Condens bij voordeur, open kruipruimte. Beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 22.604 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Hoi Tweakers,

Ik heb flink wat last van condens en vocht bij de voordeur. Aangezien we daar parket hebben liggen, zorgt dit vocht voor problemen met de houten vloer. In de kruipruimte is te zien dat de muur onder de voordeur behoorlijk nat is. Het metalen frame in de vloer waar het deksel in ligt is regelmatig nat.
Op dit moment is het gat van de kruipruimte open, omdat het hout van het luik eerst goed moet drogen. Hierdoor komt de vochtige lucht uit de kruipruimte omhoog wat voor nog meer condens dan ervoor zorgt.

Ik denk dat hier meerdere dingen een rol spelen:
- De tochstrip van de deur is niet goed meer, je kunt de koude lucht onder de deur door voelen stromen. Koud lucht zorgt condens?
- De afgelopen weken/maanden heeft het vocht zich opgebouwd in de kruipruimte, waardoor het hier vochtiger is dan gebruikelijk. Deze vochtige lucht zorgt voor meer condens dan gebruikelijk.
- Het condens op de ramen van de voordeur druppelt naar beneden, en kan niet goed weg onder de parketvloer. Dit zorgt voor vochtig hout, dit droogt heel traag en zorgt voor extra vochtige lucht dat weer condenseert tegen het glas van de voordeur.
- Omdat het luik nu open is, komt er meer vochtige lucht de gang in dan normaal. Hierdoor stijgt de luchtvochtigheid en dus ook de mate van condens.

Er zijn misschien meerdere factoren die een rol spelen, maar deze lijken mij voor de hand liggend.
Naast mijn vraag (hieronder) denk ik dat de volgende stappen al zullen helpen:
- Er komt een nieuwe deur met dubbel glas in. Deze krijgt ook nieuwe tochtstrips en een tochvaldorpel.
- Ik wil proberen de kruipruimte een beetje te laten drogen. Er is mij verteld dat het heel normaal is dat het hier een beetje vochtig/klam is. Dus een beetje condens (in de kruipruimte) mag verwacht worden schijnbaar (??).
- Ik wil de waterleidingen die niet bedekt zijn (of niet goed meer) bedekken met leiding-isolatie.
- Als het luik goed opgedroogd is, bedek ik deze aan de onderkant met plastic, zodat enig vocht niet meer in het hout kan trekken van het luik. Daarnaast wil ik een piepschuimplaat in de opening van de kruipruimte klemmen, zodat er minder lucht en condens bij het luik kan komen.

Mijn vermoeden is dat bovenstaande stappen zullen helpen om het condens in de toekomst terug te dringen. Maar voor het zover is moet ik (afgezien van bovenstaande stappen) de huidige luchtvochtigheid proberen in bedwang te houden. Dit met de hoop dat het op dit moment niet erger wordt dan het al was. Zoals je hierboven leest zijn er momenteel meerdere factoren die de luchtvochtigheid verhogen, wat ook weer leidt tot meer condens.

De vraag die ik wil stellen in jullie is welke van onderstaande stappen het meest zullen helpen op dit moment, tot alle oplossingen zijn toegepast.
- De voordeur open zetten, zodat de koude lucht van buiten de gang in kan trekken. Wellicht dat de buitenlucht een lagere luchtvochtigheid heeft dan de lucht in mijn gang. Nadeel is dan dat het overal flink koud gaat worden.
- De verwarming flink open draaien. De lucht in de gang wordt warmer waardoor de opname van vocht toeneemt. Als ik de hoge temperatuur vast kan houden, zal er minder condens op de voordeur optreden. Nadeel is dat dit erg duur wordt (stadsverwarming) en het vocht in de lucht hiermee niet verdwijnt.
- Niks doen, en de natuurlijke ventilatie zijn ding laten doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
@supervinnie40
ik heb eigenlijk het idee dat je niet eens een vraag stelt maar alles eigenlijk al door hebt.
je bent op de juiste weg in ieder geval en zoekt hoog uit conformatie. ;)
dus ga zo door....
ik geef wat losse dingen waarvan ik denk dat je nog even over na mag denken.

een kruipruimte is vrijwel altijd een beetje vochtig.
(ik ben een uitzondering op de regel, het is er kurk droog.
het zand is gewoon weg stof bij mij. ik woon op een oude zand bank een paar meter hoger als omliggende gebieden.)
en als het goed is dan is er een ontluchting in die ruimte om het vocht af te voeren.
is die aanwezig en niet verstopt geraakt met spinnen webben en zo voorts?
zorgen dat die weer open is voorkomt ook veel problemen. ;)

als water leidingen condens hebben dan is dat vaak niet een probleem, daar kunnen ze tegen
mits dat condens wel niks beschadigt, natuurlijk.
als het condens water weg kan zonder problemen, dan wil je het liefste dat het daar condenseert.
liever een plek waar je het condens onder controle hebt als een plek waar je dat niet hebt. ;)

