Toon posts:

Nieuwe all-round PC 1500 - 1750 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Na 8 jaar wordt het tijd mijn oude i7-2600K systeem te vervangen. Op zich voldoet het nog voor mijn gebruik maar de kinderen hebben het in gebruik als gamesysteem en er beginnen wat timesharing issues te ontstaan. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Een mix van zakelijk gebruik (m.n. Word/Excel/mail/internet/Access) en wat gamen. Gamen zal voornamelijk strategy games zijn (EU IV, CK II).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op € 1500 - €1750. Dat is exclusief monitor/muis/OS/assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem 2 Eizo Flexscan EV2450 monitoren mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik wil wel graag weer wat jaren vooruit kunnen. In mijn vorige systeem heb ik alleen de GPU vervangen (nu een 1060) en er verder 8 jaar prima mee gewerkt. Dit wil ik graag weer. Ik mik daarom op een meer high-end CPU omdat dit in mijn beleving het minst makkelijk te vervangen onderdeel is over een paar jaar. Ik dacht zelf aan een 2700X en daarom ben ik gestart met de high-end game configuratie van de BBG november en heb daar het eea aan aangepast.

Qua GPU twijfel ik nog wel. Ik vermoed dat een 1070 Ti voor nu meer dan prima zou zijn voor mijn gebruik maar de prijs van de niet overklokbare 2070 is ongeveer gelijk. Zodoende dat ik nu voor de 2070 kies maar graag hoor ik of dit een correcte gedachte is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb altijd intel CPU's gehad en maar als ik het zo lees lijkt AMD me op dit moment de betere keus (prestatie per euro). Grafische kaarten heb ik geen voorkeur voor Nvidia of AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

- Laag geluidsniveau. Ik heb een Radeon 6950 gehad die het geluid van een straaljager maakte. Dit wil ik absoluut niet meer.
- Geen RGB kermis. Ik heb de BBG kast bewust vervangen voor een kast zonder glas.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik denk niet dat ik ga overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Vragen die ik nog heb:
- Zijn er wijzigingen sinds de BBG die ik hierin zou moeten meenemen?
- Is het verstandig een 2070 te nemen of zijn er redenen om toch een 10x0 kaart te nemen?
- Is de gekozen voeding voldoende bij deze configuratie?
- Past alles in de gekozen kast?
- Heb ik extra fans nodig in de kast?
- Is de CPU koeler stil of kan ik beter voor een andere gaan?

Het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1MSI X470 Gaming Plus€ 125,-€ 125,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 534,05€ 534,05
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 95,50
1Fractal Design Meshify C€ 72,90€ 72,90
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,99€ 72,99
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 115,49€ 115,49
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.503,73

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ready 2 Buy

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:04
:
- Zijn er wijzigingen sinds de BBG die ik hierin zou moeten meenemen?
- Is het verstandig een 2070 te nemen of zijn er redenen om toch een 10x0 kaart te nemen?
- Is de gekozen voeding voldoende bij deze configuratie?
- Past alles in de gekozen kast?
- Heb ik extra fans nodig in de kast?
- Is de CPU koeler stil of kan ik beter voor een andere gaan?
- Nope
- 2070 is prima, kunt naar een Vega 56 kijken eventueel. Of een 1070. Net wat je eraan kwijt wilt. Beide zijn voor 1080p voldoende, als je ooit richting 1440p wil zou ik de 2070 pakken
- 550W is prima zoals hij nu staat
- Past prima in je case
- Kan 1 extra fan aan de voorkant bij plaatsen maar niet noodzakelijk
- CPU koeler is stil, al vind ik de Dark rock pro 4 redelijk aan de prijs als je niet gaan overklokken. Standaard Dark Rock 4 of de Scythe Mugen zijn ook stil en voldoende!

Verder nette build en complete post!

