Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderzande
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-07-2020
(jarig!)
Mijn vraag
Mijn vrouw is voor haar zelf begonnen.
Zij zal vooral aan bekenden (vrienden, familie, kennissen, etc) bloemwerk en/of planten gaan leveren. Denk aan bruidswerk, rouwwerk, maar ook gewoon kant en klaar voor interieur
Ze is gestart als zelfstandige (Eenmanszaak) nadat ze niet meer werkzaam was bij een branchewinkel om zo zelf bij de bron voordelig te kunnen inkopen in bloemen en planten en de gewenste producten aan de klanten te blijven leveren.

Voor klanten die producten afnemen is mij helder wat er gevraagd wordt qua boekhouding en BTW aangifte.

Maar naast haar klanten maakt zij ook bloemwerk voor eigen gebruik. Dat is dus voor bij ons in huis, of aan familie of vrienden “cadeau” te geven.
Wat is hierbij handig/noodzakelijk? Ook om de inkoop vast te leggen in de boekhouding?
En wat dan te doen met het geleverde product (er wordt eigenlijk geen rekening gestuurd en de kosten qua arbeid en inkoop nemen wij dus zelf als vriendendienst). Of moeten we hiervoor een rekening naar ons zelf sturen?

En wat in het geval dit gecombineerd wordt?
Bijvoorbeeld als er voor 200 euro aan materialen ingekocht worden, en dat daarvan ongeveer 50 euro wordt gebruikt voor eigen gebruik en 150 euro wordt gebruikt om een product van te maken dat later wordt verkocht voor pak hem beet 300 euro?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoeken op de site van KVK, belastingdienst, etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:36
Je moet zelf wel betalen voor bloemen die jullie privé gebruiken, aangezien er anders sprake is van een oneerlijk belastingvoordeel. Lees: https://www.belastingdien.../uitsluitend_privegebruik

Je zou cadeaus aan vrienden hier ook onder kunnen schuiven, al heb ik geen idee om hoeverre dit ik verhouding staat tot de totale verkoop natuurlijk.

Al komen we gezien de branche wel aan bij een aantal vragen:
- zijn de boeketten voor binnen puur voor eigen gebruik, of dient dit ook als 'showmateriaal'?
- idem voor de boeketten aan vrienden: dient dit ook niet deels om reclame te maken

[ Voor 22% gewijzigd door President op 12-12-2018 06:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24
Geen expert, maar is er niet een kopje derving? Bloemen zijn beperkt houdbaar en zullen regelmatig als niet verkocht afgeschreven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
De belastingdienst zal bij een inspectie een inschatting doen van de hoeveelheid materiaal benodigd voor een bepaalde omzet. Als dit opmerkelijk uit elkaar ligt vanwege priveontrekkingen, dan krijg je gegarandeerd een naheffing. Dit kan natuurlijk ook gebeuren als je huis volhangt met bloemstukken, maar dat is niet geadministreerd als priveontrekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:54

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik deed dit met memoriaal boekingen in de boekhouding. Je zou ook een factuur aan jezelf prive kunnen sturen. Je hebt zelf in de hand wat je dan wel of niet in rekening brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderzande
(jarig!)
Thanks voor de eerste reacties. Roept ook nog wel wat vragen op
- Wat als ik dus iets als prive-ontrekking vastleg. Hoe leg ik dit dan vast in mijn boekhouding? Anders zal ik nooit kunnen aantonen/overzicht hebben waarom ik bij een bepaald bedrag aan inkoopwaarde "slecht" een bepaalde omzet tegen over kan zetten?

- En als ik hiervoor een factuur naar mezelf gaan sturen. Is dat dan handig qua belasting/BTW, etc. Ik heb er geen probleem mee om voor prove-gebruikte inkopen belasting te betalen, maar ik wil natuurlijk niet dat ik door dit trucje de belastingdienst "overdreven" ga sponsoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:10
In je boekhouding valt dit in principe onder prive opname.
De facturen naar jezelf voor de materialen is denk ik de makkelijkste oplossing.
Je betaald dan inderdaad prive de btw erover, maar je bedrijf verrekend gewoon de ontvangen en betaalde (inkoop!) btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Geen facturen naar jezelf sturen.

