Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen 360WP

Pagina: 1
Acties:

• schildpadjee
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10-12 14:36
Goedemorgen,

Gister zijn er bij ons mensen langs geweest voor advies over zonnepanelen, ze zeggen dat ze op dit moment de beste opbrengsten hebben met sunpower 360wp. ze zeggen ook dat dit een goede kwaliteit paneel is met 25 jaargarantie op de opbrengst na 25 jaar nog 94% is. Het zijn volgens hun panelen uit de VS.

Nu hebben ze een berekening gemaakt dat 12 panelen van 360 wp mij per jaar 4000kwh minimaal opleveren x 0.25 is een besparing van 1000,- euro per jaar, ze vragen hiervoor 7700,- ex btw dat betekend dat mijn investering naar 7.7 jaar eruit heb.

Mijn vraag is klopt dit, wat zijn jullie ervaringen met panelen en lijkt het een goede prijs dus een goede investering?

Ik hoor graag jullie advies en ervaringen !

Heel erg bedankt!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-12 09:39
Zoek en/of vraag eens hier: Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Die "dure" panelen hebben vaak alleen zin als je maar een beperkt dakvlak hebt, dus: wat is je situatie? Hoeveel m2 vrij, schuin, plat, orientatie, schaduw, etc etc....?

2430Wp ZW

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09-12 11:27

NeoMe

#Addict

Gangbaar is 300kwh op het moment, 360 is extra hoog. Betaal je dan ook naar verhouding extra veel voor. Wellicht is met 300 je terugverdientijd wel korter, het kan soms ook goedkoper zijn om een paneel extra erop te leggen dan voor panelen te kiezen met hogere opbrengst. Als het op je dak past, waarom niet.

Kijk eens hier naar de prijzen en dan naar je eigen offerte http://metdezon.nl/ (willekeurig gekozen )

NeoMe wijzigde deze reactie 06-12-2018 10:14 (32%)

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips HD-LCD 40'' * HTC One 10 * Asus Nexus 7 * Mi Band 2

• schildpadjee
ik heb een garagedak, plat damwandplaten met ligging zuidwest. ik heb plek voor 12 sunpower panelen garage is 7x4 geen schaduw

• schildpadjee
hun zeggen dat de rest bijna allemaal chinees is en dat dat niet zo goed is als de productie uit de VS klopt dat? veel hoogwaardigere verbindingen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:41

T-Infinity

Heen en weer....

Dat is heel erg duur en ik denk niet dat je dat binnen 15 jaar terug verdient. Je betaalt de hoofdprijs. bijna 1.8§ per Wp. Ik zie hier op het forum rond de 1 of 1.1 § per Wp voorbij komen (incl. installatie) dus volgens mij moet het veel goedkoper kunnen.

Ik heb het voor 0.65§ per Wp en dat was nog voor de recente prijsdaling van september 2018, maar ik heb ze zelf gelegd. Ik betaalde 4300 euro voor 28x 270Wp.

Die besparing is gebaseerd op de salderingsregeling en die wordt per 1 januari 2021 afgeschaft of versoberd dus de berekening gaat nu uit van het meest positieve (en niet realistische) scenario.

T-Infinity wijzigde deze reactie 06-12-2018 10:58 (5%)

• schildpadjee
wat bedoel je gebasseerd op de salderingsregeleing? dit is toch alleen als je meer terug levert dan verbruikt per jaar?
Dat doe ik niet.
En ik heb een beperkt dak opp daarom zou ik graag zoveel mogelijk WP willen

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Nee salderingsregeling gaat er juist over dat als jij in de zomer overdag stroom opwekt. Dat je dan snachts of in de winter jouw verbruik mag wegstrepen tegen hetgeen je opgewekt had in de zomer (of overdag). Maar dat kan dus straks niet meer.

Google maar eens op salderingsregeling.

Bij een beperkt dakoppervlak zou je inderdaad voor hogere WP per paneel kunnen gaan, maar daar wordt je terugverdientijd wel langer door. Als de meerprijs voor 360Wpanelen maar bepekt is, geeft dat niet zo want je hebt uiteindelijk wel meer opbrengst, maar 360Wpanelen zijn (waarschijnlijk) buiten proportioneel duurder.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:14
schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:10:
wat bedoel je gebasseerd op de salderingsregeleing? dit is toch alleen als je meer terug levert dan verbruikt per jaar?
Dat doe ik niet.
En ik heb een beperkt dak opp daarom zou ik graag zoveel mogelijk WP willen
nop, ongeveer 20% van de energie die je opwekt die word in je huis gebruikt en komt niet langs de meter.
de andere 80% verlaat je huis en die saldeer je.
(iedereen zijn getallen zijn een beetje anders, dit is richtlijn.)

of te wel, verlaat er 1kWh je huis mag je die gratis terug nemen op het moment dat je dat wil.

grofweg zijn de plannen om in 2021 een ander bedrag uit te betalen voor de kWh's die je huis verlaat als dat je hem weer terug wil hebben.
(dit met de bewering dat je TVT 7 jaar blijft, maar ook via een subsidie systeem met een plafon.
vooral dat plafon en de aanvraag op subsidie, daar ben ik zelf het bangste voor.
de kosten van minder geld krijgen per kWh dat vind ik niet erg, het verdiend genoeg.
niet dat ik het allemaal heel erg duister inzie, de zon blijft wel schijnen. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:19 (7%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09-12 11:27

NeoMe

#Addict

Je terugverdien tijd gewoon kort houden, je weet nooit wat ze er straks van maken.

