Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laatste check nieuwe renderpc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-11 15:08
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc wordt voor mijn vriendin, zij gaat er voornamelijk mee werken in photoshop en sketchup. Er zal dus vrij veel mee gerenderd moeten worden. (binnenhuisarchitectuur)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximumprijs is €2000,- incl monitor en alle toebehoren. Zoveel hoeft het natuurlijk niet te kosten.(geluid is niet nodig dus geen boxen)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zet een oude GTX 660 er in die ik nog op de plank heb liggen. Gezien renderen niet veel vraagt van een GPU lijkt me dit geen issue. Verbeter me uiteraard als dit wel het geval is!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb alle componenten nodig, maar ik denk dat ik alles wel in de build heb zitten wat nodig is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De monitor moet sowieso geschikt zijn om te gebruiken voor ontwerpen. Hiermee bedoel ik dat de kleurweergave goed moet zijn. De gekozen monitor lijkt dit wel te hebben met een RGB range van 99-100%. Ook heeft de kleine formfactor de voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken

Wat verwacht je van ons?
Wat ik van jullie verwacht is een dubble check of dit systeem gaat werken, of er ergens bottlenecks gaan vormen of dat ik ergens beter onderdelen kan wisselen. Natuurlijk is 32gig ram beter dan 16 maar ik ga er met de gedachten in dat wanneer het nodig is, er de extra 16gig altijd nog bij kan. Zijn er zaken die op dit moment veel performance opleveren voor een niet al te hoge meerprijs hoor ik het graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1MSI B450M Mortar€ 93,50€ 93,50
1MSI GeForce GTX 660 Gaming€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini C€ 69,90€ 69,90
1AOC U2777PQU Zwart€ 355,30€ 355,30
1HP USB Business Slim Keyboard (Qwerty US)€ 22,95€ 22,95
1HP Z3200 Zwart€ 18,50€ 18,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 137,90€ 137,90
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 45,90€ 45,90
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 141,51€ 141,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.299,26

[ Voor 4% gewijzigd door Pelkie op 13-12-2018 19:04 ]

Beste antwoord (via Pelkie op 13-12-2018 19:04)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Pelkie tnx

Vray heeft een cpu en een gpu renderer (en een hybride optie) Maar als ze dit niet gebruikt focus er niet te veel op. Het is alleen een veelgebruikte renderer in Sketchup.
Pcon is een cpu renderer.

Ga er globaal van uit dat een intel cpu voor het werken met die applicaties net ff wat beter is, door de hoge clocksnelheid. Denk dus aan een 9700k of een 9900k. Sketchup hangt heel erg op 1 core en dat zal met Pcon ook zo zijn. (een soort CAD app)

met cpu renderen is de 9700k niet veel trager dan de 2700x. En niet bizar veel duurder. Een 9900k is in alle opzichten beter, maar wel erg duur op dit moment. Als ze er geld mee verdient zou ik dat zelf niet echt als een probleem zien.

Als je hier een gpu puur hebt voor de viewports, dan kun je een quadro overwegen. Zelf een quadro p620 zal in bijv sketchup veel betere fps geven dan een geforce, is als ik de specs zie prima voor Pcon en ook prima voor Photoshop.

Heb je wel gpu power nodig omdat je zou gpu renderen dan moet daar ook meer geld naartoe en kun je beter een rtx 2070 of hoger halen. Zou je allebij willen doen dan moet je keuzes maken want dan wil je eigenlijk een sterke cpu én een sterke gpu.

Is rendersnelheid écht een issue dan heb je met een AMD threadripper een goeie deal, tenkoste van wat snelheid tijdens het werken zelf. (al is dat qua budget wat krap als je er ook een monitor bij wilt.)

Waar werkt ze nu op?

Denk bij zakelijk gebruik ook aan wat te doen bij uitval van het systeem. Mijn oplossing was altijd een backup systeem hebben staan.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 13-12-2018 17:28 ]

specs

Alle reacties

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zou misschien een iets beter PSU aanraden, het verschilt niet veel maar maakt je systeem wel stiller/veiliger. pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart of pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W of pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M zijn allemaal erg betrouwbaar.

:)

• Pelkie
Grijs schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:34:
Ik zou misschien een iets beter PSU aanraden, het verschilt niet veel maar maakt je systeem wel stiller/veiliger. pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart of pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W of pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M zijn allemaal erg betrouwbaar.
Bedankt voor de tip, gezien de powersupply zeer belangrijk is (als in als deze stuk gaat hij andere componenten mee kan nemen) heb ik het aangepast.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:16
Waarom heb je 2 SSDs?

• Pelkie
Ik heb dit zo gekozen om op de ene windows en de programma's te zetten en op de ander de projecten die ze heeft lopen. Om de vervolgvraag: waarom niet 1 ssd en 1 normale hdd al te beantwoorden: Het budget is er nog, en dan zal een SSD weldegelijk een verschil maken in laadtijd.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:16
Helder, je kan ook nog de M.2 varianten overwegen. Een M.2 SATA SSD is niet zoveel duurder, maar scheelt wel qua kabels. Het moederbord heeft 2 M.2 slots, let wel op de beschikbaarheid van je andere SATA poorten, die kunnen best inactief worden als je een M.2 slot gebruikt.

• Pelkie
SpeedQber schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:23:
Helder, je kan ook nog de M.2 varianten overwegen. Een M.2 SATA SSD is niet zoveel duurder, maar scheelt wel qua kabels. Het moederbord heeft 2 M.2 slots, let wel op de beschikbaarheid van je andere SATA poorten, die kunnen best inactief worden als je een M.2 slot gebruikt.
Bedankt voor de tip, ik zie inderdaad dat de m2 variant van de 1TB schijf 1 euro duurder is. En het is inderdaad nog makkelijker met de kabels ook ;) .

