Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Vraag
Alle reacties
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Is het waard om de stap te nemen? De enige onzekere factor is het salderen, als dat bleef dan was het een no-brainer( kijk maar eens hoeveel je verdient na 15 jaar). Maar ook met die onzekere factor zou ik het het waard vinden.
Signatures zijn voor boomers.
Dat is nu koffiedik kijken, zoals ik de stukken lees op internet komt er enerzijds een overgangsperiode en anderzijds willen ze de overproductie aanpakken. (Dus ik met 2000 kWh productie en vraag van 4200 kWh moet toch nog bij kopen).BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:59:
Ik zie je rekenen met €0,23 (of hoger) per kWh maar als het salderen verdwijnt zal dat eerder tussen de €0,11 en €0,15 zitten, afhankelijk van hoe de "terugleversubsidie" eruit gaat zien.
Maar is het reëel om een indexatie van 3% per jaar te rekenen?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Zoals in je andere topic al aangegeven. Nieuwe regeling is niet per 2020 maar per 2021.JustMyOpinion schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:21:
[...]
Dat is nu koffiedik kijken, zoals ik de stukken lees op internet komt er enerzijds een overgangsperiode en anderzijds willen ze de overproductie aanpakken. (Dus ik met 2000 kWh productie en vraag van 4200 kWh moet toch nog bij kopen).
Maar is het reëel om een indexatie van 3% per jaar te rekenen?
Waar is je indexatie op gebaseerd? Stijgende electraprijzen? Is het niet eerder aannemelijk dat die gaan dalen? (blijft gissen, maar ik verwacht geen stijging, zeker geen 3% 10 jaar lang (gas daarentegen...).. Ik zou niet indexeren. Je installatie gaat waarschijnlijk ook wel iets slechter presteren naar verloop van tijd.
Ik zou rekenen met 2 jaar salderen en dan mss afbouwen in 2 of 3 jaar naar bijvoorbeeld 15 cent als terugleververgoeding. Maar dat zijn ook maar aannames.
Wat je nu doet is in ieder geval niet realistisch want je rekent met 23 cent en gaat er vanuit dat je 10 jaar mag blijven salderen. Die kans lijkt me erg klein.
Beter is misschien om 20-30% van je opwek te blijven 'salderen' want als je opwekt en verbruikt realtime dan mag je nog steeds tegen elkaar wegstrepen net als bij salderen. Voor de overige 80% van je opwek rekenen met een terugleververgoeding (10 tot 20 cent (worstcase and bestcase)). Ook ga je voor je resterende gebruik gewoon weer 23 cent betalen natuurlijk.
dus voor de komende 2 of 4 jaar kun je nog wel redelijk een voorspelling doen er van uitgaande dat er een nette overgangsregeling komt, daarna is het heel onzeker. Wiebes heeft gezegd dat 7 jaar tvt het uitgangspunt blijft, maar hoeveel waarde hecht je daaraan... en jouw dak/situatie is niet optimaal dus waarschijnlijk is je situatie iets slechter dan gemiddeld.
Maargoed nogmaals de disclaimer: je kunt alleen maar wat scenario's uitrekenen en daar een kans aan hangen op basis van gevoel en de beperkte beschikbare info.
PS houd er verder nog rekening dat je omvormer aan vervanging toe is na 10 jaar, daar zou je dus een afschrijving voor moeten rekenen.
PS2: hoe kunnen 5 panelen op oost met hogere verliesfactor meer opwekken dan 6 panelen op west? foutje? Heb je soms gedeeld ipv vermenigvuldigd met de verliesfactor?
edit: oh wacht het is eigenlijk geen verliesfactor maar een efficientiefactor
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-12-2018 11:35 ]
Echter wil ik best geloven dat prijs van stroom met 3% per jaar stijgt, ik denk dat niet aan kostprijs, maar aan extra "transitie" belastingen etc. Dus aanpassing zal dan idd zijn rekening houden met teruglevertarief.
Mss moet je niet eens trachten de details te berekenen (of in te vullen) maar minimaal 2% rendement zul je wel halen per jaar. Wellicht is dat voor jou al voldoende (want meer dan spaarrekening), en is je businesscase dus positief, zeker als je er vanuit gaat dat ze 25 jaar mee zullen gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 11-12-2018 11:47 ]