Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-07 08:57
Ik ben van plan om een systeemcamera te gaan aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen nog op 2 camera’s.
Namelijk de Olympus e-m10 mark III en de Sony a6000. Ik heb zelf een lichte voorkeur naar de Olympus omdat deze nieuwer is en in verhouding iets voordeliger qua extra objectieven en de keuze hierin.
Ik heb altijd een standaard compact camera gehad en wel ervaringing met DSLR door het lenen van de camera van mijn ouders en schoonouders.
Ik wil deze camera gaan gebruiken na de geboorte van ons eerste kindje. Op het begin zal dus vooral de portret lens gebruikt worden en naar mate van tijd zal ook de zoomlens in beeld komen.

Graag hoor ik van jullie de voors en tegens buiten de standaard specs van het aantal MP want deze is in het voordeel van de Sony. Echter mag dit natuurlijk wel aangehaald worden als het echt spannend wordt qua verschil. Foto’s zullen soms worden geprint op foto 10-15 formaat. Wellicht ook wel eens een canvas formaat.

Beste antwoord (via sjtienuh op 12-12-2018 11:03)

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Furfoot schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:01:
Sony kitlens is gewoon ondermaats, kitlens Oly is scherper maar i.c.m. met de kleinere sensor minder goed binnenshuis (kids).
Dit hangt ook van je huis af, en het seizoen. Deze tijd van het jaar zit je met beide camera's al snel op hoge iso's en lange sluitertijden te fotograferen. De Olympus stelt je wel in staat (met oefening) om de camera voor 1-2 seconden stil te houden. Maar geen onderwerp houdt dat vol. Het verschil tussen iso 3200 en 6400 maakt mijns inziens dan ook niet meer uit. Het resultaat op m4/3 en aps-c is het 'net niet'. Het is in Nederland gewoon altijd (te) donker in de winter. :(

Als je echt mooie foto's wilt maken moet je met flitsers en/of daglichtlampen leren werken. En dan zit heb je de vrijheid om te werken op iso 200-800 op f/1.8 - f/16 (als je de 25 of 45mm erbij hebt) afhankelijk van welk effect je wilt bereiken. Je hebt veel meer creatieve vrijheid dan enkel de iso's omhoog duwen en wide open schieten om de sluitertijd maar zo laag mogelijk te houden. 8)

Voor de familie-kiekjes ben ik zeer tevreden over de olympus, ook omdat hij met de kitlens gemakkelijk in de luiertas past en ik geen aparte tas hoef mee te zeulen. Dit is voor mij de belangrijkste reden geweest om van een dslr af te stappen, met kleine kinderen heb je al zo veel spullen om mee te nemen dat mijn cameratas vaak thuis bleef. -O-

Als ik portretten schiet dan heb ik zoveel meuk mee dat ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat de grootte van de camera niet zo veel meer uitmaakt.

De grootste uitdaging die ik dan heb is dat mijn zoontjes van 3 en 5 liever foto's maken dan stilzitten. De enige manier om hen leuk op de foto te zetten is als we om de beurt poseren. 7(8)7 (dan ben ik heel blij dat het een em10 is en geen em1, das beter voor mijn hart als je een ventje van drie ziet rommelen op een krukje achter je statief) :X

Edit:
Wat ik probeer te zeggen is dat het niet zoveel uitmaakt wat je kiest, je zult altijd in situaties komen waarin het resultaat tegenvalt en je je afvraagt of je niet iets beter had kunnen doen als je andere gear had gehad. Dat hebben we allemaal, en afhankelijk van je budget geven we dan toe aan een G.A.S. maar bedenk dan dat het vooral oefening is die je helpt om betere plaatjes te maken. Zorg ervoor dat je je camera meeneemt en leert gebruiken.

Ik ben zelf heel tevreden met de oly, ook omdat er zoveel keus is op m43 gebied. Zoals de pen of de Panasonic lumix. En alle lenzen zijn ook zo lekker compact.

[ Voor 13% gewijzigd door psyBSD op 12-12-2018 06:36 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:05
Grootste verschil is ook dat de Sony een grotere sensor heeft, waardoor deze beter om kan gaan met weinig licht. Anderzijds, de nieuwere sensor van de Oly kan dit mogelijk wel compenseren. Verder zie ik, in de Sony topics, wel mensen overstappen van Oly naar Sony omdat de prestaties (kwaliteit van de foto/data uit de sensor) bij Sony beter lijkt te zijn.

