Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oriënteren zonnepanelen voor op een platdak

Pagina: 1
Acties:

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:34

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Dit is de oude situatie, mijn nieuwe situatie (nieuwe woning) begint hier:

Mystikal in "Oriënteren zonnepanelen voor op een platdak"

Ik ben me aan het oriënteren mbt zonnepanelen. Nu heeft mijn buurman (zelfde huis, plat dak) de volgende configuratie (info is nog beperkt).

Luxor glas/glas mono 300wp mono black. Daarnaast lees ik in de offerte 'solar Edge omvormer en optimizers. 16 stuks, prijs inclusief montage is 6560 (is excl BTW).

Nu begreep ik dat er 30 jaar garantie op de panelen zit en dat ze door het dubbele glaspaneel ook langer mee zouden gaan. Ik zelf verwacht ongeveer 20 panelen te kunnen leggen (mijn dak is wat groter ivm hoekhuis). Daarnaast begreep ik dat de panelen op 10gr gelegd moesten worden ivm wind, ipv 15 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/02gdpxt8NTPsOFkR0dqJpShH/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZIEdELZzCfHL95sWD21F28e9/full.jpg

Verbruik is ongeveer 6700kwh.

Overigens is mijn huis het laatste van dit blok, net niet te zien op de foto.

[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 16-04-2020 12:22 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mystikal schreef op donderdag 13 december 2018 @ 07:18:
Ik ben me aan het oriënteren mbt zonnepanelen. Nu heeft mijn buurman (zelfde huis, plat dak) de volgende configuratie (info is nog beperkt).

Luxor glas/glas mono black 300wp mono black. Daarnaast lees ik in de offerte 'solar Edge omvormer en optimizers. 16 stuks, prijs inclusief montage is 6560 (is excl BTW).

Nu begreep ik dat er 30 jaar garantie op de panelen zit en dat ze door het dubbele glaspaneel ook langer mee zouden gaan. Ik zelf verwacht ongeveer 20 panelen te kunnen leggen (mijn dak is wat groter ivm hoekhuis). Daarnaast begreep ik dat de panelen op 10gr gelegd moesten worden ivm wind, ipv 15 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou ze zowiezo oost/west leggen ivm optimale opwek versus dak oppervlak en het eigen verbruik.
Solaredge lijkt me niet nodig, schaduw? Wel leuke logging, kost forst extra. Kan je beter iets hoger paneel vermogen nemen.
Uhh 6700 kWh per jaar dat is het dubbele van een modaal gezin. ( EV? WP? E-boiler? dikke airco? electriche vloerverwarming? Servers, bitcoin miners?)
Op panelen zit geen 30 jaar product garantie, alleen vermogens garantie. Maar over 30 jaar heb jij deze panelen niet meer. Ik zie nu iedereen na 10 of 15 jaar de panelen vervangen ivm meer vermogen per paneel of gewoon meer willen opwekken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:49:
[...]

Ik zou ze zowiezo oost/west leggen ivm optimale opwek versus dak oppervlak en het eigen verbruik.
Solaredge lijkt me niet nodig, schaduw? Wel leuke logging, kost forst extra. Kan je beter iets hoger paneel vermogen nemen.
Uhh 6700 kWh per jaar dat is het dubbele van een modaal gezin. ( EV? WP? E-boiler? dikke airco? electriche vloerverwarming? Servers, bitcoin miners?)
Op panelen zit geen 30 jaar product garantie, alleen vermogens garantie. Maar over 30 jaar heb jij deze panelen niet meer. Ik zie nu iedereen na 10 of 15 jaar de panelen vervangen ivm meer vermogen per paneel of gewoon meer willen opwekken.
Buurman heeft inderdaad wat last van schaduw, en ik wellicht ook. Dat is alleen op het oosten en in de ochtend. "Leuke logging? Kost fors extra". Wat bedoel je daar precies mee?

Dat was mijn idee ook, ik kan beter voor goedkopere panelen gaan, die meer opbrengen. Daarnaast heb ik sinds 3 jaar een nieuw dak, dus dit is mijn inziens een perfect moment om de panelen te gaan leggen.

