Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Hoe converteer je Kodak PhotoCD (.PCD) files naar .TIFF in maximale resolutie, met zo goed mogelijk behoud van highlights?

bron: http://tedfelix.com/PhotoCD/PCDSoftware.html

8) Slechts interessant voor de die-hards die ooit hun analoge opnames (diapositief of negatief) hebben laten scannen door Kodak Photolab en deze tig jaar geleden hebben bewaard op van die gouden Kodak PhotoCD's.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Kodak_photo_cd_package.jpg/320px-Kodak_photo_cd_package.jpg

In oudere versies van Photoshop was het mogelijk om .PCD bestanden in te lezen. Echter de kwaliteit was niet je-van-het.
De meest recente versies van Photoshop hebben geen mogelijkheid meer om .PCD files te lezen.
Zelf had ik nog een oud laptopje met WinXP + PS CS3 om dit soort conversieslagen te doen. Handig is anders... :-(

Je hoeft geen software te kopen en/of licenties aan te schaffen om de hoge kwaliteit TIFF uit het originele PCD file te krijgen! Slechts een gemodificeerde PCDLIB32.DLL + IrfanView (zowel 32 alsmede de 64bits versie werken) zijn benodigd. En met IrfanView 64 Thumbnails is zelfs een batch conversieslag vlot uit te voeren.

Voorbereidingsprocedure:
  • Lokaliseer het Photocd.DLL bestand in de C:\Program Files\IrfanView\Plugins\Plugins32 directory.
  • Hernoem dit naar b.v. Photocd.DLL.ORG o.i.d.
  • Download vanaf hier: http://tedfelix.com/SupaSoft/pcdlib32p.zip het pcdlib32.zip bestand.
  • Unzip de pcdlib32.dll uit het zip file
  • Rename pcdlib32.dll naar Photocd.dll
  • Zet dit (hernoemde) Photocd.dll bestand in C:\Program Files\IrfanView\Plugins\Plugins32
  • En voila, IrfanView is nu voorzien van een aangepaste .PCD conversie plugin.
Procedure om highres TIFFs te produceren van PCD files, d.m.v. IrfanView:
  • Stel eerst IrfanView in om maximale resolutie PCD conversies uit te voeren (ook van toepassing als je batchconversie gebruikt!)
  • Kies bij [IrfanView]-[Options]-[Properties/Settings]-[JPG/PCD/GIF]-[Photo CD Loading Size]- voor -[16 Base (3072 x 2048 pixels - PhotoCD Plugin required]-[OK]
  • Start IrfanView 64 Thumbnails
  • Kies source directory, selecteer de PCD bestanden
  • Rechtermuisknop, Start batch dialog with selected files,
  • Kies als output format TIF. Bij [Options] en [Advanced] kun je nog zaken als DPI, en andere conversieparameters kiezen.
  • Kies de gewenste output directory.
  • En [Start Batch] om het conversieproces te starten.
Bij mij duurt het enkele seconden per .PCD bestand om deze om te zetten naar een 3072x2048 pixels, 300 DPI, 6.29MPixels, 18Mb groot .TIFF file.

Hier wat voorbeelden van diapositieven die >20 jaar geleden gescand zijn en destijds op PhotoCD zijn gearchiveerd:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4265/35762160816_16a689aec6_c.jpg
View from Aiguille du Midi. Direction of Punta Helbronner by Erik Haak, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4240/35633385302_3a02eaa304_c.jpg
View from Aiguille du Midi. France by Erik Haak, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4106/35688062525_080cf787dd_c.jpg
Flora151 by Erik Haak, on Flickr

En nog meer geconverteerd materiaal:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157655889789355

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Just asking... :?

Is dit überhaupt een onderwerp wat mensen interesseert? Of zet ik zo'n uitgebreid verhaal voor jan-met-de-korte-achternaam hier neer?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:43:
Just asking... :?

Is dit überhaupt een onderwerp wat mensen interesseert? Of zet ik zo'n uitgebreid verhaal voor jan-met-de-korte-achternaam hier neer?
Ik heb je een thumbs-up gegeven want ik waardeer de moeite die je er in hebt gestoken.

Ik vraag me echter wel af hoe groot de doelgroep hiervoor is. Ik denk dat er gewoon niet zoveel zijn met photoCD's. Voor mij persoonlijk geldt namelijk dat het van voor mijn tijd is.

Nogmaals, dat neemt niet weg dat je een handige tutorial geschreven hebt en iemand via google zal je vast dankbaar zijn.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
ohhh, nou word ik helemaal verlegen van die omhoog-duimpjes. :o

Ik had eigenlijk niet gedacht dat er zo weinig mensen zouden zijn met oud gedigitaliseerd materiaal, stammend uit de analoge tijd.
Het was ook idd bedoeld om te laten zien dat het EN goed mogelijk is, EN die gouden PhotoCDs een betrouwbaar archiveringsmedium bleken te zijn (in ieder geval de afgelopen 20 jaar), EN de conversieresultaten en het uiteindelijk beeld helemaal niet zo slecht zijn. :)

Kun je nagaan; de resolutie van deze oude beelden is nog hoger dan menig actueel beeldscherm! En iedereen al die jaren maar zeuren over resolutie e.d. :+
Terwijl als je deze oude beelden in hun originele resolutie zou posten, dan vindt zelfs een technologie forum als tweakers dat anno 2017 nog steeds niet fijn.
En deze beelden stammen al uit 1993! 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:57:
ohhh, nou word ik helemaal verlegen van die omhoog-duimpjes. :o

