Huurcontract boiler Eneco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02:53
Hier een vraag omdat ik niet goed weet wat ik aan moet met een brief van Eneco. Zij zijn van mening een huurboiler te hebben hangen in onze woning.

Even de feiten op een rij: wij hebben juli 2017 ons huidige huis gekocht van de heer B; deze had op zijn beurt dit huis gekocht in maart 2017 gekocht van de heer A.

Deze week kregen we een brief van energie bedrijf E(neco), met het vriendelijke verzoek om een huurcontract te tekenen voor een elektrische boiler uit 2007 met ingangsdatum maart 2017.
Nu was mij bij aankoop van het huis niet bekend dat het ging om een huurboiler (er was geen sticker of iets dergelijks aanwezig op de boiler); en in mijn koopcontract of wat dan ook staat ook niets vermeld; en tijdens de bouwkundige inspectie is er ook niets over ter sprake gekomen. Naar mijn idee had ik op geen enkele manier kunnen weten dat die boiler mogelijk niet van mij zou kunnen zijn.

Nu heb ik eind vorig jaar de cv-ketel vervangen voor een combi-ketel en heb ik de boiler daarna niet meer gebruikt. Reden genoeg dus om deze dit voorjaar tijdens de verbouwing van de zolder definitief te verwijderen en af te voeren naar de stort.

De grote vraag is nu hoe ga ik er mee om. Ik ben er volledig van overtuigd dat mij niets te verwijten valt; maar aangezien ik het ook mis kan hebben bij deze graag een reakitycheck voor ik ergens ten onrechte met een gestrekt been in ga.

Of heb ik toch gelijk en is het eigenlijk iets tussen E en A (of B) en kan ik me er volledig afzijdig van houden.

Note: Aangezien ik geen zin had om dit topic te kapen toch maar even een nieuwe gemaakt, aangezien onze situatie net anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 22:24
Je kunt ze opbellen en het voorval uitleggen en vermelden dat ze het maar met A uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vraag mij ook af hoe "A" zijn contract opgezegd heeft gekregen.
Zelf had ik in mijn appartement ook een huurboiler van Eneco laten installeren en dus wilde ik daar natuurlijk niet voor blijven betalen na verkoop van de woning.
Om dit op te zeggen / over te dragen moest ik een heel formulier invullen en laten invullen door de nieuwe eigenaar plus moest er een kopie van het id bewijs van beide meegestuurd worden.
Tot dit gedaan was, werd gewoon de huur bij mij afgeschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Sorry ik heb geen boiler hangen van jullie? Kom maar kijken ?
Boiler? Ik heb een combiketel..

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 07-12-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:19
Gebanned schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:15:

Nu heb ik eind vorig jaar de cv-ketel vervangen voor een combi-ketel en heb ik de boiler daarna niet meer gebruikt. Reden genoeg dus om deze dit voorjaar tijdens de verbouwing van de zolder definitief te verwijderen en af te voeren naar de stort.
Ik zou Eneco niet wijzer maken dan ze zijn en me in correspondentie gewoon beperken tot een minimale waarheid: "Ik heb geen (huur)boiler in huis." Voor hetzelfde geld heeft de vorige eigenaar dat ding al afgevoerd.

Wel een beetje jammer dat het volledige verhaal nu op een publiek forum staat en via google te vinden is. :P Ook al heb je in mijn ogen inderdaad niets fout gedaan, ik zou ze niet meer info geven dan ze al hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:07

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Gebanned schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:15:
een brief van Eneco. Zij zijn van mening een huurboiler te hebben hangen in onze woning.
Dat is tussen hun en de contractant. Je neemt nou aan dat de oude zooi die je gekocht en afgevoerd hebt van Eneco was.
Deze week kregen we een brief van energie bedrijf E(neco), met het vriendelijke verzoek om een huurcontract te tekenen voor een elektrische boiler uit 2007 met ingangsdatum maart 2017.
Ze doen dus alleen een (slecht) aanbod (voor een niet-bestaand apparaat): "Sorry, geen interesse."

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Xander schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:44:
[...]

Ik zou Eneco niet wijzer maken dan ze zijn en me in correspondentie gewoon beperken tot een minimale waarheid: "Ik heb geen (huur)boiler in huis." Voor hetzelfde geld heeft de vorige eigenaar dat ding al afgevoerd.

Wel een beetje jammer dat het volledige verhaal nu op een publiek forum staat en via google te vinden is. :P Ook al heb je in mijn ogen inderdaad niets fout gedaan, ik zou ze niet meer info geven dan ze al hebben.
Misschien zitten er wel meer mensen in een situatie zoals deze; daarom staan er behalve Eneco geen namen in en heb ik de exacte data weggelaten.
Eigenlijk was ik van plan de correspondentie te beperken tot: "Ik weet van niets, zoek het uit met A", dan is direct duidelijk dat ze van mij niet al teveel moeten verwachten.

Maar als ik toch nog verplicht zou zijn om de boiler terug te geven; dan is het niet handig om op deze manier te beginnen aangezien dat doorgaans niet de manier is om goodwill te kweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 13:50
Als je zegt "zoek het uit met A", dan geef je toe 'wel van iets te weten'.

In de modus "ik weet van niets" is het enige juiste antwoord: "Ik heb geen boiler, hier hangt een combiketel". Is nog geen woord van gelogen ook :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Gebanned schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:55:
[...]

Misschien zitten er wel meer mensen in een situatie zoals deze; daarom staan er behalve Eneco geen namen in en heb ik de exacte data weggelaten.
Eigenlijk was ik van plan de correspondentie te beperken tot: "Ik weet van niets, zoek het uit met A", dan is direct duidelijk dat ze van mij niet al teveel moeten verwachten.

