PC stuttert ijdens spelen games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Beste tweakers,

Ik ben ten einde raad ik heb alles geprobeerd, ik kom er echt niet uit. Misschien dat jullie mij kunnen helpen?
Bij het spelen van spellen stuttert mijn pc soms, ik heb de volgende dingen geprobeert. Een Clean install gedaan van Windows 10 pro met de laatste updates > Kaspersky internet Security 2019 geinstalleerd > Alle mogelijke netwerk verkeer geblokkeert waar ik niks aan heb, omdat mijn ping 600 was. Dat is nu opgelost en weer 20. Driver van Nvidea geïnstalleerd zonder Gforce experience. Bij configuratie panel van nividea energie instellingen naar optimale prestaties gezet.

XMP aangezet in de bios en de frequency naar 29.33 gezet i.p.v 30. Het systeem doet het nu iets beter als voorheen, want kreeg bij het spelen van World Of Warcraft bij een laad moment van een instance een zwart scherm. Elke keer weer bij precies datzelfde stuk, maar dat is nu weg. Het stutteren bij WoW was ook weg zolang ik maar boven de 80Fps bleef. Alleen bij het spelen van battlefield wilt het beeld nog wel is 1 sec blijven hangen vooral als er grote explosies komen van bijv een tank of een vliegtuig wat voor mij neerstort.

Mijn systeem is:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 149,95€ 149,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 74,95€ 74,95
1Asus ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING€ 663,-€ 663,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 39,90€ 39,90
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 134,50€ 134,50
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 85,-€ 85,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.297,48

Ik heb gedaan wat er in dit topic staat Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 op 2133mhz ipv 3000. Maar ik snap de Ryzen dram calculator niet echt op welke settings moet ik die zetten? Welke waardes moet ik anders voor me geheugen modules gebruiken? Of ligt het aan me videokaart? Want zie ook een soort van Artifacts? https://www.mupload.nl/img/5p5i3k5t5mo.png , https://www.mupload.nl/img/2h7c13l5r5.png en https://www.mupload.nl/img/62j1iimacq.png. Maar de Error code kreeg ik 1x toen ik op DX 12 speelde waar ze op het BF forum zeiden zet hem op DX11. Sindsdien heb ik hem niet meer gehad. Ik heb contact gehad met Nvidea en die mailde mij dat ze een GPUZ log willen en een MSINFO32 report. Maar twijfel of het wel aan me videokaart ligt? Wat is nu het best om te doen?

Edit: Heb een kleine overclock op me CPU van 3,2Ghz naar 3,4Ghz. Alles staat op auto, alleen multiplier veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Kasperksy verwijderd en alleen de Windows Defender draaien?
Draait er nog iets anders op de achtergrond dat impact kan hebben ? Denk hierbij aan Discord, anti malware software (malwarebytes etc)?

Verder alle drivers bijgewerkt? Dus ook de chipset, LAN, geluid etc?
Temperaturen al gemeten tijdens het spelen? Misschien dat je temps te hoog worden, wat niet ondenkbaar is?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Dankje voor de reactie, ik verwijder kaspersky liever niet.

Heb dernet geprobeerd nog een potje te spelen, maar het lijkt steeds erger te worden. Heb de dingleplayer gespeeld en de netwerk kabel uit mijn pc getrokken. Verder alle programmas op de achtergrond uitgezet en met MSI afterburn me hardware gemonitorred en met GPUz een logfile gemaakt.

Tijdens het spelen gebruikte ik niet meer dan 10GB aan memmory. Me videokaart draaide op 50% en werd niet warmer 57 Graden met een fan speed van 37%. Me processor piekte hem soms naar 80%, maar overal draaide die rond de 65%, alleen die werd wel wat warm? Tegen de 67 graden.

Volgens de GPUZ log, gebruikte me videokaart niet meer als 120W power en Average ongeveer maar 40W.
Of de videokaart idle blijft lopen ofsow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Je zou toch zaken moeten uitsluiten.
Handiger was een clean install met alleen de drivers en games erop, verder niks.

Heb je de games op HDD of SSD(zou niet moeten uitmaken) ?
En laat je pc even op default waardes(hardware).

Als ik je fansnelheden zie lijkt dit geen hitteprobleem te zijn, indien wel gingen de fans op 100% draaien, want zijn veelal temperatuur gestuurd (tenzij je er zelf aan hebt gezeten of door software gewijzigd).

