Toon posts:

Meerdere ISP's koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een discussie in I&T, stel ik de vraag ook maar hier, omdat er geopperd werd dat dit misschien onder linux kan.

Kan ik meerdere ISP's, dat wil zeggen @home en ADSL in 1 server bij elkaar laten komen. Zodat linux bepaalt waar de inet request naar toe gaat. De ene keer naar @home, de andere keer naar ADSL. Op die manier zou ik de snelheid van beide kunnen bundelen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met single download zal je nooit de snelheid van beide lijnen halen. Bij dual download kan je de ene over de ene lijn, en de andere over de andere lijn laten gaan.

Of je kan je die verdiepen in queue-ing en routing, of je kan een squid proxy opzetten met 2 peers in round-robin.

Dit laatste is zeer eenvoudig.

Verwijderd

Met iptables/packet mangling moet dat heel goed mogelijk zijn onder Linux. Eventueel in combinatie met queueing (zoals hierboven ook al staat).
Ik zou zeker voor een dergelijke optie gaan i.p.v. 2 round-robin squid proxies.
Moet geen enkel probleem zijn onder linux.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe stel ik dat programma'tje in onder linux? Ik heb redhat 7.0 draaien.

• Ikarus
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

Dat is niet echt zo simpel op te zetten, je zal je minimaal moeten verdiepen in netwerken en ook onder Linux en in de programma's die je er voor wilt gebruiken, het is nml niet echt simpel, sorry :P

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

Verwijderd

"man iptables"
netfilter.samba.org
Een voorbeeldje van een queueing mechanisme is bijvoorbeeld CBQ (Class Based Queueing). Er zijn er nog veel meer; je zal daarvoor wel support in je kernel aan moeten zetten.

Zie bijvoorbeeld Iemand ervaring met shapen van Incoming Traffic? voor een stukje over CBQ.
Verder kan je ook met routed gaan liggen spelen.

[edit]
En inderdaad is dit niet iets dat je zomaar in een uurtje opzet. Je zal je er wel degelijk heel goed in moeten verdiepen en dus ook al de nodige kennis van Linux moeten hebben.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Dan nog is het zeer complex. Je zou dan eigenlijk bgp door moeten krijgen beide providers.

Heb je dat niet dan zou om en om de tcp-connecties over beide links kunnen spreiden. (UDP maakt niet uit)

Squid opzetten met 2 peers is wat minder ideaal, maar is makkelijker op te zetten, en werkt prima voor het balancen van surfen en downloaden.

Edit: Schiet me net te binnen:
Je zou natuurlijk de clients kunnen src-routen. Ook niet ideaal, maar afhangkelijk van het gebruik misschien beter dan een squid-proxy. Het is iets moeilijker dan een proxy, maar wel een stuk eenvoudiger dan echt at-random je links benutten.

Verwijderd

Met packet mangling moet je in principe inderdaad i.c.m. met source routing in iptables wel iets leuks in elkaar kunnen zetten.

Maar daar moet je goed over nadenken. Ik roep ook alleen maar dingen die me zo te binnen schieten. Nooit echt serieus over nagedacht eerlijk gezegd. Kijk dus eerst eens heel goed rond!!

Of bijvoorbeeld round-robin DNS! Dan bndel je het welliswaar niet, maar je verdeelt de request wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet weer eens niet waar ik aan begonnen ben :o

Zoveel vestand van linux heb ik niet, en de tijd om me er volledig in te gaan verdiepen wat dus blijkbaar wel nodig is ook niet.

Ik zal er nog eens goed over nadenken, anders wordt het denk ik gewoon 2 gateways en de computers met een DHCP server elke keer een verschillende gateway toewijzen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
Sorry deze is voor windhoos:

Winroute kon toch meerdere lijnen linken ?!

Kan me zoiets vaags herrinneren..

Sorry als het niet zo is..

Greetz

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als je in windows 2 netwerkkaarten hebt, worden toch ook alle requests in principe gewoon naar de tweede kaart gestuurd als een van de twee "pipes" vol zit ??

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja zeg, Windows discussies maar fijn in [forum=11], niet hier.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ho ho, dit is duidelijk een niet windows vraag. Ik wil weten of het wel of niet kan met linux, met windows lijkt het namelijk niet te lukken.

Dit is dus duidelijk een non-windows vraag.

Verwijderd

Het wel of niet kunnen is heel simpel.
Het kan wel. :)

Of het simpel te realiseren is, dat is dus een ander onderwerp, zoals je inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk is geworden.

2 verschillende Gateways gebruiken is de meest makkelijke oplossing. Hoewel er dan uiteraard geen sprake meer kan zijn van bundeling/dynamische aanpassing.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Panther: Ik denk niet dat Jotti het tegen jou had hoor :)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:43
Wat je ook zou kunnen overwegen en wat nog makkelijker is:
Je laat squid op 1 netwerkaart actief zijn.
Als je dan op je pc aan het surfen bent doe je dit met de proxy aan.
Ga je nu downloaden gebruik je een downloadmanager en download je zonder proxy.
Weinig instellen en werkt op zeker.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
dit kan wel
windows en non-windows

Verwijderd

Wat mij nou interessant lijkt is: Kan je hierdoor ook de UPLOAD van de 2 lijnen bundelen bij het verzenden van 1 file? Desnoods meerdere (via dcc ofzo). Maar de ideale situatie zou zijn dat men bijv. op mijn ftp zou kunnen inloggen en dat de upload dan over beide lijnen geschied.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:43
Upload denk ik niet want je zit met 2 verschillende ip's e.d.

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-07 20:07
Wat ik ooit eens bedacht had, maar waar je wel een snelle server voor nodig hebt:
-server met snelle verbindingen (ergens in trueserver colo ofzo ;) )
-via beide ISP-verbindingen thuis een tunnel opzetten naar je snelle bak. Vervolgens op die snelle bak masqueraden, en met netfilter/etc load-balancen over je beide tunnels.
Pagina: 1