In het ergste geval kun je weer een extra accu aanschaffen op je eigen stoom op te slaan, wederom kosten. Stel ze nemen je stroom wel terug, maar tegen belachelijke tarieven.

Tip: Kijk of je gemeente subsidie geeft, hier is dat elke keer in januari. Toen 500,- extra teruggekregen. Dus even wachten loont.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips HD-LCD 40'' * HTC One 10 * Asus Nexus 7 * Mi Band 2

• schildpadjee
oei dus zonnepanelen is dan helemaal niet aantrekkelijk meer?

• migjes
schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:19:
nop, blijft aantrekkelijk maar niemand weet hoe aantrekkelijk. ;)

het glas is half vol, niet half leeg.
voor 20% blijf je 100% het bedrag krijgen.
alleen die andere 80% hoeveel zal dat gaan worden?
(een gecalculeerde gok van mijn kant.
nu hebben we 0,22§ per kWh, in gebruik en in leveren.(salderen)
straks rond 2021 hebben we:
0,20§ per kWh als we moeten kopen. (ik verwacht een prijs daling in belasting per kWh.)
en 0,17§ per kWh als we leveren van onze stroom.
maar stroom kopen voor 0,03§ per kWh is altijd nog steeds een koopje. ;)
alleen mijn kristallen bol die ik hier voor nodig heb is wat vaagjes, de toekomst is altijd in beweging zeg ik dan maar. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-12 14:48
7700 ex BTW? Wow. Dat is een hogere prijs per wp dan ik 3 jaar geleden heb betaald voor 9 panelen. OK, wel Chinees, maar zoveel goedkoper dat ik met gemak 2x panelen kan leggen.

Hier een bijna willekeurig ander voorbeeld met 355wp panelen: https://www.sun-solar.nl/...-e3680-incl-btw-sunsolar/

Dat is dus minder dan de helft en zelfs inclusief BTW. Tuurlijk, het moet nog geÔnstalleerd worden, maar reken daat 800 tot 1000 voor en dan ben je nog steeds veel goedkoper uit.

edit: ik reken het even uit:
§3680+§800/1.21=§3700 na teruggave BTW, dus §4000 goedkoper dan bij je huidige offerte.

celshof wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:29 (9%)

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:19:
Een paneel van 330 Wp kan best 10% minder opleveren qua stroom maar ook 25% goedkoper zijn. Je terugverdientijd is dan dus ook een jaar korter.

Indien de overheid in zijn onwijsheid besluit niet meer te salderen wordt de stroom die je in de zomer extra opwekt en teruglevert, betaald met de bodemprijs. Dan zijn je terugverdientijden opeens langer. Tenzij je het milieu belangrijker vindt en dat 'gratis' terugleveren geen probleem vindt.
celshof schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:27:
7700 ex BTW? Wow. Dat is een hogere prijs per wp dan ik 3 jaar geleden heb betaald voor 9 panelen. OK, wel Chinees, maar zoveel goedkoper dat ik met gemak 2x panelen kan leggen.
Sunpower en 360 Wp panelen is natuurlijk de Apple onder de zonnepanelen: duur maar goed.

Delerium wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:29 (23%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:14
@schildpadjee
Jawel, zonnepanelen zijn interessant, alleen deze dure meestal niet :)
Sunpowers zijn mooi en goed, maar niet erg kosteneffectief. Een beetje Rolls-Royce waar een Mercedes ook al leuk is.

Laat me raden, dat was met een SolarEdge omvormer? ;)

Gelukkig was deze leverancier vrij transparant in zijn aannames, waardoor je zelf kan zien dat ze waarschijnlijk niet in 8 jaar terugverdiend zijn.
De §0,25 per kWh is (volgens mij) niet snel realistisch, ik betaal nu §0,211. Een stijgende prijs jaagt mensen naar accu's en (meer) zonnepanelen, bovendien wil de overheid de komende paar jaar mensen van gas naar elektra duwen. Ik verwacht dus niet dat de elektriciteitsprijs harder stijgt dan inflatie.
(@Delerium daarom verwacht ik ook dat de vervanger van salderen die er over drie jaar komt wel een zekere mate van redelijkheid heeft).
@celshof jouw linkje betreft panelen van 1x2 meter, de Sunpowers zijn hipper met meer vermogen in 1x1.6 meter.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:53

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@schildpadjee Ik vind het nu een wat mager topic :/

Je dumpt hier wat info en vraagt ons om dit te beoordelen. Lees je eerst eens in over zonnepanelen, het eerder genoemde topic Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 is een goede start. Daar staat onderaan (in het rode waarschuwingsvlak) ook de informatie die we nodig hebben van jou om je van een goed advies te kunnen voorzien.

Ik mag toch aannemen dat je met dergelijke offertebedragen hopelijk zelf ook eens doorrekent wat het je oplevert e.d. ? :o

ThinkPad wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:53 (16%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10-12 13:23

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

T-Infinity schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:57:
Dat is heel erg duur en ik denk niet dat je dat binnen 15 jaar terug verdient. Je betaalt de hoofdprijs. bijna 1.8§ per Wp. Ik zie hier op het forum rond de 1 of 1.1 § per Wp voorbij komen (incl. installatie) dus volgens mij moet het veel goedkoper kunnen.