En wat gebeurd er als je een andere videokaart driver gebruikt, en/of v-sync of free sync(als je dat hebt) aan of uit zet of bijv AA uit of andere settings in de game ?

"artifacts" duiden op hardware issues o/a temperatuur of driverproblemen, of simpelweg een bug in de game.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2018 22:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik heb zo dernet de nvidea driver van 3 December geinstalleerd en een potje gespeeld. Had nog steeds last van het stutteren, daarna geprobeerd de hardware naar fabriek instellingen te zetten via de bios. Maar nog steeds hetzelfde, vervolgens alleen de XMP profile aangezet en de waarde 30 naar 29.33 veranderd. Het was nu iets beter, maar nog steeds last van stuttering. Op het internet het een en ander weer zitten googlen wat het nou kon zijn. Kwam een link tegen van iemand die precies hetzelfde heeft. https://www.nationaalcomp...32379/page-3#post-1097782

Hij had het nagevraagd bij Azerty en zei zeiden dat het niet de videokaart was. Een paar andere links stond dat het de processor kon zijn. Want het doet zich vooral voor als er veel mensen in een klein gebied zitten. Vervolgens zat ik toevallig in taakbeheer en zag ik dat mijn processor nog op 3.4 Ghz stond. Terwijl ik de bios naar default had gezet, toen heb ik in de bios maar weer de multieplier zo gezet dat er 3,4Ghz kwam te staan. Vervolgens de instellingen van BF5 wat naar beneden gegooid, de resolution scale van 150% naar 100% gezet en de graphic High i.p.v Ultra. Het stotteren is vrijwel weg, alleen af en toe wanneer ik dood neerval of er ontploft een granaat voor me neus dan wilt die af en toe nog wel is heel even stil staan.

Ik heb overigens geen V-Sync,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste Nvidia drivers geven problemen met de framerate in games.
Ik ben zelf terug gegaan naar driver 416.94. (aangepaste setup uitvoeren, schone installatie en vorige versie verwijderen aanvinken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht maar daar kom je even niet verder mee qua gaming; draai eens een paar benchmarks zoals 3DMark?

Dan zie je in ieder geval of de hardware, Windows en drivers "voldoende" goed zijn om vergelijkbare scores te halen als andere systemen. Als dat zo is, dan heb je inderdaad iets meer houvast om je PC te "onderzoeken" voor je games. Als de benchmark afwijkt, kunnen we er veilig vanuit gaan dat er iets in de software of hardware niet goed kan zitten.

Wat me opvalt (of juist niet); je post een paar artefact-screenshots maar ik zie nergens artefacts? Of ik kijk niet goed maar als jij wel artefacts op je monitor ziet maar ik zie ze niet op je screenshot, dan zit het probleem mogelijk tussen videokaart en monitor oftewel de kabel?

Persoonlijk denk ik dat er toch iets niet lekker zit in je software; je praatte ook over hoge pings, virusscanner, etc. etc. Dan vraag ik me ook af of er niets iets met je SSD of Windows is. Een mogelijke controle voor SSD-instellingen is http://www.thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/ waar een aantal guides staan die je kan lezen en waar ook over powermanagement wordt gesproken. Let wel: lees eerst voordat je denkt iets wel/niet uit te voeren en/of Google hoe je de wijziging weer kan terugdraaien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Op de link waar je 4 poppetjes ziet met helmen daar straalt een gloed van af. Hier heb je er nog een als je kijkt bij het water wat tegen het land aan ligt. Dan zie je een witte lijn. Weet niet precies of het artifacts zijn.
Maar ook af en toe laad me pc gewoon halve objecten en dan opeens zie je het bovenste gedeelte van een kerkgebouw bijvoorbeeld. Heb het ook wel is met een waterplas gehad, en opeens was hij er uit het niks.

