Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-11 08:02
Beste,

EDIT: Er terecht op gewezen dat ik een andere post had staan met data over mijn huis, deze informatie staat hier onder:

Foto van huis: https://www.google.nl/map...ej0IlQ!2e0!7i13312!8i6656

Huis is 6 meter breed (en foto is erg oud zie ik..)

Nu heb ik zelf getracht te kijken wat zonnepanelen mij zouden opleveren. Heb een aanname gedaan dat na 2022 er een kale prijs van 8 cent is met 3% indexatie en een subsidie van 14 cent met een negatieve indexatie van 3% per jaar. Als jullie van mening zijn dat er andere getallen horen hoor ik het graag!

Mijn berekening heb ik in Excel gedaan (Kan hem ergens delen als dat nodig is), maar hier het screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xTDffu8.png

Net mijn eerste offerte gehad die qua werkzaamheden aan mijn verwachting voldoet:

Leveren en plaatsen van 11 stuks JA Solar All Black 300WP totaal 3300Wp.
- (Garantie 12 jaar) en vermogens garantie 25 jaar 80% lineair.
- Het leveren en aansluiten van een Solaredge SE3000H omvormer (garantie 12 jaar)
- Het leveren en monteren 11 stuks P300 power optimizers (garantie 25 jaar)
- Het leveren en monteren van een werkschakelaar + bekabeling
- Het leveren en monteren van ongeveer 40 meter zwarte solarkabel 4mm.
- Het leveren en aansluiten van de male/female connectors.
- Plaatsing op een schuin dak landscape met Klickfit montage (oost/West)
- Het aanleggen van de bekabeling vanaf panelen naar de omvormer inclusief leveren kabeldoorvoer.
- Het aansluiten van de elektra meter en inbedrijf stellen van de PV-panelen.

Ik heb nog navraag gedaan en dit is ook inclusief het correct aansluiten in meterkast:

De aansluiting kunnen we op twee manieren doen, en is afhankelijk van uw situatie.
  • Het maken van een splitsing op een bestaande groep naar 2 x 16 ampère (bijvoorbeeld van de wasmachine, droger of cv-ketel).
  • Het plaatsen van een extra groep in de meterkast, en een Electra kabel vanaf de omvormer naar de meterkast.
De all-in prijs komt nu op € 4438,01 --> € 1,34 / Wp

Wat denken jullie? (Ook mening over panelen, omvormer en optimizer worden gewaardeerd!)

Sorry voor de vele vragen, maar jullie kennis is waarschijnlijk vele malen groter dan die van mij... en het toch een beste investering.

[ Voor 19% gewijzigd door JustMyOpinion op 15-12-2018 15:32 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
All-black is waarschijnlijk je eigen keuze. Het is populair voor het uiterlijk, maar een monokristallijn paneel met witte achtergrond presteert iets beter en is meestal iets goedkoper. Eigen keuze verder, all-black ziet er wel mooi uit natuurlijk.

Als je geen rare schaduwval over de panelen hebt, hoef je geen Solar Edge. De extra investering haal je er niet uit, je zit vast aan dat ene merk en je hebt extra electronica op je dak.

Ik heb zelf twee maand geleden 16x300 Wp (4800 Wp) laten installeren, maar dan zonder Solar Edge, voor ongeveer hetzelfde bedrag.
De belasting krijg je dan nog terug neem ik aan? Ik kwam netto (en met belastingteruggave) onder de 1 euro per Wp uit. Solar Edge voor dit soort projecten is wwl inderdaad iets van 30 cent extra per Wp. Dus de prijs op zich is netjes naar mijn idee.
Solar Edge geeft echter een 5% of misschien soms 10% extra. Dan leg ik voor dat geld liever een paar extra panelen bij (als daar ruimte voor is). Dat levert per euro meer productie op.

Kortom. Als je dak te klein is en/of je hebt last van schaduw dan is het een prima oplossing en prijs. Anders zou ik voor een serie-opstelling gaan (geen SE dus) en extra panelen.
Installateurs hebben wel duidelijk er een handje van om SE te adviseren. Dat heeft namelijk vooral voor de installateur voordelen. Als er iets mis is, kun je met SE meteen zien waar en vaak ook meteen wel wat er mis is.
Er is nog wel meer te vertellen, maar zo is het eerst wel genoeg. Verder is het slechts mijn mening. Er zijn hier mensen te vinden met meer ervaring.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het zou je beter helpen, als je de topicstart wat completer zou maken met https://www.google.nl/map...ej0IlQ!2e0!7i13312!8i6656

Twee schoorstenen dus, die wat schaduw geven.

Is er met het aantal en type optimizers, rekening gehouden met een minimaal aantal panelen dat in de zon "moet" liggen? Gezien oost/west en schaduw beide kanten.
Gezien ik geen verstand heb van SE, kan @Rouske , @BlueTooth76 of @exroosje er misschien iets van zeggen?