Ik heb het voor 0.65§ per Wp en dat was nog voor de recente prijsdaling van september 2018, maar ik heb ze zelf gelegd. Ik betaalde 4300 euro voor 28x 270Wp.

Die besparing is gebaseerd op de salderingsregeling en die wordt per 1 januari 2021 afgeschaft of versoberd dus de berekening gaat nu uit van het meest positieve (en niet realistische) scenario.
Wij hebben ongeveer 7500 euro betaald voor een Sunpower X21-335-Black setup van 15 panelen met een SolarEdge HD-wave SE-5000H. 25 jaar garantie, prachtige panelen, high end hardware en een zeer efficiŽnte omvormer die niet eens actieve koeling nodig heeft.

Ja, het is duurder. Maar 25 jaar garantie is ook wat waard. Een omvormer die geen lawaai maakt is mij wat waard, en nette 100% zwarte panelen is ook wat waard. Maar als je daar allemaal niks om geeft moet je het vooral niet kopen. De terugverdientijd is langer in een aantal gevallen, maar na 10 jaar leveren de panelen ook nog een stuk meer op dan goedkopere exemplaren (gewoon te vergelijken in specsheets). En de temperatuurcoŽfficiŽnt is in vergelijking met andere panelen gewoon erg goed bijvoorbeeld. Met altijd warmer wordende zomers ook geen overbodige luxe. En als je iets van schaduw hebt ontkom je sowieso niet aan een parallelschakeling, Solaredge doet daar nog eens stapje bovenop met optimisers.

Maar goed, dit zijn eindeloze discussies. Ik denk dat als je zo snel mogelijk je geld terug wilt je voor een goedkopere setup wil gaan, maar ik vind dat je met meer factoren rekening moet houden. Als die panelen na 10 jaar nog maar 80% opleveren of er gaat iets kapot kun je je beurs trekken. Maar dat zijn allemaal keuzes.

i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GTX1080 GamingX - 16GB HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440NE - Roccat XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (2016) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• schildpadjee
Thinkpad: Wat denk jezelf zeg, ik ben al 5 jaar bezig me te verdiepen, maar continu is er iets wat me tegen houd, wees niet zo kortzichtig joh, voor mij is het een interessant topic

• Proton_
@schildpadjee ik vind het bijzonder dat je na vijf jaar verdiepen met deze vragen komt, maar dat terzijde. Het advies van ThinkPad is gewoon handig :)
Meer info = betere adviezen.

Wat verwacht je van je aankomende zonnepaneelsysteem?
FinanciŽle winst, vooral veel groene kWh's, een wietkwekerij maskeren, onafhankelijkheid van het stroomnet... verschillende doelen leveren heel erg andere systemen op.

Welke offertes heb je nog meer?
Je laat er nu maar eentje zien. Voordat je een paar maandsalarissen uitgeeft, wil je natuurlijk wel een tegenbod.

Wat zou je zelf willen doen?
Een oplossing die wat arbeidsintensiever is (bijvoorbeeld omdat er veel kabels gegraven moeten worden) kan met zelf doen toch interessant zijn.

En, zolang we nog kunnen salderen, hoeveel kWh verbruik je per jaar?

• schildpadjee
Proton, Misschien inderdaad weinig info van mijn kant. ik verbruik 6000kwh jaar ik verwacht degelijke panelen met veel opbrengst en garantie.
ik wil het gebruiken als rendement, dus beter dan op de bank laten staan. dus winstoogpunt
Ik heb andere offertes maar met goedkopere chinese panelen, hij zegt dat die niet met sunpower te vergelijken zijn.
Ik wil het compleet laten installeren.

Er kunnen er 12 van sunpower op die zijn kleiner.

Maar zit ook te denken aan 8 panelen, kleinere investering en met evt saldering die vervalt minder risico op tijdelijk overschot

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Kuusj schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:52:
[...]

Wij hebben ongeveer 7500 euro betaald voor een Sunpower X21-335-Black setup van 15 panelen met een SolarEdge HD-wave SE-5000H. 25 jaar garantie, prachtige panelen, high end hardware en een zeer efficiŽnte omvormer die niet eens actieve koeling nodig heeft.

Ja, het is duurder. Maar 25 jaar garantie is ook wat waard. Een omvormer die geen lawaai maakt is mij wat waard, en nette 100% zwarte panelen is ook wat waard. Maar als je daar allemaal niks om geeft moet je het vooral niet kopen. De terugverdientijd is langer in een aantal gevallen, maar na 10 jaar leveren de panelen ook nog een stuk meer op dan goedkopere exemplaren (gewoon te vergelijken in specsheets). En de temperatuurcoŽfficiŽnt is in vergelijking met andere panelen gewoon erg goed bijvoorbeeld. Met altijd warmer wordende zomers ook geen overbodige luxe. En als je iets van schaduw hebt ontkom je sowieso niet aan een parallelschakeling, Solaredge doet daar nog eens stapje bovenop met optimisers.

