Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:20
Hee Tweakers,

Ik zit al een tijdje met het ´dilemma´ wat ik moet doen met mijn eigen beeldmateriaal. Ik heb allerlei beelden nog van toen ik klein was, en toen mijn ouders bv 12,5/25 jaar getrouwd waren. Alles stond eerst op videoband, daarna op DVD en heb het daarna 5 jaar geleden omgezet naar ISO óf NRG. Daarna ben ik gestart met een deel te converten naar MKV (met makemkv). Nu twijfel ik echter wat het slimste is voor de toekomst.

Mijn doel is dat ik ook over x aantal deciania nog het kan openen, of op zijn minst omzetten.

De opties zijn denk ik:

-MP4
-MKV (h264, of h265? ik weet niet naar wat makemkv hem omzet)
-Video_TS
-NRG
-ISO
-?

Ik neig op dit moment naar ISO omdat dit enorm standaard is. NRG is van Nero eigen dacht ik, desalniettemin kon ik met 7zip gelukkig nog wel de NRG extracten naar video_ts.

Ik hoop dat jullie dit kunnen volgen. Ik zit er een beetje mee in mijn hoofd, dus ik wil eerst jullie meningen weten voordat ik misschien een hoop werk voor nope doe. Het gaat namelijk niet om 1 dvdje, maar echt over een stuk of 10-15. Daarnaast wil ik ook de documentatie en mappenstructuur op orde brengen.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 12:58

Ravefiend

Carpe diem!

Lijkt mij allezins zinvol dat je alvast een copy van het bron materiaal bewaard in zijn oorspronkelijke formaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 17:40
Is een privé-YouTube account geen optie, en t daar te uploaden. Ik verwacht dat YouTube over 10 jaar nogwel bestaat. En familiefilmpjes zijn privacy-technisch nou weer niet zo boeiend voor Google...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 17:47
Ik geloof niet dat bepaalde videoformaten ineens verdwijnen en vervolgens nergens meer mee af te spelen zijn. Daarnaast zullen er wel altijd nieuwe formaten blijven komen om nieuwe beeldtechnologien het beste onderdak te geven, waarbij elk groot merk zoals altijd zijn eigen versie als beste zal promoten.
Kies een werkbaar formaat waarbij je zo min mogelijk inlevert op kwaliteit, wat op zijn beurt weer betrekkelijk is als het om digitaliseren van oudere en kwalitatief mindere mediadragers gaat.
Of kies zoals @Marber terecht schrijft, voor een online medium als Youtube of Vimeo. Altijd en overal in goede kwaliteit mee af te spelen, voor als wij het mogen geloven, tot in de eeuwigheid,

[ Voor 16% gewijzigd door Theo74 op 17-12-2018 20:47 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welk videoformaat / codec wil je nou eigenlijk? De topicstart is vooral gevuld met containers maar elke container kan wel/geen bepaalde codecs bevatten voor (afzonderlijk) beeld en/of geluid.

Ik denk, nadruk, dat H265 of VP9 het meest futureproof is; niet in de laatste plaats dat het nog redelijk in de kinderschoenen staat maar wel een efficiente opslag garandeerd zonder al te veel verlies van kwaliteit.

Zonder aanziens des interesse; we hebben het over 15 DVD's die je om wil zetten? Ongetwijfeld een klus waar je tegenop ziet maar dat is maximaal 120GB aan bron; zo ongeveer wat sommige personen in een week aan 4K-films streamen / downloaden. Als ik dat dan snel omreken, zeker als de originele resolutie maximaal 720p is, zou je alles kwijtkunnen op minder dan 32GB als je voor H264 kiest en misschien zelfs op minder dan 20GB als je voor H265 kiest.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Marber schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:45:
Is een privé-YouTube account geen optie, en t daar te uploaden. Ik verwacht dat YouTube over 10 jaar nogwel bestaat. En familiefilmpjes zijn privacy-technisch nou weer niet zo boeiend voor Google...
Dat zou kunnen, alleen heb je het niet in eigen hand dan, ik bedoel dat je waarschijnlijk niet over 10 jaar bv nog kan downloaden VAN Youtube.
Ravefiend schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:44:
Lijkt mij allezins zinvol dat je alvast een copy van het bron materiaal bewaard in zijn oorspronkelijke formaat.
Ik heb de DVD's nog. Ik heb sowieso de NRG's of ISO's. Maar die NRG's kan ik net zo goed extracten, want NRG is nero bounded dacht ik. En kijk als ik alles moet bewaren dus MKV, ISO/NRG én de DVD VIDEO TS dan heb je het 4x dubbel wat hard op loopt in GB en onnodig lijkt mij. Suggesties wat jou zou kiezen?
Theo74 schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:45:
Ik geloof niet dat bepaalde videoformaten ineens verdwijnen en vervolgens nergens meer mee af te spelen zijn. Daarnaast zullen er wel altijd nieuwe formaten blijven komen om nieuwe beeldtechnologien het beste onderdak te geven, waarbij elk groot merk zoals altijd zijn eigen versie als beste zal promoten.
Kies een werkbaar formaat waarbij je zo min mogelijk inlevert op kwaliteit, wat op zijn beurt weer betrekkelijk is als het om digitaliseren van oudere en kwalitatief mindere mediadragers gaat.
Of kies zoals @Marber terecht schrijft, voor een online medium als Youtube of Vimeo. Altijd en overal in goede kwaliteit mee af te spelen, voor als wij het mogen geloven, tot in de eeuwigheid,
Dat online gebeuren is een optie, maar stel dat die dienst verdwijnt dan ben je het kwijt, en daarnaast is het maar de vraag of je het nog kan downloaden van Youtube.

Maar over dat andere deel. Je hebt volkomen gelijk dat er altijd formaten bijkomen. Ik merk zelf niet echt verschil in MKV of video_ts bestanden. Als je het gaat omzetten naar bv AVI ja dan zie je wel wat verschil bv.

Wat zou jij bewaren de Video_TS mappen of de ISO/NRG? Ik denk zelf de ISO/NRG, omdat je dat altijd nog wel kan gebruiken/omzetten. Want de inhoud van die ISO/NRG is exact hetzelfde natuurlijk. Alleen er is volgens mij geen (veilige) NRG>ISO converter. Wél kan ik ISO extracten waardoor je dus video_ts krijgt.