Misschien helpt het ook iets, als je de panelen in landscape laat leggen (ivm diodes)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2018 17:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JustMyOpinion
Bedankt voor jullie reacties @Playa del C. en @AUijtdehaag . Ik heb in principe last van 1 schoorsteen op 1 zijde (de oostkant) dit is waarom ik er maar 5 kwijt kan. (https://www.google.nl/map...mTOzgQ!2e0!7i13312!8i6656) Dus ik kan me voorstellen dat ik daar dan optimizers nodig zou hebben, maar wat ik niet weet of je dan gelijk overal optimizers moet plaatsen? (En heb ik die niet nodig omdat ik op twee zijdes zonnepanelen wil?)

Verder is het de bedoeling dat ze allemaal in Landscape komen te liggen, dit i.v.m. de ruimte.

Meterkast: En neem aan dat er ook extra kosten zitten in het aanpassen van de meterkast (die zitten nu dus in genoemde prijs).

[ Voor 7% gewijzigd door JustMyOpinion op 13-12-2018 18:05 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe hoog is het dak?
11 pannen? x 32 cm? = 3m52 = 2 panelen in portrait. Zou dat ook passen?

Als je SE neemt, moet er op ieder paneel optimizers komen inderdaad.
Maar je zou ook met wat losse optimizers kunnen werken, zoals Tigo (icm stringomvormer)
Of micro omvormers, Enphase of APS. Bij APS kunnen 2 panelen op 1 micro omvormer.

Hoe dan ook, vanwege de schaduw, gaat de installatie wat duurder uitvallen dan een met geen schaduw.
Omdat je extra moet investeren in optimizers... of micro omvormers

Meterkast, kan men een aardlekautomaat in zetten. (kost een paar tientjes)
Maar het is vaak de nieuwe kabel trekken die het meeste moeite kost.
Ook daar zou je kunnen besparen door zelf die kabel alvast aan te leggen.
Gebruik maken van de bestaande groep is ook duurder. (zoek op: pv verdeler)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2018 18:13 ]

• JustMyOpinion
Ik kom echt niet aan 3,52 hoor, eerder 2,5! (Is natuurlijk een verhoogd dak) Dus ik ben gebonden aan deze aantallen.

SE: Heb nu natuurlijk maar 1 offerte, en die bied dit aan. Wat ik zie op hun website doen ze enkel dit aanbieden.

Meterkast: dit is mij niet helemaal duidelijk (zoals zoveel haha), maar ik heb dus een ouderwetse stoppenkast. Nu zou ik idd zelf al een kabel kunnen trekken van zolder naar de meterkast, maar wat zou ik dan nog zelf extra kunnen plaatsen? Wil hem eigenlijk niet aansluiten op een bestaande groep dan moet ik om een groep vrij te maken toch twee groepen samenvoegen?

Maar wat vind je van de prijs?

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik vind de prijs prima. Heb ongeveer hetzelfde betaald. Je zou nog kunnen kijken of je het met de buren samen kunt doen. Krijg je wellicht nog extra korting als ze drie huizen op een dag kunnen doen.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
@JustMyOpinion Hoe kom je aan die 2,5 meter?
Uit het raanpje opgemeten wat de lengte is van het zichtbare deel van een dakpan (op dat lagere deel)? en dan x11. Meet dan ook meteen de breedte van 1 pan op. Kan je een mooie schaal tekening met maten maken met waar alle obstakels op staan.
De dakhoek is?
In een andere post had ik gelezen 6 meter breed?
Misschien nog even toevoegen aan je begin post, zodat alles bij elkaar staat.

Als je voor een systeem met SolarEdge kiest en dan slechts 5 om 6 panelen op elk dakvlak hebt, dan zal je met P300 optimizers (60V max) in de problemen komen of erg op de grens zitten.
Verstandiger is het om dan de P404 toe te passen, want met 5*85V kom je op 425V, wat al ruim de benodigde 370V is.

• JustMyOpinion
@Rouske Deze heb ik van binnenuit gemeten. Is uiteraard niet zo nauwkeurig en zal uw methode ook gebruiken (zit nu op werk, dus wordt vanavond of morgen). Maar mijn beredening was eigenlijk, als ik er 3 in portrait op elkaar wil zetten heb ik minimaal 3,25 nodig. Neem aan dat je aan de nokrand een stukje weg wilt blijven i.v.m. wind en aan de onderkant i.v.m. regen (wat dan over dakgoot stroomt). Dus dan heb ik iets van 3,6 nodig (aanname). En zo'n lengte is het dus echt niet. Dus meer d.m.v. beredenering gedaan...

