Huurcontract boiler Eneco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik ben op zoek naar wat advies omtrent het aangaan van een huurcontract voor een boiler van Eneco.

Woon hier nu iets meer dan 2 jaar, particuliere huur, maar ineens kreeg ik 1 jaar geleden een brief van de Eneco, dat ik niet betaald heb voor het huurcontract van mijn boiler.

Nu is mij nooit duidelijk gemaakt dat deze boiler van de Eneco was toen ik hier ging wonen en ik heb dus geantwoordt richting de Eneco dat ik niet bereid was om te betalen aangezien ik geen contract met hun ben aangegaan, dat is de vorige huurder geweest.

Toen is het een hele poos stil geweest, totdat er nu weer ineens een brief op de mat viel. Met de mededeling dat ik het openstaande bedrag niet hoef te voldoen, maar dat ik vanaf 1 januari 2018 moet gaan betalen. Dit zien zij als een tegemoetkoming.

Ze willen dus blijkbaar dat ik met terugwerkende kracht gaat betalen voor een periode waarin ik geen overeenkomst had staan. Deze boiler komt ook nog eens uit 2002 en ik kan nergens terugvinden of hier ooit onderhoud op is gepleegd.

Nu ben ik ook maar eens gaan googlen over de hoe en wat omtrent dit soort contracten van de Eneco en dat hangt echt alleen maar aan elkaar van ellende en misère.

Ik weet nu niet zo goed wat te doen, ik kan wachten totdat Eneco deze boiler op wil komen halen. Maar wat dan?

Er staat niets in mijn huurcontract over deze boiler, moet mijn huisbaas dan een nieuwe boiler plaatsen? Of moet ik dit zelf doen?

Ik heb echt geen idee, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:49
En wat zei je huurbaas? Ik kan me niet voorstellen dat je dit niet een keer tegen hem (haar?) gezegd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
assasinbats schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:56:
En wat zei je huurbaas? Ik kan me niet voorstellen dat je dit niet een keer tegen hem (haar?) gezegd hebt.
Die zei dat die zelf geen boiler wil plaatsen want dan moet hij onderhoud plegen. Hij heeft een hele hoop panden, beste man is ook behoorlijk op leeftijd.

Ik moet met een goed verhaal komen anders gaat dit nergens op uitlopen, het is een gehaaide. Vandaar mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Lodo Je hebt geen contract getekend, maar bent nu wel op de hoogte. men probeert je een contract te laten tekenen. Dat hoeft niet, en je kunt hun de optie geven het toestel te verwijderen. - als je zelf een andere optie hebt - Als je wel wilt tekenen, hangt het van jezelf af vanaf wanneer jij het in laat gaan. Je kunt zelf nadenken over wat jijzelf wel (fatsoenlijk) geschikt vind.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De huurbaas moet gewoon zorgen dat er warm water in je woning is. Als hij geen boiler wil plaatsen en het komt niet uit een CV ketel dan moet de huurbaar er maar een huren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als hier verder niets over in je huurcontract staat, zou ik eneco vriendelijk verwijzen naar de huurbaas en hen het laten uitvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:49
Lodo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:00:
[...]

Die zei dat die zelf geen boiler wil plaatsen want dan moet hij onderhoud plegen. Hij heeft een hele hoop panden, beste man is ook behoorlijk op leeftijd.
Goed argument van hem om een contract af te sluiten bij Eneco voor de huur en onderhoud van de installatie. Voor jou verder niet zo heel interessant, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Lodo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:00:
[...]

Ik moet met een goed verhaal komen anders gaat dit nergens op uitlopen, het is een gehaaide. Vandaar mijn vragen.
Heb je het pand expliciet gehuurd zonder boiler? Want ik vind het een behoorlijke stelling van de verhuurder. Ben erg benieuwd of dat uberhaupt wel mag.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
assasinbats schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:03:
[...]

