Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-03 12:25
Hey,

Ik heb onlangs een tweede asus router aangeschaft, nu heb ik 2x een asus ac-68u.
Graag zou ik hiermee een aimesh netwerk opstarten, maar zit met een probleem.
Ik heb beneden een modem met een kabel naar de living, en boven aan mijn pc ook een kabel liggen.

Hiervoor had ik een Router boven ingesteld als router, en in de living een router ingesteld als AP. Dit werkte zeer goed, maar roaming maakte alles toch wat trager.

Nu zou ik dus een volledig wired Aimesh netwerk willen hebben, maar het probleem is dat ik geen kabel kan trekken van mijn router boven naar de router/aimesh node in de living.

Wat wel gaat (en nu zo staat ingesteld) is een kabel van de modem naar de router boven, en een kabel van de modem naar de router/node in de living.

Het probleem is dat Aimesh de node nu enkel draadloos vindt, met een zeer zwak signaal, en dus onstabiel is beneden.

Zo dus:
Node-----Modem-----Router

De vraag is nu, is het mogelijk om de node zo bedraad aan te sluiten?
Of moet ik dan de node instellen in aimesh als een tweede router in AP mode?

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje steek houdt :)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:52
Eerst een paar basisvragen. Om wat voor verbinding gaat het? Wat voor modem.(router) wordt er door de provider meegeleverd?

Begrijp ik het goed dat er al een ethernetkabel naar boven gaat? Als dat het geval is waarom maak je de router beneden niet de router en zet je de router boven als access point?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Wat bedoel je precies met "roaming maakte alles toch wat trager"? Om goed te kunnen roamen tussen je verschillende Access Points hoeft je niet gebruik te maken van "AIMesh". Je moet dan zorgen dat voor alle APs de volgende zaken identiek zijn ingesteld:

- SSID
- wachtwoord
- authenticatiemethode
- encryptiemethode

Leg inderdaad de situatie nog eens precies uit. Waar lopen allemaal kabels naar toe? Welk probleem probeer je precies op te lossen?

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-12-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
EricJH schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:36:
Eerst een paar basisvragen. Om wat voor verbinding gaat het? Wat voor modem.(router) wordt er door de provider meegeleverd?

Begrijp ik het goed dat er al een ethernetkabel naar boven gaat? Als dat het geval is waarom maak je de router beneden niet de router en zet je de router boven als access point?
Ik woon in België en zit bij Telenet. Modem is dus een standaard Telenet modem waarvan ik wireless heb afgezet. Juiste merk modem moet ik eens opzoeken. Verbinding is fiber 200, 200mbps max snelheid.

De modem hangt waar de kabel binnenkomt door de kruipkelder. Vanuit die ruimte ligt er 1 kabel naar de living die in de muur zit, gelegd door de vorige eigenaars. Er vertrekt ook een kabel naar de bureau boven waar de router nu staat, waar ook mijn pc staat. De node staat nu in de living waar de kabel uitkomt.

De reden dat ik aimesh wou proberen is dat mijn mobiele apparaten vast hielden aan de router, ook al geeft het AP het beste signaal.

Dus ik wou af van router/AP systeem om seamless te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:08
@FinalAtonement,

Staat de ROAMING Assistent optie aan? Verder werkt Aimesh het beste via LAN. Kun je die eerste router inderdaad niet verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:43:
Wat bedoel je precies met "roaming maakte alles toch wat trager"? Om goed te kunnen roamen tussen je verschillende Access Points hoeft je niet gebruik te maken van "AIMesh". Je moet dan zorgen dat voor alle APs de volgende zaken identiek zijn ingesteld:

- SSID
- wachtwoord
- authenticatiemethode
- encryptiemethode

Leg inderdaad de situatie nog eens precies uit. Waar lopen allemaal kabels naar toe? Welk probleem probeer je precies op te lossen?
Excuseer, dat had ik slecht verwoord. Het probleem dat ik had en probeer op te lossen is dat bij een standaard router/ap set up mijn mobiele apparaten altijd blijven hangen aan het signaal waar ze op zitten, ook al is het andere signaal sterker en sneller.
Dan moet ik wifi even uitzetten en weer aan, dan verbind hij weer met het sterke signaal.

