Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:50
Mijn vraag:
Ik heb tijdens de mooie blackfriday deals me zelf beloond met een nieuwe SSD. Ik heb een 1TB MX500 gekocht.
Toen heb ik gekozen voor de M2 variant omdat ik wist dat ik een M.2 Slot heb en het weer kabels scheelt wat er voor zorgt dat alles er ook wat netter uitziet.

Nu heb ik gisten alles er in gezet maar de gehele schijf wordt niet gedetecteerd.
ik kan je vertellen dat ik me even dom voelde, normaal zijn schijven plug en play. dit blijkbaar niet,

Nu ben ik uiteraard gaan googlen, maar hier krijg ik extreem wisselende resultaten van terug.

Meeste komt neer op 3 punten:

1) configuratie van BIOS
2) M.2 Ondersteund geen m.2 Sata alleen maar NVME
3) in de QVL van MSI staat deze schijf dan wel niet bij, maar wel de vorige modellen die ook op M.2 SATA werken. (MX200 en MX300 staan er)

Nu ben ik natuurlijk bang dat het optie 2 is. want als dat het geval is moet ik hem of terug sturen of een adapter kopen (waarschijnlijk die 2e dan want de deals zijn voorbij)

In de bios heb ik van alles geprobeerd om het aan de praat te krijgen, van RAID tot ACHI tot enable Win 10 support.
Helaas lijkt niets te helpen. (in RAID start windows niet eens meer)

De QVL: https://www.msi.com/Mothe...170A-SLI-PLUS#support-hdd
Review met melding van geen Sata op M.2:
https://techreport.com/re...us-motherboard-reviewed/2
The M.2 slot accepts mini-SSDs up to 80 mm long, but only PCIe SSDs will work here—SATA gumstick drives need not apply. MSI also supports U.2 PCIe storage devices like Intel's 750 Series SSD with its Turbo U.2 host adapter card, which plugs into an M.2 slot. This adapter is sold separately.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 (64)
MSI Z170A SLI PLUS

Vanavond wil ik gaan kijken wat er gebeurd als ik een schone installatie ga doen van windows met alle andere schijven los om te kijken of hij hem dan wel ziet. maar als het nu al niet werkt weet ik het niet........

Even kort wat ik al heb geprobeerd:
  • BIOS update naar laatste versie
  • M.2 Sata opnieuw plaatsen
  • Alle andere schijven er uit (krijg direct bios)
  • Lampje brand op m.2
  • Intel Rapid Storage geinstalleerd
  • Schijf beheer laat de schijf ook niet zien
  • Intel Rapid Storage technology ziet hem ook niet
Ik hoop dat jullie mij of kunnen verblijden met een oplossing of mij uit mijn droom kunnen helpen dat dit gaat werken en mij verder helpen naar de zoektocht voor een zo goedkoop mogelijke converter. (evt naar Sata direct of een PCI insteek kaart)

Beste antwoord (via fjux op 01-12-2018 23:09)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
fjux schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:54:
[...]

Dit is dus precies het probleem waar ik tegen aan loop.

Maar als ik tussen de QVL kijk hier: https://www.msi.com/Mothe...170A-SLI-PLUS#support-hdd

Staan daar gewoon M.2 SATA schijven tussen. en ook de MX200 en MX300, die hebben voor zo ver ik weet de zelfde interface als de MX500.

ik ben aan de ene kant blij dat ik dus niet helemaal gek ben dat dit zo wazig is. maar aan de andere kant hoop ik wel dat het opgelost kan worden. anders wordt het een converter kopen.
Onhandig dat MSI zelf zo onduidellijk is.... Maar diverse reviews online zijn heel duidelijk (zie hieronder) en Googelen op "Z170A SLI PLUS m.2 SATA" geeft veel hits van mensen die problemen hebben.Ik denk dat deze M.2 echt alleen PCIe is.

The M.2 slot accepts mini-SSDs up to 80 mm long, but only PCIe SSDs will work here—SATA gumstick drives need not apply.

