Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk Advies: Betere dekking in/achter het huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• japzilla
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-02-2024
Mijn vraag

Mijn broer vroeg mij voor advies om een betere dekking te krijgen qua Wifi in zijn huis. De situatie is als volgt: Nieuwbouw huisje van een paar jaar oud, maar wel flink geïsoleerd. Maakt op het moment alleen gebruik van een standaard Router/Modem van Ziggo (Techicolo TC7210 (Z)) in de meterkast voorin het huis en een Switch voor het aansluiten van de TV/ZiggoBox in de Woonkamer achterin het huis. Dit is allemaal op de begane grond, boven heeft hij op het moment niks staan behalve dan een Game PC aangesloten op Router via Kabel, er is nog een mogelijkheid via kabel naar de slaapkamer achterin het huis(1e verdieping) alleen heeft hij nu geen plek meer op de Router deze heeft maar 3 poorten (Telefoon, Game PC en Switch). Nu heeft hij last van dat er slecht bereik is achterin het huis en zeker op de 1e verdieping in de slaapkamer achterin het huis, nu is dit logisch want dit is de kamer die fysiek het verste weg is van de router/modem. Ik heb een plaatje gemaakt van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pfLkVM2/Huis.png
Kleine uitleg: Grote open vak in de vorm van de L is de woonkamer/Keuken. In het midden de gang, Tussen de meterkast en de woonkamer zit de trap/WC.

Schematische tekening van huidige netwerk situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/brjw54n/Schema.png

Nu wil ik hem wel wat adviseren maar het liefst dan wel direct goed, hij vroeg of het van de Wehkamp kon want daar had hij nog een bon van liggen maar dat absoluut geen pré, ik wil hem namelijk gewoon een goede oplossing geven. Ik ben zelf wel bekend met basis netwerken, maar absoluut geen held hiermee, dus vandaar mijn roep om hulp hier. Ik wil namelijk zelf wel wat beter worden in het netwerken etc.

Hij dacht zelf over iets als een Repeater, maar ik dacht dat niet echt helpt als je door muren heen het bereik wilt verbeteren. Dus ik dacht zelf een extra AP in plaats van die switch achter de tv? Maar ik heb dus geen idee waar ik dan naar moet kijken en of het standaard Ziggo spul hiervoor geschikt is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Techicolo TC7210 (Z)
- Random Switch

Alvast bedankt voor alle hulp, hopelijk kan ik nu wat leren en een ander ermee verder helpen!

[ Voor 11% gewijzigd door japzilla op 17-12-2018 17:02 . Reden: Aanvullende informatie ]

Beste antwoord (via japzilla op 01-01-2019 22:25)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem qua dekking is helder, in een nieuwbouwwoning gaat er zo goed als geen signaal door geisoleerde, gewapende betonvloeren. Vaak is er ook sprake van HR++ glas waardoor signaal ook niet buitenom (via de ramen) kan gaan. Dat betekent dat het enige pad voor het signaal is door het trapgat. Vervolgens moet het boven ook door alle binnenmuren heen (waarbij sommige tegels net zo erg kunnen zijn als gewapend beton - zit er toevallig een badkamer tussen?). Het is ook niet verwonderlijk dat je met een enkele AP geen goede dekking hebt in een nieuwbouwwoning met meerdere verdiepingen.

Dan de vraag wat het beste werkt. Daar moet je eigenlijk een site survey voor uitvoeren om te meten wat er met signaal gebeurt en waar je grootste uitdagingen liggen. Toch klinkt dit helder genoeg om al wat te kunnen roepen. Linksom of rechtsom moet er boven een AP bij komen. Geheel terecht dat een repeater geen goede optie is - slecht signaal repeaten leidt tot minimaal even slechte resultaten. Idealiter wil je twee AP's zo ver mogelijk bij elkaar (qua signaal) uit de buurt, dus beide zo ver mogelijk weg van het trapgat. Maar ueberhaupt iets boven is al vooruitgang.

Ik denk dat je als eerste een duidelijke keuze in scope/budget moet maken. Aankomen met iets als een UniFi-systeem is zeker een goede oplossing, maar wel eentje die wat kost als je het goed wilt doen (je moet dan ook voor beneden een AP bijkopen, want alle AP's moeten in het systeem zitten om toegevoegde waarde te leveren).

