Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Vraag
Alle reacties
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wij hebben een dakophoging waarbij dan de verhoging van het dak een ruimte geeft van ongeveer 5,5 bij 2 (Per zijde), dus vandaar dat ik dan op 5 panelen per zijde kom.
Of sla ik de plank volledig mis met je vraag?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Met gestrekt been.
Ik zit zelf juist in de andere situatie met een dakvlak pal op het zuiden.
Velen komen met een plan gebaseerd op aannames of verkeerde informatie (e.g, noord = slecht, schaduw is geen optie, verschillende windrichtingen combineren ook niet). Vandaar mijn vraag.JustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:48:
Of sla ik de plank volledig mis met je vraag?
Voor echte helpers kan ik ook streetview link plaatsen?
Maar vraag komt voort uit "angs" dat ik straks die panelen koop en de nieuwe regeling er voor zorgt dat de terugverdientijd naar bv 20 jaar gaat ofzo.
Doe maarJustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:53:
Verwijderd
2021! dat geeft je al weer een jaartje extraJustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:43:
Maar zoals ik de "verwachte" salderingsregeling van 2020
[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 15:02 ]
Bij deze: https://www.google.nl/map...ej0IlQ!2e0!7i13312!8i6656
Huis is 6 meter breed (en foto is erg oud zie ik..)
Hmm zelf leggen, weet niet of ik dat zie zitten. En dan zit je toch ook met die BTW terug gave actie, moet toch door erkend installateur worden uitgevoerd?de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:57:
[...]
2021! dat geeft je al weer een jaartje extra. stel je gaat zelf leggen en je doet dat goedkoop. dan kun je de helft al terugverdiend hebben voor de nieuwe regeling. Er van uitgaande dat er een overgangsregeling komt zit je dan dus hardstikke safe. Dat is mijn strategie geweest toen ik 3-4 maanden terug mijn installatie legde.
Nee hoor, iedereen kan btw terug vragen. Zelf ook net gedaan (en gekregen). Is geen actie overigens zoals bij de media marktJustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:03:
[...]
Hmm zelf leggen, weet niet of ik dat zie zitten. En dan zit je toch ook met die BTW terug gave actie, moet toch door erkend installateur worden uitgevoerd?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 15:07 ]
Lijkt me inderdaad een prima plan. Eventueel kan je nog kijken wat er op die kleine stukjes dak past. Maar zo'n set van 10 panelen op een normale stringomvormer moet je best kunnen laten leggen voor € 1 / Wp excl. BTW. Dat levert je komende twee jaar nog prima besparing op om het gewoon nu al te doen.JustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:00:
[...]
Huis is 6 meter breed (en foto is erg oud zie ik..)
Hier gewoon teruggekregen bij een niet erkende installateur.JustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:03:
[...]
moet toch door erkend installateur worden uitgevoerd?
Ze zullen zonnepanelen niet duurder maken dan geen panelen. Want dan neemt niemand nog panelen en halen ze de milieu-doelstellingen niet met als gevolg een boete. Dus het zal alsnog rendabel zijn, maar het zal langer duren.
Hoe eerder je ze legt, hoe langer je nog profijt kan hebben van de huidige regeling.
Als de TVT nu 8 jaar is, en straks 16 jaar en je legt ze nu alvast, kun je nu 2 jaar volledig genieten. Daarna is de resterende terugverdientijd nog 12 jaar. Dus dan is de TVT 14 jaar ipv 16 straks.
En dan ga ik uit van een pessimistisch verhaal. Maar zoals al gezegd: het blijft glazen-bol werk. Over 10 jaar kan er ook kernfusie zijn en zijn de zonnepanelen waardeloos.
De echte besparing zit heb IMHO vooral in het besparen op gaskosten. Die gaan omhoog en zullen verder stijgen. Maar de prijs naar gasloos is niet goedkoop. (zonnepanelen + zonneboiler + warmtepomp). Dus dat is een fikse inverstering.