(verder mis ik wel veel info over het huis.
zo is een huis in de randstad(polder) heel anders in de kruipruimte als een huis in drente/braband etc...
ook het bouw jaar van een huis zegt veel, zo zie je na 1980 te minste wat isolatie, daar voor was het huilen met de pet op.
maar ook een verschil tussen houten vloeren en beton vloeren.
dit soort dingen maken antwoorden vaak wel heel anders. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Hoi Migjes,
Ik ben aardig op weg (hoop ik), maar dit onderwerp is volledig nieuw voor me. Ik sluit dus niet uit dat ik ondanks goed nadenken nog belangrijke variabelen over het hoofd zie. Zoals ik in jouw bericht lees ben ik dus nog wat details vergeten, daar hieronder antwoord op:

Het huis staat in Tilburg, de wijk Reeshof. Het huis is in 1987 gebouwd op grond dat voorheen landbouw was. Wij zijn de 3de eigenaar en de vorige eigenaar beweerd nooit last te hebben gehad van vocht. Hij had echter een zeil-vloer en een dikke deken voor de deur hangen. Het huis is opgebouwd met een randfundering, waar enorme betonnen platen op gelegd zijn. Deze platten hebben aan de onderkant een vrij dikke laag (piep)schuim als isolatie. Op de plekken waar deze isolatie ontbreekt (bodem van meterkast, gat voor de leidingen, gat voor de riolering etc.) is aardig wat condensatie te zien.
Bovenop het beton ligt een oude kurkvloer, daarbovenop een ondervloer van 4mm en vervolgens een houten parketvloer van ongeveer 1.2cm.

De leidingen komen de kruipruimte in op ongeveer 50cm links naast de de voordeur. De betonnen fundering is over de gehele breedte ietwat vochtig, maar waar de voordeur zit is zichtbaar natter. Het zand is hier echter niet veel natter dan op andere plekken onder het huis.

Er is ontluchting in de muren naar de kruipruimte in de vorm van zwarte roosters aan de buitenkant. Ik kan helaas niet zien of ze verstopt zijn of niet. Mijn idee was eigenlijk om hier met een compressor lucht doorheen te blazen. Hopende dat het enig stof en vuil wegblaast.

Aangezien het luik nu weg is, en de kruipruimte wagenwijd open staat is de opkomst van de vochtige lucht uit de kruipruimte een nieuw probleem dat het bestaande probleem eigenlijk vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@supervinnie40
he een stads genood.
(ik zit op het korvelplein.
daar loopt de zand tong van uit goirle naar toe.
zo zie je maar, zo dicht bij elkaar wonen en toch een andere situatie hebben. ;) )

maar goed reeshof, dus een vinex wijk, met dito bouw.
(ik zou als Tilburger daar nog niet dood gevonden willen worden in de reeshof. >:) )
ik ken het terrein daar goed, ben er opgegroeid (Dongense weg/ ruekertbaan) toen de reeshof er werd gebouwd.

de grond, jep die blijft vochtig, het water stroomt onder de grond van België naar de maas.
maar komt in dat stuk het kanaal tegen die de stroming een beetje verstoort.
dus grondwater zit er niet al te diep, en zul je altijd een beetje last van houden . ;)
(zie rivier de dongen.)

maar je huis is wel zo gebouwd, dat je er geen last van zou moeten hebben.
dus ik geef je een erg grote kans dat je kruipruimte ventilatie gewoon verstopt zit.
die weer open maken en een half jaar wachten (ja het duurt lang voordat al dat vocht weg is.) en je probleem is waarschijnlijk al opgelost. ;)

hoe dat te doen?
met lucht, geen idee of dat werkt. :?
ik kruip altijd even met de water slang de kruip ruimte in en spuit een flinke straal het gat in.
dat spoel alles goed leeg.
(soms zit het vol met zand zelfs.)

ik zou de water leiding niet isoleren.
het is juist tof dat het daar condenseert, liever daar als tegen de onderkant van het luik. ;)

(als de voordeur tocht is dat natuurlijk slim om iets aan te doen, condens of geen condens, tocht is altijd fout.)

stadsverwarming, daar moet je het eens over hebben met @Noord27 die zit ook in jouw buurt en kan je er wel wat over vertellen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:20
Kruipruimte is hier kurkdroog hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Noord27 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:48:
Kruipruimte is hier kurkdroog hoor. ;)
lol, dat komt omdat jij nog aan de reeshofdijk zit en vlak naast de oude boerderij.
dat hete toen al niet voor niks dijk. ;)

het stukje grond van de friettent / pizaboer / chinees / tankstation stond de boerderij.
en die lagere velden daar is een groot stuk reeshof gebouwd rond 1987.

als je meer wil weten moet je met die mensen gaan praten.
hun vader/opa was de boer van die velden waar nu dat stuk reeshof staat. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Je zal gaten moeten dichten tussen woning en kruipruimte (let op, niet de gevelroosters die je al gevonden hebt). In oude woningen is dit nooit luchtdicht gemaakt.

