker shoppen. Let wel op, de BD is niet gek. Je mag gewoon investeren en laat dat niet liggen. Anderszijds, ga ook niet verlies draaien. Belasting betalen hoort erbij, maar ga niet onnodig posten laten liggen die gewoon zijn toegestaan.
Thanks! Even wat reacties

- idd geen 1225 uur gewerkt, misschien uiteindelijk (in de avond uren naast baan) wel maar dat is niet structureel de komende jaren
- ik houd na aftrek van gemaakte kosten (vnl cloud compute) nog wel genoeg over
- internet gaat sinds kort van mijn zakelijke rekening af, volgens mij kan ik daar straks een % van aftrekken (mag de accountant dan bepalen als ik aangifte moet doen)
- die KIA zal voor mij niet gelijk relevant zijn, zoveel heb ik niet te investeren
- andere zaken die voor mij nog aftrekbaar zijn; kvk inschrijving, C!T abbo, cloud compute, knab zakelijke rekening
- en ik zat dus te denken aan een paar extra zaken, bijv intelliJ pakket en voor mijn backups een extra NAS schijf . (moet het perse onder 450 euro blijven? zo ja, is dat incl of excl btw?)

Heb geen zakelijke kms of telefoon, dus die vallen af. Ik vind het niet erg om belasting te betalen maar als wat je zegt, ik wil geen onnodig posten laten liggen die wel zijn toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:02

Saven

Administrator

Snel gelezen, maar wat anderen misschien ook bedoelen is niet heel duidelijk verwoord. Een grote aftrekpost in december heeft geen enkel nut. Je mag namelijk maar 1/12e deel van 1/5e deel aftrekken van je inkomsten van dit jaar. Concreet: je mag maar één maand afschrijven in plaats van een heel jaar.

Fiscale voordeel is nihiel -op de btw na-. Dus tenzij je echt iets nodig hebt zou ik het nu niet per se kopen.

Niet van toepassing als je willekeurig mag afschrijven. Maar als je geen 1225 uur maakt mag je dus niet willekeurig afschrijven en heeft je 'investering' van > 450 euro weinig zin om je belastingdruk van dit jaar te verlagen.

450 euro is excl. btw natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 22-12-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Saven schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:43:
Snel gelezen, maar wat anderen misschien ook bedoelen is niet heel duidelijk verwoord. Een grote aftrekpost in december heeft geen enkel nut. Je mag namelijk maar 1/12e deel van 1/5e deel aftrekken van je inkomsten van dit jaar. Concreet: je mag maar één maand afschrijven in plaats van een heel jaar.

Fiscale voordeel is nihiel -op de btw na-. Dus tenzij je echt iets nodig hebt zou ik het nu niet per se kopen.

Niet van toepassing als je willekeurig mag afschrijven. Maar als je geen 1225 uur maakt mag je dus niet willekeurig afschrijven en heeft je 'investering' van > 450 euro weinig zin om je belastingdruk van dit jaar te verlagen.

450 euro is excl. btw natuurlijk
En voor investeringen onder de 450? Mag ik daar een paar van aftrekken ook al heb ik niet die 1225 jaar gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:02

Saven

Administrator

Red devil schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:48:
[...]

En voor investeringen onder de 450? Mag ik daar een paar van aftrekken ook al heb ik niet die 1225 jaar gemaakt?
Staat vrij duidelijk op de site van de belastingdienst:

https://www.belastingdien...ijving/wat_is_afschrijven

"Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan trekt u het bedrag wel in 1 keer af als kosten."

[ Voor 10% gewijzigd door Saven op 22-12-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Red devil schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:48:
[...]

Je moet dan eerst even kijken in welke belastingschijf je komt dit jaar en dan moet je even bepalen of die hoger is dan volgend jaar.

Als je volgend jaar met een deel van je inkomen in een hogere schaal komt kan je beter even wachten met geld uitgeven.

PS. kijk ook even naar de KOR, kan je zomaar heel wat BTW betalen schelen in een jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 22-12-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ernemmer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:51:
[...]

Je moet dan eerst even kijken in welke belastingschijf je komt dit jaar en dan moet je even bepalen of die hoger is dan volgend jaar.