• masterjorie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-02 21:08
Alhoewel 550w genoeg is heeft de RM550x (2018) één nadeeltje en dat is dat deze één PEG kabel met 2 connectors heeft. Met een videokaart met hoog verbruik gebruik je liever 2 aparte kabels zoals de pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart heeft of een 550w als pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of de beste in dit segment de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Met de 2070 is de enkele 2 connector PEG kabel opzich voldoende, dus het is net de overweging of het je de €10 extra waard is.

Verder als je niet van plan bent om te gaan overklokken kan je, afhankelijk of je wel of geen Wifi wilt beter voor de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC (met WiFi), of pricewatch: MSI B450 Tomahawk (zonder WiFi) gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door masterjorie op 10-12-2018 16:36 ]

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
Het lijstje ziet er prima uit , maar ik zou eventueel overwegen om te wachten met de aankoop videokaart tot AMD met navi uitkomt. dit hoeft natuurlijk niet ,maar de kaarten zouden niet meer heel lang op zich moeten laten wachten (als ik het goed herinner)

als je niet gaat overklokken zou ik gewoon gaan voor een b450 moederbord en de cpu kan ook lekker naar een normale R7 2700, al denk ik stiekem dat een R5 2600 ook al genoeg voor je zou moeten zijn. qua cpu's geld trouwens hetzelfde als voor gpu's. Amd laat op dit gebied ook niet meer heel lang op zich wachten met het releasen van de nieuwe ryzen chips.

voor de rest sluit ik me best aan bij wat masterjorie allemaal vermeld heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

GPU
Ik ga het bij de 2070 houden. Ik heb gekeken naar Vega reviews en ik vind de geluidsproductie toch wel hoger liggen dan de Nvidia kaarten. Ik heb het geld wel over voor stilte en 1440p is wel een wens voor de toekomst. Ik heb stiekem al gekeken naar de Flexscan 2750 maar de prijs houdt me nog tegen. Misschien toch naar een ander merk kijken :)

voeding
Begrijp ik goed dat ik met de genoemde alternatieven wat flexibeler ben naar de toekomst? Dat zou me het prijsverschil zeker wel waard zijn. En kan ik dan beter kiezen voor de Corsair 650 of één van de 550W opties. Ik zie dat er ook een https://tweakers.net/pric...raight-power-11-650w.html is, is dat dan een betere optie?

CPU
Ik snap dat mijn keus behoorlijk overgedimensioneerd is voor huidig gebruik. Naar aanleiding van de post van Ergo ook gekeken naar de Ryzen3 berichten. Ziet er goed uit maar ik heb een fiscaal belang om nog dit jaar te bestellen. Ik twijfel nu of ik een 2600 moet nemen en volgend jaar een 3700.... Hier ga ik nog even op broeden.

moederborden
Ik heb de suggesties in de vergelijk optie naast elkaar gezet en zie verder dat de 450 borden 2 PCI-e x16 slots hebben ipv 3. Is dit erg? In mijn hoofd zit dat deze slots in mijn geval nodig zijn voor GPU's en daar ga ik er maar 1 van nemen: dus geen probleem.

Ook hebben de 450 2*4pins CPU fan headers en de 470's maar 1*4 pins. Wederom de vraag: maakt dit iets uit?

• masterjorie
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:27:
Dank voor jullie reacties!

GPU
Ik ga het bij de 2070 houden. Ik heb gekeken naar Vega reviews en ik vind de geluidsproductie toch wel hoger liggen dan de Nvidia kaarten. Ik heb het geld wel over voor stilte en 1440p is wel een wens voor de toekomst. Ik heb stiekem al gekeken naar de Flexscan 2750 maar de prijs houdt me nog tegen. Misschien toch naar een ander merk kijken :)

voeding
Begrijp ik goed dat ik met de genoemde alternatieven wat flexibeler ben naar de toekomst? Dat zou me het prijsverschil zeker wel waard zijn. En kan ik dan beter kiezen voor de Corsair 650 of één van de 550W opties. Ik zie dat er ook een https://tweakers.net/pric...raight-power-11-650w.html is, is dat dan een betere optie?