https://www.mupload.nl/img/5itixt3v.png

Ik heb een half jaar terug nog een Samsung SSD gekocht, heb hier https://www.heidoc.net/jo...-office-iso-download-tool de nieuwste versie van Windows gedownload en op een USB stick gezet. Weet niet of het iets softwarematig is maar heb linux opensuse op een VMware console draaien en heb het idee dat die net wat soepeler draaid. Maar ik kan BF5 volgens mij niet op linux installeren. Anders had ik dat wel geprobeerd. Ieder geval dankje voor de tips, ik ga er morgen mee aan de slag. Zal ik wat benchmarks draaien met 3Dmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glamourt schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:44:
Op de link waar je 4 poppetjes ziet met helmen daar straalt een gloed van af. Hier heb je er nog een als je kijkt bij het water wat tegen het land aan ligt. Dan zie je een witte lijn. Weet niet precies of het artifacts zijn.
Maar ook af en toe laad me pc gewoon halve objecten en dan opeens zie je het bovenste gedeelte van een kerkgebouw bijvoorbeeld. Heb het ook wel is met een waterplas gehad, en opeens was hij er uit het niks.

https://www.mupload.nl/img/5itixt3v.png
Da's een driverprobleem. De driver van 3 december is niet goed. Probeer driver versie 416.94 maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik heb de driver verwijderd en een schone installatie gedaan van de driver versie 416.94 en het stutteren is aanzienlijk verminderd. Het grootse gedeelte van de tijd heb ik er bijna tot geen last van. Na een uur te hebben gespeeld, gaat de pc weer stutteren als voorheen.

De aantal graden van de videokaart is op dat moment 45 graden en de processor 65. Als ik me hand aan de achterkant van de pc houd dan is die nog net niet warmer als me kachel. Of dat de warmte in mijn pc blijft hangen ofsow, zodra ik de zijklep van mijn pc eraf haal, dan zie je de pc steeds minder gaan stutteren. Vervolgens heb ik de ventilatorren van mijn videokaart met MSI afterburn op 80% gezet. Opeens gaat het stutteren helemaal weg, na pak hem beet een half uur begint de pc weer te stutteren. Het potje was over en kwam er een nieuwe map. Waar de stuttering opeens weg was, na 10 minuten ging hij weer stutteren.

Vervolgens heb ik een testje gedraaid met 3D mark en de resultaten lijken me oke?
https://www.3dmark.com/3dm/31034401

Er staat bij better as 65% of all results. Wat me wel opvalt beide modules staan op:
8.192 MB Corsair DDR4 @ 2.926 MHz

Later vanavond zal ik de SSD instellingen controleren.

Edit: Tijdens de test, zag ik elke keer een gloed afkomen van bepaalde objecten. Ook zag je hem af en toe heel even stil staan en ging die weer verder

[ Voor 6% gewijzigd door Glamourt op 07-12-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb niet alles gelezen, maar bij mij was het een defecte hdmi kabel destijds. ik had alles gedaan incl geformatteerd. bleek het een kl*te kabeltje te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Dankje voor alle tips, het probleem is nu 99% van de tijd verholpen. Heel af en toe wilt het spel nog wel is stutteren, maar niet echt hinderlijk. Naast de dingen die jullie hebben aangegeven, heb ik ook via control panel van nVidia de debug mode aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Glamourt schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:37:
Dankje voor alle tips, het probleem is nu 99% van de tijd verholpen. Heel af en toe wilt het spel nog wel is stutteren, maar niet echt hinderlijk. Naast de dingen die jullie hebben aangegeven, heb ik ook via control panel van nVidia de debug mode aangezet.
Goed om te horen!

Als je misschien nog weet wat je wel/niet hebt aangepast; allicht even een kort lijstje posten voor de volgende persoon die een vergelijkbaar probleem ondervindt? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:55

R.G

Glamourt schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:37:
hmm kan ook game bug of game related zijn..
ik zie genoeg bugs en vreemde dingen in bf5 lol..

niet altijd meteen hardware verdenken 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:55

R.G

Hamazaki schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:56:
ik heb niet alles gelezen, maar bij mij was het een defecte hdmi kabel destijds. ik had alles gedaan incl geformatteerd. bleek het een kl*te kabeltje te zijn..
hmmm wat voor probleem had je dan?

bijvoorbeeld 4k resolutie en beeld viel weg geen signaal? want hdmi kabel kan toch geen stutter geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
R.G schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:43:
[...]

hmmm wat voor probleem had je dan?

bijvoorbeeld 4k resolutie en beeld viel weg geen signaal? want hdmi kabel kan toch geen stutter geven..
Continue lichte stotters in spellen.
Pagina: 1