Monitor total writes van een specifieke directory?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
Mijn cloudbackup (Backblaze) lijkt echt achtelijke hoeveelheden data naar mijn SSD te schrijven (specifiek de map C:\ProgramData\Backblaze). Dit is met Process Monitor ook te zien.

Ik zie met Harddisk Sentinel de TBW behoorlijk snel toenemen en zou graag willen monitoren hoeveel data per tijdseenheid naar een specifieke map wordt geschreven. Google heeft me niet geholpen nog. Hoe doe ik dit? Ik draai Win10 x64.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESTANNY
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 22:07
Hey,

Je kan eens proberen met de volgende tools:

Sysinternals (https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/) en vooral Process Monitor (https://docs.microsoft.co...ternals/downloads/procmon). Je kan filters instellen die je log overzichtelijker maakt.

Wireshark (https://www.wireshark.org/), met deze applicatie kan je al je netwerk verkeer vangen. Filters toepassen om het overzichtelijker te maken (IP van Backblaze of zo...)

Verder kan er een script gemaakt worden denk ik in PowerShell dat elke minuut draait en je de folder size geeft. (een ideetje)

Edit:
Misschien nog beter: NetLimiter (https://www.netlimiter.com/) Denk dat dit de geschikte tool voor je is.

[ Voor 9% gewijzigd door ESTANNY op 07-12-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Win10 x64 ProgramData folder naar andere drive? had je toch al een oplossing gevonden?
nielsgeode schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:15:
Gelukt :)

Heb deze video gevolgd, eerst op een testsysteem met backblaze trial en daarna op mijn echte system. Alleen ProgramData is verplaatst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Schrijf anders zelf even een WMI-query in powershell

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 00:09:
Schrijf anders zelf even een WMI-query in powershell
Ik heb nog nooit iets geschreven in powershell :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nooit te oud om te leren zeg ik dan :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Klopt. Echter, ik had zag (nog steeds) met NetLimiter dat de uploadsnelheid naar Backblaze steeds kort terugzakt naar nul. Omdat de schijf waar ik ProgramData heen had verplaatst een oude (trage) Seagate 4 TB is dacht ik dat het misschien daar aan zou kunnen liggen. Ik heb toen een True Image systeembackup teruggezet en die map niet meer verplaatst (vraag me niet waarom). Inmiddels ben ik erachter dat er steeds een 'pauze' in de upload is als backblaze aan een nieuw bestand begint. Bestanden groter dan 10 MB worden eerst als 10MB chunks gekopieerd naar een temp-folder (die wel in te stellen is in de Backblaze software) en dat kost blijkbaar even tijd. Het blijft echter vreemd dat ik die 'pauzes' op een testsysteem niet zie.

Met Hard Disk Sentinel zie ik dat de TBW van mijn systeem-SSD in 26 dagen is toegenomen met ongeveer 6 TB :X Vandaar dat ik het nu graag specifiek wil monitoren om zeker te weten dat het Backblaze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

256GB/dag is achterlijk. En daarmee weet je waarschijnlijk ook meteen dat het dus niet BackBlaze is.

Ik gok je pagefile en hibernation; zet die eens een dag of 2 uit en kijk naar je TBW wat er dan nog overblijft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:39:
256GB/dag is achterlijk. En daarmee weet je waarschijnlijk ook meteen dat het dus niet BackBlaze is.

Ik gok je pagefile en hibernation; zet die eens een dag of 2 uit en kijk naar je TBW wat er dan nog overblijft.
Met hibernation bedoel je windows hibernation feature? Standby en hibernation staan volledig uit. Ik heb wel een pagefile op mijn OS-partitie, maar ik weet dat je moet rebooten om die uit te zetten en ik ben nog even 1 TB data naar een eSATA schijf aan het kopieren nu, dus dat doe ik daarna pas.

Overigens heb ik 32 GB ram en er is zelden meer dan 25 GB in gebruik. Het lijkt me dus sterk dat het daardoor zou komen. Als ik process monitor gebruik om specifiek de processes van backblaze te monitoren zie ik dat er vrijwel continue naar c:\ProgramData\Backblaze wordt geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 14:53
Niet toevallig een dagelijkse defragmentatie aan staan? Bijvoorbeeld omdat Windows ooit op een HDD geïnstalleerd is en gekloond naar een SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Taakbeheer, tab details: nieuwe kolom aanmaken 'I/O: geschreven bytes" of 'I/O:schrijfbewerkingen' en dan het proces van Backblaze bekijken?

