Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Win10 x64 ProgramData folder naar andere drive?

Pagina: 1
Acties:

• nielsgeode
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Om mijn SSD wat te ontlasten twijfel ik om de ProgramData map naar een interne mechanische drive te verplaatsen. Vooral backblaze schrijft véél data in c:\ProgramData\Backblaze, volgens mij zijn dit tientallen tot honderden Gigabytes per dag.

Als ik backblaze deinstalleer, en een directory symbolic link of junction naar d:\Backblaze maak komt de data netjes in die map terecht als ik daarna backblaze opnieuw installeer. Bij een nieuwe install van Backblaze komt deze altijd in de trialmode terecht en moet ingelogd worden met username&pass&private key. Als ik dit nu probeer krijg ik de Horse error.

Mijn volgende gedachte is om de volledige ProgramData map te verplaatsen, maar wat ik zo kan vinden met google is dit best tricky bij een bestaande installatie.

Wie heeft ideeen/suggesties?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:20

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hûh? Waarom zou je je SSD willen ontlasten? 't Hele idee is toch dat al die honderden gigaBytes zo snel mogelijk gesaved worden?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• nielsgeode
Brahiewahiewa schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:09:
Hûh? Waarom zou je je SSD willen ontlasten? 't Hele idee is toch dat al die honderden gigaBytes zo snel mogelijk gesaved worden?
Het idee is dat het naar de cloud gebackupped wordt (mijn eigen data, niet ProgramData\Backblaze). Backblaze heeft o.a. logfiles en datfiles die het intern gebruikt. Deze worden (volgens mij) continue opnieuw gesaved, de map is zo'n 10 GB maar mijn LifeTime Writes van de SSD blijft erg hard toenemen: 24 uur geleden 41,74 TB, nu 41,94 TB terwijl ik geen echte userdata op die SSD heb, dat staat allemaal op meerdere interne mechanische SATA-schijven.

Mijn windowspartitie is 107GB (rest is lege ruimte voor toekomstig Linux en nog een NTFS 'scratch'-disk waar ik soms wat klein spul tijdelijk wil parkeren). Mijn SSD heeft een TBW van 300TB. Als de partitie waar continue geschreven wordt een vijfde deel van de totale SSD is dan verwacht je dus dat de TBW van die partitie 60 TB is, waarvan inmiddels zo'n 40 TB 'opgebruikt' is met o.a. Backblaze.

Als het continue bijwerken van logfiles en datfiles op een mechanische schijf gebeurt is dat probleem veel minder groot.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je eerst eens gewoon in de config van backblaze moet spitten.
Niet dat ik BB ken, maar dit lijkt me gewoon configurabel te moeten zijn. Kijk ik bij https://help.backblaze.co...518-General-Settings-Win- dan is dit ongetwijfeld de setting van de temporary dir van BB. Pas die eens aan naar iets op een van je HDD's en dan nog eens kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nielsgeode
The Eagle schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:22:
Ik denk dat je eerst eens gewoon in de config van backblaze moet spitten.
Niet dat ik BB ken, maar dit lijkt me gewoon configurabel te moeten zijn. Kijk ik bij https://help.backblaze.co...518-General-Settings-Win- dan is dit ongetwijfeld de setting van de temporary dir van BB. Pas die eens aan naar iets op een van je HDD's en dan nog eens kijken.
Die kende ik al :) Die staat al veel langer op een mechanische schijf ingesteld. Als een bestand > 20 MB is maakt backblaze er 10MB chunks van die op die temp-drive worden opgeslagen. Naar ProgramData\Backblaze worden in die zin geen userfiles opgeslagen, alleen logs, configuratiebestanden en bzfileids.dat wat een lijst bijhoudt van encrypted en unecrypted filenames.

