Honda Insight Verbruik

Pagina: 1
Acties:

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 23:12
Sinds 3 weken een Honda Insight uit 2009 in bezit, maar het verbruik blijft steken op 1:16,5. En ja, ik scoor altijd het maximale aantal bloemetjes ;) , ik weet hoe je deze auto moet rijden.
CVT olie is vervangen (was nog nooit gedaan!) en ik heb net 8 nieuwe bougies besteld. Deze lijken ook nooit te zijn vervangen, Kan dit van invloed zijn op het verbruik?

iRacing Profiel

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-11 23:07
@MartijnA3 rijdt je veel snelweg kilometers? Ik rij met mijn Honda Insight bj 2009 1:20 bij deze weersomstandigheden maar mijn woon-werk (44km enkele reis) bestaat uit max 100 km/h

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
MartijnA3 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:44:
Sinds 3 weken een Honda Insight uit 2009 in bezit, maar het verbruik blijft steken op 1:16,5.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UJVD39Q.png

Het is koud. Een auto verbruikt dan meer. Wacht tot het ~15 graden is. Dan is er geen airco nodig, en dan is alleen de restwarmte genoeg voor interieurverwarming. Dan pas ga je richting de 1:20.
Bovendien is het aangegeven verbruik gemeten in de meest ideale omstandigheden. De route en rijstijl is echt essentieel met het bepalen van het verbruik.

Ik zit met mijn Civic Hybride 2009 op 5.58 L/100km (1:17.9) over 27000 kilometers.
Dus, niet zo spannend allemaal.

Je hebt hem toch niet gekocht vanwege een laag verbruik of wel?

• MartijnA3
Nou, ik had een Laguna uit 2010 die 1 op 9 deed. Nu dus een Insight uit 2009 die 1:16,5 doet. Niets te klagen dus. We wilden goedkoper rijden, dus dat is zeker gelukt. Maar ik lees over verbruiken van 1:20, dus daar zit nogal een verschil.

Onze ritjes varieren nogal. Soms veel snelweg, maar meestal kortere stadsritten. Op de snelweg heb ik wel rustig gereden, max 115, puur om te kijken wat haalbaar is met het verbruik.

Banden staan op 2,5 bar.

Echter, zoals ik al zei, ik heb de gehele historie van de auto en na aankoop kwam ik erachter dat ik nergens bougies zag staan op facturen. Die zitten er dus al 163.000km in. Honda adviseert ook de klepspeling te controleren bij de 120k beurt, dat is ook niet gedaan. Ik vraag me af of dat van invloed kan zijn op het verbruik.
Ben zeer tevreden met de auto. :)

iRacing Profiel

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-11 14:49
MartijnA3 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:15:
Onze ritjes varieren nogal. Soms veel snelweg, maar meestal kortere stadsritten. Op de snelweg heb ik wel rustig gereden, max 115, puur om te kijken wat haalbaar is met het verbruik.
En juist die korte stadsritten zijn funest voor je verbruik. Ook voor een Honda Hybride. Op langere ritten (300km snelweg op 1 dag) gaat verbruik zo naar de 1:20 of beter in het voorjaar/zomer. In de winter verbruik je sowieso meer.

Wacht dus inderdaad het mooiere weer even af :)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
Hetgeen wat bij mij de meeste winst opleverde was het uitzetten van die ECO modus :+ Was met een CR-Z, maar ik neem aan dat de Insight dat ook wel heeft, gezien het dezelfde techniek is.

Overigens bij mijn Civic (diesel) had het uitzetten van de ECO modus hetzelfde effect, er werd zuiniger gereden.

Kan natuurlijk ook betekenen dat mijn rijstijl niet bij de ECO modus van Honda past :+

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55
Mijn ervaring is dat 15-16 km/L wel normaal is bij deze auto. Reed altijd met ECO uit en AC aan.

• MartijnA3
Oh ik heb ECO aan staan. Zal het eens uit zetten.

iRacing Profiel

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 09:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb een Insight uit 2014 (de facelift versie dus) en heb over 24503 km’s (grootste gedeelte stads en regio ritjes, relatief weinig snelweg) volgens Spritmonitor.de een gemiddelde van 5.23//100km dus ongeveer 1:19 gemiddeld.
Auto in bezit sinds april 2017 overigens en we rijden altijd met ECO aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomba op 19-12-2018 14:03 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• MartijnA3
Dat is netjes! Geen idee hoe "gezond" het accupakket uit 2009 is tov eentje uit 2014.