* BTW: eigen gebruik voor het deel van de inkoopfactuur wat je niet zakelijk aanwendt.
* WUO (ondernemersaangifte inkomstenbelasting): privestortingen en priveonttrekkingen > onttrekking in natura. twv het bedrag + de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:13

Mickey77

Allround ICT-er

Ik zou hiervoor zeker geen factuur aan mijzelf sturen. Dat is echt onnodig strikt. In mijn ogen heb je twee opties. Als het zou gaan om producten die houdbaar zijn, dan zou ik gaan voor optie 1: netjes boeken dat een deel van je voorraad privé wordt verbruikt (geen factuur aan jezelf, gewoon vastleggen door een boeking, die geeft weer dat de voorraad afneemt en daarmee de winst ook). Als het gaat producten die niet houdbaar zijn, zou ik gaan voor optie 2: het net als @nachtnet zien als derving (bedorven).

Net als een restaurant zal een bloemenwinkel wekelijks een redelijke hoeveelheid weg moeten gooien. Daar houd je als bedrijf rekening mee in je verkoopprijs. Het is dan gewoon een feit dat een deel van je inkoop net wordt verkocht, of dat in de vuilnis komt of bij jou op de keukentafel maakt voor mij weinig verschil. Ik denk dat de fiscus dat ook geen probleem vind, maar als je voorraad registreert dan moet je die wel afboeken omdat je anders aan het eind van het jaar een enorme voorraad hebt.

Je zou kunnen zeggen dat bij een klein bedrijf het percentage dat verloren gaat groter is. Maar dat betekent voor mij nog niet perse dat de noodzaak om het strik te boeken groter wordt. In algemene zin denk ik dat het ene restaurant ook veel zuiniger is en minder weg gooit en het andere veel makkelijker in het weg gooien (een sterrenrestaurent). Ik denk niet dat daar richtlijnen voor kunnen worden bepaald, hoe goed of slecht jij je bedrijf runt en wanneer jij iets onverkoopbaar acht, dat is jouw keuze.

Als je een klein bedrijf bent, denk ik dat je er wel voor moet zorgen dat je daadwerkelijk klanten hebt. Als de gehele boekhouding uitstraalt dat je dit bedrijf alleen hebt opgericht om zelf goedkoop bloemen in huis te hebben, dan wordt het een ander verhaal. Als je genoeg omzet hebt, zou ik het gewoon afboeken op de voorraad en klaar is kees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Maak aan het einde van het boekjaar een correctieboeking in de administratie (bijv. dagboek memoriaal):

Privéopname (balans) 106%
@ Inkoopwaarde vd omzet (w/v) 100%
@ Te vorderen BTW (balans) 6%

Doe als bedrag 'wat redelijk is'. Maak een globale inschatting van hoeveel inkopen voor privé (zelf en vrienden) is gebruikt. Maak hiervan een korte notitie die als onderbouwing kan worden gebruikt als hier vragen over worden gesteld.

Zie ook website Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...w_aftrekken/privegebruik/

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Of je zou het kunnen schuiven onder representatie / promotie kosten. Als je er een kaartje van de zaak aan hangt als je die dingen weggeeft, kun je het prima onder promotie scharen. Als je het thuis wegzet en ze werkt vanuit huis, kun je het onder representatie hangen.

Ieder bedrijf kan reclame maken, en dat het dan in je eigen huis staat is alleen maar voordelig

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:00
Dat is dus voor bij ons in huis, of aan familie of vrienden “cadeau” te geven.
Waarom?
In geval van verjaardag, trouwen, overlijden kan ik er nog enigszins in komen om dat (op eigen initiatief) als gunst te doen. Gaat het op verzoek van familie/vrienden dan zou ik of de volle mep vragen, gereduceerd tarief of op z'n minst de kostprijs.

Ze is neem ik aan begonnen als zelfstandige om er iets mee te verdienen en niet als bezigheidstherapie?

Wat je zelf privé in je huis zet en opgeeft zou ik af laten hangen van hoeveel/hoe vaak je dat doet. Als het af en toe iets is dan zou ik überhaupt niets opgeven en het onder "derving" schuiven, misschien niet eens daadwerkelijk zo boeken in de (beperkte) administratie.