[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 07-12-2018 15:10 ]
off topic maar gasloos kán prima goedkoop zijn. Zonnepanelen zijn ten eerste optioneel en staat los van gasloos gaan. Zonneboiler is sowieso geen handige keuze (financieel gezien) en ook optioneel. Alleen een warmtepomp(boiler) nodig dus en evt een inductiekookplaat. Gezien de zeer forse subsidies momenteel hoeft het echt niet duur te worden. Ik ging voor minder dan 2000 euro van het gas af (LL warmtepomp + warmtepompboiler + inductiekookplaat). Hangt wel compleet van je woning af natuurlijk. Kosten voor isoleren zie ik meer als achterstallig onderhoud.Waah schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:09:
My 2 cents:
Ze zullen zonnepanelen niet duurder maken dan geen panelen. Want dan neemt niemand nog panelen en halen ze de milieu-doelstellingen niet met als gevolg een boete. Dus het zal alsnog rendabel zijn, maar het zal langer duren.
Hoe eerder je ze legt, hoe langer je nog profijt kan hebben van de huidige regeling.
Als de TVT nu 8 jaar is, en straks 16 jaar en je legt ze nu alvast, kun je nu 2 jaar volledig genieten. Daarna is de resterende terugverdientijd nog 12 jaar. Dus dan is de TVT 14 jaar ipv 16 straks.
En dan ga ik uit van een pessimistisch verhaal. Maar zoals al gezegd: het blijft glazen-bol werk. Over 10 jaar kan er ook kernfusie zijn en zijn de zonnepanelen waardeloos.
De echte besparing zit heb IMHO vooral in het besparen op gaskosten. Die gaan omhoog en zullen verder stijgen. Maar de prijs naar gasloos is niet goedkoop. (zonnepanelen + zonneboiler + warmtepomp). Dus dat is een fikse inverstering.
Ik durf bijna wel te stellen dat van het gas af gaan me een hoger rendement geeft dan de zonnepanelen (die ik zelf goedkoop gelegd heb en dus ook hoog financieel rendement).
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 15:28 ]
Dat is toch alleen maar reden temeer om ze zo snel mogelijk aan te schaffen?JustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:53:
Nee heb al klein beetje zelf uitgezocht. Totaal geen schaduw trouwens.
Maar vraag komt voort uit "angs" dat ik straks die panelen koop en de nieuwe regeling er voor zorgt dat de terugverdientijd naar bv 20 jaar gaat ofzo.
Onder de huidige regeling is de terugverdientijd een jaar of 6. Als je ze nu neerlegt, heb je in 2020 al 1/3e terugverdiend. De rest verdien je ook terug, het duurt alleen (misschien) iets langer. Kortom hoe sneller je ze neerlegt, hoe korter de terugverdientijd.
Iedere minuut dat dat geld op je bankrekening staat niets te doen, in plaats van op je dak ligt stroom op te wekken, is gewoon weggegooid geld. Als ik een geschikt dak had, zou ik het wel weten.
[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 07-12-2018 15:31 ]
lol kun je gewoon zelf doen.JustMyOpinion schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:03:
[...]
Hmm zelf leggen, weet niet of ik dat zie zitten. En dan zit je toch ook met die BTW terug gave actie, moet toch door erkend installateur worden uitgevoerd?
(BTW terug vragen is erg simpel.
en leggen ook, alleen durf je het dak op.
zag er de eerste keer ook erg tegen op, maar het viel mee.
rustig aan dan breekt het lijntje niet.)
ik had er wel heel erg veel mazzel mee.
ik kocht van het voor jaar nog 14x245Wp aan panelen bij.
(van een "duur" merk, ik wou gewoon eens een keer iets anders.)
dat kosten ongeveer 3200€, na BTW aftrek nog maar 2600€.
maar ik heb nu ook de BTW aftrek gehad van: de meterkast verbouwing + oude west set + oude oost set + nog 2 omvormers etc etc...
dat waren allemaal dingen die ik had gekocht van voor dat de BTW aftrek kon.
maar rechter besliste dat het nu ook afgetrokken mocht worden.
dus ik kreeg nog eens een 1000€ extra terug.
deze zomer hebben mijn oude en nieuwe panelen ook nog eens een 1000€ opgeleverd.
dus ja, hoe langer je wacht de meer tijd je verliest.
ik hobby nog even door als je het niet erg vind.