MKV is misschien iets minder toekomstvast dan het DVD formaat, maar opzich is MKV wel handig voor in Plex bv.
MAX3400 schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:54:
Welk videoformaat / codec wil je nou eigenlijk? De topicstart is vooral gevuld met containers maar elke container kan wel/geen bepaalde codecs bevatten voor (afzonderlijk) beeld en/of geluid.

Ik denk, nadruk, dat H265 of VP9 het meest futureproof is; niet in de laatste plaats dat het nog redelijk in de kinderschoenen staat maar wel een efficiente opslag garandeerd zonder al te veel verlies van kwaliteit.

Zonder aanziens des interesse; we hebben het over 15 DVD's die je om wil zetten? Ongetwijfeld een klus waar je tegenop ziet maar dat is maximaal 120GB aan bron; zo ongeveer wat sommige personen in een week aan 4K-films streamen / downloaden. Als ik dat dan snel omreken, zeker als de originele resolutie maximaal 720p is, zou je alles kwijtkunnen op minder dan 32GB als je voor H264 kiest en misschien zelfs op minder dan 20GB als je voor H265 kiest.
Welk videoformaat/codec ik wil weet ik dus juist niet, wat ik al schreef. Ik vind het belangrijk dat ik het altijd nog kan openen in de toekomst of op zijn minst omzetten. VP9 ken ik niet, H265 wel. Ik weet niet of makemkv het omzet naar H264 of H265, dat zou ik dan even moeten uitzoeken. Het fijne van dit programma is wel dat die een volledige dvd in minder dan 5 minuten kan omzetten naar MKV.

Rond de 15 dvd's idd. De MKV die ik nu heb, is zover ik zie gelijk aan DVD formaat qua grootte. MP4 is kleiner in formaat, alleen omzetten duurt een stuk langer en ook wat kwaliteitsverlies (als ik het goed herinner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dennis_rsb schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:01:
[...]
...Het fijne van dit programma is wel dat die een volledige dvd in minder dan 5 minuten kan omzetten naar MKV.

Rond de 15 dvd's idd. De MKV die ik nu heb, is zover ik zie gelijk aan DVD formaat qua grootte. MP4 is kleiner in formaat, alleen omzetten duurt een stuk langer en ook wat kwaliteitsverlies (als ik het goed herinner)
Ik zou dan een ander programma pakken. Als je "per definitie" MP4 aan kwaliteitsverlies koppelt, dan is de omzetting "ruk".

Hoeveel passes kan je instellen? Is het VBR of CBR encoding? Welke bitrate is het resultaat? Welke motion-detection heb je? Doe je iets met macroblocking / optimization? Welk H264 level? etc etc...

Hint: er is een reden dat "illegale zooi" op H264/H265 wordt verspreid; "goede" kwaliteit tegen een fractie van de grootte van het origineel ;)

/edit: hier even wat info van vrij verkrijgbare info; 720p op 1.5GB/uur geencodeerd:
Video
ID : 1
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : High@L4.1
Format settings : CABAC / 5 Ref Frames
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, RefFrames : 5 frames
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 18 min 48 s
Bit rate : 2 676 kb/s
Width : 1 280 pixels
Height : 720 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 23.976 (24000/1001) FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.121
Stream size : 360 MiB (86%)
Writing library : x264 core 157 r2935 545de2f
Encoding settings : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=hex / subme=8 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.00 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=-2 / threads=22 / lookahead_threads=3 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / interlaced=0 / bluray_compat=0 / constrained_intra=0 / bframes=3 / b_pyramid=2 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / weightb=1 / open_gop=0 / weightp=2 / keyint=250 / keyint_min=23 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=50 / rc=crf / mbtree=1 / crf=18.0 / qcomp=0.60 / qpmin=0 / qpmax=69 / qpstep=4 / ip_ratio=1.40 / aq=1:1.00
Default : Yes
Forced : No
Color range : Limited

[ Voor 53% gewijzigd door MAX3400 op 17-12-2018 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 17:40
dennis_rsb schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:01:
[...]

Dat zou kunnen, alleen heb je het niet in eigen hand dan, ik bedoel dat je waarschijnlijk niet over 10 jaar bv nog kan downloaden VAN Youtube.
Ik zou het ook niet alleen daarbij laten. Wellicht gokken op meerdere paarden? Dus én joeptoep én digitaal in een aantal veelbelovende formaten.

Maar wat is eigenlijk het echte probleem? Je kan toch zonder issues die oude formaten nog steeds afspelen. En een nieuwe beter formaat zal niet ineens de kwaliteit verbeteren. Hoogstens wat minder diskspace innemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

IMO hoef je er met H.265 (HEVC) met AAC audio in een MP4 container het langst niet over na te denken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
MAX3400 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:05:
[...]

Ik zou dan een ander programma pakken. Als je "per definitie" MP4 aan kwaliteitsverlies koppelt, dan is de omzetting "ruk".

Hoeveel passes kan je instellen? Is het VBR of CBR encoding? Welke bitrate is het resultaat? Welke motion-detection heb je? Doe je iets met macroblocking / optimization? Welk H264 level? etc etc...

Hint: er is een reden dat "illegale zooi" op H264/H265 wordt verspreid; "goede" kwaliteit tegen een fractie van de grootte van het origineel ;)
Pfoe nu vraag je wel veel :P Ik kan geen opties kiezen om in te stellen qua bitrate/passes en dergelijke. Het is gewoon video_ts of iso inladen, en de output map kiezen en gaan. Ik ga dan voor MKV of MP4 in H265 formaat (wat zou jouw voorkeur zijn?) en dan met Handbrake bv. En ik hou dan de ISO's ook nog op mijn schijf voor het geval dat. En bij de NRG's extract ik dan maar naar video_ts.
Marber schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:07:
[...]

Ik zou het ook niet alleen daarbij laten. Wellicht gokken op meerdere paarden? Dus én joeptoep én digitaal in een aantal veelbelovende formaten.