Gaat het maandelijks wel om serieuze bedragen (wat serieus is, is aan jullie en hangt af van de totale omzet/kosten) dan zou ik er een stelpost voor opnemen en nog steeds een deel onder derving of lering/studie boeken. Immers, volgens mij komen er vaak genoeg nieuwe technieken e.d. in het bloemisterijvak voorbij die je wellicht niet direct onder de knie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Als je het gratis weggeeft aan vrienden en familie voor bijv. verjaardag/bruiloft/etc, zou je het privé moeten betalen. Anders had je het namelijk zelf ook moeten kopen (incl. btw) en vervolgens kunnen geven.
Geef je het 'zomaar' hang er dan een visitekaartje aan en het is promotie.

Thuis is lastiger. Wat je kunt doen is zeggen dat het nog steeds verkoopbaar is en dus ook nog te koop staat. Dan is het zolang het thuis staat nog steeds inboedel, tot niet meer verkoopbaar, dan is het derving.
Als je het thuis zet en niet meer verkopen wilt, zou je er ook voor moeten betalen. Als je het afschrijft onder derving (zoals eerder gemeld) is het gewoon fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om even je voorbeeld er bij te pakken:
Bijvoorbeeld als er voor 200 euro aan materialen ingekocht worden, en dat daarvan ongeveer 50 euro wordt gebruikt voor eigen gebruik en 150 euro wordt gebruikt om een product van te maken dat later wordt verkocht voor pak hem beet 300 euro?
Dan laat je het bedrijf dat het spul verkoopt twee rekeningen maken, eentje van 150 voor de zaak en eentje van 50 voor jou prive, die je ook prive betaalt. Daar dus al scheiden. Boekhoudkundig geen speld tussen te krijgen. Plus er is niks op tegen. Bedrijven als de Makro, de Sligro en de Bouwmaat zijn ook groothandels die niet aan particulieren leveren. Maaar ondertussen verkopen ze alles tot aan warme thermosokken en tandpasta aan toe.
Die richting moet je in imho. Enige verschil is dat je inkoop bloemen betreft en geen kratten met levensmidelen of een pallet gasbetonblokken. En kom je eens een keer een bloemetje tekort: kraait echt geen haan naar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Heilige boontjes hier allemaal.

Gewoon op de zaak alles afschrijven, al is het maar onder het mom 'experimenteren'. Vanalles voor te bedenken, niet zo moeilijk doen joh. En dan sporadisch een keer een tientje boeken onder prive ontrekking.

Maar goed, dan moet je niet voor honderden euros privé kopen en slechts voor een paar tientjes omzetten natuurlijk
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:37:
Om even je voorbeeld er bij te pakken:

[...]

Dan laat je het bedrijf dat het spul verkoopt twee rekeningen maken, eentje van 150 voor de zaak en eentje van 50 voor jou prive, die je ook prive betaalt. Daar dus al scheiden. Boekhoudkundig geen speld tussen te krijgen. Plus er is niks op tegen. Bedrijven als de Makro, de Sligro en de Bouwmaat zijn ook groothandels die niet aan particulieren leveren. Maaar ondertussen verkopen ze alles tot aan warme thermosokken en tandpasta aan toe.
Die richting moet je in imho. Enige verschil is dat je inkoop bloemen betreft en geen kratten met levensmidelen of een pallet gasbetonblokken. En kom je eens een keer een bloemetje tekort: kraait echt geen haan naar.
Lijkt me nog het meert praktische idd, een aparte privé bon/privé pinnen af en toe

[ Voor 74% gewijzigd door Saven op 12-12-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Er is ook nog een punt wat mij ooit is uitgelegd door een inspecteur. (we hadden een webshop in fairtrade producten) je kan prima wat producten prive hebben in gebruik als etalage. En je bloemen zijn toch een uithangbord van wat je doet.

Bij bloemen zal het wat vaker zijn dat ze niet vers genoeg zijn. Alles natuurlijk wel in het redelijke. Maar pech kan je hebben. Maar let op belastingdienst heeft zeker bij houdbare producten reken regels hoeveel verlies je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:54
Het komt op mij over alsof ze zelfstandig is geworden om goedkoop bloemen in te kunnen kopen. Als je alleen in je bekenden kring gaat verkopen wordt het niet echt een winstgevende onderneming lijkt me.