De situatie is dus als volgt: er komt via de kelder een kabel binnen, daar hangt de modem van Telenet. Van uit de modem loopt er een kabel naar de living, en eentje naar de bureau boven. Ik probeer een wired aimesh verbinding te maken, om seamless roaming te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
king006 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:05:
@FinalAtonement,

Staat de ROAMING Assistent optie aan? Verder werkt Aimesh het beste via LAN. Kun je die eerste router inderdaad niet verplaatsen?
Ik heb zowat alles geprobeerd om mijn roaming te verbeteren, in developers options, third party apps, alle router settings, weinig succes, vandaar de poging tot aimesh ( ik kan nog steeds teruggaan naar de router/ap setup met deze twee routers als aimesh niks wordt)

Wat bedoel je juist met verplaatsen? Ik heb boven mijn bureau ook nog goede verbinding nodig, en deze plaatsing degene die me veruit de beste dekking/signalen geeft. Ik wou alleen seamless roaming proberen via aimesh. Ik kan misschien in paint snel een tekening maken om de situatie te schetsen :)

Ik ben trouwens zeker geen expert, dus als ik onduidelijk ben wijs je me er maar op.

[ Voor 5% gewijzigd door FinalAtonement op 08-12-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15zf5eq.png

1 = Modem van telenet waar kabel binnenkomt
2 = Asus rt68u in bureau met kabel verbonden aan modem
3 = Asus rt68u in living met kabel verbonden aan modem

2 is nu ingesteld als Aimesh router
3 is ingesteld als Aimesh node

Beiden zijn via hun wan poort verbonden aan een lan poort vd modem

Het probleem is nu dat 2 en 3 elkaar niet vinden via een wired connectie. Soms hebben ze onderling verbinding draadloos, maar deze verbinding is zeer onstabiel.

Ik had gehoopt dat de Node de router zou zien als een wired connectie, om Aimesh stabiel te maken en overal seamless roaming te krijgen, maar dat lukt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
FinalAtonement schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:08:
[...]
Het probleem dat ik had en probeer op te lossen is dat bij een standaard router/ap set up mijn mobiele apparaten altijd blijven hangen aan het signaal waar ze op zitten, ook al is het andere signaal sterker en sneller.
Dan moet ik wifi even uitzetten en weer aan, dan verbind hij weer met het sterke signaal.
Dat is dus precies wat er gebeurd als roaming niet goed werkt. Ik zou echt alle 4 de settings die ik eerder noemde eens goed handmatig nalopen per AP. Post anders eens wat je op elke van de APs voor die 4 hebt ingesteld (uitgezonderd wachtwoord, maar dat moet dus ook gelijk zijn), dan kijken we even mee of alles goed staat.
FinalAtonement schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:40:
Beiden zijn via hun wan poort verbonden aan een lan poort vd modem
En dit is wellicht ook niet in orde, als je de 2 routers als AP wilt gebruiken. Je maakt zo separate netwerken, waar je inderdaad niet tussen kunt roamen. Naast de 4 instellingen die ik noemde moeten al je APs namelijk ook binnen hetzelfde subnet zitten. Je moet routers die je als AP gebruikt je via een LAN poort verbinden en op die routers de DHCP server uitzetten. Zie ook hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. Hoe dit bij AIMesh ingesteld moet worden, weet ik niet 100% zeker, maar als je het handmatig gaat instellen (wat ook prima moet werken), is dit zeker nodig.

[ Voor 44% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-12-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:39:
En dit is wellicht ook niet in orde, als je de 2 routers als AP wilt gebruiken. Je maakt zo separate netwerken, waar je inderdaad niet tussen kunt roamen. Naast de 4 instellingen die ik noemde moeten al je APs namelijk ook binnen hetzelfde subnet zitten. Je moet routers die je als AP gebruikt je via een LAN poort verbinden en op die routers de DHCP server uitzetten. Zie ook hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. Hoe dit bij AIMesh ingesteld moet worden, weet ik niet 100% zeker, maar als je het handmatig gaat instellen (wat ook prima moet werken), is dit zeker nodig.
Klopt bij mijn router/AP setup had ik het AP inderdaad via de LAN poort aangesloten, maar wat ik kon lezen moest je voor Aimesh de node aansluiten via de wan poort.
Deze is via de web GUI van asus ingesteld als aimesh node, wat anders is als een gewoon AP.