Laatste nadeel van de Oly is de 4:3 sensor ipv normaal 2:3 sensor. Voor de gangbare 3:2 foto's maakt dit dan ook dat je nog meer pixels weg gooit bij de Oly. Al kun je je ook afvragen of je nog wel losse 3:2 foto's moet afdrukken en niet beter los kan gaan met mooie fotoboeken. In ieder geval ga je het verschil ook niet zien bij prints op at formaat.

Daarentegen heeft Oly meer directe knopjes, wat handig is voor manuele instellingen. Verder zit er in de Oly (uit mijn hoofd) stabilisatie in de Body (wat ook weer wat helpt in donkere condities).

Beide zijn geen slechte keuze imho, dus ik zou vooral zeggen: Probeer ze beide eens uit in een winkel en kijk welke fijner "werkt".

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 09-12-2018 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:48

Garyu

WW

Vergeet de MPs inderdaad.
Als Sony gebruiker zeg ik: kies voor je portemonnee en ga voor de Oly ;). Kleiner en goedkoper, en vergelijkbare kwaliteit, zeker als je naar een tweede / derde / vierde lens gaat kijken.

Ik weet echter niet hoe de Olympus het qua AF doet, dat zou wel een erg relevant punt kunnen zijn. Beide camera's zijn zeker prima.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-07 14:47

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zou voorde Oly gaan. Koop er de formidabele 25mm 1.8 en/of 45mm 1.8 bij en je hebt een compacte portret setup waar je super platen mee kunt schieten. Vooral die 45mm 1.8 is zo scherp en mooi. En tegenwoordig nog "maar" 249 euro. Hij is wel voornamelijk geschikt voor hoofd/schouder portretten of je moet iets meer afstand kunnen nemen.

En je had zo te lezen al wat ervaring maar neem zeker ook de tijd om je camera goed te leren kennen. En verdiep je ook in de basics van fotografie. Dan wordt het zo veel leuker.

Oh en ik vind 4:3 verhouding juist een pluspunt. Erg mooie verhouding voor portretten en landschappen, vind ik.

[ Voor 9% gewijzigd door sys64738 op 09-12-2018 12:24 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Garyu schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:04:
Vergeet de MPs inderdaad.
Als Sony gebruiker zeg ik: kies voor je portemonnee en ga voor de Oly ;). Kleiner en goedkoper, en vergelijkbare kwaliteit, zeker als je naar een tweede / derde / vierde lens gaat kijken.

Ik weet echter niet hoe de Olympus het qua AF doet, dat zou wel een erg relevant punt kunnen zijn. Beide camera's zijn zeker prima.
De sony heeft iets meer fucospunten, echter heeft de olympus een touchscreen waarmee je zelf op een ander punt kan focussen als op het midden. Bij de sony, kan dit ook wel maar dan moet deze eerst vast gezet worden. Correct me if i’m wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
sys64738 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:23:
Ik zou voorde Oly gaan. Koop er de formidabele 25mm 1.8 en/of 45mm 1.8 bij en je hebt een compacte portret setup waar je super platen mee kunt schieten. Vooral die 45mm 1.8 is zo scherp en mooi. En tegenwoordig nog "maar" 249 euro. Hij is wel voornamelijk geschikt voor hoofd/schouder portretten of je moet iets meer afstand kunnen nemen.

En je had zo te lezen al wat ervaring maar neem zeker ook de tijd om je camera goed te leren kennen. En verdiep je ook in de basics van fotografie. Dan wordt het zo veel leuker.

Oh en ik vind 4:3 verhouding juist een pluspunt. Erg mooie verhouding voor portretten en landschappen, vind ik.
Kan ik eventueel ook de kitlens kunnen gebruiken voor het portret gebruik? Ik was van plan om in ieder geval de bundel te kopen met standaard objectief en het zoomobjectief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:00

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wellicht kun je wat meer informatie geven:
* Wat is je beschikbare budget?
* Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
* Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
* Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
* Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
* Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
* Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Niet om je keuze nog moeilijker te maken, maar je zou ook nog kunnen kijken naar de systeemcamera's van Fujifilm.