Maar goed, dit zijn eindeloze discussies. Ik denk dat als je zo snel mogelijk je geld terug wilt je voor een goedkopere setup wil gaan, maar ik vind dat je met meer factoren rekening moet houden. Als die panelen na 10 jaar nog maar 80% opleveren of er gaat iets kapot kun je je beurs trekken. Maar dat zijn allemaal keuzes.
Ja jij zit qua opstelling in het andere uiterste: meer op kwaliteit en randzaken die voor jou persoonlijk belangrijk zijn (garantie, zwart, geluid etc). Kan ik goed begrijpen hoor. En idd iedereen moet zelf maar kiezen wat zij zelf het belangrijkst vinden. Zelf heb ik er voor gekozen ze uit het zicht te leggen (dus mogelijk ze lelijk zijn) en de omvormer in de garage (Dus mag hij herrie maken) en verder heb ik 100% in gezet op zo goedkoop mogelijk met als enige voorwaarde dat de panelen nieuw zijn. Ik had ook tweedehands kunnen kopen om op 0.3§ per WP uit te komen bijvoorbeeld. Garantie geef ik persoonlijk niets om. Ik aanvaard het risico maar krijg daarvoor een spotgoedkope installatie terug. Zoveel mensen, zoveel wensen :)

Ter info: mijn opstelling hier: T-Infinity in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

• Proton_
@schildpadjee
Okee, winstoogmerk, duidelijk.
Let op dat (zelfs) zonnepanelen geen gegarandeerd rendement opleveren, er is altijd risico.
Meer risico = meer potentiŽle winst, dus daar zit een afweging.
De eerste had je al gevonden in de prijs van verschillende de panelen.
De andere is dat je zeker weet dat regelgeving en stroomprijs de komende 10 jaar gaat veranderen.

Niemand hier gaat zeggen dat Sunpower slechte panelen zijn, maar alle nieuwe panelen die in Nederland worden aangeboden voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Er zijn (zover ik weet) geen merken die echt te vermijden zijn. Vaak wordt een keuze gedaan op basis van buitenkant (zwart, zwarter of zwartst) en beschikbaarheid (wat kan de installateur leveren).
Met zonnepanelen is groter = goedkoper dus als je ipv 12 panelen op je garage ergens plek hebt voor 24 panelen op je schuin dak, dan wordt het per kWh opbrengst goedkoper dus eerder winst.
Zolang je kan salderen zit je wel goed, met 6 megawattuur per jaar moet je ergens een grootverbruiker hebben die 24/7 aan staat dus daarna zal je alsnog een significant eigenverbruik hebben.

In plaats van Sunpowers kan je BenQ SunForte panelen overwegen, zelfde techniek (in licentie) maar dan Koreaans en goedkoper :)
https://www.zonnepanelen....en-benq-327-wp-zwart.html
6.182,14 ex btw

Als er 12 panelen op zuid gemikt kunnen worden, dan kunnen er vast wel 20 oost/west in dakjes.
Elk paneel lever dan iets minder op (want niet op zuid) maar montage, omvormer en ballast is goedkoper per paneel dus kan het totaal toch goedkoper uitvallen voor dezelfde opbrengst.
Als extreem voorbeeld kan je dus 2x dit setje kopen voor in totaal §3471 ex btw (en ex montage) voor dezelfde opbrengst.
Mocht er iets uitvallen, dan heb je alles dubbel :)
https://www.sun-solar.nl/...0-euro-incl-btw-sunsolar/
Het kan dus nog goedkoper, want dan heb je twee omvormers en je hebt er maar ťťn nodig.

Voor een goed advies hebben we dus de maten van het dak nodig (met centimeter precisie) en een satellietfoto van Google Maps (zie de suggestie van ThinkPad).

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:09:
Goedemorgen,

ze zeggen ook dat dit een goede kwaliteit paneel is met 25 jaargarantie op de opbrengst na 25 jaar nog 94% is.
Wat zeggen ze eigenlijk over de omvormer? Over het algemeen gaan die zo'n 10 jaar mee (mss inmiddels langer?). Zit daar ook een dergelijke garantie op? Afschrijving van de omvormer(s) moet je anders ook meenemen in je tvt-berekening.

• Proton_
@T-Infinity ik zou niet teveel aandacht geven aan de TVT; dat wekt de indruk dat je de financiŽle opbrengst kan voorspellen.
Deze dure panelen worden overigens vaak met SolarEdge verkocht, dat ook 25 jaar garantie heeft.

Overigens, zo'n beetje elk paneel heeft 25 jaar garantie op 80% opbrengst, dus voor die 14% extra garantie betaal je ~70% meer.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Proton_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:40:
@T-Infinity ik zou niet teveel aandacht geven aan de TVT; dat wekt de indruk dat je de financiŽle opbrengst kan voorspellen.
Deze dure panelen worden overigens vaak met SolarEdge verkocht, dat ook 25 jaar garantie heeft.

Overigens, zo'n beetje elk paneel heeft 25 jaar garantie op 80% opbrengst, dus voor die 14% extra garantie betaal je ~70% meer.
Idd, mee eens.

Maar als ik voor mezelf spreek. Ik kan nog salderen tot 1 januari 2021 en dan heb ik hoogstwaarschijnlijk de helft al terugverdiend. Er vanuit gaande dat er een overgangsregeling komt (is toegezegd), kan ik voor mezelf wel met redelijke zekerheid rekenen.

Maar juist de dure installaties moeten heb hebben van de lange termijn en dus is de onzekerheid veeel groter door overheidsbeleid en elektraprijzen. Ook dat was voor mij 1 van de redenen om voor goedkoop maar snel terugverdiend te gaan.