Zoals al meer aangegeven het moet wel een beetje in verhouding staan. Als je 12000 omzet op jaarbasis dan kun je niet voor 5000,- aan prive wegboeken. In dat geval kun je beter naar een andere bloemenwinkel stappen en gewoon een prijsafspraak maken voor te leveren bloemen. Als je in die branche zit weet je ook wel wat de marges vanaf de klok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
vanisher schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:09:
(...)
Zoals al meer aangegeven het moet wel een beetje in verhouding staan. Als je 12000 omzet op jaarbasis dan kun je niet voor 5000,- aan prive wegboeken.
(...)
Bron?

Van wie mag dit niet en waarom mag dit niet? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
vanisher schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:09:
Het komt op mij over alsof ze zelfstandig is geworden om goedkoop bloemen in te kunnen kopen. Als je alleen in je bekenden kring gaat verkopen wordt het niet echt een winstgevende onderneming lijkt me.

Zoals al meer aangegeven het moet wel een beetje in verhouding staan. Als je 12000 omzet op jaarbasis dan kun je niet voor 5000,- aan prive wegboeken. In dat geval kun je beter naar een andere bloemenwinkel stappen en gewoon een prijsafspraak maken voor te leveren bloemen. Als je in die branche zit weet je ook wel wat de marges vanaf de klok zijn.
Het heeft niet perse in verhouding te staan. Het is eigenlijk gewoon privéonttrekking, ofwel goederen uit het bedrijf halen voor privégebruik. Hierdoor mag je het niet meer aftrekken van de ondernemingswinst en daalt ook het vermogen van het bedrijf. Of het daarom slim is om te doen, is een ander verhaal.

Privéstortingen en privéonttrekkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:54
@Herman Tuurlijk mag het, maar om daarvoor een onderneming op te tuigen. Laat ik zo zeggen, in mijn ogen is dat geen ondernemen.

Maar idd, de suggestie om het gewoon op een aparte factuur in te kopen en die gewoon prive te betalen is de makkelijkste. Dan boek je die factuur ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
tja geen idee hoe het met je inkoop gaat maar even voorstellend:
inkoop bos minimaal 20 bloemen ?
3 verschillende soorten verwacht ik toch wel minimaal ?
2/3 soorten versiering/opvulling ?
van elke bos gebruik je er 10 tot 15 max in een boeket
rest is dus afval overblijfsel ?
dit kan je prima voor klein boeket gebruiken en er mooie foto van maken voor reclame ?
gooi je dit daarna weg of zet je het op tafel aan je vrouw de keuze
ik zou het dus onder reclame/afval afschrijven.

Dus zolang je maar niet "speciaal" er extra voor moet inkopen kan je het altijd als reclame/afval afschrijven een mindere hoeveelheid inkopen kost waarschijnlijk meer omdat een groothandel dan met rest blijft zitten en dus het gewoon op de rekening zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Zodra je als zelfstandige begint kan je echt niet meer zonder boekhouder.
Gewoon alles indienen, de boekhouder maakt dat het ok is.

• vanderzande
(jarig!)
Allemaal bedankt voor de antwoorden. Ik merk dat er dus niet echt 1 duidelijke oplossing is maar meerdere.
Ik denk dat ik dan ook niet altijd voor dezelfde oplossing zal kiezen.

Mijn motivatie hiervoor?
- Het is voor nu een klein bedrijfje naast een baan in loondienst. Normaal waren deze extra bijverdiensten voor mijn vrouw te combineren qua rekening/inkoop/etc via haar baan in loondienst. Door een nieuwe baan is dit niet meer het geval.
- De omzet zal zeker laag blijven in het eerste jaar. De focus ligt op baan in loondienst en dit is nog steeds ernaast, maar ook om als zelfstandige ervaring op te doen en kijken hoe dit werkt/bevalt en mogelijk verder uit te breiden naar de toekomst of als de nieuwe baan toch tegenvalt.
- Het zal zeker eens voorkomen dat er restproduct is dat we kunnen scharen onder derving.
- Maar nu bijvoorbeeld met de kerst vragen veel familie en vrienden om kerststukken. Voor sommige zullen we de rekening sturen en er een schappelijk bedrag qua uren/marge aan overhouden, maar bij sommige familieleden zien we dit ook als bedankje voor bijvoorbeeld een jaar oppassen en dan zet ik dit denk als correctieboeking in de boekhouding.
- De optie van verschillende rekeningen bij de leverancier is echt niet haalbaar qua praktische uitvoering