Goed argument van hem om een contract af te sluiten bij Eneco voor de huur en onderhoud van de installatie. Voor jou verder niet zo heel interessant, toch?
Goed punt.
Heb je het pand expliciet gehuurd zonder boiler? Want ik vind het een behoorlijke stelling van de verhuurder. Ben erg benieuwd of dat uberhaupt wel mag.
Blijkbaar wel, ik ging er dus gewoon vanuit dat deze boiler van de huisbaas was, maar schijnbaar was dit dus niet het geval.

Ik heb mijn huurcontract nog even doorgelezen, maar ik kan echt niets vinden over een boiler, water of verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

emnich schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:02:
De huurbaas moet gewoon zorgen dat er warm water in je woning is. Als hij geen boiler wil plaatsen en het komt niet uit een CV ketel dan moet de huurbaar er maar een huren.
Puur afhankelijk van het huurcontract, veel corporaties verhuren zonder geiser/boiler, zodat mensen dit zelf moeten regelen, wij huren al jaren via Eneco rechtstreeks.

Enige vraag is wat het uitgangspunt is bij het niet aanwezig zijn van deze teksten in contract: staat er niets, hoort het er dan wel of juist niet in?

Daar heb je ook gewoon de huurcommissie voor.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dilbert55
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2024
ik zou Eneco om een kopie van het contract vragen, hebt immers dat contract niet aangegaan en ik zou uw huisbaas hierop aan spreken dat hij ook voor een warmwater voorziening moet zorgen.
laat het niet zomaar weg halen want opnieuw plaatsen kost ook veel geld
en de reactie van uw huurbaas dan heb ik er ondrrhoudaan heeft u niets mee te maken, u huurt een pand met naar ik aanneem ook warm watervoorzieningen in aanwezig zijn.
hij had u er op moeten wijzen dat er een huurcontract bij zat voor een boiler!
veel sterkte en neem andrs comntact op met kassa van de vara!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Lodo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:10:
[...]

Goed punt.

[...]

Blijkbaar wel, ik ging er dus gewoon vanuit dat deze boiler van de huisbaas was, maar schijnbaar was dit dus niet het geval.

Ik heb mijn huurcontract nog even doorgelezen, maar ik kan echt niets vinden over een boiler, water of verwarming.
In dat geval is de woonbond daar duidelijk over:

https://www.woonbond.nl/v...ng-en-warmwater-huis-zijn

Je bent vrij om zelf iets te regelen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
De verhuurder is enkel verplicht om voor warm water en/of verwarming te zorgen indien dit in het huurcontract staat vermeld. Anders ben je hier als huurder zelf verantwoordelijk voor.
Zie ook informatie van de woonbond: https://www.woonbond.nl/v...ng-en-warmwater-huis-zijn

In mijn appartementencomplex zit iedereen ook met een eigen warm water voorziening. Voor zover ik heb begrepen is er in de meeste gevallen inderdaad sprake van een huurboiler. Het voordeel hiervan is dat je zelf niet voor de aanschaf en onderhoud hoeft te zorgen gezien een boiler over het algemeen een langere levensduur heeft dan dat je zelf in dat appartement zit.

Ik heb zelf ook zo'n ding van Eneco. En moest destijds volgens mij zelf een overeenkomst met ze aangaan, of een alternatief voor warm water regelen. Tenzij duidelijk is gemeld dat er een huurboiler in je appartement hangt vraag ik me af of je zelf actie zou moeten ondernemen om dat ding weg te krijgen als je geen overeenkomst met Eneco aan wilt gaan.
Klinkt voor mij (aanname) dat Eneco het standpunt inneemt dat jij ze nooit hebt laten weten geen gebruik van dat ding te hebben willen maken, en er na x weken/maanden dus akkoord met het gebruik ervan bent gegaan. Maar of dat allemaal zo mag en hoort weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
1) Aan Eneco laten weten dat ze de boiler mogen komen ophalen. Zeker niet gaan betalen voor een service waar je nooit mee akkoord bent gegaan.

