Kleine PC (Thuiswerk/office/foto/download etc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• avorei
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-01 09:51
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Alle voorkomende pc taken m.u.v. gamen. Vooral thuiswerk, Office en Internet, Downloads, Muziek, film en foto.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik denk aan systeemprijs van zo'n € 750,00

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Aan systeem worden regelmatig externe HDD's gekoppeld. Voldoende USB 3.0 poorten zijn daarom wel prettig omdat je er al twee kwijt bent door toetsenbord en muis. Verder in alle randapparatuur voorzien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik zie graag snelle primaire ssd van het type nvme (M2). De secundaire wat grotere schrijf mag een sata-ssd zijn. Natuurlijk voldoende RAM, 8GB is de basis maar de voorkeur ligt bij 16.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik wil graag een kleine behuizing. Denk aan NUC of vergelijkbaar van Shuttle, Gigabyte, Zotac of Asrock Mini. Maakt verder niet uit. Systeem mag zowel Intel Core als AMD Ryzen gebaseerd zijn maar ik denk dat je bij kleinere behuizingen sneller bij Intel uitkomt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Geen bijzonderheden, wellicht is het prettig als systeem naast LAN ook standaard als WiFi heeft als is het geen vereiste.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Vroeger bouwde ik al mijn pc's zelf van kop tot staat met alle kennis van toen. Maar vrouw en kinderen (ze zeggen dat je er veel voor terug krijgt >:) ) heeft mijn kennis en tijd wel beetje aangetast. Dus waarom niet de community raadplegen zodat je het beste uit het gestelde budget kan halen. Overigens zou ik nu gaan voor assemblage. Zeker met die kleine bijna laptop achtige hardware van nu. Dus wellicht alles via één zaak? Hoe dan ook ik ben erg benieuwd naar jullie input.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:38
Wat ga je met foto en film doen, alleen bekijken/lichte bewerking of ook intensief bewerken?

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:12
en wat heb je zelf al onderzocht hiervoor?
ik zie nergens iets waar jij zelf al iets hebt opgezocht/onderzoek naar hebt gedaan

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• avorei
Uszka schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:41:
Wat ga je met foto en film doen, alleen bekijken/lichte bewerking of ook intensief bewerken?
Het mag niet eens fotobewerking heten. Voornamelijk beheer van collectie waar hooguit eens een kleine standaardfiltertje wordt toegepast.

• avorei
energydrank schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:48:
en wat heb je zelf al onderzocht hiervoor?
ik zie nergens iets waar jij zelf al iets hebt opgezocht/onderzoek naar hebt gedaan
Er zijn veel sites waar je (vaak intel nuc's) kan samenstellen maar ik heb het idee dat de keuzevrijheid daar erg beperkt is dan wel sprake van verouderde hardware. Om die reden zelf geen opzetje gemaakt. Daarnaast ben ik niet genoeg meer op de hoogte van de juiste formfactors en welke type geheugen het beste past.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-02 15:35
Heb je ook zelf een idee? Ik zie zover alleen maar eisen en wensen en een paar grove ideeën. Niet om bot te doen ofzo hoor, maar iets van een voorzetje in de vorm van een wenslijstje helpt.

Het enige zinnige wat ik zover kan zeggen is dat een nvme ssd in een 750 euro systeem niet budget vriendelijk is.
Voor zo'n beetje hetzelfde geld als een 250GB 970 Evo en een 500GB 860 Evo heb je ook een 1 TB 860 Evo. Dan heb je 250GB extra storage en een nihil snelheidsverschil, aangezien dit systeem geen enkele storage heavy taak gaat uitvoeren. Het wordt algemeen best wel een lichtgewicht systeem.

Dat de getalletjes hoger zijn bij nvme ssd wil niet zeggen dat je er iets van merkt. Daarvoor moet een sata600 ssd eerst de bottleneck zijn in je systeem. Bij dit systeem is de algemene latency van de software die gebruikt wordt nog eerder de bottleneck dan de ssd

[ Voor 70% gewijzigd door youridv1 op 17-12-2018 13:36 ]

• Zim
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-01 14:49

Zim

avorei schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:16:
[...]

Er zijn veel sites waar je (vaak intel nuc's) kan samenstellen maar ik heb het idee dat de keuzevrijheid daar erg beperkt is dan wel sprake van verouderde hardware. Om die reden zelf geen opzetje gemaakt. Daarnaast ben ik niet genoeg meer op de hoogte van de juiste formfactors en welke type geheugen het beste past.
Als ik het zo lees kom je of uit bij een NUC of bij een budget pc die je zo uit de BBG kan halen.

Intel brengt regelmatig nieuwe NUC's uit, waarbij in ieder geval de processor naar de nieuwere generatie wordt getild. Daar is dus geen sprake van verouderde hardware. Wifi zit er ook op. Beperkte keuzevrijheid en beperkt aantal poorten heb je wel, maar dat is logisch met zo'n klein kastje. Ik kan ook moeilijk oordelen hoe goed je op de hoogte bent: Je weet (blijkbaar) niet dat Intel regelmatig nieuwe NUC's uitbrengt, maar hebt wel ergens een idee gekregen dat ze verouderde hardware bevatten.

Budget pc uit de BBG is dan een prima keuze. Maar laat die nvme eruit, dat is echt nutteloos. Pak dan gewoon een sata-ssd.

Tot slot de tip je toch gewoon in te lezen. Dat je er al een tijdje uit bent, is geen excuus. Een BBG lezen is zo gedaan en daar staat al veel info in, waardoor je zelf al iets van een schot voor de boeg kan doen. Dat nalaten wordt niet zo gewaardeerd. Hulde aan de tweakers die dan toch moeite doen je te helpen.

• avorei
Dank allen voor de feedback. De nvme-ssd is een soort van overkill in een systeem als dit en druk te veel op de prijs voor wat het biedt. Duidelijk! Dan is een standaard NUC of barebone config op basis van de 8e generatie core denk ik het beste met gewoon sata-ssd's. Topic kan wat mij betreft op slot
Pagina: 1