Bedankt allen, ik weet voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Waarom zo ingewikkeld met een onderneming? Boek je inkomsten bij je belastingaangifte in box 1 als overig inkomen. Het lijkt er uit je verhaal niet op dat de belastingdienst je ook als ondernemer gaat zien voor de diverse voordelen die je als ondernemer kan hebben (er is volgens mij een minimaal aantal gewerkte uren voor ondernemingsaftrek). Dan hoef je ook niet zo moeilijk te doen met een boekhouding...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

JohnR schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:57:
Of je zou het kunnen schuiven onder representatie / promotie kosten.
Toevallig deze discussie gehad met onze boekhouder. In princiepe mag je wat je weggeeft als relatiegeschenk of eigen gebruik wel aftrekken van de winst maar de BTW is niet terug te vorderen.

Wij hebben bepaalde kosten kunnen boeken op promotie kosten.

Daarnaast is het fiscaal mogelijk voor €227 aan representatieve zaken aan klanten te geven (wet BUA). De mensen moeten dan wel echt klant zijn. De BTW is dan wel aftrekbaar.

Aan de andere kant, het mag niet, maar ik denk niet dat de belastingdienst er ooit achter komt als je wat weggeeft.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor de omzetbelasting kun je twee kanten uit. De eerste is de weg die The Eagle aangaf, en geen btw terugvragen voor de bloemen die je privé gebruikt. Je hebt daarvoor geen aparte inkoopbon nodig; je kunt aangeven welk deel van de bon privé is. Als je nog wat arbeid toevoegt om er een boeket van te maken moet je die arbeid wel met btw belasten (via art. 4 lid 2 onderdeel b Wet Omzetbelasting 1968).

De tweede weg is toch de btw volledig aftrekken. Op het moment dat je de bloemen bestemt voor privégebruik ontstaat een belaste handeling (de onttrekking), waardoor je verplicht bent om omzetbelasting af te dragen over de reguliere verkoopprijs. Op die manier betaal je niet alleen btw over de inkoopprijs, maar ook over de arbeid om de bloemen te schikken. Het nettoresultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je koopt dus spullen in die niet direct omzet opleveren, een deel naar verwachting. Ik zie dat als representatiekosten, kosten die je maakt voor promotie etc.Lees wel, in beginsel kan dit toepasselijk zijn.

Kijk indien je enkel inkoopt om voor jezelf de BTW af te trekken en mooie bloemstukken te maken voor je familie of jezelf moet je wel oppassen. Dat klinkt niet erg zakelijk bij de Belastingdienst. Het ligt eraan wat je nou precies kan omschrijven als een onderneming/zakelijk trouwens ook.

Je kan dan ook op gegeven moment geen winst meer maken. Of nooit winst maken. De Belastingdienst gaat dan op gegeven moment wel vragen stellen. Je bent niet verplicht winst te maken, maar de BD ziet je op gegeven moment wellicht niet meer als onderneming.

Indien je wel winst maakt en zo nu en dan eens wat weggeeft en je gewoon de IB als eenmanszaak betaalt zie ik niet zoveel gebeuren eigenlijk. Je kijkt naar de verhouding.

Pas op hoor, de BD wil je niet over de vloer hebben want ze zijn hard. Er is veel mogelijk en zoek een fiscalist die meekijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting
Ze leggen het zelfs redelijk helder uit op de website; familiesfeer/hobby is geen onderneming!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Firestorm schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:31:
Ze leggen het zelfs redelijk helder uit op de website; familiesfeer/hobby is geen onderneming!
Dat gaat over "ondernemer voor de inkomstenbelasting". Dit topic gaat over omzetbelasting, en daar hanteert men een heel ander ondernemersbegrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Firestorm schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:31:
Firestorm bedoelt dit:

Geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw

Het kan zijn dat u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw. Bijvoorbeeld als u wel omzet hebt, maar geen of weinig winst maakt.

https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer

Ondernemer voor de BTW:
Je hoeft geen winst te maken, maar wel een beetje omzet. Dan mag je wel BTW aftrekken, maar geen gebruik maken van regelingen voor ondernemers zoals aftrekken van kosten, ondernemersaftrek, zelfstandigenaftrek etc.
Pagina: 1