USB-c inbouw met PD

Pagina: 1
Acties:
  • 3.341 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 07:05
Binnenkort ga ik een van de "laatste" klussen oppakken die wij voor de verbouwing op ons lijstje hadden staan: de kast.

Het wordt een zelfbouw project en het biedt de mogelijkheid om er van alles in te bouwen zoals stopcontacten met usb-c en draadloze opladers.

Ik heb van alles gevonden, maar nergens kan ik een inbouw stopcontact vinden die usb-c ondersteunt, laat staan Power Delivery (PD). Ben ik te vroeg (bestaat dit gewoonweg nog niet), of zoek ik verkeerd? Mocht het (nog) niet bestaan, wat zijn dan de slimste alternatieven?

* Standaard blok zonder usb
* Blok met "standaard" usb charger
* Wireless charging wordt het helemaal, vergeet die stopcontacten

Het idee is nl om op de kast laptops, telefoons, camera's, koptelefoons, etc. op te kunnen laden met zo min mogelijk adapters/kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:10
Ik zou gewoon wat stopcontacten erin zetten. Die standaard gaat echt niet zomaar veranderen terwijl USB-C misschien met een paar jaar alweer oud is of er een snellere variant ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Let op dat veel van die USB-stopcontacten continue stroom verbruiken, en sommige zelfs ondeugelijk (en brandgevaarlijk) zijn.

Zie ook WCD met USB aansluiting

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 02-12-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
Bedankt voor de replies. Waar ik specifiek naar op zoek ben zijn usb WCD's met Power Delivery functionaliteit zodat ik ook mijn laptop gewoon via dezelfde kabel kan opladen als mijn koptelefoon.

PD zit wel in ganbare adapters/hubs maar ben specifiek op zoek naar WCD's met support t/m 100W.

Dat ze mogelijk continue (stand-by) stroom vreten, evenals een ingebouwde wireless charger, vind ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
Die ga je niet vinden. Stopcontacten met een USB-lader van 1 à 2 Ampere zijn al op het randje... even een voeding van 100W om een stopcontact heenbouwen gaat gewoon niet lukken.

Wat je misschien beter kunt doen is zelf een paneel maken met de nodige aansluitingen die je denkt nodig te hebben, en die met verlengkabels aansluiten op een voeding die je in de kast verstopt.
Zorg wel voor een beetje airflow als je geen brand wilt though.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 03-12-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
Bedankt mcDavid, ik denk dat dat inderdaad de enige optie is! Airflow is absoluut een must, die adapters worden behoorlijk warm!

Misschien lukt het mij om female headers op een afdekplaat te monteren. De verbinding tussen header en adapter moet uiteraard ook met de juiste kabels gebeuren.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

meneer-ei schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:11:
Binnenkort ga ik een van de "laatste" klussen oppakken die wij voor de verbouwing op ons lijstje hadden staan: de kast.

Het wordt een zelfbouw project en het biedt de mogelijkheid om er van alles in te bouwen zoals stopcontacten met usb-c en draadloze opladers.
Even nieuwsgierig/direct .. ben je van plan alles na 3 a 5 jaar weer te slopen en verbouwen ?

Ik geloof nooit dat de telefoon/tablet lader langer overleeft dan 5 jaar sinds dat die krengen voor paar tientjes bij de supermarkt te koop zijn veranderd de oplaad techniek elke paar jaar.. en voor de rest van de digitale meuk dit geld ook voor wireless charging dit zie ik ook (nog) niet van de grond komen.

Meest elegante/praktische oplossing is denk ik een bak en/of la met een dubbele bodem waarin de kabel/oplaad bende verborgen is .. en alleen een paar oplaad draden erdoorheen steken.. niet alleen kan je de kabels netjes weg werken. .. maar vervangen is super simpel en doeltreffend.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
vso schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:27:
[...]

Even nieuwsgierig/direct .. ben je van plan alles na 3 a 5 jaar weer te slopen en verbouwen ?

Ik geloof nooit dat de telefoon/tablet lader langer overleeft dan 5 jaar sinds dat die krengen voor paar tientjes bij de supermarkt te koop zijn veranderd de oplaad techniek elke paar jaar.. en voor de rest van de digitale meuk dit geld ook voor wireless charging dit zie ik ook (nog) niet van de grond komen.

Meest elegante/praktische oplossing is denk ik een bak en/of la met een dubbele bodem waarin de kabel/oplaad bende verborgen is .. en alleen een paar oplaad draden erdoorheen steken.. niet alleen kan je de kabels netjes weg werken. .. maar vervangen is super simpel en doeltreffend.
Je hebt helemaal gelijk, vandaar dat ik idealiter een WCD inbouw, die ik later gewoon verwissel. De USB aansluiting bestaat al enkele jaren, en ik verwacht hetzelfde met type-c.

Het gaat hier gelukkig niet om data, "slechts" om power.

Het geheel zal weggewerkt worden achter een blinde wand die eenvoudig los te maken is zodat onderhoud geen nieuwbouw vereist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

meneer-ei schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:43:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, vandaar dat ik idealiter een WCD inbouw, die ik later gewoon verwissel. De USB aansluiting bestaat al enkele jaren, en ik verwacht hetzelfde met type-c.

Het gaat hier gelukkig niet om data, "slechts" om power.

Het geheel zal weggewerkt worden achter een blinde wand die eenvoudig los te maken is zodat onderhoud geen nieuwbouw vereist :)
Data zou beter wezen dan power ;)

ik denk dat je om de 3 maanden erbij moet ;) .. dus houd dat in je achterhoofd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
vso schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:19:
[...]

Data zou beter wezen dan power ;)

ik denk dat je om de 3 maanden erbij moet ;) .. dus houd dat in je achterhoofd
Om de drie maanden? Zo vaak kopen wij hier geen nieuwe apparatuur, ben je bang voor slijtage aan de adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

meneer-ei schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:26:
[...]
Om de drie maanden? Zo vaak kopen wij hier geen nieuwe apparatuur, ben je bang voor slijtage aan de adapter?
Nee slijtage aan de blinde wand :) murphies law .. overal waar je geen rekening mee houd zal een probleem vormen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
vso schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:30:
[...]

Nee slijtage aan de blinde wand :) murphies law .. overal waar je geen rekening mee houd zal een probleem vormen ;)
Haha, true :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Melange
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-05 13:57
Recentelijk (juni 2018) heb ik een presentatie gezien van Harry Stokman bij het power electronics event in 's hertogenbosch, waarbij een nieuwe norm voor installaties op DC spanning werd besproken, met daarbij USB-C in de hoofdrol juist om de PD voor aangesloten electronica te verzorgen.

Hier zijn in nederland al normen voor gemaakt.

Op de volgende link vind je hiervan informatie https://www.directcurrent.eu/nl/nieuws

Ik denk dus dat je wat aan de vroege kant bent, want DC heeft gewoon een heleboel voordelen,
(het kan makkelijk 5% energieverlies voorkomen bijvoorbeeld)
en deze norm zal er hopelijk voor zorgen dat dit snel op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2krId
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02-2022
Omdat het nu bijna 2 jaar geleden is, ben ik benieuwd wat jouw oplossing is geworden. Of ben je wellicht (onlangs) een dergelijk product tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n vraag kan je prima stellen via een DM zonder een 2-jaar oud topic te kicken.

Mocht de TS het topic weer willen openen, stuur maar een DM naar mij.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.