Tevens topic waar je heel veel informatie zult vinden.
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 09-12-2018 13:06 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
GENETX schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:50:
Grootste verschil is ook dat de Sony een grotere sensor heeft, waardoor deze beter om kan gaan met weinig licht. Anderzijds, de nieuwere sensor van de Oly kan dit mogelijk wel compenseren. Verder zie ik, in de Sony topics, wel mensen overstappen van Oly naar Sony omdat de prestaties (kwaliteit van de foto/data uit de sensor) bij Sony beter lijkt te zijn.

Laatste nadeel van de Oly is de 4:3 sensor ipv normaal 2:3 sensor. Voor de gangbare 3:2 foto's maakt dit dan ook dat je nog meer pixels weg gooit bij de Oly. Al kun je je ook afvragen of je nog wel losse 3:2 foto's moet afdrukken en niet beter los kan gaan met mooie fotoboeken. In ieder geval ga je het verschil ook niet zien bij prints op at formaat.

Daarentegen heeft Oly meer directe knopjes, wat handig is voor manuele instellingen. Verder zit er in de Oly (uit mijn hoofd) stabilisatie in de Body (wat ook weer wat helpt in donkere condities).

Beide zijn geen slechte keuze imho, dus ik zou vooral zeggen: Probeer ze beide eens uit in een winkel en kijk welke fijner "werkt".
De Olympus is inderdaad gestabiliseert, wat de sony niet is inderdaad. Ik had ook gelezen dat de sony inderdaad een grotere sensor heeft, maar gaat dit echt zo’n groot verschil maken tussen de camera’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zie onderstaande link. Dit topic zul je veel vragen beantwoord zien worden. Advies start dan ook hier met lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Superdaantje schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:04:
Wellicht kun je wat meer informatie geven:
* Wat is je beschikbare budget?
* Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
* Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
* Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
* Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
* Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
* Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Niet om je keuze nog moeilijker te maken, maar je zou ook nog kunnen kijken naar de systeemcamera's van Fujifilm.

Tevens topic waar je heel veel informatie zult vinden.
Het budget is eigenlijk de prijs waarop deze twee camera’s zitten, deze zitten redelijk dicht bij elkaar in aanschaf.
Ik heb verder nog geen objectieven, zoals besproken in de topicstart kom ik van een compact camera af.
Het doel van de camera is vooral veel leuke kiekjes te maken met ons kleintje welke op komst is.
Filmen ga ik er ook mee doen, echter wordt dit niet de hoofdzaak.

U geeft aan ook eens naar de fuji te kijken, wat zijn hierin nog de voordelen tussen de camera’s welke ik in mijn hoofd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je geeft nu enkel camera's aan. Hier komt dan nog een objectief bij. Verdiep je hier ook in. Welk is gewenste brandpunt afstand.

En zoals al geschreven lees de eerder geposte link op je gemak door. Daar zul je veel van de vragen beantwoord zien. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Superdaantje schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:48:
Je geeft nu enkel camera's aan. Hier komt dan nog een objectief bij. Verdiep je hier ook in. Welk is gewenste brandpunt afstand.

En zoals al geschreven lees de eerder geposte link op je gemak door. Daar zul je veel van de vragen beantwoord zien. ;-)
Helaas wordt er weinig tot niks gezegd over de olympus, wel heel veel over de a6000. Wat objectieven betreft wil ik beginnen met de kitlenzen welke meegeleverd worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-07 22:10
Sony kitlens is gewoon ondermaats, kitlens Oly is scherper maar i.c.m. met de kleinere sensor minder goed binnenshuis (kids).

Ga je nooit over op aanschaf andere lenzen kun je beter een G7X II, LX15, LX100 of RX100 variant kopen.

Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChefvanOekel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-06 09:16
De Panasonic gx80 is wellicht ook een optie, zelfde sensor als de Olympus maar dan betere film capaciteiten.
Ik denk dat de Canon M50 (of M5) ook meegewogen kan worden. Kijk ook naar cashback acties, de prijzen liggen dan erg dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

sjtienuh schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:23:
[...]

Helaas wordt er weinig tot niks gezegd over de olympus, wel heel veel over de a6000. Wat objectieven betreft wil ik beginnen met de kitlenzen welke meegeleverd worden
Niks over de Olympus? Als ik alleen de naam intypen op Google is de eerste pagina al gevuld met reviews :?