Dakhoek is trouwens 45°, zal ik in beginpost toevoegen (Bedankt voor tip, ben niet vaak topicstarter)

Wat bedoel je met de P300 opmerkingen, ik zou toch op elk paneel een P300 krijgen (staat 11 x P300 in offerte), ik kan je hier even niet volgen. Als ik op website van SolarEdge kijk (https://www.solaredge.com/nl/products/power-optimizer#/) dan zou hij voor dit paneel geschikt moeten zijn. Tevens met die verstande dat huis niet op zuiden staat en dus niet maximaal zal opleveren.

Excuses voor de wellicht stomme vragen, maar dit doe ik niet dagelijks (zit in process techniek).

• Rouske
Ja, je krijgt op elk paneel een optimizer, dus 11 in totaal die dan 1 string maken.

Wat uitleg van SolarEdge.

Echter zal maar een deel van de string in de zon liggen als de zon in het Oosten staat. En uiteraard hetzelfde als de zon in het Westen staat.

De string spanning die de SolarEdge omvormer wilt hebben is 370V, een p300 kan max 60V.
Als de zon op het achterdak schijnt en die panelen leveren dan bijv. 240W, dan is dat 4A in de string.
Maar deze 4A moet ook door de optimizers op het andere dak geleverd worden, stel dat die kant in de schaduw dan 40W doet per paneel, dan geeft elke optimizer 10V.
5*60+6*10 is slechts 360V....

M.a.w. net wel/niet genoeg voor de omvormer en dus een risico!

Doe je dit met de p404 (85V), dan heb je dat issue niet, want 5*85 is al ruim 370V.

Zie ook deze post met 4x Oost en 4x West en een paar posts eerder die van mij over de werking bij mijn set.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hee, ze zijn er weer.
https://www.winkelman-zon...0wp/51739/?display=detail

Zou dat nog een (goedkopere) oplossing zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2018 23:07 ]

• JustMyOpinion
@Rouske , @AUijtdehaag Net de dakpannen opgemeten, ik kom op ongeveer 30 cm uit, dus grof gerekend zou ik dan op 11 x 30 = 330 cm uit komen. Zien jullie daar 3 panelen van 1 meter (Landscape) op komen? Of kan dat niet i.v.m. wind en regen?

Volgens deze website niet, heb ik 40 cm nodig.. dus zou ik 10 cm te kort komen. (https://www.zonnepanelen.net/legplan/)

[ Voor 21% gewijzigd door JustMyOpinion op 15-12-2018 15:26 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik sluit me aan bij de opmerkingen over de juiste optimizer, plus het volgende:
"[In] 2022 er een kale prijs van 8 cent is met 3% indexatie en een subsidie van 14 cent met een negatieve indexatie van 3% per jaar"
Dat lijkt me erg optimistisch.
Windenergie, de grootste bijbouw, wordt goedkoper dus het kan heel goed dat de 8ct gelijk blijft of omlaag gaat.
Ook is 8+14 cent hoger dan de huidige prijs van 21 cent. Één van de meest waarschijnlijke toekomstscenario's is een verdere daling van de belasting op een kWh ten koste van de belasting op een m³ gas.
Ik denk dat de subsidie zo ingericht wordt dat het totaal op hooguit ca 15 cent komt met inderdaad flinke regressie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rouske
@JustMyOpinion
Als je het zelf gaat leggen zou ik zeggen 10cm van nok en 20cm van goot, moet kunnen, misschien wat extra dakhaken bij de nok. Maar als je het laat aanleggen zal die beslissing toch van de installateur afhangen (lijkt me) i.v.m. garanties die ze geven op hetgeen ze installeren.

Een tekening of eigen dak foto met alle maten er in werkt heel verhelderend.
Legplan?

Volgens mij kan je ook makkelijk met panelen in portrait onder de stenen schoorsteen door, dat is ~6,5 dakpan? De zonnepanelen komen door de rails ook nog wat hoger, bij de schoorsteen krijg je hierdoor nog iets meer ruimte.
Dan kan je er 5 in portrait kwijt, daarboven links en rechts van de stenen schoorsteen nog 1 in landscape.
Op de voorkant kan je er dan 8 kwijt.

Met minimaal 7*P300 zit je dan ook goed en je hebt meer marge bij nok, zijkant en dakgoot.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zoals Rouske hierboven al aangeeft, qua hoogte, denk ik ook dat 3x "standaard" paneel van 1640/1650 x 992 in landscape past.

Maar ook 2x Panasonic hit Kuro 2x 1580 x 1053 in portrait kan.

Die 1e hebben "maxim" integrated optimizers. Wellicht hoef je dan geen optimizers meer onder de panelen te hebben en volstaat een goedkope stringomvormer ook wel.