Ik zal maandag nog wel eens beide routers resetten en terug naar de oude setup gaan.

Maar ik wilde hier eigenlijk gewoon weten of iemand wist hoe het komt dat ik geen wired connectie heb tussen mijn Aimesh router en Aimesh node.

De Node kan je zelf niets aan veranderen qua instellingen, dit wordt volledig gedaan door Asus zelf..
Ofwel mis ik hier iets.

EDIT: In mijn vorige router/AP setup had ik nog geen 2 Asus routers, toen werkte ik met een netgear r7000 en een asus 68u.

De R7000 fungeerde toen als router en de asus als AP.
Blijkbaar heeft netgear geen roaming assist..

Stom van mij, ik test maandag de router/AP setup met de twee asus routers en roaming assist (of morgen als ik tijd vind).

Alvast bedankt voor alle hulp :)

[ Voor 12% gewijzigd door FinalAtonement op 09-12-2018 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
FinalAtonement schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:33:
Maar ik wilde hier eigenlijk gewoon weten of iemand wist hoe het komt dat ik geen wired connectie heb tussen mijn Aimesh router en Aimesh node.
Waarschijnlijk omdat jij beide Asus apparaten op je modem hebt aangesloten. Asus zelf zegt dat je AIMesh node via je AImesh router aangesloten moet worden: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1035140/

Maar, realiseer je wel dat een bekabeld mesh netwerk geen andere voordelen biedt dan centraal beheer van instellingen. Het los configureren van je 2 routers als APs zal je exacte dezelfde roaming bieden als je ze goed instelt...

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 09-12-2018 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
Cpt.Morgan schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:32:
[...]

Waarschijnlijk omdat jij beide Asus apparaten op je modem hebt aangesloten. Asus zelf zegt dat je AIMesh node via je AImesh router aangesloten moet worden: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1035140/

Maar, realiseer je wel dat een bekabeld mesh netwerk geen andere voordelen biedt dan centraal beheer van instellingen. Het los configureren van je 2 routers als APs zal je exacte dezelfde roaming bieden als je ze goed instelt...
Nu bij mijn vorige setup had ik 1 router als router ingesteld en de tweede als AP.
Jij zegt hier dat ik beter beide als AP kan instellen?
Of mag er eentje router spelen? Op de modem staat alles draadloos uit normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:58
Dubbel....

Blijkbaar toch niet dubbel....
Nu alles weg.

[ Voor 168% gewijzigd door Tonne2016 op 09-12-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
FinalAtonement schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:48:
[...]
Nu bij mijn vorige setup had ik 1 router als router ingesteld en de tweede als AP.
Jij zegt hier dat ik beter beide als AP kan instellen?
Of mag er eentje router spelen? Op de modem staat alles draadloos uit normaal.
Staat op je modem alleen WiFi uitgeschakeld? Of staat ie in bridge mode?

Persoonlijk zou ik je Telenet modem als router gebruiken (al dan niet met WiFi aan) en de twee Asus routers (handmatig) als AP instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 09-12-2018 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@FinalAtonement,

Ik bedoel dat je dan die eerste router verplaatst naar je meterkast en dan de tweede router kabel aansluit op de router in de meterkast. Wellicht dat je je modem van Telenet dan in bridge mode kunt zetten zodat al het verkeer over je eigen router loopt. Aimesh werkt inderdaad alleen als je hem rechtstreeks aansluit op je eigen router.

[ Voor 109% gewijzigd door king006 op 09-12-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Die Telenet modem is toch gewoon router? En beide asus accesspoints hebben dus een ip in dezelfde range?

Het is vreemd dat ze elkaar dan niet vinden, zit in principe alleen een switch tussen (neem even aan dat er geen port isolation in het spel is oid)

Volgens the interwebs kan dit voorkomen en moet je ergens in een menu de wired optie een hogere prio geven

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1035253/

https://www.snbforums.com...net-backhaul-issue.45292/

Edit:
Alsook het plaatje nog een keer bekijk dan ligt het, vreemd genoeg, iets complexer. 1 node Moet je als hoofd ap aanwijzen die via de wan poort naar je modem gaat en de lan poort naar het andere ap. Geen idee of dat ook via een bestaand netwerk mag lopen maar dan zou je iets als netwerk loop krijgen als je wan en lan aansluiten. Makkelijkste is idd 1 mesh node in meterkast zetten, hoofd node maken en vanuit daar via de lan poort de rest aansluiten

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 09-12-2018 10:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@laurens0619,

Als ze als AP geconfigureerd zijn achter de Telenet modem werkt het niet. Als je namelijk Aimesh configureert worden de instellingen gereset en staat de 1 weer als “router” modus ingesteld. Het handige is dus 1 router naar de meterkast en dan de tweede aansluiten op de eerste in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Dat is inderdaad de kortste klap.

