Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schuindak isoleren.

Pagina: 1
Acties:

• MO1234
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:20
Momenteel is ons dak maar minimaal geisoleerd. Alleen laagje pur 3,5 cm van 1982.
Graag zou ik dit extra willen isoleren tegen minimale kosten. Idee is om de oude isolatie aan de buitenkant te laten zitten en glas wol tegen de binnenkant te plaatsen.

Zie situatie schets hieronder

Echter.. isoleren aan twee kanten is niet ideaal ivm condensatie bij het hout..(neem ik aan).
Toch probeer ik te zoeken naar het minst kwalijke alternatief.. of wel met wat zou ik het minst risico lopen mbt vocht opsluiting:

- Glaswol met aan binnenzijde dampdichte folie?

- Glaswol met aan binnenzijde dampdichte folie, echter op verschillende plaatsen gaten boren dwars door
pur, hout en schrootjes? (ventileren)

- Glaswol met aan binnenzijde dampregulerende folie?

- Glaswol met geen folie?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:09
De buitenkant moet altijd dampopen zijn en dat is het met pur niet. Isoleren op de manier die jij wilt zal altijd vocht geven tussen de lagen.
Als je de binnenkant 100 procent dampdicht kan krijgen kan het wel maar dat kan alleen in theorie.

De enige manier om het goed te doen is om tussen het glaswol en je dakbeschot te ventileren of de pur te verwijderen, zodat het vocht naar buiten kan. Het boren van gaten zal ook wel goed gaan, maar dan moet je er heel wat boren en daarna de buitenkant weer voorzien van dampopen folie en nieuwe panlatten.

Wat je ook kan doen is harde isolatieplaten gebruiken en dan de zolder af en toe goed luchten en warmhouder in de winter.

Fable wijzigde deze reactie 14-12-2018 23:48 (10%)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:59

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Je kan ook de ruimte tussen het dakbeschot en je pannen laten isoleren. Je krijgt dan 7 tot 10cm extra isolatie.

Heb ik ook gedaan thuis omdat aan de binnenkant isoleren geen optie was bij ons

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-10 23:25

marcel87

editmaster

mkleinman schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:14:
Je kan ook de ruimte tussen het dakbeschot en je pannen laten isoleren. Je krijgt dan 7 tot 10cm extra isolatie.
Is dit dan het volschuimen tussen dakpak en dakbeschot? krijg je je pannen überhaupt nog los, stel er is 1 kapot? :P
En hoe zit dat met koudebruggen omdat je allerlei overgangen volschuimd en ook geen gelijke laag aanbrengt?

Ik heb daar namelijk ook wel eens naar gekeken, maar eigenlijk is dit vind ik persoonlijk een meuk-oplossing als het ook is wat ik denk dat je bedoeld. Als je narigheid hebt of je moet iets op/bij het dak heb je al een probleem.

Het is misschien dan ook de vraag wat is de kwaliteit van de buitenkant van het dakbeschot van TS. Want minimale kosten nu, wil niet zeggen dat dat probleemvrij is op termijn en dus goedkoop.

V&A T.net || V&A Marktplaats

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik heb ook dezelfde opbouw in mijn huis uit 1986.

Ik heb het gewoon gedaan, 2e keus pirplaten (en styrodur, toen de pirplaten op waren) tegen het dak aan.
En overal dichtgetaped en ook nog eens voorzien van dampdichte folie aan de binnenzijde (tussen gipsplaat en pir/styrodur platen

Geen moment spijt van gehad.
Zolang je niet douched op zolder, zal het wel meevallen met condens wat opgesloten wordt.
Ik heb wel WTW ventilatie die verse lucht uitblaast op zolder (die daardoor ietsjes kouder is dan de rest vh huis in de winter)
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-12-2018 09:34 (7%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Ozzi
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10-10 12:42
Je zou geen dampdichte folie moeten gebruiken, maar een zogeheten klimaatfolie. Deze laat het vocht in de winter buiten je constructie en in de zomer eruit.

Ik heb bij mijzelf trouwens resolplaten (dampopen) en isover xtrasafe folie gebruikt

Ozzi wijzigde deze reactie 15-12-2018 09:48 (22%)

geen

• MzKzM73
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:20
Hier dezelfde situatie en ik heb mijn zolder net zoals in de afbeelding gedaan, tot nu toe geen spijt van gehad.
6cm IKO enertherm en isover klimaatfolie met tengels en gipsplaat. Kwam net mooi uit bij de gordingen daarmee.

• TheSaint77
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23-05 22:40
Ik heb onlangs geïsoleerd met PIR platen, beide zijden met aluminium bedekt. 130mm. Afstand gehouden tot het dakbeschot met wat latjes. En het dakbeschot doorboord op willekeurige plaatsen.kieren en naden afgedicht met PUR en aluminium tape. Alles klempas erin. Perfect.

