Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CV-houtkachel & warmtepomp: schema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Na enkele jaren meegelezen, en veel opgestoken te hebben, is het nu tijd voor mijn eerste duurzame installatie.

Komende jaren gaan we ons nieuwe huis verwezenlijken en een deel van de installatie zal al tijdelijk in onze woonunit geplaatst gaan worden, dit topic gaat dus enkel over deze tijdelijke installatie!

Dit wil ik de komende weken gaan afwerken, maar heb dus nog wat twijfels bij mijn opzet.

Ik heb inmiddels de volgende hardware staan:
  • CV Hout-kachel: Verner 13/10.1, deze doet ~2kW aan stralingswarmte en zo'n 7kW richting het buffervat.
  • Panasonic WH-MDC05F3E5, het welbekende 5kW WP'tje
  • OEG 400ltr hygienebuffervat met 1 extra spiraal.
  • 80ltr E-boiler die via hygienespiraal gehotfilled word (deze zat al in de unit)
  • Ventilatorconvector, type tbd, wss Biddle Deco of Innova Airleaf 600.
Onderstaand mijn opzet: (inmiddels 2x geupdate)

Waar ik nu vooral over twijfel is waar welke aansluitingen te maken.
Uiteindelijk heb ik 3 "stromen"'
- Warmwater aanvoer houtkachel
- Warmwater aanvoer WP
- CV aanvoer richting ventilatorconvector.

Het vat kent vele aansluitmogelijkheden, inclusief 1 spiraal.
Graag advies waar wat aan te sluiten.

Voor nu heb ik de WP op de spiraal getekened aangezien de kans aanwezig is dat ik voor nu met glycol (@Dylantje2 :+ ) ga werken aangezien de kans dat de stroom op de bouw uitvalt een stukje hoger is dan in een normale woonsituatie.
Zou toch zonde zijn als de pomp al overleden is voordat hij aan het huis hangt waar hij voor aangekocht is... ;)

Graag jullie inzichten! Ook andere verbeterpunten hoor ik graag!

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 17-12-2018 16:30 (16%)
Reden: Schema vernieuwd

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:16
Je hebt een mooi schema gemaakt, maar ik heb er altijd moeite mee om die te snappen.
Wat doe je precies met SWW?
Waarom 2 inlaatcombinaties?
Is er een badkamer/hoe zit het met verwarming van de badkamer?

Ik heb er geen ervaring mee, maar 400 liter buffer bij een kachel van 7 kW betekend dat je de buffer van 30 naar 90 graden krijgt in 4 uur als er tegelijk geen warmtevraag is.
Als je van plan bent om veel hout wilt stoken wil je dat misschien nog wat ruimer?
Hoe lang wil je in je tijdelijke unit blijven wonen?

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:07:
Je hebt een mooi schema gemaakt, maar ik heb er altijd moeite mee om die te snappen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar 400 liter buffer bij een kachel van 7 kW betekend dat je de buffer van 30 naar 90 graden krijgt in 4 uur als er tegelijk geen warmtevraag is.
Als je van plan bent om veel hout wilt stoken wil je dat misschien nog wat ruimer?
SWW gaat via hygienespiraal, waarmee ik een electrische boiler (die zat er al in) hotfill.

2e inlaatcombinatie is voor noodkoeling van de kachel, uiteindelijk staat de kachel straks wat verder weg van het buffervat en zal hij toch zijn eigen appendages moeten hebben.

Slaapkamers zijn momenteel voorzien van electrische straalkachels, badkamer/keuken unit is geheel onverwarmd.
Zit er aan te denken om iig in de badkamer nog een IR paneel op te hangen om het wat comfortabeler te maken.

Mbt stookduur heb je gelijk, ik heb nog een 750ltr buffervat staan die ik later evt toe kan voegen.
Beide vaten waren nagenoeg gratis, dus zie dit nu ook als een testsetup om te zorgen dat het in het huis straks ineens goed is.
Het liefste zou ik er natuurlijk meteen een 1000ltr Hellmann met FW90CU neerklappen maar die zijn helaas niet gratis.

