Efficiënte, energiezuinige afzuiging badkamer met snelheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 16:08
Hoi Tweakers,

Ik heb in de badkamer nu een doorsnee plafond ventilator. Deze is niet sterk genoeg en volgens een adviseur moet ik betere ventilatie regelen. Ik zit zelf te denken aan zo'n afzuiging die 24/7 afzuigt en met een (draadloze) schakelaar op verschillende snelheden gezet kan worden.

Waar ik echter mee zit is dat ik erg scherp probeer te letten op mijn stroomverbruik. Ik lees op verschillende webshops verschillende claims wat betreft het verbruik en de capaciteit, waardoor ik twijfel wat nu wel of niet waar is.
Mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben, en mij kunnen helpen in het vinden van een unit die zeer zuinig in verbruik is, maar wel voldoende capaciteit heeft om de badkamer droog (lees: geventileerd) te houden.

Enige wens (naast bovenstaande) is dat meer dan 1 snelheden mogelijk is. Bijvoorbeeld: lage snelheid de hele dag lang, hogere snelheid wanneer het licht aan is.

Op dit moment dacht ik heel voorspelbaar aan een ITHO CVE of toch een buis ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zelf heb ik ervaring met de ITHO Box, van andere systemen heb ik geen verstand. De ITHO heeft 3 standen en een timer om 10,20 of 30 minuten stand 3 te gebruiken en daarna terug te schakelen naar stand 1.

Mijn ervaring is dat energieverbruik overeenkomt met de waarden in de gebruikershandleiding op pagina 15.
https://www.ithodaalderop...leiding20cve-s20eco_0.pdf

Daarbij zijn stand 1 en 3 in afvoervolume met 2 POT meters in te stellen op de box zelf. Bij mij staat stand 1 op zijn laagst en stand 3 op een stand om de douche na een half uur weer droog te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
@supervinnie40
ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het stroom verbruik.
de hoeveelheid warmte die je het huis uit blaast kost veel meer als je stroom die je er voor nodig hebt.
dus niet teveel ventileren, maar ook niet te weinig ;)

mijn oude oplossing:
flinke ventilator, zoog normaal op 1/3 van zijn kracht de lucht weg.
als er warmwater werd getapt werd de buis warm,
daar op zat een sensor die de ventilatie op vol vermogen zetten.
het duurde even voordat de buis was afgekoeld en had daar door een mooie na draai tijd.
dus flink ventileren als ik stond te douchen, weinig als dat niet nodig was.

nieuwe oplossing:
een ventilatie lucht/water warmte warmtepomp.
helaas duur, maar ik vervang nu 2/3 van mijn gas gebruik.
en het huis is nu gewoon 24x7 warm. (een beetje meer luxe als ik eerst had.)
dit met maar een gas gebruik van 300m3 per jaar, en nog gewoon warm hebben.
(natuurlijk gebruik ik hier dan wel een flinke bak elektra voor, maar dat is goedkoper als gas.
daarbij is mijn elektra erg goedkoop komt gewoon van het dak af mijn systeem in. >:) )

en er zijn meer oplossingen, welke oplossing voor jouw geschikt is, geen idee.

maar een ventilator met een sensor (op de hoeveelheid vocht of temperatuur van buis, dat maakt niet uit) is wel verstandig als je zuinig wil zijn met je energie. (en dan voor verwarming en voor elektra)
of als je een centrale afzuiging hebt iets met co2 sturing.
(er zijn ook WTW afzuig systemen voor kleine ruimtes, kun je ook naar kijken.
dan ventileer je zo dat je de warmte weer terug wint.(WTW = Warmte Terug Win))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt. Ik weet dat ik ook warme lucht wegblaas, maar daar heb ik nog geen goede oplossing voor. Of ik zou een ontvochtiger moeten kopen die recirculeerd en het vocht eruit haalt.
Helaas kost zoiets veel meer geld en verbruikt veel meer stroom. En dat terwijl de verwarming in de badkamer zelden aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@supervinnie40 In NL is er nu hevige subsidie op warmtepompboilers. De Atlantic Explorer die in het topic Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning populair is, is zo goedkoper dan een badkamerventilator en maar iets ingewikkelder om aan te sluiten :)
Kost wel meer stroom, maar dat verdien je ruimschoots terug in de gasbesparing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Klinkt als een nuttige toevoeging, maar zoals ik het lees is een boiler nodig. Ik heb stadswarmte. Ik kon niet echt uit de tekst halen of het daar ook op zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stadsverarming... tja, niets aan te doen dan.
Tenzij tapwater-GJs apart berekend worden, in dat geval zou het een héle korte tvt kunnen hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1