Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitlezen teruglevering Goodwe zonder wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Kan ik mijn Goodwe inverter en gekoppelde zonnepanelen uitlezen zonder wifi vanaf april jl.?

Situatie:
sinds 1 april nieuw huis gekocht, waar al zonnepanelen op het dak lagen die gekoppeld zijn aan een Goodwe inverter. Al die tijd heeft de inverter niet aan de wifi gehangen omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen. Nu is teruglevering voor mij nieuw. Hoe kan ik nu uitlezen hoeveel stroom er is teruggeleverd vanaf april dit jaar? Of ben ik dat kwijt?

Gisteren ben ik bezig geweest om de inverter te koppelen aan wifi. Dat ging niet gemakkelijk, maar is nu wel ingesteld. Echter, nog geen contact kunnen maken met via de app.

Mijn gedachte is dat het ook zonder app of wifi moet kunnen en gewoon 1 keer per jaar naar de inverter toe moet om het af te lezen.

Beste antwoord (via mrpink83 op 11-12-2018 13:41)

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11 16:58

geerttttt

Manisch positief

mrpink83 schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:20:
Oke, maar dan kan ik misschien herleiden wat er is doorgegeven bij aflevering van het huis? En dat vergelijken met energie totaal?
Ik weet niet of jij naast de meterstanden ook de zonnepaneel 'standen' hebt opgeschreven, dan kun je dat berekenen ja.

Ander idee, misschien dat de oude eigenaar van je huis nog een account heeft en daarmee het verbruik kan zien? Daarbij, als je geluk hebt heb je kans dat Goodwe ook info bijhoudt terwijl het account niet definitief is.

Even in het kort, Goodwe logt elke 10 seconden naar hun servers. Hierbij stuurt hij alle huidige data door plus het serienummer van de omvormer. Het zou kunnen dat als je later pas een account aanmaakt maar wifi al wel een tijdje werkend had, dat hij de historische data van die tijd wel opgeslagen heeft en dus ook zichtbaar is zodra je account werkend is, geen idee :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Alle reacties

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Dat ben je sowieso kwijt. Enige wat de goodwe logt naar het moederschip is wat je eigenlijk ook op het LCD display kunt zien. Dus energie van vandaag, energie totaal, voltages, e.d.

Dus je kunt wel zien hoeveel er opgewekt is, maar niet per dag e.d.

Alle statistieken e.d. worden gegenereerd in de cloud, de Goodwe heeft geen opslag behalve voor jouw wifi password.

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Oke, maar dan kan ik misschien herleiden wat er is doorgegeven bij aflevering van het huis? En dat vergelijken met energie totaal?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 23:36

Exigence

dnkroz

Dan had je dat destijds op een papiertje moeten schrijven. Als al die tijd de logging/wifi uit is geweest dan weet je alleen waar je nu staat.

Acties:
  • Beste antwoord

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

mrpink83 schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:20:
Ik weet niet of jij naast de meterstanden ook de zonnepaneel 'standen' hebt opgeschreven, dan kun je dat berekenen ja.

Ander idee, misschien dat de oude eigenaar van je huis nog een account heeft en daarmee het verbruik kan zien? Daarbij, als je geluk hebt heb je kans dat Goodwe ook info bijhoudt terwijl het account niet definitief is.

Even in het kort, Goodwe logt elke 10 seconden naar hun servers. Hierbij stuurt hij alle huidige data door plus het serienummer van de omvormer. Het zou kunnen dat als je later pas een account aanmaakt maar wifi al wel een tijdje werkend had, dat hij de historische data van die tijd wel opgeslagen heeft en dus ook zichtbaar is zodra je account werkend is, geen idee :)

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:49
In mijn Goodwe inverter kan ik nog via de geschiedenis zien hoeveel de omvormer heeft opgewekt (aantal kWh per uur (beperkt aantal dagen), aantal kwh per dag per maand, per maand en per jaar), maar dan moet je wel blokjes tellen. Dan kan je een redelijke indicatie krijgen van je maandverbruik. Bij mij is de resolutie per blokje 1/20 van het maximum gemeten voor de periode (B.v. bij 500 kWh topmaand is de resolutie dus 25 kWh/blokje in de grafiek).

(off topic) Ik hoop graag dat Goodwe de data per 10 seconden vastlegt, dan had ik nu geen discussie meer, de nauwkeurigste data die ik bij Goodwe kan bemachtigen is per minuut, en de grafieken op SEMS zijn (zwaar) gesmooth.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35
@il-Principe Heeft je omvormer wellicht een RS485 aansluiting?
Bij mijn Goodwe (GW3000NS) heb ik de wifi-module afgekoppeld en op die poort staat dan een RS485-signaal en krijg ik elke seconde nieuwe waardes. Zie CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2018 14:48 ]

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:49
Bedankt voor de info maar voorlopig probeer ik het nog via de "officiële" weg de data te vergaren/beschikbaar te hebben, omdat ik (zeer waarschijnlijk) met een garantieprobleem te maken heb. Dus ik wil met data werken die ik én Goodwe heeft om dingen duidelijk te maken, en niet het excuus krijgen dat als zij de data niet hebben dat het dan niet waar is (Dat probleem staat in een ander topic) of dat ik iets ongeoorloofd in de omvormer heb gewijzigd.

Ik had wel al gekeken in [GoodWe] Uitlezen inverters via USB , en heb een geschikte USB kabel liggen om te koppelen, maar voor de rest nog niet echt veel tijd aan besteed om het werkend te krijgen ook omdat ik een deel van de informatie via de P1 poort kon vergaren. Vermoedelijk zal inderdaad de Wifi module op RS485 zijn aangesloten, maar het kan van model tot model wisselen.
Pagina: 1