Maar wat is eigenlijk het echte probleem? Je kan toch zonder issues die oude formaten nog steeds afspelen. En een nieuwe beter formaat zal niet ineens de kwaliteit verbeteren. Hoogstens wat minder diskspace innemen
Nou ja ik wil gewoon niet alles 3 of 4 dubbel bewaren. Ik denk wel dat ik sowieso de ISO bewaar, maar wat doe ik bijvoorbeeld met nrg 's die ik van sommige dvd 's heb. Ik ken geen veilig nrg naar iso convertertje, maar ik kan natuurlijk wel de nrg extracten naar video_ts.
CyBeR schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:09:
IMO hoef je er met H.265 (HEVC) met AAC audio in een MP4 container het langst niet over na te denken.
Thanks, jij verkiest dus H265 in MP4 formaat, niet in MKV? Vanwege de ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dennis_rsb schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:13:
[...]

Pfoe nu vraag je wel veel :P Ik kan geen opties kiezen om in te stellen qua bitrate/passes en dergelijke. Het is gewoon video_ts of iso inladen, en de output map kiezen en gaan. Ik ga dan voor MKV of MP4 in H265 formaat (wat zou jouw voorkeur zijn?) en dan met Handbrake bv. En ik hou dan de ISO's ook nog op mijn schijf voor het geval dat. En bij de NRG's extract ik dan maar naar video_ts.
Ik zou het anders aanpakken waardoor je meer mogelijkheden hebt:

- trek de ISO/NRG uit elkaar en gooi de losse TS-files op je HDD
- gebruik iets als Handbrake, OpenShot of (commandline) FFMPEG om die TS te laden
- maak enkele output-profiles aan met verschillende bitrates etc etc en render alles
- laat enkele mensen elke file bekijken en zeggen wat ze het mooiste vinden

Uiteindelijk is de container enorm ondergeschikt aan de codecs. Dus, leren / lezen wat een codec voor je kan betekenen en welke opties een codec heeft, gaat je veel meer plezier op langere termijn geven qua kwaliteit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dennis_rsb schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:13:
[...]
Thanks, jij verkiest dus H265 in MP4 formaat, niet in MKV? Vanwege de ruimte?
Nee, vanwege het feit dat MP4 een industriestandaard is en MKV niet. H.265 omdat dat de meest recente codec is, die waarschijnlijk het langst nog ondersteund wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 17-12-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
CyBeR schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:20:
[...]

Nee, vanwege het feit dat MP4 een industriestandaard is en MKV niet. H.265 omdat dat de meest recente codec is, die waarschijnlijk het langst nog ondersteund wordt.
Ah oke, weer wat geleerd. Ik koos destijds voor MKV omdat ik ook wat films had omgezet van dvd naar mkv. Want mp4 kreeg ik niet werkend in plex.
MAX3400 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:17:
[...]

Ik zou het anders aanpakken waardoor je meer mogelijkheden hebt:

- trek de ISO/NRG uit elkaar en gooi de losse TS-files op je HDD
- gebruik iets als Handbrake, OpenShot of (commandline) FFMPEG om die TS te laden
- maak enkele output-profiles aan met verschillende bitrates etc etc en render alles
- laat enkele mensen elke file bekijken en zeggen wat ze het mooiste vinden

Uiteindelijk is de container enorm ondergeschikt aan de codecs. Dus, leren / lezen wat een codec voor je kan betekenen en welke opties een codec heeft, gaat je veel meer plezier op langere termijn geven qua kwaliteit :)
Dankje ! De iso/nrg extracten naar video_ts files kan ik doen. En dan de iso en nrg zelf verwijderen? lijkt mij dubbelop. Dus video_ts behouden en daarboven op omzetten naar H265 (van goede kwaliteit dan) mocht h265 ooit niet bruikbaar zijn is de kans groot dat video_ts nog wel wat meegedaan kan worden/omgezet omdat dat de inhoud van een ''normale'' dvd is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je haalt meerdere soorten formaten door elkaar.

- ISO en NRG zijn disc images.
- MKV en MP4 zijn videocontainerformaten.
- H264, H265, VP9 zijn codecs.
- VIDEO_TS is de naam van de directory in DVD-Video-formaat. Dit is een beetje een apart geval omdat het een formaat is voor een authored DVD-Video, dus (eventueel) met menu en alles. De codec is over het algemeen MPEG-2.

De codecs bepalen de compressie en kwaliteit van je video. Dat je bijvoorbeeld een MP4 hebt zegt dus nog niks over de codec; dat is een container die verschillende codecs kan bevatten. Meestal zal je H264 tegenkomen maar dat hoeft niet.

Om je vraag te beantwoorden: ik zou proberen te voorkomen om je videomateriaal teveel te re-encoden. Houd het lekker zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke formaat. Remuxen (omzetten naar een ander containerformaat) kan wel zonder kwaliteitsverlies, dus daar is niks mis mee.

Oude formaten zul je altijd kunnen blijven inlezen.

Marber schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:45:
YouTube hercomprimeert videos heel aggressief. Zou ik niet gebruiken als storage als je een beetje kwaliteit over wilt houden.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Compizfox schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:32:
Je haalt meerdere soorten formaten door elkaar.

- ISO en NRG zijn disc images.
- MKV en MP4 zijn videocontainerformaten.
- H264, H265, VP9 zijn codecs.
- VIDEO_TS is de naam van de directory in DVD-Video-formaat. Dit is een beetje een apart geval omdat het een formaat is voor een authored DVD-Video, dus (eventueel) met menu en alles. De codec is over het algemeen MPEG-2.

De codecs bepalen de compressie en kwaliteit van je video. Dat je bijvoorbeeld een MP4 hebt zegt dus nog niks over de codec; dat is een container die verschillende codecs kan bevatten. Meestal zal je H264 tegenkomen maar dat hoeft niet.

Om je vraag te beantwoorden: ik zou proberen te voorkomen om je videomateriaal teveel te re-encoden. Houd het lekker zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke formaat. Remuxen (omzetten naar een ander containerformaat) kan wel zonder kwaliteitsverlies, dus daar is niks mis mee.

[...]