(mijn moeder had het zelfs nog beter.
die had 4770Wp op dak gekregen, en toen 13% subsidie gekregen.
en nu met de BTW regeling de 19% ook nog terug gekregen.
nog 6 maanden en dan is die set ook terug verdiend.)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 07-12-2018 16:00 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Maar aan jullie kenners... is dit nog wel een goede beslissing? (i.v.m. schoorsteen, 5 panelen op OZO en 6 op WNW zou het idee dan zijn)
PS. ik krijg volgende week ook mensen langs voor offertes
Het wordt wel iets minder interessant denk ik. Je hebt wel een aantal nadelen t.o.v. een ideale situatie:JustMyOpinion schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:44:
Hmm, nu zit ik wat beter te kijken naar de ligging van mijn huis. Maar die ligt dus meer Oost-Zuid-Oost en daardoor ook West-Noord-West. Enig voordeel is dat we geen schaduw aan west kant hebben.
Maar aan jullie kenners... is dit nog wel een goede beslissing? (i.v.m. schoorsteen, 5 panelen op OZO en 6 op WNW zou het idee dan zijn)
PS. ik krijg volgende week ook mensen langs voor offertes
-Kleine installatie (dus relatief meer overhead kosten, geen schaalvoordelen)
-OZO
-Schoorsteen
-Je gaat het uitbesteden, dus ook extra kosten
Maargoed, met de nieuwe regeling in 2021 wordt het waarschijnlijk juist belangrijker om de hele dag door iets op te wekken en dan is oost+west weer gunstig, maar voor de komende 2-4 jaar (als er een overgangsregeling komt) is oost wel in je nadeel.
misschien kun je je beperken tot alleen het WNW dak, dan heeft dat deel een hoger rendement, maar wordt je installatie nóg kleiner en dat is nu juist de periode waarin je 50% van je investering al terug zou kunnen verdienen als je ideaal op zuid ligt.
Ik zou mezelf geen kenner noemen, dus ik ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen hierover.
Ik zou het persoonlijk de moeite niet waard vinden als je naar de kosten/baten kijkt maar velen hier zijn PV-verslaafd en daardoor ook wat gekleurd in hun advies denk ik
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-12-2018 10:47 ]
(Excuses voor de dubbele post, maar leek mij verstandiger te splitsen)
Maar volgens mij heb ik mijn berekening redelijk conservatief uitgevoerd en zou ik een terugverdientijd hebben van 9 - 10 jaar. (O.b.v. huidige salderingsregeling)
Laatste blijft natuurlijk een dingetje, wat ik gelezen heb willen ze wel een overgangsperiode invoeren voor mensen die net een installatie hebben gekocht (zoals ik dus)
Ok, ik zie het. Technisch zit je mss wat conservatief maar politiek/regelingen/energieprijs reken je juist zeer optimistisch vind ik, daardoor je uiteindelijk misschien wel realistich uitkomtJustMyOpinion schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:54:
Hoi, ik heb een nieuwe post aangemaakt met daarin mijn berekening: Zonnepanelen, interessant voor mijn huis?
(Excuses voor de dubbele post, maar leek mij verstandiger te splitsen)
Maar volgens mij heb ik mijn berekening redelijk conservatief uitgevoerd en zou ik een terugverdientijd hebben van 9 - 10 jaar. (O.b.v. huidige salderingsregeling)
Laatste blijft natuurlijk een dingetje, wat ik gelezen heb willen ze wel een overgangsperiode invoeren voor mensen die net een installatie hebben gekocht (zoals ik dus)
Het rendement van zonnepanelen is zéker niet marginaal. Het is (momenteel) één van de hoogste rendementen die je kunt behalen, met een relatief hoge zekerheid. Enige risico is het risico op schade, waar je je tegen zou kunnen verzekeren (ten koste van rendement weliswaar) en het risico op veranderende energieprijzen (waar je deels al rekening mee kunt houden, zoals de komst van terugleversubsidie).de Peer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:44:
[...]
Ik zou het persoonlijk de moeite niet waard vinden als je naar de kosten/baten kijkt maar velen hier zijn PV-verslaafd en daardoor ook wat gekleurd in hun advies denk ik. Je hebt toch een extra installatie erbij die bijvoorbeeld kapot kan gaan, panelen zijn ook niet altijd esthetisch (smaak afhankelijk) en dat voor een marginaal rendement. Dan zou ik eerder investeren in van het gas af gaan en/of isoleren oid.
uiteraard zijn er ook andere investeringen (isolatie, warmtepompverwarming, etc) die je aan je huis kunt doen. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. De enige beperkende factor hierbij is hoeveel geld je op je bankrekening hebt.