Het dakbeschot is van spaanplaat (1977) dus daar wil je geen vocht in. Condens heb je al snel dus vandaar de gaten en de afstand gehouden..

• tattooboy1985
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14-10 21:03
let op voor verstikking van je isolatie ivm je douwpunt .

ventitlatie verplicht aanbrengen en tevens een goede dampdoorlatende folie

beste zou zijn pannen eraf isolatie tussen panlatten verwijderen , en van binnen dampdoorlatende folie , met een pir isolatie van 80 mm dik dan zit je aan de gemiddelde rc van 6,0

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:59
Pannen, latten en tengels verwijderen en kant en klaar pakket van dikke isolatie met panlatten aan laten brengen en pannen terugleggen. Dak wordt hoger dan je buren dus let op dat de overgangen naar de buren nieuwe pannen worden om het hoogteverschil waterdicht te overbruggen (gevelpan).
Binnenzijde door pur dampdicht, buitenzijde damp-open. Geen ophopend vocht in constructie en ventilatie van je oorspronkelijke dakbeschot omdat die gewoon in je kamer eindigd.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:57
tattooboy1985 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:39:
een pir isolatie van 80 mm dik dan zit je aan de gemiddelde rc van 6,0
Dat is iets wat ruim ;) met 80mm kom je uit op ongeveer 3,5 m2K/W

Ik zou een zwak ventilerende spouw maken en op de manier zoals @TheSaint77 zegt, kan dat prima.
(deze bestaande dakconstructies zijn zelde dampdicht overegens) Klimaat folies ben ik (nog) niet gek op, er is erg weinig bekent over de werking en het lijkt een beetje te mooi om waar te zijn.
Ik denk dat dat een ding wordt voor op de bouwbeurs in 2019 om onder het genot van een drankje eens uitgebreid te bespreken :+

Ga je buiten aan de gang, gooi er dan gewoon een pir plaat op van voldoende dikte zoals @A4-tje zegt

• MO1234
Bedankt allen voor de reacties!

Kleine aantekening; het gaat niet om een zolder maar om een woonkamer van 5,20m hoog.
Huis is vrijstaand en heeft een schilddak tot aan de beneden verdieping veel dak oppervlakte en daardoor warmte verlies.

@A4-tje Dat is inderdaad de beste oplossing echter ook aanzienlijk duurder.(en ben toch NL-er)

@TheSaint77 Waarschijnlijk ga ik voor deze oplossing echter met een variant in glaswol platen.

@twain4me vermoed ook dat deze niet compleet dicht is, wat in dit geval goed uitkomt..

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 22:02

bonzz.netninja

business analist

TheSaint77 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:34:
Ik heb onlangs geïsoleerd met PIR platen, beide zijden met aluminium bedekt. 130mm. Afstand gehouden tot het dakbeschot met wat latjes. En het dakbeschot doorboord op willekeurige plaatsen.kieren en naden afgedicht met PUR en aluminium tape. Alles klempas erin. Perfect.

Het dakbeschot is van spaanplaat (1977) dus daar wil je geen vocht in. Condens heb je al snel dus vandaar de gaten en de afstand gehouden..
Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik de stappenplannen lees over isolatie van schuine dakbeschotten zeggen ze juist dat je het extra tochdicht moet maken met eerst nog een aantal triplex platen er tegen aan. Hoe zit dat dan met je gaten?

En had jij een onderdak of niet?

https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/
https://www.gamma.nl/klus...nplan/schuin-dak-isoleren

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite | | Omloop de Snor 2019

• MO1234
bonzz.netninja schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:53:
[...]

Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik de stappenplannen lees over isolatie van schuine dakbeschotten zeggen ze juist dat je het extra tochdicht moet maken met eerst nog een aantal triplex platen er tegen aan. Hoe zit dat dan met je gaten?

En had jij een onderdak of niet?

https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/
https://www.gamma.nl/klus...nplan/schuin-dak-isoleren
Klopt ik heb een onderdak, echter in tegenstelling tot de voorbeelden zit er bij mij aan de buitenzijde al een pur laag van 3,5 cm. Dit zou betekenen dat het vocht geen uitweg heeft naar buiten. In de voorbeelden zou het vocht door het hout naar buiten kunnen.

• mkleinman

mkleinman

marcel87 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:24:
[...]

Is dit dan het volschuimen tussen dakpak en dakbeschot? krijg je je pannen überhaupt nog los, stel er is 1 kapot? :P
En hoe zit dat met koudebruggen omdat je allerlei overgangen volschuimd en ook geen gelijke laag aanbrengt?

Ik heb daar namelijk ook wel eens naar gekeken, maar eigenlijk is dit vind ik persoonlijk een meuk-oplossing als het ook is wat ik denk dat je bedoeld. Als je narigheid hebt of je moet iets op/bij het dak heb je al een probleem.