YouTube hercomprimeert videos heel aggressief. Zou ik niet gebruiken als storage als je een beetje kwaliteit over wilt houden.
Thanks nu is het nog wat helderder. Dus wat jij zegt bevestigt mijn vermoeden, extracten van een ISO/NRG naar video_ts maakt geen zak uit voor de kwaliteit. Maar omzetten naar MKV/MP4 is het andere koek, omdat het dan afhangt voor de codec en de instellingen daarvan. Wellicht is het idd het beste het zoveel mogelijk hetzelfde te laten voor nu. Dus de ISO intact laten. Wat zou jij met die NRG doen, extracten? Ik kan geen veilig,gratis tooltje vinden om NRG naar ISO te converten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Compizfox schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:32:

Vooral dit. Je hebt het zelf over decennia in je openingspost. De gouwe ouwe videoband (VHS that is) is 40+ jaar oud en nog prima af te spelen. Kies iets moderns dat nu alomtegenwoordig is en je kunt weer 40 jaar vooruit.

Zorg er vooral voor dat het medium waar je het op zet benaderbaar blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 17-12-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
br00ky schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:47:
[...]

Vooral dit. Je hebt het zelf over decennia in je openingspost. De gouwe ouwe videoband (VHS that is) is 40+ jaar oud en nog prima af te spelen. Kies iets moderns dat nu alomtegenwoordig is en je kunt weer 40 jaar vooruit.

Zorg er vooral voor dat het medium waar je het op zet benaderbaar blijft.
ISO is wel toekomstbestendig denk ik omdat dat echt veel gebruikt wordt. Maar die NRG's is een ander verhaal. En een deel is toen omgezet vanuit die DVD naar NRG.

Wat zou jij doen. 1. De NRG image bewaren als enige 2. De NRG extracten zodat je video_ts krijgt en daarna de NRG weggooien. 3. NRG extracten naar video_ts en zowel video_ts als NRG image behouden. 4. NRG omzetten naar ISO. (ja hoe dan, wat is een veilige en gratis tool.)

Edit: ik heb de videoś op de pc staan op een HDD. En ook op meerdere externe schijven. Ik doe altijd gewoon via kopiëren / plakken. Omdat dat simpel is, en omdat ik niet afhankelijk wil zijn van één programma voor zoiets. Uiteraard begrijp ik wel dat een backupprogramma handig is voor een incrementele backup maar goed.

[ Voor 16% gewijzigd door dennis_rsb op 17-12-2018 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Als de hoeveelheid data die je wilt bewaren eindig is (daar lijkt het op, of komt er nieuw materiaal bij?), dan zou ik gewoon verschillende formats aanhouden. Dus omzetten én het "origineel" houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
br00ky schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:50:
Als de hoeveelheid data die je wilt bewaren eindig is (daar lijkt het op, of komt er nieuw materiaal bij?), dan zou ik gewoon verschillende formats aanhouden. Dus omzetten én het "origineel" houden.
Het origineel heb ik dus op videoband nog wel, en mijn oom op tape. Maar als we uitgaan wat ik destijds heb omgezet vanuit de dvd is het .ISO en .NRG. ISO maak ik mij niet druk om, maar die NRG zou ik het liefst ook omzetten naar NRG. Zal nog wel eens extra speuren op internet naar een gratis/veilig tooltje daarvoor. Ik weet nog dat in een tijdje terug gezocht had maar dat het niet meeviel. Of het waren shady programma's of het was maar gratis tot een paar 100 MB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je een oude codec en veelgebruikte noemen die nu niet meer te openen of te converteren is? Ik niet. Dus wat dat betreft zou elke moderne en veel gebruikte codec prima zijn.
Kies voor h264 in een MKV en je zit prima, is over 20 jaar nog prima te converteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Tsurany schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:01:
Kan je een oude codec en veelgebruikte noemen die nu niet meer te openen of te converteren is? Ik niet. Dus wat dat betreft zou elke moderne en veel gebruikte codec prima zijn.
Kies voor h264 in een MKV en je zit prima, is over 20 jaar nog prima te converteren.
Nu niet nee, maar ik dacht meer aan de toekomst. Ik hoor links en rechtsom hier toch ook vaak om dichtbij de bron te blijven. Dus de ISO in dit geval. En dan moet ik even iets verzinnen op de NRG images. Ofwel behouden, ofwel extracten ofwel proberen te converten naar .ISO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dennis_rsb schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:02:
[...]

Nu niet nee, maar ik dacht meer aan de toekomst. Ik hoor links en rechtsom hier toch ook vaak om dichtbij de bron te blijven. Dus de ISO in dit geval. En dan moet ik even iets verzinnen op de NRG images. Ofwel behouden, ofwel extracten ofwel proberen te converten naar .ISO.
Dan hebben we het dus over DVD's, dus MPEG-2 formaat. Prima oplossing maar wel wat achterhaald qua afspeelgemak. Zou die lekker bewaren als oorspronkelijke bron en dan daarnaast een conversie naar H.264 voor het gemak aangezien elke mediaplayer daar mee overweg kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Tsurany schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:05:
[...]

Dan hebben we het dus over DVD's, dus MPEG-2 formaat. Prima oplossing maar wel wat achterhaald qua afspeelgemak. Zou die lekker bewaren als oorspronkelijke bron en dan daarnaast een conversie naar H.264 voor het gemak aangezien elke mediaplayer daar mee overweg kan.
Ik heb er pas geleden een aantal dvd’s omgezet naar mkv. (Bronimage dus nrg of iso behouden) want mp4 kreeg ik niet aan de praat in Plex. Maar ik weet niet meer welke codecs het waren. Ik heb nu wat aanknopingspunten voor mp4 van jullie. Dus h265 met aac audio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat wil je nu bewaren? Video-beelden of dvd-images?

Want voor video-beelden zou ik simpelweg zeggen : Re-code het nu met hoge instellingen naar (officiele) h.265.
Voor dvd-images zou je kunnen zeggen : ISO, maar waarom? Gaat het je niet slechts om de beelden die erop staan?

En wat mij veel essentieler lijkt dan deze hele discussie is : Hoe ga je je backups regelen?
Want de meeste huidige opslagmiddelen die garanderen het niet decennialang op te kunnen slaan.
En het gigantische voordeel van analoog is dat het slechts in kwaliteit achteruit gaat, een digitaal medium werkt dan gewoon niet meer.

