Harde schijf geeft S.M.A.R.T. waarschuwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-01 13:55
Een van mijn interne harde schijven (WD Green EZRX) geeft een S.M.A.R.T. foutmelding. Ik heb zelf helaas niet zo veel ervaring met het lezen en interpreteren van S.M.A.R.T. waarden om zodanig het probleem vast te stellen en eventueel een oplossing (afgezien van natuurlijk vervangen van de schijf) te kunnen vinden. Ik heb een eerste poging gewaagd, maar ik zou toch graag wat advies verkrijgen van mede Tweakers met meer verstand van zaken.
...

PC waarin de schijf opereert draait Windows 7 (64-Bit Home Premium).
...

Windows 7 gaf aan dat er een probleem was met de harde schijf en stelde voor meteen een backup te gaan maken. Echter heb ik op dit moment niet een ongebruikte schijf van eenzelfde capaciteit liggen. Ik heb vervolgens de S.M.A.R.T. status uitgelezen met het programma Speccy. Deze gaf alleen status:good weer bij iedere S.M.A.R.T. eigenschap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QynaFM2mohZUYVaPPwD6mYgW/full.jpg

Ik heb een identieke schijf in dezelfde PC zitten. Deze gaf deze waarden in Speccy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TzNFRQh57rphLu5oNzDkxkbM/full.jpg

Ik kwam toen uit op deze S.M.A.R.T. eigenschappen die niet vergelijkbaar waren:
  • Current Pending Sector Count: 0 vs 6 raw value
  • UltraDMA CRC Error Count: 0 vs 169 raw value
Een Google search leverde op dat de laatstgenoemde kan worden veroorzaakt door een niet goed functionerende SATA-kabel, dus die heb ik meteen vervangen. Echter bij het opnieuw opstarten van de PC begon nu ook de BIOS te mekkeren over een bad S.M.A.R.T. status. Toen heb ik op F1 gedrukt om het opstarten van de PC verder te zetten.

Vervolgens heb ik CrystaldiskInfo gedraaid op beide schijven. Dit gaf de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qxNFzol3af8zXryKKF6Rkfqy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WbcA3Gsygd313mUMSLTuIjxD/full.jpg

CrystalDisk geeft dus wel een waarschuwing bij C5 Current Pending Sector Count, maar niet bij C7 UltraDM CRC Error Count.
...

Wat ik vreemd vind is dat de reallocated sector count op 0 staat. Kan het zijn dat de instellingen van mijn systeem voorkomen dat de slechte sectors worden geheralloceerd? Heeft het zin om dit op een handmatige manier te forceren? Of is deze schijf echt op sterven na dood?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:36
Smart status slecht = backuppen en schijf vervangen. Soms kan je de smart nog resetten met de tool van de fabrikant, maar dat werkt lang niet altijd. Zorg dat je de data veilig stelt en stuur de schijf rma als je nog garantie hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:57

MsG

Forumzwerver

arvidbeheerder schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:00:
Smart status slecht = backuppen en schijf vervangen. Soms kan je de smart nog resetten met de tool van de fabrikant, maar dat werkt lang niet altijd. Zorg dat je de data veilig stelt en stuur de schijf rma als je nog garantie hebt.
Typisch een antwoord van iemand die er totaal geen verstand van heeft...

Ten eerste, zet je values even op decimaal in CrystalDiskInfo, dan zie je voor mensen leesbare waarden ipv abstracte hex values.

Current Pending Sectors wil eigenlijk zeggen dat er sectoren zijn bevonden die mogelijk niet goed zijn. na een Full Write (of lange format) kan je pas zien of er nu inderdaad 6 reallocated sectors bij zijn gekomen, en er dus inderdaad 6 slechte sectoren waren, óf dat er wellicht eenmalig iets aan de hand was en er fysiek niks aan de hand, dan is je current pending sector weer 0 en de reallocated sector count ook 0.

Ben je in staat de schijf te backuppen en hem volledig te herschrijven? Zonder formattering krijg je voor zover ik weet geen duidelijkheid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
MsG schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:40:
[...]

Ten eerste, zet je values even op decimaal in CrystalDiskInfo, dan zie je voor mensen leesbare waarden ipv abstracte hex values.

Current Pending Sectors wil eigenlijk zeggen dat er sectoren zijn bevonden die mogelijk niet goed zijn. na een Full Write (of lange format) kan je pas zien of er nu inderdaad 6 reallocated sectors bij zijn gekomen, en er dus inderdaad 6 slechte sectoren waren, óf dat er wellicht eenmalig iets aan de hand was en er fysiek niks aan de hand, dan is je current pending sector weer 0 en de reallocated sector count ook 0.

Ben je in staat de schijf te backuppen en hem volledig te herschrijven? Zonder formattering krijg je voor zover ik weet geen duidelijkheid.
OK, Bij deze de CrystalDiskInfo screenshots met decimale waarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zct1VLaRGzGHaaRo5U0SLSLE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wOnaWmFZOSQhUdpqIY5Cdevr/full.jpg

Zoals ik in de OP aangaf, heb ik op dit moment geen optie om een backup te maken omdat ik geen schijf heb liggen met voldoende vrije ruimte.

Nog wat aanvullende informatie. Ik merkte de afgelopen weken dat de schijf slecht reageerde op een vast tijdstip. Dit bleek samen te hangen met een file scan van Plex Media Server. Als ik dan in de broncontrole keek, bleef het proces System keer op keer één specifiek bestand lezen. Dit ging net zo lang door totdat de Plex scan was afgelopen. Ik vermoed dus dat dat bestand is weggeschreven op een paar beschadigde sectoren. Op de schijf zelf staan geen cruciale bestanden, dus liet ik het er maar bij, hopende dat het misschien een software dingetje was. Maar nu lijkt het toch een serieuzere oorzaak te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-07 12:56
MsG schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:40:
[...]