Het is misschien dan ook de vraag wat is de kwaliteit van de buitenkant van het dakbeschot van TS. Want minimale kosten nu, wil niet zeggen dat dat probleemvrij is op termijn en dus goedkoop.
Hoezo meuk oplossing? Er wordt een mengsel gebruikt van EPS thermoparels samen met een latexlijm. Je krijgt dus een harde plaat die perfect aansluit aan de onderkant van je dakpannen. Je dakpannen kunnen nog gewoon los en zijn ook nog steeds te vervangen als ze kapot zijn.

Als je alleen zonnepanelen wilt later heb je wel een probleem omdat je dan bijna niet meer achter je panlatten komt.

Foto's: http://www.familie-kleinman.nl/energie/fotos-isolatie-dak/

Ik had geen optie meer om aan de binnenkant te isoleren. Dan had ik mijn gehele bovenverdieping weer moeten afbreken die ik net een paar jaar daarvoor klaar had.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

vso

raap voor zijn recht

MO1234 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:21:
[...]

Klopt ik heb een onderdak, echter in tegenstelling tot de voorbeelden zit er bij mij aan de buitenzijde al een pur laag van 3,5 cm. Dit zou betekenen dat het vocht geen uitweg heeft naar buiten. In de voorbeelden zou het vocht door het hout naar buiten kunnen.
van binnen naar buiten gips --> dampremmend ---> (glaswol) isolatie --> damp open --> "lucht" --> spaanplaat --> pur(meuk?) isolatie --> dakpannen.

De bedoeling is dat je vocht van buiten naar binnen "geremd" word, en het vocht gemakkelijk gemaakt word om aan de buiten zijde te "ontluchten c.q ventileren naar de buitenlucht.
Alleen je wilt eigenlijk niet dat je vocht van binnen ophoop en dus je afwerking nat word .. vandaar dat je dampdicht wilt vermijden..

Tja als je op de euro's gaat kijken dan lijken sommige opties erg duur, maar vergeet niet dat je ook lang in de troep kan zitten, en tja ik zou als ik het opnieuw zou doen kiezen voor een eps/xps materiaal met tong en groep en kant en klaar met gips. misschien opdikken met extra eps. Inmiddels merk ik financieel in het maandbedrag de keuze van dikkere isolatie. (ipv 10cm maar voor 16cm gekozen)

ik koos dus voor glaswol, ik ben ruim 2 maanden bezig geweest .. en nog bezig met het afwerken enzv.. en dat is iets waar de meerprijs dan zijn waarde laat zien..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:59
mkleinman schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:41:
[...]

Hoezo meuk oplossing? Er wordt een mengsel gebruikt van EPS thermoparels samen met een latexlijm. Je krijgt dus een harde plaat die perfect aansluit aan de onderkant van je dakpannen. Je dakpannen kunnen nog gewoon los en zijn ook nog steeds te vervangen als ze kapot zijn.
(.....)
Vergeet niet dat de levensduur van pannen in zeer grote mate bepaald worden door het goed kunnen ventileren van de onderkant van de pannen. De echte staat van een dakpan is alleen te bepalen als je hem aan de onderzijde ziet en daar zie je (bijna) altijd inwerking van vocht als schadebeeld.
Dit inderdaad nog los van de kwaliteit van je tengels en panlatten die niet meer te controleren zijn en (zoals je zelf meldt) ook niet meer te gebruiken voor pv.

PS: indien je pv wilt. Is het dan geen optie die te plaatsen i.p.v. pannen?

• mkleinman

mkleinman

A4-tje schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:19:
[...]

Vergeet niet dat de levensduur van pannen in zeer grote mate bepaald worden door het goed kunnen ventileren van de onderkant van de pannen. De echte staat van een dakpan is alleen te bepalen als je hem aan de onderzijde ziet en daar zie je (bijna) altijd inwerking van vocht als schadebeeld.
Dit inderdaad nog los van de kwaliteit van je tengels en panlatten die niet meer te controleren zijn en (zoals je zelf meldt) ook niet meer te gebruiken voor pv.

PS: indien je pv wilt. Is het dan geen optie die te plaatsen i.p.v. pannen?
Dat heb ik dus gedaan. Eerst zonnepanelen en zonneboiler, pas daarna dakisolatie. Voordeel van de EPS parels is dat ze ademend zijn. En de voorwaarde was dat de dakpannen niet geglazuurd waren.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:00
Hier dezelfde situatie.
Aan de binnenkant moet je dan, inderdaad, met klimaatfolie werken zodat je het hout niet opsluit.
Zie ook Dakisolatie

Vorige week kwam ik Icynene H2foam tegen. Dat wordt schijnbaar in Amerika en Canada veel gebruikt. Wordt aangebracht als pur, maar bevat geen chemicalen. En het belangrijkst; het is dampopen.
Is volgens mij een goed alternatief voor glas/steenwol met klimaatfolie. Ik overweeg het ook voor mijn vloer/kruipruimte.

frickY wijzigde deze reactie 17-12-2018 22:33 (14%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True