6700Kwh is inderdaad fors. Ik ben er zelf niet helemaal achter waar het zit (nog geen tijd in gestoken).
Wel heb ik het volgende:
-Amerikaanse koelkast
-Synology 4bay NAS + externe backup hd
-Plasma 42inch uit 2007 (350watt?)
-2 lampen boven de keukentafel met 16x20 watt halogeen per lamp (640watt!!)
-Bioscoop in de kelder met dito apparatuur (staat wel helemaal uit met klikaan/uit bij niet gebruik).
-4tv's standby
-Ziggobox standby
-3x60 watt halogeen lampen in gang en overloop.
-koken op inductie
-Mechanische ventilatie die vaak op stand 3 draait.
-PS4 op standby
-Nintendo Switch op standby
-elektrische vloerverwarming in de badkamer (bijverwarming)
-32port netgear switch
-3 ubiquiti's AP
-Sitecom router

Dus het zal ongetwijfeld met bovenstaand gebruik te maken hebben.... :|

Basement Bios ---- Exo-S

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46
Mystikal schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:01:
[...]

Buurman heeft inderdaad wat last van schaduw, en ik wellicht ook. Dat is alleen op het oosten en in de ochtend. "Leuke logging? Kost fors extra". Wat bedoel je daar precies mee?

Dat was mijn idee ook, ik kan beter voor goedkopere panelen gaan, die meer opbrengen. Daarnaast heb ik sinds 3 jaar een nieuw dak, dus dit is mijn inziens een perfect moment om de panelen te gaan leggen.

6700Kwh is inderdaad fors. Ik ben er zelf niet helemaal achter waar het zit (nog geen tijd in gestoken).
Wel heb ik het volgende:
-Amerikaanse koelkast
-Synology 4bay NAS + externe backup hd
-Plasma 42inch uit 2007 (350watt?)
-2 lampen boven de keukentafel met 16x20 watt halogeen per lamp (640watt!!)
-Bioscoop in de kelder met dito apparatuur (staat wel helemaal uit met klikaan/uit bij niet gebruik).
-4tv's standby
-Ziggobox standby
-3x60 watt halogeen lampen in gang en overloop.
-koken op inductie
-Mechanische ventilatie die vaak op stand 3 draait.
-PS4 op standby
-Nintendo Switch op standby
-elektrische vloerverwarming in de badkamer (bijverwarming)
-32port netgear switch
-3 ubiquiti's AP
-Sitecom router

Dus het zal ongetwijfeld met bovenstaand gebruik te maken hebben.... :|
Hmm, ik kook ook electrisch, verder voornamelijk led verlichting, TV + PS gaat 's nachts uit. NAS/server staat 24/7 aan, ik kom rond de 2800KWh uit zoals het er nu uitziet.

Reken je niet te rijk met de prijs zonder BTW. Je moet de BTW zelf voorschieten, en je krijgt niet alles terug (er is een drempel afhankelijk van je opwek, of eigenlijk afhankelijk van het piekvermogen wat je op je dak legt, dat scheelt makelijk 100-200 euro).

Als je niet heel veel schaduw hebt, dan zou ik voor een stringomvormer kiezen, goedkoper en degelijker dan een SE oplossing (maar zoals gezegd, daar is al veel oevr geschreven hier).

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11 14:13

Luxor glas/glas mono 300wp mono black. Daarnaast lees ik in de offerte 'solar Edge omvormer en optimizers. 16 stuks, prijs inclusief montage is 6560 (is excl BTW).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is €1.37/Wp EX BTW en dat is aan de hoge kant, zeker voor wat een probleemloos dak lijkt te zijn. Mijn buurman heeft in april een systeem met 24 panelen voor €0.99 laten installeren en dat kan nu goedkoper.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een garantie van 30 jaar zegt eigenlijk niets, kijk 30 jaar terug in de tijd en zie hoeveel bedrijven die er in 1988 waren, er nu niet meer zijn.