Woonduur is hopelijk 1 jaar, maar realistisch gezien 2-3 jaar.

Onderstaand nieuw schema met noodkoeling en SWW verduidelijkt;

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 16-12-2018 09:36 (3%)

• busscherski
Je laatste post gaat uitsluitend over de tijdelijke woonunit neem ik aan? Zover mijn beperkte kennis reikt lijkt het me oké.
Hoeveel cv leiding heb je nodig voor een radiator ophangen voor de badkamer? wel fijn als die opdroogt.

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:43:
Je laatste post gaat uitsluitend over de tijdelijke woonunit neem ik aan? Zover mijn beperkte kennis reikt lijkt het me oké.
Hoeveel cv leiding heb je nodig voor een radiator ophangen voor de badkamer? wel fijn als die opdroogt.
Yes, dit gaat enkel over de tijdelijke installatie. De uiteindelijke installatie zal nog wel wat wijzigen met lessons-learned hieruit.

Badkamer is vrij 'compact', daar past geen radiator meer bij :+
Ventilatie is wel aanwezig, in hoeverre deze wel/niet goed opdroogt is nog even afwachten.

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:11
Ik heb ook een ingewikkelde installatie met CV kachel (Dik Geurts), warmtepomp (Loria DUO), een buffervat (400L) en ook nog solarpanels.

Ik heb het niet zelf geïnstalleerd, je schema is best ingewikkeld om na te pluizen voor mij. Ik heb wel wat aandachtspunten:
1) Mijn kachel heeft een waterzijde theoretisch vermogen 6,4 KW. Als ik stook is er vaak ook een warmtevraag. Ik krijg mijn vat echt niet " te warm".
2) Mijn kachel heeft een noodvoorziening. Hij is ook aangesloten op een koudwaterleiding en heeft een afvoer naar buiten, voor het geval de pomp uitvalt of het vat te warm zou zijn en de kachel zijn warmte niet kwijt kan. Dan komt er in een aparte watermantel koud water om de kachel te koelen, dit spuit hij in de tuin weg. Die zie ik niet in jouw schema, heeft je kachel dat wel? of die mogelijkheid?
3) de pomp voor mijn CV kachel (dat is dus een aparte pomp) reageert op de temperatuur van het rookgaskanaal (ik moet wel stoken) en op de temperatuur van het water in de kachel. Boven de 62 graden gaat de pomp aan, onder de 54 graden gaat die weer uit. Anders ben je je kachel teveel aan het afkoelen, en dan trekt hij niet goed. De pomp van de kachel staat 4 meter van de kachel af. Te ver is niet handig heb ik begrepen.
4) De pomp van mijn Loria had er nogal moet mee om het water door het buffervat te duwen. Let op de power of zet er een pomp bij.
5) ik heb tussen de Loria en de CV nog een extra vat, zodat de Loria niet gaat " knipperen".

Overigens van harte welkom om te komen kijken.. (Hilversum).

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:11
busscherski schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:07:

Je output is nooit continue 7kW. Er komt steeds koud water bij dat je weer moet verwarmen, dat koelt de kachel ook. Mijn 6,4kW houtCV kachel krijgt mijn vat richting de 65 graden (vanaf 20 graden) na een uur of 8 stoken zonder warmtevraag. Ik was ook bang dat mijn buffervat aan de kleine kant zou zijn. Nu het koud buiten is, krijg ik hem echt niet te warm (mijn warmtepomp gebruikt de warmte van het buffervat om de vloer en de radiatoren op te warmen, dat kost gewoon veel energie. Ik verwacht dat je buffervat groot genoeg is.

Ennas wijzigde deze reactie 16-12-2018 11:55 (11%)

• busscherski
@Ennas
Bedankt voor de praktijk info, komt ook wel overeen met de theorie omdat er bij koud weer al snel enkele kW warmtevraag is en je eventueel zelfs het hele huis een beetje als buffer gebruikt.

