unezra schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:37:
[...]
De crux zit hem er in dat "de gangbare definitie" niet bestaat. Leuk als Gartner een definitie heeft gemaakt, maar als de halve wereld daar anders over denkt, is die definitie van Gartner niet zo veel waard.

Ja, er zijn meerdere definities, maar die overlappen een groot deel. Gartner en NIST hebben het echt niet over 2 volledig verschillende dingen.
Juist.
Stel dat wij onze ICT omgeving gaan uitbesteden, dan kán het zijn dat we een model krijgen waar we per virtuele desktop, per mailbox, per opgeslagen T, per vm betalen en iedere dag kunnen op- en afschalen.
Dat spul draait ergens extern (waar is minder relevant), op een platform waar ook andere klanten gebruik van maken.
Dat kan prima een Cloud zijn. Zolang jij geen rekening hoeft te houden met relevante zaken als capaciteitsbeheer, uptime, patching van onderlaag etc dan is dat toch een Cloud met als delivery model PaaS.
Is het dan géén cloud omdat ze gebruik maken van een vergelijkbare infra als wij nu doen, dus VMWare, Citrix, NetApp? (Terwijl juist het hele idee van flexibiliteit en geen verantwoordelijkheid voor een geheel of gedeelte van de systemen wél overeenkomt met wat in mijn beleving gezien word als een van de kenmerken van cloud.)
De techniek die de leverancier gebruikt is totaal niet ter zake doende. Of het nu Hyper-V, vSphere, KVM is op HPE 3PAR of NetApp storage, who cares.
Aan de andere kant, doe ik aan cloud als ik voor mijn part Kubernetes ga gebruiken, maar zelf alle hard- en software aan schaf, dit aan bied aan mijn interne klanten (collega's) en het draai in een rack in een datacenter waar ik enkel rackspace, stroom en connectivity huur?
Nogmaals, als jij alle automation, netwerkconnectiviteit, security, capaciteit, portals etc. op orde hebt en jouw afnemers geen projectkosten hoeven op te hoesten om de uitbreiding van je storage te realiseren, dan is dat voor jouw afnemers een private Cloud. Jij bent dan de Private Cloud leverancier.
Echter: en ik spreek hier uit ervaring, meestal is het bij dergelijke opzetten niet dusdanig geregeld dat je veel reserve capaciteit hebt. Gaat er een project plots aan de slag, kan het zijn dat jij als private cloud levernacier plots een akkoord moet halen op een grote uitbreiding van opslag of compute capaciteit.
Ook wordt er meestal maar gedacht binnen de grenzen van een enkel DC. Wat als je daar uit de ruimte loopt?
Ik vind dat relevant, zeker voor een topic als dit. Hanteren we de Gartner definitie, hanteren we beide definities of laten we het gewoon gebeuren en zien we welke discussies er los komen zonder meteen te hard na te denken over on- en offtopic?
Ik snap dat je duidelijkheid wilt, maar je maakt het jezelf enorm moeilijk.
Bekijk het gewoon als afnemer. Als jij platform of een Applicatie als dienst afneemt, en je kan op- en afschalen, je betaald alleen voor het gebruikte, en je hoeft over een aantal primaire beheerconcepten niet na te denken, dan is het Cloud.
Natuurlijk heb je daarin vele varianten, al dan niet uitgebreid met services die rechtstreeks bruikbaar zijn.
Dan maakt het niet uit of het bij Google, Amazon of Azure staat, of bij een OVH, KPN etc. Het enige verschil is dat je in de laatste varianten misschien niet multi-tenant bent.
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.