• schildpadjee
maar wat kan er in het ergste geval gebeuren als het salderen wegvalt? wat betekend dat letterlijk, ik snap niet echt goed ivm verbruik en terugleveren

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:56:
maar wat kan er in het ergste geval gebeuren als het salderen wegvalt? wat betekend dat letterlijk, ik snap niet echt goed ivm verbruik en terugleveren
In het ergste geval ga je over al je gebruikte stroom weer 22-25 ct per kWh betalen en krijg je maar 3-7 ct per kWh voor alles wat je opwekt.

Echter, er is ons toegezegd dat we ons eigen verbruik op het moment dat we zelf ook opwekken wel tegen elkaar mogen blijven wegstrepen. Hierboven werd daarvoor als kengetal 20% van je huidige verbruik aangedragen..

Echter, is ons ook 'toegezegd' dat we uit kunnen gaan van een terugverdientijd van gemiddeld 7 jaar (uitspraak minister Wiebes) oftewel dat de nieuwe regeling dusdanig zal zijn dat je daar vanuit mag gaan. Maar op het moment dat jij een extreem dure installatie laat plaatsen zoals die jij nu voorstelt, en die ook nog eens op een dak plaatst waar schaduw is en je woont in limburg (minder zon) dan kun je niet spreken van gemiddeld en kom je veel hoger uit dan dan.
En het zijn allemaal maar beloftes, ook dat is een risico. Het is niet zeker dat men hun beloftes na gaat komen.

T-Infinity wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:10 (3%)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19:54
schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:56:
Dan krijg je een terugleververgoeding voor je stroom.
Dan kom je in totaal echter zeker niet op 25 cent per kWh uit maar eerder ergens tussen de 15 en 20 cent.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

TWyk schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:09:
[...]

Dan krijg je een vergoeding voor je stroom.
Dan kom je echter zeker niet op 25 cent per kWh uit maar eerder ergens tussen de 15 en 20 cent.
Dat lijkt me niet het ergste geval, maar een uitermate positieve uitkomst, waar ik direct voor zou tekenen!! (en een paar weilanden vol leggen :9 )

T-Infinity wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:15 (5%)

• celshof
Delerium schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:28:
[...]

Sunpower en 360 Wp panelen is natuurlijk de Apple onder de zonnepanelen: duur maar goed.
Proprietary, overpriced en in de kern niet anders dan een Windows PC bedoel je zeker ;)
Proton_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:39:
@celshof jouw linkje betreft panelen van 1x2 meter, de Sunpowers zijn hipper met meer vermogen in 1x1.6 meter.
Inderdaad. De kleinere variant levert 300wp/paneel op: https://www.sun-solar.nl/...or-3-1-4-0-euro-sunsolar/

Maar ook voor een fractie van de prijs van de zogenaamde topmodellen (deze set is nog 800 euro goedkoper dan die ik eerst postte).
Al is het maar met een 1-fase omvormer en dan is de vraag of dat voldoende is. Maar om dat te kunnen bekijken hebben we neit genoeg informatie.

Hoe dank ook, gezien de snelle ontwikkeling van zonnepanelen zou ik persoonlijk voor de beste prijs per wp gaan.

• schildpadjee
Dus ik kan het beste 12 goedkope panelen leggen?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:48:
Dat is wat ik zou doen (en gedaan heb) maar zoals hierboven door anderen ook aangehaald zijn er ook redenen om voor duurdere te gaan: Zwarte panelen, (meer) garantie, meer vertrouwen in, geloven dat ze langer mee gaan, minder geluid. net iets meer 'premium' voor een toeslag dus.

Aan jou om te kiezen wat je het belangrijkst vindt.

T-Infinity wijzigde deze reactie 06-12-2018 15:13 (4%)

• migjes
schildpadjee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:48:
(even flink versimpeld.)

stap 1.
panelen zoals sunpower/panasonic die hebben 5" grote van de cellen.
dus per paneel een 96 stuks.
panelen zoals lg/canadian/trina etc etc die hebben 6"grote celen.
een omvormer heeft het liefste iets van 700 cellen.
(maar werkt ook al tussen de 400 en de 800 cellen)

neem je 12 panelen dan is lg/canadian/trina etc etc leuk.
60 cellen per paneel x 12 = 720 cellen, dus vrij wel perfect.

neem je 7-8 panelen dan is sunpower/panasonic de weg te gaan.
96 cellen x 7 panelen = 672 cellen, ik ook erg leuk.

(je zou ook nog voor 2x7 panelen kunnen gaan.
maar wil het niet te ingewikkeld maken.)

stap 2.
je kunt kiezen tussen poly of mono.
poly voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...5wp/51516/?display=detail
poly word gezien als minder mooi, maar is wel goedkoop.

mono voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...ame/51674/?display=detail

mono all black:
https://www.winkelman-zon...ack/51220/?display=detail

tja wat vind je mooi. (persoonlijke keuze.)

stap 3
de omvormer hangt van je voorgaande stappen af.
maar 12x een +/-300Wp op een 3,6kW zo als voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...ifi/51004/?display=detail
voor 7x 360Wp kun je een kleinere omvormer pakken.

stap 4
bevestiging spul het moet nog vast gemaakt worden op dak:
https://www.winkelman-zon...ducten/montage-materiaal/

stap 5:
meter kast ombouwen.
reken hier voor even 100§ aan materiaal.