2) Als je het geld hebt, zelf een nieuwe boiler aanschaffen en (laten) plaatsen.
Als je het geld niet hebt, dan kun je er ergens een huren. Let op dat huren op de lange termijn 2 tot 10x zo duur is als kopen. Maar als je bij een andere partij huurt krijg je waarschijnlijk een nieuwere boiler en je betaalt pas vanaf nu en niet vanaf januari 2018.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Mojo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:15:
[...]

In dat geval is de woonbond daar duidelijk over:

https://www.woonbond.nl/v...ng-en-warmwater-huis-zijn

Je bent vrij om zelf iets te regelen.
Er staat inderdaad heel specifiek:
De verhuurder mag een woning aanbieden zonder verwarming en warmwatervoorziening, tenzij in het huurcontract staat dat de woning over deze voorzieningen beschikt.
Dat de boiler wordt geleverd, is volgens deze bron dus een uitzondering (die in de praktijk vaak zal voorkomen).

Dan rest alleen nog Eneco... Ik zou zelf koste wat kost niet betalen voor de jaren dat ze dat ding hebben laten hangen. Jij hebt geen contract getekend, jij hebt dat aangegeven, Eneco heeft hier niets mee gedaan en willen nu snel geld vangen door een lijstje met mensen weer eens af te gaan. Als het mogelijk is zou ik wat betreft een nieuwe huurboiler ook naar andere partijen zoeken (als je koopt ben je hier uiteraard sowieso vrij in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Bedankt voor de input.

Overigens ben ik in mijn huurcontract wel nog tegengekomen dat ik grote installaties of wijzigen aan het pand niet zomaar mag uitvoeren, ik zal dus sowieso contact moeten opnemen met mijn huisbaas als ik zelf een nieuwe boiler wil laten plaatsen.

Wel een hoop gezeik dit weer, slecht moment om dit erbij te hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:39
Ik weet niet was je bij Eneco moet betalen, maar een (keuken)boiler kopen valt best mee in prijs. Zeker als je een beetje handig bent is die zo aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
Lodo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:26:
Bedankt voor de input.

Overigens ben ik in mijn huurcontract wel nog tegengekomen dat ik grote installaties of wijzigen aan het pand niet zomaar mag uitvoeren, ik zal dus sowieso contact moeten opnemen met mijn huisbaas als ik zelf een nieuwe boiler wil laten plaatsen.

Wel een hoop gezeik dit weer, slecht moment om dit erbij te hebben nu.
Een boiler plaatsen valt niet onder zo'n grote wijziging.
Daar bedoelen ze een badkamer of keuken renovatie. Of als je de indeling gaat aanpassen (tussenmuur erbij of eruit).

Dan ga ik er even van uit dat een nieuwe boiler gewoon op de plek van de oude past.

Het enige lastige is timing. Stel Eneco komt je boiler maandag halen en je kan pas over 3 weken een afspraak krijgen om een nieuwe te laten plaatsen, dan zit je 3 weken zonder warm water. En 3 weken compleet zonder water als je de boiler aansluiting niet kan afsluiten van de rest.

Je kan dan denk ik ook het beste meteen een afspraak maken om een nieuwe te laten plaatsen (huur of koop) waarbij de installateur de oude boiler voor je loskoppelt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:18

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Stoelpoot schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:24:
Er staat inderdaad heel specifiek:
De verhuurder mag een woning aanbieden zonder verwarming en warmwatervoorziening, tenzij in het huurcontract staat dat de woning over deze voorzieningen beschikt.
Maar bij het aanbod van de woning beschikte de woning er juist wel over, zonder vermelding dat dit geen onderdeel van de huur is. Op basis daarvan is TS akkoord gegaan met het aanbod. Bovenstaande link zegt niets over een nadelige wijziging achteraf.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Theo

moederbord

Als de boiler op een plek hangt waar je goed bij kunt komen dan kun je deze ook (door Eneco laten) verwijderen en vervangen voor een warmtepompboiler. Deze sluit je op dezelfde manier aan als een gewone boiler (schroefje in de muur, boiler eraan hangen, koud water in en warm water uit) met als enig verschil dat op deze boiler veel subsidie zit waardoor de boiler zo goed als gratis te verkrijgen is. En hij is ook zuiniger met stroom.