• nielsgeode
Gelukt :)

Heb deze video gevolgd, eerst op een testsysteem met backblaze trial en daarna op mijn echte system. Alleen ProgramData is verplaatst.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

nielsgeode schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:17:
... Mijn SSD heeft een TBW van 300TB. Als de partitie waar continue geschreven wordt een vijfde deel van de totale SSD is dan verwacht je dus dat de TBW van die partitie 60 TB is, waarvan inmiddels zo'n 40 TB 'opgebruikt' is met o.a. Backblaze...
Zo werkt dat niet met SSD's. Writes worden over al het aanwezige geheugen verspreid

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• nielsgeode
Brahiewahiewa schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:29:
[...]

Zo werkt dat niet met SSD's. Writes worden over al het aanwezige geheugen verspreid
Ook als je meerdere partities hebt en slechts 1 partitie heftig belast en de andere partities vrijwel niet?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nielsgeode schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:51:
[...]

Ook als je meerdere partities hebt en slechts 1 partitie heftig belast en de andere partities vrijwel niet?
Net als je andere topic; lees je eens in over hoe bepaalde storage werkt.

En ja, je kan een SSD partitioneren tot je een ons weegt; die partities leven echt niet per fysiek chipje.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nielsgeode
Update: op mijn 'echte' systeem draait backblaze nu goed met de ProgramData op D:. Op het testsysteem had ik dat eerst geprobeerd en dat werkte goed. Ik heb daar nu als test backblaze gedeinstalleerd en opnieuw geprobeerd te installeren.

Ik zie dan hetzelfde als wanneer ik alleen een mklink /j of mklink /d geef voor een link naar d:\Backblaze. Dit geeft dan de Horse Error. Kortom: een verse windows10-installatie uitvoeren met ProgramData direct op een andere drive (via een Unattended Install Script) geeft waarschijnlijk hetzelfde probleem met Backblaze.

Ik vraag me daarbij ook af wat te doen als de drive met ProgramData de geest geeft. Je kan een nieuwe drive inpluggen, backup terugkopieren maar dan krijgt die nieuwe drive waarschijnlijk een andere driveletter en kan je niet in windows booten om dat te corrigeren?

Vanavond contact opnemen met Backblaze. Kortom: waarschijnlijk is de op dit moment meest handige oplossing om ProgramData wel gewoon op c: te laten staan en na elke reinstall van Backblaze eerst vanaf een winsows10-installatiestick te booten en daar in de command prompt c:\ProgramData\Backblaze naar een andere drive te verplaatsen en een symlink te creeren.

Wordt vervolgd.

[Voor 20% gewijzigd door nielsgeode op 12-11-2018 09:58]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

nielsgeode schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:51:
[...]

zoals @MAX3400 al zei: partitioneren heeft daar op geen invloed
En realiseer je dat een klassieke mechanische disk van reads net zo hard slijt als van writes

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• nielsgeode
Brahiewahiewa schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:03:
[...]

zoals @MAX3400 al zei: partitioneren heeft daar op geen invloed
En realiseer je dat een klassieke mechanische disk van reads net zo hard slijt als van writes
Dat eerste wist ik niet. Dat laatste is zeker waar. Gaan wel veel langer mee waarschijnlijk als je ook veel schrijft :) Ik vind het opmerkelijk dat de schijf waar het nu op staat (Seagate ST4000DM000) het uberhaupt nog doet. Kan in de SMART zo snel geen datum vinden, maar ding heft al 500+ dagen gedraaid en is zeker 6 jaar oud.

Een 250GB mechanische sata gebruikt kost vrijwel niks meer, die kan je natuurlijk ook bijplaatsen en die voor backblaze reads/writes instellen.

[Voor 10% gewijzigd door nielsgeode op 12-11-2018 10:10]

• Starke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-06 21:38
DO NOT RELOCATE PROGRAMDATA! YOUR WINDOWS STORE AND APPS WILL NOT WORK IF PROGRAMDATA IS MOVED FROM ITS DEFAULT LOCATION.
Vanuit: https://www.eightforums.c...r-partition-or-disk.4275/

Dit was wel Windows 8 maar ik vermoed dat dit nog steeds op dezelfde manier werkt in Windows 10. Pas dus op met deze folder verplaatsen. (Lees wel dit gaat over het aanpassen van de maplocatie met behulp van sysprep tijdens installatie).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True