Jij noemt het typisch van iemand die er geen verstand van heeft. Maar is het juist een antwoord waardoor je geen risico neemt.
Persoonlijk vind ik dit juist wel het beste antwoord wat je kan geven.

Zodra je smart errors krijgt, vervang die schijf als je geen risico wilt nemen.
Doe je dit niet, dan neem je gewoon een groot risico met je data en je moet je heel goed afvragen hoeveel risico je wilt nemen.

Je kan van alles testen... Maar het is gewoon een (groot) risico. Kans is aanwezig dat TS later een keer een verwijzing anders kan krijgen naar Thematopic: Datarecovery. En dat wil je juist voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zou zeggen verdiep je eens in het type error. Pas als je daadwerkelijk reallocated sectors ziet spreek je over hardwareproblematiek. Tuurlijk is wel enige voorzichtigheid geboden, maar weggooien zodra je current pending sectors ziet is een beetje zonde wat mij betreft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-07 20:40
@Tigerblood

- Als C5 Current Pending Sector Count ongelijk aan nul is, wacht de harddisk totdat hij voldoende lang idle is om het her-uitlezen van de probleem-sectoren opnieuw op te starten. Pas als alle pogingen zijn doorlopen, stopt dit proces.
In je TS beschrijf je dat deze harddisk in een PC zit. Zet die PC eens langdurig in het BIOS-scherm, dan zul je zien dat het aantal Pending Sectors teruggaat naar nul.

- als die C7 Ultra DMA CRC Error Count ongelijk aan nul is (en in jouw geval vrij hoog), is dat vrij alarmerend: dat houdt in dat de controller op je moederbord niet foutloos communiceeert met die op de printplaat van je harddisk. Dit kan zelfs de oorzaak zijn van de 6 pending sectoren.
Het vernieuwen van de SATA-kabel is stap 1, maar liever zou ik óók nog een andere SATA-poort benutten! Hou in elk geval de C7-waarde in de gaten: die wordt nooit meer nul (hij telt omhoog vanaf nul), maar mag beslist niet verder oplopen. Dit is m.i. je zorg nummer één.

- zodra je C7 (CRC errors) niet meer oploopt en C5 nul is geworden, zou je nergens meer last van moeten hebben.
Ik vind het wel redelijk onverstandig om geen offline backups te hebben van belangrijke data.
Je geeft geen info of beide harddisks in RAID1 staan, maar ook al gebruik je RAID1, dan nog zijn offline backups aan te raden voor belangrijke data.
Zo duur zijn externe harddisks nou ook weer niet momenteel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
Renault schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:49:
@Tigerblood

- Als C5 Current Pending Sector Count ongelijk aan nul is, wacht de harddisk totdat hij voldoende lang idle is om het her-uitlezen van de probleem-sectoren opnieuw op te starten. Pas als alle pogingen zijn doorlopen, stopt dit proces.
In je TS beschrijf je dat deze harddisk in een PC zit. Zet die PC eens langdurig in het BIOS-scherm, dan zul je zien dat het aantal Pending Sectors teruggaat naar nul.
OK, met BIOS scherm bedoel je dan het openen van het BIOS settings menu?
En heeft dit zin bij deze WD Green schijven, want deze hebben vrij agressieve head parking van wat ik me kan herinneren.
- als die C7 Ultra DMA CRC Error Count ongelijk aan nul is (en in jouw geval vrij hoog), is dat vrij alarmerend: dat houdt in dat de controller op je moederbord niet foutloos communiceeert met die op de printplaat van je harddisk. Dit kan zelfs de oorzaak zijn van de 6 pending sectoren.
Het vernieuwen van de SATA-kabel is stap 1, maar liever zou ik óók nog een andere SATA-poort benutten! Hou in elk geval de C7-waarde in de gaten: die wordt nooit meer nul (hij telt omhoog vanaf nul), maar mag beslist niet verder oplopen. Dit is m.i. je zorg nummer één.
Got it. Ik houd de C7 waarden in de gaten.
Ik vind het wel redelijk onverstandig om geen offline backups te hebben van belangrijke data.
Je geeft geen info of beide harddisks in RAID1 staan, maar ook al gebruik je RAID1, dan nog zijn offline backups aan te raden voor belangrijke data.
Zo duur zijn externe harddisks nou ook weer niet momenteel ...
Heb je volkomen gelijk in. Schijven staan niet in RAID 1. Zoals ik al had aangegeven, er staat niets cruciaals op deze schijven. Van belangrijke data maak ik altijd een offline backup liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je hebt geen ruimte voor backup maar tegelijk staat er geen cruciale data op de schijf?

Ik zou zeggen, doe dan gewoon een full format (met quick format uitgevinkt) dan weet je daarna in ieder geval of die current pending sectors weer 0 zijn geworden en er reallocated sectors bij zijn gekomen.

Andere poort en sata-kabel is inderdaad ook geen slecht idee.

Hier bijvoorbeeld een externe hardeschijf die blijkbaar jarenlang achter een slechte controller heeft gezeten, dus die read error count is enorm hoog bij die schijf, terwijl nadat ik hem uit z'n externe behuizing heb gehaald het ding nooit meer error rates erbij heeft gekregen. Zo'n schijf is dus het slachtoffer van het SMART-systeem, want elk OS schiet vol met warnings, terwijl de schijf in perfecte staat is. Heb hem maar in een oudere USB-behuizing gedaan die geen directe toegang tot de SMART van de schijf geeft, zo is hij weer prima bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-07 20:40
Ja, ik bedoel het openen van het BIOS settings-menu.
Let er dan wel op dat Powermanagement nergens roet in het eten gooit.
Pagina: 1