Die 2e hebben een hogere paneelspanning, wat ook voordelen kan hebben.

Maar wat zijn de andere maten?
Links en rechts van de schoorsteen? Maak eerst eens tekeningetje voordat we verder gokken.

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2018 17:07 ]

• JustMyOpinion
@Rouske @AUijtdehaag U vraagt wij draaien... Op basis van pannen tellen kom ik op deze twee opties:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a3M5TEP.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zTQ2iBJ.png

Waarbij de onderste mij het meest veiligst lijkt. Basis is wel dat onder de schoorsteen "portrait" gelegd kan worden.

Heb een doorgang gelaten om toch bij de schoorsteen te kunnen komen. (Hebben houtkachel en schoorsteenvegen gaat van onder, dus via huiskamer, maar toch... stel dat je er moet zijn.

Andere kant zou er dan 1 extra gelegd kunnen worden.

Roept u maar! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JustMyOpinion op 15-12-2018 17:30 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik tel +/- 16 pannen, in de breedte van het huis.
Zijn die pannen 30 breed?
Dan kom je uit op 16x 30 = 4m80

Correct me if i'm wrong...

• JustMyOpinion
Ik heb de tekening van het huis gepakt, staat 6 meter... Maar ik tel er ff snel 32. Ook nog even echt gemeten, ook 6...

• JustMyOpinion
@AUijtdehaag @Rouske Nu komen er deze dagen mensen langs voor offerte, maar wat ik me nu nog afvraag... als het goed ik passen er straks 15 panelen op mijn dak (2 kanten, 8 en 7), van deze 15 panelen zullen er maximaal 4 last van schaduw hebben.

Raden jullie dan aan om op alle panelen optimizers te zetten? Alleen deze vier te voorzien, of een omvormer met meerdere strings?

En eh.. vogelpoep ofzo, is het daar een voordeel voor, een optimizer? (Dat je het kan "meten" en dus schoonmaken)

Heb net ook een andere offerte binnen, twee prijzen, 1 met de SolarEdge oplossing en 1 "goedkopere" oplossing waarbij de 4 panelen worden voorzien van TS4-R-Optimization-40 en een Omniksol-4K-TL3 (+DC +WiFi). Het verschil is 900 euro... wat raden jullie aan?

[ Voor 27% gewijzigd door JustMyOpinion op 19-12-2018 09:47 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je mijn mening wil weten, is dat ik betere panelen zou kiezen en met een hoog voltage. (59 Vmpp)
SE met optimizers achterwege laten en Tigo optimizers achterwege laten.
Optitrac doet zijn werk prima.

SMA STP 5.0 (3-fase) met Panasonic hit Kuro 325 Wp (1590 x 1053)
9x oost, 2925 Wp, 506 Vmpp, ingang 1
9x west, 2925 Wp, 506 Vmpp, ingang 2

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cvuqb6ynjx.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7f432v9kkce.jpg
Past er mischien nog wel 1 in portrait boven de schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3JIhNeWBtiDTPI3s1LeUqUgE/thumb.jpg
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)

Wel ff overstappen naar 3-fase... (op naar een all-electric toekomst)

Edit: mocht je toch perse voor SE willen kiezen, neem dan het advies van Rouske in "Mijn eerste offerte (Zonnepanelen)" ten harte. (om teleurstelling te voorkomen)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2018 16:47 ]

• Rouske
@JustMyOpinion ik zie dat je ook in het opbrengst forum aan het posten bent (y)
Maar welke combinatie is er nu uiteindelijk op het dak gelegd?

• JustMyOpinion
Hoi!

Ik ben voor de Solar Edge oplossing gegaan i.c.m. 7 panelen S-300W op OZO en 8 panelen 300W op WNW

Solar Edge: SE4000
Panelen: S-Energy 300
Installateur: EnergieWonen

• Rouske
JustMyOpinion schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:55:
Hoi!

Ik ben voor de Solar Edge oplossing gegaan i.c.m. 7 panelen S-300W op OZO en 8 panelen 300W op WNW

Solar Edge: SE4000
Panelen: S-Energy 300
Installateur: EnergieWonen
En welke optimizers voor het totale plaatje.
Nu nog even SolarEdge aan PVOutput koppelen en je kan mooi vergelijken :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Pic's or it didn't happened. :P

• JustMyOpinion
Haha, foto's zal ik morgen maken. Maar zitten P 300 optimizers op.

Hoe bedoel je vergelijken, met anderen?

Ik zit redelijk in Homeassistant, dus nu gaat de data daarheen. En die stuurt het weer naar Google Sheets die er een grafiek van maak om daadwerkelijke data te vergelijken met prognose. De gemaakte grafiek gebruik ik dan weer in Homeassistant... Rekenkracht van Google ipv mijn pi ;)

Pagina: 1