stap 6.
het moet het dak op.
doe je het niet zelf, dan moet je dat laten doen.
https://www.winkelman-zon...ing/49937/?display=detail

zo met deze stappen zou je aardig moeten kunnen berekenen hoeveel materiaal kosten je hebt. ;)
en hoe duur het totaal project ongeveer zou moeten kosten.
(winkelman is niet speciaal goedkoop, maar ook niet speciaal duur.
leuke referentie winkel.)

het zijn keuzes die je allemaal kunt maken.
12x300Wp = 3600Wp, en ja dat levert een 3000 tot 3600kWh per jaar op.
tja dat is pas de helft van je gebruikt .
(wat vrij fors kunt noemen.
dat is net zoveel als ik gebruik, maar ik heb dan nog maar 300m3 gas gebruik.
ik heb al een warmtepomp en stook mijn huis al grote deels elektrische. >:) )

ik zelf vind zelfs sunpower/panasonic niet eens zo heel erg duur.
het valt best mee vind ik.
de panelen zijn wel duur, maar daar krijg je dan ook veel Wp voor.

wat ik deze zomer gedaan heb:
zelf heb ik 14x panasonic + 10x lg.
dus 24 stuks, dit heb ik oost-west (zuid is voor watjes. :+ ) en dit levert mij een 5500kWh op per jaar.
samen met de warmtepomp bespaar ik mij een 1400§ per jaar er mee.
de lg's zijn ouder en al terug verdiend.
van de lente heb ik voor 2400§ de panasonic's bij gelegd.
(ja ik klim zelf op het dak.)
en kreeg ik nog extra BTW terug van een ander project.
dus nog een maand of 12 en ik heb de panasonics ook terug verdiend.
en dat is net zo als sunpower best een duur paneel. >:)
dus helemaal de bodem prijs uit kiezen, het hoeft niet.
(niet helemaal eerlijk om het zo te zeggen, maar ik heb al 14+ jaar panelen.
nog nooit winst gemaakt elke keer als ik iets had terug verdiend heb ik dat weer geÔnvesteerd in meer Wp.
en langzaam heb je dan ineens best veel voor zo een klein huisje als ik heb. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 06-12-2018 17:19 (3%)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19:54
Duurdere kan best maar je heb dure en hele dure panelen
Voor 235 euro per paneel heb je bijvoorbeeld al:
LG zonnepaneel 340Wp Cello (LG340N1C-A5) Neon2. En dat zijn ook toppanelen.
Dat is 2820 euro voor de panelen
Een top of the line 4K string omvormer erbij kost 1070 euro
Schuine dakopbouw, kabels en bevestigingmaterialen minder dan 1000 euro
Aanleg is ongeveer 1000 euro.
Als je zo kijk dan moet het voor rond 5500-6000 INCL BTW (!) ook wel kunnen om een hoge kwaliteitsset op je dak te leggen.
https://www.solar-outlet....nde-zonnepanelen-offerte/

TWyk wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:46 (46%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

TWyk schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:23:

Voor 250 euro per paneel heb je bijvoorbeeld al:
LG zonnepaneel 340Wp Cello (LG340N1C-A5) Neon2. en dat zijn ook toppanelen.
Maarja 275Wp panneeltjes zie je nu soms al voor 100 euro voorbij komen, terwijl ik ze afgelopen zomer nog voor 130 euro kocht.

Vergeleken daarbij is alles al snel heel duur.

Hoe dan ook, @schildpadjee heeft nu wel aardig wat info om zijn keuzes op te baseren.

T-Infinity wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:33 (7%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@schildpadjee
Heb je geen fototje van het dak?
http://mupload.nl

En de garage is je enige dak?

Geloof het of niet, ook de situatie er omheen is belangrijk om een juiste paneel/omvormer keuze te maken.

En voor 147 euro (subsidie is er al af dan) heb je ook wp boiler die overdag mag draaien op je zonnestroom. Ook een soort van "salderen"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-12-2018 18:02 (38%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Zuttasoxx
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23:29
Ik denk dat je vooral goedkoper kan gaan.

Ikzelf heb een offerte met 12 panelen van 360 wp van Sunpower voor 1,43 EUR/WP excl.

En dan moet je beetje afwegen wat belangrijk is. Ik denk als je zo goedkoop mogelijk wilt gaan, je wel aan 1-1,1 WP/EUR excl.

Wat me over de streep trok voor Sunpower is hun pioniersstatus en hun filosofie. Er zijn mensen die er geen bal om geven en gewoon het goedkoopste willen, maar is ook de reden waarom sommigen graag met Apple werken.

Qua efficiŽntie zit je normaal het best met Sunpower. Zij garanderen ook het hoogste rendement na tot 25 jaar. Dat kan wel verschil maken als je inderdaad niet oneindig plaats hebt voor zonnepanelen. Zeker als je later batterijen hebt en een elektrische auto kan het wel schelen om zo veel mogelijk te kunne produceren.

1.8/ WP is wel een gigantische meerprijs en ik denk dat je dus vooral goedkoper kan gaan. Het maakt trouwens niet uit wie het installeert de garantie wordt geleverd door Sunpower en zij regelen een gecertificeerde installateur voor jou. Ook al bestaat je huidige installateur niet meer.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Zuttasoxx
Een voorbeeldje:
Sunpower 360 Wp : 480 Euro incl btw
Panasonic 325 Wp: 259 euro incl btw

Ik vraag me vooral af, waarom je 221 euro per paneel meer aftikt, voor een 35 Wp meer.
En dat terwijl je hele dure 360 Wp panelen over 5 jaar al sterk achterhaald zijn qua Wp.
Maar goed, ieder zijn keuze.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:36

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sowieso zegt een garantie van 25 jaar me niet zoveel.