Oftewel praktisch gezien moet je nu alles al dubbel opslaan en dan over 5 jaar nog eens gaan herbezien (/testen) of je backupmedium het nog eens 5 jaar uithoudt en op dat moment kan je dus ook nog eens je codings herbekijken.

Ik zou me meer zorgen maken over je opslagmedia dan over je video-encoding formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 20:43
dvd images bewaren heeft geen nut, aangezien fysieke media on its way out is. grote kans dat over een jaar of 10 geen branders meer te krijgen zijn. Kan je het net zo goed omzetten naar inderdaad h265 met aac audio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

peschinl schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:28:
dvd images bewaren heeft geen nut, aangezien fysieke media on its way out is. grote kans dat over een jaar of 10 geen branders meer te krijgen zijn. Kan je het net zo goed omzetten naar inderdaad h265 met aac audio.
ISO is gewoon een image, die kun je prima mounten, uitpakken of gewoon afspelen met bijv. VLC.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ventieldopje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:51:
[...]

ISO is gewoon een image, die kun je prima mounten, uitpakken of gewoon afspelen met bijv. VLC.
Over 20 jaar maakt niemand nog software die DVD images kan afspelen, en ga er maar niet van uit dat VLC dan nog werkt.

Daarom, gebruik de meest recente industriestandaarden voor losse videofiles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CyBeR schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 01:03:
[...]

Over 20 jaar maakt niemand nog software die DVD images kan afspelen, en ga er maar niet van uit dat VLC dan nog werkt.

Daarom, gebruik de meest recente industriestandaarden voor losse videofiles.
ISO wordt voor meer gebruikt dan alleen om te branden. Windows installeer je ook gewoon vanaf USB stick die je aanmaakt met een ISO image ;) Wordt nog heel veel gebruikt.

Het is gewoon een image formaat, dat verdwijnt niet zo snel. Je kan er ook een "img" bestand van maken, dan heb je een exacte sector voor sector kopie.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CyBeR schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 01:03:
[...]

Over 20 jaar maakt niemand nog software die DVD images kan afspelen, en ga er maar niet van uit dat VLC dan nog werkt
Ik zou niet weten waarom niet. We kunnen nu ook gewoon formaten van decennia oud afspelen. AVI is meer dan 20 jaar oud, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:20:
Wat wil je nu bewaren? Video-beelden of dvd-images?

Want voor video-beelden zou ik simpelweg zeggen : Re-code het nu met hoge instellingen naar (officiele) h.265.
Voor dvd-images zou je kunnen zeggen : ISO, maar waarom? Gaat het je niet slechts om de beelden die erop staan?

En wat mij veel essentieler lijkt dan deze hele discussie is : Hoe ga je je backups regelen?
Want de meeste huidige opslagmiddelen die garanderen het niet decennialang op te kunnen slaan.
En het gigantische voordeel van analoog is dat het slechts in kwaliteit achteruit gaat, een digitaal medium werkt dan gewoon niet meer.

Oftewel praktisch gezien moet je nu alles al dubbel opslaan en dan over 5 jaar nog eens gaan herbezien (/testen) of je backupmedium het nog eens 5 jaar uithoudt en op dat moment kan je dus ook nog eens je codings herbekijken.

Ik zou me meer zorgen maken over je opslagmedia dan over je video-encoding formaat.
Het gaat er mij om dat ik de beelden later kan bekijken of op zijn minst kan omzetten nog. ISO of video_ts lijkt mij het meest gangbare, en voor de praktische kant misschien dus dan een H265 met AAC in MP4 dus dan heb je het dubbel. Ik ga alleen even iets verzinnen op die NRG files. Ik denk dat ik die probeer om te zetten naar ISO, als dat niet lukt dan extract ik het gewoon naar video_ts

Ik gebruik gewoon meerdere externe schijven, ik gebruik geen backupprogramma omdat ik het liever met de hand doe en niet wil vastzitten aan een bepaald stuk backupsoftware. Dus lekker copy/paste. Ik lees regelmatig de smart uit van zowel de bron hdd, als de backup hdd's en doe een short test met speedfan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
dennis_rsb schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:19:
[...]
ISO of video_ts lijkt mij het meest gangbare, en voor de praktische kant misschien dus dan een H265 met AAC in MP4 dus dan heb je het dubbel.
Ga je nou alsjeblieft eens inlezen over wat ISO is en wat video_TS is en wat H.265 is en terloops kan je ook nog even meenemen wat NRG is. Want je gooit hier continue van alles door elkaar ook al is het je hier in dit topic al 10x uitgelegd.

Het is echt extreem vermoeiend om een TS te zien die echt bewust alle informatie lijkt te negeren en bewust verkeerde termen blijft gebruiken.
Ik gebruik gewoon meerdere externe schijven, ik gebruik geen backupprogramma omdat ik het liever met de hand doe en niet wil vastzitten aan een bepaald stuk backupsoftware. Dus lekker copy/paste. Ik lees regelmatig de smart uit van zowel de bron hdd, als de backup hdd's en doe een short test met speedfan.
Oftewel je hebt geen opslag methode en het interesseert je geen reet als je de zooi kwijtraakt? Want zo handel je, maar je zegt iets anders te willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:13:
[...]

Ga je nou alsjeblieft eens inlezen over wat ISO is en wat video_TS is en wat H.265 is en terloops kan je ook nog even meenemen wat NRG is. Want je gooit hier continue van alles door elkaar ook al is het je hier in dit topic al 10x uitgelegd.

Het is echt extreem vermoeiend om een TS te zien die echt bewust alle informatie lijkt te negeren en bewust verkeerde termen blijft gebruiken.

[...]

Oftewel je hebt geen opslag methode en het interesseert je geen reet als je de zooi kwijtraakt? Want zo handel je, maar je zegt iets anders te willen...
Je klinkt enorm geirriteerd en ik negeer zeker niet de info.

Ik weet zelf ook wel dat video_ts de inhoud van een dvd is. Met daarin .vob en dergelijke. En dat ISO een discimage is.