Rubber strip op matomranding kruipluik
Nieuw, geïsoleerd luik kopen (cempanel met isolatie komt veelvuldig voor). Kan niet wegrotten en zorgt voor een condensplek minder.

Dan je meterkast. Ook hier is het een open verbinding, dus ook hier de gaten afschuimen met elastisch blijvende pur of een nieuwe plaat maken en de leidingdoorvoeren met rubber afwerken.

De deurrubbers ook eventueel vervangen en kijken of de ramen wel geïsoleerd zijn. In principe is het te koud, waardoor condens neer kan slaan op alle koude oppervlakten. Zijn die oppervlakken niet meer zo koud >>> geen condens meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Stadsverwarming... begin er niet over. Ik woon sinds juni in de Reeshof, en alhoewel de wijk en de bewoners (bij mij) werkelijk fantastisch zijn, zijn er diverse aspecten aan de wijk die in mijn ogen niet erg logisch of handig zijn aangepakt. Waaronder ook de stadsverwarming. Ik ben in een ander topic al uitgebreid aan het leren/lezen/bespreken hoe ik meer uit mijn verwarming kan halen zonder meer te stoken. Ook het concept van warmtewisselaars en dergelijke vind ik best interessant.

Maar goed, terug naar het onderwerp.
Degene die ik gesproken heb in mijn hofje bevestigen dat vocht in de kruipruimte heel normaal is. Bij de ene is het een beetje vocht, bij de ander zijn het kleine plasjes water. Het enorm dichte zand rondom de huizen helpt ook niet voor afwatering. Mijn oprit staat bij een normale regenbui al snel blank.
Ik zit helemaal vooraan, in de D-buurt naast het fietspad. Er zit wel een sloot achter het huis, maar die is vreemdgenoeg altijd droog ;).

Zou je misschien nog iets uitgebreider willen uitleggen hoe jij jouw truc met de waterslang aanpakt? Want ik dacht eigenlijk dat mijn woning zoiets als onderstaande foto in de muur heeft. Zou het dan niet beter werken door er water van bovenaf in te gieten?

https://tilmar.nl/bouwpro...e8-43c5-b3ce-9fe200ef38ee

Mijn keuze voor lucht was vooral gericht op het idee dat ik niet nog meer vocht in de kruipruimte wil hebben. Ik heb ook al zitten denken aan een ventilator plaatsen die constant afzuigt bijvoorbeeld.

Weet iemand of de verticale gleuven in de muur ook voor ventilatie van de kruipruimte is? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de zwarte roosters voor de kruipruimte zijn en de verticale gleuven alleen maar voor de spouw?

Edit: ik zie jouw reactie nu pas Señor Sjon. De deur en de rubbers gaan al vervangen worden. Men komt een gloednieuwe voordeur met nieuwe tochtstrips installeren. Helaas pas over enkele weken ivm levertijd deur.
De rest van jouw ideeën wil ik al gaan doen: tochstrips, nieuw luik en ik heb net Isolatie Pur gehaald die ik aan de onderkant van enkele delen ga spuiten. Volgens de verkoper had die gaan last van vocht. Ik wil proberen zoveel mogelijk onnodige gaten te dichten en tocht te verminderen.

Maar ondanks alle hulp en adviezen (welke ik oprecht waardeer) vraag ik mij nog af of het nut heeft om vandaag en morgen de voordeur open te zetten. Ik kan morgenavond pas de laatste dingen doen en het luik dichtdoen. Wellicht dat een open voordeur helpt om het vocht naar buiten te laten gaan? Of lucht met lagere luchtvochtigheid naar binnen? Het is een pleister op een open wond, maar kan wellicht voorkomen dat het de komende 48 uur erger wordt?

[ Voor 21% gewijzigd door supervinnie40 op 12-12-2018 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, de open stootvoegen zijn voor de spouw. Die wil je juist niet tot binnen aan toe hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@supervinnie40
die verticale sleuven dat is je muur isolatie ventilatie, klopt.

en waarschijnlijk heb je wel een variant van de link die je geeft.
zo zien ze er meestal wel uit.

gewoon met de tuinslang en een flinke straat water in spuiten van uit de kruipruimte.
(zo diep als de slang er in kunt krijgen.)
daar kan na verloop van tijd gewoon een beetje zand in terecht komen met verstopping als gevolg.
het voegt water toe, maar anders krijg ik nooit het zand er uit gespoeld.
je kunt geen ei bakken zonder een schaal te breken. ;)
(of je het met lucht voor elkaar kunt krijgen, geen idee nooit geprobeerd.
een tuinslang is vaak eerder voorhanden als lucht met voldoende druk.)

het water trekt wel weer weg, maar wees geduldig het duurt een tijdje voordat je het merkt.

en verder @Señor Sjon zijn dingen ook doen. d:)b
dat zijn goede tips.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-12-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de uitleg, het klinkt eigenlijk wel logisch hoe jij het doet. Ver erin steken en de kraan open draaien. Hopelijk is het de oplossing.