Over 10 jaar zijn panelen met 400Wp vermoedelijk de onderkant van de markt, die kosten dan misschien nog €100 per stuk, dus het heeft weinig nut om relatief dure panelen te kiezen die misschien (!) 5 of 10 jaar langer mee gaan dan de goedkope Chinese panelen van nu.

Ik zou gaan voor een lage prijs per Wp, dan zoveel mogelijk leggen binnen het beschikbare budget.

Rekening houden met je jaarverbruik hoeft ook niet, salderen stopt straks toch (vrijwel zeker).

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

200 fish found!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Dat gevoel van 30 jaar garantie zat mij inderdaad ook niet lekker.

Goed om te lezen dat de richtprijs per Wp ongeveer op €1,- moet zitten. Dat is concreet en kan ik iets mee.

Zijn ervaringen / referenties met installatiebedrijven in de regio West-Brabant.Zo ja, dan graag per DM. Ik wil wel inclusief installatie, ik ben van het type ontzorgen.

Maar misschien begeef ik me met deze vraag op glad ijs. Dan hoor ik het ook graag en zal ik de vraag verwijderen. Uiteindelijk zie je door de zonnecollectoren de zon niet meer.....
Ik zie het als aannemers, daar vraag ik ook niet lukraak offertes op, maar doe je navraag bij vrienden en kennissen met ervaringen bij verschillende partijen. Je wilt niet dat ze er een zootje van maken....

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Heb een nieuwe offerte binnen gekregen die ik wilde delen met jullie:

De informatie die ik tot nu toe heb ontvangen is:
25 stuks SolarWatt Vision M Style 310 Wp
Per paneel €446,40 (ex BTW) inclusief montage etc.
Terugverdientijd 6.4 jaar.
Aankomende 30 jaar betaal ik 0,05 ipv 0,25 cent per KWH.

/////
Zaken die mij opvallen:
-Het lijkt me vrij duur, zeker gezien de eerdere opmerkingen dat het mogelijk moet zijn voor €1 per KWH. (Hoe kom ik die bedrijven te weten?)
-Terugverdientijd lijkt me wat kort... Waarschijnlijk uit gegaan dat teruglever regel blijft bestaan :?

Ook nog eens een offerte aangevraagd via SolarNRG.

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 19-03-2019 13:41 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Je hebt nog steeds geen plattegrondje getekend met de afmetingen van het dak + locatie van de pijpjes en een voorstel gemaakt qua layout.

Heb je een 3 fase meterkast?
24 panelen van 325 Wp op een enkelfase 5 kW omvormer kan ook hoor.

Mystikal

5654 euro voor 24*325 Wp = 0.72 euro / Wp excl btw en inclusief installatie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

BCC

Waar is dat? Want daar moet ik ook even shoppen denk ik :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• busscherski
@BCC Winkelman Hengelo (ik heb geen aandelen of belangen of wat dan ook)

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 19-03-2019 20:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:22:
Je hebt nog steeds geen plattegrondje getekend met de afmetingen van het dak + locatie van de pijpjes en een voorstel gemaakt qua layout.

Heb je een 3 fase meterkast?
24 panelen van 325 Wp op een enkelfase 5 kW omvormer kan ook hoor.

[Afbeelding: Mystikal]

5654 euro voor 24*325 Wp = 0.72 euro / Wp excl btw en inclusief installatie.
Bedankt voor dit inzicht.

Plattegrond is als volgt.

Rechts naast het toilet is de cvkast.

Plattegrond

Meterkast
Mk1

Mk2

Geeft dit een beter beeld?

Basement Bios ---- Exo-S

• busscherski
Oke, dat kaartje is al een heel goed begin. Ook een mooi groot dak!
Mist nog wel de noordpijl maar ik denk dat het zuiden links is?

Dan kunnen er met gemak 3 oostwest dakjes op een rij. 1 rij van 5 lang en 2 van 4 lang. Dus als ik het goed heb passen er met gemak 2 x 13 op je dak. (of misschien lukt 2 rijen van 5 en 1 van 4)

Het zou het beste zijn als je, de lay-out even netjes op schaal tekend met de panelen erin, en de pijpjes.
Hoogte van de pijpjes mag ook nog.

