Toon posts:

Retro Game PC bouwen, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Al geruime tijd heb ik het idee om een gouwe ouwe retro pc te bouwen met Windows 98 erop. Ondanks dat tegenwoordig van alles mogelijk is met een emulator lijkt het me nog toffer (en bovendien gewoon leuk) om oude games op een authentieke PC te spelen.

Ik heb al nagedacht over enkele specs die de pc moet bevatten, maar waar ik de onderdelen vandaan moet halen is voor mij een raadsel. Ik heb op marktplaats gekeken, maar daar worden veelal kant en klare pc's aangeboden. Hebben mensen op dit forum ervaring met het bouwen van een retro PC en zo ja, waar hebben jullie de onderdelen vandaan? Zijn er daarnaast nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Vraag advertenties, ebay-kleinanzeigen, kringloopwinkels, enz.. En vooral de sites voor langere termijnen bijhouden omdat het echte retro spul niet zo vaak wordt aangeboden tegen normale prijzen. Ik heb zelf ook veel liggen, dus misschien kan ik je wel helpen. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is er mis met Windows 98 in een VM te draaien om te kijken of dat een effectievere oplossing is?

Andersom, als je een "high end" PC wil maken voor Windows 98, dan zal je benchmarks en reviews van hardware van het jaar 2000 tot 2002 erbij moeten pakken. Maar je zit wel direct met het feit dat waarschijnlijk (!!) een hele berg drivers niet eens meer te downloaden zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:06:
Wat is er mis met Windows 98 in een VM te draaien om te kijken of dat een effectievere oplossing is?

Andersom, als je een "high end" PC wil maken voor Windows 98, dan zal je benchmarks en reviews van hardware van het jaar 2000 tot 2002 erbij moeten pakken. Maar je zit wel direct met het feit dat waarschijnlijk (!!) een hele berg drivers niet eens meer te downloaden zijn.
Daar is inderdaad niks mis mee, maar het bouwen van zo'n machine lijkt me op zich zelf al een mooie/leuke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:58:
Vraag advertenties, ebay-kleinanzeigen, kringloopwinkels, enz.. En vooral de sites voor langere termijnen bijhouden omdat het echte retro spul niet zo vaak wordt aangeboden tegen normale prijzen. Ik heb zelf ook veel liggen, dus misschien kan ik je wel helpen. :)
Thanks! Ik kan je binnenkort wel even mijn lijstje sturen wat ik verwacht nodig te hebben. Wat betreft Ebay, heb jij enige ervaring met de kwaliteit van tweedehands hardware? Is dat over het algemeen te doen, of is het beter om nieuw te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:19:
[...]
Is dat over het algemeen te doen, of is het beter om nieuw te kopen?
Hardware nieuw kopen die nog door / voor Windows 98 geschikt is? Dat is niet veel, kan ik je vertellen dus er is een aanzienlijke kans dat je verplicht tweedehands moet gaan aanschaffen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Cyphax

Moderator LNX
Hier is een nog wel een lopend topic over: Het grote Retro Game PC topic
Ik zou daar eens doorheen neuzen.
MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:21:
[...]

Hardware nieuw kopen die nog door / voor Windows 98 geschikt is? Dat is niet veel, kan ik je vertellen dus er is een aanzienlijke kans dat je verplicht tweedehands moet gaan aanschaffen.
Voor het meeste spul wel, maar je zou kunnen denken aan een ide-cf-cardoplossing ipv een mechanische HD. Misschien dat moderne toetsenborden en muizen ook nog wel gaan. :)

Misschien heb je de meeste kans nog wel met P3-era hardware; processoren en moederborden zijn oud genoeg voor Windows 98, maar wel rap. Ik heb zelf een P3 in zo'n PC, die voldoet eigenlijk altijd wel (een P2 zou dat ook wel doen).

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 08-12-2018 15:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:19:
[...]

Thanks! Ik kan je binnenkort wel even mijn lijstje sturen wat ik verwacht nodig te hebben. Wat betreft Ebay, heb jij enige ervaring met de kwaliteit van tweedehands hardware? Is dat over het algemeen te doen, of is het beter om nieuw te kopen?
De kwaliteit van de hardware... Dat was vroeger fabrieks-af al vaak niet echt op orde. Denk dan onder andere aan condensatoren die bol staan. De staat van de hardware zal per verkoper verschillen. Dat is een kwestie van goed de foto's bekijken en een beetje geluk hebben. Een lijstje sturen kan altijd, dan zal ik even kijken of ik nog wat heb liggen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vraag en Aanbod advertentie plaatsen? Zou ik als jou was dan zoeken naar een Pentium III rond de 1GHz, 512MB RAM en een Voodoo 2 in SLI opstelling, een Riva TNT2 of bijv. Voodoo 3 dan wel de eerste Geforce.

Vast wel iemand die nog iets heeft liggen en het voor een zacht prijsje van de hand wil doen.
Pagina: 1