MSI also leaves the PCIe 3.0 x4 M.2 interface available, knowing that many gamers want to build their systems without drive cables. MSI doesn't spend any extra money making it switchable to SATA, however.
https://www.tomshardware....erboard,review-33527.html

EDIT:
Overigens zegt de pagina die jij linkte onder "SPECIFICATIONS" dit:
M.2 SLOT: 1x 2280 Key M(PCIe Gen3 x4) (opnieuw, geen vermelding van SATA)

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-11-2018 12:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

De Windows 10 installatie zelf heeft geen drivers voor jouw SSD beschikbaar. Dat is gebruikelijk bij m.2 drives.. De drivers zul je moeten downloaden van MSI, en deze vervolgens inladen tijdens de installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 30-11-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Luchtbakker schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:19:
De Windows 10 installatie zelf heeft geen drivers voor jouw SSD beschikbaar. Dat is gebruikelijk. De drivers zul je moeten downloaden van MSI, en deze vervolgens inladen tijdens de installatie.
Het probleem is dat ik hem eigenlijk als extra schijf er naast wil gebruiken. Niet als hoofd schijf. Maar Windows ziet hem nu niet eens.

Alle drivers zijn geïnstalleerd van het mobo..

Maar tijdens de installatie ga ik dit issue dus ook krijgen? en dan moet ik zorgen dat de chipset drivers geladen worden door de installatie?

Maar ik wil graag de discussie terug krijgen of het fysiek mogelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door fjux op 30-11-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-06 22:04
Heb je in schijfbeheer gekeken of de drive daar bij staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:27:
Heb je in schijfbeheer gekeken of de drive daar bij staat?
Yes, staat er niet bij. ook niet in intel rapid storage technology. (ik zal het er even bij zetten in de Topic start)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heb je sata schijven in sata 5 en 6 van het moederbord zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:33:
Heb je sata schijven in sata 5 en 6 van het moederbord zitten?
Hier zag ik inderdaad ook wat van terug komen.

Volgens mij zit 1 van de schijven wel in sata 5 op het moment.
Maar ik kon dit nergens 100% vinden in een van de documentatie's.

Maar dat kan dus een issue zijn?
ik kon het in de bios niet instellen om hier tussen te switchen.

ps. ik vind het knap dat de documentatie rondom M.2 zo geweldig lekker duidelijk is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door fjux op 30-11-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Doe je andere opslag in sata 1 t/m 4. Sata 5 en 6 worden uitgeschakeld als er een M2 ssd is geïnstalleerd. Of het andersom ook zo werkt, M2 doet het niet als er al opslag in 5 en/of 6 zit, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:38:
Doe je andere opslag in sata 1 t/m 4. Sata 5 en 6 worden uitgeschakeld als er een M2 ssd is geïnstalleerd. Of het andersom ook zo werkt, M2 doet het niet als er al opslag in 5 en/of 6 zit, weet ik niet.
Dat ga ik zeker proberen.

Maar het zou dus theoretisch moeten werken op mijn moederbord?
Ik merk dat ik de bomen door het bos niet meer zie met alle verschillende opties van M.2. en dat het alleen PCI-e Ondersteund op mijn mobo. Maar in de QVL ook wat M.2 sata schijven heeft staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
- Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6GB/s standards, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards staat er in de specs van het moederbord dus sata M2 wordt ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Ik heb geen research gedaan naar de biossettings van dat bordje maar bij mijn moederbord is het zo dat je de M2 mode in het bios ergens moet aanzetten. En ik moest ook echt even zoeken. (Asus Z97-AR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:31
Ik had vorige week hetzelfde probleem. Dat loste ik op door de M2 horizontaal (bijna tegen het moederbord aan) in het slot te mounten ipv diagonaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:43:
- Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6GB/s standards, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards staat er in de specs van het moederbord dus sata M2 wordt ondersteunt.
Waar staat dat exact? Ik heb daar denk ik overheen gelezen dan!
jgj82 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:50:
[...]

Ik heb geen research gedaan naar de biossettings van dat bordje maar bij mijn moederbord is het zo dat je de M2 mode in het bios ergens moet aanzetten. En ik moest ook echt even zoeken. (Asus Z97-AR)
Deze heb ik nog niet gevonden in de msi bios helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
On-Board SATA

• Intel® Z170 Express Chipset
• 6x SATA 6Gb/s ports* (2 ports reserved for SATA Express port) • 1 x M.2 Key M Socket supports type 2280/2260/2242 storage devices in PCIE Gen3 x4 mode*
- Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6GB/s standards, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
- Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card**
- 1 x SATAe port (PCIE 3.0 x 2)***
• Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors

* SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing the M.2 module in M.2 slot.
** The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.
*** SATAe port is backward compatible with SATA. SATA and SATAe ports maximum support 6x SATAs or 1x SATAe + 4x SATAs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
@Uszka thanks! dit komt van de MSI site?