Senor Sjon zijn tips staat ook zeker op de lijst. Ik heb net in mijn pauze al wat spullen bij de bouwmarkt te halen zodat ik:
- De rand waar het luik in ligt voorzien van tochtstrip
- Piepschuim platen waarmee ik de onderkant van het luik bedek
- Plastic folie om de onderkant van het luik mee te bedekken (vocht trekt niet in plastic :) )
- Pur schuim om onbedekte plekken te bedekken (zoals onderkant meterkast)
- Nieuwe buizenisolatie, er loopt namelijk een verwarmingsbuis een stukje onder de vloer door.

De tuinslang heb ik al.

Morgenavond wil ik dan nog:
- Kruipruimte en de vochtige plekken visueel inspecteren en foto's maken voor de toekomst
- Tijdelijke tochtstrip maken voor de voordeur
- Ontvochtiger huren om de gang wat sneller "droog" te krijgen
- Tesa folie halen en over het enkelglas in de oude deur plakken (tijdelijke oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Mocht het nog van toegevoegde waarde zijn, is hier een foto van de opening van het luik:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/48266649_10156842689109817_1846889272183881728_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=e8cfb60d60e95e6ddd8602e832d9a7b9&oe=5CAF320B

• supervinnie40
Gisteren meer kunnen doen dan verwacht. Hieronder mijn bevindingen en daaronder wat ik gedaan heb.

Bevindingen:
- Er zitten 2 ventilatiekanalen aan de voorkant van het huis. 1 hiervan zat verstopt achter de piepschuim plaat die onder op de betonplaat gelijmd zit.
- Er zitten ook 2 ventilatiekanalen aan de achterkant, maar vanwege de uitbouw zit hier een 3.5 meter lange buis op om de nieuwe ventilatiekanalen te verbinden met de oude gaten in de fundering.
- Het zand is in het midden van de kruipruimte redelijk droog (tikkeltje vochtig, maar niet noemenswaardig). Het zand achterin is iets meer klam en het zand aan de voorkant is gewoon modder. Dit is echt nat te noemen.
- Het heet niet "kruipruimte" vanwege de ruimte die je hebt, maar vanwege hetgeen dat er leeft.

Gisteren gedaan:
- plak-tochtstrip aangebracht op de rand waar het luik op ligt
- Het luik bedekt met 2 lagen Komo afvalzak (zodat vocht niet in het hout kan trekken). In een later stadium zal het luik vervangen worden door een ander materiaal.
- Diverse buizen bedekt met isolatieschuim
- De tuinslang zo diep mogelijk in de ventilatieroosters geschoven en dik 30 seconden goed door laten stromen (er kwam een klein beetje zooi uit)
- Nieuwe tochtstrip op de deur aangebracht. Dit is tijdelijk tot de nieuwe deur er is, maar zou in ieder geval moeten helpen
- De hele avond heeft de voordeur open gestaan zodat de koude, relatief-droge buitenlucht naar binnen kon
- Een piepschuim plaat in de opening van de kruipruimte geklemd. Enige condensatie zal dan vooral op het piepschuim plaatsvinden voordat het het luik kan bereiken.
- Met purschuim heb ik enkele gaten en openingen (onder andere naar de meterkast) afgedicht. Ik heb met opzet gekozen voor isolatieschuim. Overal waarvan ik het vermoeden had dat het naar boven kon trekken, heb ik uitgebreid bedekt.

Ik had gisteravond een strook wc-papier tegen de voordeur gelegd, om te zien hoeveel vocht er de volgende ochtend zou liggen. Gelukkig viel dat vanmorgen heel erg mee. Het papier was een tikkeltje meer klam dan wanneer het van de rol komt, maar dat kan in mijn ogen ook komen omdat het bij de deur simpelweg ietsje kouder is dan een meter verderop (dichter bij de verwarming). Het viel me ook op dat er zeer weinig condens op de ruiten van de voordeur zat. Een stuk minder dan de 2 nachten ervoor.
De temperatuur was vanmorgen zelfs iets behagelijker dan voorheen. Het gaf de indruk dat de warmte van de verwarming beter bleef hangen.
Tot nu toe beschouw ik dat als een positieve ontwikkeling.

Al met al denk ik niet dat het perfect is, maar een deel van de (nog) aanwezig toch is ook te danken aan de scheve en versleten deur. Dit zal dus opgelost zijn zodra de nieuwe deur er is.

Hebben jullie nog tips waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht (hence condens), dus je voordeur open laten staan was niet bijzonder handig.