Ik heb wel een opslagmethode, niks mis met mijn methode. Schijven regelmatig controleren. Miljoenen mensen doen het zonder extern backup programma. En als je doelt dat externe harde schijven niet goed zijn, wat wil je dan wel.. USB sticks of SSD's zijn nog minder betrouwbaar voor langer termijn opslag dan een HDD dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
dennis_rsb schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:20:
[...]
Ik weet zelf ook wel dat video_ts de inhoud van een dvd is. Met daarin .vob en dergelijke. En dat ISO een discimage is.
Ok en als nu je doel is dat je het over decennia nog wil kijken, hoeveel lagen wil je hebben tussen je opgeslagen beeld en je te bekijken beeld?

Wil je 1 laag hebben of wil je 10 lagen moeten nabootsen?
Ik heb wel een opslagmethode, niks mis met mijn methode.
Ik betwijfel of je over decennia nog die beelden hebt op deze manier. Maarja, als jij er niks mis mee ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:29:
[...]

Ok en als nu je doel is dat je het over decennia nog wil kijken, hoeveel lagen wil je hebben tussen je opgeslagen beeld en je te bekijken beeld?

Wil je 1 laag hebben of wil je 10 lagen moeten nabootsen?

[...]

Ik betwijfel of je over decennia nog die beelden hebt op deze manier. Maarja, als jij er niks mis mee ziet...
Dat van die lagen snap ik niet, wat ik wel gelezen hier heb is het dichter bij de bron te houden hoe beter. Dus een image extracten naar video_ts mappen maakt niet uit. Maar omzetten naar een mp4 of mkv container moet je wel opletten welke kwaliteitsinstellingen je gebruikt.

Zou een back-upprogramma daar verandering in bieden? Ik weet wel dat backupprogramma's vaak controleren op fouten, maar als de hdd in orde is zou dat niet uit moeten maken lijkt mij. (uitgaande dat de bestanden zelf niet corrupt zijn geraakt) Volgens mij is het meer zaak om te kijken wat in de nabije toekomst betere optie zijn dan een traditionele harde schijf. Maar imo is dat zeker geen SSD als het gaat om langer termijn opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
dennis_rsb schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:43:
[...]
Dat van die lagen snap ik niet, wat ik wel gelezen hier heb is het dichter bij de bron te houden hoe beter. Dus een image extracten naar video_ts mappen maakt niet uit. Maar omzetten naar een mp4 of mkv container moet je wel opletten welke kwaliteitsinstellingen je gebruikt.
Waarom zou je moeten opletten welke kwaliteitsinstellingen je bij een mkv gebruikt? Daar kan je gewoon mpeg-2 ingooien als je dat wilt en dan verander je helemaal niets behalve de container.
Mp4 is iets heel anders en dan moet je oppassen met kwaliteitsinstellingen.

En qua lagen, tja met een .nrg bestand moet je dus over enkele decennia een werkende nero-versie hebben die het weer kan uitpakken naar iso / video_ts en daarvoor heb je ook weer werkende uitpak programma's nodig die daaruit mpeg-2 kunnen creeeren (of rechtstreeks dvd tonen) en dan heb je nog een speler nodig die mpeg-2 kan viewen.

Waarom die 3 extra lagen creeeren als je het gewoon direct als mpeg-2 of mpeg-4 kan opslaan en je over enkele decennia enkel maar een view-programma nodig hebt en niet alle andere ballast.
Zou een back-upprogramma daar verandering in bieden? Ik weet wel dat backupprogramma's vaak controleren op fouten, maar als de hdd in orde is zou dat niet uit moeten maken lijkt mij. (uitgaande dat de bestanden zelf niet corrupt zijn geraakt)
En wat als de bestanden zelf wel corrupt zijn geraakt? Tja, jammer pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:11:
[...]

Waarom zou je moeten opletten welke kwaliteitsinstellingen je bij een mkv gebruikt? Daar kan je gewoon mpeg-2 ingooien als je dat wilt en dan verander je helemaal niets behalve de container.

En qua lagen, tja met een .nrg bestand moet je dus over enkele decennia een werkende nero-versie hebben die het weer kan uitpakken naar iso / video_ts en daarvoor heb je ook weer werkende uitpak programma's nodig die daaruit mpeg-2 kunnen creeeren (of rechtstreeks dvd tonen) en dan heb je nog een speler nodig die mpeg-2 kan viewen.

Waarom die 3 extra lagen creeeren als je het gewoon direct als mpeg-2 of mpeg-4 kan opslaan en je over enkele decennia enkel maar een view-programma nodig hebt en niet alle andere ballast.

[...]

En wat als de bestanden zelf wel corrupt zijn geraakt? Tja, jammer pech.
Ah oke MPEG2 staat gelijk aan DVD-kwaliteit toch? Althans de codec. Oo dat bedoelde je met lagen. Nee daarom wil ik die NRG ook extracten naar video_ts mappen óf omzetten naar .ISO Dat is wel een goede methode toch?

Bestanden die corrupt raken, nja als de schijf in orde is lijkt het mij sterk dat zoiets kan gebeuren. (dus geen gekke smart waarden bv.) Maar misschien dat jij meer weet dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
dennis_rsb schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:30:
[...]

Ah oke MPEG2 staat gelijk aan DVD-kwaliteit toch? Althans de codec. Oo dat bedoelde je met lagen. Nee daarom wil ik die NRG ook extracten naar video_ts mappen óf omzetten naar .ISO Dat is wel een goede methode toch?
Waarom nog steeds 2 lagen ipv 1?
Bestanden die corrupt raken, nja als de schijf in orde is lijkt het mij sterk dat zoiets kan gebeuren. (dus geen gekke smart waarden bv.) Maar misschien dat jij meer weet dan ik.
Ik zou zeggen lees je eens in over data corruptie en wat smart is en hoe het werkt/meet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:39:
[...]

Waarom nog steeds 2 lagen ipv 1?

[...]

Ik zou zeggen lees je eens in over data corruptie en wat smart is en hoe het werkt/meet etc.
Nja dan alleen de ISO óf video_ts behouden (maakt niet uit welke van de 2 als ik het goed begrijp, omdat de inhoud van die ISO hetzelfde is dan een losse video_ts map met bijbehorende ifo, vob files enzo.