Onderstaande 80 liter boiler kost, inclusief verzending en subsidie 57 euro.
https://www.confort-marke...nt-xml-359_1104-4513.html

Persoonlijk zou ik geen huurboiler nemen als je met subsidieregelingen en scherp inkopen voor een paar tientjes een nieuwe superzuinige boiler kunt kopen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:58

Eix

Het lijkt me in ieder geval verstandig om heel goed na te gaan onder welke voorwaarden je de huidige boiler kan behouden. En anders simpelweg dus echt zelf iets anders regelen.

Mijn eigen ervaring met boilerhuur enkele jaren geleden komt er - kortgezegd - namelijk op neer dat de (toenmalige :? ) contracten niet goed aansloten op een dynamische woningmarkt.

In het appartementencomplex waar ik over spreek was het gebruikelijk dat de energiemaatschappij de boiler leverde. Dat ging al helemaal terug naar de jaren '60 en het toenmalige energiebedrijf PUEM. Dus de grote woningcorporatie die eigenaar was van het complex regelde verder ook niks. Na het stuk gaan van de oude 'PUEM'-boiler was er helaas een probleem: Men wilde wel een nieuwe boiler ophangen, maar dan enkel na het aangaan van een nieuw contract. Achteraf was ik daarin behoorlijk naïef,want dat zijn contracten voor >10 jaar. En het vervelende is dat dit boiler-contract en het huurcontract verder helemaal los staan van elkaar. Dus bij een verhuizing ben je afhankelijk van de goodwill van de nieuwe bewoner om het contract over te nemen. Anders mag je het contract afkopen. En ook als de verhuurder bijvoorbeeld het pand renoveert en zelf een warmwatervoorziening plaatst zit je met de gebakken peren. Gelukkig bleef mijn schade beperkt tot enkele termijnen doorbetalen na verhuizing.

Misschien dat men inmiddels een meer flexibele contractvorm heeft die beter past bij de huurmarkt. Maar ik zou er dus uiterst kritisch naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Persoonlijk woon ik ook in een huurwoning waarbij er geen warmwatervoorziening geregeld is, en gaat de verhuurder er quasi vanuit dat de huurders zelf een boiler regelen bij Eneco.

Ik heb zelf echter een tweede hands boiler op marktplaats gekocht (zelfde model, veel goedkoper). Zo'n elektrische boiler heeft eigenlijk geen onderhoud en de installatie is erg handig als de vorige net van de muur is gehaald: nieuwe inlaat combinatie kopen en het is vaak een kwestie van de nieuwe boiler in de haak hangen en de buisjes vast draaien.
Kan eventueel ook via een installateur als je dat wilt en zal nog altijd goedkoper zijn.

De contracten van Eneco zijn erg oninteressant voor huurders, ze vragen een huurtermijn van 13 (!) jaar, en als je eerder verhuisd moet je het contract aan de volgende huurder slijten of het contract afkopen voor de rest van de huursom minus de onderhoudskosten. Toen ik informeerde over het aangaan van een huurcontract waren ze hier erg vaag over en duurde het even voordat ze dit konden beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:02
Eix schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:31:
Misschien dat men inmiddels een meer flexibele contractvorm heeft die beter past bij de huurmarkt. Maar ik zou er dus uiterst kritisch naar kijken.
Dat is helaas niet het geval zover ik weet. In mijn overnamecontract van <2 jaar staat dat de volgende bewoner het moet overnemen. Dat is natuurlijk een onbegonnen zaak: Ik weet niet wie dat is, hoe ik met diegene in contact kom, en of er überhaupt een nieuwe bewoner komt/is. Ik vraag mij daarom af of ze echt betaling kunnen afdwingen nadat je bent verhuisd, en de eigenaar besluit bijvoorbeeld het voor een tijd leeg te laten staan. Je leest hier en daar op internet dat ze toch wel coulant willen zijn als je je poot maar stijf houdt.

