Goede bestemming voor 25 cd-spelers met Philips TDA1541 DAC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:13
Tweakers,

Onlangs is een vriend van mij overleden en samen met zijn vrouw probeer ik een goede bestemming te vinden voor een aantal van zijn spullen.

Een van zijn hobby's was het zelf sleutelen aan hifi audio-apparatuur. Zo heeft hij onder andere een aantal speakers gebouwd. Een ander project was het verbeteren van de analoge uitgang van cd-spelers, door een inbouden van een buizenuitgang.

Voor dat doel stroopte hij marktplaats en kringloopwinkels af naar de juiste cd-spelers. De juiste waren volgens hem: spelers met een Philips TDA1541 DAC, want deze originele Philips chips zijn volgens hem de beste in hun soort. Uiteindelijk leidde dit tot een stapel van 25 tweedehands spelers, die lang niet allemaal vlekkeloos werken. Kapotte eject-knop, overslaan, dat soort dingen.

Nu ben ik zelf een tweaker en best geintereseerd in audio, maar ik zie mezelf nog niet zo'n berg printplaten nuttig gebruiken. Aan de andere kant, als je dat typenummer in Google gooit kom je best interessante dingen tegen. Speciale kitjes waar je die dac alleen nog maar in hoeft te bouwen en ook los op ebay brengen ze wel wat op.

Nu vraag ik me af wat ik het beste hiermee kan doen. Zouden er enthousiastelingen zijn die de spelers zou willen hebben? Proberen de chips eruit te slopen en ze op ebay verpatsen? Toch zelf wat projecten ondernemen?

Beste antwoord (via DJ Henk op 14-01-2019 10:19)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat is idd een bekende DAC. In de tijd was het het een van de beste in zijn soort. Of dat nog zo is: geen idee, maar ik vermoed dat er in 30 jaar wel het eea veranderd is qua kwaliteit DAC's en dat er due veel meer DAC chips zijn die zich er mee kunnen meten. Maar dat er een markt voor is, is duidelijk.

Waar jij eigenlijk tegenaan loopt is dat je nu met defecte apparatuur zit waar je eigenlijk niks mee kun. Ja, je zou die chips los kunnen solderen en voor ca 3 tientjes per stuk ten gelde kunnen maken, maar de vraag is of je dat de effort waard is. Persoonlijk zou ik die dingen dan inclusief defect omhulsel voor 2 tientjes per stuk inclusief verzenden te koop zetten, hoef je niet aan het solderen. Maar de vraag is hoe lang het dan duurt voor je alles kwijt bent.

Alternatief: er zijn wat bedrijfjes die in vintage hifi doen. In Best zit bijvoorbeeld Vintro Media, die repareert en verkoopt die dingen en heeft een heel magazijn vol. Wellicht dat die nog geinteresseerd zou kunnen zijn voor de onderdelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat is idd een bekende DAC. In de tijd was het het een van de beste in zijn soort. Of dat nog zo is: geen idee, maar ik vermoed dat er in 30 jaar wel het eea veranderd is qua kwaliteit DAC's en dat er due veel meer DAC chips zijn die zich er mee kunnen meten. Maar dat er een markt voor is, is duidelijk.

Waar jij eigenlijk tegenaan loopt is dat je nu met defecte apparatuur zit waar je eigenlijk niks mee kun. Ja, je zou die chips los kunnen solderen en voor ca 3 tientjes per stuk ten gelde kunnen maken, maar de vraag is of je dat de effort waard is. Persoonlijk zou ik die dingen dan inclusief defect omhulsel voor 2 tientjes per stuk inclusief verzenden te koop zetten, hoef je niet aan het solderen. Maar de vraag is hoe lang het dan duurt voor je alles kwijt bent.

Alternatief: er zijn wat bedrijfjes die in vintage hifi doen. In Best zit bijvoorbeeld Vintro Media, die repareert en verkoopt die dingen en heeft een heel magazijn vol. Wellicht dat die nog geinteresseerd zou kunnen zijn voor de onderdelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tenzij je toch al van plan was een project met zelfbouw audio te gaan doen zou ik niet zelf een project ermee ondernemen. Hoewel sommige audiofielen anders denken, kan je tegenwoordig prima een betere DAC kopen. Deze is wel lekker makkelijk te solderen ;).

Maar er is zoals je had gevonden nog wel degelijk vraag naar. Het is nogal zonde ze weg te gooien, ik zou op zijn minst kijken of je de spelers kwijt kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als ik zo kijk zit die chip niet vastgesoldeerd, maar vastgeklemd in een bepaald voetje.
Deze kun je (eventueel met zo'n tangetje) uit het voetje halen en daarna verkopen.
Schroef zo'n cd-speler eens open en kijk of dit kan?

[ Voor 10% gewijzigd door Nyarlathotep op 21-12-2018 15:33 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien even onder de aandacht brengen in Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Allen, tot zover al bedankt voor de antwoorden! Los verkopen is een mogelijkheid, maar ze staan nu bij de vrouw van die vriend in de woon- en slaapkamer en ik kan me zo voorstellen dat ze die binnenkort allemaal weg wil hebben. Herinneringen en zo. Ik heb op zich zelf wel een berging. Bij los verkopen moet ik ze wel even testen, want sommigen werken wel en andere niet, volgens mij.

@Nyarlathotep Als dat zo is, zou dat heel mooi zijn. De spelers staan dus niet bij mij, maar ik denk dat ik dit weekend wel even een kijkje kan nemen.

@AlterEgo Ik denk dat het voor vintageliefhebbers wel uitmaakt of de speler het nog helemaal goed doet of niet en ik heb ze niet allemaal aangesloten en getest. Maar misschien zitten er wel wat knutselaars onder, inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
En om dit topic netjes af te ronden:

Het heeft even geduurd vanwege de kerst, maar afgelopen zaterdag hebben we de spelers bij een bedrijfje afgeleverd dat spullen repareert. Uiteindelijk hebben we dus de tip van @The Eagle opgevolgd.

Ik herinnerde me dat ik een aantal jaren geleden mijn uit China geimporteerde versterker heb laten repareren door iemand die erg handig in dat soort zaken is. Hij heeft mij (en nog wat andere vrienden ook) zo goed geholpen dat we hem in onze groep 'de man met de gouden soldeerbout' zijn gaan noemen. Die bleek een collega te hebben die zich toelegt op reparatie van o.a. cd-spelers.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die zal er blij mee zijn geweest. Heeft het spul postuum alsnog het doel gekregen waar het voor bedoeld was :)

Pagina: 1