Is dat ook het aantal panelen dat je wilt installeren?

Je hebt een enkelfase aansluiting.

De onderkant van de middelste foto is niet scherp. Ik wil lezen wat er op die automaten staat.

edit: ik verwacht eigenlijk nog wat meer automaten. Nog wat lager dan de middelste foto. Staat er ergens 35A of 40A?

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 19-03-2019 21:24 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

BCC

Aardlek Wit en Aardlek Groene groepen :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:11:
Oke, dat kaartje is al een heel goed begin. Ook een mooi groot dak!
Mist nog wel de noordpijl maar ik denk dat het zuiden links is?

Dan kunnen er met gemak 3 oostwest dakjes op een rij. 1 rij van 5 lang en 2 van 4 lang. Dus als ik het goed heb passen er met gemak 2 x 13 op je dak. (of misschien lukt 2 rijen van 5 en 1 van 4)

Het zou het beste zijn als je, de lay-out even netjes op schaal tekend met de panelen erin, en de pijpjes.
Hoogte van de pijpjes mag ook nog.

Is dat ook het aantal panelen dat je wilt installeren?

Je hebt een enkelfase aansluiting.

De onderkant van de middelste foto is niet scherp. Ik wil lezen wat er op die automaten staat.

edit: ik verwacht eigenlijk nog wat meer automaten. Nog wat lager dan de middelste foto. Staat er ergens 35A of 40A?
Het precies uitmeten van het dak kan alleen goed als ik het dak op ga denk ik. Dat kan ik van het weekend wel eens doen.

Voor nu hier de extra info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u04yy6B4AnrEMYABvbgw4Vlq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8zcuwzfIod3LtVWfaQOq3Npt/full.jpg

Ik weet nog niet of ik er verstandig aan doe om de 6600kwh op het dak te gaan leggen of gewoon voor bijvb 5500kwh te gaan.

Basement Bios ---- Exo-S

• busscherski
Ik ben alles behalve een meterkast expert maar denk toch echt dat er hier onder of naast nog ergens een automaat moet zitten met 25A, 35A of 40A. Kun je nog eens kijken?

Cool, zien we je dit weekend met een duidelijker lay-out tekening!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:40:
Ik ben alles behalve een meterkast expert maar denk toch echt dat er hier onder of naast nog ergens een automaat moet zitten met 25A, 35A of 40A. Kun je nog eens kijken?

Cool, zien we je dit weekend met een duidelijker lay-out tekening!
Hier zijn we weer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/69bbVu446yY6hhReOCg8BzM8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/psWuzGg7Ri8Y2nxWaUgEu4GX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HNJZyakEj3zizIKDDx2Vobvy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7iQ7hTbmdR7T5WkGFZfwHF0Q/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yC6kOyajwk0OalpOU8HlTcd6/full.jpg

Hopelijk is dit betere informatie. Heb mijn best gedaan. Overigens twijfel ik wel een beetje over de Oost West opstelling ivm bomen op Oost die de vroege ochtendzon wegnemen.

Halve cirkel op de oostkant is 75cm hoog. Pijpjes hebben een hoogte zoals op de tekening weer gegeven. Dit zijn overigens de maten waar effectief iets op gezet kan worden. Ik heb de opstaande randen van de dakdekking niet mee genomen in de tekening. Oftewel de 'netto' maten.

Basement Bios ---- Exo-S

• busscherski
Dat is volgens mij een enkelfase hoofdzekering. Maar ik weet niet hoe je kunt zien op welke stroom die afgezekerd is.

Kun je die foto van die stop hier eens posten: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Jouw letter N kun je op de kant lezen als Z. Ik begrijp dat het noorden linksboven is op je tweede foto?

Kun je de schaduw van die bomen zien in Google Earth?
Er staat ook een datum bij. Wellicht heb je daar wat aan.