Opties wmb:

1) Beneden laten zoals het is, bedrade AP (evt eentje met ingebouwde switch als je qua UTP-poorten niet uitkomt) bijkopen voor boven en aansluiten waar draad voorhanden is.
2) AP op betere plek boven realiseren.
2a door UTP te trekken naar kamer in kwestie (is er misschien al een loze leiding vanuit meterkast?)
2b via een alternatief zoals PLC (over stroomnet) of MoCA (over coax/TV-kabel)
3) Beneden ook aanpakken, AP bij TV plaatsen, waardoor een AP boven op huidige bedrade locatie alsnog optimaal wordt.

Alleen bij optie 3 is UniFi een zinnige keuze. Je hebt het dan over minimaal 2x een UAP AC Lite (EUR 75/stuk, EUR 150 totaal).

Optie 1 is zonder meer het goedkoopste, al moet je niet voor een dubbeltje op eerste rij willen zitten. KPN's "WiFi Versterker" is de goedkoopste goede optie (EUR 50), maar gezien we het hier over een Ziggo-aansluiting hebben is Ziggo's WifiBooster via een Internetkabel (lees: TP-Link Archer C7 met AP-only firmware) allicht handiger en maar een paar EUR duurder, EUR 60.

Optie 2a is gelijk aan optie 1 qua kosten, plus wat nodig is om UTP naar achteren te krijgen.
Optie 2b kost meer. Goedkoopste is een optie met WiFi in PLC geintegreerd, zoals Ziggo's WifiBooster via een Stopcontact (EUR 100 - en ja er zijn goedkopere, maar nee, die zijn qua specs op het powerline stuk bagger en niet aan te raden, en een vergelijkbare met die van Ziggo kost al gauw EUR 130 (TP-Link 1200Mbps ding)). Let wel dat je geen enkele garantie hebt voor of de verbinding over het stroomnet werkt en zo ja hoe performant en stabiel het is. Gemiddeld kun je uitgaan van ~50Mbps netto, maar er is geen benedengrens :o

Oftewel, EUR 60 voor optie 1, EUR 60+? voor optie 2A, EUR 100 voor optie 2B en EUR 150 voor optie C. Die overigens geen van allen bij de Wehkamp te bestellen zijn ik ga m'n lingerie toch ook niet bij Alternate.nl bestellen 8)7. Ziggo doet soms acties waarbij ze WifiBoosters gratis weggeven bij WiFi-problemen. Dat zou prijs van de opties 1 en 2 wat verlagen - maar of en zo ja onder welke voorwaardes dat kan verschilt nogal eens, dat zal Ziggo zelf moeten aangeven.

Verder heb je in alle gevallen behalve 3 nog de uitdaging de losse AP goed geconfigureerd te krijgen om roamen in huis tussen de AP's goed werkend te krijgen. Zie daarvoor advies van Cpt.Morgan hierboven :)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Kun je een schema tekenen van de netwerkopstelling? Het is nu niet duidelijk of de aansluiting op de eerste verdieping op de Technicolor modem is of de router in de huiskamer.

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 08:01
EricJH schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:50:
Kun je een schema tekenen van de netwerkopstelling? Het is nu niet duidelijk of de aansluiting op de eerste verdieping op de Technicolor modem is of de router in de huiskamer.
Technicor zal het modem van ziggo zijn.
japzilla schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:43:

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Techicolo TC7210 (Z)
- Random Switch

Alvast bedankt voor alle hulp, hopelijk kan ik nu wat leren en een ander ermee verder helpen!
Wat je zou kunnen doen is waar de GamePC nu staat een switch te plaatsen en een accesspoint. Dan zal het bereik wat beter zijn. Het is wel aan te raden om WiFi goed uit te testen. APs die ik gebruik zijn vaak unifi AC-Lite of Pro versie. Hiervoor heb je wel een controller nodig. zou je op de GamePC kunnen draaien.