Ik had eigenlijk niet gedacht dat er zo weinig mensen zouden zijn met oud gedigitaliseerd materiaal, stammend uit de analoge tijd.
Het was ook idd bedoeld om te laten zien dat het EN goed mogelijk is, EN die gouden PhotoCDs een betrouwbaar archiveringsmedium bleken te zijn (in ieder geval de afgelopen 20 jaar), EN de conversieresultaten en het uiteindelijk beeld helemaal niet zo slecht zijn. :)

Kun je nagaan; de resolutie van deze oude beelden is nog hoger dan menig actueel beeldscherm! En iedereen al die jaren maar zeuren over resolutie e.d. :+
Terwijl als je deze oude beelden in hun originele resolutie zou posten, dan vindt zelfs een technologie forum als tweakers dat anno 2017 nog steeds niet fijn.
En deze beelden stammen al uit 1993! 8)
Analoge 35mm rolletjes hebben volgens ome Ken een resolutie van 87 megapixels (Fuji Velvia 50). Het is overigens niet dat het forum dat niet fijn vind maar gebruikers met een lijntje trager dan 1Gbit/s down vinden het niet zo leuk, laat staan mobiele gebruikers. Bovendien is het useless :+ Iedereen loopt dus te zeuren over resolutie omdat ze willen afdrukken en croppen.

Qua resolutie dus niet zo bijzonder interessant ;) Wel apart om te zien dat die photo cd's het nog steeds doen. Normaal gesproken houdt een CD het na een paar jaar wel voor gezien, tenzij je misschien hele dure hebt en heel goed opbergt. We kennen allemaal die verkleurde CD's met krassen wel toch? :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:59:
[...]

Wel apart om te zien dat die photo cd's het nog steeds doen. Normaal gesproken houdt een CD het na een paar jaar wel voor gezien, tenzij je misschien hele dure hebt en heel goed opbergt. We kennen allemaal die verkleurde CD's met krassen wel toch? :+
Verkleurde CD's met krassen? Nee, ik moet je teleurstellen... :)

De eerder genoemde scans stonden op die gouden Kodak PhotoCDs, die meegeleverd werden, als je je diapositieven/negatieven had ingeleverd bij Kodak. En dan kreeg je dat soort CD's retour.
Zoals toen beloofd, zouden die niet degenereren. En idd, dat doen ze nog steeds niet.
Ze hebben al 2 verhuizingen overleefd, zelfs enige jaren in een huis aan de Noordzeekust (zoute lucht) gelegen. En worden niet op een speciale manier bewaard o.i.d. Gewoon in het standaard CD doosje, in een boekenkast.

Later, vanaf begin 2000 en verder, maakte ik zelf (archief)kopietjes van al m'n NEFs (sinds de Nikon D100) en TIFFs (Minolta DiMAGE 7) op Kodak CD-R Ultima 80 (goudkleurig). Daar heb ik er enige honderden van. Ook dat is allemaal nog prima leesbaar. Nadat die Kodak's niet meer leverbaar waren, ben ik overgestapt op Archival Golds van Delkin. Ook die hebben de tand des tijds prima doorstaan. :Y
Kortom, toen kwaliteit nog bestond, goud nog goud was en je reclame nog enigszins kon geloven... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:04:
[...]

Verkleurde CD's met krassen? Nee, ik moet je teleurstellen... :)

De eerder genoemde scans stonden op die gouden Kodak PhotoCDs, die meegeleverd werden, als je je diapositieven/negatieven had ingeleverd bij Kodak. En dan kreeg je dat soort CD's retour.
Zoals toen beloofd, zouden die niet degenereren. En idd, dat doen ze nog steeds niet.
Ze hebben al 2 verhuizingen overleefd, zelfs enige jaren in een huis aan de Noordzeekust (zoute lucht) gelegen. En worden niet op een speciale manier bewaard o.i.d. Gewoon in het standaard CD doosje, in een boekenkast.

Later, vanaf begin 2000 en verder, maakte ik zelf (archief)kopietjes van al m'n NEFs (sinds de Nikon D100) en TIFFs (Minolta DiMAGE 7) op Kodak CD-R Ultima 80 (goudkleurig). Daar heb ik er enige honderden van. Ook dat is allemaal nog prima leesbaar. Nadat die Kodak's niet meer leverbaar waren, ben ik overgestapt op Archival Golds van Delkin. Ook die hebben de tand des tijds prima doorstaan. :Y
Kortom, toen kwaliteit nog bestond, goud nog goud was en je reclame nog enigszins kon geloven... :+
Dat is wat anders dan een spindle met 100 CD's en losse pakken slim cases. Die gouden CD's gaan inderdaad een stuk langer mee.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In het zeldzame geval dat we een PCD binnen krijgen gaat dat hier gewoon met imagemagick.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:09:
In het zeldzame geval dat we een PCD binnen krijgen gaat dat hier gewoon met imagemagick.
Ja en nee. ;)
Met de standaard versie van b.v. IrfanView en oudere versies van Photoshop kon je ze ook inlezen/converteren. Maar met wat beperkingen.
Vandaar mijn uitzoekerij.
bron: http://tedfelix.com/PhotoCD/PCDSoftware.html

Het ging vooral om het Lost Highlights Problem:
http://tedfelix.com/PhotoCD/PCDLostHighlights.html

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1