Toon posts:

Zonnepanelen rendabel ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik heb een offerte voor (huur) zonnepanelen gekregen , in de offerte zegt men dat de huur (gedurende 10 jaar) €52 per maand is en de besparing ca. € 57,- , dus de eerste 10 jaar voordeel van 5 euro per maand, na 10 jaar kun je ze overnemen voor 50 p.st. ( 8 stuks) , tevens melden ze een levensduur van 30 jaar en een rendementsgarantie van 80% voor de eerste 25 jaar. De verwachte opbrengst in 2016 KWH/jaar

nu heb ik e.e.a. eens in een exceletje verwerkt, maar tegen het huidige tarief wat ik betaal (€ 0,21 per KWH ) levert 2016 KWH me dus een besparing op jaarbasis (het eerste jaar) op van € 423,36 terwijl de huurkosten € 624,- zijn , een verlies van € 200,64 dus in het eerste jaar

Ik ben er even vanuit gegaan dat de energieprijs gelijk blijft ( kale energieprijs zal dalen, belasting zal stijgen).
Tevens doorgerekend dat de panelen elk jaar 0,66% minder rendement leveren (20% verlies over 30 jaar).
En overname á 400 Euro in jaar 11

Dan komt er na 30 jaar een nettowinst uitrollen van € 4628,51 wat terugberekend neerkomt op 30 jaar lang €12,86 per maand.

Wat ik me nu vooral afvraag is dit lijkt me niet echt een intressant iets om in te stappen dan , die 12,86 krijg ik ook wel bezuinigd door wat LED lampen en zuiniger ermee omgaan.

van die € 4628,51 winst moet ook nog evt reparaties/storingen etc. vanaf welke gedurende levensjaar 11-30 kunnen optreden , al met al lijkt het me over 30 eerder geld te gaan kosten dan op te leveren.
Gezien diverse onderzoeken m.b.t. de milieustempel van zonnepanelen hoe je het in ieder geval niet voor het milieu te doen.

Wat is jullie ervaring/gedachte hierover , ga ik er ergens gruwelijk de mist in , of is dit ook weer de zoveelste groene leugen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-12-2018 18:24)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
Gewoon zelf leggen als je in de mogelijkheid bent. (maar niet gaan stuntelen met stroom...)
Kijk eens op winkelman hengelo, J&m, solar-bouwmarkt en sun-solar.
Dan zie je wat de werkelijke kosten (zullen) zijn.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 09:58

Mystikal

It never hurts to help!

Ik zie zo in eerste instantie geen hiaten in je berekening. Lijkt me dus een gevalletje geldklopperij.

Basement Bios ---- Exo-S

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
Voor 2500 euro heb je ze in 1x zelf op je dak en dan zijn ze voor jouw. Huren kan niet uit als ze de boel zo duur maken. Los van groene leugens is dit gewoon niet handig.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

Na 2020 heb je sowieso geen salderen meer en krijg je minder per kWh.

Huren kan niet uit, zelf (laten) leggen wel als je een goede prijs voor de set betaalt.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-12-2018 15:25 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:54
Voor 1300 Euro heb ik zelf een gebruikte set van 8 270wp panelen met SMA omvormer en montagemateriaal voor plat dak gekocht. Dat is hetzelfde als 2 jaar en 1 maand de huur van de set welke wordt aangeboden. Deze huurconstructie lijkt mij totaal niet handig.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 13:39

EnnaN

Toys in the attic

Lardman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:21:
Voor 2500 euro heb je ze in 1x zelf op je dak en dan zijn ze voor jouw. Huren kan niet uit als ze de boel zo duur maken. Los van groene leugens is dit gewoon niet handig.
Mag je zomaar panelen op een huurhuisdak leggen? (serieuze vraag, niet een verkapte "dat mag niet", ik weet het gewoon niet)

hmm. het gaat uberhaubt alleen over paneelhuur, niet over een huurhuis. misread, my bad

[ Voor 10% gewijzigd door EnnaN op 13-12-2018 15:38 ]

sig

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp uit de reacties dat huren eigenlijk je reinste kolder is , gezien het feit dat ik nog geen reparatie kosten had meegenomen en ook niet de (te komen vervallen) salderingsregeling komt het er waarschijnlijk op neer dat ik ik over 30 jaar concludeer dat het me alleen maar geld heeft gekost.

Ik heb nog even uitgerekend wat ze me uiteindelijk zouden gekost hebben en dan kom ik op € 7264,-
dit is dan wel incl.
- montage
- aanvraag en plaatsing nieuwe meter (is volgens mij niet nodig bij mij)
- garantie op werking gedurende de 1e 10 jaar

de set die ze me bieden is het volgende

Aantal panelen: 8
Merk panelen : Canadian Solar 280 Wp Poly (Blauw
Merk en type omvormer: SolarEdge HD-Wave 2200H
Verwachte opwek: 2.016 kWh per jaar

de panelen heb ik inmiddels op internet gevonden voor € 135,- p.st.
de omvomer voor € 752,-

dus kosten aanschaf zijn zelf € 1832,-

hmmmm. voor dat prijssverschil van 5400.- leg ik ze er zelf wel op hahaha

Eindconclusie , dat huren is de reinste onzin , nooit aan beginnen , dank jullie allen voor de reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 14:09

AMDFreak

Intel is zo..

Zonnepanelen huren zou ik nooit doen.

Je kan nog beter geld lenen en daar zonnepanelen van kopen, dan dat je ze huurt :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
Gewoon zelf leggen als je in de mogelijkheid bent. (maar niet gaan stuntelen met stroom...)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:37:
@Verwijderd
Dank je , zal eens kijken , wees niet bang voor stuntelen met stroom haha , heb zoveel papieren en ook kunde en ervaring met elektra dat ik heel wat ingewikkeldere en hogere stroomvoerende installaties zelfstandig mag ontwerpen aanleggen , maar wel goed dat je remind voor degenen die hier minder gekwalificeerd in zijn 👍

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:07
als er iets verhuurd wordt is dat eigenlijk altijd in het voordeel van de verhurende partij, die moet er immers zijn brood mee verdienen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1