Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

100Mbit/s ipv. 1Gbit/s Bedrade verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GBL77
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-02-2020
Mogelijk of topic vraag.

Mijn netwerk en internet snelheid lijken drastisch te zijn gedaald na een overstap van ziggo naar kpn. Iemand een idee?

Ik heb glasvezel van kpn (xs4all 500mbit) en gebruik enkel mijn Asus router als Gateway (splitsing vlan, dhcp, vpn, routing, share, WiFi). Het systeem is verder niet helemaal standaard. De Asus draait een andere software (forgotten realms) en heeft een centrale tap vpn rol (site to site tusse twee andere netwerken). Maar dat is sinds de overstap van ziggo niet veranderd.

Nu lukt het bij internet speedtests niet om een hogere waarde te krijgen dan ca. 100mbit/s op een bedrade verbinding en het intern kopiëren van files naar een server is teruggevallen van ca 112mbyte/s naar 11,6mbyte/s. Het enige dat ik kan bedenken is dat dit te maken heeft met de verandering van bridge ziggo kast naar de huidige opstelling. Iemand een idee?

Beste antwoord (via GBL77 op 18-12-2018 15:03)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

GBL77 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:51:
Maar ik zie nu iets anders, dat me nog niet eerder was opgevallen. Heeft er iemand ervaring met een simpele kabeltester? Aan de ene kant (waar ik steeds sta te kijken) klopt alles als een bus. Aan de andere kant (waar ik nog niet eerder had gekeken) knipperen lamp twee en de grond steeds samen, alsof er iets van een kortsluiting is.
Dat is idd een sluiting. Loep er bij, lamp er bij, goed kijken of je wat afwijkends bij de connectoren ziet, en dat moet je dan corrigeren. Ik hoop maar dat je lengte genoeg hebt, want het eenvoudigste is afknippen en opnieuw proberen.

En als je niets bijzonders ziet is er een kans dat de kabel zelf ergens beschadigd is waardoor de mantel contact maakt met ader 2.

(Ik ga er van uit dat je wel iets weet, en dat je cat5e of beter hebt)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Alle reacties

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:30

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GBL77 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:57:
Mogelijk of topic vraag.

Mijn netwerk en internet snelheid lijken drastisch te zijn gedaald na een overstap van ziggo naar kpn. Iemand een idee?

Ik heb glasvezel van kpn (xs4all 500mbit) en gebruik enkel mijn Asus router als Gateway (splitsing vlan, dhcp, vpn, routing, share, WiFi). Het systeem is verder niet helemaal standaard. De Asus draait een andere software (forgotten realms) en heeft een centrale tap vpn rol (site to site tusse twee andere netwerken). Maar dat is sinds de overstap van ziggo niet veranderd.

Nu lukt het bij internet speedtests niet om een hogere waarde te krijgen dan ca. 100mbit/s op een bedrade verbinding en het intern kopiëren van files naar een server is teruggevallen van ca 112mbyte/s naar 11,6mbyte/s. Het enige dat ik kan bedenken is dat dit te maken heeft met de verandering van bridge ziggo kast naar de huidige opstelling. Iemand een idee?
Intern kopiëren van files staat los van de router, hooguit de builtin switch als één of beide apparaten aan de Asus zitten. Het klinkt meer alsof de connectie naar de PC 100Mbit is. Kan door een slechte kabel, connector, NIC settings/driver of powersavings komen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• GBL77
Dank,

Dacht persoonlijk dat het iets zou zijn met (1) het switch gedeelte in de Asus router, of (2) anders de kabels/verbindingen. De rest is onveranderd. Maar vroeg me af of het ivm (1), nog iets zou kunnen zijn, waarbij de router wordt overbelast door de nieuwe setup.

Enig idee of er een makkelijke manier is om de switch snelheid of de kabels te testen?

EDIT: ivm de kabels ga ik er vanuit dat een kabel waarbij alle connectors het doen en correct zijn aangesloten, de kabel het ook correct zou moeten doen. Het gaat allemaal om Cat6a connectoren en Drake PIMF kabels (10Gbit). Als ik dit verkeerd zie dan hoor ik het graag en graag dan ook een advies hoe de kabels verder te testen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door GBL77 op 08-12-2018 16:01 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GBL77 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:48:
Dank,

Dacht persoonlijk dat het iets zou zijn met (1) het switch gedeelte in de Asus router, of (2) anders de kabels/verbindingen. De rest is onveranderd. Maar vroeg me af of het ivm (1), nog iets zou kunnen zijn, waarbij de router wordt overbelast door de nieuwe setup.