Als je volgend jaar met een deel van je inkomen in een hogere schaal komt kan je beter even wachten met geld uitgeven.
Ah, deze snap ik niet helemaal. Is het dan voordeliger omdat je bijv volgend jaar het van de winst aftrekt die zwaarder belast wordt? Dus stel dit jaar nog in 40%, en volgend jaar in 50% schaal, dan is het iets gunstiger om het volgend jaar te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Red devil schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:53:
[...]

Ah, deze snap ik niet helemaal. Is het dan voordeliger omdat je bijv volgend jaar het van de winst aftrekt die zwaarder belast wordt? Dus stel dit jaar nog in 40%, en volgend jaar in 50% schaal, dan is het iets gunstiger om het volgend jaar te kopen?
Als je dit jaar 40% moet betalen en je koopt nu iets van 400 euro is je netto voordeel 160 euro.
Als je volgend jaar 50% moet betalen is je netto voordeel 200 euro.

Hoeveel BTW heb je al betaald dit jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 22-12-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ernemmer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:57:
[...]

Als je dit jaar 40% moet betalen en je koopt nu iets van 400 euro is je netto voordeel 160 euro.
Als je volgend jaar 50% moet betalen is je netto voordeel 200 euro.

Hoeveel BTW heb je al betaald dit jaar?
Bijna niks, mijn digitale dienst wordt met name gebruikt door buitenlanders (vnl USA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Red devil schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:04:
[...]

Bijna niks, mijn digitale dienst wordt met name gebruikt door buitenlanders (vnl USA).
Die bijna niks kan je ook terugkrijgen bij je laatste aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Red devil schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:53:
[...]

Dat kan een overweging zijn. Alleen moet je even onderscheid maken tussen “kopen” en “kosten maken”.

Als je vandaag een laptop koopt van 2000 excl BTW, mag je in 2018 nog 1/12 * 1/5 * 2000 afschrijven ten laste van je ondernemingswinst. 33 euro. Het gros van de kosten valt in de periode 2019-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
t_captain schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:17:
[...]

Dat kan een overweging zijn. Alleen moet je even onderscheid maken tussen “kopen” en “kosten maken”.

Als je vandaag een laptop koopt van 2000 excl BTW, mag je in 2018 nog 1/12 * 1/5 * 2000 afschrijven ten laste van je ondernemingswinst. 33 euro. Het gros van de kosten valt in de periode 2019-2023.
Ah ja snap ik. In dat geval beter in het begin van een jaar kopen. Maar met mijn beoogde aankopen < 450 euro geldt dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Maakt geen drol uit.

Aankoop december:
* 2018: 33 euro afschrijving
* 2019 t/m 2022: 400 euro per jaar
* 2023: 367 euro

Aankoop januari:
* 2019 t/m 2022: 400 euro per jaar
* 2023: 400 euro

Door de aankoop uit te stellen verplaats het luttele bedrag van 33 euro belastbare ondernemingswinst van 2018 naar 2023.

Wel interessant is om investeringen te clusteren zodat je boven de 2300 euro komt. Je maakt dan aanspraak op KIA waardoor je een paarhonderd euro bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
t_captain schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:08:

Wel interessant is om investeringen te clusteren zodat je boven de 2300 euro komt. Je maakt dan aanspraak op KIA waardoor je een paarhonderd euro bespaart.
Maar geldt dat ook voor mij? Ik lees ergens
Steek je voldoende tijd in jouw onderneming?
Ondernemers moeten een minimale hoeveelheid uren werken aan hun bedrijf om aan te tonen dat zij ondernemer voor de Belastingdienst zijn. Zo moet je aan het urencriterium van 1225 uur (per jaar) voldoen om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dat is een goede vraag. Ik ga ervan uit dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en dus ondernemersaangifte doet en geen ROW in je prive-aangifte.

Daarvoor hoef je niet te voldoen aan het urencriterium.