Overigens heb ik ook ooit zo'n brief gehad, en hoefde ik pas te gaan betalen vanaf de maand nadat de brief verstuurd was. Op boilers hoeft volgens mij ook niet zoveel onderhoud te worden gepleegd, maar je kan gelijk vragen of ze eens langskomen.

Edit: Bij mij liep het contract echter nog maar een jaar of 6, dus heb ik dat risico genomen en het contract getekend.

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 20-11-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:38:
[...]

Je kan dan denk ik ook het beste meteen een afspraak maken om een nieuwe te laten plaatsen (huur of koop) waarbij de installateur de oude boiler voor je loskoppelt.
Leuk, maar hou er rekening mee dat in dit geval TS niet de eigenaar is de oude boiiler, maar dit onder Eneco valt
Als je hem laat afkoppelen, zal Eneco 100+1 puntjes vinden van beschadigen, ongeoorloofd gebruik en zelfs defecten.
Deze komen dan OOK op rekening van TS .... zeker na dit soort akkefietjes.
TS kan beter zoeken naar een installateur die op afroep direct langs kan komen ( lastig, in deze periode ) of duidelijke afspraken met Eneco maken over ontkoppeling ( datum )

Ik zou Eneco schriftelijk een ontkoppeling laten bevestigen, en de nieuwe dan op die dag ( erna ) laten plaatsen
één dag zonder warm water is wel te overleven ... de boiler is uiteindelijk niet noodzakelijk voor de rest van de warmte in het pand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Wou nog even een update plaatsen, ik ga het advies van Theo opvolgen en haal zo'n boiler met subsidie.

Let wel op, je komt alleen in aanmerking voor deze subsidie als je de boiler laat installeren door een erkende installateur.

Bedankt voor alle hulp en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 00:53
Waar kan ik meer info vinden over de subsidie op zo'n boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik vind het vreemd dat jou huisbaas dit niet goed geregeld heeft.
Ik woon zelf via een sociale woningcorporatie en zij hebben een boiler gehuurd en ik betaal via mijn huur 6 euro per maand ervoor.

Zo doende is de wooncorporatie verantwoordelijk voor het contract (zij zijn ook verantwoordelijk voor het pand) En jij betaald die 6 euro bij je huur in en zij betalen dat weer aan Eneco of bij wie dan ook.
Zo heeft iedereen in het appartementen gebouw een boiler.

Hoeveel "moeite" zal dit kosten voor je huisbaas. tja als hij het pand niet verhuurt moet hij huur blijven betalen wellicht maar een leeg pand is sowieso niet de bedoeling lijkt me. ik begrijp dat de kosten voor een groot woningcorporatie lager zijn (kopen in bulk) maar toch.

Wonen er meer mensen in het pand, hoe doen zij dit?
Een boiler kan op zich weinig mis mee gaan (ze kunnen heel oud worden)
En zoveel efficiënter worden ze niet meer ook de isolatie is weinig aan veranderd wellicht het materiaal. dus ik vraag mij af wat het voordeel is aan een nieuwe boiler. als deze stuk gaat dan krijg je sowieso een andere via het contract.

https://www.feenstra.com/...l#22045=63802&22295=64197 Hier kan je een boiler huren met een minimale looptijd van 2 jaar.

Hoe lang wil je er eigenlijk blijven wonen?
Stel je koopt zelf een boiler en je verhuist ga je dan vragen aan de nieuwe huurders of ze hem overkopen en als zij nee zeggen neem je hem mee naar je nieuwe adres.

[ Voor 13% gewijzigd door angerfist-yentl op 22-11-2018 00:01 ]

Vake bei te bange

Pagina: 1