Hopelijk blijft er dan genoeg bereik over in de woonkamer.
Het blijft natuurlijk altijd mogelijk om eventueel later een extra node in de woonkamer te plaatsten,
De kabel ligt er al.

Probleem is nu dat, in de huidige situatie, de AC68 in de woonkamer is aangesloten op de WAN-poort.
AImesh wil van LAN (als router ingestelde AP) naar WAN (als node ingestelde AP).

Iets wat me ook, potentieel, een probleem lijkt bij de traditionele AP opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Tonne2016 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:58:

Iets wat me ook, potentieel, een probleem lijkt bij de traditionele AP opstelling.
Klopt, dit gaat voor waarschijnlijk zowel AImesh als traditionele APs lastig worden. Daarom, Telenet modem laten routeren en de 2 Asus routers (handmatig) als AP instellen. Dat moet gewoon werken en daarvoor hoeft geen apparatuur verplaatst te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Morgan op 09-12-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Inderdaad, dat is de allerkortste klap.

De Asus routers zijn eenvoudig, via het menu, als AP in te stellen.
Roaming assistant eerst eens op -70 dBm (standaard waarde) op beide AP's en van daaruit eventueel verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalAtonement
Cpt.Morgan schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:24:
[...]

Klopt, dit gaat voor waarschijnlijk zowel AImesh als traditionele APs lastig worden. Daarom, Telenet modem laten routeren en de 2 Asus routers (handmatig) als AP instellen. Dat moet gewoon werken en daarvoor hoeft geen apparatuur verplaatst te worden.
Als ik de Telenet modem laat routeren, maakt het dan uit of ik de wifi van deze modem opzet of niet?

Normaal hebben de twee routers genoeg bereik om alles te dekken.

Ga dit straks eens proberen,

Merci voor al de input ^^

[ Voor 5% gewijzigd door FinalAtonement op 10-12-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
FinalAtonement schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:44:
[...]

Als ik de Telenet modem laat routeren, maakt het dan uit of ik de wifi van deze modem opzet of niet?

Normaal hebben de twee routers genoeg bereik om alles te dekken.

Ga dit straks eens proberen,

Merci voor al de input ^^
Nee hoor! je kunt de WiFi gewoon uitzetten :) succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FinalAtonement
Voorlopig een denderend succes ^^

Beide als AP ingesteld, roaming assistant geconfigureerd, settings juist gezet zoals Cpt. Morgan zei.

Heb nog wel mijn 2.4 en 5ghz netwerken gesplitst gehouden, gewoon uit voorkeur.

Als er iets mee zou schelen zal ik het sowieso pas na een tijdje gebruik tegenkomen, maar momenteel lijkt het roamen goed te lukken.

Het enige dat ik nog moet controleren is of ik bv naar een chromecast die verbonden is aan de tv in de living kan casten vanuit mijn PC die in het andere AP geplugd zit. Maar dit zou moeten lukken lijkt me.

EDIT: Casten en andere toestellen bedienen lukt probleemloos, super!

Bedankt voor alle hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door FinalAtonement op 10-12-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
FinalAtonement schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:22:
Heb nog wel mijn 2.4 en 5ghz netwerken gesplitst gehouden, gewoon uit voorkeur.
Fijn dat het geholpen heeft en dank ook dat je dit even terugkoppelt, dat helpt anderen wellicht weer in de toekomst!

Het scheiden van 2.4 GHz en 5 GHz netwerken is overigens verstandig, zo voorkom je dat devices van de een naar de ander springen! Devices die het ondersteunen houd je liever op het snellere 5 GHz.

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Morgan op 10-12-2018 22:43 ]

Pagina: 1