Enig idee of er een makkelijke manier is om de switch snelheid of de kabels te testen?
Welke Asus router heb je?
Welke poort loopt waarheen?
Wat zegt de Web UI over de poorten?
Afbeeldingslocatie: https://www.snbforums.com/attachments/10015/
Wat zeggen de server en PC over de nics?
Afbeeldingslocatie: https://www.killernetworking.com/killersupport/images/support/KnowledgeBase/Images/link-speed.png

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 08-12-2018 16:11 ]

• GBL77
Verdorie. De LAN verbinding op de pc geeft idd 100Mbit aan. Zie mijn vorige bericht, ivm edit/kruisende berichten. Is er enige manier om problemen met kabels te testen?

• GBL77
Haha, verdorie. Nu is zelfs één poort aan het knipperen tussen 100mbit en unplugged. Wan is 1gbit, poorten 1 en 2 zijn 100mbit (maar dat klopt ivm aangesloten apparaten), poort 3 knippert en poort 4 is gbit. Poort drie de kabel met de pc, die door de grond door een pvc loopt met de wan kabel en de coax. Maar er is dus iets mis met de kabel op poort drie. Dat betekent helaas dat ik alle kabels en connecties opnieuw zal moeten aansluiten. Damn. Dank iig.

• GBL77
Overigens, hoe kan het dat een 10Gbit kabel in een Gbit poort van de router (Rt-ac87u) aan de ene kant en een Gbit poort in een pc aan de andere kant, een 100Mbit verbinding opleveren? Het zou toch wel of geen verbinding, moeten zijn? Ik heb iig zojuist de kabel gecontroleerd dmv een kabel checker (alle draden inclusief grond zijn groen..). Dus snap het niet helemaal.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Slechte kwaliteit kabel? CCA?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GBL77
Draka home 10Gbit. Lengte max 10meter. Beide kanten met een Dlock Cat6a keystone. Verder twee Cat6a Draka kant en klare patch kabels. Alles net vervangen (behalve de keystone kabel). Blijft hetzelfde.

Maar blijf me afvragen waarom 10Gbit kabels en connectoren op 100Mbit verbinden. Moet het niet zijn: alles of niets?

Ik bedoel daarmee dat er een verbinding is, of ergens een breuk en daardoor gewoon geheel geen verbinding? Ik snap het punt van een beetje verbinding niet.....

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Heb je een type nummer van de keystones?

[ Voor 136% gewijzigd door |sWORDs| op 08-12-2018 19:12 ]

• GBL77
Het gaat om de volgende keystones van Dlock No. 86205

[ Voor 64% gewijzigd door GBL77 op 08-12-2018 22:18 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GBL77 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:17:
Het gaat om de volgende keystones van Dlock No. 86205
LSA punch down tool gebruikt?

• GBL77
Nope. Eerst handje en daarna tang. Op binnen en buiten. Maar het is me duidelijk dat er iets mis is bij één van de kabels (is inmiddels gebleken dat de aansluiting in één van de keystones niet goed is).

Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe een utp kabel een beetje kan werken ipv wel of niet.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GBL77 schreef op zondag 9 december 2018 @ 05:47:
Nope. Eerst handje en daarna tang. Op binnen en buiten. Maar het is me duidelijk dat er iets mis is bij één van de kabels (is inmiddels gebleken dat de aansluiting in één van de keystones niet goed is).

Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe een utp kabel een beetje kan werken ipv wel of niet.
Als de juiste 4 aders (oranje, oranje/wit, groen, groen/wit) werken heb je 100Mbit.

Wel tijd voor een eigen topic inmiddels...

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 09-12-2018 09:12 ]

• F4PX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-10 10:59
@GBL77 Ik heb eerder problemen met kabels van bepaalde merken gehad (constant van 100 mbit naar 1gig naar unplugged), ik gebruik tegenwoordig louter (s)FTP kabels van Valueline; deze werken bij mij altijd als een trein.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

F4PX schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:40:
@GBL77 Ik heb eerder problemen met kabels van bepaalde merken gehad (constant van 100 mbit naar 1gig naar unplugged), ik gebruik tegenwoordig louter (s)FTP kabels van Valueline; deze werken bij mij altijd als een trein.
Draka is een topmerk qua kabels, UC Home installatiekabel is daar geen uitzondering op, zou het alleen niet voor PoE gebruiken. Het is een wat dunnere draad (massief koper AWG 26) met betere afscherming en haalt 10Gbit tot 60 meter en Gbit tot 90 meter (in plaats van de de 100 meter met AWG 23/24), maar is makkelijker af te werken. Ik gebruik hier in huis Draka UC900 SS27 (persoonlijk liever overal patchkabel dan extra punten waar het mis kan gaan, anders had ik ook UC900 installatie kabel gebruikt) met Hirose TM31 pluggen (de kant en klare UC900 patchkabels van Draka gebruiken ook TM31), Hirose HT601 tang en geen enkel probleem met 10Gbit.

http://drakanl.prysmiangr...p-lszh-cpr/21810?pdf=True

[ Voor 51% gewijzigd door |sWORDs| op 09-12-2018 17:15 ]

• GBL77
Hai, dit is een voortzetting van een eerdere vraag op het topic Kpn Glasvezel gebruik eigen Asus router.