De andere optie voor als je geld over hebt, is beleggen op de beurs. Maar dan haal je met zonnepanelen en/of isolatie meestal een beter rendement, en het is nog beter voor het milieu ook. Het domste wat je kunt doen is iig alles* op een spaarrekening laten staan, want dan kost het alleen maar geld.
* je gezonde financiële buffer uitgesloten natuurlijk, dat dat helder mag zijn
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 11-12-2018 11:19 ]
Je trekt het nu in het algemene. Ik had het specifiek over zijn situatie en dan kon het nog wel eens tegenvallen qua financieel rendement gezien de omstandigheden. Het is ook maar net wat je acceptabel vindt maar voor 2 of 3 % rendement zou ik het persoonlijk niet doen.mcDavid schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:17:
[...]
Het rendement van zonnepanelen is zéker niet marginaal. Het is (momenteel) één van de hoogste rendementen die je kunt behalen, met een relatief hoge zekerheid. Enige risico is het risico op schade, waar je je tegen zou kunnen verzekeren (ten koste van rendement weliswaar) en het risico op veranderende energieprijzen (waar je deels al rekening mee kunt houden, zoals de komst van terugleversubsidie).
uiteraard zijn er ook andere investeringen (isolatie, warmtepompverwarming, etc) die je aan je huis kunt doen. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. De enige beperkende factor hierbij is hoeveel geld je op je bankrekening hebt.
De andere optie voor als je geld over hebt, is beleggen op de beurs. Maar dan haal je met zonnepanelen en/of isolatie meestal een beter rendement, en het is nog beter voor het milieu ook. Het domste wat je kunt doen is iig alles* op een spaarrekening laten staan, want dan kost het alleen maar geld.
* je gezonde financiële buffer uitgesloten natuurlijk, dat dat helder mag zijn
(ik heb echter wel zelf 28 panelen gelegd, maar dan voor 0.65 € per Wp door goedkoop in te kopen en zelf te leggen, dan hebben we het over een hele andere business case).
Heb de berekening nu aangepast dat na 2022 er een kale prijs van 8 cent is met 3% indexatie en een subsidie van 14 cent met een negatieve indexatie van 3% per jaar. Als jullie van mening zijn dat er andere getallen horen hoor ik het graag!
Ongeveer 20-30% van je verbruik mag je blijven 'salderen/wegstrepen' (omdat je dat op dat moment opwekt) en voor de rest (80%) betaal je het volle pond (25+ ct)
Voor al je opwek behalve het 'gesaldeerde' krijg je dus de terugleververgoeding, die bijvoorbeeld afloopt van 18 naar 8 cent in 10 jaar.
Nogmaals, blijft koffiedik kijken.
Deze is misschien wel leuk om ook mee te nemen. Een scenario zonder salderen en vergoeding: migjes in "Terugleversubsidie alternatief salderen"
Uitgangspunt is dat zonnepanelen zo goedkoop zijn geworden dat het ook zonder salderen of vergoeding nog rendabel is, maar dan moet je wel goedkoop inkopen en onderhandelen bij de installatie.
Verder zijn zijn aannames iets minder conservatief dan bij jou. Jouw situatie is iets minder optimaal natuurlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 11-12-2018 14:06 ]
De overheid heeft aangegeven dat ze willen blijven stimuleren dat mensen zonnepanelen blijven leggen en dus ook terug kunnen verdienen waarbij ze kijken naar ene terugverdientijd van 7 jaar.de Peer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:24:
Wordt wel complex zo met een positieve en negatieve indexatie. Ik denk dat het nog steeds iets te optimistisch is. Je gaat er nu nog steeds vanuit dat je bijvoorbeeld in 2027 18 cent per kWh krijgt en dat is wel heel erg veel denk ik.