• maratropa
  • Niet online
@Pelkie Waar rendert ze mee in Sketchup? Met Vray?

specs

• Pelkie
maratropa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:32:
@Pelkie Waar rendert ze mee in Sketchup? Met Vray?
Op dit moment gebruikt ze Pcon planner. Ik ben zelf niet echt in die wereld thuis, wellicht dat ik haar op Vray kan wijzen als dit beter is. Wat houdt het ongeveer in en wat voor invloed zal dit hebben op de build?

Edit:
Ik ben zelf ook wat verder in Vray gedoken en daar valt mij in eerste instantie op dat deze meer op de GPU leunt. Wat dus zou betekenen dat de GTX 660 waarschijnlijk te kort gaat schieten en ik beter voor een nieuwer exemplaar zou kunnen gaan. Dit is echter nu niet aan de orde, maar in ieder geval bedankt voor de aanwijzing!

[ Voor 30% gewijzigd door Pelkie op 13-12-2018 15:56 ]

• maratropa
  • Niet online
@Pelkie wacht ff hoor want ik begrijp het niet helemaal, beschrijf haar workflow eens. Pcon planner noemde je eerst niet. Ze gebruikt ook sketchup maar rendert niet in scketchup? Dat doet ze in Pcon? Sketchup alleen voor modellen?

specs

• Pelkie
maratropa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:57:
@Pelkie wacht ff hoor want ik begrijp het niet helemaal, beschrijf haar workflow eens. Pcon planner noemde je eerst niet. Ze gebruikt ook sketchup maar rendert niet in scketchup? Dat doet ze in Pcon? Sketchup alleen voor modellen?
Klopt. Ik had Pcon niet benoemd, die had ik over het hoofd gezien. Ze maakt inderdaad de modellen in Sketchup om de render vervolgens in Pcon te maken. Zoals ik al zei ben ik niet echt thuis in die wereld, zij heeft er voor gestudeerd, ik niet ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• maratropa
  • Niet online
@Pelkie tnx

Vray heeft een cpu en een gpu renderer (en een hybride optie) Maar als ze dit niet gebruikt focus er niet te veel op. Het is alleen een veelgebruikte renderer in Sketchup.
Pcon is een cpu renderer.

Ga er globaal van uit dat een intel cpu voor het werken met die applicaties net ff wat beter is, door de hoge clocksnelheid. Denk dus aan een 9700k of een 9900k. Sketchup hangt heel erg op 1 core en dat zal met Pcon ook zo zijn. (een soort CAD app)

met cpu renderen is de 9700k niet veel trager dan de 2700x. En niet bizar veel duurder. Een 9900k is in alle opzichten beter, maar wel erg duur op dit moment. Als ze er geld mee verdient zou ik dat zelf niet echt als een probleem zien.

Als je hier een gpu puur hebt voor de viewports, dan kun je een quadro overwegen. Zelf een quadro p620 zal in bijv sketchup veel betere fps geven dan een geforce, is als ik de specs zie prima voor Pcon en ook prima voor Photoshop.

Heb je wel gpu power nodig omdat je zou gpu renderen dan moet daar ook meer geld naartoe en kun je beter een rtx 2070 of hoger halen. Zou je allebij willen doen dan moet je keuzes maken want dan wil je eigenlijk een sterke cpu én een sterke gpu.

Is rendersnelheid écht een issue dan heb je met een AMD threadripper een goeie deal, tenkoste van wat snelheid tijdens het werken zelf. (al is dat qua budget wat krap als je er ook een monitor bij wilt.)

Waar werkt ze nu op?

Denk bij zakelijk gebruik ook aan wat te doen bij uitval van het systeem. Mijn oplossing was altijd een backup systeem hebben staan.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 13-12-2018 17:28 ]

specs

• Pelkie
@maratropa
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Op dit moment werkt ze op een laptop met een i5-6200u met 8 gig ram en een gtx 940m. Dus qua backup systeem heeft ze altijd die laptop nog. (Asus X556UB-XX077T-BE) alleen niet de BE versie maar wel grofweg dezelfde inhoud.
Daarom is elke verandering in dit geval een (grote) vooruitgang.

Qua backup van de projecten zet ze elke zoveel tijd alle bestanden op een externe HDD. Dit is niet ideaal maar voor de schaal van nu is dit voldoende.

Ik zie dat de 9700K ongeveer 100 euro duurder is en dat enkel de turboklok wat hoger is dan de 2700x. Voor de rest zit hier "geen" verschil in. Verbeter me graag als ik hier fout zit en iets grandioos over het hoofd zie.

Wat betreft de quadro GPU is dit zeker iets waar ik in de toekomst (bij eventuele upgrades etc.) zeker naar kijken. Maar het lijkt me nu nog niet nodig aangezien, zoals eerder aangegeven, alles wat er nu op het lijstje staat al een upgrade is ten opzichte van de laptop. Onder het motto, als de gtx 660 niet voldoende blijkt te zijn, is er snel genoeg een quadro bijgeprikt.

Ik zal dus alles meenemen, maar ik heb nog niet echt iets gehoord dat de samenstelling niet samen kan dus ik zal bovenstaand lijstje gaan bestellen. Bedankt iedereen voor de reacties en suggesties!

• maratropa
  • Niet online
@Pelkie met een i5 6200u is idd zo'n beetje alles prima :)

9700K werkt allround wat sneller dan de 2700x (8 cores zonder HT met wat hogere prestatie per core), 2700x rendert sneller dan de 9700k (8 cores mét HT en wat lagere prestatie per core)

specs

Pagina: 1