Edit 1:
AP's hebben wel POE voeding. Dit kan doormiddel van een POE switch of de meegeleverde poe adapter.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronker op 17-12-2018 16:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• japzilla
Ronker schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:57:

Wat je zou kunnen doen is waar de GamePC nu staat een switch te plaatsen en een accesspoint. Dan zal het bereik wat beter zijn. Het is wel aan te raden om WiFi goed uit te testen. APs die ik gebruik zijn vaak unifi AC-Lite of Pro versie. Hiervoor heb je wel een controller nodig. zou je op de GamePC kunnen draaien.

Edit 1:
AP's hebben wel POE voeding. Dit kan doormiddel van een POE switch of de meegeleverde poe adapter.
Bedankt voor de tip, alleen dan staat de AP weer voorin het huis, dit kon jij echter ook niet weten want ik had de locatie van de Game PC niet genoemd 8)7. Zou een accespoint aansluiten op de switch bij de tv werken? deze is wel meer achterin het huis, alleen het probleem is dat het signaal door een betonvloer heen moet voor de 1e verdieping.

Qua oplossing zat ik zelf ook al naar unifi te kijken, alleen die software apart op een PC draaien lijkt me niet zo, ik wil het liefst zo simpel mogelijke oplossing (Lees: 'Dummy proof'). Is er niet een goede AP waar je gewoon eenmalig mee kan verbinden, instellen en dat het daarna gewoon op zichzelf draait?

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

japzilla schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:10:
[...]

Bedankt voor de tip, alleen dan staat de AP weer voorin het huis, dit kon jij echter ook niet weten want ik had de locatie van de Game PC niet genoemd 8)7. Zou een accespoint aansluiten op de switch bij de tv werken? deze is wel meer achterin het huis, alleen het probleem is dat het signaal door een betonvloer heen moet voor de 1e verdieping.

Qua oplossing zat ik zelf ook al naar unifi te kijken, alleen die software apart op een PC draaien lijkt me niet zo, ik wil het liefst zo simpel mogelijke oplossing (Lees: 'Dummy proof'). Is er niet een goede AP waar je gewoon eenmalig mee kan verbinden, instellen en dat het daarna gewoon op zichzelf draait?
UniFi controller kun je installeren, instellen en dan hoef je de controller niet te gebruiken. Heb zelf 2x een UniFi Lite in huis en het heeft niet heel veel kennis nodig.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
Mis ik dan een aansluitingen op de Technicolor? Die heeft toch 4 LAN poorten?
Welke telefoon is er op een LAN poort aangesloten? Modem heeft twee aparte aansluitingen voor telefoon, onafhankelijk van de LAN poorten. Ik tel in principe slechts 2 bezette LAN poorten, en dus 2 over.

[ Voor 57% gewijzigd door Masimo op 17-12-2018 19:36 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Het lijkt me duidelijk dat je er 2 bekabelde Access Points (AP) bij moet plaatsen (een op de begane grond, bij de TV en een op de 1e verdieping bij de Game PC). Dat zal je WiFi dekking enorm verbeteren door het hele huis. Als je ergens UTP connecties tekort komt, moet je er een switch tussen plaatsen als je een AP wilt aansluiten, of in plaats van een dedicated AP een router als AP neerzetten, die fungeert dan als een switch en AP in één.

Welk merk AP of router als AP je koopt maakt niet zoveel uit. Handig kan zijn om te zorgen dat, als je een router als AP koopt, deze in ieder geval een Gigabit switch aan boord heeft. Daarnaast zou ik zorgen dat er goed geroamd (naadloos overstappen) kan worden tussen alle APs (inclusief modemrouter) door te zorgen dat de volgende instellingen allemaal gelijk staan:

- SSID
- wachtwoord
- encryptiemethode
- authenticatiemethode

Handige links:
Een router als AP gebruiken: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Access points: categorie: Access points
Gigabit routers: categorie: Modems en routers

[ Voor 68% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-12-2018 23:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem qua dekking is helder, in een nieuwbouwwoning gaat er zo goed als geen signaal door geisoleerde, gewapende betonvloeren. Vaak is er ook sprake van HR++ glas waardoor signaal ook niet buitenom (via de ramen) kan gaan. Dat betekent dat het enige pad voor het signaal is door het trapgat. Vervolgens moet het boven ook door alle binnenmuren heen (waarbij sommige tegels net zo erg kunnen zijn als gewapend beton - zit er toevallig een badkamer tussen?). Het is ook niet verwonderlijk dat je met een enkele AP geen goede dekking hebt in een nieuwbouwwoning met meerdere verdiepingen.