Ongeveer 20-30% van je verbruik mag je blijven 'salderen/wegstrepen' (omdat je dat op dat moment opwekt) en voor de rest (80%) betaal je het volle pond (25+ ct)
Voor al je opwek behalve het 'gesaldeerde' krijg je dus de terugleververgoeding, die bijvoorbeeld afloopt van 18 naar 8 cent in 10 jaar.
Nogmaals, blijft koffiedik kijken.
Als we uitgaan van een gemiddelde prijs inclusief installatie van 1,20 euro per Wp en een opbrengstfactor van 0,9 (niet iedereen kan de panelen pal zuid leggen) heb je nu 19 cent per KWh nodig om in 7 jaar je panelen terug te verdienen (dus 7 jaar lang die 19 cent per kWh).
De overheid zal dus naar mijn verwachting niet zo maar de terugleververgoeding zo drastisch laten zakken dat de terugverdientijd ver boven de tien jaar komt te liggen omdat dan de interesse voor zonnepanelen zal inzakken en ze hun klimaat doelen niet halen.
-Wiebes heeft het gehad over gemiddeld 7 jaar op basis van de goedkoopste panelen die op dat moment beschikbaar zijn. Dan gaat het vermoedelijk niet over zwarte panelen, niet over 360Wp panelen en niet over optimizers en uitgebreider monitoring etc. want dan ben je (meestal) duurder uit.TWyk schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:16:
[...]
De overheid heeft aangegeven dat ze willen blijven stimuleren dat mensen zonnepanelen blijven leggen en dus ook terug kunnen verdienen waarbij ze kijken naar ene terugverdientijd van 7 jaar.
Als we uitgaan van een gemiddelde prijs inclusief installatie van 1,20 euro per Wp en een opbrengstfactor van 0,9 (niet iedereen kan de panelen pal zuid leggen) heb je nu 19 cent per KWh nodig om in 7 jaar je panelen terug te verdienen (dus 7 jaar lang die 19 cent per kWh).
De overheid zal dus naar mijn verwachting niet zo maar de terugleververgoeding zo drastisch laten zakken dat de terugverdientijd ver boven de tien jaar komt te liggen omdat dan de interesse voor zonnepanelen zal inzakken en ze hun klimaat doelen niet halen.
-1,20 euro per Wp is een strakke prijs. Zeker mogelijk. 0,90€/WP incl installatie is een beetje de bodem nu volgens mij. Zelf zat ik op 0.65€/Wp maar dat is zelf leggen.
Maar 1,20€/Wp is niet de gemiddelde prijs die de consument nu betaalt als ik zo zie wat sommige installateurs durven te vragen (zie topics hier in dit forum).
-0.9 (opbrengstfactor) is ook nog wat optimistisch. We hadden het hier over een gedeeltelijke OZO opstelling
-Er gaan al geruchten over een subsidiepot die eind van het jaar op zou zijn. Dus als er een harde limiet op de vergoeding komt (op=op) is dat ook slecht voor je rendement.
-De vraag is of het een probleem is als de interesse over X jaar gaat zakken. Dan liggen er namelijk inmiddels aardig wat panelen waar de overheid van gaat (blijven) profiteren.
-Verder: tsja wie zal het zeggen... we hebben geen glazen bol. En denk niet dat zonnepanelen de goedkoopste manier zijn voor de overheid om de klimaatdoelen te halen dus dat speelt mogelijk niet zo mee (symbolisch wel, maar niet in harde euro's) en als het wel zo was: des te meer reden om álleen bij mensen met een perfecte opstelling stroom af te nemen, want die kunnen een lagere prijs aanbieden voor hun kWh's.
Waar zegt Wiebes dat dan?de Peer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:37:
[...]
op basis van de goedkoopste panelen die op dat moment beschikbaar zijn.
In zijn brief aan de kamer. Maar als ik het me goed herinner stond er 'meest kostenefficiente panelen' en niet goedkoopste.
70% van de opbrengst april t/m aug
Even opgezocht:de Peer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:16:
[...]
In zijn brief aan de kamer. Maar als ik het me goed herinner stond er 'meest kostenefficiente panelen' en niet goedkoopste.
Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie ga ik uit van een
terugverdientijd van gemiddeld circa zeven jaar voor een representatieve
referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt
verkrijgbaar zijn. Het kabinet stelt de hoogte van de subsidie vast na
consultatie met de markt