Ivm met eerdere tips, heb ik de twee keystones en de kabel vervangen. Daarna heb ik de verbinding gecontroleerd met een kabeltester. Alle kernen (inclusief de grond) lichten op. Dus ik ga er vanuit dat elke kern een correcte verbinding heeft.

Op de pc (Vaio laptop) en de router (Asus 87U) valt te zien dat de verbinding maar 100Mbit is.

Iemand een idee?

• GBL77
Ik heb idd een nieuw topic gemaakt. Het werkt namelijk nog altijd niet, ondanks vervanging keystones en kabel.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38
Ja, je kabel is niet goed zie: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

edit:
In het andere topic lees ik dat je Draka netwerkkabel gebruikt, dat is het probleem waarschijnlijk niet :).

[ Voor 36% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-12-2018 14:52 ]

My favorite programming language is solder.

• GBL77
Draka PIMF

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 13:38
Wat voor laptop gebruik je? Mogelijk dat de netwerkkaart van je laptop maar tot 100Mbit ondersteunt?

• Puch-Maxi
Misschien kun je alle relevante informatie even in de OP zetten? :)

• GBL77
Maar ik zie nu iets anders, dat me nog niet eerder was opgevallen. Heeft er iemand ervaring met een simpele kabeltester? Aan de ene kant (waar ik steeds sta te kijken) klopt alles als een bus. Aan de andere kant (waar ik nog niet eerder had gekeken) knipperen lamp twee en de grond steeds samen, alsof er iets van een kortsluiting is.

• GBL77
In de OP?

Zou je voortaan de wijzig-knop willen gebruiken? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 87% gewijzigd door rens-br op 11-12-2018 16:30 ]

• Artifax
Opening post, zou je die wat meer kunnen toelichten...

• Puch-Maxi
Het probleem is begonnen toen je van Ziggo naar KPN ging?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Kun je ook iets specifieker zijn over het exacte type kabel?
Draka PIMF geeft te weinig info, Draka heeft ook instrumentatie kabel die met PIMF aangeduid worden en dat zijn geen netwerkkabels.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• GBL77
Draka Home. Alles deed het op 1Gbit/s. Maar nu nieuwe aansluitingen. Gaat iig om intern verkeer tussen router en pc (Vaio 1Gbit lan verbinding).

Maar het aanvullende punt is dus dat de lan kabeltester aan de ene kant van de kabel een andere uitslag geeft dan aan de andere kant. Het gaat daarbij om een Remote NS-468. Is het zo dat beide kanten iets anders meten?

Acties:
  • Beste antwoord

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

GBL77 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:51:
Dat is idd een sluiting. Loep er bij, lamp er bij, goed kijken of je wat afwijkends bij de connectoren ziet, en dat moet je dan corrigeren. Ik hoop maar dat je lengte genoeg hebt, want het eenvoudigste is afknippen en opnieuw proberen.

En als je niets bijzonders ziet is er een kans dat de kabel zelf ergens beschadigd is waardoor de mantel contact maakt met ader 2.

(Ik ga er van uit dat je wel iets weet, en dat je cat5e of beter hebt)

• GBL77
Meen dat het om Cat7 10Gbit/sec kabel en twee Cat6a keystones en twee Cat7 patch kabels

• GBL77
Ga vanavond even kijken naar de verbindingen in de keystones. Nee helaas niet heel veel speling. Zit allemaal strak en in de muur, maar kan altijd een nieuwe trekken. Nog even dan een korte vraag. Zegt de kant van de kabeltester iets over waar de fout zou kunnen zitten?

Zou je voortaan de wijzig-knop willen gebruiken? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 11-12-2018 16:30 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

GBL77 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:19:
Meen dat het om Cat7 10Gbit/sec kabel en twee Cat6a keystones en twee Cat7 patch kabels
GBL77 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:21:
Ga vanavond even kijken naar de verbindingen in de keystones. Nee helaas niet heel veel speling. Zit allemaal strak en in de muur, maar kan altijd een nieuwe trekken. Nog even dan een korte vraag. Zegt de kant van de kabeltester iets over waar de fout zou kunnen zitten?
De 'zender' geeft alleen weer wat hij uitzendt, de ontvanger geeft weer wat hij ontvangt.
Bij signaal '2' geeft de ontvanger aan 'ik ontvang wat op aarde en 2'.

