Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59
Hoi! Ik heb mijn pc via hdmi -> onkyo receiver (TX-NR509) -> hdmi -> beamer verbonden (benq W1060). Dat gaat prima. Ik kan films kijken, spellen spelen, alles werkt.

Daarnaast wil ik gebruik maken van een chromecast. Ik heb 3 of 4 jaren geleden de toen geldende generatie chromecast gekocht. Ingeplugt in de onkyo. Ging prima.

Na een tijd kreeg ik een paarse waas over het scherm. Vervelend. Uiteindelijk gefixt met nieuwe hdmi kabel. Of eigenlijk twee. Een van 8 meter met 'magnetic coil' aan twee zijden, die net een meter of 2 te weinig was. Een tussenstukje en nog een kabel van 2 meter gekocht. Ging prima. Voor een maand ofzo. Beide kabels werden verkocht als 'geschikt voor 4k' (en ik doe 'maar' 1920x1080) met reviews van gebruikers die bevestigen dat dat goed ging

Na een tijdje kreeg ik van-het-een-op-het-andere-moment echter ruis ('static') op het scherm. De onderkant van het beeld is volledig ruis. Het midden heeft wat rijen niet-ruisend beeld en de bovenkant is normaal. Daarnaast krijgt de beamer audio (ook ruis) binnen. De chromecast is dan in het hoofdmenu en verstuurd dat niet.

Wat heb ik geprobeerd?
  • een nieuwe chromecast gekocht (3rd gen). Doet hetzelfde.
  • chromecast direct via de hdmi-verleng-plug op de 8m-kabel aangesloten. Beeld is prima!
  • een nieuwe korte hdmi-kabel (3m) gekocht als vervanger van de 2m-kabel. Heeft zelfde ruis-probleem, maar met nog meer ruis en maar een heel klein beetje 'goed' beeld aan de bovenkant. Bovendien ziet de beamer het inkomende signaal meestal niet als geldig en gaat over 'signal searching' mode.
  • ervoor gezorgd dat de beamer, onkyo en chromecast hun stroom van dezelfde outlet halen. Geen verschil.
  • chromecast met nog een hdmi-verleng-blokje aan de oude hdmi kabel gehangen (chromecast -> verlengblokje 1 -> 2m kabel -> verlengblokje 2 -> 8m kabel -> beamer). Geeft nog veel meer ruis.
Voor de 8m-kabel: Het was een behoorlijk karwei om alle muurhaakjes los te peuteren en nieuwe te zetten. Ik was voorzichtig, gebruik grote haakjes en weet zeker dat de kabel niet is afgeklemd oid.

Waar moet ik het zoeken? Het obvious antwoord zou zijn om weer een nieuwe kabel te kopen, zonder tussenstukjes en weer weg te werken langs de muur, maar waarom gaat het wel goed voor de pc? Stelt de chromecast hogere eisen aan de verbinding? Kan dat anders? Zijn er relevante optimalisatieroutines die ik ergens aan of uit kan zetten om mogelijk het signaal te verbeteren?

[ Voor 1% gewijzigd door SilentStorm op 09-12-2018 20:50 . Reden: layout ]

Localhost is where the heart is

Beste antwoord (via SilentStorm op 10-12-2018 20:03)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Je probleem lijkt inderdaad in het totaal te veel signaal verlies wat logisch is met koppelstukjes en sowieso een lange kabel en dan ook nog een tussenstop.

Dat het vanaf je pc goed gaat kan te maken hebben met dat het een signaal betreft op een andere resolutie/setting 1080i, 1080p, 24,25,50,60 fps. zo zijn er dus best wat verschillende combinaties. Ik weet even niet of de HDMI standaard verder nog ruimte geeft voor een bepaalde uitgangsspanning en of die dus op je PC anders kan zijn als op je Chromecast.

https://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/hdmi_versterkers.html
Wellicht is bovenstaande een oplossing, maar ik zou sowieso 1 kabel en niet 2 aan elkaar geknoopte neerleggen want dat is vragen om problemen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Een tussenstukje is eigenlijk vragen om problemen, omdat daar de afscherming van de kabel tijdelijk onderbroken wordt, en er effectief dus bijna geen(of weinig) afscherming meer is. Al je problemen wijzen op een signaal wat niet meer voldoet aan de standaard en waar de ontvangende kant weinig kaas meer van kan maken.

Ditch het 'tussenstukje', en zorg voor een lange goede kwaliteit (!) HDMI-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Misschien lees ik niet goed, maar waarom zit de Chromecast niet in de buurt bij het apparaat (beter: direct in het apparaat) waarmee hij connected is? Lange (onderbroken) HDMI-kabel is vragen om verstoringen.

[ Voor 11% gewijzigd door peteroff op 10-12-2018 07:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Je probleem lijkt inderdaad in het totaal te veel signaal verlies wat logisch is met koppelstukjes en sowieso een lange kabel en dan ook nog een tussenstop.

Dat het vanaf je pc goed gaat kan te maken hebben met dat het een signaal betreft op een andere resolutie/setting 1080i, 1080p, 24,25,50,60 fps. zo zijn er dus best wat verschillende combinaties. Ik weet even niet of de HDMI standaard verder nog ruimte geeft voor een bepaalde uitgangsspanning en of die dus op je PC anders kan zijn als op je Chromecast.

https://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/hdmi_versterkers.html
Wellicht is bovenstaande een oplossing, maar ik zou sowieso 1 kabel en niet 2 aan elkaar geknoopte neerleggen want dat is vragen om problemen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Thanks voor de reacties tot zover :) ik heb nog ergens een hdmi switch, die mogelijk beter werkt dan een koppelstukje. (als soort van versterker). Vanavond eens zien of dat dan beter gaat.

(heb ook een langere hdmi kabel gekocht, maar dat duurt even)

De chromecast zit niet direct in de beamer omdat ik het geluid wil afspelen over de set in mijn huiskamer in plaats van over de beamer zelf. Ik zou een kabel 'terug' kunnen leggen voor geluid, maar dan moet ik nog steeds op de beamer schakelen tussen inputs. En daar heb ik juist de receiver voor.

Ik hoopte eigenlijk nog op een reactie als 'als je deze obscure setting toepast op de chromecast of receiver, downsamplet hij het signaal van 60 naar 30fps en gaat het misschien wel goed'. Any takers? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat de "nieuwe langere kabel" het probleem gaat oplossen. Verder belangrijk voor de switch is de HDCP ondersteuning.

Bij de onkyo TX-NR509 zie ik op googel ook veel problemen naar voren komen met betrekking tot juiste instellingen en veranderde instellingen na firmware-update. Je benq W1060 zou in principe gewoon het input signaal ondersteunen, al zie ik in de gebruiksaanwijzing ook nog verschillende opties voor de hdmi input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentStorm
Met de hdmi hub ertussen (in plaats van het koppelstukje) gaat het opeens prima. Interessant. Het is ook helemaal geen bedraad apparaat, gewoon hdmi in en uit.

[sub[De beamer heeft trouwens maar 2 instellingen die met hdmi te maken hebben, daar kon ik niet zoveel mee (en als ontvangend apparaat zou ik verwachten dat ik het daar niet moet zoeken)..[/sub]

Probleem is in ieder geval weg. Allen hartelijk dank voor het meedenken. Ik accepteer die van OmeJoyo omdat die het meest hielp, maar ben blij met alle antwoorden hier (en EddoH zij vrijwel hetzelfde, maar ik kan er maar 1 accepteren :/). Thanks :D

[ Voor 6% gewijzigd door SilentStorm op 10-12-2018 20:05 ]

Pagina: 1