Alles op ZZW 15 graden helling kan ook. Dan kun je iets minder panelen kwijt dan met oostwest maar per paneel net wat meer jaaropbrengst.
Zuid met een lage helling verschilt niet zoveel met oost-west met lage helling qua opbrengst verdeeld over de dag en schaduw.

https://www.zonnepanelen....lat-dak/?accept_cookies=1

Binnen een horizontale afstand van 3 tot 4x de hoogte van de halve cirkel of de pijpjes (en dan alleen in de noordelijke helft daarvan) zou je panelen kunnen weglaten of Tigo optimizers plaatsen.

De afstand van zuid naar de pijpjes mist.

Kun je, op schaal, een legplan tekenen met hoe jij het voor je ziet?

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:55:
Dat is volgens mij een enkelfase hoofdzekering. Maar ik weet niet hoe je kunt zien op welke stroom die afgezekerd is.

Kun je die foto van die stop hier eens posten: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Jouw letter N kun je op de kant lezen als Z. Ik begrijp dat het noorden linksboven is op je tweede foto?

Kun je de schaduw van die bomen zien in Google Earth?
Er staat ook een datum bij. Wellicht heb je daar wat aan.

Alles op ZZW 15 graden helling kan ook. Dan kun je iets minder panelen kwijt dan met oostwest maar per paneel net wat meer jaaropbrengst.
Zuid met een lage helling verschilt niet zoveel met oost-west met lage helling qua opbrengst verdeeld over de dag en schaduw.

https://www.zonnepanelen....lat-dak/?accept_cookies=1

Binnen een horizontale afstand van 3 tot 4x de hoogte van de halve cirkel of de pijpjes (en dan alleen in de noordelijke helft daarvan) zou je panelen kunnen weglaten of Tigo optimizers plaatsen.

De afstand van zuid naar de pijpjes mist.

Kun je, op schaal, een legplan tekenen met hoe jij het voor je ziet?
Hier wat antwoorden:
Vraag is gesteld in elektra forum. Is 35A volgens dat forum.

Afstand van de pijpjes is ongeveer 2.90 vanaf zuid. Noorden is linksboven.

Ik zal nog eens gaan tekenen van de panelen.

Foto vd zon vandaag om 12:06. Auto's zijn van mijn buren. Gemaakt vanaf het balkon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zuDWEWIAiaLvlvKKTzbvHFid/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mystikal op 24-03-2019 12:22 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• busscherski
35 A is vrij gangbaar. Geen probleem.
Het lijkt me dat de schaduw van de bomen het grootste deel van het jaar niet al te lang aanwezig is.
Ze staan ook echt ten oosten, de bomen ten zuidoosten staan verder weg.

Die 2.9 meter is denk ik een mooie waarde, dan kunnen er net 2 rijen panelen in portrait op 15 graden helling in zuid orientatie ten zuiden de pijpjes liggen. Dat zijn al 10 panelen.

En dan heb je de rest van het dak nog.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:09:
Het lijkt me dat de schaduw van de bomen het grootste deel van het jaar niet al te lang aanwezig is.

Die 2.9 meter is denk ik een mooie waarde, dan kunnen er net 2 rijen panelen in portrait op 15 graden helling in zuid orientatie ten zuiden de pijpjes liggen. Dat zijn al 10 panelen.

Mooi om te horen. Ik ga aan de puzzel mbt ruimte en kom dan terug voor de volgende stap (welke panelen voor de situatie die het best lijkt).

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:09:

Ik ben eens begonnen met puzzelen. Voor de duidelijkheid Noord is omcirkelt.
Het is allemaal wat schuin qua dak dus volgens mij moet ik er op deze manier 22 op krijgen.

Geen idee of dit een goede setup is. Heb nu 8 panelen op zuid, moet net passen denk ik. En 14 panelen op Oost-West. Geen idee of ik nog verlies heb, maar met opbrengst van een paneel van 320 kom ik op 7040 wat meer is dan mijn verbruik. Ik denk dat ik beter af ben met minder dan mijn verbruik aangezien de salderingsregel ook de nek wordt omgedraaid. Maar misschien vergis ik me ergens in?