Dan de vraag wat het beste werkt. Daar moet je eigenlijk een site survey voor uitvoeren om te meten wat er met signaal gebeurt en waar je grootste uitdagingen liggen. Toch klinkt dit helder genoeg om al wat te kunnen roepen. Linksom of rechtsom moet er boven een AP bij komen. Geheel terecht dat een repeater geen goede optie is - slecht signaal repeaten leidt tot minimaal even slechte resultaten. Idealiter wil je twee AP's zo ver mogelijk bij elkaar (qua signaal) uit de buurt, dus beide zo ver mogelijk weg van het trapgat. Maar ueberhaupt iets boven is al vooruitgang.

Ik denk dat je als eerste een duidelijke keuze in scope/budget moet maken. Aankomen met iets als een UniFi-systeem is zeker een goede oplossing, maar wel eentje die wat kost als je het goed wilt doen (je moet dan ook voor beneden een AP bijkopen, want alle AP's moeten in het systeem zitten om toegevoegde waarde te leveren).

Opties wmb:

1) Beneden laten zoals het is, bedrade AP (evt eentje met ingebouwde switch als je qua UTP-poorten niet uitkomt) bijkopen voor boven en aansluiten waar draad voorhanden is.
2) AP op betere plek boven realiseren.
2a door UTP te trekken naar kamer in kwestie (is er misschien al een loze leiding vanuit meterkast?)
2b via een alternatief zoals PLC (over stroomnet) of MoCA (over coax/TV-kabel)
3) Beneden ook aanpakken, AP bij TV plaatsen, waardoor een AP boven op huidige bedrade locatie alsnog optimaal wordt.

Alleen bij optie 3 is UniFi een zinnige keuze. Je hebt het dan over minimaal 2x een UAP AC Lite (EUR 75/stuk, EUR 150 totaal).

Optie 1 is zonder meer het goedkoopste, al moet je niet voor een dubbeltje op eerste rij willen zitten. KPN's "WiFi Versterker" is de goedkoopste goede optie (EUR 50), maar gezien we het hier over een Ziggo-aansluiting hebben is Ziggo's WifiBooster via een Internetkabel (lees: TP-Link Archer C7 met AP-only firmware) allicht handiger en maar een paar EUR duurder, EUR 60.

Optie 2a is gelijk aan optie 1 qua kosten, plus wat nodig is om UTP naar achteren te krijgen.
Optie 2b kost meer. Goedkoopste is een optie met WiFi in PLC geintegreerd, zoals Ziggo's WifiBooster via een Stopcontact (EUR 100 - en ja er zijn goedkopere, maar nee, die zijn qua specs op het powerline stuk bagger en niet aan te raden, en een vergelijkbare met die van Ziggo kost al gauw EUR 130 (TP-Link 1200Mbps ding)). Let wel dat je geen enkele garantie hebt voor of de verbinding over het stroomnet werkt en zo ja hoe performant en stabiel het is. Gemiddeld kun je uitgaan van ~50Mbps netto, maar er is geen benedengrens :o

Oftewel, EUR 60 voor optie 1, EUR 60+? voor optie 2A, EUR 100 voor optie 2B en EUR 150 voor optie C. Die overigens geen van allen bij de Wehkamp te bestellen zijn ik ga m'n lingerie toch ook niet bij Alternate.nl bestellen 8)7. Ziggo doet soms acties waarbij ze WifiBoosters gratis weggeven bij WiFi-problemen. Dat zou prijs van de opties 1 en 2 wat verlagen - maar of en zo ja onder welke voorwaardes dat kan verschilt nogal eens, dat zal Ziggo zelf moeten aangeven.

Verder heb je in alle gevallen behalve 3 nog de uitdaging de losse AP goed geconfigureerd te krijgen om roamen in huis tussen de AP's goed werkend te krijgen. Zie daarvoor advies van Cpt.Morgan hierboven :)

Oslik blyat! Oslik!

• japzilla
Even stilte van mijn kant want ik was met vakantie! Echter allemaal bedankt voor de reactie's ik ga morgen even bij hem langs om te kijken wat hij dan ook ziet zitten en dan gaat het vast allemaal lukken!
Pagina: 1