Ga ik doen, ik weet wel wat SMART is, maar over die datacorruptie ga ik nog inlezen. Wellicht kom ik toch tot inkeer over een backupprogramma :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Schopje naar --> Foto & Video Workflow

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
dennis_rsb schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:48:
[...]

Nja dan alleen de ISO óf video_ts behouden (maakt niet uit welke van de 2 als ik het goed begrijp, omdat de inhoud van die ISO hetzelfde is dan een losse video_ts map met bijbehorende ifo, vob files enzo.
Als je vindt dat dat niet uitmaakt dan zou ik die bestanden weer met arj inpakken naar 720kb bestandjes en die zou ik weer op single-sided 3 1/2" diskette's zetten.

Dat zijn ook maar enkele stappen extra die in theory lossless zijn en waarvan je je over decennia moet gaan afvragen of je die nog wel kan afspelen.

Ik zie steeds minder optische spelers in computers/laptops zitten. Als die er helemaal niet meer zijn dan hebben alle progjes om dvd's af te spelen ook geen lange levensduur meer en daarmee is je video_ts of (uitgepakte) ISO ook een excoot geworden waarvoor je moet hopen dat die nog af te spelen is op een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:09:
[...]

Als je vindt dat dat niet uitmaakt dan zou ik die bestanden weer met arj inpakken naar 720kb bestandjes en die zou ik weer op single-sided 3 1/2" diskette's zetten.

Dat zijn ook maar enkele stappen extra die in theory lossless zijn en waarvan je je over decennia moet gaan afvragen of je die nog wel kan afspelen.

Ik zie steeds minder optische spelers in computers/laptops zitten. Als die er helemaal niet meer zijn dan hebben alle progjes om dvd's af te spelen ook geen lange levensduur meer en daarmee is je video_ts of (uitgepakte) ISO ook een excoot geworden waarvoor je moet hopen dat die nog af te spelen is op een pc.
Het is wel ingewikkelder dan ik dacht eerlijk gezegd. En misschien merk je het ook, maar het groeit me een beetje boven mijn pet. Maar als jij aanraad om het in bv MPEG2 te zetten (omdat je dan alleen de container hoeft te veranderen) dan kan ik het toch als MKV omzetten? Omdat de grootte van de files ook hetzelfde blijft. Dus dvd-grootte.

Edit: oud topic, maar https://www.makemkv.com/forum/viewtopic.php?t=5229 DVD is dus MPEG2 en blijft na omzetten met dit programma ook MPEG2 maar dan in een MKV container.

[ Voor 7% gewijzigd door dennis_rsb op 18-12-2018 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 21:10
Zolang je dat materiaal maar digitaal hebt opgeslagen zonder dat er corruptie optreed met de tijd maakt het formaat zelf niet zoveel uit.

Dat een mainstream videospeler binnen 20 jaar bepaalde formaten van vandaag niet meer ondersteund kan zijn maar ik geloof nooit dat je binnen 20 jaar bepaalde codecs niet meer kan afspelen of converteren. Net zoals ik vandaag nog alle codecs van 20 jaar geleden kan spelen.

En wat floppys betreft, paar jaar terug nog diskettes uitgelezen, backup van genomen en in een virtueel diskette station gemount zonder issues. Dat het op diskette stond was niet een issue op zich, echter was de kans wel enorm groot geworden dat de data corrupt was geraakt.
Uiteraard moet je dan wel nog ergens een lezer zien te vinden en die aan te praat te krijgen.

Als mediadrager kan je best 2 locaties uitkiezen die je nu ook gebruikt, een NAS bijvoorbeeld en een online storage (Onedrive, Google Drive, etc). Op die manier kom je er ook op tijd achter als er een van die mediadragers het om de een of andere reden laat afweten.

[ Voor 6% gewijzigd door sprankel op 18-12-2018 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
sprankel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:25:
Dat een mainstream videospeler binnen 20 jaar bepaalde formaten van vandaag niet meer ondersteund kan zijn maar ik geloof nooit dat je binnen 20 jaar bepaalde codecs niet meer kan afspelen of converteren. Net zoals ik vandaag nog alle codecs van 20 jaar geleden kan spelen.
Het probleem is dat je met alle codecs alle mainstream / officiele codecs bedoelt.

Ik heb nog wel een paar variaties van divx hier staan waar ik heel erg verbaasd van zou zijn als jij die kan afspelen.
Daarnaast hebben bedrijfjes als Pinnacle in het verleden ook wel eens eigen exotische vormen geintroduceerd etc.
Alleen bijna niemand kent die nu nog omdat die gewoon te weinig gebruikt waren en uitgestorven zijn...

Daarom zou ik ook afraden om voor mkv te gaan en te kiezen voor iets als h.264 of h.265 dat zijn "echte" standaarden die er over enkele decennia nog wel zijn. Terwijl dat van mkv nog maar de vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:35:
[...]

te kiezen voor iets als h.264 of h.265 dat zijn "echte" standaarden die er over enkele decennia nog wel zijn. Terwijl dat van mkv nog maar de vraag is.
mpeg2 was ook goed dacht je toch? (zolang het dus niet in een mkv container zit, maar wel in een mp4 container of als losse mpeg2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
mpeg2 = dvd kwaliteit, oftewel als dat je bron is en je re-encode die niet dan heb je de beste kwaliteit die er uit je bron te halen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:11:
[...]

MP4 is ook gewoon een container, net als MKV. Welke codecs het allemaal kan bevatten kan natuurlijk wel verschillen; ik weet zo niet uit m'n hoofd of je ook MPEG-2 in MP4 kunt proppen.
Gomez12 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:09:
[...]
Dat zal allemaal echt wel meevallen. Er blijven altijd wel tools beschikbaar om oude formaten om te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 18-12-2018 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Compizfox schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:04:
Dat zal allemaal echt wel meevallen. Er blijven altijd wel tools beschikbaar om oude formaten om te zetten.
Misschien moet je het simpel houden en een oude laptop op zolder leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Yucon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:12:
[...]

Misschien moet je het simpel houden en een oude laptop op zolder leggen.
En dan waaien er over 5 jaar wat dakpannen van je dak af en diezelfde nacht regent het in op je laptop en poef je backup is weg...

