Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59
[context]
Als ik iets wil zien in de huiskamer, doe ik dat normaal op mijn beamer. Deze is als output aangesloten op een onkyo NX-TR509 receiver. Een input die ik vanaf hier wil kunnen gebruiken is de chromecas (versie 1).

[issue]
Als ik de chromecast direct in de beamer stop, is het beeld prima, zoals ik het zou verwachten, maar als ik hem aansluit via de receiver krijg ik een roze / paarse waas over het scherm. Het lijkt een hdmi handshake issue, waardoor de receiver of de beamer niet snapt dat chromecast in YCbCr uitzend.

[al geprobeerd]
Op de support site van chromecast staat dat ze geen receivers ondersteunen en op de site van onkyo vind ik hier niets over terug, wat mij het idee geeft dat dit geen algemeen probleem is. De enige tips die ik tot nu toe op gebruikersforums zag, waren 'steek de chromecast in je tv in plaats van je receiver'. Ik ben juist op zoek naar de manier om het wel werkend te krijgen via de receiver. Ik heb de laatste wel geupdate naar de laatste versie en heb gekeken of ongeveer elke permutatie van instellingen in het hdmi menu van de receiver een postitief effect had. Ik kon geen verandering bewerkstelligen.

[oplossing?]
Ik vermoed dat ik er ben met een YCbCr > standard (RGB) omzetter, tussen de chromecast en de receiver. Of iets dat helpt de hdmi handshake goed te maken. Met algemene zoektermen kon ik echter alleen dit apparaatje vinden en 170 euro voor het fixen van een relatief klein issue voor een apparaat van 50 euro vind ik ook weer wat gortig..

Wat kan ik nog meer proberen?

Localhost is where the heart is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09
Ik heb 3 verschillende types Chromecast (1, 2 & 4K) op mijn Pioneer receiver aangesloten gehad en dat werkte altijd goed.
Sinds mijn nieuwe tv niet meer op die manier aangesloten (rechtstreeks in de tv die het geluid weer optisch doorstuurt naar de Pioneer).
Het kan dus wel werken. Is er geen instelling in de Onkyo hiervoor of een andere HDMI ingang die je kan proberen op je Onkyo?

Edit: niet goed gelezen sorry. Je hebt de instellingen in je Onkyo al geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Ad de Jong op 23-03-2018 15:56 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Ja klopt, bedankt voor het meedenken :)

-- ik had nog niet genoemd dat ik ook al had geprobeerd om andere poorten hdmi poorten te gebruiken en te herstarten (zowel met de chromecast er in, als er uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Intussen paar keer contact gehad met iemand van onkyo. Ben niet heel blij met hoe het ging. Keurig alle info in het ticket gezet en heb tot 3x toe een reactie gekregen met 'heb je dit al geprobeerd?'.

De laatste twee reacties:
quote: SilentStorm
k heb nog geen vraag gehoord, waarvan het antwoord niet in mijn initiële mail stond :/

Ik heb alle hdmi poorten al eens geprobeerd en deed het ook al een keer met een extra tussenhub.

Mijn hoop was dat Onkyo op zijn minst kan vertellen waarom de paarse waas ontstaat (wat iets te maken zal hebben met hdcp en/of de hdmi protocol handshake, die bepaald hoe het signaal verstuurd gaat worden). Idealiter kunnen jullie me ook vertellen waarom deze handshake nu niet goed gaat en hoe deze kan worden beinvloed.

Dat een chromecast 'eigenlijk bedoeld is voor een tv' vind ik wat een dooddoener; hetzelfde kun je zeggen voor elke andere mogelijke input die je op de receiver aan kan sluiten. Ik heb hem juist gekocht om op dit punt ontzorgd te worden, dat ik 1 plaats heb om al mijn input apparaten in kwijt te kunnen.

Help? :)
quote: onkyo
Ik snap dat u gefrustreerd bent maar neemt u van mijn aan dat ik weet waar ik over praat, Googlechrome cast is bedoeld om via je TV zaken te verbinden. Doet u aub een check op de Chromecast site en/of google het even. Ik kan u ook niet vertellen waarom bepaalde apparaten minder goed met elkaar communiceren, sorry. Maar dat het een feit is dat weten we beiden.

Als u cec /arc problemen heeft kunt u dit proberen [ zie onder]

<copy/paste guide over uitzetten van arc/cec door het op de *tv* uit te zetten, dan op de receiver, die te herstarten en dan weer aan te zetten aldaar</>

Succes, verder kan ik weinig voor u doen.
Nou zit ik even wat ik redelijkerwijs mag verwachten van een receiver en support daarop. Gegeven de leeftijd (+/-5jr) kan ik uberhaupt geluk hebben dat ze me spreken, maar ik mag toch ook verwachten dat zo'n apparaat een signaal goed kan doorsturen? Ik realiseer me dat er ergens verstopt op de pruduct pagina van chromecast staat dat 'er geen support is, anders dan voor direct aansluiten op de tv', maar ik verwacht een dergelijk statement ook van een dvd speler, xbox, satellietontvanger, etc.

Mijn hoop was dat onkyo op zijn minst kon vertellen waarom exact het signaal niet correct is, zodat ik kon zoeken naar een adapter oid die dat fixt. Ik voel me wat machteloos in mijn troubleshoot-mogelijkheden -- iemand een idee wat ik nog kan proberen? Wat heeft de Pioneer van Ad, dat mijn onkyo niet heeft?

@Ad de Jong welke pioneer heb je? Misschien kan ik wat specs naast elkaar houden. Ervanuit gaande dat mijn onkyo niet 'kapot' is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
nog even een update: De paarse waas verdween met een nieuwe hdmi kabel tussen receiver en beamer :)

Intussen heb ik een ander probleem (static), maar doe het met een nieuw topic, omdat deze de lading niet meer dekt.

Pagina: 1