hier gaven ze namelijk weer aan dat het niet kan:
MSI Z170A pakt M.2 en RAM niet

Er schijnt dus een verschil te zijn tussen de specs en de de specs in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
fjux schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:06:
@Uszka thanks! dit komt van de MSI site?

hier gaven ze namelijk weer aan dat het niet kan:
MSI Z170A pakt M.2 en RAM niet

Er schijnt dus een verschil te zijn tussen de specs en de de specs in de handleiding.
Geen idee dat vandaan komt. De officiële handleiding van MSI voor dit moederbord (hier te downloaden: https://www.msi.com/Mothe...170A-SLI-PLUS#down-manual, zie specsheet op pagina 13 van de PDF) zegt:

●1x M.2 slot
▶Supports PCIe 3.0 x4 standard, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
▶Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card*

Niks over SATA support op de M.2 dus ik vrees dat dit gewoon niet gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-11-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:34:
[...]

Geen idee dat vandaan komt. De officiële handleiding van MSI voor dit moederbord (hier te downloaden: https://www.msi.com/Mothe...170A-SLI-PLUS#down-manual, zie specsheet op pagina 13 van de PDF) zegt:

●1x M.2 slot
▶Supports PCIe 3.0 x4 standard, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
▶Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card*

Niks over SATA support op de M.2 dus ik vrees dat dit gewoon niet gaat werken.

Maar als ik tussen de QVL kijk hier: https://www.msi.com/Mothe...170A-SLI-PLUS#support-hdd

Staan daar gewoon M.2 SATA schijven tussen. en ook de MX200 en MX300, die hebben voor zo ver ik weet de zelfde interface als de MX500.

ik ben aan de ene kant blij dat ik dus niet helemaal gek ben dat dit zo wazig is. maar aan de andere kant hoop ik wel dat het opgelost kan worden. anders wordt het een converter kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 30-11-2018 11:56 . Reden: correcte link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wellicht ten overvloede, maar heb je deze instructies al eens gevolgd? YouTube: MSI Pro Cast#16 –Easy M.2 SSD RAID 0 Configuration Setup | Gam...

EDIT: Sorry, ik las dat in RAID modus je machine niet meer boot. (klopt) Dan heb je niet zo veel hier aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Luchtbakker op 30-11-2018 12:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
fjux schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:54:
[...]

Onhandig dat MSI zelf zo onduidellijk is.... Maar diverse reviews online zijn heel duidelijk (zie hieronder) en Googelen op "Z170A SLI PLUS m.2 SATA" geeft veel hits van mensen die problemen hebben.Ik denk dat deze M.2 echt alleen PCIe is.

The M.2 slot accepts mini-SSDs up to 80 mm long, but only PCIe SSDs will work here—SATA gumstick drives need not apply.

MSI also leaves the PCIe 3.0 x4 M.2 interface available, knowing that many gamers want to build their systems without drive cables. MSI doesn't spend any extra money making it switchable to SATA, however.

EDIT:

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-11-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:24
Ik heb deze week dezelfde schijf gekocht voor een ander MSI moederbord. Die werd ook niet herkend. Heb dan de tweede m.2 slot genomen op mijn moederbord en weg was ie. De eerste slot was blijkbaar PCI express, de tweede SATA, las ik ergens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:07:
[...]

EDIT:
Inderdaad het lijkt er op dat hij het dus niet gaat doen :'(

ik vind het nogsteeds vreemd dat op de QVL (https://www.msi.com/Mothe...170A-SLI-PLUS#support-hdd) de MX200 en MX300 wel gewoon staan onder M2 SATA.

did deed mij vermoeden dat het wel zou moeten werken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heb je nog meer harde schijven aan je pc hangen? of cd drives?
het kan ook zijn dat de "lanes" gedeeld worden.

Probeer eens alle SATA hdd/cd los te koppelen en kijk eens of je hem dan ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Aggressor schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:44:
Heb je nog meer harde schijven aan je pc hangen? of cd drives?
het kan ook zijn dat de "lanes" gedeeld worden.

Probeer eens alle SATA hdd/cd los te koppelen en kijk eens of je hem dan ziet.
zoals in de TS staat ook geprobeerd. Krijg alleen de BIOS en die ziet hem nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
fjux schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:54:
[...]

zoals in de TS staat ook geprobeerd. Krijg alleen de BIOS en die ziet hem nog steeds niet.
sorry niet gezien.
Maar het lijkt me dat het dan niet gaan werken …
normaal hoor je hem gewoon te zien in de bios
Pagina: 1