Gabriël AM5

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Furfoot schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:01:
Dit hangt ook van je huis af, en het seizoen. Deze tijd van het jaar zit je met beide camera's al snel op hoge iso's en lange sluitertijden te fotograferen. De Olympus stelt je wel in staat (met oefening) om de camera voor 1-2 seconden stil te houden. Maar geen onderwerp houdt dat vol. Het verschil tussen iso 3200 en 6400 maakt mijns inziens dan ook niet meer uit. Het resultaat op m4/3 en aps-c is het 'net niet'. Het is in Nederland gewoon altijd (te) donker in de winter. :(

Als je echt mooie foto's wilt maken moet je met flitsers en/of daglichtlampen leren werken. En dan zit heb je de vrijheid om te werken op iso 200-800 op f/1.8 - f/16 (als je de 25 of 45mm erbij hebt) afhankelijk van welk effect je wilt bereiken. Je hebt veel meer creatieve vrijheid dan enkel de iso's omhoog duwen en wide open schieten om de sluitertijd maar zo laag mogelijk te houden. 8)

Voor de familie-kiekjes ben ik zeer tevreden over de olympus, ook omdat hij met de kitlens gemakkelijk in de luiertas past en ik geen aparte tas hoef mee te zeulen. Dit is voor mij de belangrijkste reden geweest om van een dslr af te stappen, met kleine kinderen heb je al zo veel spullen om mee te nemen dat mijn cameratas vaak thuis bleef. -O-

Als ik portretten schiet dan heb ik zoveel meuk mee dat ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat de grootte van de camera niet zo veel meer uitmaakt.

De grootste uitdaging die ik dan heb is dat mijn zoontjes van 3 en 5 liever foto's maken dan stilzitten. De enige manier om hen leuk op de foto te zetten is als we om de beurt poseren. 7(8)7 (dan ben ik heel blij dat het een em10 is en geen em1, das beter voor mijn hart als je een ventje van drie ziet rommelen op een krukje achter je statief) :X

Edit:
Wat ik probeer te zeggen is dat het niet zoveel uitmaakt wat je kiest, je zult altijd in situaties komen waarin het resultaat tegenvalt en je je afvraagt of je niet iets beter had kunnen doen als je andere gear had gehad. Dat hebben we allemaal, en afhankelijk van je budget geven we dan toe aan een G.A.S. maar bedenk dan dat het vooral oefening is die je helpt om betere plaatjes te maken. Zorg ervoor dat je je camera meeneemt en leert gebruiken.

Ik ben zelf heel tevreden met de oly, ook omdat er zoveel keus is op m43 gebied. Zoals de pen of de Panasonic lumix. En alle lenzen zijn ook zo lekker compact.

[ Voor 13% gewijzigd door psyBSD op 12-12-2018 06:36 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

sjtienuh schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:02:
[...]

Kan ik eventueel ook de kitlens kunnen gebruiken voor het portret gebruik? Ik was van plan om in ieder geval de bundel te kopen met standaard objectief en het zoomobjectief
Als ik uitga van de Olympus package dan zou ik eerder het zoom-objectief gebruiken voor portretten. Die begint bij 40mm dus je loopt niet het risico om te dichtbij te gaan zitten en daarmee onbedoeld vervorming te krijgen. Tevens balanceert de camera makkelijker in een hand waardoor je gemakkelijker je rechterhand los laat van je camera als hulpmiddel om je model te instrueren. Met de pancake lens houd ik de camera nooit echt ontspannen vast met slechts een hand. Het is een beetje verkrampt en dat leidt af van het model. Tevens heeft de pancake power-zoom dus is hij wat trager met framen dan de manual zoom van de Telelens.

Een ander minpunt van de pancake is dat je niet direct ziet wat de huidige brandpuntsafstand is, dit is enkel te zien in de viewfinder of op het lcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Inmiddels heb je de olympus aangeschaft, daar ik wat dingen mee had gekregen dat de sony warm loopt op het moment dat ermee gefilmd wordt. En mijn veurkeur lag als iets meer naar de olympus vanwege het materiaal waarvan deze gemaakt is.
Pagina: 1