Verder je mechanische ventilatie in basis op stand '2' zetten als je thuis bent. 1 is alleen voor als je weg bent en 3 is voor koken/douchen/veel volk en eigenlijk ook slapen (want dan in de regel ook iedereen thuis). Zo wordt je lucht meer ververst.

• migjes
@supervinnie40
ik neem aan dat je het ventilatie kanaal achter het piepschuim hebt gehaald zoals hij eigenlijk hoort te zitten.
en dat de ventilatie van de kruipruimte nu wel in orde is. :?
het kan verder wel een half jaar duren voordat de kruipruimte nu echt droog is.

definitie kruipruimte, lol.
jep, de eerste keer dat ik er moest zijn ben ik met een stok er in gekropen en kwam met een zwarte suiker spin weer naar buiten.
daar was niemand in 25 jaar geweest leek het wel. ;)

maar verder: held _/-\o_
netjes gedaan.

ik heb zelf nog de laag piepschuim wat 5cm was, dikker gemaakt tot 15-20 cm.
vloer isolatie is tof, en meer is beter.
(tja ik heb vloerverwarming en gebruik gas.
gas is goedkoop om te hebben, maar duur stoken.
stadsverwarming is duur om te hebben, maar goedkoop stoken.
dus jouw situatie kan anders zijn. ;) )

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:03
supervinnie40 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:36:
Gisteren meer kunnen doen dan verwacht. Hieronder mijn bevindingen en daaronder wat ik gedaan heb.

Bevindingen:
- Er zitten 2 ventilatiekanalen aan de voorkant van het huis. 1 hiervan zat verstopt achter de piepschuim plaat die onder op de betonplaat gelijmd zit.
- Er zitten ook 2 ventilatiekanalen aan de achterkant, maar vanwege de uitbouw zit hier een 3.5 meter lange buis op om de nieuwe ventilatiekanalen te verbinden met de oude gaten in de fundering.
- Het zand is in het midden van de kruipruimte redelijk droog (tikkeltje vochtig, maar niet noemenswaardig). Het zand achterin is iets meer klam en het zand aan de voorkant is gewoon modder. Dit is echt nat te noemen.
- Het heet niet "kruipruimte" vanwege de ruimte die je hebt, maar vanwege hetgeen dat er leeft.
Jammer dat ik je topic niet eerder heb gezien want ik heb toevallig hetzelfde probleem gehad. Bleek dus dat de vorige bewoners de ventilatiekanalen (muizenvallen?) dicht hadden gemaakt met purschuim 8)7

Deze direct verwijderd en begon die week daarna al wat resultaat te zien. Maar het duurt nog wel even voordat al het vocht weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
@Señor Sjon Je hebt in de basis wel gelijk, maar zou dit ook nog gelden als de lucht in de gang niet verwarmd was en bijzonder vochtig was? Mijn veronderstelling was namelijk dat de "frisse" lucht in de gang zoveel vocht bevatte, dat het beter was om deze lucht te vervangen met de droge, koude lucht van buiten. Als deze droge lucht dan opwarmt, neemt het opname-vermogen toe en kan het makkelijker het overgebleven vocht uit de vloer trekken. Een beetje alsof je een spons leegknijpt.
Heb ik hier een verkeerde aanname in gedaan? Ik moet zeggen dat het verhaal van relatieve luchtvochtigheid een tricky onderwerp kan zijn :).

@migjes
Ja, ik heb het piepschuim dat de ventilatie blokkeerde weggehaald. Er zit nu niets meer voor het ventilatiegat. Ik heb de tuinslang er zover mogelijk in geschoven en het water zijn ding laten doen. Geen idee hoeveel effect het heeft, maar het zal zeker geen negatief effect hebben.
Of het ooit echt droog wordt vraag ik me af. Zoals jij al eerder vertelde is vocht in onze regio sowieso een probleem.
Jouw idee om de vloer isolatie nog dikker te maken is geen gek idee. Ik zou in theorie gewoon piepschuim platen erop kunnen lijmen? Geen project waar ik me nu mee bezig ga houden. Maar wat ik wel op het lijstje kan gaan zetten. Ik heb geen vloerverwarming, maar alle besparingen zijn mooi meegenomen. Mijn voornaamste doel voor nu is om het condens in de gang terug te dringen.

Wat bedoel je overigens met goedkoop stoken? Ik heb nog maar 1x eerder gas gehad, en dat ging via de woningbouw. Ik vindt 24 euro per GJ niet goedkoop, maar het is lastig te vergelijken met gas.

@Ryan_
Dat is onhandig. Dat zal geen pretje zijn geweest om op te gaan lossen. Bij mij was het wel een samenwerking, zowel van de vochtige kruipruimte als de tochtende voordeur. Nu beide aangepakt is hoop ik toch dat de situatie gaat verbeteren. Fingers crossed ;).