Hoe goed SunPower ook is, het merk kan over 10 jaar verdwenen zijn omdat ze zichzelf uit de markt prijzen. En dan is zo'n garantie niets meer waard.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:50
NeoMe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:19:
Je terugverdien tijd gewoon kort houden, je weet nooit wat ze er straks van maken.

In het ergste geval kun je weer een extra accu aanschaffen op je eigen stoom op te slaan, wederom kosten. Stel ze nemen je stroom wel terug, maar tegen belachelijke tarieven.

Tip: Kijk of je gemeente subsidie geeft, hier is dat elke keer in januari. Toen 500,- extra teruggekregen. Dus even wachten loont.
Een accu is alleen leuk voor dag en nacht verschillen, maar de grootste verschillen heb je tussen zomer en winter.

Bij 3000kwh jaar verbruik, heb je al een accu van zo’n 600kWh nodig. Compleet onrendabel.

Je kunt beter je hele dak volleggen met panelen en zelfs de andere zijde van je schuine dak erbij, dan het in accu’s stoppen op seizoensverschillen op te slaan.

dfrenner wijzigde deze reactie 09-12-2018 09:09 (10%)

Youtube: DashcamNL

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:50
Goedemorgen,

Gister zijn er bij ons mensen langs geweest voor advies over zonnepanelen, ze zeggen dat ze op dit moment de beste opbrengsten hebben met sunpower 360wp. ze zeggen ook dat dit een goede kwaliteit paneel is met 25 jaargarantie op de opbrengst na 25 jaar nog 94% is. Het zijn volgens hun panelen uit de VS.

Nu hebben ze een berekening gemaakt dat 12 panelen van 360 wp mij per jaar 4000kwh minimaal opleveren x 0.25 is een besparing van 1000,- euro per jaar, ze vragen hiervoor 7700,- ex btw dat betekend dat mijn investering naar 7.7 jaar eruit heb.

Mijn vraag is klopt dit, wat zijn jullie ervaringen met panelen en lijkt het een goede prijs dus een goede investering?

Heel erg bedankt!
Geven zij ganrantie op 94% na 25 jaar?

Youtube: DashcamNL

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:11
Goedemorgen,

Heel erg bedankt!
Volgens mij praten we dan over de sunpower panelen :P, een kennis van mij heeft deze ook en zijn daar erg te spreken over. Deze zijn in Amerika (NASA) insamenwerking met een universiteit uit Nederland ontwikkeld wat ik me kan herinneren maar worden in Vietnam (correct me if I am wrong) geproduceerd.

Wat mij voornamelijk aansprak (bij onze aanvraag) is dat deze 25 jaar lang garantie bieden op zowel rendement als de hardware. (Kan niet in een glazenbol kijken maar voorruit ... 8) )

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09-12 10:27
Ik zit zelf ook met de afweging van dure Panasonic panelen met 25 jaar garantie of de goedkopere uit China met 10 jaar garantie scheelt 80-100 Euro per paneel, na een half jaar tobben ben ik nog niet uit.
Het huis moet nog gebouwd worden ik heb dus even bedenktijd.

Een belangrijke factor wordt de toekomstige Saldering regeling, het kan zijn -om nul op de meter te krijgen- dat ik veel meer panelen moet plaatsen, met Chinese panelen wordt het dan vele duizenden Euro's goedkoper.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@frisianstar
Ik weet niet of je het topic gevolgd hebt, maar het gaat over 360 Wp Sunpower panelen.
Daar tegenover zijn de Panasonics goedkoop hoor. :+
(en ook 25 jaar produktgarantie)

Het gaat er met name over, wil je "koste wat kost" het maximaal haalbare WP per paneel op je dak hebben liggen..
Of mag het ietsjes minder voor een paar duizend euro besparing.... (en koop daar gewoon weer een l/w warmtepomp voor)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-12-2018 09:43 (39%)

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:48
Kuusj schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:52:
[...]

Blijft nog steeds erg veel geld per wp. Hier liggen 20 Solar Frontier panelen 170w (3400wp) met een SMA 5000TL-21 omvormer. Heeft ons 3700 euro gekost incl montage. Panelen zijn zwart en omvormer is (passieve koeling) stil.

3400 Wp SF op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:18
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:57:
@schildpadjee
Heb je geen fototje van het dak?
http://mupload.nl

En de garage is je enige dak?

Geloof het of niet, ook de situatie er omheen is belangrijk om een juiste paneel/omvormer keuze te maken.

En voor 147 euro (subsidie is er al af dan) heb je ook wp boiler die overdag mag draaien op je zonnestroom. Ook een soort van "salderen"
Iets meer info hierover :? Desnoods in PB. Je linkt naar een belgische site. Is de subsidie in belgie of in NL :?
Voor dat geld kan je het zelfs als hobby zien en aanschaffen!

• Pakhaas
ybos schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:06:
[...]

Iets meer info hierover :? Desnoods in PB. Je linkt naar een belgische site. Is de subsidie in belgie of in NL :?
Voor dat geld kan je het zelfs als hobby zien en aanschaffen!
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10-12 13:23

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Pakhaas schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:49:
[...]