Hoor graag feedback over setup, maar ook panelen. Had al een tip gekregen voor deze panelen:
qpeak-duo-325wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CvoGPS5J4dG6AgamlvxkFRzb/full.jpg

Basement Bios ---- Exo-S

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:01
Ik zou ze in lijn met het dak leggen. Het zal echt geen wereldverschil maken in opbrengst, maar als je er nu aan moet werken, of langs moet kom je gewoon ruimte tekort. Al die driehoeken zijn gewoon verlies van ruimte voor jezelf, of panelen. Als je alles op zz-w richt, heb je met een hoek van 10 graden een fantastisch rendement.

[ Voor 32% gewijzigd door Meester_J op 28-03-2019 15:53 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:01
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Meester_J op 28-03-2019 15:58 ]

• busscherski
Ja in lijn met het dak leggen.

En oost-west kun je het beste doen met dakjes waarvan de hoge kant van een oost paneel een west paneel aanraakt.

https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/

8 zuid, 7 oost en 7 west is op zich wel mogelijk voor bijvoorbeeld 2 middelgrote enkelfase omvormers. Maar voor een plat dak zou ik denk ik kiezen tussen alles zuid of alles oost-west.
Zuid op een helling van 20 graden is ook niet verkeerd als je er daar 22 van kwijt raakt met relatief weinig schaduw.

Dat Qcells paneel is prima. Voor het bestellen wel even bellen om te checken of het echt leverbaar is.

Anders kan deze ook:
https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles

En omdat je een relatief groot dak hebt zou je, indien je goedkoop bevestigingsmateriaal gebruikt, ook kunnen kiezen voor goedkopere en minder efficiente panelen. Bereken de totaalprijs van systemen met meerdere types panelen, dan zie je vanzelf welke de beste opbrengst/prijs heeft.
Bedenk wel dat je dan ook meer dakoppervlakte gebruikt en dus ook minder ruimte hebt voor eventuele toekomstige uitbreiding.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/280wp-half-cell-poly.html

Officieel mag je maximaal 5 kW terugleveren op 1 fase. Daarom zijn 6 kW enkelfase omvormers lastig leverbaar in Nederland.
Als je je daar aan wilt houden zal alles op een 5 kW omvormer moeten en dan is 22 panelen van 320 Wp op zuid 20 graden eigenlijk wel zo`n beetje het maximum. Een 5 kW omvormer haalt er volgens Sunnydesign 6,518.05 kWh per jaar uit, (dan top je 1.3% af op jaarbasis).

Maar dat is altijd nog meer dan wanneer je 11 oost, 11 west op 15 graden helling plaatst met een 5 kW omvormer. Dan wek je namelijk 5,810.09 kWh per jaar op. (topt 0.2% af)

Eventueel kun je schaduw op panelen vanwege pijpjes nog oplossen met een of meerdere Tigo Optimizers. Die kun je ook later nog monteren.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Alles op zuid zuid west levert waarschijnlijk ruimte op voor 24 panelen.

Geen last van schaduwval vd bomen, halve ronde aan de voorkant of de pijpjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/grkBPK8joY3QMj0tk1Ah1sG0/medium.jpg

Zal eens kijken of ik wijs wordt uit de opties. Ik vind het maar lastig allemaal wat nu uiteindelijk te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 28-03-2019 19:24 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• busscherski
Ik zou denk ik voor ZZW 15 graden helling gaan.
En maximaal 24 panelen van 325 Wp plaatsen.
Maar het kan natuurlijk ook minder.
Of meer in oost-west maar dan kun je niet meer zo makkelijk aan de max 5 kW regel voldoen.

Ik denk dat je qua tussenruimte tussen de panelen nog niet goed zit op je tekening. Kun je dat nog wat nauwkeuriger maken?

https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

De afstand van de onderkant van de panelen wordt dan 194 cm (het kan ook wat minder maar dan verlies je een beetje opbrengst.)