• migjes
supervinnie40 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:00:
Ja, ik heb het piepschuim dat de ventilatie blokkeerde weggehaald. Er zit nu niets meer voor het ventilatiegat. Ik heb de tuinslang er zover mogelijk in geschoven en het water zijn ding laten doen. Geen idee hoeveel effect het heeft, maar het zal zeker geen negatief effect hebben.
Of het ooit echt droog wordt vraag ik me af. Zoals jij al eerder vertelde is vocht in onze regio sowieso een probleem.
Jouw idee om de vloer isolatie nog dikker te maken is geen gek idee. Ik zou in theorie gewoon piepschuim platen erop kunnen lijmen? Geen project waar ik me nu mee bezig ga houden. Maar wat ik wel op het lijstje kan gaan zetten. Ik heb geen vloerverwarming, maar alle besparingen zijn mooi meegenomen. Mijn voornaamste doel voor nu is om het condens in de gang terug te dringen.
zie:
Kruipruimte vloer (na-)isoleren

in theorie is het simpel (tweakers kunnen het heel moeilijk maken soms):
gewoon meer EPS (piepschuim) er tegen aan plakken, klaar.
Wat bedoel je overigens met goedkoop stoken? Ik heb nog maar 1x eerder gas gehad, en dat ging via de woningbouw. Ik vindt 24 euro per GJ niet goedkoop, maar het is lastig te vergelijken met gas.
ik begreep altijd dat 1GJ vergelijkbaar met 36m3 gas was. (dan kom je op 0,66 per m3 uit)
maar ik vind het altijd zo veel gekronkel van allerlei partijen waar ik zoizo al moeite mee heb om ze te vertrouwen, dat ik de waarheid niet weet. ;)
dit is het variabele gedeelte, gebruik je veel GJ dan veel betalen, gebruik je minder dan minder betalen.
maar je hebt ook nog je aansluitkosten, of te wel de kosten om het te mogen hebben.
voor gas is dat 235€ per jaar, stadsverwarming ????? (en hoeveel zit er dan in de bouw kosten etc etc..)

ik laat het stadsverwarming gedeelte liever eigenlijk over aan die reeshoffers en probeer daar zo ver mogenlijk van weg te blijven. >:)

• supervinnie40
Heel slim om daar van weg te blijven ;).
Ik heb het even uitgewerkt voor je, omdat ik het zelf ook wel wat nauwkeuriger wilde bekijken.

Ik heb in mijn rekensommen een maand van 30.5 dagen genomen. Dat geeft een eerlijk gemiddelde.
De Vaste Kosten Warmte zijn 24.57 per maand
De Leveringskosten zijn 16.23 per maand
De meetkosten zijn 2.12 per maand
Dat komt op een totaal van 42.92 euro per maand aan vaste kosten die onafhankelijk zijn van het verbruik.
Het verbruik komt op 24 euro per GJ.

In augustus stookte ik 0.67 GJ, afgelopen maand (november) zat ik op 2.87 GJ.
Wij proberen er actief op te letten, en gebruiken een Netatmo systeem om elke radiator zo nuttig en efficient mogelijk te gebruiken.

Op jaar basis schat ik mijn verbruik in op:26.75 GJ. De eindrekening na 12 maanden zou dan rond de 1157 euro zitten.
En nogmaals, wij letten er actief op. De thermostaat komt zeer zelden boven de 19 graden uit en ruimtes waar we niet, of weinig komen, worden niet of nauwelijks verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@supervinnie40
oke, dat is duidelijk.

dan zou 26.75 GJ ongeveer een 925m3 gas moeten zijn (1GJ = 36m3).
en dan heb je dus een zelfde gebruik als ik.
1157€ / 925m3 = 1,25€

dit kost mij:

vaste kosten:
netbeheerder kosten = € 0,34145 x 365 = 124.63 €
leveringskosten = € 0,24658 x 365 = 90,00 €
per jaar is dat: 214.63
(dit bedrag is iets lager als een normale gas aansluiting, ik gebruik zo weinig gas dat ik een kookgas aansluiting heb (<500m3), later in het bericht vertel ik daar meer over.)

variabele kosten per 925m3:
gas prijs = € 0,23159 x 925 = 214.22 €
Regiotoeslag (Regio 5) = € 0,02759 x 925 = 255.21 €
CO2 compensatieproject = € 0,00301 x 925 = 2,80 €
(de co2 zou je weg kunnen laten als je wil, ik doe het wel want kost me geen bal eigenlijk)
EB = € 0,31461 x 925 = 291.01 €
ODE = € 0,03449 x 925 = 31.90 €

dit maakt per jaar = 795.14€
dus betaal ik in totaal: 1009.77 € per jaar.
dan ben je er eigenlijk nog niet, want ik moet nog een gasketel kopen eens in de 12 jaar en dat kost +/-1200€, dus tel er een 100€ bij op.
die ketel moet ook onderhouden worden, kost 65€ per jaar.
(1 ketel in tilburg blaast zich zelf op, dan zie je de gehele voorgevel bij de over buren in de tuin liggen.
dit soort kosten neem ik maar even niet mee, maar zouden eigenlijk wel mee genomen moeten worden. ;) )