CPU
Ik snap dat mijn keus behoorlijk overgedimensioneerd is voor huidig gebruik. Naar aanleiding van de post van Ergo ook gekeken naar de Ryzen3 berichten. Ziet er goed uit maar ik heb een fiscaal belang om nog dit jaar te bestellen. Ik twijfel nu of ik een 2600 moet nemen en volgend jaar een 3700.... Hier ga ik nog even op broeden.

moederborden
Ik heb de suggesties in de vergelijk optie naast elkaar gezet en zie verder dat de 450 borden 2 PCI-e x16 slots hebben ipv 3. Is dit erg? In mijn hoofd zit dat deze slots in mijn geval nodig zijn voor GPU's en daar ga ik er maar 1 van nemen: dus geen probleem.

Ook hebben de 450 2*4pins CPU fan headers en de 470's maar 1*4 pins. Wederom de vraag: maakt dit iets uit?
GPU
Voor dit jaar lijkt mij een RTX 2070 een prima keuze, dit is mijn review van de productreview: Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce review door masterjorie en de review van Foritain van de productreview: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G review door Foritain. Wanneer je voor een MSI moederbord gaat, dan zou ik sowieso voor de MSI gaan, had ik achteraf gezien denk ik ook gedaan (ik heb de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC). Het verschil in prestatie is eigenlijk nihil, maar het gehele plaatje vind ik achteraf net iets beter bij MSI.

Voeding
Ja ik denk het wel, zeker wanneer je in de toekomst naar bijvoorbeeld een 2080 (ti) of een opvolger daarvan gaat, dan wil je eigenlijk de tweede PEG kabel. In het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 topic zou je het kunnen vragen, daar zijn tweakers met nog veel meer verstand van voedingen dan ik.

CPU
Zelf heb ik redelijk voordelig een 2700X kunnen kopen, maar Zen2 ziet er wel erg veel belovend uit. Je zal voor jezelf moeten beslissen of je een 2700X koopt en dan misschien een generatie overslaat en daarna de waarschijnlijk weer betere 4700X of iets dergelijks (misschien is Intel dan wel weer de beste koop) koopt. Een andere optie is een pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed en dan volgend jaar overstappen naar bijvoorbeeld een 3700X. Ik heb geen glazen bol, dus lastig om hierover iets concreets te zeggen.

Moederbord
Wanneer je niet gaat overklokken, zou ik niet voor een X470 gaan, zeker een relatief goedkoop bord als de MSI X470 Gaming plus. Met de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC heb je voor ongeveer dezelfde prijs AC WiFi, vergelijkbare stroomvoorziening (qua overklokken dus zelfs ongeveer dezelfde prestaties) en een betere geluidschip (Realteks ALC1220). Heb je geen WiFi en betere geluidschip nodig, dan is de pricewatch: MSI B450 Tomahawk voldoende. Mocht je wel de mogelijkheden gaan gebruiken van een X470 bord (meer 3.0, Sata en PCIe aansluitingen), dan moet je eigenlijk al naar een duurder bord, zoals de pricewatch: ASRock X470 Taichi

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:25
masterjorie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:40:
[...]

GPU
Voor dit jaar lijkt mij een RTX 2070 een prima keuze, dit is mijn review van de productreview: Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce review door masterjorie en de review van Foritain van de productreview: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G review door Foritain. Wanneer je voor een MSI moederbord gaat, dan zou ik sowieso voor de MSI gaan, had ik achteraf gezien denk ik ook gedaan (ik heb de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC). Het verschil in prestatie is eigenlijk nihil, maar het gehele plaatje vind ik achteraf net iets beter bij MSI.

Voeding
Ja ik denk het wel, zeker wanneer je in de toekomst naar bijvoorbeeld een 2080 (ti) of een opvolger daarvan gaat, dan wil je eigenlijk de tweede PEG kabel. In het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 topic zou je het kunnen vragen, daar zijn tweakers met nog veel meer verstand van voedingen dan ik.