Misschien heeft groter alleen nut in het voorjaar of najaar, dan kun je 1 dag stoken en er 3 dagen warm bij zitten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@bbbrumbrum
Heb je de pomp en mengventiel naar de fancoil, wel goed getekend?
Ik gebruik hier een regumat "f" voor, en tap ook uit het buffervat
https://www.oventrop.com/...b2e-9a6d-a2f667178b12.pdf
Het mengen gebeurt "voor" de pomp.
https://www.pumpendiscoun...Oventrop-Kessel-Anbi.html

Hoeveel kan die fancoil aan qua flow en afgifte capaciteit?
Als je daar mee gaat koelen, moet die de volledige flow van de panasonic aan kunnen....
Anders pendelen...

Ook heb je tijdens koelen, pomp in serie met pomp staan. Ik vraag me af of dat goed gaat.
Expansievat zou ik aan de koude kant zetten.
Ik mis ook de veiligheidsgroep.

Voor de rest lijkt het erg op mijn schema.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-12-2018 14:25 (18%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:59

JdM

Gas?Gas!

Interessant topic, ik ben mogelijk in de nabije toekomst ook actief in deze richting. Geen idee of je iets hebt aan de volgende link: http://www.zonnecollector...mp_Veiligheid_Ventiel.htm
edit:
link gefixed

Het is een nogal warrige website, maar ik ga hier mijn inspiratie wel vandaan halen als ik er concreet mee aan de slag ga.
Succes met de uitvoer van dit project, ben benieuwd hoe je tekening er in de praktijk op foto's uit gaat zien. Dat zou mij enorm helpen met het leren visualiseren van zulk soort schema's, want ik heb daar als gevolg van te weinig ervaring ook moeite mee ;)

JdM wijzigde deze reactie 16-12-2018 14:44 (3%)

Pleit voor FRIET

• busscherski
@JdM , bij mij is de link dood

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:05:
@bbbrumbrum
Heb je de pomp en mengventiel naar de fancoil, wel goed getekend?
Ik gebruik hier een regumat "f" voor, en tap ook uit het buffervat
https://www.oventrop.com/...b2e-9a6d-a2f667178b12.pdf
Het mengen gebeurt "voor" de pomp.
https://www.pumpendiscoun...Oventrop-Kessel-Anbi.html

Hoeveel kan die fancoil aan qua flow en afgifte capaciteit?
Als je daar mee gaat koelen, moet die de volledige flow van de panasonic aan kunnen....
Anders pendelen...

Ook heb je tijdens koelen, pomp in serie met pomp staan. Ik vraag me af of dat goed gaat.
Expansievat zou ik aan de koude kant zetten.
Ik mis ook de veiligheidsgroep.

Voor de rest lijkt het erg op mijn schema.
Zijn mooie units van Oventrop! Maar ook erg prijzig.... :o :o

En goede input mbt de Panapomp & Grundfoss.
Heb dit nu aangepast in het schema, daarnaast ook het thermostatisch mengventiel voor toevoer fancoil toegevoegd, alsook type voor de retourstroomverhoging, alsook expansie verplaatst.

De kachel is voorzien van aansluitingen voor een thermostatisch ventiel (WATTS STS20), alsook een plaats voor het thermokoppel van de pompschakeling.
Veiligheidsgroep had ik al wel bedacht (losse ontluchter & overstortventiel), maar voor de volledigheid maar even toegevoegd.

Fancoil kan het wel aan, waarschijnlijk word het een vrij overbemeten unit.
En anders inderdaad lekker pendelen.
Of het vat als koudebuffer gebruiken, maar dat zal wel een lekker condensbad worden dan....
Ennas schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:49:
Ik heb ook een ingewikkelde installatie met CV kachel (Dik Geurts), warmtepomp (Loria DUO), een buffervat (400L) en ook nog solarpanels.