Maar de ondernemersaftrek (zelfstandigen- en startersaftrek) zijn wel gekoppeld aan het urencriterium. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe dat met KIA zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Themus schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:45:
Hier gaan vaak veel mensen de fout in.
Als je minder dan € 1.345 BTW af zou moeten dragen, dan hoef je dit niet te doen (de KOR-regeling).
Dit bedrag (de BTW die je dus eigenlijk verschuldigd was zonder de KOR) moet je echter wel optellen bij je winst en je betaalt erg dus wél belasting over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:26:
Dat is een goede vraag. Ik ga ervan uit dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en dus ondernemersaangifte doet en geen ROW in je prive-aangifte.

Daarvoor hoef je niet te voldoen aan het urencriterium.

Maar de ondernemersaftrek (zelfstandigen- en startersaftrek) zijn wel gekoppeld aan het urencriterium. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe dat met KIA zit.
Zover ik weet geld voor de KIA niet het urencriterium, dat geld echter wel voor willekeurig afschrijven voor startende ondernemers.

KIA: https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Willekeurige afschrijving: https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-03-2024
geenstijl schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:44:
[...]
Hier gaan vaak veel mensen de fout in.
Als je minder dan € 1.345 BTW af zou moeten dragen, dan hoef je dit niet te doen (de KOR-regeling).
Dit bedrag (de BTW die je dus eigenlijk verschuldigd was zonder de KOR) moet je echter wel optellen bij je winst en je betaalt erg dus wél belasting over.
Klopt ik geef nu enkel snel aan dat je de BTW kan terugkrijgen. Niet dat je de KOR niet moet bijtellen. Daarom zei ik al google eens. Staan zat voorbeelden uitgewerkt op internet wat het aan voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Woy schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:02:
[...]

Zover ik weet geld voor de KIA niet het urencriterium, dat geld echter wel voor willekeurig afschrijven voor startende ondernemers.

KIA: https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Willekeurige afschrijving: https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer
Misschien een beetje onwetendheid maar wat scheelt zoiets nou in de praktijk?
Stel ik heb genoeg winst en alle voordeeltjes heb ik gebruikt (startersaftrek etc). Omdat ik al een baan heb valt alle winst voor mij in de 50% belastingschijf.

Scenario A)
Ik geef 2500 euro uit aan dingen voor mijn bedrijf. Ik mag 28% = 700 euro aftrekken

Scenario B)
Ik geef geen 2500 euro uit, dat geld kan ik dus later als winst uitbetalen maar na het betalen van inkomstenbelasting houd ik daar circa 1250 euro aan over.

Wat kost scenario A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32

Herman

FP ProMod
Scenario A:

Uitgave: € 2.500 (€ 3.025 aan winkelwaarde minus € 525 aan terug te vorderen BTW)
Belastingbesparing: € 1.600* (gedurende levensduur bedrijfsmiddel)

* (KIA: € 2.500 x 28% x 50%) + (€ 2.500 afschrijvingskosten x 50%)

@Red devil Zoiets? :)

N.b. Ervan uitgaande dat de bedrijfsmiddelen >90% zakelijk gebruikt zullen worden

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Herman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:41:
Scenario A:

Uitgave: € 2.500 (€ 3.025 aan winkelwaarde minus € 525 aan terug te vorderen BTW)
Belastingbesparing: € 1.600* (gedurende levensduur bedrijfsmiddel)

* (KIA: € 2.500 x 28% x 50%) + (€ 2.500 afschrijvingskosten x 50%)

@Red devil Zoiets? :)

N.b. Ervan uitgaande dat de bedrijfsmiddelen >90% zakelijk gebruikt zullen worden
Ik dacht dat die 700 euro van je bedrag wordt afgetrokken zodat je daar geen belasting over betaalt? Dus dat zou dan 700/2 = 350 euro schelen? Dus dan is het 2500 - 700 = 1800 die je zou krijgen (maar de helft moet afdragen aan belasting) dus eigenlijk 900 euro zou krijgen en dus zou kosten?

En moet je die KIA investering afschrijven over aantal jaren?

[edit] dit is ook een relevante pagina https://zzpdaily.nl/computer-telefoon-laptop-afschrijven/

[ Voor 4% gewijzigd door Red devil op 02-11-2019 21:55 ]

Pagina: 1