CPU
Zelf heb ik redelijk voordelig een 2700X kunnen kopen, maar Zen2 ziet er wel erg veel belovend uit. Je zal voor jezelf moeten beslissen of je een 2700X koopt en dan misschien een generatie overslaat en daarna de waarschijnlijk weer betere 4700X of iets dergelijks (misschien is Intel dan wel weer de beste koop) koopt. Een andere optie is een pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed en dan volgend jaar overstappen naar bijvoorbeeld een 3700X. Ik heb geen glazen bol, dus lastig om hierover iets concreets te zeggen.

Moederbord
Wanneer je niet gaat overklokken, zou ik niet voor een X470 gaan, zeker een relatief goedkoop bord als de MSI X470 Gaming plus. Met de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC heb je voor ongeveer dezelfde prijs AC WiFi, vergelijkbare stroomvoorziening (qua overklokken dus zelfs ongeveer dezelfde prestaties) en een betere geluidschip (Realteks ALC1220). Heb je geen WiFi en betere geluidschip nodig, dan is de MSI B450 Tomahawk voldoende. Mocht je wel de mogelijkheden gaan gebruiken van een X470 bord (meer 3.0, Sata en PCIe aansluitingen), dan moet je eigenlijk al naar een duurder bord, zoals de pricewatch: ASRock X470 Taichi
Ik zit zelf ook te kijken naar de MSI X470 Gaming Plus omdat ik in de toekomst waarschijnlijk wel een keer bezig ga met overclocken. Is deze setup dan wel geschikt? :/

• masterjorie
impactftw schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:58:
[...]

Ik zit zelf ook te kijken naar de MSI X470 Gaming Plus omdat ik in de toekomst waarschijnlijk wel een keer bezig ga met overclocken. Is deze setup dan wel geschikt? :/
De MSI X470 Gaming Plus heeft dezelfde PWM Controller (Richtek RT8894A) als de B450 Gaming Pro Carbon AC en Tomahawk. Bijvoorbeeld met de 2700X deed de B450 Gaming Pro Carbon AC met overklokken (want dat kan ook gewoon met een B450 moederbord) weinig onder voor de aanmerkelijk duurdere MSI X470 Gaming M7 AC. (https://www.vortez.net/ar...o_carbon_ac_review,6.html)

Aangezien ik de extra aansluitingen niet nodig heb, heb ik gekozen voor de extra features van de B450 Gaming Pro Carbon AC, zoals de AC WiFi, Bluetooth 5.0, betere geluidskaart en m.2 heatsink op 1 van de 2 m.2 aansluitingen.

Heb je de wens om echt serieus te gaan overklokken, dan zal je wel naar X470 moeten uitwijken, maar dan zit je te kijken bij moederborden van boven de €200 met zwaardere stroomvoorziening. Zie de review van de buren voor een overzicht van X470 moederborden (die is daar ook te vinden voor de B450 moederborden): https://nl.hardware.info/...14-borden-voor-je-ryzen-2

Ik zal kijken of ik misschien zelf rond de kerst een review van de B450 Gaming Pro Carbon AC kan schrijven, maar heb het nu nog erg druk zo voor de kerstdagen.

[ Voor 6% gewijzigd door masterjorie op 12-12-2018 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen nog even bedanken voor de goede tips. Uiteindelijk is het deze setup geworden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 325,05€ 325,05
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 527,99€ 527,99
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 95,50
1Fractal Design Meshify C€ 72,90€ 72,90
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,99€ 72,99
1HyperX Alloy FPS (Cherry MX-Brown) Qwerty US€ 81,05€ 81,05
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 111,50€ 111,50
1be quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.594,68

Moederbord aangepast naar de Carbon en de voeding naar de Be Quiet naar aanleiding van jullie advies en het advies in de voeding thread.

Volgens mij kan ik weer een paar jaar vooruit!
Pagina: 1