Ik heb het niet zelf geïnstalleerd, je schema is best ingewikkeld om na te pluizen voor mij. Ik heb wel wat aandachtspunten:
1) Mijn kachel heeft een waterzijde theoretisch vermogen 6,4 KW. Als ik stook is er vaak ook een warmtevraag. Ik krijg mijn vat echt niet " te warm".
2) Mijn kachel heeft een noodvoorziening. Hij is ook aangesloten op een koudwaterleiding en heeft een afvoer naar buiten, voor het geval de pomp uitvalt of het vat te warm zou zijn en de kachel zijn warmte niet kwijt kan. Dan komt er in een aparte watermantel koud water om de kachel te koelen, dit spuit hij in de tuin weg. Die zie ik niet in jouw schema, heeft je kachel dat wel? of die mogelijkheid?
3) de pomp voor mijn CV kachel (dat is dus een aparte pomp) reageert op de temperatuur van het rookgaskanaal (ik moet wel stoken) en op de temperatuur van het water in de kachel. Boven de 62 graden gaat de pomp aan, onder de 54 graden gaat die weer uit. Anders ben je je kachel teveel aan het afkoelen, en dan trekt hij niet goed. De pomp van de kachel staat 4 meter van de kachel af. Te ver is niet handig heb ik begrepen.
4) De pomp van mijn Loria had er nogal moet mee om het water door het buffervat te duwen. Let op de power of zet er een pomp bij.
5) ik heb tussen de Loria en de CV nog een extra vat, zodat de Loria niet gaat " knipperen".

Overigens van harte welkom om te komen kijken.. (Hilversum).
2) De Verner ook, staat wel in het schema, maar niet uitgebreid toegelicht (emergency cooling, water van hoofdleiding, wat daarna op riool word gedumpt)
3) Zit hier ook op, en ga ik ook gebruiken.
4) Er zit 1,5mtr hoogteverschil tussen, en zo'n 10mtr DN32 leiding, ik mag hopen dat de Pana hiermee vrij genoeg kan 'ademen'.
5) Een extra buffervat, naast je boilervat neem ik aan? Deze functies zitten bij mij gecombineerd in 1 vat. Pendelen zou geen issue moeten zijn.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Hoewel ik ook een 3-weg klep erin heb zitten voor het koelen (nog niet elektrisch aangesloten), heb ik afgelopen jaren tijdens koelen ook gewoon het vat afgekoeld.
Zolang je niet onder de 16-18 graden komt, zal er geen condens ontstaan....
Daaronder absoluut wel...

Hier moest dan de 3-fase doorstroomverwarmer maar wat harder werken ;-)

De sharky ook maar verplaatsen richting warmtepomp dan?
En neem gewoon een kamstrup met m-bus...
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-12-2018 17:17 (30%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:14:
Hoewel ik ook een 3-weg klep erin heb zitten voor het koelen (nog niet elektrisch aangesloten), heb ik afgelopen jaren tijdens koelen ook gewoon het vat afgekoeld.
Zolang je niet onder de 16-18 graden komt, zal er geen condens ontstaan....
Daaronder absoluut wel...

Hier moest dan de 3-fase doorstroomverwarmer maar wat harder werken ;-)

De sharky ook maar verplaatsen richting warmtepomp dan?
En neem gewoon een kamstrup met m-bus...
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
De Sharky heeft ook M-Bus :9
Het uitlezen is een projectje voor als het huis af is... ;) Voor nu maar manueel aflezen.

Voor beetje koelvermogen wil ik wel gewoon een lage aanvoertemp, het hele traject is geisoleerd en de ventilatorconvector is er ook op voorbereid, in principe kan je gewoon water van 6gr aanvoeren.
Dat koelt lekker :*) En een groot voordeel tov de uiteindelijke situatie waar ook VVW in het systeem zit.
Van de andere kant is de noodzaak van koelen nog ver weg, eerst maar eens zorgen dat de rest klopt.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 17-12-2018 18:55 (3%)

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kleine kick, dit is het schema wat het uiteindelijk is geworden, wellicht handig voor anderen met vergelijkbare plannen...

Krijg woensdag wss de laatste special-order parts binnen, dus hopelijk komend weekend de fik erin!

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 11-02-2019 09:04 (27%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True