dit vond ik te duur eigenlijk, dus ik heb nu een warmtepomp gekocht, waar ik 60% van de tijd mijn huis wel mee verwarm.
hierdoor gebruik ik maar 300m3 gas, maar dan weer wel 1600kWh elektra.
door het lage gas gebruik heb ik dus een kookgas aansluiting, dat scheelt mij ongeveer 20€ per jaar.
dus de berekening op nieuw:

vaste kosten:
netbeheerder kosten = € 0,34145 x 365 = 124.63 €
leveringskosten = € 0,24658 x 365 = 90,00 €
per jaar is dat: 214.63

variabele kosten per 300m3:
gas prijs = € 0,23159 x 300= 69.48 €
Regiotoeslag (Regio 5) = € 0,02759 x 300= 8.28 €
CO2 compensatieproject = € 0,00301 x 300= 0,90 €
EB = € 0,31461 x 300= 94.38 €
ODE = € 0,03449 x 300= 10.34 €

dan nog elektra 1600kWh a € 0,20594 = 329.50€

dus mijn stookkosten zijn: 727.51 € per jaar.

en dat is ook nog niet alles:
ik gebruik ongeveer een 4000kWh per jaar + 1600kWh voor de warmtepomp.
mijn zonnepanelen leveren ongeveer een 5500kWh per jaar op.
dus ik reken ongeveer een 100kWh af per jaar en dan 300m3 gas.
het leuke is dat iedere burger (jij doet dit ook) de eerste x kWh en x m3 gas belastingloos mag kopen.
(of hij dit nu doet of niet doet niet ter zaken.)
omdat er mensen zijn met stads verwarming trekken ze die korting van de elektra rekening af.
die korting is inc BTW +/-370€.
dus dit maakt voor mij :
100kWh x € 0,20594 = € 20,594
vastrecht elektra = 235€
heffings-korting = -370€
dus de elektra rekening kost mij -114.41 € , jep ik krijg geld in plaats van dat ik betaal. O-)
dat bedrag word afgetrokken van mijn gas rekening.
dan kom ik uit op 398.01€ - 114.41 € = 283.6€ wat ik betaal per jaar.

omdat ik toch al zo een enorme energie basterd ben.
heb ik afgelopen jaar maar weer een nieuw energie contract afgesloten.
dus ja 1 met een 200€ welkomst bonus. >:)
ben benieuwd hoe dat in april gaat aflopen dit jaar.

helaas gaat niet alles helemaal perfect.
probeer een leverancier maar eens te overtuigen dat je eigenlijk maar 7€ aan voorschot per maand zou moeten betalen. :-(
ik kreeg het niet lager gepraat als 35€, dat heb ik de eerste maand 12x overgemaakt naar de leverancier.
dus ik heb 430€ betaald. (dan heb ik daar de rest van het jaar geen last meer van)
maar de kans is groot dat ik daar een +/-300€ van terug ga krijgen. 8)
(hier baal ik een beetje van: ik heb geen zin in een bedrijf een 300€ renteloos te lenen.
van mij mogen ze daarvoor naar een bank gaan.
maar goed heb me er maar bij neer gelegd dat het zo is.)

jep ook ik stook voorzichtig, huiskamer, keuken, badkamer worden verwarmt, de rest niet.
thermostaat gasketel staat op 21 graden.
thermostaat warmtepomp op 22 graden.
en dit gewoon 24x7, altijd een warme vloer (vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Jeetje, wat een berekening....
Maar ook wat een besparing. Het zal vast een aardige duit hebben gekost om alles te kopen, aan te sluiten en goed te laten werken. Maar op het eind van de rit betaald het zich snel terug.

Zonnepanelen staan hier absoluut op de planning, maar wegens het budget moet dit nog even wachten tot de zomer (of misschien zelfs later :( ). Desondanks lijk jij mij een geschikt persoon om eens een kop koffie mee te doen. Ik heb zo'n vermoeden dat ik behoorlijk veel euro's zou kunnen besparen met jouw kennis en ervaring! Geen idee wat er mogelijk is met stadsverwarming, of hoe die warmtepomp precies werkt, maar het moet zeker wel beter kunnen dan wat we nu hebben.