Ik zou nog wel om de zonnepanelen heen willen kunnen lopen, dus blijf minstens 30 cm van de rand.

Bij dit aantal kies je dan een 5 kW enkelfase omvormer. Let wel op, bij Goodwe is het ook echt 5 kW maar bij Growatt en Solax is het maar 4.6 kW.

Omdat je het laat installeren zullen efficiente panelen wel een betere opbrengst/prijs verhouding hebben.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Inmiddels zijn we weer wat verder en heb ik een schouwing laten doen door een leverancier. Goede communicatie en nam de tijd om het allemaal wat beter uit te leggen.

Daar is deze offerte uitgerold:
18 zonnepanelen Q-cell 325wp mono op het zuiden
1 omvormer Goodwe gw5000 d-ns
2 optimizers Tigo (slechts 2 panelen hebben wat schaduw)
hellingshoek 10 graden

€5600 euro all in (ex BTW).
Prijs per watt 0.957 cent.

Wat ik ook fijn vind is dat ik 2 referenties heb van vrienden die ook dit bedrijf hebben gekozen.

Wellicht past er nog een 19e paneel op, dat wordt op de dag zelf bekeken.

Lijkt mij een redelijke aanbieding?

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Niemand ervaring met Q-cell panelen?

Basement Bios ---- Exo-S

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Jawel hoor, niets mis met de panelen zelf. De eigenaar van het bedrijf is weer vriendjes met eigenaren van militair speelgoed dat niet zo vriendelijk is, maar laat je daardoor niet weerhouden, de panelen zijn degelijk afgewerkt en hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding en de gebruikelijke garanties.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik schop mijn eigen topic maar weer, aangezien ik ga verhuizen... :)

Nieuwe situatie:
Plat dak.

Ik wil alleen op het hoogste dak panelen leggen, aangezien ik geen zicht wil hebben vanuit de slaapkamers op deze panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_Kvm7gmzXz-mlsJ9nce1xTmiyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2tdjObHjBCOk8zOqiEuZF38C.jpg?f=user_large

Offerte aangevraagd en die komen met dit voorstel incl installatie. Voor mijn gevoel een goed voorstel, aangezien de prijs per watt van 0.957 (huidige woning, 17 panelen, zonder optimizers), naar 0.847 is gegaan. Ik snap ook dat de hoeveelheid panelen hierbij helpt, maar ik heb nu wel optimizers.

Huidige offerte:
26x Hanwha Q.Cells GmbH, Q.PEAK DUO-G6 345wp
Omvormer SolarEdge SE12.5K
26x Optimizer P370
hellingshoek 10 graden

€7600 euro all in (ex BTW).
€9196 incl BTW
Prijs per watt 0.847 euro.

Deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy7C46Ff4N9QwGAl16JLuuOI8hk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cq7ByUusKYDKk4HCeNDNd57b.jpg?f=user_large

Iemand die hier een mening over heeft (vast wel). Is dit een goede offerte prijs/kwaliteit?

Huidig verbruik is een beetje gokken. Huis heeft een warmtepomp. Huidige bewoners hebben een verbruik van 13500Kwh per jaar. Mijn huidig verbruik is zo'n 6800KwH (zonder warmtepomp).

Basement Bios ---- Exo-S

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
@Mystikal maak van cent even euro (anders is het wel héél goedkoop).

Alles naar ZW zo te zien, waarom geen dakjes ZW/NO en/of ZO/NW zonde van al die ruimte tussen de panelen en ook een stuk minder balast nodig en bij 10° helling maakt de oriëntatie niet zo heel veel meer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 16-04-2020 15:09 ]

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Rouske schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:31:
@Mystikal maak van cent even euro (anders is het wel héél goedkoop).

Alles naar ZW zo te zien, waarom geen dakjes ZW/NO en/of ZO/NW zonde van al die ruimte tussen de panelen en ook een stuk minder balast nodig en bij 10° helling maakt de oriëntatie niet zo heel veel meer uit.
Ik heb deze optie door gegeven om door te laten rekenen.

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1