• nielsgeode
DJSnels schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:44:
Niet toevallig een dagelijkse defragmentatie aan staan? Bijvoorbeeld omdat Windows ooit op een HDD geïnstalleerd is en gekloond naar een SSD?
zeker niet. Dit is een clean install op een ssd.

• nielsgeode
Nuccie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:11:
Taakbeheer, tab details: nieuwe kolom aanmaken 'I/O: geschreven bytes" of 'I/O:schrijfbewerkingen' en dan het proces van Backblaze bekijken?
Ik kan zien wat je bedoelt, maar het probleem is dat je zo geen onderscheid kan maken tussen wat backblaze naar de ssd en naar de andere (mechanische) schijven schrijft, en dat moet wel.

• nielsgeode
MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:39:

PC draait inmiddels weer een dag of 5. Ik heb ondertussen wel een paar kleine programma's (enkele tientallen mb's) geinstalleerd, een klein beetje met Lightroom gewerkt (mijn catalogue staat ook op de ssd) en een aantal schijven met WD LifeGuard getest. Van mijn werkgeheugen is (als ik normal aan het werk ben met alles open) zo'n 60% in gebruik.

TBW op 9 december om 9:30: 49,07 TB
TBW op 13 December om 18:00: 49,46 TB
Dat is 63mb per minuut, oftewel 91 GB per dag oftewel zo'n 32 TB per jaar. Hoewel dat niet ramzalig is voor een SSD vind ik het belachelijk veel als mijn systeem vrijwel alleen staat te backuppen met backblaze en ik er verder niet veel meer doe dan beetje browseren.

• The Eagle

The Eagle

Twee dingen:
- als ik in jouw situatie zat knikkerde ik dat hele backblaze er uit en zocht ik iets anders
- je schopt tot 2 keer toe je eigen topic binnen 24 uur omhoog door opnieuw te reageren ipv je laatste post aan te passen. Vinden we niet zo tof, komt over als aandachttrekkerij en helpt je niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nielsgeode
The Eagle schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:10:
Twee dingen:
- als ik in jouw situatie zat knikkerde ik dat hele backblaze er uit en zocht ik iets anders
- je schopt tot 2 keer toe je eigen topic binnen 24 uur omhoog door opnieuw te reageren ipv je laatste post aan te passen. Vinden we niet zo tof, komt over als aandachttrekkerij en helpt je niet.
- ik sta open voor alternatieven, maar alles wat ik tot nu toe gevonden heb is geen echt alternatief door te hoge kosten of een datalimit. Carbonite klinkt leuk, maar restore daar is erg traag, te traag. Bovendien kan er maar 1 partitie geselecteerd worden voor backup.
-Ik klik op quote om mensen te quoten? Ik zie geen optie om meerdere mensen in 1 post te quoten?

• The Eagle

The Eagle

Je moet ook noet quoten, je moet de Wijzig link hebben om je laatste post te wijzigen ipv tot een paar keer toe een nieuwe reactie van jezelf (wat dus als onnodig kicken gezien wordt). Die zit bij je eigen reacties in dat zelfde rijtje :)

En qua altenatieven: open een accountje bij Stack (transip), heb je 1 TB. Die bieden ook gewoon sync software aan voor je desktop. Gaat per folder. Werkt perfect. Is niet specifiek een incremental backup natuurlijk, maar je zou natuurlijk met windows backup een scheduled (incrementa)l backup naar een lokale disk kunnen schrijven en die over laten pompen naar Stack.

• nielsgeode
The Eagle schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:44:
Je moet ook noet quoten, je moet de Wijzig link hebben om je laatste post te wijzigen ipv tot een paar keer toe een nieuwe reactie van jezelf (wat dus als onnodig kicken gezien wordt). Die zit bij je eigen reacties in dat zelfde rijtje :)

En qua altenatieven: open een accountje bij Stack (transip), heb je 1 TB. Die bieden ook gewoon sync software aan voor je desktop. Gaat per folder. Werkt perfect. Is niet specifiek een incremental backup natuurlijk, maar je zou natuurlijk met windows backup een scheduled (incrementa)l backup naar een lokale disk kunnen schrijven en die over laten pompen naar Stack.
Aja, helder. 1 TB is leuk, maar voor mij totaal nutteloos. ;( Mijn huidige archief is al 35 TB. Ben fotograaf en doe o.a. véél focus stacks in raw. Mocht je willen weten wat het is, hier is de wiki.

[ Voor 5% gewijzigd door nielsgeode op 13-12-2018 21:16 ]

Pagina: 1