P.s. qua zonnepanelen zouden wij hooguit 10 panelen kwijt kunnen, maar ik heb dan wel een dak dat de gehele dag pal in de zon staat. Ideaal dus eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@supervinnie40
oei, wat heeft het gekost, daar kan ik simpel in zijn veul, heel veul.
ergens rond de 18k€ gok ik een beetje.
maar dat is wel verspreid over een jaartje of 15.
elke keer een setje zonnepanelen gekocht, die terug verdiend, daarna verkocht.
en met die winst nieuwe panelen op dak gelegd.
verder heb ik geen zuid dak, maar een oost-west.
dat is toffer want je kunt er dan 2x zoveel leggen.
heb nu 2x7x245Wp (panasonic) op oost en 10x300Wp (lg) op west.

en het voordeel is dat ik 2 handen heb, dus alles gewoon zelf gedaan.
(met de vrouw op dak rond klauteren is best een leuk ding om te doen. )

en heb nog 4 panelen op zolder liggen voor het schuurtje, projectje voor van de lente.
(ik moet die 300m3 gas nog betalen, en dat voelt duur aan voor mij.)

ik doe verder niet aan koffie, maar bier mmmm. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
2 handen heb ik ook, en handig ben ik ook zeker wel. Maar ik heb weinig kennis van de ins-en-outs van de panelen. Ik weet hoe ik ze op mijn dak zou moeten plaatsen, en in de basis snap ik wel hoe ze aangesloten moeten worden. Maar de aansluiting op de omvormer en de aansluiting op de meterkast gaat mij iets te ver. Daar zou ik echt eerst meer over moeten leren.
Alleen de keus welk paneel het beste is zou al een vraag zijn waar ik geen antwoord op heb.

Maar 18K is natuurlijk een beetje veel voor iemand die pas een jaartje bezig is met goedkopere alternatieven. Ik begin bij mijn verbruik beperken, daarna komen de zonnepanelen en wellicht een houtkachel. Daarna sta ik nog altijd open voor extra stappen die de toekomst goedkoper gaan maken.

Het terugdringen van het condens in de gang heeft sowieso al een klein beetje geholpen. Vanmorgen merkte ik wederom dat het minder sterk afgekoeld was in de gang dan de voorgaande dagen. De nieuwe voordeur zou dit nog beter moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
@migjes hoi migjes, ik woon zelf ook in de reeshof (m buurt) en heb een klein maar vervelend vochtprobleem.
Bedrijven die ik benader beginnen meteen over kruipruimte isolatie maar ik weet niet of dat meteen nodig is. Ik heb een foto bijgevoegd van het vochtprobleem. Onder de mat is de kruipruimte. De kruipruimte zelf is droog.

Als ik de ventilatie wil schoonspuiten, hoe herken ik de betreffende roosters dan? Ik heb nog niet aangedurfd er zomaar in te kruipen eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Hier de fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xs40crojj-S_kZTU59v7zf4oEMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ9XjWn5k1cqX1gEx7elHWh4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Strova op 17-08-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Strova
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lac_WKrfGOTBO3donHd6nVJJbnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXCTdMNdGBSe2Xq5dMF8qRaQ.jpg?f=fotoalbum_large
meestal zitten er 2 rooster aan de voorkant en 2x achter kant van het huis, die zorg voor wat ventilatie van de kruip ruimte.
als die verstopt zitten, dan kan het vocht ophopen en problemen veroorzaken.
(dus die zwarte "steen"(rooster) naast de voordeur en fiets.
normaal hebben die huizen 4 van dit soort roosters.)

(maar pas op vocht problemen kunnen veel oorzaken hebben.
dit hoeft niet de jouwe te zijn.
maar die even schoon maken is een klein klusje, wat nooit fout is. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Dank voor je snelle bericht! Dat schoonmaken moet perse vanuit de binnenkant of kan ik dat ook vanaf de buitenkant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Strova
:?
iedere situatie is anders, dus geen idee. ;)
(meestal zitten die roosters vast gemetseld, dus moet je van binnen uit werken.)

meestal schep ik met een (extra grote)lepel het zand uit de buis in de kruip ruimte.
(dat regent er na de loop der jaren soms een hoop in.)
maar een straal water met een tuinslang kan ook soms helpen.

succes met zoeken.
(vocht problemen kunnen soms erg lastig te vinden zijn.
het zit soms in dingen die je niet verwacht.
zo had ik last van een schijnlekkage op de slaap kamer.
geen lek dus op het platte dak, maar een beschadigde isolatie waardoor ik last had van condens wat terug druppelde.
vind dat maar eens. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 18-08-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Ken je wellicht iemand/een bedrijf in de buurt dat ik zou kunnen inschakelen? Ik vind het nogal wat dat bedrijven standaard aangeven schelpen/EPS te willen aanbrengen zonder maar iets gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Strova
ik zou eerder zeggen kom van je luie reet en knap het klusje even zelf op.
ook ben ik geen tegen stander van kinderarbeid, dus die kleine de kruipruimte injagen, en als die er niet uit komt, geen probleem nieuwe maken. :P

maar even serieus, ik ben geen werkspot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Het heeft ook niet zoveel zin om een topic van twee jaar oud omhoog te schoppen. Knap de klus zelf op of zoek iemand die het voor je kan inderdaad :)

Ik sluit daarom bij deze het topic. Mocht je toch nog hulp nodig hebben dan is het raadzaam om zelf even een topic te openen. Het Wonen & Verbouwen subforum is dan wellicht wat meer relevant.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.