Ik kan niet even snel opzoeken wat voor tester je hebt (geen tijd), ik kan natuurlijk ook onzin zeggen, dat jouw tester dat wel kan ;)

En er zal vast wel iemand zijn die beter kan zeggen waarom cat7 kabel niet goed op cat6a keystones past, ik dacht aders te dik, maar weet het niet zeker.

• GBL77
Haha, geen punt. Iig dank. Aders van deze Draka zijn juist dunner (awg 26) dan ik normaal zie en de keystones zijn juist gekozen ivm de awg 26. En het punt ivm de tester is omdat ik bij de zender (kastje met knop en batterij) geen problemen zie, maar bij de ontvanger juist wel. Dus dacht dat dit misschien betekende dat de tester ook nog specifiek een kant doormeet. Zo niet, dan is misschien ook nog de tester kapot. 😅

• FreshMaker
  • Niet online
De zender stuurt een signaal uit
Dus logischerwijze zijn daar alle punten in orde

Ligt aan het type/model wat hij verder kan.
https://uk.rs-online.com/...ice1&sort-order=desc&pn=1

heb je er één van 5€, of 10K ?

Is het een goedkope ( batterij - knop - lampje ) zal je 2 kanten op mogen meten
Eerst van A naar B, en daarna een keer B naar A ( voor de zekerheid )
Op beide locaties moeten de gewenste lampjes branden ( op de ontvanger) uiteraard

[ Voor 20% gewijzigd door FreshMaker op 11-12-2018 16:23 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@GBL77 je openingspost bevat wel heel erg weinig informatie waar we iets mee kunnen, nu heb je dat inmiddels aangepast. Maar zou je in het vervolg deze informatie meteen kunnen vermelden?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
De zender signaleert volgens mij nooit iets hooguit of er batterij spanning is en of je het knopje ingedrukt is.
De ontvanger vertelt je wat er ontvangen wordt, daarom zitten er daar ook ledjes per ader (+grnd).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GBL77
rens-br schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:59:
[mbr]@GBL77 je openingspost bevat wel heel erg weinig informatie waar we iets mee kunnen, nu heb je dat inmiddels aangepast. Maar zou je in het vervolg deze informatie meteen kunnen vermelden?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.[/]
Geen probleem. Dit is een reactie op een post van mij, in een ander topic, waarbij de opmerking wordt gemaakt dat het een eigen topic moet zijn. Daar staat, naar ik meen, de missende informatie.

• Artifax
Dus de mensen die jou willen helpen mogen zelf de moeite nemen om de missende informatie uit jouw vorige posts te achterhalen. Beetje vreemd, vind je ook niet?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Resistor schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:30:

En er zal vast wel iemand zijn die beter kan zeggen waarom cat7 kabel niet goed op cat6a keystones past, ik dacht aders te dik, maar weet het niet zeker.
technisch gezien is cat6a (500mhz , benodigd voor 10gbit over 100m) de maximum van je klassieke 8P8C connector

daarboven (bv 25/40gbit) moet je van connector wisselen , naar bv de nexans GG45 plug, omdat die wel tot 2000mhz storingsvrij kan werken (of siemon tera , en dr is er nog eentje)

technisch is er geen issue met je cat7 kabeltje op een cat6a connector te zetten, je wint er alleen niet veel mee om cat7 te gebruiken over cat6a... kabeldikte is voor beide vaak awg23 dus aderdikte is identiek en je loopt beide tegen die 10gbit max norm aan

vandaar ook dat ik prive gekozen heb voor low-spec cat7 (600 & 900 mhz).. 10gbit is toch de max wat ik ermee wil bereiken

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
GBL77 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:17:
Geen probleem. Dit is een reactie op een post van mij, in een ander topic, waarbij de opmerking wordt gemaakt dat het een eigen topic moet zijn. Daar staat, naar ik meen, de missende informatie.
Klinkt logisch, maar de informatie even kopie-pasten was wel zo makkelijk geweest. Ik heb nu maar even alle berichten van dat ene topic naar deze verplaatst.

• Puch-Maxi
Als ik dit zo allemaal lees, dan vrees ik toch dat de kabel niet helemaal goed is aangesloten :).

• GBL77
Allemaal dank. Het is nog altijd onduidelijk waar het probleem zat, maar inmiddels heb ik iig 1Gbit/s. Heb de keystones open gemaakt en alle draden er opnieuw in gedaan en nu werkt het. Gelukkig gelukt zonder de noodzaak om alles opnieuw te trekken.😅
Pagina: 1