Maar als ik toch nog verplicht zou zijn om de boiler terug te geven; dan is het niet handig om op deze manier te beginnen aangezien dat doorgaans niet de manier is om goodwill te kweken.
Persoonlijk zou ik het wel op een nette manier verwoorden, maar het wel laten bij wat jij al aangeeft.

Namelijk dat je niets weet van een huurboiler. Tevens in maart 2017 niet de bewoner van dit adres was en dat je geen contract gaat tekenen.

Veel meer dan weghalen (op hun kosten) kunnen ze dan toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Ik zie op diverse fora dat huurboilers bij Eneco eigenlijk als huurkoop worden weggezet:

Hier voor voorbeeldje:
https://forum.eneco.nl/ge...n-huur-maar-huurkoop-7808

Verder eigenlijk geen andere adviezen dan eerder door anderen gemeld.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:19
Gebanned schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:55:
[...]

De hoofdbedoeling van mijn post was eigenlijk vooral: ga dus niet vertellen dat jij een boiler hebt afgevoerd. Hoewel je naar mijn idee niets verkeerd gedaan hebt, zou ik ze dat soort info zeker niet geven. Komt niets goeds van als ze menen dat ze nog het recht hebben om die boiler op te komen halen.

Boiler? Welke boiler? Huurcontract? Welk contract?

Was deze post van Eneco trouwens wel aan jou geadresseerd?? Of "Aan de bewoners van..." o.i.d? Als de naam van een vorige eigenaar op de enveloppe staat hoef jij er natuurlijk sowieso niets mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 07-12-2018 16:34 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Xander schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:32:
[...]

De hoofdbedoeling van mijn post was eigenlijk vooral: ga dus niet vertellen dat jij een boiler hebt afgevoerd. Hoewel je naar mijn idee niets verkeerd gedaan hebt, zou ik ze dat soort info zeker niet geven. Komt niets goeds van als ze menen dat ze nog het recht hebben om die boiler op te komen halen.

Was deze post trouwens wel aan jou geadresseerd??
Hij geeft toch aan de boiler nog te hebben en de boiler dit voorjaar naar de schroot te brengen? Niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
eric.1 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:34:
[...]

Hij geeft toch nog aan de boiler te hebben en dit voorjaar hem naar de schroot te brengen? Niets aan de hand dus.
Je kunt het door de verschillende tijden in zijn tekst op twee manieren lezen. "Dit voorjaar" als "na de CV vervanging vorig jaar" (eigenlijk afgelopen voorjaar dus) of als "komend voorjaar"..

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicWing op 07-12-2018 16:36 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Xander schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:32:
[...]

Was deze post trouwens wel aan jou geadresseerd??
Deze post wel; die was geadresseerd aan: "de nieuwe bewoners". Overigens kwamen er een paar maanden geleden nog een paar aanmaningen voor gas en elektra bij ons binnen van Eneco gericht aan A. Opvallend daarbij was dat de beste man augustus 2018 niet had betaald voor levering aan ons adres/EAN; en dat er toch al 3 energiemaatschapppijen hier een contract hebben gehad sinds A hier vertrokken is.
AtomicWing schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:36:
[...]

Je kunt het door de verschillende tijden in zijn tekst op twee manieren lezen. "Dit voorjaar" als "na de CV vervanging vorig jaar" (eigenlijk afgelopen voorjaar dus) of als "komend voorjaar"..
Het was inderdaad afgelopen voorjaar :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gebanned op 07-12-2018 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De elektrische boiler is bestanddeel van een huis (zie het criterium in Dépex/curatoren; een huis is niet compleet zonder verwarmingsinstallatie). Toen je eigenaar van het huis werd, had de boiler geen zelfstandige status en werd je eigenaar van het huis met de boiler erin. Na het verwijderen van de boiler (juridisch: afscheiding) werd de boiler weer een aparte zaak waar TS eigenaar van werd.

Je hebt dus niets met Eneco te maken. Een sticker op de boiler had daar geen verandering in gebracht, evenmin als de manier waarop de boiler was geleverd, zoals operational lease, huurkoop, een eigendomsvoorbehoud, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
@GlowMouse thanx, dit was waar ik naar opzoek was. Zie wel dat het arrest verouderd is en we nu naar: artikel 3:4 lid 1 BW kunnen verwijzen: "Al hetgeen volgens verkeersopvattingen onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt er op dat de vorige eigenaar zijn zaakjes niet op orde had, gezien de andere aanmaningen. Aangezien de brief niet aan jou geadresseerd is, lijkt het mij een poging om een nieuwe bewoner op te zadelen met een boiler die zij bij een ander niet meer hebben kunnen verhuren. Ik zou droog reageren dat je op maart 2017 nog niet in dat huis woonde dus dat dat zij die brief maar naar het nieuwe adres sturen van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:59
Zelfde gehad met een appartement met een boiler van nog eens vijf jaar ouder, dus 15 jaar oud!
Op een afgeschreven apparaat een huurcontract aansmeren en bij de eerste storing krijg je de keuze, vervangen met een nieuw contract voor 1x jaar of zelf ketel kopen. Je betaald dus voor niks.
Maar die smeerlappen proberen het gewoon elke keer weer.

Feit is dat jij de woning gekocht hebt met alles wat er nog staat/hangt op de dag van overdracht. Als er niks expliciet geregeld is over de overname van service-/huurcontracten, dan ben je gevrijwaard van alle verplichtingen. Dat staat in elk goed koopcontract.
Pagina: 1