Blijft nog steeds erg veel geld per wp. Hier liggen 20 Solar Frontier panelen 170w (3400wp) met een SMA 5000TL-21 omvormer. Heeft ons 3700 euro gekost incl montage. Panelen zijn zwart en omvormer is (passieve koeling) stil.
20 panelen en 3400Wp, tegen 15 panelen en 5015Wp. Dat is ook even een verschilletje 😂 nu hebben wij nog ruimte voor een stuk of 25 extra panelen maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft.

i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GTX1080 GamingX - 16GB HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440NE - Roccat XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (2016) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• Pakhaas
Kuusj schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:31:
[...]

20 panelen en 3400Wp, tegen 15 panelen en 5015Wp. Dat is ook even een verschilletje 😂 nu hebben wij nog ruimte voor een stuk of 25 extra panelen maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft.
Daarom heb ik het ook over euro per wp he :*) geen appels met peren..

Er komt straks nog 9x 300wp bij. Kan op dezelfde omvormer erbij. Dan is de totale aanleg 4950 euro voor 6100wp

Pakhaas wijzigde deze reactie 09-12-2018 12:34 (15%)

• schildpadjee
Sorry voor de late reactie. Inmiddels zijn er al een paar leveranciers geweest. En ja het kan goedkoper. Heb nu 3 offertes.
Suntech 12 x 305 incl omvormer solar edge 3500 met opbrengstfonds 10jaar voor §4900,- ex btw
Qcells 12 x 310 incl omvormer solar edge 3500 zonder opbrengstfonds §4800 ex btw
Suntech 12 x 305 incl omvormer solar edge 3500 zonder opbrengstfonds §4700. Ex btw

Allen voorzien van 12 jaar garantie
Btw krijgen we terug dacht ik he?

Wat denken jullie kwa keuze en merk?

• SeŮor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:22

SeŮor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat is een opbrengstfonds? Effectief kost dat 200 euro als ik de twee vergelijk?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:29

CurlyMo

www.pilight.org

schildpadjee schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:02:
Over zowel Qcell als SolarEdge is genoeg te vinden in het zonnepanelen topic. Lees dat eerst eens door. Dan kan je zelf ook beter het advies van mede-tweakers beter inschatten.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• schildpadjee
Zongarant zit er bij 1 bij die garanderen 10jaar dat ze het opbrengen of vergoeden het verschil als ze het niet opwekken

• schildpadjee
Qcell of suntech is het meer. Kwa prijs scheelt het niks

• celshof
Waarom wil je Solar Edge met optimizers? Als je geen schaduw hebt, zie ik daar maar weinig meerwaarde in.

Als winstmaximalisering je doel is, dan zou ik daar zeker niet voor gaan. En bij een plat dak is het ook prima te doen om het zelf te leggen en alleen voor je meterkast iemand in te huren.
En sowieso zelf een kosten/baten analyse maken.

En ja, een installateur wil ook zoveel mogelijk verdienen, dus die zal vast zijn eigen panelen met de hoogste marge aanraden.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

schildpadjee schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:02:
Sorry voor de late reactie. Inmiddels zijn er al een paar leveranciers geweest. En ja het kan goedkoper. Heb nu 3 offertes.
Suntech 12 x 305 incl omvormer solar edge 3500 met opbrengstfonds 10jaar voor §4900,- ex btw
Qcells 12 x 310 incl omvormer solar edge 3500 zonder opbrengstfonds §4800 ex btw
Suntech 12 x 305 incl omvormer solar edge 3500 zonder opbrengstfonds §4700. Ex btw

Allen voorzien van 12 jaar garantie
Btw krijgen we terug dacht ik he?

Sorry dat ik het zeg, maar wat een achterlijke prijzen
https://www.winkelman-zon...ave/51060/?display=detail 3083 incl
https://www.winkelman-zon...len/51383/?display=detail 617 euro
https://www.winkelman-zon...ing/49937/?display=detail 1099 euro
Totaal: 4799 incl btw Ze zijn dus 21% te duur.

En nu een "normaal" setje zonder SE:
https://www.sun-solar.nl/...or-3-1-4-0-euro-sunsolar/ 3140 incl. (vraag om platdakbevestiging)

Er is veel meer te vinden...
Bespaar 1099 euro en leg ze zelf ff op je platdak.

• Dreadramon
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:50
Leg ze zelf is nog wel te doen op een platdak gok ik, maar hoe makkelijk is het zelf de aansluiten op het net?

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Dus, je verbruikt 6000kwh per jaar.

Je wil zonnepanelen. Wat is je doel? Gewoon voor de leuk? Vanwege beter rendement dan spaargeld? Wil je je eigen verbruik afdekken? Volledig?

Heb je een (lucht)foto van je dak? Heb je een legplan? Heb je schaduw? Wat is je dakhoek?
Is je meterkast op orde? Heb je plannen om meer elektra te gaan gebruiken (warmtepomp, auto?).

Kortom, veel vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. Lees je in (want verkopers willen verkopen, en zijn doorgaans niet echt bezig met de materie). Vergelijk offertes, stel zelf dingen samen, zoek naar prijzen van panelen, omvormers, montagemateriaal, kabels, etc. Reken voor montage op een volle dag met twee man. Tel dat bij het materiaal op en dan ben je er wel. Zo weet je ook wanneer een offerte te hoog is (zoals die hierboven).

Kortom, plak aan die 5 jaar nog een paar dagen leestijd, en dan kom je een heel eind.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True