Dit is nu echt net het verschil van "het zou leuk zijn als het over decennia nog werkt" en "ik wil dat het over decennia nog werkt".
En uiteraard heb je nog de mogelijkheid van : "Ik ben over decennia als ik het wil gaan kijken best bereid om dagen/weken te gaan steken in het pogen aan de praat krijgen van de video's" dan hoef je niets op te slaan en zie je het dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De vraagstelling gaat dan wel over Futureproof videoformaat, maar geldt natuurlijk ook voor fotoformaat.

En die vraag stelde ik mezelf ook, al in 1993!
Ik liet destijds mijn analoge SLR opnames (diapositieven en negatieven) scannen door Kodak en opslaan op van die gouden PhotoCD's. Destijds werd een specifiek .PCD formaat gebruikt. Wat idd door de huidige bewerkingssoftware, zoals PhotoShop niet meer direct leesbaar is.
En met de introductie van de eerste digitale camera's, zo vanaf 2000, rees opnieuw de vraag; kun je het RAW formaat van de toenmalige camera's, zoveel jaar later nog gebruiken/lezen?
Ja, geen enkel probleem. De meest recente software leest nog steeds de RAW files van een Nikon D100. En de Minolta DiMAGE7 gebruikte TIFF formaat voor stilstaande beelden en AVI voor filmpjes. Beide formaten zijn 17 jaar later nog steeds bruikbaar.

Anno nu, 2018, zijn die gouden Kodak PhotoCD's nog steeds prima leesbaar. Kun je nagaan, die liggen nu al 25 jaar bij mij in de kast.
Een aantal jaar geleden heb ik het specifieke .PCD formaat wel omgezet naar TIFF. En TIFF is imho aardig toekomstbestendig.
zie dit topic: [Ervaringen] HQ conversie van PCD --> TIFF

Uiteraard staat al die data niet meer op hun oorspronkelijk media. Het is de afgelopen jaren al diverse keren gemigreerd van de ene harddisk naar de andere. Altijd met copy & verify acties als ik een machine migratie deed. Daarnaast bewaarde ik de originelen op archival DVD's en gouden storage CD's. Maar daar ben ik mee gestopt. Nu staat alles op interne schijven in mijn systeem (enkele TB's), + dagelijkse copy & verify backup naar een NAS (RAID-5) met 5 generaties voordat de oudste kopie overschreven wordt. En periodiek naar nog een stelletje offline schijven. (die zich elders bevinden)
Daarbovenop check ik een paar keer per jaar de toestand van de optische gegevensdragers. En die werken allemaal nog steeds.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ehtweak schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:17:
De vraagstelling gaat dan wel over Futureproof videoformaat, maar geldt natuurlijk ook voor fotoformaat.
Nou is het wel zo dat foto's en audio een stuk makkelijker op te slaan zijn zonder compressie. Dwz als je een foto of geluidsbestand ongecomprimeerd opslaat ben je een paar megabyte kwijt, maar met video ga je al snel de gigabytes in voor een paar minuten, als je hoge kwaliteit video hebt.

Iets als TIFF of BMP of PNG is dan inderdaad een heel goede optie omdat zelfs als je over 50 jaar geen software meer hebt die dat direct in kan lezen (wat onwaarschijnlijk is voor die formaten omdat ze zo basaal zijn), je er vrij makkelijk iets voor kunt (laten) maken.

Voor audio geldt dan hetzelfde alleen met gewoon standaard 16-bits PCM audio in AIFF of WAVE container.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 19-12-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
peschinl schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:28:
VHS spelers zijn ook nog steeds te koop, zelfs platenspelers dus ik ben niet zo bang voor dat er geen dvd branders meer zullen zijn eigenlijk. Zolang er DVD's bestaan zullen die apparaten waarschijnlijk aangeboden blijven worden.

Ik ben wel eens dat je die DVD's snel moet omzetten want DVD's zijn niet eeuwig houdbaar. Ik geloof dat ze ooit eens gezegd hebben 5 a 10 jaar. Al moet ik zeggen dat de DVD's die ik heb het nog steeds doen. NRG omzetten kan met zoveel programma's, ik gebruik betaalde software maar zal eens kijken naar een gratis versie.

1 opmerking, het branden naar een DVD kan al verlies van kwaliteit hebben opgeleverd. Een VHS van drie uur is ongeveer 14 GB denk ik en een DVD heeft niet die ruimte om te branden. Double layer wellicht wel maar weet niet of die gebruikt is toen ter tijd.

De bestanden van de VHS kunnen al gecomprimeerd zijn dus bij het branden naar de DVD (door Nero). Heb je de VHS beelden nog in je computer? Kan je die niet beter direct converteren ipv de DVD te rippen? Je kan ook eens kijken of je die VHS beelden opnieuw kan importeren (kwaliteit kan achteruit zijn gegaan dus even goed kijken).De originele beelden leveren ook opslagruimte op indien je die wilt bewaren uiteraard.

MKV, Avi, Mp4 etc ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat deze op een dag niet meer leesbaar zullen zijn. Ook voor de codes geldt hetzelfde. Indien het gaat om bestandsformaten en codecs zie ik geen issue dat dat in de toekomst niet meer leesbaar of converteerbaar zou zijn anders dan dat de file corrupt is.

H264 en H265 bieden compressie aan om bijvoorbeeld de bitrate zo laag mogelijk te houden en optimale videokwaliteit te behouden. Compressie dus. Bij 4K levert H265 substantieel voordeel op.

Maar die DVD beelden hebben een lage bitrate, stel je converteert naar mp4 waarom zou je dan H265 willen gebruiken? Levert dat substantieel verschil op? Playback met die codec kan voor veel computers niet werken nog (ligt aan programma, VLC zou geen probleem moeten zijn). H265 voor die DVD's is echt niet nodig mijns inziens.

Ik zeg H264 is voldoende voor nu. H265 kan later prima nog. Verder ik zou de originele beelden nooit wegdoen. Opslagruimte is een volatiel begrip en wordt steeds groter en groter. De capaciteit van disks en cloud groeit met de dag.

Zulke familiebeelden zouden mij te dierbaar zijn om zo ff te wissen, althans het origineel welke geen compressie heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door LucyLG op 09-01-2019 18:50 ]

Pagina: 1