Als ik tussen de 20 en 40km/u rijdt gaat ie alleen op de accu rijden (weliswaar met stationair draaiende motor) maar dat houdt ie hooguit een minuut of 2 vol. Dan gaat ie meteen weer bijladen tijdens het rijden.

Het stop&start systeem werkt voor 12 seconden, daarna slaat de motor weer aan. Is dat normaal?

Hoeveel geeft de boordcomputer bij anderen ongeveer aan bij 100km/u? Bij mij is dat 4l/100km.

iRacing Profiel

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Omdat Honda Insight accu's een stille dood gestorven was en over een vergelijkbaar, maar toch ander punt ging, is het niet de bedoeling een oud topic om te halen met een nieuw, eigen probleem. Dit wordt gezien als topic-kaping. Ik heb daarom een afsplitsing gemaakt, zodat het oude topic weer lekker van z'n rust kan genieten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20

dodo79

witte dikke tonnie

MartijnA3 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:40:
Dat is netjes! Geen idee hoe "gezond" het accupakket uit 2009 is tov eentje uit 2014.

Als ik tussen de 20 en 40km/u rijdt gaat ie alleen op de accu rijden (weliswaar met stationair draaiende motor) maar dat houdt ie hooguit een minuut of 2 vol. Dan gaat ie meteen weer bijladen tijdens het rijden.

Het stop&start systeem werkt voor 12 seconden, daarna slaat de motor weer aan. Is dat normaal?

Hoeveel geeft de boordcomputer bij anderen ongeveer aan bij 100km/u? Bij mij is dat 4l/100km.
De benzine motor draait niet stationair als je elektrisch rijd, dat is physiek niet eens mogelijk omdat de elektromotor op de krukas zit.
De benzine motor draait wel mee, maar er word geen brandstof ingespoten.

Dat het start stop systeem kort werk komt omdat je de climate control aan hebt staan, die is niet elektrisch zoals by de toyota hybrides, maar gewoon door de motor aangedreven.
Kort werkend start stop systeem kan ook komen doordat de 12V accu een lage spanning heeft.
De motor word dan weer gestart om de lading op pijl te houden.

Ik heb zelf 5 jaar een insight gereden, dus deze dingetjes komen me bekend voor.

omdat het kan!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 12:28
MartijnA3 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:15:

Onze ritjes varieren nogal. Soms veel snelweg, maar meestal kortere stadsritten.
Dan is 1:16.5 het beste wat je kunt verwachten.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:50
dodo79 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:26:
[...]

De benzine motor draait niet stationair als je elektrisch rijd, dat is physiek niet eens mogelijk omdat de elektromotor op de krukas zit.
De benzine motor draait wel mee, maar er word geen brandstof ingespoten.

Dat het start stop systeem kort werk komt omdat je de climate control aan hebt staan, die is niet elektrisch zoals by de toyota hybrides, maar gewoon door de motor aangedreven.
Kort werkend start stop systeem kan ook komen doordat de 12V accu een lage spanning heeft.
De motor word dan weer gestart om de lading op pijl te houden.

Ik heb zelf 5 jaar een insight gereden, dus deze dingetjes komen me bekend voor.
Capaciteit van de12V accu zou geen invloed moeten hebben op de STOP-START aangezien de 12V accu vanaf de hybride accu d.m.v. een DC-DC convertor en niet gebruikt wordt om te starten en eigenlijk alleen een buffer is voor de 12V systemen aan boord (daarom is het ook een mini accu vergeleken met normale stop-start accu's).

Ik haalde met m'n CR-Z (zelfde accu pakket als de Insight, maar handgeschakeld en 1.5 motor) ongeveer 1:15-16 met een zware rechtervoet.

Kou helpt niet, onvoldoende lucht in je banden en korte ritjes ook niet.
Wat je kan proberen is een blockheater te laten installeren zodat je motorblok warm is als je in de auto stapt. Moet je alleen een 220V verlengkabeltje uitrollen en in- en uitpluggen.
Heb je toch een een soort van plugin-hybride :P

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
@dodo79 Als de Insight 2009 iets op de Civic 2009 lijkt is de airco compressor en motor gewoon hybride. Dus werkt deze ook elektrisch. Sowieso is dit uitgeschakeld in eco modus.
Als hij maar een paar tellen in start/stop blijft is er wellicht iets mis met één van de accu's.
Aangezien je niet klaagt over constante batterijkalibraties (wegvallen IMA, lege batterij, constant opladen tot vol) gok ik dat je het in je 12V loodaccu moet zoeken.
Pagina: 1